به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « The Imam » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «The Imam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Seyyid Mohammad Banihashemi*

    God has shown the way of His service to humans. The way of serving God, if it is supposed to be accepted by His holy essence, must be presented from His Own Side. We can rationally understand that we should serve God, our Lord, but the same reason dictates that we should take it from God Himself; Especially since we know that God has not left us on our own to worship Him however we want, but He has sent messengers on His behalf to teach us the ritual of His worship, and by this means He has completed His proof for us. Therefore, we cannot worship Him however we want.

    Keywords: religion, knowing Imam, serving God}
  • احسان پوراسماعیل

    کتاب «مکیال المکارم» با هدف تاکید بر لزوم دعای بسیار، برای تعجیل فرج امام زمان تالیف شده است. در ابتدا مولف با دلایل عقلی و نقلی ادله ی اثبات وجود امام عصر را بیان می کند تا در پی آن مخاطب را به بحث وجوب معرفت امام در عصر غیبت سوق دهد؛ این سبک نوشتار در نوع خود جدید است و پیوندی بین مباحث امامت و مهدویت است؛ موضوعی که به نظر می رسد امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس مولف بعد از معرفت افزایی مخاطب بر دعا بر فرج امام عصر تاکید می کند؛ پرهیز از برخورد احساسی با مقوله ی ظهور از جمله دیگر مواردی است که مولف سعی دارد مخاطب خود را از آن برحذر دارد تا بر مبنای شور و شعور،؛ درخواست پایان غیبت کبری از خداوند در سطح جهانی محقق شود

    کلید واژگان: مکیال المکارم, مهدویت, ادله ی امامت, امام دوازدهم, معرفت, غیبت}
    Ehsan Pourasmail

    The book "Makiyal al-Makaram" was written with the aim of emphasizing the need for a lot of supplication to hasten the death of Imam Zaman. At first, the author presents the proofs of the existence of the Imam with rational and narrative reasons, in order to lead the audience to discuss the necessity of familiarity of the Imam in the era of his absence. This style of writing is new in its own way and is a link between Imamate and Mahdism; a topic that seems to need more attention today. Based on this, the author, after increasing the knowledge of the audience, emphasizes the supplication of Imam Asr. He also emphasizes on avoiding emotional dealings with the notion of emergence, and believes that, based on enthusiasm and intelligence, the request for the end of the great absence from God can be realized at the global level.

    Keywords: Makyal al-Makaram, Mahdism, Proofs of imamate, Twelfth imam, Knowledge, Absence}
  • سید مرتضی موسوی*

    در منابع معتبر حدیثی شیعه حدود چهل روایت بر این مطلب دلالت دارد که هر امامی، امام پس از خود را می‎شناسد، و مسیولیت و ودایع امامت را به او می‎سپارد. این روایات- که با توجه به مدلول آنها به دسته ‎های گوناگون تقسیم می شوند- بر وجود امام عصر(علیه السلام) در زمان حیات امام حسن عسکری(علیه السلام) و زمان حاضر و آینده دلالت می‎کنند. در این پژوهش، با بهره گیری از روش نقلی و تحلیلی، اعتبار سند روایات و چگونگی دلالت آنها بر وجود امام زمان(علیه السلام) از زمان شهادت پدر بزرگوارشان تا زمان حاضر بررسی شده است.

    کلید واژگان: امام زمان(علیه السلام) امام قبلی, امام بعدی, ودایع امامت}
    Seyed Morteza Mousavi *

    In the authentic Shia hadith sources, about forty narrations indicate that every imam knows the imam after him, and entrusts the responsibility and trust of the imam to him. These narrations - which are divided into different categories according to their meanings - indicate the existence of Imam Asr (AS) during the lifetime of Imam Hasan Askari (AS) and the present and future times. In this research, using the narrative and analytical method, the validity of the document of the traditions and how they indicate the existence of the Imams of the time (AS) from the time of the martyrdom of their honorable father to the present time have been investigated.

    Keywords: : Imam of the time (pbuh), Knowledge, previous imam, next imam, deposits of imamate}
  • نبی الله صدری فر*، احمد شه گلی، محمدعلی محمدپور
    مسئله ضرورت و نیاز به حجت الهی از عقاید مهم ادیان توحیدی و به خصوص شیعه است که ارتباط دوسویه با موضوع انسان، ویژگی ها و محدودیت های آن دارد. هرچند حکما و متکلمان شیعه به تبیین و اثبات ضرورت حجت الهی با توجه به آموزه های نقلی و نیز ادله عقلی پرداخته اند، اما اهمیت این تحقیق در ارتباط با جنبه مقابل آن یعنی محدودیت ها و نقصان بشری هست که این ضرورت را ایجاب می کند. روش تحقیق در این مقاله عقلی و نقلی است. در ابتدا محدودیت های بشری در سه حوزه معرفتی، اجتماعی و هدایتی معین شده و سپس در ذیل هر یک از این مفاهیم به اقسام نقصان وجودی انسان و ضرورت حجت الهی پرداخته شده است و از آن جا که مهدویت در امتداد حجج الهی است با بیان این ضرورت ها و محدودیت های دایمی انسان در طول حیات بشری، مهدویت و نیاز به حجت الهی در حال حاضر هم اثبات شده است.
    کلید واژگان: حجت الهی, انسان, محدودیت ها, ادله عقلی}
    Nabiollah Sadrifar *, Ahmad Shahgoli, Mohammad Ali Mohammadpour
    The issue of necessity and the need for divine Reason is one of the important ideas of monotheism and especially shiite religions. that has two - way communication with the human subject, features and limitations. however, the hakim and theologians have paid to the explanation and proof of the necessity of divine Reason with regard to carry and wise teachings. but the importance of this study is in relation to its opposite aspect, limits and human deficiencies which necessitate this necessity. The method of research in this paper is common sense. first, human limitations are defined in three spheres of knowledge, social, and guidance and then, under each of these concepts, all forms of human existence and the necessity of divine Reason are discussed. And as the Mahdi is along the Divine Providenceas the necessities and permanent limitations of man have been demonstrated during the human life, the necessity and the need for divine Imam has already been demonstrated.
    Keywords: divine Imam, Human, Limitations, Rational reasons}
  • یدالله حاجی زاده*، نعمت الله صفری فروشانی

    ابوالخطاب (متوفای 138) مهم ترین غالی باورمند به اباحه گری در زمان امام صادق(ع)، رهبر و پایه گذار گروه خطابیه است. این گروه مشهورترین، تاثیرگذارترین و بادوام ترین گروه های غالیانه در دوره حضور امامان: بودند. خطابیه مانند ابوالخطاب، اباحه گر و شریعت گریز بودند. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، درصدد پاسخ گویی به این سوال است که چه گمانه هایی منجر به اباحه گری ابوالخطاب شد و امام صادق(ع) با خطابیه چگونه برخورد کرد؟ در بررسی منابع متقدم تاریخی، حدیثی و فرقه شناختی مشخص شد که ابوالخطاب و پیروانش با این گمانه که معرفت امام یا شناخت حق مکلفین را از انجام وظایف دینی بی نیاز می کند و با این تصور که واجبات و محرمات قابل تاویلند، اباحه گر شده اند. امام صادق(ع) گمانه های نادرست آنان را با جدیت زیر سوال برد و از هم نشینی و همراهی با آنان نهی کرده است. ایشان در مواردی خطابیه را لعن کرده، از آنان بیزاری جسته است.

    کلید واژگان: امام شناسی, امام صادق(ع), ابوالخطاب, اباحه گری, خطابیه, غالیان}
    Yadollah Hajizadeh *, Nematollah Safari Foroushani

    Abū l-Khaṭṭāb (died in 138), the leader and founder of Khatābiyah group, is the most important exaggerator who ignored the Islamic teachings in the era of Imam Sadegh. This group is the most well-known and lasting exaggerators in the eras of imams. Like Abū l-Khaṭṭāb, Khatābiyah group is ignorant to Islamic teachings and apostate. Using a descriptive-analytical research method, this research is to answer this question that what hypotheses formed Khatābiyah's apostasy and how Imam Sadegh (A.S) confronted with this group? By investigating the early historical, narrative, and sectarian sources, it was revealed that Abū l-Khaṭṭāb and his followers proposed that knowing the Imam would relieve the obliged person's burden from fulfilling their religious duties and they imagined that the religious obligations and prohibitions are interpretable. Thus, they became apostate. Imam sadegh questions their false speculations critically and prohibited people from being in touch with them. On occasions, Imam Sadegh had cursed and disgusted Khatābiyah.

    Keywords: Knowing Imam, Imam Sadegh, Abū l-Khaṭṭāb, apostasy, Khatābiyah, exaggerators}
  • محمد امامی*، محمد مهدی یزدانی کمرزرد، سید مهدی نقیبی

    در روایات اهل بیت(ع)، به شرکت در نماز جماعت اهل سنت توصیه شده است. از دیگر سو، مشهور فقهای شیعه قرایت آیه عزیمه را در نماز جایز نمی دانند. حال درباره وظیفه مکلف در جایی که به امام جماعتی اقتدا کرده که در نماز آیه عزیمه تلاوت نموده و سجده را نیز انجام داده است، بین فقهای امامیه دو نظریه کلی وجود دارد: طبق نظر اول، تبعیت از امام اقتضا می کند که ماموم نیز در حال نماز به سجده اقدام کند. نظر دوم این است که ماموم نباید سجده کند و تبعیت در این حال، جایز نیست. در این حالت، یا بدل سجده را انجام میدهد؛ یعنی ایما و اشاره جایگزین سجده می شود یا هم از ایما استفاده می کند و هم سجده را بعد از پایان نماز انجام می دهد یا فقط سجده را بعد از نماز به جا می آورد. این مقاله، که با مطالعه متون کهن، مستندات فقهی مسئله را به شیوه تحلیل منابع کتابخانه ای بررسی کرده، با مطرح ساختن نظریه های مربوط و دلایل آنها، نتیجه گرفته است که اگر امام در اثنای نماز بعد از قرایت آیه سجده به سجده اقدام کند، ماموم نیز باید از او تبعیت کند و سجده را انجام دهد و نماز او نیز صحیح است.

    کلید واژگان: سوره عزیمه, سجده, نماز جماعت, امام جماعت, ماموم}
    Muhammad Imami *, Muhammad Mahdi Yazdanee, Sayyed Mahdee Naghibee

    When a Follower of Shia school of Jurisprudence take part in Jamaah prayer while the imam is a Sunni who recites the chapter of the holy Quran in which one must prostrate and the imam perform the prostration throughout the salat, The question is that how this person can manage his duty. Whether he should do prostration within his prayer or should postpone it to finish his prayer and then perform it This article, an analytic library studying one put forwards the opinion adopted by different Imami Jurists and based on the narrations of the prophet and traditions of the household of the prophet, supported the idea that it is permitted to do prostration in the prayer while the prayer is valid.

    Keywords: jamaah prayer, recitation, chapter, prostration, sinni imam}
  • مرتضی شجاری*

    امام رضا (ع) در حدیث «سلسله الذهب» خود را از شرایط کلمه اخلاص دانسته است؛ کلمه ای که دژ الهی است و هر که در آن داخل شود، از عذاب الهی ایمن می ماند. با در نظر گرفتن مبانی عارفان می توان این حدیث شریف را اینگونه توضیح داد که هر یک از امامان معصوم، انسان کامل یعنی جلوه تام الهی در این عالم است که از نظر وجود شناسی و معرفت شناسی، واسطه بین حق و خلق می باشد. بنا بر آیات قرآن کریم، خداوند، ظاهر و باطن است. ظهور کامل خداوند، انسان کامل است که بدون او، مرتبه شهادت ناقص می ماند. در واقع، حقیقت انسان کامل در مرتبه غیب است و ظهورش، امانتی از مرتبه غیب در مرتبه شهادت است. از آنجا که ذات خداوند، غیب مطلق است، او را فقط از طریق امام معصوم می توان شناخت و چون امامان معصوم، نوری واحد و متحد با حقیقت محمدیه هستند، شناخت امام زمان، در واقع معرفت به توحید خداوند است. آدمی بعد از صفای نفس و آراسته شدن به کمال علمی و عملی می تواند امام معصوم را درک کند و به بهشت الهی وارد شود.

    کلید واژگان: سلسله الذهب, امام معصوم, ولایت, انسان کامل, حجت خداوند, بهشت معنوی}
    Morteza Shajari

    Imam Reza (a.s) has introduced himself as a condition for the word sincerity in the tradition of “Chain of Gold”, a word that is the divine fortress and everyone enters in it secure against the punishment of God. By considering foundations of mystics, it is possible to explain this hadith that each of the innocent Imams is a perfect human, i.e. divine complete manifestation, in this universe who are intermediary between Allah and human in terms of ontology and epistemology. According to the verses of the Holy Quran, God is the outward and the inward. The complete manifestation of God is the perfect human who, without him, the position of testimony would be imperfect. Indeed, the reality of perfect human is in the unseen position and its emergence is a trusteeship of unseen position in the position of testimony. Since the essence of God is the absolute unseen, he can only be recognized through the innocent Imams, and since they are a united light with the Muhammadan Truth, recognition of Imam of the time is in fact the cognition of God's monotheism. After soul’s burnishing and adornment to theoretical and practical perfection, human can understand the innocent Imam and enter divine paradise.

    Keywords: Silsilah al-Zahab (Chain of Gold), Innocent Imam, Wilayah, Perfect Human, God's Proof, Spiritual Paradise}
  • نصرت نیل ساز*، صدیقه ملک لو
    مفسران اهل تسنن و شیعه از دیرباز درباره معنی امام، ویژگی ها، و شئون امامت اختلاف نظر داشته اند. مهم ترین مستند هر دو گروه برای اثبات دیدگاه خود قطعا آیات قرآن بوده است. در این میان یکی از مهم ترین آیاتی که شیعه با استناد به آن، ضمن متفاوت دانستن مقام امامت از نبوت، مهم ترین ویژگی های امام مانند لزوم عصمت ظاهری و باطنی و درنتیجه ضروری بودن تعیین امام از سوی خدا را نتیجه گرفته آیه 124 سوره بقره است. شیعیان هم چنین این آیه را دلیلی بر بطلان امامت هر فاسق و ظالمی تا روز قیامت دانسته اند و از این آیه در مناقشات کلامی در مسئله امامت بعد از پیامبر (ص) فراوان بهره برده اند. از آن سو مفسران اهل تسنن با یک سان دانستن مقام امامت و نبوت این آیه را دلیلی بر لزوم عصمت انبیا دانسته اند؛ با این حال به این آیه برای اثبات عصمت ظاهری امام، بطلان امامت کافر و فاسق، چه به منزله رهبر جامعه اسلامی یا در منصب قضاوت یا امامت نماز نیز استناد کرده اند.
    کلید واژگان: کارکردهای کلامی, فریقین, تفسیر, امامت}
    nosrat nilsaz *, sedigheh maleklou
    From a long time ago the interpreters of Sunnite and Shiite theologians have had dispute over the meaning of Imam (leader) and his characteristics, and dignities of the Imamate. Of course, to prove their points of views the most important documents for both groups are the verses of the Holy Quran among which the most important verses that Shiite refer to is Chapter Baqara (2): Verse 124 which, among others, describes the difference between prophecy and the positions of the Imam’s leadership, of which the most important characteristics of the leader include the necessities of inward and outward chastity and thus the determining of the Imam by God Almighty, is concluded. The Shiites also take this verse as an invalidation of any lecher and ruthless leadership, as Imam, until the Day of Resurrection, and use this verse in all of their verbal disputes about the subject of leadership after the (PBUH).
    On the other hand, Sunnite interpreters believe in the identity for the prophecy and Imamate (leadership) and took this verse as the requirement of the prophet’s chastity, yet they also took it for proving the Imam’s (leader’s) outward chastity and also to refer to it as invalidation of any lecher and ruthless leadership, either as a leader of an Islamic society, or in a judicial position of society or as the leader of congregational prayers
    Keywords: Verbal disputes, Interpreters, Theologians, Shiite, Sunnite, Leader (Imam)}
  • روح الله شاکری زواردهی، محمدرضا برته
    آموزه مهدویت یکی از دغدغه مندی هایی است که حساسیت مستشرقان را عموما و شیعه پژوهان غربی را به طور خاص برانگیخته است.
    شمار درخوری از متفکران این حوزه، با تکیه بر روش مطالعات تاریخی، به بازخوانی آموزه مهدویت و گرته انگاری اش از سنت های دینی پیشین اصرار ورزیده اند. شاید بتوان «مفهوم مهدی در تشیع دوازده امامی» از دایره المعارف ایرانیکا، اثر امیر معزی را یکی از شاخص ترین آثار، به این روش دانست.
    او می کوشد شواهدی به دست دهد که آموزه مهدویت، محصول تطوری تاریخی و نتیجه زبردستی عالمان شیعی در مسیر بازتولید هویت تشیع، در سایه اقتباس از فرهنگ ها و ادیان دیرپای پیشین باریشه هایی عموما ایرانی بوده است.
    البته چنین رویکردی با انتقاداتی جدی از سوی ارباب اندیشه تفکر شیعی مواجه شده است. ایشان افزون بر سویه داری چنین تحقیقاتی، آنها را فاقد شواهد تاریخی متقن میداند و در پاره ای از موارد معتقد است تحقیقاتی از این دست، از یکی پنداری الگوی تحول مسیحی و اسلامی رنج میبرند و طراحان ایده مذکور، به تطبیقی ناکافی بین آنچه در فرهنگ غربی-مسیحی گذشته است، با فرهنگ شیعی-شرقی دست زدهاند.
    مقاله پیشرو تلاشی است در جهت ارائه گزارشی روادارانه از «مفهوم مهدی در تشیع دوازده امامی» و بررسی آن بر اساس الگوهای تحلیل محتوا، روش شناسی مطالعات تاریخی و رویه های پیش گفته.
    کلید واژگان: مهدویت, شیعه پژوهی, دوازده امامی, امیر معزی, ایرانیکا}
    Rouhollah Shakerie Zavardehie, Muhammad Reza Barteh
    The doctrine of Mahdism is one of the concerns which has raised the sensitivity of the orientalists in general and Western Shia scholars in particular. A notable number of intellectuals in this field, by relying on the methods of historical studies, have insisted on reading out the Mahdism teaching and tracing it from the previous religious traditions. Perhaps, we can consider the article of “the concept of Mahdi in Twelve-Imam Shi’ism” from the Iranica Encyclopedia, written by Amir Mo’ezzie, as one of the most significant works in this method. He tries to provide evidence that the doctrine of Mahdism has been the product of the historical evolution and the result of the Shiite scholars’ diligence in reproducing the Shi’a identity under the shade of the adaptation from the cultures and the previous long-standing religions with generally the Iranian roots. Of course, such an approach has faced the criticism of the master of thought of Shiite thought. In addition to the orientation such researches have, he considers such researches to be devoid of solid historical evidences and in some cases, he believes such researches suffers from considering the evolution pattern of Christianity and Islam to be the same and the designers of the above-mentioned idea have inadequately compared what has occurred in the Western-Christian culture with that of Eastern-Shiite culture. The following paper is an attempt to present a justifiable report from the “concept of Mahdi in Tweleve-Imam Shi’ism” and investigate the concept based on the content analysis protocols, the methodology of historical studies and the above-mentioned procedures.
    Keywords: Mahdism, Shiite studies, Tweleve-Imam, Amir Moezzie, Iranica}
  • Rouhollah Shahidi, Muhammad Kazem Rahman Setayesh
    The hadith of the Infallibles has constantly been one of major sources in inferring the religious knowledge and teachings in various ranges. Attention to this category has preoccupied certain Twelver Shi‘a scholars, namely the traditionists and text-inclined scholars who were committed not to transgress the specified limits of the traditions. Based on this, they just attempted in such different fields as theology, exegesis, jurisprudence, etc. to present their system of thought through transmitting and classifying the text of hadiths.
    Presenting the thought within the narrative texts in an implicit way and failure in specifying it has caused difficulty in its recognition.
    Muhammad b. Hasan Ṣaffâr, the compiler of the book Baṣâ’ir al-Darajât,is one of text-inclined scholars who has attempted to expose his approach in the realm of doctrines, and Imamate in particular to the public view in his book.
    An analysis on his way in dividing the book in chapters and putting similar narrative texts together shows that his basic concerns in the field of Imamate scholarship was the necessity of existence of the Imam, as well as his characteristics. Among these characteristics Ṣaffâr highly emphasizes on the knowledge of the Imam and the relevant issues like the sources,obtaining mediums, and scope of his knowledge along with the Imam’s power.
    Keywords: text, inclination, Basair al Darajat, Saffar, the Imam, knowledge, power}
  • محمدکاظم اسماعیلی
    احادیث حضور اهل بیت علیهم السلام در هنگامه احتضار، در حجم گسترده ای از میراث مکتوب امامیه انعکاس یافته و سند آن ها در نگاه بسیاری از دانشمندان امامیه معتبر است و در گونه شناسی احادیث، در دسته «متواتر معنوی» طبقه بندی می شوند؛ اما از دیرباز درباره محتوای این احادیث، دیدگاه های ناهمگونی وجود داشته است که نمونه آن را در اتخاذ رویکرد تاویلی به این روایات توسط شیخ مفید و سید مرتضی رحمهما الله می توان یافت. بررسی محتوای احادیث احتضار می تواند در برداشت صحیح از آن ها که از سویی بیان گر نتایج فراوان برای محتضر و از سویی دیگر، نشان گر منزلت پیشوایان شیعه است، مفید واقع شود.
    در این پژوهش با رویکردی توصیفی_ تحلیلی، با استناد به تصریح واژگان موجود در روایات و شواهد ارائه شده، مشاهده و حضور اهل بیت علیهم السلام در هنگامه احتضار مومن و کافر، ثابت گردیده و دیدگاه های دیگر نقد و بررسی شده است.
    کلید واژگان: احتضار, محتضر, حضور اهل بیت علیهم السلام, مقامات امام, مشاهده امام}
    Mohammad Kazem Esmaeelee
    The traditions indicating the presence of Ahl al Bayt(PBHT) at the premortem time have widely been reflected within the written literature of Imamiyah, with their authenticity of documentation being unanimously agreed upon by Imamiyah scholars. Moreover, these traditions are classified as possessing ‘’ Tawatur(succession) of the content” according to the typology of traditions. However, there have long been different approaches to the content of these traditions, one sample of which could be found in adopting an interpretive approach to these traditions by Sheikh Mofid and Seyyed Morteza( May both rest at peace). Examining the content of the premortem time traditions can be advantageous to an accurate interpretation of these them. This can both indicate the many positive outcomes for the person experiencing the premortem time and represent the high status of Shiite Imams. Employing a descriptive-analytic approach, the prevent study cites the affirmation of the available words within the traditions as well as the presented evidences to prove the presence of Ahl al Bayt(PBUT) and their being observed at the premortem time of both believers and nonbelievers. Finally, the other outlooks have also been investigated and criticized.
    Keywords: Premortem time, a person at the premortem time, the presence of Ahl al Bayt, Imam's status, observing Imam}
  • جواد جعفری
    امامیه را عقیده بر این است که بدون امام(عج) حجت خداوند بر مردم تمام نمی شود؛ بنابراین همیشه امامی به عنوان حجت خداوند روی زمین وجود دارد و زمین هرگز خالی از حجت نمی ماند؛ اما این امام(عج) همیشه لازم نیست آشکار باشد بلکه ممکن است پنهان از مردم زندگی کند. روایات معتبر و متعددی این مطلب را به اثبات می رساند. در مقابل روایات معتبری وجود دارد که دلالت می کند امام در هر زمان باید ظاهر باشد. در ابتدا این دو دسته روایات، متعارض به نظر می رسند. تحقیق حاضر در صدد جمع میان این نوع از روایات است. همچنین پاسخ دادن به احمد الکاتب که سعی در انکار وجود امام دوازدهم(عج) دارد و به این احادیث استناد کرده است. ظاهر بودن امام هرگز نزد شیعه شرط امام نبوده بلکه احادیثی که دارای واژه «ظاهر» است، یا ناظر به حالت عادی جامعه مسلمانان است نه وقتی مورد غضب الهی قرار گیرند؛ یا معنای خاصی مانند «غالب» یا «معین» دارد و هرگز غیبت امام(عج) را نفی نمی کند.
    کلید واژگان: امام مهدی(عج), غیبت, امام ظاهر, امام زنده, شبهات مهدوی, احمد الکاتب}
    Javad Jafari
    According to Imamiyyah, the proof of God against the people is not perfect without an imam, so there is always an imam on the earth as the proof of God and the earth does not remain without an imam, but it is not necessary for the imam to be always apparent but he can live hidden from the people. There are several authentic narrations which prove this fact. On the contrary, there are authentic narrations signifying the necessity of the imam’s being apparent all the time. Initially, these two groups of narrations seem to be contradictory. The present research aims to reconcile between these kinds of narrations and also to reply to Ahmad al-Katib who tries to reject the idea of the existence of the twelfth Imam referring to these narrations. According to Shi’a, being apparent is not a necessary condition of an imam at all and the narrations containing the word “apparent”, whether concern the usual condition of the Muslims’ society, not when they are taken with the wrath of God or it has an especial meaning like dominant or specified and does not deny the occultation of the Imam at all.
    Keywords: Imam al Mahdi, occultation, apparent Imam, living Imam, doubts about Imam al Mahdi, Ahmad al Kateb}
  • امام شناسی حضرت زهرا (ع) با تاکید بر اندیشه علامه امینی
    آرش رجبی، سیده معصومه طباطبایی
    گوهر معرفت به امام در یکی از روایاتی که هم از نظر لفظی و هم از نظر معنایی متواتر و مورد اتفاق فریقین است، یعنی حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» می تواند به عنوان عیاری برای سنجش میزان صدق و حقانیت رویکردها و مواضع انسان در طول تاریخ به شمار آید، این مقاله با روش کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات با شیوهٔ تحلیلی و توصیفی در تحلیل داده ها، به تطبیق این حدیث بر مبنای مواضع و رویکردهای حضرت فاطمه زهرا (سلام اللٰه علی ها) مبادرت می ورزد و با استفاده از قرائن حالیه و مقالیه و به شهادت سیرهٔ عملی و سخنان آن حضرت، بر آن است که حضرت زهرا (سلام اللٰه علی ها) عارف به امام زمان خویش بوده و خلفای معاصر خود را به امامت قبول نداشته و با آن ها بیعت نکردند. از آن جا که اگر کسی بیعت امامی بر گردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده است، و این فرض در بارهٔ حضرت فاطمه (سلام اللٰه علی ها) که به اتفاق فریقین، صدیقه و راستگو بودند، باطل است، پس امام به حق آن حضرت، امام امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) بوده است و در سایهٔ پذیرش امامت او است که انسان به حیات طیبه راه می یابد و از مرگ جاهلیت نجات می یابد.
    Imamology of Fatimah Zahra in the notion of Allamah Amini
    Arash Rajabi, Sayyedeh Maasoumeh Tabatabaei
    A famous narration which is accepted among all Muslims (Shias and Sunnis) is the narration on knowing the Imam of the age: “Everyone who dies while he doesn’t know Imam of his era had died like a person in the age of ignorance”. This article tries to collect information from different books to show the behaviour of Hazrat Zahra and her interaction toward Kholafa. Studying her life shows she didn’t give alliance to Kholafa and all Muslims believe she was truthful and couldn’t be died as a person dies in the age of ignorance. So we have no choice other than accepting this, that Imam Ali (as) was the true successor of the holy Prophet (pbuh).
    Keywords: Knowing Imam, death in the age of ignorance, Fatimah Zahra, Al-Sunna}
  • محمدرضا سجادی طلب*
    پشتوانه اعتقاد شیعیان به امامت، احادیث متواتری است که در کتاب های معتبر حدیثی شیعه جای گرفته است. برخی با استناد به مخالفت عده ای از نزدیکان امامان _ علیهم السلام _ نتیجه گرفته اند که احادیث امامت، سال ها پس از حضور پیامبر _ صلی الله علیه و آله _ و امامان _ علیهم السلام _، توسط محدثان شیعی ساخته شده است.
    نگارنده در این نوشتار کوشیده است، ابتدا گزارش های مخالفت عده ای از خاندان و یاران ائمه _ علیهم السلام _ را آورده، سپس با استفاده از متون تاریخی و روایی، نشان دهد برخی از نزدیکان ائمه _ علیهم السلام _ که راه مخالفت با امامت ائمه _ علیهم السلام _ را در پیش گرفتند، با نصوص امامت آشنا بوده اند، اما عده ای از آنان برای رسیدن به قدرت و ثروت و عده ای دیگر با هدف تعجیل در امر قیام دچار انحراف شده اند؛ افزون بر آن که مخالفت گروه اندکی از نزدیکان ائمه _ علیهم السلام _ با امامت آنان، به معنای عدم صدور نصوص امامت نیست.
    کلید واژگان: نصوص امامت, شرایط امامت, زیدیه, واقفه, فطحیه, دعاوی مهدویت}
    Mohammad Reza Sajjaditalab
    The Shia belief in Imamate is backed by mutawatir hadiths found in the Shia reliable hadith books. Due to opposition expressed by some of the relatives of the Infallible Imams، some have concluded that Imamate hadiths have been made by Shia narrators، years after the Prophet and Infallible Imams. The author of the present paper has tried to firstly present reports of some of the Imams family and companions opposition then، using historical texts and traditions show that some of the relatives of the Infallible Imams who opposed the Imamate of the Imams were familiar with the texts. Some of them opposed in order to achieve wealth and power، and others with the goal of hastening the uprising deviated from the path of truth. Moreover، opposition of a small group of Imams’ relatives is not tantamount to non-Issuance of the Imamte texts.
    Keywords: Texts Imam, the Imam, Zaidiyyah, Vaqfiyyah, Fatahiyyah, Claims of Mahdiism}
  • شهید سیدمحمدباقر صدر
    این مقاله در صدد بررسی سه مسئله پیرامون احیای زمین های موات است. در ابتدا با استفاده از چهار دسته روایات، اثبات می شود که زمین های موات به حسب طبیعت اولیه شان ملک امام معصوم(ع) است. سپس به بررسی چگونگی تملیک زمین پس از احیای آن پرداخته شده و با بررسی چهار دسته از روایات و جرح و تعدیل میان آنها اینگونه نتیجه گرفته می شود که تمام زمین ها بعد از احیا نیز به صورت مطلق در ملکیت امام(ع) باقی می ماند و کسی که در آنها تصرف می کند، در صورتی که اجرت معینی از سوی امام(ع) برای زمین مشخص نشده باشد باید اجره المثل آن را به امام پرداخت کند، البته به جز شیعیان.
    مسئله سومی که مقاله به آن پرداخته این است که اگر شخصی زمینی را احیا کند و سپس آن را رها کرد تا دوباره تبدیل به موات شود در صورتی که از اصل زمین اعراض کرده باشد فرد دومی که زمین را احیا می کند نسبت به زمین اولویت دارد ولی اگر فرد اول از اصل زمین اعراض نکرده و فقط نسبت به کارکردن روی زمین اهمال کرده باشد خود او نسبت به زمین سزاوارتر است.
    کلید واژگان: زمین, زمین موات, امام معصوم(ع), احیا}
    Shahid Seyyed Muhammad Baqer Sadr, Accounts By: Abdolmajid Roshani Ghorghani
    This article tries to examine three problems concerning the revival of barren lands. Using four groups of traditions, the author first proves that barren lands naturally belong to infallible Imam (A). Then he examines how barren lands can be owned after being revived. Having examined four groups of traditions, he concludes that all lands absolutely remain in Imam's (A) ownership and the one who posseses the land should pay ojrat al-mesl [a rent for a similar land] if no specific rent has been determined by Imam for the land. Shiites however are exempted from this ruling. Third issue discussed by the author is that if someone revives a land and then leaves it and it becomes barren again if he has abandoned the land a second person who revives it again will have priority over the previous reviver. But if the first reviver has not abandoned the land and has only ignored working on the land he will be more eligible to this land.
    Keywords: land, barren land, infallible Imam, reviver}
  • علی ربانی گلپایگانی
    شریعت اسلام، آخرین شریعت الهی است و بر عموم مکلفان تا روز قیامت، واجب است که آن را بشناسند و به کار بندند. بر این اساس، حفظ شریعت به طور کامل در همه زمان ها واجب است، تا مکلفان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. غیر از امام معصوم، گزینه دیگری وجود ندارد که سبب حفظ شریعت به صورت کامل باشد. بنابراین، وجود امام معصوم در هر زمانی واجب است. مصادیق امامان معصوم پس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امامان دوازده گانه شیعه علیهم السلام هستند که دوازدهمین آنان همان حضرت حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد. با اعتقاد به وجود آن حضرت در دوران غیبت، می توان اطمینان یافت که ادله احکام شریعت که توسط رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان اهل بیت علیهم السلام در عصر حضور بیان شده، محفوظ مانده است. بر این اساس فقی هان شیعه در استنباط احکام شریعت با خلا و کمبود منابع لازم و معتبر برای اجتهاد، مواجه نیستند و به اجتهاد بر اساس قیاس و استحسان و دیگر منابع ظنی و غیرمعتبر که در فقه اهل سنت مطرح است، نیازی ندارند.
    کلید واژگان: حفظ شریعت, امام معصوم, امام غایب, ادله احکام, مدارک اجتهاد}
    Ali Rabbani Golpaygani
    slamic Shariyat is the last divine shariyat and is obligatory for all responsible person (Mokallaf) until the Day of judgment to know and practice it. Based on this, saving the Shariyat in complete, in all times is obligatory. So the other responsible people can be able to achieve it. Except the Infallible ImamA.S., there is not any other choice to protect the Shariyat completely; therefore, the existence of an Imam for all times is necessary. The examples for Infallible ImamsA.S. after the ProphetP.B.U.H. are the Shiia Imams (The Twelve ImamsA.S.) that the twelfth of them is His Excellency Imam MahdiM.A.H.H.A. With believing in His Excellency’s existence in the time of occultation, we can be sure that the reasoning for Shariyat given by the ProphetP.B.U.H and the Imams of the HouseholdA.S. in their presence time are still saved. Based on this the Shiia scholars are not in need of any authentic and necessary resources for deducing the regulations and therefore will not need to deduce based on logical deduction by analogy and justice preference and other doubtful, not authentic resources that are used in Sunni jurisprudence.
    Keywords: Saving Shariyat, Infallible Imam, Imam in occultation, reasoning for regulations, Ejtehad certificates}
  • علی ربانی گلپایگانی
    امام، انسان کاملی است که صفات کمال خداوند در عالی ترین درجه ممکن در او تجلی و تبلور یافته است. او خلیفه و حجت خداوند در زمین و در میان انسان ها است. غایت در کارهای اختیاری مرتبه ای از کمال و جودی است که فعل به انگیزه آن، از فاعل صادر می شود و به آن، غرض و هدف نیز گفته می شود.
    از دیدگاه عقل، غایت و هدف جهان که فعل خداوند حکیم است، سر انجام به خدا منتهی می گردد؛ اما در مرتبه ای پس از آن، موجودی است که نسبت به موجودات دیگر، از کمال وجودی بالاتری برخوردار است. این موجود، انسان کامل است که در قوس صعود، از عقول مفارقه نیز فراتر می رود.
    از قرآن کریم نیز به دست می آید که هدف از خلقت عالم، انسان کامل بوده است. انسان کامل، امام و پیشوای بشریت در حرکت به سوی کمال مطلوب است. مقصود نهایی از آفرینش جهان، انسانی است که هر زمان از عالی ترین مرتبه معنویت و کمال وجودی ممکن برای غیر خداوند برخوردار است. چنین انسانی خلیفه خدا در زمین است.در روایات اسلامی نیز بر این مطلب تاکید شده است که امام، حجت خداوند در زمین است و اگر لحظه ای در زمین وجود نداشته باشد، زمین، اهلش را فرو خواهد برد. این بدان معنا است که وجود امام که مصداق عالی انسان کامل است، فلسفه و غایت خلقت زمین است و وجود معلول بدون علت غایی آن، محال است.
    کلید واژگان: امام, انسان کامل, حجت خداوند, علت غایی, فلسفه خلقت, خلیفه خدا در زمین}
    Ali Rabbani Golpaygani
    The Imam, is a Perfect Human Being, that God’s Attributes Perfection, at the highest possible stage, have been manifested in him. He is God’s Vicegerent and Proof on the Earth and among all human beings. The Ultimate – in voluntary actions – is a stage of ontological status of perfection that the action due to its motive is issued and it is also called the ‘Purpose’ and ‘Aim’. From the standpoint of the intellect, the Ultimate and Aim of the universe that is the Act of the Wise, finally ends up in God; but at a stage after it, there is a being that in comparison with the other beings, enjoys a higher stage of the anthological status of perfection. This being is the ‘Perfect Human Being’ that in the ‘arc of ascent’, even goes beyond the ‘non-material intellects’. It can be concluded from the Holy Qur’an that the goal of creating the universe, has been the perfect human being. The Perfect Human Being, is the Imam and leader of humanity in the movement toward the ‘Ultimate Perfection’. The Ultimate purpose for the creation of the universe, is a human being who enjoys the highest spiritual and possible ontological status of perfection but God in every time. Such a human being is God’s Vicegerent on the Earth. In the Islamic traditions also is emphasized on the subject that the Imam is the God’s Proof on the Earth and if he is not in existence on the Earth even for a moment, the Earth will swallow its inhabitants. This means that, the very existence of the Imam who is the Great Example of Perfect Human Being, is the philosophy and ultimate of the creation of the Earth; and the existence of ‘Caused’ is impossible without the ‘Ultimate Cause’.
    Keywords: The Imam, Perfect Human Being. God', s Proof, Ultimate Cause. the Philosophy of Creation, God', s Vicegerent on the Earth}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال