به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Right » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Right» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدامین کبیری *

    «حق» و «حکم» از کلیدواژه های مهم و کاربردی در فقه معاملات و حوزه حقوق خصوصی است. اینکه ماهیت حق و تعریف دقیق آن چیست، در میان فقیهان مورد اختلاف است. در این بین، تحلیل های محقق نایینی، دارای اهمیت فراوانی است و آثار متعدد خاصی بر آن مترتب می شود. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به این نتیجه رسیده است که دیدگاه محقق نایینی در مورد ماهیت حق، نظریه «سلطنت ضعیفه» است. این دیدگاه، نگاه جدید و قابل توجهی به مقولاتی، مانند «حق»، «ملک» و «سلطنت» به دنبال دارد. برای اثبات این نظریه، علاوه بر تحلیل ها و ارتکازهای عقلایی، به برخی ادله روایی نیز استشهاد شده است. هم چنین این نظریه، آثار فقهی حقوقی خاصی به دنبال دارد که در این تحقیق، به چهار نمونه از آن اشاره خواهد شد. از دیگر مباحث مهم این حوزه، تفاوت بین حق و حکم است. در نظر محقق نایینی، بین حق و حکم، هم تفاوت ثبوتی و هم اثباتی وجود دارد. از ثمره های این تحلیل، نگاهی خاص به عقود جایز و لازم، و پیدایش دو مفهوم «لزوم حقی» و «لزوم حکمی» است که از نو آوری های محقق نایینی محسوب می شود.

    کلید واژگان: حق, حکم, سلطنت, ماهیت حق, محقق نایینی}
    MohammadAmin Kabiri*

    "Right" and "ruling" are important and practical keywords in transactional jurisprudence and the field of private law. What is the nature of right and its precise definition is disputed among jurists. In the meantime, Naini's analysis is very important and many special works are related to it. This article has come to the conclusion with the descriptive-analytical method and using library sources that Naini's view on the nature of right is the "weak kingdom". This theory takes a new and significant look at categories such as "right", "property" and "kingdom". To prove this theory, in addition to rational analysis and concentration, some narrative arguments have also been mentioned. Also, this theory is followed by certain legal jurisprudential works, which will be referred to four examples of these works in this research. Another important topic in this field is the difference between right and ruling. In Naini's opinion, there is both an existential difference and an evidentiary difference between right and ruling. One of the results of this analysis is a special look at permissible and necessary contracts, and the emergence of the two concepts of "legal necessity" and "judgmental necessity", which are among the initiatives of Mohaghegh Naini.

    Keywords: Right, Nature of Right, ruling, monarchy, Naini Researcher}
  • علی اکبر مرادیان قبادی*

    علم الدلاله المعرفی فرع من فروع علم اللغه المعرفی یعنی بدراسه الدلالات اللغویه کمجلی من مجالی البنیه الدلالیه او کتنظیم للإدراک الذهنی. ومخططات الصوره فرع مهم من فروع علم الدلاله المعرفی واسلوب قیم لمناقشه وتحلیل کیفیه إدراک الذهن للمفاهیم الانتزاعیه من خلال الظواهر العینیه المحسوسه طرحه مارک جونسون عام 1987. ومقولتا "الحق" و"الباطل" من المقولات الانتزاعیه المطروحه فی نهج البلاغه التی کانت محل اهتمام الإمام علی (ع) وعنایته، یبدو لذلک ان تحلیل هذین المفهومین من منظار نظریه مخططات الصوره لجونسون امر فی غایه الاهمیه إذ یکشف عن مقاصد الإمام (ع) ومرامیه وعن وجهات نظره تجاه هذین المبداین الرییسین حیث عرضهما الإمام بصوره ظاهرتین متجسدتین، وافترض لهما کثیرا من میزات الماده کالحجم والقدره والحرکه، لذلک اردنا ان ندرسهما من هذا المنطلق فی اجزاء الکتاب الثلاثه؛ خطبه وکتبه وحکمه باسلوب وصفی تحلیلی. وختاما خلص البحث إلی ان هاتین المقولتین ظهرتا فی کتاب نهج البلاغه بالاشکال التالیه: ا) کالظرف الذی یشتمل علی شیءما او کالمظروف الذی یحویه شیء، ب) کمسار او مقصد یسیر فیه او إلیه طلاب الحق او الباطل، ج) وکذا تمثل الحق بمنزله سد فی وجه اهل الباطل یمنعهم من وصول اهوایهم ومطامعهم غیر المشروعه وتمثل الباطل بمنزله سد امام اهل الحق یمنعهم من نوایاهم الصحیحه ومطامحهم النبیله.

    کلید واژگان: علم اللغه المعرفی, علم الدلاله المعرفی, مخططات الصوره, نهج البلاغه, الحق والباطل}
    Aliakbar Moradian Ghobadi*

    Cognitive semantics is a part of cognitive linguistics that considers the language meaning as a manifestation of conceptual instruction or mental representative organization. Image schemas pattern is an important issue in cognitive semantics and it is an effective method to study and analyze the quality and understanding some abstract concepts according to objective and visual issues that introduced by Mark Johnson in 1987. The issues of right and wrong are abstract issues and at the same time they are from important issues that have introduced in Nahj -ol- Balaghah and it seems that the studying and analyzing these two issues from the image schemas theory of Johnson is very important subject because it shows Imam Ali's attitude towards them. Because Imam Ali has introduced these two issues objectively and visually and has considered mass, power and movement for them. Therefore, we decided to analyze Imam Ali's attitude toward right and wrong from the above Theory in an analyzing _descriptive method in all of parts of Nahjol Balaghah. Finally, we found that these two concepts have depicted in Nahj -ol- Balaghah as follow; A: as zarf and mazroof (container and content), B: as a way or approach for people who are searching Right and Wrong path, C: Right concept is an obstacle for bad desires of wrong advocates and Wrong as an obstacle for or logical desires of Right advocates.

    Keywords: Cognitive Linguistics, Cognitive Semantics, Image Schemas, Nahj -ol- Balaghah, Right, Wrong}
  • سید عباس موسوی*
    نوشتار حاضر در خصوص یکی از بحث های مهم فلسفه حق از منظر شهید مطهری است و آن اینکه «حق» در کاربرد «حق داشتن» و نه «حق بودن» از نظر ایشان آیا امری تکوینی است یا اعتباری؟ به این معنا که وقتی حق داشتن در سیاست و یا حقوق و یا اخلاق بکار می رود، با قطع نظر از جعل جاعل آیا دارای واقعیت نفس -الامری بوده یا اینکه صرفا امری اعتباری است؟ با توجه به اینکه مباحث فلسفه حق در سه حوزه حقوق و سیاست و اخلاق تاثیرگذار بوده و همچنین شهید مطهری از شخصیتهای برجسته و صاحب نظر در علوم انسانی بوده و نظرشان تاثیرگذار در این زمینه می باشد، نوشتار حاضر با روش تحلیل عقلی و انتقادی و جمع آوری اطلاعات به صورت مطالعه کتابخانه ای به بررسی نظر ایشان در این خصوص پرداخته است. یافته نوشتار پیش رو آن است که از منظر شهید مطهری حق ماهیتی دوگانه -اعتباری و تکوینی- دارد.
    کلید واژگان: «حق», «حقوق طبیعی», «تکوینی», «اعتباری», «قراردادی», «مطهری»}
    Seyyed Abbas Mousavi *
    The present paper studies one of the important issues of philosophy of right from 'Allamah Tabatabaii's and his pupils' viewpoint, i.e., is "right" as is used in the phrase "having right" a genetic or conventional (I'tibari) fact? In other words, does "having right" have an actual existence, indicate actuality, and can be unveiled, or is it a conventional and contractual fact and dependent upon the validity of the validated?Given the key and basic role of the issue of "right" in ethics, law, and politics, and 'Allamah Tatabatabii's and his aforementioned pupils' influential position in the issue of "right", the matter is of great importance. Furthermore, considering that such issues as human rights, women's rights, freedom, minorities' rights, and man's right to govern himself… are all and all based on the issue of right, accepting any theory about right as conventional or genetic can have different consequences in a variety of matters such as necessitation of right and duty, and vindication and waiving of right in aforementioned issues. In this thesis, the data are gathered through library survey and explained through rational and critical analysis.'Allamah Tabatabaii and Martyr Motahhari consider a dual nature for right and believe that some rights are genetic and others are conventional. On the contrary, Professor Jawadi and Professor Misbah believe that right has only conventional nature and consider it as sovereignty. In this paper, the dual nature of right was proved based on Islam's philosophical principles and the criterion of right as genetic was explained; the examples of genetic rights were identified and differentiated from conventional rights based on this criterion. In addition, the commonalities and differences between genetic rights and conventional rights were expounded.Key words: right, genetic, natural, innate, essential, conventional, contractual, Motahhari
    Keywords: Right, Genetic, Natural, Innate, essential, Conventional, Motahhari}
  • مصطفی حبیبی کندسر، بهروز دیلم صالحی*، سعید اسلامی
    هدف پژوهش حاضر بازخوانی ارتباط دو مفهوم حق و عدالت از دیدگاه شهید مطهری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که عدلی که در مورد رفتار بشر مطرح است، عدل به معنای حقوق دیگران است. عدالت اجتماعی رعایت مساوات در وضع و اجرای قانون است، به گونه ای که در پرتو آن هر کس به حق و حقوق خود دست یابد. مهم ترین اثر منفی نبود عدالت در جامعه، برهم خوردن تعادل، آرامش و سلامت روان جامعه و شهروندان آن است که موجب تغییر غیرمنطقی افکار، اعتقادات، باورهای اخلاقی و رفتار اعضای جامعه می شود و محیط زندگی ناامنی را فراهم می کند.
    کلید واژگان: عدالت, حق, مساوات, شهید مطهری}
    Mostafa Habibi, Behrouz Deylamsalesi *, Saeed Islami
    The purpose of the present study is to review the relation between the two concepts of right and justice from the viewpoint of Shahid Motahhari. The research method is descriptive analysis and the results showed that the subject of justice mentioned about human behavior implies human rights. Social justice is the observance of equality in the legislation and execution of law so that everyone would achieve his/her right. The most significant impact of lack of justice in society is the disruption of the balance, calmness, and mental health of society and its citizens which would unreasonably change their thoughts, moral beliefs, and behavior and bring unsafety in the living environment.
    Keywords: Justice, Right, Equality, Shahid Motahhari}
  • احمد اولیایی*
    دنیای معاصر امروز دنیای تزاحمات و تنازعات است. این تنازعات در امور بسیاری خود را نشان می دهد اما در سبک زندگی انسان امروز که در عرصه فرهنگ بازنمایی می شود، به اوج می رسد. عدالت همان مفهومی و فضیلتی است که برای این تنازعات پا به میدان می گذارد و این بار چون عرصه، عرصه فرهنگ است، عدالت فرهنگی مدنظر خواهد بود. اما مشکل اصلی در بسط عدالت اجتماعی و به تبع عدالت فرهنگی در یک جامعه، فقدان معیار و در ادامه، سنجه است. حوزه عدالت فرهنگی به عنوان یکی از ساحت های حیات جمعی به میزان عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی کار و معیارهای آن نیز تنقیح نشده است. لذا در بحث معیارهای عدالت فرهنگی نیز با مشکل بزرگی روبرو هستیم. بنظر می رسد ابتدا باید با توجه به بحث های پیرامون معیار در عدالت اجتماعی، باید اقسام معیار در عدالت فرهنگی بررسی شود. این مقاله در صدد است معیار های متصور در عدالت فرهنگی را تبیین نماید. حق فرهنگی، خیر فرهنگی، کار فرهنگی، نیاز فرهنگی، برابری فرصت های فرهنگی و معیار ترکیبی از جمله معیارهای عدالت فرهنگی است که می تواند معیار بسط عدالت در عرصه فرهنگ باشد.
    کلید واژگان: عدالت, عدالت فرهنگی, معیار های عدالت, معیار عدالت فرهنگی, حق, نیاز, برابری}
    Ahmad Olyaei *
    Today's contemporary world is a world of struggles and conflicts. These conflicts show themselves in many matters, but they reach their peak in the lifestyle of today's people, which is represented in the field of culture. Justice is the same concept and virtue that sets foot on the field for these conflicts, and this time, because the arena is the arena of culture, cultural justice will be considered. However, the main problem in the development of social justice and, consequently, cultural justice in a society, is the lack of criteria and the measure. The field of cultural justice as one of the areas of collective life has not been refined to the extent of political justice and economic justice of work and its criteria. Therefore, we are facing a big problem in the discussion of cultural justice criteria. It seems that first, according to the debates about the criteria in social justice, the types of criteria in cultural justice should be examined. This article aims to explain the considered criteria in cultural justice. Cultural right, cultural good, cultural work, cultural need, equality of cultural opportunities, and a combined criterion are among the criteria of cultural justice, which can be the criteria for the expand of justice in the field of culture.
    Keywords: Justice, cultural justice, criteria of justice, criteria of cultural justice, Right, Need, Equality}
  • حسن سراج زاده*

    مراد از خیر و شر اخلاقی در این تحقیق، آن دسته از مفاهیم اخلاقی هستند که بر ارزشی اخلاقی (نه الزام اخلاقی) دلالت دارند و شامل شش مفهوم «خوب و بد»، «درست و نادرست» و «شایسته و ناشایست» می شود و معمولا در محمول «جملات و گزاره های اخلاقی» به کار می روند. با توجه به کمبود پژوهش های ناظر به روش در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق در قرآن، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، مشخص نمود که چگونه می توان خیر و شر اخلاقی یا مفاهیم ارزشی اخلاقی را از میان آیات قرآن که در قالب «گزاره های اخلاقی» وجود دارند، استنباط کرد. نتایج نشان می دهد که «خیر اخلاقی»، در قالب مفاهیم مثبتی همچون «خوب»، «درست» و «شایسته» جلوه گری می کند و «شر اخلاقی» خود را با مفاهیمی منفی همچون «بد»، «نادرست» و «ناشایست» نشان می دهد. در قرآن، «خیر اخلاقی» در شکل مفهوم «خوب»، با استفاده از افعال مدح (نعم) و الفاظی همچون، خیر، حسن، بر، صالح، محسن و طیب معلوم می شود و «خیر اخلاقی» در قالب مفهوم «درست»، از طریق آیات دال بر نفی خطا و گناه و دال بر پاداش و ثواب و الفاظی همچون «صادق» قابل استنباط است. همچنان که «خیر اخلاقی» در جلوه ای که بیانگر مفهوم «شایسته» است را می توان از جایگاه و مقام خوبی که برخی افراد در پیشگاه خداوند دارند به دست آورد. در «شر اخلاقی» و در شکلی که مفهوم «بد» را نشان می دهد، مفهوم «بد» با افعال ذم (بیس و ساء) و واژگانی مانند شر، سوء، فاحشه، مفسد، خبیث و نجس روشن می شود و «شر اخلاقی» به عنوان مفهوم «نادرست»، با تعابیری که بیانگر خطا و گناه یا بیانگر کیفر و مجازات یا بیانگر«رد»، «انکار» و «ابطال» کاری است در قرآن بیان می شود و «شر اخلاقی» که بیانگر مفهوم «ناشایست» است از جایگاه و موقعیتی که برخی افراد، در نزد خداوند دارند، قابل تشخیص می باشد.

    کلید واژگان: خیر و شر, مفاهیم اخلاقی, مفاهیم ارزشی, خوب و بد, درست و نادرست, شایسته و ناشایست, اخلاق در قرآن, فلسفه اخلاق در قرآن}
    Hassan Serajzadeh*

    In this study, “moral good” and “moral evil” refer to those moral concepts that suggest a moral value (not moral obligation) and include the six concepts “good and bad”, “right and wrong” and “decent and indecent”. They are usually used in the predicate of “moral statements and propositions”. Given the lack of methodological research in the field of ethics and philosophy of ethics in the Quran, this study, using the descriptive-analytical method, determined how the existing moral good and evil or moral, value-based concepts in the verses of the Quran in the form of “moral propositions” can be inferred. The results indicate that “moral good” manifests itself in the form of such positive concepts as “good”, “right” and “decent”, and “moral evil” manifests itself with negative concepts such as “bad”, “wrong” and “indecent”. In the Quran, “moral good” indicating the concept of “good” is represented through verbs of praise (ne’ma’) and words such as “khair”, “hosn”, “berr”, “sāleh”, “mohsen” and “tayyab”, “moral good” showing the concept of “right” can be deduced through the verses indicating the denial of error and sin and reward and words such as “sādeq”, and the “decent” manifestation of “moral good” can be attained from the good position that some people have before God. “Moral evil” indicating the concept of “bad” is revealed by verbs of denunciation (be’sa’ and sā’a) and words such as sharr, su’, fāheshah, mofsed, khabith and najes, “moral evil” revealing the concept of “wrong” is expressed through concepts representing error, sin, retribution and punishment or representing “rejection”, “denial” and “falsification” of something, and “moral evil” expressing the concept of “indecent” is recognizable by the position that some people have before God.

    Keywords: good, evil, moral concepts, value concepts, bad, right, wrong, decent, indecent, ethics in the Quran, philosophy of ethics in the Quran}
  • مجتبی خانی*

    یکی از القاب معروف حضرت مهدی4 «منتقم» بوده که در روایات بسیاری بر آن تاکید شده است. مطابق روایات ایشان از دشمنان خدا، ظالمین و دشمنان اهل‌بیت: انتقام خواهد گرفت و خونخواه انبیا و اولیا به ویژه جد مظلومش امام حسین7 خواهد بود. این مقاله با تمرکز بر مسئله انتقام امام مهدی7 از قاتلان انبیا و اولیا و خونخواهی ایشان، دو احتمال در مسئله مطرح کرده است: 1. انتقام امام مهدی7 از شخص قاتلان انبیا و اولیا؛ 2. انتقام عملی از ایشان با انتقام جبهه حق از باطل. نوشتار حاضر در ادامه با خدشه در احتمال اول و ادله آن و با استفاده از: 1. بررسی لغوی واژه انتقام و واژگان مرتبط؛ 2. بررسی مسئله انتقام در روایات و تحلیل روایی آن؛ 3. تحلیل عقلی رابطه انتقام و حق؛ 4. تحلیل عقلی انتقام امام مهدی7 و سنجش آن با داده‌های روایی؛ کوشیده است ضمن پاسخ به پرسش‌ها و شبهات مطروحه پیرامون این آموزه، تصویری روشن از ابعاد مختلف این بحث را ارایه کند.

    کلید واژگان: امام مهدی (ع), انتقام, منتقم, عفو, قاتلان انبیا و اولیا, انتقام جبهه حق علیه باطل, تحلیل روایی روایات انتقام, واکاوی عقلی رابطه انتقام و حق}
    Mujtaba Khani *

    One of the famous nicknames of Imam Mahdi (aj) is " the Avenger" which has been emphasized in many narrations. According to narrations, he will revenge against  oppressors, the enemies of God, prophets and imams of the Ahl al-Bayt, especially his oppressed ancestor,  Imam Hussein(as). The Author  by focusing  on the issue of Imam Mahdi's revenge against the murderers of the prophets and imams   has displayed  two probabilities in the problem. 1. Imam Mahdi's revenge against the personal of murderers  of the prophets and imams . 2. Imam revenge against enemies logic with revenge  of the right front against  the wrong one. The present article has discussed the first possibility and its arguments by using four methods and has tried to provide a clear picture of the different dimensions of this discussion while answering the questions and doubts raised about this issue. 1. Lexical study of the word revenge and related words  2. Study of the issue of revenge in narrations and its narrative analysis  3. Rational analysis of the relationship between revenge and the right   4. Rational analysis of Imam Mahdi (aj) revenge and its evaluation with narrative data

    Keywords: Imam Mahdi(aj), revenge, avenger, amnesty, murderers of prophets, Imams, the right front revenge against wrong one, analysis of revenge Hadithes, Analyzing the relationship between revenge, right}
  • حسن عباسی حسین آبادی*
    کندی نخستین فیلسوف مسلمان، مترجم از یونانی به عربی در نهضت ترجمه، و معاصر با معتزله است. تلقی کندی از متافیزیک با الهیات گره می خورد به نوعی در تعریف موضوع فلسفه، آنرا دانش به حقیقت و علل می داند و مفاهیم او در موضوع فلسفه با رویکرد الهیاتی مطرح می شود. براین اساس مسئله این نوشتار تلقی کندی از مفهوم خدا است تا حدود استقلال اندیشه او از اندیشه یونانی و تاثیر رویکرد اسلامی و قرآنی درباره مفهوم خدا روشن شود. بنابر تعریف کندی از فلسفه اولی، خدا در فلسفه کندی چه جایگاهی دارد؟ آیا خدای کندی خدایی فلسفی متاثر از نگاه اسلامی- قرآنی است یا خدایی متاثر از نگاه یونانیان است؟. خدا برای کندی در موضوع فلسفه چه به عنوان علت و چه به عنوان حق جایگاه مهمی دارد. باتوجه به نگاه فلسفی کندی و تعریف او از فلسفه، تاحدی متاثر از یونان و رویکرد اسلامی است. «حق» و «واحد» دو مشخصه خدای قرآنی در کندی، و «انیت محض» و «علت نخستین» و «فاعل نخستین» نیز مشخصه خدای فلسفی و متاثر از یونان نزد کندی است. در اینجا با توجه به تعریف فلسفه اولی و موضوع آن نزد کندی به بررسی مفهوم خدا می پردازیم.
    کلید واژگان: مفهوم خدا, کندی, فلسفه, وجود, حق}
    Hasan Abasi Hossein Abadi *
    Al-Kindi is the first contemporary Mu’tazilite Muslim Philosopher, who has translated various works from Greek into Arabic during the translation movement period. Al-Kindi’s impression of metaphysics has been entangled with theology in such a way that in his definition of philosophy he considers it as knowledge about truth and causes and discusses it with a theological approach. On this basis, the present paper is intended to examine Al-Kindi’s impression of God and the writer attempts to clarify the limits of the independence of his thought from the Greek thought and the impact of the Islamic and Qur’anic approach concerning the concept of God. According to Al-Kindi’s definition of primary philosophy, “what status does God have in Al-Kindi’s philosophy?” Is Al-Kindi’s God a philosophical God affected by an Islamic-Qur’anic outlook or a God affected by the Greek outlook? Either as the Cause or as the Truth, God has an important status in philosophy for al-Kindi. Al-Kindi’s philosophical outlook and his definition of philosophy are to some extent affected by Greece and the Islamic approach. “Truth” and the “One” are two features of the Qur’anic God in Al-kindi’s view; and “pure is-ness”, “primal cause”, and “prime agent” are also the features of the philosophical God affected from Greek philosophy in Al-Kindi’s view. In this research, we would examine the concept of God given the definition of primary philosophy and Al-Kindi’s impression of it.
    Keywords: concept of God, Kindy, Philosophy, existence, Right}
  • سیدحسین فخرزارع*
    عدالت، از پرسابقه ترین اندیشه هایی است که همواره در طول تاریخ کانون تاملات و دغدغه های نوع بشر بوده است. این فضیلت اخلاقی و اجتماعی با جایگاه ممتازی که در میان مفاهیم دیگر داراست، بنیان بسیاری از اصول دیگر بوده که هیچ امری نه مانع آن است و نه بر آن اولویت دارد؛ به طوری که اعتبار و ثبات هر جامعه به میزان گسترش همه جانبه آن وابسته است. این اصل در آیات مختلف یا به عنوان مقدمه نیل به اهداف والاتر و یا خود به عنوان هدف بیان شده به طوری که بدون تامین و تحقق این آرمان مهم، گویا تصور از دین داری نیز ممکن نمی باشد. قرآن رابطه ناگسستنی این اصل مهم با حق و آزادی را همواره مورد ملاحظه قرار داده است؛ حق به عنوان معیار مهم عدالت و آزادی، تامین کننده زمینه های گسترش آن است. کارآمدسازی نظام به آن شکلی که انبیا دنبال کرده اند از کارکردهای اساسی عدالت اجتماعی است و مهم ترین زمینه برای تحقق آن، اصلاح و الزام درونی آحاد جامعه می باشد که بالمآل اصلاحات ساختاری منطبق با عدالت را به دنبال خواهد داشت. مهم ترین هدف این جستار بررسی نقش این اصل مهم در اصلاح اجتماع، نسبت آن با مفاهیم دیگر و زمینه های تحقق آن از نگاه قرآن است که با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای به بحث پرداخته شده و با روش اسنادی داده های لازم استخراج و یافته های آن مورد تحلیل، توصیف و تفسیر واقع شده است.
    کلید واژگان: عدالت, عدالت اجتماعی, حق, آزادی, اصلاح درونی, اصلاح ساختاری}
    Sayyid Hossain Fakhr Zare *
    Justice is one of the oldest thoughts that has always been the focus of humankind's reflections and concerns throughout history. This ethical and social virtue, with its privileged position among other concepts, has been the basis of many other principles that nothing can prevent it or can be considered a priority over it. Thus, the credibility and stability of every society depends on the extent of its comprehensive expansion. This principle has been mentioned in various verses either as an introduction to achieve high goals or as a goal in itself, so that without the provision and realization of this important ideal it is impossible to imagine religion. The Qur'an has always considered the inextricable relation of this important principle along with right and freedom. Right as a crucial criterion of justice and freedom provides the context for its expansion. Making the system work in the form that the prophets have pursued is one of the essential functions of social justice and the most important context for its realization is the internal reform and obligation of the community, which in turn will lead to structural reforms based on justice. The main objective of this study is to examine the role of this important principle in community reform, its relation to other concepts and the contexts for its realization from the Qur'an's point of view, which has been discussed through focusing on library studies, and by using documentary research, the necessary data has been extracted, analyzed, described and interpreted.
    Keywords: Justice, social justice, Right, Freedom, internal reform, structural reform}
  • نجمه حسن پور*، زینب نصراللهی، الهه شاه پسند
    نه صفت «حسن»، «حق»، «غیر مکذوب»، «مسئول»، «تخلف ناپذیر»، «مفعول»، «صادق»، «واقع» و «آت»، در آیات متعددی از قرآن کریم، با وعدهای الهی همراه شده اند. هرچند که همه این صفات به گونه ای قطعی بودن تحقق وعده های الهی را می رسانند، اما علاوه بر این، معنایی مخصوص به خود نیز دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد. این جستار کوشیده با بررسی سیاق آیات و نیز مراجعه به برخی تفاسیر متقدم و متاخر، وجه تمایز صفات به کار رفته در این آیات و تاثیر بافت آیات در گزینش هر یک از آن ها را به نظاره بنشیند و در نهایت به این نتیجه رسیده که وعده های الهی، با توجه به سیاق و بافت آیه، و مخاطبی که آیه برای دریافت آن وعده یا وعید مطرح کرده، با صفتی که نشان دهنده آن بافت و متناسب با ویژگی های آن مخاطب خاص است، همنشین شده اند. در این میان، اوصاف ناظر به تحقق قیامت و پاداش و عقاب آن، بیشترین تکرار را در آیات قرآن دارند.
    کلید واژگان: وعده های الهی, حق, صادق, تناسب سیاق و صفات, تخلف ناپذیر, وعده و وعید, معاد}
    Najmeh Hassanpour *, Zeinab Nasrollahi, Elaheh Shahpasand
    The nine attributes of "good", "truth", "fact", "responsible", "infallible", "passive", "honest", "true" and "future", have been accompanied with divine promises in many verses of the Holy Qur’an. Although all of these attributes represent the certainty of divine promises fulfillment, they also have their own meaning that distinguishes them from each other. This article has attempted to study the differentiation of these attributes used in these verses and the effect of the context on the selection. Finally, it has been concluded that divine promises, according to the context of the verse, and the addressee to receive that promise, accompany the adjective which represents that context and fits the characteristics of that particular audience. In the meantime, the attributes concerning the fulfillment of the resurrection and its reward and punishment have the most repetition in the Qur'an verses.
    Keywords: Divine promises, Right, honest, proportion of attributes, register, infallible, promise, resurrection}
  • علی فتحی*، محسن قاسم پور، راضیه سادات سید خراسانی

    یکی از ویژگی های برجسته و طبیعی موجود در یک زبان، تقابل معنایی است که معناشناسی نوین ساختگرا آن را بالنده کرد. تقابل معنایی، یکی از انواع روابط مفهومی در سطح واژه است که با استفاده از آن و سایر روابط مفهومی، میدان معنایی واژگان به دست می آید. شناخت مقابل های هر واژه در روشن شدن معنای دقیق آن بسیار موثر است. کشف میدان معنایی براساس تقابل، یکی از روش های پذیرفته شده و کاربردی معناشناسی است. درخصوص معنای حق، پژوهش های پراکنده ای و بیشتر با رویکرد حقوقی انجام گرفته است؛ ولی پژوهش مستقلی درباره تقابل های معنایی حق انجام نشده است؛ ازاین رو، انجام پژوهشی مستقل و درخور در این خصوص، ضرورت دوچندان دارد. در پژوهش پیش رو، به روش توصیفی تحلیلی، براساس نظریه های واژگانی معناشناسی ساختگرا، تقابل معنایی حق و باطل در قرآن کریم تبیین شده است. نیز با تبیین مولفه های معنایی حق مانند ثبات، استواری و مطابقت و تحلیل مشخصه های معنایی باطل یعنی فساد، نابودی و عدم ثبات حق این نتیجه به دست آمد که حق در قرآن کریم در سه گونه از انواع تقابل، واژه مقابل دارد. حق با واژه هایی چون باطل، کذب و لعب تقابل مکمل دارد و با بغیر الحق، تقابل واژگانی و با واژگانی مانند ظن، شرک و ظلم تقابل ضمنی دارد.

    کلید واژگان: تقابل معنایی, معناشناسی, تقابل مکمل, تقابل ضمنی, حق, باطل}
    Ali Fathi*, Mohsen Ghasempour, Razeyhsadat Seyedhkorasani

    One of the prominent features of a language is the Semantic opposition which has been developed in the modern structural semantics. Semantic opposition is one kind of the conceptual relations at the level of words, by which as well as other conceptual relationships, the semantic field of the vocabulary can be obtained. Recognition of the antonyms of each word is effective in making the exact meaning of the word clear. Discovering the semantic field is based on one of the accepted and practical oppositions in semantics. Regarding the meaning of Haq (=right), there are dispersed works in the field of law, whereas no independent research has been carried out with regard to its semantic oppositions. Hence the present study as an independent one is conducted. The current paper has been carried out through a descriptive-analytic method to explain the semantic opposition of Haq and Batil (right and wrong) in the Holy Koran on the basis of lexical semantics. By making a distinction among the semantic components of Haq and Batil separately, it concluded that the word Haq has 3 antonyms in the Holy Koran. Haq is in complementary opposition with such words as باطل, کذب, and لعب. It is in lexical opposition with the expression بغیر الحق and in implicit opposition with such words as ظن, شرک and ظلم.

    Keywords: Semantic opposition, semantic, gradable opposition, opposition complementary, Right, vain}
  • غلامرضا بهروزی لک*، حسین میرچراغ خانی
    تحلیل محتوای کیفی از جمله روش هایی است که قابلیت استنتاج مباحث جدید از قرآن را فراهم می کند. در این مقاله سوره نمل با روش تحلیل مضمون که یکی از شیوه های تحلیل محتوای کیفی است، بررسی و تبیین گردید. در این تحلیل آیاتی که از انسجام مفهومی و معنای خاصی برخوردار بودند، به وسیله نرم افزار MAXQDA در شبکه مضامین تجزیه و تحلیل گردید. هدف از این اقدام، دستیابی به دلالت های اجتماعی سیاسی سوره مبارکه نمل است. در نهایت با به دست آوردن چهل مضمون پایه از آیات مورد نظر، دوازده مضمون سازمان دهنده ساخته شد که عبارت اند از: سرکشی دشمن قدرتمند، نزاع دائمی حق و باطل، توطئه و تهدید دائمی دشمن، نیازمندی جبهه حق به قدرت، شناخت نقاط قوت و ضعف، بسیج تمام منابع قدرت، شایستگی رهبر، ضرورت مانور قدرت، یقین به عنایت خدا نسبت به جبهه حق، یقین به نابودی ظلم و باطل، علم و دانش به مثابه قدرت، توجه به آثار جانبی قدرت. در گام بعدی مضامین مذکور به سه مضمون فراگیر «ضرورت کسب قدرت برای گسترش حق»، «دانش استفاده از قدرت برای گسترش حق» و «شناخت شوونات حق و قدرت» تبدیل گردید. در پایان این نتیجه محقق گردید که مضمون نهایی سوره نمل عبارت است از «ضرورت کسب قدرت علمی و اجتماعی برای گسترش حقایق دینی در جامعه بشری».
    کلید واژگان: قرآن, نمل, تحلیل محتوا, اجتماعی, سیاسی, حق, قدرت}
    Golamreza Behroozi Lak *, Hossein Mircheragh Kh?ni
    Content Analysis is one of the methods suitable for inferring new issues in the Qur’ān. In this paper, chapter Naml of the Holy Qur’ān has been studied using the content analysis method as one of the methods for qualitative content analysis. The objective to take such a measurement is to reach the political and social implications of chapter Naml. In the analysis of these verses with special meaning and conceptual coherence, the software MAXQDA was used as an instrumentation for analyzing the content network. Ultimately, forty basic issues were extracted from the studied verses twelve of which are the organizing content issues including: turbulence of powerful enemies, continuous battles of the true and the wrong, the enemy’s perpetual menace and conspiracy, the need of the right front to power, getting to know the weakness and strengths, equipping and mobilizing all the resources of power, leadership qualification, the necessity of power maneuver, certainty of God’s favor to the right front, certainty to the destruction of the transgression and wrong, knowledge as an instance of power, and noticing the side effects of power. In the next step, all these contents were categorized under three comprehensive ones as “the necessity to seizure and to spread the right”, “the knowledge of using power for spreading the right”, and “knowing the position of the right and power”. The researchers concluded that the ultimate content of Naml chapter is “the necessity of seizing scientific and social power to preach and spread religious truths in human society”.
    Keywords: The Qur’?n, Naml, Content Analysis, social, Political, Right, Power}
  • محمدجواد فاضل لنکرانی*

    تقدم حق الناس بر حق الله از گزاره‎های معروفی است که به مناسبت به عنوان قاعده از آن برای استنباط بهره برده می‎شود. قاعده‎ای است که چه بسا در نگاه اول ضروری نیز به نظر برسد. ولی مراجعه به کتب فقهی نشان می‎دهد برخی از فقها این قاعده را مورد نقد قرار داده و آن را نپذیرفته اند. اهمیت مسئله از یک سو و اختلاف بزرگان ضرورت پژوهش حاضر را ایجاب می‎کند. نوشتار حاضر با روش کتابخانه‎ای و به صورت تحلیلی اجتهادی مسئله را مورد بررسی قرار می‎دهد. بررسی ادله تقدم حق الناس بر حق الله نشان می‎دهد روایات و ادله دیگری که برای اثبات تقدم حق الناس بر حق الله ارایه شده، برای اثبات این تقدم کافی نیست و از طرفی ادله دال بر تقدم حق الله بر حق الناس نیز دلالت کافی برای اثبات تقدم حق الله بر حق الناس را ندارند. بنابراین نمی توان قاعده کلی در این رابطه ارایه کرد؛ چه بسا در موردی حق الناس بر حق الله مقدم باشد و چه بسا حق الله بر حق الناس.

    کلید واژگان: حق, حق الله, حق الناس, تقدم حق الناس}
    MohammadJavad Fazel Lankarani *

    The precedence of the people's right over the God's right is one of the prevalent  propositions which is employed as a rule, that may seem necessary at first glance, to deduce. However, referring to jurisprudential books shows that some jurists have criticized and rejected this rule. The importance of the issue on the one hand and the the pioneers' disagreement over it on the other hand, necessitate the present research. The present article surveys the issue using a library method and an analytical-ijtihadi approach. Examination of the arguments for the precedence of the people's right over God's right shows that narrations and arguments presented to prove such a precedence are not sufficient to prove it, additionally, the proofs that indicate precedence of God's right over that of the people, are not sufficiently proving it. Therefore, no general rule can be given in this regard; Maybe there might be a case in which the people's right precedes that of God or vice versa.

    Keywords: Right, God's Right, People's Right, Precedence of the People's Right}
  • سیدمحمود نبویان*
    مسئله حق، یکی از مسائل مهم در زندگی اخلاقی، حقوقی و سیاسی بشر است و امروزه ادعای حق داشتن، در گسترده‏ترین سطح خود در حال جریان است. حق‏های گوناگون در حوزه‏های مختلف خانواده، اجتماع و در سطح بین‏المللی مورد ادعا قرار می‏گیرد و در خصوص برخی از آنها - مانند حقوق بشر - ادعای طبیعی بودن می‏شود. اما آیا چنین ادعاهای گسترده، مبنایی عقلانی نیز دارد یا اینکه هر کس می‏تواند ادعای حق کند؟ فرض دوم مستلزم هرج و مرج در زندگی اجتماعی بشر و تحمیل خسارت‏های گوناگون است؛ اما فرض اول، محل نزاع متفکران در حوزه مباحث فلسفه حق به شمار می‏آید. آیا خداوند مبنا و منشا حق‏های طبیعی بشر است یا نیاز بشر، طبیعت بشر و… منشا حق او هستند؟ در این نوشتار برخی از دیدگاه‏های مهم را درباره منشا حق‏های طبیعی بشر بررسی و در انتها دیدگاه مورد قبول (ملکیت تکوینی) را ارائه می‏کنیم.
    کلید واژگان: حق, حقوق, فلسفه حق, حق طبیعی, منشا حق}
    Seyyed Mahmoud Nabwian*
    The problem of right is known as one of the important issues in human moral, legal and political life and today, the claim of being of right in its widest level rules. Various rights are claimed in various areas of family, community and universe and some of them, like human rights, are claimed to be natural. But, if such widespread claims have a rational basis, or anyone may claim the right, should be studied. As is clear, agreeing the second part of the question, human social life would be exposed to chaos and various damages. The first part, then, is regarded as the place of dispute for the thinkers in the field of philosophy is right. May one consider God as the basis of human natural rights or human need, human nature and ...? In this paper, we some important views in the field have studied and, finally, the preferred view (natural possessing) is presented
    Keywords: Right, Rights, Philosophy of Right, Natural Right, Origin of Law}
  • محسن حیدرنیا، زهرا گرامی
    در این مقاله ضمن بررسی شخصیت حضرت علی اکبر به تبیین نقش برجسته ایشان در حادثه بزرگ کربلا بر مدار موضوع حق، پرداخته شده است. اگرچه علی اکبر فرزند ارشد امام حسین از نقش مهمی در جای جای این حادثه برخوردار است، اما گویی دغدغه اصلی او حق طلبی است. او، وقتی خود و خانواده ارجمند و دوستان خود را در آستانه مرگ حتمی می بیند، تنها با طرح یک سوال عمیق، متفکرانه و هوشمندانه از قهرمان اصلی کربلا یعنی پدر و امامش، حسین، همه نقش اساسی خود را به عنوان یک جوان حق جو به نمایش می گذارد و آن سوال مهم و بنیادین این است که «ای پدر، آیا ما برحقیم؟» نویسنده مقاله بر این باور است که فهم کلمه حق می تواند کلید و رمز شناخت شخصیت حضرت علی اکبر و بلکه شناخت دیگر شخصیت های این حادثه عظیم باشد.
    کلید واژگان: حق, علی اکبر, کربلا, امام حسین}
    Dr. Mohsen Heydarniya, Zahra Guerami
    The present paper focuses on the character of Ali al-Akbar and his role in the great Karbala Episode. Despite being Imam al-Husayn's elder son and, ex officio enjoying a sublime place, his sense of seeking and defending the truth made his main concern. When he viewed that everybody was on the verge of encountering certain death, his noteworthy standpoint was expressive of his reaction whether they were rightful. The present paper postulates that appreciating the true sense of "right" in that historical context may shed light on the character of Ali al-Akbar as well as other personalities who played significant roles in that great episode.
    Keywords: Right, Ali al-Akbar, Karbala, Imam al-Husayn}
  • Shaykh Muhammad Ya’qubi
    That how zakat becomes obligatory for the property is disputed by the jurists and various opinions have been proposed in this respect for which there are many theoretical and practical benefits. The most important aspect of the difference of opinion among the jurists arises from this question: is zakat a liability on the individual as other debts or not? Or it is applied to the property itself? If it is applied to the property, is it as a right or possession? What kind of right or possession is that? Is the possession a kind of partnership? If yes, what kind of partnership? And if it is a right, what type of right is it?
    Keywords: zakat being an obligation, property, liability, possession, right, commercial value, partnership}
  • داود رحیمی سجاسی، سیف الله قنبری نیک
    عدالت اجتماعی از محورهای اساسی گفتمان اسلامی است که عمدتا ناظر به رابطه حکومت و مردم از سوی متفکران اجتماعی مورد مباحثه و مداقه قرار می گیرد. بعد دیگر و مهم عدالت اجتماعی، ناظر به روابط میان افراد جامعه؛ یعنی ارتباطات اجتماعی در سطح افقی جامعه است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نوشتار حاضر درصدد بازخوانی این سطح از عدالت اجتماعی در گفتمان اسلام با تکیه بر فرمایشات امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه به شیوه ای اسنادی و تحلیلی است. این که خود مردم چگونه و در چه قالب هایی از تعاملات اجتماعی میان فردی یا گروهی، می توانند زمینه های تحقق عدالت اجتماعی و یا مجریان آن در این سطح باشند.
    توجه به مبانی عدالت اجتماعی و کاربست ظرفیت ها و راهکارهای تحقق آن از منظر امام علی(ع) همچون؛ مسئولیت اجتماعی، توجه به حقوق افراد، عدم ثروت اندوزی ظالمانه، حریت انسانی، توجه به منافع عامه مردم، مواجهه مناسب با اقلیت های غیرمسلمان، زدودن شکاف طبقاتی بین مردم، مبارزه با تبعیض نژادی، توجه به نعمات الهی، انتفاع متقابل فرد و جامعه، تعاملات خویشاوندی مطلوب و التزام به عدالت فردی می تواند جامعه اسلامی را در راه رسیدن به سطح مطلوب عدالت اجتماعی در سطح میان فردی جامعه مدد نماید.
    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, حق و تکلیف, میان فردی, نهج البلاغه}
    Davood Rahimisojasi, Seifolah Ghanbarinik
    Social justice is one of the main axes of Islamic discourse, which is largely debated and deliberated by the social thinkers, mainly concerning the relationship between state and people. Another important aspect of social justice, which has been neglected, is the relationship between the people of the community, that is, social communication at the horizontal level of society. Using a documentary and analytical method, the present article seeks to review this level of social justice in the Islamic discourse based on the quotations of the Amir al-muminin (Emir of the Faithful) Ali -peace be upon him- in Nahj al-Balaghah. That is how people themselves, and in what form of interpersonal or group social interactions, can be the grounds for the realization of social justice or its implementers at this level.
    In Imam Ali’s view, the foundations of social justice and its capacities and solutions include the social responsibility, the attention to the rights of individuals, the lack of cruelly seeking to accumulate wealth, human freedom, attention to the public interest, the proper encounter with non-Muslim minorities, basing on real knowledge, the elimination of the class gap between people, the fight against racial discrimination, the attention to divine bounties, the mutual benefit of the individual and the society, the desirable kinship interactions and the commitment to individual justice. Paying attention to these points can help the Islamic community to achieve the desired level of social justice at the interpersonal level of society.
    Keywords: social justice, right, duty, interpersonal, Nahj al-Balaghah}
  • Ali Sa’ili *
    The issue of guardianship of the father over an underage in the right of qisas is one of the important issues in the jurisprudence of the Ahl al-Bayt (a). There are two major opinions in this regard: the first view is by AllamaHilli, the author of Shara’i’ who believes that the guardianship of the father over the underage is a general concept and includes the right of qisas as well. The other opinion is by al-Shaykh al-Tusi who maintains that the father has guardianship over the underage and there is no designation denoting the generality of the father’s guardianship over the underage. Jurists are divided into two major groups based on these two major opinions. The second view is stronger than the first view in terms of foundations and arguments.
    Keywords: Guardianship, underage, right, qisas}
  • Muhammad Reza Malek *
    Discussion about “right” and “possession” and the relationship between the two is a delicate and difficult discussion which has been followed by Shiite jurists in recent two centuries and great jurists have provided their opinions in this respect. The fact that this issue is mixed with philosophical discussion has added to its complexity. It can be said that all the debating scholars have accepted that possession and right are considered among contractual issues; the difference of opinion lies in the fact that whether these two originate from the same source or each has its independent source. In this article, first the nature of possession and right has been studied and then different opinions have been mentioned and evaluated and then the correct opinion has been explained and the relationship between right and possession has been analyzed.
    Keywords: right, the nature of right, the nature of possession, therelationship between right, possession}
  • محمود کریمی، علیرضا دل افکار، رضا جعفری*
    عقلانیت، حاکمیت عقل و منطق انسانی در سازماندهی روابط اجتماعی است و عقلانیت سیاسی مبتنی بر حق و تکلیف، باور مبتنی بر خرد مردم به تعامل سازنده و مفید با زمامدار و جامعه سیاسی در چارچوب ادای حقوق و ایفای تکالیف است. از آن جا که عقلانیت سیاسی در شکلی نظام مند، زمانی محقق می گردد که مبتنی بر آگاهی کافی باشد، این مطالعه کوشیده است مولفه های حقوق زمامدار بر مردم را بر اساس نظام حق و تکلیف نهج البلاغه، معرفی نماید. این هدف، با رویکرد کیفی مبتنی بر منطق استقرا و متکی بر استراتژی داده بنیاد به گونه ای اکتشافی دنبال شده است. ضرورت بحث آن است که هر اندازه مردمان یک کشور، حقوق زمامدار و تکالیف خود در قبال وی و نظام سیاسی حاکم را بهتر بشناسند، تعاملی خردمندانه تر با او و جامعه سیاسی برقرار می کنند. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که بصیرت، ثبات، جهاد در راه خدا، مسئولیت اجتماعی، اطاعت و حمایت از زمامدار، بارزترین مولفه های عقلانیت سیاسی مردم است که نهج البلاغه به دست می دهد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, عقلانیت سیاسی, حق, تکلیف}
    Mahmood Karimi, Alireza Delafkar, Reza Jafari *
    Rationality is the very application of intellect and logic in organization of social relations. Politiacl rationality based on right and duty is people's belief, originating from their intellect, in a constructive and useful interaction with the ruler and the political society through satisfying rights and fulfilling duties. Since political rationality in its systematic form is realized only when it is based on sufficient awareness, this study attempts to present the components of the ruler's rights towards people based on the right andduty system in Nahj al_ Balaghah. This goal is to be achieved through a qualitative approach based on thelogic of induction and data grounded strategy. The significanceof this topic lies in the fact that the more the people know the rights of the ruler and their duties towards him and the political system, the wiser would be their interaction with them. The outcomes of this investigartion indicate that the most outstanding components of political rationality of people derived from Nahj al_ Balaghah are insight, stability, Jihad in theway of Allah, social responsibility, obedienceto the ruler and supporting him.
    Keywords: Nahjal-Balaghah, political rationality, right, duty}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال