به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « enjoining good » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «enjoining good» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی جعفری هرندی، احمد رضوانی مفرد*

    اقامه امربه معروف و نهی از منکر با هدف محوری اصلاح و تربیت، از سوی شارع مقدس به عنوان تکلیفی همگانی معرفی شده است و نظر به رابطه تنگاتنگ اصلاح و تربیت با ارزش های اخلاقی، یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه، بهره گیری از فضایل اخلاقی و توجه ویژه به گزاره های «تغافل» و «تجسس» است. لکن چگونگی به کارگیری آنها مساله ای مهم به نظر می رسد. چرا که ممکن است مکلف با رویکردی افراطی و یا تفریطی و توجیه اداء تکلیف شرعی دچار انحرافاتی همچون «تجسس های نابجا»، «تجاوز به حریم خصوصی» «غفلت و بی تفاوتی» و «لجام گسیختگی اخلاقی» شود. مسیله اصلی این پژوهش، تبیین حد و مرز اعتدالی تغافل و تجسس در اجرای امربه معروف و نهی از منکر نسبت به دو حوزه «مردم» و «حکومت» با محوریت کلام و سیره امیرالمومنین (ع) می باشد که با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از تجزیه وتحلیل داده ها و رویکردی کاربردی اقدام به معرفی حد اعتدال شرعی، اخلاقی و تبیین مبانی نظری آن می نماید بدین صورت که در امور باطنی مردم و خطاهای جزییه و سهوی کارگزاران، حکم به تغافل و عدم جواز تجسس و جهت حفظ کیان، امنیت، عموم جامعه و مراقبت از تحرکات نظامی دشمنان بیگانه و توطیه مخالفان و معاندان داخلی و جاسوسان، و آگاهی از نیازها، مشکلات مردم، حکم به جواز تجسس و عدم تغافل می نماید تا جامعه و حکومت از آثار و نتایج آن همچون معرفت نسبت به حد اعتدالی تغافل و تجسس در امور شخصی و باطنی مردم و همچنین دستگاه حاکمیتی و مصادیق آن بهره مند شوند.

    کلید واژگان: امربه معروف, نهی از منکر, تغافل, تجسس}
    Mahdi Jafari Harandi, Ahmad Rezvanimofrad *

    Establishing what is good and forbidding what is bad with the central goal of reform and education has been introduced by the Holy Shariah as a universal duty, and considering the close relationship of reform and education with moral values, one of the influential factors in this field, is to pay special attention to the statement "Tagafel" and "Surveillance". But how to use them seems to be an important issue because it is possible that the obligee may suffer deviations such as "improper investigations", "violation of privacy", "negligence and indifference" and "moral unrest".    The main goal of the present study is to explain the limits and boundaries of moderation in neglecting and investigating in the implementation of what is good and forbidding what is evil in relation to the two domains of "people" and "government" with a focus on the words and life of Amir al-Mominin (AS. The study was carried out using the analytical descriptive method and a practical approach to introduce the extent of religious and moral moderation and explains its theoretical foundations in such a way that in the internal affairs of people and the inadvertent errors of authorities, the decision is to ignore, but in order to preserve the organization, security, and the public, he spying becomes permissible and non-ignorable, so that the society and the government can benefit from its effects, such as knowledge about the need to practice moderation in  ignoring or spying on people’s personal affairs and the authorities.

    Keywords: enjoining good, forbidding evil, ignoring, spying, suspicion}
  • حسن فضل

    هدف ذات باری از خلقت بشر، نیل به کمال و سعادت اوست و این امر در سایه عبودیت و عروج از طریق معرفت حق تعالی میسر است. طی طریق این مسیر، موانعی دارد که رفع آنها برای سالکان این طریقت لازم است. این موانع پیش رو منکراتند که بایستی از راه مومنان کنار روند. تسهیل کنندگان این طریق معروف ها هستند که بایستی در جهت بهره گیری از آنها تلاش کرد. امربه معروف و نهی ازمنکر از اصول عملی دین اسلام بوده و در شمار مهمترین فرایض دینی شمرده می شود. این دو اصل در قرآن کریم به صراحت آمده و در احادیث منقول از نبی مکرم اسلام(ص) و پیشوایان معصوم(ع) نیز مورد تاکید است به طوری که آن دو در کنار یکدیگر، خط هدایت دنیوی انسان و سعادت اخروی و جاودانگی او را ترسیم می کنند. در مقاله پیش رو نویسنده بر آن بوده است که با سودجستن از آیات قرآن کریم و روایات منقول از حضرات معصومین(ع) در کتب حدیث و با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی به اهمیت، جایگاه و شرایط این دو فریضه مهم پرداخته و سپس شیوه های اجرای آن را در جامعه نشان دهد که تا حدود زیادی توانسته است به هدف خود دست یابد.

    کلید واژگان: اسلام, امربه معروف و نهی ازمنکر, مراتب, روش ها, شرایط}
    Hassan Fazl

    God's purpose in creating mankind is to achieve his perfection and happiness and this is possible in the shadow of worship and ascension through his knowledge. Going in this direction has obstacles that need to be overcome for those who follow this path. These obstacles are the denials that must be overcome by the believers. The facilitators of this path are the celebrities who should be tried to take advantage of them. Enjoining the good and forbidding the evil is one of the practical principles of Islam and is considered one of the most important religious duties. These two principles are explicitly stated in the Holy Quran and are also emphasized in the hadiths narrated from the Holy Prophet of Islam (PBUH) and the infallible leaders (AS) So that the two together draw the line of man's worldly guidance and his happiness in the hereafter and his immortality. In the present article, the author intends to take advantage of the verses of the Holy Quran and the narrations narrated from the Infallibles (AS) in the books of hadith and using a descriptive-analytical method to address the importance, position and conditions of these two important duties and then show the ways of implementing it in the society that has been able to achieve its goal to a large extent.

    Keywords: Islam, enjoining good, forbiddingevil, levels, methods, conditions}
  • ثریا سادات حسینی*، محمدرضا حسینی، یدالله دادجو، محمد محمدرضایی

    انگیزش، فرآیندی است که به انسان انرژی داده و قوای او را در جهت انجام کار، فعال می سازد و در صدد برانگیختن درون انسان در جهت جذب فضایل اخلاقی و دوری از رذایل است. آنچه از ادله مورد بحث به دست می آید، این است که سرچشمه انگیزه های اخلاقی، خداگرایی و کمال گرایی نامتعین انسان است که در فطرت بشر ریشه دارد و جهت یابی آنها به سوی انگیزه های اخلاقی، نیازمند هدایت و مدیریتی قوی است که قرآن به عنوان منبعی متقن و قابل اعتماد در راستای ایجاد و تقویت این انگیزه نقشی مدیریتی را ایفا می کند. نقش مدیریتی انگیزش اخلاقی قرآن چنان سازنده است که از انسان با انگیزه ‏هایش، که خود منشا بسیاری از ناهنجاری‏های اخلاقی است، انسان کامل خالی از رذایل اخلاقی و آراسته به فضایل اخلاقی می‏سازد و تمام ابعاد وجودی انسان، اعم از مادی و معنوی را در جهت کمال مطلق و بی‏نهایت و جاودانه قرار می‏دهد. مواردی از قبیل تشویق، استفهام، موعظه و نصیحت و... به عنوان مهمترین راه کارهای مدیریت در تقویت انگیزه های اخلاقی با اتکاء به قرآن معرفی شدند. هدف اصلی این تحقیق ارایه راه کارهای مدیریتی در تقویت انگیزه های اخلاقی با اتکاء به قرآن کریم می باشد.

    کلید واژگان: انگیزه های اخلاقی, امر به معروف و نهی از منکر, تشویق, موعظه و نصیحت, ابتلا و آزمایش, پرسش و پاسخ, عبرت گیری}
    Soraya Sadat Hoseini *, MohammadReza Hoseini, Yadollah Dadjoo, Mohammad Mohammadrezai

    Motivation is a process that energies a person and activates his powers to do work, and it aims to arouse the inside of a person to attract moral virtues and avoid vices. What can be obtained from the discussed arguments is that the source of moral motivations is human indeterminate godliness and perfectionism, which is rooted in human nature and their orientation towards moral motivations, requires strong guidance and management, and the Qur'an plays a managerial role as a solid and reliable source in order to create and strengthen this motivation. The managerial role of the moral motivation of the Qur'an is so productive that it makes a person with his motivations, which is the source of many moral anomalies, a complete human being free from moral vices and adorned with moral virtues and it places all aspects of human existence, both material and spiritual, in the direction of absolute, infinite and eternal perfection. Things such as encouragement, questioning, preaching and advice, etc. were introduced as the most important management solutions in strengthening moral motivations by relying on the Qur'an. The main goal of this study is to provide management solutions to strengthen moral motivations by relying on the Holy Quran.

    Keywords: Moral motivations, enjoining good, forbidding evil, encouragement, preaching, advice, suffering, testing, questioning, answering, learning lessons}
  • علی سلیمی

    جایگاه ویژه آموزه‏ های اسلامی در نظام کنترلی کشور، معرفی ظرفیت‏های این آموزه ها را در مطالعه آسیب‏های اجتماعی، اولویت می بخشد و بررسی قرآن و حدیث را به عنون منابع این مطالعه، ضروری می سازد. ظرفیت‏های امر به معروف و نهی از منکر، یک نمونه است. این در حالی است که: اجرای راهبرد پلیس جامعه‏ محور، بیان‏گر اقبال کشور به ایده حفظ نظم اجتماعی است و درونمایه ‏های بنیادی این ایده و آن فریضه، هم‏خوانی ‏هایی جدی دارند. سه مقوله «کنترل غیر‏رسمی»، «جامعه‏ محوری» و «مسئولیت اجتماعی» - که بیان‏گر جایگاه کنترل غیررسمی در ایده حفظ نظم اجتماعی‏ اند - انتخاب  گردیده و قرآن و حدیث، تحلیل محتوای کیفی (ترکیبی) شده ‏اند. یافته‏ ها هم‏خوانی گزاره ‏های مرتبط با مقوله ‏ها را در علوم اسلامی و اجتماعی عیان ساخته و در نتیجه، ظرفیت عملکرد این فریضه را به عنون راهبرد اسلامی و بومی ایده «حفظ نظم اجتماعی» نشان می‏دهند. روش تحقیق، ضوابط تفسیر متن را در این علوم، رعایت کرده و به فهمی رسیده که در هر دو آن‏ها روایی دارد.

    کلید واژگان: امر به معروف و نهی از منکر, حفظ نظم اجتماعی, کنترل غیررسمی, جامعه‏ محوری, مسئولیت اجتماعی, آموزه ‏های قرآنی و حدیثی, تحلیل محتوای کیفی ترکیبی}
    Ali Salimi

    The status of the Islamic teachings in the monitoring system of the country gives priority to the introduction of their capacities in the studies of social damages and makes it necessary to investigate the Qur’an and hadith as the sources of this study. The capacities of enjoining good and forbidding evil (al-amr bi ’l-ma‘rūf wa al-nahy ‘an al-munkar) is an example. It is despite the fact that the implementation of the strategy of social-oriented police indicates the inclination of the nation to the idea of maintaining the social order and that the fundamental motives of this idea and that obligation are highly compatible. The three categories of “informal control”, “society-orientedness” and “social responsibility” - which indicate the status of the informal control in the ideal of miniating the social order – have been selected and that the Qur’an and hadith have been analyzed from the aspect of qualitative (compound) content. The findings made it manifest that the statements related to the categories in the Islamic and social sciences are compatible. As a result, they indicate the capacity of the function of this obligation as the Islamic and native strategy of “maintaining the social order”. The method of research has regarded the criteria of text interpretation in these branches of knowledge and has reached an understanding that is admissible in both of them.

    Keywords: enjoining good, forbidding evil, maintaining the social order, informal control, society-orientedness, social responsibility, Qur’anic, hadith-oriented teachings, analysis of qualitative compound content}
  • فرج الله میرعرب*، علی اصغر ثنایی

    هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی کارکردی امام علی (ع) برای حراست از جبهه مقاومت است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج آن نشان داد که امام علی (ع) به عنوان الگوی معصوم در حکومت و مدیریت، با تبیین پیامدهای مخرب سلطه دشمن، اطمینان بخشی و آرامش آفرینی در نیروهای جبهه مقاومت، تقویت روحیه و تلقین توانمندی، استفاده از شعار و تحریک احساسات، ترویج فرهنگ معنویت گرایی، بکارگیری زنان برای تشجیع، روشنگری در مورد مسایل مبهم ، اتحادگرایی و تقویت وفاق در جامعه تحت مدیریت، تقویت دشمن شناسی در افکار نیروهای جبهه مقاومت، ابهام زدایی در مورد شایعات، نفوذ اطلاعاتی در میان دشمن و مراقبت اطلاعاتی از نفوذ دشمن و ارتباط با مردم و حضور در میان آنان، الگویی عملیاتی دقیقی برای تلاشگران حراست از استحکام پیوند نیروهای مقاومت اسلامی نشان داده است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), جبهه مقاومت, دشمن شناسی, امر به معروف و نهی از منکر, نفوذ اطلاعاتی}
    Farajollah Mirarab *, Sliasghar Sanae

    The purpose of the present study is to explain the functional model of Imam Ali (s) to protect the resistance front. The method of study is descriptive analysis and the results showed that Imam Ali (s) as an infallible role model in governance and management has presented an accurate and operational model to maintain the integrity of the Islamic resistance forces by the following measure:  explaining the destructive consequences of the domination of enemy, reassuring the resistance front forces and giving tranquility to them, boosting the spirit of potentiality among them, using slogans and inducing emotions, advertising the culture of spirituality, using women to encourage bravery, enlightenment about obscurities, supporting unity and strengthening coalition in society, teaching the forces of the resistance front to know the enemy, disambiguation about rumors, informational penetration into the enemy forces, informational care, communication with people, and presence among them.

    Keywords: Imam Ali (s), Resistance Front, Knowing Enemy, Enjoining Good, Forbidding Evil, Informational Penetration}
  • علی غلامی*
    سیاست جنایی در قبال جرایم علیه اخلاق با توجه به اهمیت ذاتی آن از یکسو و حاکی بودن نوع و میزان حمایت حاکمیت از آنها بر جایگاه اخلاق در نظام سیاسی از سوی دیگر، دارای جایگاه خاص و ویژه ای می باشد که تلاقی دو عنوان حریم خصوصی و حقوق عمومی در این حیطه باعث پیچیده تر شدن و در عین حال حساس تر شدن آن می شود.
    سوال اصلی این نوشتار مبانی الزام حکومت در برخورد با جرایم علیه اخلاق است؟ در پاسخ به این سوال با تعمق در منابع فقهی و حقوقی خصوصا روایت معروف فضل بن شاذان از امام رضا(علیه السلام) و با روش توصیفی - تحلیلی مشخص می گردد که سیاست مذکور، یک سیاست ترکیبی متشکل از مردم و حکومت می باشد که در مقام عمل می توان آن را در ذیل اصل امر به معروف و نهی از منکر مشاهده و در قالب قاعده فقهی «التعزیر لکل عمل محرم» تبیین نمود و مبانی دیگری چون فلسفه تشکیل و وظایف حکومت اسلامی، حرمت تظاهر به منکر و شمول حدود نسبت به متعدیان از مرزهای الهی را بدان افزود که با توجه به این مبانی حکومت اسلامی موظف به ورود به حیطه امنیت اخلاقی است.
    مستند اصلی این نوشتار عبارت است از روایت ابن شاذان از امام رضا(علیه السلام) که در آن حضرت در پاسخ به این سوال که اگر کسی بگوید چرا خداوند اولی الامر قرار داده و مردم را به اطاعت آنان فرا خوانده؟ مطالبی را ناظر به مبانی پیش گفته فرمودند.
    کلید واژگان: کلام رضوی, امنیت اخلاقی, حکومت اسلامی, تظاهر به منکر}
    Ali Gholami *
    Criminal policy for crimes against morality not only does have inherent importance, but also has special place because of its role in determination of the type and extent of sovereignty’s support from morality. Furthermore, conflict of privacy and public rights in this area makes it more implicated and at the same time more susceptible.
    The main question of this paper is the principles of the Islamic criminal policy in dealing with crimes against morality. In response, with respect to the legal and jurisprudential resources, in particular the famous narrative by Faḍl ibn Shāḍān from Imam Riḍā (as), and the descriptive-analytical method, the paper reveals that this policy is a mixture one in which government and people cooperate. In practical approach, this policy can be illustrated through conception of “Enjoining good and forbidding wrong” and Jurisprudential rule of “Al-Ta'zīr (punishment) for all offenses and forbidden acts”. Moreover; other principles like the philosophy of formation and duties of Islamic government, prohibition of pretending to committing offences and forbidden acts and possibility of implementation of Ḥudūd for norm-violation justifies the necessity of interference of government in the field of moral security. The most reliable proof of this article is hadith of Faḍl ibn Shāḍān from Imam Riḍā (as) in which, explains mentioned principles.
    Keywords: Crimes against morality, Al-Ta'zīr, Implementation of Ḥudūd, Pretending to committing offences, Enjoining good, forbidding wrong, Islamic Government}
  • حمیده داداش پور *، سید محمد اسدی نژاد
    اجرت المثل متصرف یا مدیر در اداره مال غیر از مواردی است که قانون مثل سایر موارد مرتبط با آن از جمله مسئولیت مدنی، خصوصیات مدیر، شرایط اداره و شرایط مال مورد اداره و... در ارتباط با آن سکوت اختیار کرده است؛ آیاتی از قرآن کریم موسوم به آیات قیام، تعاون، ولایت، آیه 152 سوره مبارکه انعام که به عنوان آیه های احسن، احسان و... هستند هرکدام یک جنبه از اداره مال غیر را شامل می شوند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، درصدد اثبات عدم استحقاق اجرت المثل برای مدیر مال غیر بر اساس آیات قرآن است. مهم ترین مستند نظریه اشاره شده، اداره مال غیر از باب حسبه بودن عمل است. از نظر بیشتر فقها و اندیشمندان مهم ترین دلیل حسبه، آیات امر به معروف و نهی از منکر بوده است؛ صرف نظر از چند آیه در قرآن با اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر به نظر می رسد آیات دیگر و حتی آیات مربوط به اداره مال غیر با توجه به توسعه مفهوم امر به معروف و نهی از منکر توسط فقها و اندیشمندان به سوی مسائل اجتماعی، مشمول همین آیات حسبه هستند و حسبه را همان امر به معروف و نهی از منکر می دانند و شاید بتوان گفت بر اساس قاعده احترام عمل، مدیر، مستحق اجرت المثل عمل خود است، لکن هدف اصلی بررسی استحقاق اجرت المثل مدیر بر اساس آیات قرآن است و خداوند بارها در آیات خود وعده اجرت اخروی به بندگان خویش داده است و خود را بزرگ ترین محاسب دانسته و اجر کریم را در نظر می گیرد.
    کلید واژگان: اجرت المثل, حسبه, احسان, امربه معروف و نهی از منکر}
    Hamideh Dadashpour *, Seyed Mohammad Assadinejad
    Ujrat ul Misl (compensation for one’s work) of the tenant or manager in managing other’s property is among issues about which the law has remained silent just as it has been silent about other related issues such as civil liability, characteristics of manager, conditions for managing the property and conditions of the property being managed, etc. This paper, using the descriptive-analytical method, seeks to prove that, based on verses of the Quran, manager of other’s property does not deserve to receive Ujrat ul Misl. In view of most jurists and scholars, the main reason for Hisbah is the verses related to Enjoining Good and Forbidding Wrong. Apart from several verses in which there is the term “Enjoining Good and Forbidding Wrong”, it seems that other verses, including even verses related to managing other’s property can be considered verses of Hisbah, given the extension of the concept of Enjoining Good and Forbidding Wrong by some jurists and thinkers who deem Hisbah the same thing as Enjoining Good and Forbidding Wrong. May be it could be said that based on the principle of respect for action, manager deserves Ujrat ul Misl of his action. However, the main purpose is studying if manager deserves Ujrat ul Misl based on verses of the Quran and God has frequently promised great reward in the Hereafter for His servants and described Himself as the greatest Muhasib (bookkeeper).
    Keywords: Ujrat ul Misl, Hisbah, Ihsan, Enjoining Good, Forbidding Wrong}
  • سید مهدی نریمانی زمان آبادی
    اسلام آزادی را یکی از نعمت های الاهی برشمرده که خدا به بندگان ارزانی داشته است؛ از این رو، مسلمانان در فقه سیاسی به عنوان یکی از کلیدی ترین قواعد فقهی، بر «اصل آزادی» تکیه دارند. البته شارع مقدس، با توجه به این نکته که اجرای اصل آزادی نباید به سلب آن منجر شود، دست به تعیین شاخص هایی زده است تا مسلمانان در مقام اجرا به این مشکل و بحران، گرفتار نشوند. در واقع، تحقق آزادی انسان ها، نیازمند چهارچوب و ضوابطی است تا از افراط و تفریط جلوگیری شود؛ وگرنه، آنان به هرج ومرج و استبداد و دیکتاتوری و در نهایت، سلب آزادی دچار می شوند. در این جستار با توجه به پذیرفته بودن آزادی بیان، به برخی ادله «آزادی بیان» از آموزه های وحیانی، اشاره ای کوتاه شده است؛ و در ادامه به حدود و ثغور این آزادی بر اساس یافته های قرآنی بر اساس تفسیر المیزان اشاره می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از: «بدزبانی و افشای عیوب شهروندان» ، «زمینه سازی سوءاستفاده دشمنان» ، «عیب جویی و غیبت از شهروندان» ، «اهانت به مقدسات دیگران» ، «جدل پس از یقین به حق» ، «سخنان بی‏اساس و دروغ» ، «تحریف یا کتمان حقیقت» ، «تجسس در امور دیگران» ، «فسادگری در جامعه» ، «سخن گمراه کننده» ، «ظلم و بی انصافی» ، «شایعه‏پراکنی».
    کلید واژگان: آزادی بیان, محدودیت ها, امر به معروف, نهی از منکر}
    Seyyed Mehdi Narimanizamanabadi
    Islam describes freedom as one of divine blessings that God has gifted to human beings. Therefore, in Islamic Jurisprudence (Fiqh) Muslims rely on “principle of freedom” as one of the most important jurisprudential rules. However, the Holy Saint, given the fact that the implementation of the principle of freedom should not lead to its abandonment, has determined some indicators to prevent the possible upcoming challenges and crisis at the process of implementing this principle. In fact, the realization of human beings’ freedom requires a framework and some criteria to prevent extremism; otherwise, it could lead into chaos, despotism and dictatorship and, as a result, the deprivation of freedom from individuals. This essay, with regard to the acceptance of freedom of speech, has briefly referred to some of the arguments for "freedom of speech" derived from teachings of revelation. Following that, that, the researcher continues to refer to the scope of this freedom based on Quranic findings mentioned at the book of “Tafsir al-Mizan”, most notably including:  "Abduction and disclosure of citizens' imperfections”, “Planning for the abuse of enemies", "criticizing and backbiting", "Insulting to others' Sanctities ", "polemic following trusting the truth", "lies and Falsehood", "Distorting or Concealing the Truth "," Exploring Others "," Corruption in Society "," Misleading Speech"," Injustice and Disobedience"," Disturbing Rumors. "
    Keywords: Freedom of speech, Limitations, boundaries, Enjoining Good, Forbidding wrong}
  • Sano Tosei*
    فرصتی برای ترجمه دو نامه بسیار معروف امام علی (ع) در نهج البلاغه، یکی از متون مقدس شیعه پس از قرآن، از عربی به ژاپنی برای من دست داد. یکی نامه امام به امام حسن، پسر ارشد او و دومین امام است، و دیگری نامه او به مالک اشتر به عنوان فرماندار مصر است. در این مقاله، ابتدا جزئیات ترجمه و انتشار آنها در دو جزوه در ایران و ژاپن توضیح و نشان داده شده که توصیه موسسه نهج البلاغه در قم و کمک محققان ژاپنی در این راستا سودمند بوده است. سپس، مطالب اخلاقی آنها، به ویژه با استفاده از کتاب حکمت معیشت، تجزیه و تحلیل شده است. در نامه اول، امام علی(ع) بر ضعف انسان در تمایل به بدی اشاره شده است، و امام به انسان ها سفارش می نماید که با ابتکار خود و با کسب حکمت از طریق آموزه های او به انجام اعمال خوب بپردارند و در برابر خدا فروتن باشند. در این زمینه، در نامه دوم، بر امام حکمرانان توصیه می کند که مردم را امر به معروف و نهی از منکر نموده و ارزش های بنیادی اخلاقی اسلام را ترویج نموده و برای محافظت از رفاه مردم عادی و جلوگیری از ظلم و ستم در جامعه اقدام نماید.
    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, ارزش اخلاقی, تواضع, امر به معروف و نهی از منکر}
    Sano Tosei*
    I had an opportunity to translate the two most famous letters of Imam ‘Alī (a.s.) in Nahj al-Balāghah (Peak of Eloquence), the famous collection of the preaching and letters of Imam ‘Alī and one of the most sacred books of Shia Islam after the Qur‘an, from Arabic into Japanese. One of them is his letter to Imam Ḥasan, his eldest son and the second Imam, and the other is an appointment letter to Mālik Ashtar as the governor of Egypt. In this article, I explained first the details to translate and publish them in two booklets in Iran and Japan, indicating the recommendation of Institute of Nahj al-Balāghah in Qom and assistance of Japanese scholars. Second, I made an analysis on the contents’ ethical qualities, referring especially to the book of ‘Abdol-Karīm Soroush, Hekmat va Ma‘īshat. In the first letter, ‘Alī stresses the feebleness of human beings inclined to vice, and instructs to do good with their own initiative, by acquiring wisdom through his teachings and becoming humble in the face of Allah. In this context, in the second letter ‘Alī instructs governors to enjoin good and forbid evil, the fundamental ethical value of Islam, to protect the welfare of the common people and avoid tyranny in administration.
    Keywords: Imam Alī Nahj al Balāghah, ethical value, humbleness, enjoining good}
  • Masud Imami
    The issue of women’s presence in the stadiums to watch men’s play, has different jurisprudential aspects over which faqihs often hold different views, therefore, it is impossible to offer a general ruling for women’s presence in all types of stadiums and all types of sports. This article explains different aspects of this issue mentioning fatwas of Shiite and Sunni faqihs. Finally, some solutions have been offered for this social problem.
    Keywords: woman, watching, cover, enjoining good, forbidding evil, free mixing between men, women}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال