به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « commitment » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «commitment» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی سعیدی، سید حسن وحدتی شبیری، علیرضا امیدیان*، حجت پولادین

    بحث تعهدات از مباحث مهم و اساسی حقوق است. یکی از اقسام تعهد به اعتبار موضوع، تعهد تخییری است. تعهد تخییری، تعهدی است که مشتمل بر دو یا چند موضوع بوده و اجرای یکی از موضوعات برای وفای به عهد کافی و موجب برایت ذمه متعهد می گردد. این تعهدات در حقوق بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده و در مراودات تجاری آنها بسیار مرسوم است. با وجود مزایای زیاد این گونه تعهدات از جمله تضمین بیشتر و سهولت در اجرای تعهد و جلوگیری ازمنحل شدن تعهد، در نظام حقوقی ایران به آن اشاره ای نشده و در بین فقها و حقوقدانان نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته و صرفا مباحث اجمالی در فقه و حقوق در این رابطه بیان گردیده است. در مورد اعتبار تعهدات تخییری نیز در فقه و حقوق اختلاف نظر وجود دارد و بسیاری اعتبار چنین تعهدی را بر مبنای دلایلی از جمله غرری بودن، معلوم نبودن و نا معین بودن موضوع، مورد تردید قرار داده اند، اما به نظر می رسد هیچ کدام از این ادله نمی تواند خللی به اعتبار آن وارد نماید. در پژوهش حاضر با توجه به مبانی موجود در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران، به بررسی اعتبار تعهدات تخییری پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تعهد, تعهدات تخییری, غرر, معین بودن, موضوع تعهد}
    MuhammadAli Saidi, Sayyid Hasan Wahdati Shubayri, AliReza Omidian *, Hujjjat Puladin

    The issue of obligations is one of the most important and fundamental issues in law. One of the types of commitment to the validity of the subject is optional commitment. An optional obligation is an obligation that consists of two or more issues and the performance of one of the issues is sufficient to fulfill the covenant and causes the acquittal of the obligee. These obligations are recognized in the law of many countries and are very common in their trade. Despite the many benefits of such obligations, such as greater guarantee and ease in implementing the obligation and preventing the dissolution of the obligation, it is not mentioned in the Iranian legal system and has not received much attention among jurists and jurists and only brief discussions in jurisprudence and The rights are stated in this regard. There is also disagreement in jurisprudence and law about the validity of optional obligations, and many have questioned the validity of such an obligation for reasons such as arrogance, uncertainty, and uncertainty, but none seem to These arguments cannot undermine its validity. In the present study, according to the existing principles in Imami jurisprudence and Iranian law, the validity of optional obligations has been investigated.

    Keywords: commitment, optional commitments, arrogance, Certainty, subject of commitment}
  • فاطمه زنداقطاعی*، محمد قربانزاده، جعفر زنگنه شهرکی

    حسن نیت، اصلی است که نه تنها در اجرای موضوع معاهده و رسیدن به هدف مطلوب کمک کننده است، بلکه تفسیر معاهده نیز در پرتو حسن نیت صورت می گیرد. در این پژوهش با بررسی منابع تفسیری، به حسن نیت در آیات قرآن پرداخته شده است. اختلاف در مفهوم، کارکرد متفاوت آن در حقوق معاهدات، وجود مصادیق غیرمنحصر از این اصل و... اهمیت پرداختن به این موضوع در معاهدات را ضروری می نماید. آیاتی که دلالت بر حسن فاعلی، رفتار صادقانه همراه با تعهد در اجرا و نبود سوءنیت می کند، نه تنها در اجرا که در مرحله پیش از انعقاد معاهده نیز مطرح است و این امر بیانگر ابعاد گسترده و جامع قرآن در این زمینه است؛ زیرا قرآن از یک سو وفای به عهد را لازم و بر آن تاکید می کند و طرف معاهده را نسبت به تعهد مسیول می شناسد و از سوی دیگر در صورت احراز رفتار خاینانه نسبت به معاهده یا سوءنیت در اجرا، فسخ معاهده را جایز می داند.

    کلید واژگان: قرآن, حقوق بین الملل, معاهده, حسن نیت, تعهد, رفتار صادقانه}
    Fatima Zand Eqtaee *, Mohammad Qurbanzadeh, Jafar Zanganeh Shahraki

    Good faith is the principle that not only assists in the implementation of the subject of the treaty and the achievement of the desired goal but also the interpretation of the treaty is done in the light of good faith. In this research, good faith in Quranic verses has been studied by examining interpretive sources. Differences in concept, its different function in conventional laws, the existence of non-exclusive instances of this principle, etc., necessitate the significance of dealing with this issue in contracts. The verses denote subjective fairness and honest behavior with execution commitment with a lack of malice. This denotes not only in the implementation but also in the pre-agreement stage, and this point indicates the comprehensive dimensions of the Quran in this regard; Because on the one hand, the Quran requires and emphasizes the fulfillment of the obligation and considers the parties of the contract to be responsible for the obligation, and on the other hand, it allows the termination of the agreement in case of treacherous behavior towards the agreement or malice in implement.

    Keywords: treaty, Quran, Good Faith, commitment, Honest Behavior}
  • فاطمه باقری، غلامرضا صدیق اورعی*، علی یوسفی
    تعریف، مرزبندی و بررسی دقیق مفاهیم، از ضروریات علم است. یکی از مفاهیم مهم در ادبیات جامعه شناختی که دچار فقر مفهومی می باشد، «تعهد اجتماعی» است. این در حالی است که تعهد اجتماعی، معنایی کهن در اندیشه بشری دارد. یکی از حوزه هایی که به این مفهوم پرداخته، «علم اخلاق» است. در این نوشتار با روش مطالعه اسنادی و نقد عقلانی، به بررسی کتاب های جامع السعادات، معراج السعاده و المقامات العلیه در علم اخلاق که از کتب اصلی اخلاقی اند، پرداخته شده است. در این بررسی، 51 مولفه برای تعهد اجتماعی استخراج شد که در نهایت، در 4 بعد اصلی مقوله بندی شده اند. این ابعاد بر اساس عمق، دارای ترتیب اند. بعد اول که «خوش برخوردی» است، سطحی تر از سایر ابعاد است؛ یعنی شخص می تواند این بعد را داشته باشد اما فاقد سایر ابعاد و به تبع آن فاقد تعهد اجتماعی باشد. بعد دیگر «روراست بودن» است؛ یعنی شخص علاوه بر خوش برخوردی، باید روراست هم باشد. در بعد «خیرخواهی» که سومین بعد است شخص علاوه بر خوش برخوردی و روراستی، باید خیرخواه نیز باشد و بالاخره بعد چهارم که عمیق ترین درجه را در خلق تعهد اجتماعی دارا است، «پایداری بر خوبی ها» و حفاظت از ارزش هاست. اگر کسی این 4 بعد را داشته باشد، می توان گفت: «متعهد است».
    کلید واژگان: موضع, تعهد اجتماعی, عدم تعهد اجتماعی, رذائل اخلاقی}
    Fatemeh Bagheri, Gholamreza Seddiq Ouraei *, Ali Yusefi
    Definition, distinction and detailed analysis of concepts are essentials to science. Of important concepts in the literature of sociology, which is poorly conceptualized, is “social commitment”, although it has a lasting origin in human thought. “Ethics” is the field of science that has dealt with the concept. In this paper, we have studied the books “jāmi’ al-sa’ādāt”, “mi’rāj al-sa’ādah”, and “al-maqāmāt al-‘aliyyah fi ‘ilm al-akhlāq” as the major books of ethics. In this study, we have extracted 51 features for social commitment and have eventually categorized them into 4 main dimensions. These dimensions have an ascending order. The first one, “affability”, is the most superficial- i.e. one could have this dimension and be void of others and consequently social commitment. The next one is “honesty’; i.e. in addition to affability, one should be honest too. Regarding “philanthropism” as the third dimension, one should be philanthropist alongside being affable and honest.
    Finally, the last one, as the most profound level in making social commitment, is “stability of the goodness”. Whenever somebody has these four dimensions, he could be called “committed”.
    Keywords: status, social commitment, social non, commitment, moral vices}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال