به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Salafi Jihadi » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Salafi Jihadi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالمحمد شریفات*، محمد معینی فر

    یکی از مسایل اساسی سلفیان جهادی مانند سیدامام شریف (دکتر فضل)، مقدسی و ابومصعب سوری، مسیله «حکم بغیر ما انزل الله» است. از نظر سلفیان جهادی، این مسیله فقط یک مسیله فرعی نیست؛ بلکه به اصل ایمان برمی گردد؛ لذا مرتکبین آن دچار ناقضی از نواقض ایمان شده و عنوان مرتد بر آنان اطلاق می گردد.در نظر سلفیان جهادی، یکی از معیارهای تکفیر در مسیله «حکم بغیر ما انزل الله»، جعل و انشای قوانین وضعی است. آنان برای مدعای خود، به آیاتی استناد نموده اند. مهمترین آیات مورد استناد سلفیان جهادی عبارت اند از: آیه 31 سوره شوری، آیه 26 سوره کهف، آیه 137 سوره انعام، آیه 103 سوره مایده، آیه 31 و 37 سوره توبه، آیه 64 سوره آل عمران و آیه 40 سوره یوسف.بعد از بررسی آیات مذکور، روشن می گردد، برداشت سلفیان جهادی از آیات نادرست است و دلایل مورد ادعای آنان، به نحو اطلاق، قابل انطباق بر حکام و مردم مسلمان کنونی نیست و در بسیاری از موارد، "سالبه به انتفاء موضوع" است؛ زیرا قوانین وضع شده از سوی حکام و یا مجالس و پارلمان ها، عموما برای تنظیم امور مسلمانان و با اصول کلی اسلام منافات ندارد و حکام و یا کسانی که چنین قوانینی را وضع می کنند، عموما از باب استحلال حکم الهی و یا از روی عناد و یا جحود نیست. نهایت چیزی که درباره برخی از آنان می توان گفت، این است که به سبب عدم التزام کافی به اجرای احکام الهی، مسلمان فاسق هستند؛ در واقع اگر کسی حکم الهی را از روی عناد و استحلال ترک نماید و یا حکم از روی عناد و استحلال قانونی را جعل نماید، چنین شخصی بدون تردید کافر و از دایره اسلام خارج خواهد بود. در این مقاله سعی گردیده، با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی و نقد دلایل سلفیان جهادی در مسیله جعل و انشای قوانین وضعی پرداخته شود.

    کلید واژگان: سلفیه جهادی, حکم بغیر ما انزل الله, جعل قوانین وضعی, انشای قوانین عرفی}
    Abdul Muhammed Sherifat *, Mohammad Moeinifar

    One of the main creeds of Salafi Jihadi theorizers like Sayed Imam Sharif (Dr. Fazl), Maghdesi, and Abu-musab Al-Suri is "Ruling other than what God revealed". From Salafi Jihadi point of view, this issue is not a secondary issue, but rather if refers to the gist of faith. So, if someone break this rule, he or she is and apostate. From Salafi jihadi point of view, one of the major criteria for "Ruling other than what God revealed" is legislating new rules. Resorting to some Quranic verses, they make some proofs for their claims. Some of the verses are as the following: Q: (42:31), (18:26), (6:137), (5:103), (9:31,32), (3:64), (40:12). Considering the above verses, we will notice that the Salafi Jihadi interpretation of these verses are wrong and their claims are false because the new rules are legislated by governors or parliaments. The aim of these rules is to regulate the affairs of Muslims and do not contrast with the general principles of Islam. These legislators do  not deny the Islamic rules. just in some cases, they might do not obey from these rules. it seems that they don not bad  intentions and we can not excommunicate them. In this essay and with a descriptive analytic method the proofs of Salafi Jihadi is analyzed and criticized.

    Keywords: Salafi Jihadi, Governing without the rule of God, legislating New Rules, legislating Common Rules}
  • علی اکبر لطفی

    جهاد، و استفاده از سلاح در دفاع از حریم اسلام از جمله مسایلی است که در آموزه های دینی تاکید زیادی نسبت به آن صورت پذیرفته است، تا جایی که پیامبر گرامی اسلام اصحاب را بر این امر ترغیب می نمودند. امروزه سلفیه جهادی به عنوان گروهی که تنها راه انتشار اسلام را جهاد مسلحانه می دانند سعی در تطبیق عملکرد خود با نصوص شرعی را دارند، و برداشتهای نادرست خود را از این نصوص ترویج می نمایند. از جمله روایات مورد تاکید و استناد گروه سلفیه جهادی در توجیه عملکردشان، روایت سیف می باشد که برداشتهای نادرستی را ذیل این روایت بیان کرده اند. با عنایت به اینکه استفاده از سلاح برای دفاع از حریم اسلام امری ضروری و مورد تایید دین و عقل است، اما تکفیری ها قایلند: این روایت بیانگر این است که بنا بر فرمایش پیامبر تنها راه انتشار اسلام جهاد مسلحانه است و تنها در سایه شمشیر دین گسترش می یابد. برداشت دیگر تکفیری ها این است که: پیامبر در ضمن این روایت تصریح فرموده اند: رزق ایشان تنها از طریق جنگ و تصاحب اموال مغلوبین حاصل می شده.در حالیکه با بررسی روایت روشن می گردد که این روایت از جهت سندی مخدوش و نزد حدیث شناسان غیر قابل اعتنا است. همچنین نسبت دادن انحصار گسترش اسلام با جهاد مسلحانه به پیامبر ادعایی واهی و بی اساس است. علاوه بر این منحصر کردن روزی پیامبر از طریق جنگ و غنایم جنگی نیز با روایات موجود واسناد تاریخی همخوانی ندارد.

    کلید واژگان: سلفیه جهادی, روایت سیف, جهاد مسلحانه}
    Ali Akbar Lotfi

    Jihad and using the weapon are of those Islamic teachings which is emphasized on it. The Holy Prophet Muhammad (PBH) was encouraging his companions on this principle. Salafi Jihadi as a group holding that the only way of spreading Islam is by force provide some evidences for their ideology. They try to sell their ideas. One of the their important evidences is the "Sword Narration". The Jihadists misinterpret this narration. Although using the weapon is very important in defending from ourselves, it is not the only way of spreading the Islam. The Jihadists insist that the only way for spreading Islam is warfare. Also, the Takfirist maintain that in the narration above, the holy prophet put their living in war and capturing the other's properties. But by digging into this narration we can understand that the source of this narration is invalid and the Hadith experts do not trust to it. On the other hand, there are some many narrations issued from the Holy prophet, which is opposite to this narration.

    Keywords: Salafi Jihadi, Sword narration, Armed Jihad}
  • علی اکبر لطفی

    سلفیه جهادی به عنوان گروهی که تنها راه انتشار دین را «جهاد مسلحانه» می دانند، برای پیشبرد اهداف خود، درصدد برطرف کردن موانع بر آمده اند. آنان بزرگ ترین مانع را حاکمان ممالک اسلامی قلمداد نموده و به کفر ایشان حکم کرده اند. تکفیری ها برای مشروعیت بخشی به اقدامات خود، اصلی ترین منبع خود برای حکم به کفر و خروج بر حاکمان را فتواهای ابن تیمیه قرار داده اند؛ ازاین رو، آنها با استناد به فتواهای ابن تیمیه درباره «تاتار»، دو ادعا را مطرح کرده اند: اول اینکه حاکمان امروزی مثل حاکمان تاتار هستند و بنا بر فتوای ابن تیمیه، حکم آنان قتل است. دوم اینکه احکامی که این حاکمان صادر می کنند، مثل قوانین تاتار (=یاسق) است؛ پس به خاطر این احکام، آنان کافرند و مستحق مرگ هستند. اما با بررسی آرای ابن تیمیه، معلوم شد که سلفیان برداشت ناقصی از گفتار وی دارند و نمی توان با تکیه بر فتواهای ابن تیمیه، بین حاکمان تاتار و حاکمان امروزی حکمی یکسان صادر کرد. علاوه بر این، در کتاب، سنت و کلام بزرگان شرایطی برای کفر بیان شده است که در حاکمان ممالک وجود ندارد و نهایت چیزی که درباره ایشان می توان گفت، فسق آنان است. همچنین بنا بر آنچه در منابع اهل سنت وارد شده است، «خروج بر حاکم» در صورتی که مفسده ای در بر داشته باشد، جایز نیست.

    کلید واژگان: ابن تیمیه, سلفیه جهادی, حاکم, تاتار, قوانین وضعیه, حاکمان ممالک اسلامی}
    Ali Akbar Lutfi

    Jihadi Salafism is a group which believes in armed struggle to spread the religion. To promote and realize their goals, they seek to remove every hurdle on their way. The biggest hurdle according to them, are the Islamic countries' rulers who, according to them, are unbelievers and heretics. To legitimize their actions, the Takfiris have taken recourse to Ibn Taymiyya's verdicts as the main and only basis to excommunicate Muslim rulers and consider them out of the pale of Islam. Referring to Ibn Taymiyya's fatwa about Tatars, they have made two claims. First, today's rulers are like the Tatar rulers and, therefore, they should be killed. Second, the orders issued by these rulers are like those of the Tatars and they are kafir (infidels) on account of these orders, and they, therefore, deserve to be killed. However, if we look at Ibn Taymiyya's opinion, it seems that the Salafists have wrong understanding of their statements and it is impossible to put today's rulers on equal footing with the Tatar's. In addition, the rulers of Muslim countries seem to lack certain conditions mentioned in the Book, prophetic tradition and sayings of the noble leaders about 'kufr'. They can be described as corrupt rulers at the most. As well, based on what has been mentioned in Sunni sources, it is not permissible to revolt against a ruler, if it entails an evil (mafsada).

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Salafi Jihadi, ruler, Tatar, statutory laws, rulers of Islamic countries}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال