به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « religion » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «religion» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدمسعود سعیدی*
    مفاهیم فرقه، کیش، کلیسا و اجتماع مذهبی، اولین مرتبه برای تحلیل انواع اجتماعات و سازمان های دینی در سنت های دینی مسیحی در غرب به کار برده شد. اگر نتوانیم جمع ها و به طورکلی پدیده های اسلامی را - تا جایی که مقدور است - در قالب مجموعه ای از اصطلاحات علمی رایج جای دهیم، مطالعات اسلامی در انزوای علمی می مانند. در اینجا نخست، مبنا یا ملاک های دسته بندی رایج درباره جمع های دینی بررسی می شود و سپس، با مرور جمع های متنوع دینی در جوامع گوناگون اسلامی و با توجه به ویژگی های مهم آنها و مقایسه آن با مفاهیم متناظر رایج، میزان تطبیق اصطلاحات رایج با مصادیق اسلامی ارزیابی میشود. معلوم خواهد شد که با در نظرگرفتن ملاحظاتی برای کاربرد واژه های رایج و با إعمال تغییراتی در آنها می توان مجموعه ای از اصطلاحات با دلالت های حتی المقدور مشترک علمی فراهم کرد که آشنایی جامعه علمی با اجتماعات و پدیده های مرتبط اسلامی را آسان کند؛ براین اساس در جوامع اسلامی، انواعی از مذاهب (اجتماعات مذهبی)، جنبش دینی، انواعی از فرقه ها و کیش وجود دارد که ویژگی های هر یک توضیح داده می شود و درنهایت از دو حیث مقایسه می شوند.
    کلید واژگان: اجتماع مذهبی, جنبش, فرقه, کیش}
    M. Masood Saeedi *
    The concepts of sect, religion, church and religious community were used for the first time in the West to analyze the different types of religious communities and organizations in the Christian religious traditions. If we can’t consider Islamic bodies and phenomena in general -as far as possible- in the form of a set of common scientific terms, Islamic studies will remain in scientific isolation. In this regard, firstly, the basis or criteria of common classification about religious bodies are examined, then by reviewing various religious bodies in different Islamic societies and according to their important characteristics and comparing them with common corresponding concepts, the degree of compatibility of common terms with Islamic examples will be evaluated. It will be clear that by considering the use of common words and by applying changes in them, a set of terms with the most common scientific meanings can be provided, which will facilitate the familiarization of the scientific society with Islamic communities and phenomena. Therefore, in Islamic societies, there are types of denominations (religious communities), religious movements, types of sects and religions, the characteristics of each of which are explained and finally compared in two dimensions.
    Keywords: Religious Community, Movement, Sect, Religion}
  • حسین معین آبادی*، حمیده نصیری فر
    هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه ابوحامد امام محمد غزالی و ابن رشد اندلسی درباره فلسفه حکومت است. پژوهش بر این فرضیه است که شباهت آرای این دو اندیشمند در پذیرش دولت مقتدر، تجربه زمانه پر آشوب و تفاوت نگرش نسبت به حقوق سیاسی مردم و نوع دینی یا عرفی تشکیل نظام سیاسی است. در این پژوهش زمینه ها و زوایای ارتباط حکومت، سیاست، نحله فکری، دین و سیاست و حقوق سیاسی مردم (نقش مردم در دولت) از منظر این دو فیلسوف مورد کنکاش قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، و نتایج نشان داد هر دو متفکر، نظریه حکومت خود را براساس طبیعت و سرشت انسان پایه ریزی می کنند. غزالی با توجه به صفات چهارگانه انسان سعی دارد انسانی الهی تربیت کند که تحت حاکمیت حاکم الهی به کنش سیاسی اقدام نماید. در مقابل، علی رغم اندک بودن آرای سیاسی ابن رشد و شرح هایی که بر آثار افلاطون و ارسطو نگاشته، اندیشه او معطوف به ایجاد مدینه فاضله بر پایه افعال فاضله است؛ او سیاست را به عنوان تدبیر نفوس اهالی مدینه برای برآورده شدن غایات ایشان تعریف می کند. نگرش دو فیلسوف در مورد حکومت و سیاست دارای شباهت هایی در تجربه زمانه پرآشوب، بدبینی به ذات انسانی، اعتقاد به دولت مقتدر و تفاوت هایی در باب حقوق سیاسی مردم، ساخت دولت براساس نیازهای عرفی (مقدمه ای بر سکولاریسم) و رابطه میان دین و سیاست است.
    کلید واژگان: حقوق سیاسی مردم, سیاست, دین, فلسفه حکومت, ابوحامد امام محمد غزالی, ابن رشد ابوالولید محمد ابن احمد (اندلسی)}
    Hossein Moein Abadi Bidgoli *, Hamideh Nasirifar
    The aim of the present research is to examine the theories of Abu Hamid Al-Ghazali and Abū l-Walīd Muḥammad Ibn ʾAḥmad Ibn Rušd (Averroes), regarding governance philosophy. The research is based on the hypothesis that the similarities in the views of these two thinkers regarding the acceptance of authoritative government, the experience of turbulent times, and the differences in attitude towards people's political rights and the religious or customary formation of the political system. This study examined the areas and aspects of the relationship between government, politics, intellectual context, religion, politics, and people's political rights (the role of people in government) from these two philosophers' perspectives. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that both thinkers established their theory of governance based on the nature and disposition of humans. Al-Ghazali, considering the fourfold characteristics of humans, seeks to cultivate a divine human who engages in political action under the rule of divine governance. In contrast, despite the few political views of Ibn Rušd and his explanations based on the works of Plato and Aristotle, his thought is devoted to the establishment of a virtuous city based on virtuous actions; he defines politics as the administration of the souls of the citizens of the virtuous city to achieve their goals. The perspectives of the two philosophers on governance and politics have similarities in experiencing turbulent times, pessimism about human nature, belief in authoritative government, and differences in people's political rights, the formation of government based on customary needs (an introduction to secularism), and the relationship between religion and politics.
    Keywords: People's Political Rights, Politics, Religion, Governance Philosophy, Abu Hamid Al-Ghazali, Abū l-Walīd Muḥammad Ibn ʾAḥmad Ibn Rušd (Averroes)}
  • موسی شعبان پور پیچا*، حسین صنعت پور امیری

    جهاد امر مقدسی است که در دین اسلام مورد تاکید فراوان قرارگرفته است. در سایه ی جهاد درراه خداوند، امور دین و دنیای مسلمانان اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان می شود. چنان چه مسلمانان به جهاد قیام نکنند، کفر، ظلم و فساد جامعه را فرامی گیرد و ستمگران و مستبدان بر زندگی آنان و نیز جامعه بشری مسلط می شوند. این مقاله، به بررسی رابطه دین و دفاع و جهاد از منظر منابع دینی و به ویژه صحیفه سجادیه می پردازد. این تحقیق از نوع «کاربردی» و روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و جامعه آماری آن، منابع اسلامی در خصوص رابطه دین و جهاد است. نمونه آماری تحقیق، از میان کتب دینی، قرآن مجید، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داد رابطه جهاد، دفاع و دین از منظر صحیفه سجادیه با تمرکز بر دعای مرزداران عبارتند از: جهاد و دفاع برای خدای تعالی، نه دنیا؛ جهاد و دفاع برای گسترش سفره عبودیت و بندگی؛ اعتلای دین و نیرومندی حزب الله. دستورات قرآن کریم برای جهاد و دفاع، فرهنگی و برای احیای حیات توحیدی جوامع است. جهاد ابتدایی هم به جهاد دفاعی بر می گردد. در اسلام ارزش دفاع، به وجود ارزش های الهی و انسانی است و هرگز اسلام از جنگ و دفاع، غرضی دنیایی ندارد. لذا حکمت جهاد در اسلام، فرهنگی بوده و هدف از دفاع و جهاد، برداشتن موانع تبلیغ و دفاع از انسان ها و مبارزه با طواغیتی است که مانع ترویج دین و معارفند.

    کلید واژگان: جهاد, دفاع, صحیفه سجادیه, دین}
    Mosa Shabanpoorpicha *, Hossein Sanat Pouramiri

    Jihad is a sacred thing that is emphasized in Islam. In the shadow of Jihad, the affairs of the religion and the world will be reformed. As long as Muslims do not rise to Jihad, corruption will take over the society. This article examines the relationship between religion and defense and jihad from the point of view of religious sources, especially the Sajjadiyyah. This research is of the "applied" type and the research method is of descriptive analytical type and its statistical community is Islamic sources regarding the relationship between religion and Jihad. The statistical sample of the research was selected from among religious books. The results of the research showed that the relationship between Jihad, defense and religion from the perspective of the Sajjadiyya scriptures, focusing on the prayers of frontiersmen, are: Jihad and defense for God Almighty, not the world; Jihad and defense to expand the table of slavery and servitude; The promotion of religion. The instructions of the Holy Quran are for Jihad and defense, cultural and for reviving monotheistic life of societies. The primary jihad also goes back to the defensive jihad. the value of defense is due to the existence of divine and human values, and Islam never has a worldly purpose for war and defense. Therefore, the wisdom of Jihad is cultural, and the purpose of defense and Jihad is to remove the obstacles to the propagation and defense of people and to fight against sectarianism that hinders the promotion of religion.

    Keywords: Jihad, Defense, Safiha Sajjadiyeh, Religion}
  • مجید طالبی زاده*، عباسعلی رستمی نسب، سید حمیدرضا علوی، ناصر محسنی نیا

    برداشت های متعددی از آزادی در دین و میزان پایبندی به اعمال عبادی و حفظ ارزش های دینی در جامعه وجود دارد که عمدتا به جمله «هیچ اجباری در دین نیست» استناد می شود. هر چند در منابع دینی به شبهات ناشی از این عبارت پاسخ داده شده است اما عده ای با شعار «نه به دین اجباری» سعی در انحراف عقاید دیگران دارند که بازترجمه «لا إکراه فی الدین» برای کاهش برداشت های ناقص و متناقض ضروری به نظر می رسد. ازاین رو، هدف این نگارش که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، پاسخ به شبهه نه به دین اجباری با ترجمه ای تفسیری بر «لا إکراه فی الدین» و پیامدهای تربیتی می باشد. سه جنبه یافته های این پژوهش عبارتند از: سوء برداشت ها، معادل یابی و پیامدهای تربیتی. به اتکای ترجمه تفسیری، معادل یابی این عبارت قرآنی عبارتست از: «اعتقاد به اصول دین، انجام اعمال عبادی و حفظ ارزش های دینی، بدون شوق و رغبت درونی، بی اعتبار است». بررسی آیات و روایات نشان می دهد که هرگونه سستی، ول انگاری، سهل انگاری و ریاکاری در چهارچوب دین، مذموم و وجه مشترک این عوامل، عدم رغبت است. از جمله نتایج این پژوهش این است که بی رغبتی در عرصه تعلیم و تربیت، کاهش ارزش دینی علم محسوب می شود و هر گونه موفقیت علمی اگر برای کسب منفعت مادی، تثبیت موقعیت اجتماعی، فریفتن و یا تسلط بر دیگران باشد، نزد پروردگار بی ارزش خواهد بود.

    کلید واژگان: اجبار, تعلیم و تربیت, دین, رغبت, شبهه}
    Majid Talebizadeh *, Abbasali Rostaminasab, Seyed Hamidreza Alavi, Naser Mohseninia

    There are several interpretations of freedom in religion and adherence to worship and preservation of religious values in society, mainly citing the sentence "No compulsion is there in religion". Although the doubts arising from this phrase have been answered in religious sources, the opponents are trying to deviate the people's opinions with the slogan "No to forced religion" and the retranslation of "La Ekrah fi al-Din" seems necessary to reduce incomplete and contradictory perceptions. Therefore, the purpose of this writing, which is done with the analytical descriptive method, is Response to Doubt; Not to Compulsory Religion with an Interpretive Translation on La Ekrah Fi Al-Din. The three aspects of the findings of this study are: 1) Misunderstandings, 2) Educational equating, and 3) educational consequences of new equating. According to interpretive translation. The equivalent of " La Ekrah Fi Al-Din " is: belief in the principles of religion, performing acts of worship, and preserving religious values without enthusiasm and willingness is worthless." Examining the verses and traditions shows that any kind of negligence and hypocrisy is reprehensible and abhorrent in performing acts of worship and preserving religious values. The common denominator of these three groups is lack of desire, and therefore, in religion, any action that is accompanied by desire has value.

    Keywords: Coercion, Desire, Doubt, Education, Religion}
  • روح الامین سعیدی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دین و نحوه پرداخت درست به آن در دانش روابط بین الملل است. سوالی اصلی تحقیق آن است که آیا می توان از منظر نظریات موجود روابط بین الملل به دین نگریست و ابعاد و جوانب آن را مورد مطالعه قرار داد یا اینکه دین خود می تواند به عنوان یک فاعل شناسا عمل کند و منظر و جهان نگرش مستقلی را برای فهم و تفسیر جهان در اختیار ما بگذارد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در برهه کنونی هر دو فرض برای دین متصور است. دین هم می تواند به عنوان متغیر مستقل یا وابسته، موضوع مطالعه نظریات گوناگون روابط بین الملل باشد و هم با توجه به نارسایی ماهوی این نظریات در فهم و تفسیر رفتار کنشگران دینی ناشی از اختلافات بنیادین فرانظری، قادر است منظر و جهان نگرش مستقلی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. لکن پژوهش حاضر با ترجیح فرض دوم، ضمن بررسی دلایل ناتوانی نظریه های موجود از تبیین جامع نقش دین، بر ضرورت نظریه پردازی مستقل دینی به عنوان فاعل شناسا تاکید می ورزد. اثبات فرض دوم، زمینه ساز شکل گیری نظریه دینی روابط بین الملل خواهد بود.
    کلید واژگان: دین, پساسکولاریسم, هویت, جهان بینی, کنشگران دینی, روابط بین الملل, موضوع شناخت, فاعل شناسا}
    Rooholamin Saeidi *
    This research aims to examine the role of religion and the proper approach to it in international relations. The study's primary question is whether, from the perspective of existing international relations theories, we can consider religion and study its dimensions and aspects or if religion itself can act as an agent, providing an independent perspective and worldview for understanding and interpreting the world. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that both assumptions are conceivable in the current context. Religion can serve as an independent or dependent variable, the subject of study in various international relations theories, and, given the conceptual limitations of these theories in understanding and interpreting the behavior of religious actors arising from fundamental theoretical differences, it can offer researchers an independent perspective and worldview. However, while exploring the reasons for the inadequacy of existing theories in explaining the comprehensive role of religion, this research emphasizes the necessity of independent theoretical development of religion as an active agent. Proving the second assumption will lay the groundwork for forming a religious theory in international relations.
    Keywords: Religion, Postsecularism, Identity, Worldview, Religious Actors, International Relations, Subject of Cognition, Subject}
  • سید محمد حسینی*

    شهرها در زمینه های مختلف مسایل جدی دارند، اکنون پرسش این است که شهرها چگونه مسائل مختلف خود را حل می کنند؟ پاسخ این پرسش به تعریف ما از ماهیت شهر بستگی دارد. آیا شهر پدیده ای ساده یا پدیده ای پیچیده و شبکه ای است؟ ثانیا مشخص کنیم که از میان تفکر سلسله مراتبی و تفکر ریزومی، کدام یک را برگزینیم. اولی مبتنی بر پس زمینه های معرفتی است و در دومی متفکر از مبانی، رها و آزاد است. مدیران با کدام تفکر شهرها را برای زندگی بهتر فراهم می کنند؟ نویسنده در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به پرسش های فوق پاسخ داده و به این نتایج دست یافته است: شهر، ماهیتی پیچیده دارد؛ ازاین رو با روشی ساده نمی توان بر مسائل آن غلبه یافت. تفکر ریزومی به رغم پویایی آن، با رها کردن انسان از هر مبنایی، توجه به ابعاد انسانی را به دست حوادث و آنچه پیش آید، می سپارد و به شکلی هدف مندانه و از پیش طراحی شده، ذهن مدیران شهری را برای توجه و تامین ابعاد انسانی آماده نمی کند. همچنین در جامعه ای که گردانندگان آن ادعا دارند مبانی فلسفی-اسلامی یا غیراسلامی- حاکم است، با تفکر ریزومی نمی توان مسائل را حل کرد.

    کلید واژگان: شهر, پیچیدگی, تفکر ریزومی, تفکر سلسله مراتبی, دین, اسلام}
    Sayyed Mohammad Hosseini

    Cities face serious issues in various fields. The question now is how cities solve their various issues. The answer to this question depends on our definition of the nature of the city. Is the city a simple phenomenon or a complex and networked one? Secondly, we need to determine whether we choose hierarchical thinking or rhizomatic thinking. The former is based on epistemic backgrounds, while the latter allows the thinker to be free from such foundations. With which mindset do managers prepare cities for better living? In this article, the author answers these questions using a descriptive-analytical method and arrives at the following conclusions The city has a complex nature, and therefore, it cannot be addressed with a simple method. Despite its dynamism, rhizomatic thinking, by freeing humans from any foundation, leaves human dimensions to be shaped by events and whatever may come, and does not prepare urban managers' minds in a planned and goal-oriented manner to pay attention to and provide for human dimensions.Additionally, in a society where its leaders claim that philosophical-Islamic or non- Islamic principles govern, issues cannot be resolved with rhizomatic thinking.

    Keywords: City, Complexity, Rhizomatic Thinking, Hierarchical Thinking, Religion, Islam}
  • جواد غلامرضائی، رضا اکبریان، سیده زینب سلطانی*

    کیفیت تشکیل جوامع مدنی و برقراری نظم و عدالت، موضوعی است که از دیرباز مورد توجه فلاسفه قرار گرفته است. در این راستا حل تعارضات و تزاحمات برخاسته از خصلت استخدام گری بشر و طبع منفعت جوی وی امری بسیار مهم می باشد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی و از طریق رجوع به آثار علامه و شارحان ایشان با هدف بررسی اصل فلسفی استخدام و تاثیر آن در کیفیت پیدایش جوامع و حل تعارضات حاصل از آن انجام شده است. طبق یافته های پژوهش، علامه، انسان را طبیعتا استخدام گر و فطرتا مدنی می داند. بدین معنا، که انسان با توجه به بعد طبیعی و جسمانی خویش درپی منفعت طلبی از همه موجودات، حتی همنوعان خویش می باشد؛ گرچه با نظر به ساحت فطری، انسان موجودی عدالت پذیر و ظلم ستیز است، ولی تا زمانی که تنها به جنبه مادی و طبیعی خویش نظر داشته باشد، موجبات اختلاف و دشمنی را برای خود و دیگران فراهم می کند. از دیدگاه علامه، خداوند با ارسال پیامبران فطرت خفته انسان ها را بیدار ساخته و طبع استخدام گر آنها را به تعادل می رساند؛ بنابراین آنچه به عنوان دین در اختیار بشر قرار می گیرد، قابلیت برطرف کردن اختلافات بشری را داشته و زمینه سعادت دنیوی و اخروی انسان را فراهم می کند.

    کلید واژگان: اصل استخدام, پیدایش جوامع, زندگی جمعی, تعارضات جامعه, دین, علامه طباطبائی ره}
    Javad Gholamrezae, Reza Akbarin, Zeinab Soltani *

    The quality of forming civil societies and establishing order and justice is a subject that has been the focus of philosophers for a long time. In this regard, it is very important to solve conflicts and disagreements arising from the character of human employment and his profit-seeking nature. The current research has been done with an analytical-descriptive method and by referring to the works of Allameh and his commentators with the aim of examining the philosophical principle of employment and its effect on the quality of the emergence of societies and solving conflicts resulting from it. The findings of the research suggest that, Allameh considers humans to be employers by nature and civilized by nature. In this sense, according to his natural and physical aspect, human is seeking benefit from all beings, even his own kind; Although by nature, human is a being who accepts justice and fights against oppression, but as long as he only considers his material and natural aspect, he creates causes of conflict and enmity for himself and others. From Allameh's perspective, Allah awakens the sleeping nature of humans by sending prophets and balances their employment nature. Therefore, what is provided to human as religion has the ability to resolve human differences and provides the context for human happiness in this world and the hereafter.

    Keywords: The principle of employment, the emergence of societies, collective life, social conflicts, Religion, Allameh Tabatabaei}
  • سید حسین شرف الدین*

    یکی از مولفه های محوری نظام ارتباطات تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانه ای «مخاطب» است. تبلیغ سنتی برغم ظهورپیاپی رسانه های جمعی واجتماعی و پیدایش اشکال متنوع ارتباطی  نوین، همچنان جایگاه واعتبار ارزشی و کارکردی خود را درجامعه دینی ما حفظ کرده وبخش قابل توجهی ازمخاطبان عام وتاحدی خاص را در سپهر تاثیر خود دارد. این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مکانت ویژه،گستره و عمق نفوذ درجامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی، موثر در استمرار حیات دینی  و معنوی جامعه وماندگاری فرهنگ دینی ، و...؛ چندان که باید مورد واکاوی قرارنگرفته وقوت ها وضعف های آن به تناسب نیازها و اقتضائات عصری ودر مقایسه با شیوه های نوظهور ارتباطات تبلیغی، ارزیابی و اعتبار سنجی نشده است.   این نوشتار درصدد است تا با رویکردی نظری (نه میدانی) و با الهام از مطالعات انجام شده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی (منبر و خطابه) را در وضعیت موجود با محوریت مولفه «مخاطب» و نیازها و انتظارات ثابت و متغیر وی ، مورد واکاوی وتحلیل قرار دهد. روش این مطالعه در بخش گردآوری اطلاعات، اسنادی و در بخش تحلیل، تفسیری واستنباطی است. سوال اصلی نوشتار معطوف به جایگاه و منزلت «مخاطب» درچرخه ارتباطات تبلیغی دین درجامعه مذهبی ایران معاصراست.

    کلید واژگان: ارتباط, تبلیغ, خطابه, منبر, مخاطب, دین, اقناع}
    Seyyed Hossein Sharaf al-din*

    One of the central components of the communication system in religious propagation, like all communication and media systems, is the "audience." Despite the gradual emergence of mass and social media and the diverse forms of modern communication, traditional propagation continues to maintain its place, credibility, and functionality in our religious society, influencing a significant portion of the general and specific audience. This historical communication system, with its unique sanctity and status, extensive penetration into Islamic and Shia communities, compatibility with the cultural and social requirements of traditional and religious societies, effectiveness in endurance of the religious and spiritual life of the community, and the endurance of religious culture, has not been adequately evaluated and validated in comparison to emerging methods of propagation communication. This paper aims to theoretically (not empirically) examine the traditional propagation system (pulpit and sermon) with a focus on the component of the "audience" and their constant and variable needs and expectations, inspired by existing studies, empirical evidence, and intuition. The research methodology in data collection was through documents and in analysis was interpretive and inferential. The primary question addressed in this paper pertains to the position and status of the "audience" in the communication cycle of religious propagation in contemporary Iranian religious society.

    Keywords: Communication, propagation, Sermon, Pulpit, Audience, Religion, Persuasion}
  • اکرم السادات حسینی، یحیی میرحسینی*
    پس از جنگ صفین، در پی هجوم سپاه شام به نواحی کوفه و بی تفاوتی عراقیان در برابر غارات، امیرالمومنین علی (ع) دو مولفه «دین و حمیت» را عامل همگرایی اجتماعی دانسته که فقدان آن منجر به تشتت در سپاه عراق شده است. تفرقه عراقیان، زمانی بیشتر نمایان می شود که به همسایه عراق یعنی شام نظر کنیم؛ جایی که مردمی متحد و مطیع دارد. علت فرمانبرداری شامیان، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است؛ اما اینکه دین و حمیت به عنوان یک قانون قطعی و جهان شمول قلمداد شده و در شام اموی، موجب اتحاد شده باشد نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، مفهوم دین و حمیت را بازشناسی کرده و با تکیه بر جریان شناسی، به بررسی عوامل همسازگری در شام پرداخته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که معاویه با شناخت باورهای پیشا اسلامی شامیان، دین و حمیت مردم را مطابق اهداف خود پرورش داد. او با تکیه بر این دو مولفه، جریان های عثمان گرا و برتری طلبان شهری را شکل داد و از قدرت این دو جریان بهره ای وافر برد.
    کلید واژگان: امام علی (ع), شامیان, همبستگی اجتماعی, دین, حمیت, اطاعت, معاویه}
    Akram Sadat Hoseini, Yahya Mirhoseini *
    Following the invasion by the people of al-Sham on Kufa and the indifference of the Iraqis to the looting, Ali (AS) considered the two components of "religion and loyalty" to be the cause of social integration, the lack of which has led to disunity in the Iraqi army. The division of Iraqis is revealed by looking at the united and submissive society of al-Sham. The reason for the obedience of the Shamians has always been discussed and disputed; However, whether religion and humility as a definitive and universal law have caused unity in Umayyad Syria needs to be analyzed and investigated. This research has identified the concept of religion and Hami’at (zeal) through a descriptive-analytical method and investigated the factors involved in the existing harmony in the Levant. The result of the study show that Muawiyah, knowing the pre-Islamic beliefs of the people of al=Sham developed the religion and zeal of the people in line with his goals. Relying on these two components, he formed Ottomanist and urban supremacist streams of thought and took advantage of the power of these two streams of thought.
    Keywords: Imam Ali (as), People of al-Sham, social solidarity, religion, Zeal, obedience, Muawiyah}
  • Seyyid Mohammad Banihashemi*

    God has shown the way of His service to humans. The way of serving God, if it is supposed to be accepted by His holy essence, must be presented from His Own Side. We can rationally understand that we should serve God, our Lord, but the same reason dictates that we should take it from God Himself; Especially since we know that God has not left us on our own to worship Him however we want, but He has sent messengers on His behalf to teach us the ritual of His worship, and by this means He has completed His proof for us. Therefore, we cannot worship Him however we want.

    Keywords: religion, knowing Imam, serving God}
  • Alireza Farajpoor*

    The relationship between ethics and religion, especially after the secularization of western societies and social de-religiousization, has been the subject of many studies. This connection can be examined from the aspects such as semantic, cognitive existence, historical, etc.  The appearance of it is the principle of the historical relationship between religion and ethics is generally agreed upon by philosophers and thinkers. At the same time, the nature of this connection is the subject of questioning and investigation by some thinkers. Some contemporaries, while accepting the principle of historical connection between religion and ethics, have rejected the logical connection between the two, and from this point of view, morality is independent of religion and not based on religious foundations. Abolghasem Fanaei in his book "din dar tarazoye tarikh" (Religion inthe scale of ethics), while accepting the deep historical connection between religion and ethics, claims that this connection is not a logical connection and cannot be the reason for the stability of ethics on religious foundations. In the way of proving his claim, he criticized the views of two moral philosophers, Anscombe and McIntyre. In this essay, we have tried to criticize his claims regarding the historical relationship between ethics and religion. The method is critical, historical and analytical. In this article, we have shown that Abolghasem Fanaei's understanding of the views of moral philosophers is not a complete understanding, and his criticisms of Anscombe and McIntyre's views are not valid. Therefore, the author's claim on the independence of morality from religion in the historical approach remains unfounded. Also, by stating the historical evidence, it is clarified that the historical connection between ethics and religion is much deeper than what the author believes, and it is stated that the discovery of a logical connection from the historical connection is not a reasonable expectation; Because each of them is independently the subject of scientific discussion.

    Keywords: the relationship between ethics, religion, Fanaei, Abolghasem-critisize religion, Religion inthe scale of ethics (book) – book review, Anscombe, McIntyre, Western Philosophy}
  • Reza Berenjkar*

    Some thinkers believe that religion and science are independent realms and deny any kind of influence and effect between the two. Those who advocate a common realm and interaction between religion and science have spoken of different effects of religion on science. These differencesbetween these thinkersstem from their different interpretations of religion and science.

    Keywords: religion, science}
  • لیلی عزیزی نصاری، محمدکاظم رضازاده جودی*، نفیسه فیاض بخش
    ایمان دارای دو قسم:ایمان به حق که معرفت قلبی،اقرار به زبان وعمل به ارکان یعنی صبر،یقین،عدل وجهاد است. و ایمان به باطل که همان کفر بوده و شعبی دارد از جمله:وسوسه گری وکنجکاوی نابجا،ستیزه جویی و جدل، انحراف از حق، و لجاجت ودشمنی با حق و ناسازگاری و لازمه شناخت ایمان کامل نیز شناخت کفر و شک و اصول و فروعات آنها می باشد.ایمان متعلق دین و اطاعت است، وعلم دین همراه با اعتقاد والتزام عملی است. ایمان تصدیق گزاره های اسلام یعنی ایمان به خدا،علم غیب، ملایکه، حضرت رسول aو انبیاء پیشین، قرآن وکتاب الله، امامت، و معاد است، که البته مربوط به حکمت عملی واخلاقیات بوده وعلمی مسموع، که باید مطبوع ومبتنی بر فطرت باشد و ایمانی صادق است که به آنچه در نزد پروردگار است، مطمین تر باشد ازآنچه در دست خود دارد و هدف نهایی آن کمال نفس آدمی در تصدیق توحید خداوند وتوکل است که از آن باعنوان ایمان خالص یاد می شود، که در این نوشتار به روش ترتیبی، موضوعی وتوصیفی به بررسی ماهیت وچیستی ایمان در شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: ایمان, کفر, شرح نهج البلاغه- ابن میثم بحرانی- دین}
    Leila Azizi Nesari, Mohammad Kazem Reza Zade Joodi *, Nafise Fayazbakhsh
    Faith has two parts. The first part is faith in truth, which is the knowledge of the heart, confession by the tongue, and action by the foundations (patience, certainty, justice, and jihad). The second part of faith is disbelief, which has several divisions, including temptation, curiosity, hostility, controversy, deviation from the truth, stubbornness, enmity with the truth, and incompatibility. It is necessary to understand faith fully and to know disbelief and skepticism and their principles and consequences. Faith belongs to religion and obedience, and knowledge of religion is accompanied by belief and practical commitment. Faith is the confirmation of the Islamic propositions, i.e., faith in God, the knowledge of unseen, angels, the Prophet (PBUH) and the previous prophets, the Qur'an and the Book of God, Imamate, and resurrection, which is related to practical wisdom and ethics, and it is an audible knowledge that must be agreeable and based on nature. Sincere faith is sure in what is with God. The ultimate goal of this type of faith is the perfection of a person's soul in acknowledging God's monotheism and trust, which is called pure faith. In this article, the authors investigated the nature and essence of faith in the description of Nahj al-Balaghah by Ibn Maitham Bahrani in a systematic, thematic, and descriptive method.
    Keywords: faith, disbelief, Nahj al-Balaghah's description, Ibn Maitham al-Bahrani, religion}
  • حمید کریمی*

    دین همواره در زندگی بشر وجود داشته و هیچ کس بدون دین نیست. دین حق و معتبر آن است که از جانب پروردگار برای این زمان ابلاغ شده باشد. این نوشتار با روش تحلیلی توصیفی و مطالعه کتابخانه ای به معرفی اجمالی و بررسی آیین زرتشت پرداخته که یکی از ادیان موجود است. تاریخ احتمالی این آیین به سه هزار سال قبل برمی گردد. کتاب زرتشت اوستا نام دارد که پنج بخش دارد. در بخش اول یا یسنا 17 سروده وجود دارد که به نظر برخی محققان اثر زرتشت است. زبان گات ها هندو ایرانی است نه فارسی و بسیار نامفهوم و پر رمزوراز است. باور به خدای یگانه، نبوت زرتشت، وجود روح و جاودانگی آن، معاد، بهشت و جهنم و حساب وکتاب و آمدن پیامبران بعدی از اجزای این آیین است. ثنویت و احترام افراطی نسبت به آتش، دفن نکردن مردگان، ازدواج با محارم، دشواری یا ناممکن بودن برخی احکام و اعتبار مصوبات مغان از انحرافات این آیین است. این دین تبلیغ ندارد به علاوه پیروان خود را در هزاره های بعد به پیامبران بعدی ارجاع داده است؛ ازاین رو چنین دینی اساسا جوابگوی عصر حاضر نبوده و ادعای لزوم پیروی همگان و جهانی بودن آن لغو است.

    کلید واژگان: دین, زرتشت, اهورامزدا, اهریمن, اوستا, گات ها, سوشیانت, خویدوده}
    Hamid Karimi

    Religion has always existed in human life, and no one is without religion. The true and valid religion is the one that has been revealed by God for the present time. This study, applying an analytical-descriptive method and library-based research, provides an overview and analysis of the Zoroastrian religion, which is one of the extant religions. The probable history of this religion dates back to three thousand years ago. The Avesta, the sacred scripture of Zoroastrianism, consists of five sections. The first section, known as Yasna, contains seventeen hymns that some researchers believe to be the work of Zoroaster himself. The language of the Gathas is Indo-Iranian, distinct from Persian, and it is very obscure and full of secrets. Belief in one God, the prophethood of Zoroaster, the existence and immortality of the soul, the afterlife, heaven and hell, judgment, and the sending future prophets by God are among the tenets of this religion. Deviations from the core teachings of Zoroastrianism include belief in kinds of dualism, excessive veneration of fire, non-burial of the deceased, consanguine marriage, the difficulty or impossibility of some laws, the validity of Magi decrees, and similar issues. Zoroastrianism does not proselytize and instead refers its adherents to future prophets in subsequent millennia. Therefore, such a religion is fundamentally incompatible with the demands of the contemporary era, and the assertion of its gReligion has always existed in human life, and no one is without religion. The true and valid religion is the one that has been revealed by God for the present time. This study, applying an analytical-descriptive method and library-based research, provides an overview and analysis of the Zoroastrian religion, which is one of the extant religions. The probable history of this religion dates back to three thousand years ago. The Avesta, the sacred scripture of Zoroastrianism, consists of five sections. The first section, known as Yasna, contains seventeen hymns that some researchers believe to be the work of Zoroaster himself. The language of the Gathas is Indo-Iranian, distinct from Persian, and it is very obscure and full of secrets. Belief in one God, the prophethood of Zoroaster, the existence and immortality of the soul, the afterlife, heaven and hell, judgment, and the sending future prophets by God are among the tenets of this religion. Deviations from the core teachings of Zoroastrianism include belief in kinds of dualism, excessive veneration of fire, non-burial of the deceased, consanguine marriage, the difficulty or impossibility of some laws, the validity of Magi decrees, and similar issues. Zoroastrianism does not proselytize and instead refers its adherents to future prophets in subsequent millennia. Therefore, such a religion is fundamentally incompatible with the demands of the contemporary era, and the assertion of its global nature and the necessity of universal adherence of it is rendered void. lobal nature and the necessity of universal adherence of it is rendered void.

    Keywords: religion, Zoroastrianism, Ahura Mazda, Angra Mainyu, Avesta, Gathas, Saoshyant, Xwedodah}
  • محممود امیریان*

    دین ازجمله مباحثی است که متصف به حق و باطل می شود. تشخیص دین حق از باطل برای انتخاب دین و عمل به آموزه های آن برای رسیدن به سعادت ابدی اهمیت فراوانی دارد؛ عقل بهترین معیار برای این امر است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی در صدد ارایه مستنداتی برای انتخاب دین معقول است.عقل، انسان را در انتخاب دین مختار قرار نداده؛ بلکه انسان را ملتزم به انتخاب دینی می کند که از حیث مبدا و عدم ستیز آموزه های آن با حکم عقل از سلامت کامل برخوردار باشد. انکار دین و پذیرش هر نوع دینی و حق دانستن همه آنها در زمان حاضر قابل دفاع نبوده و با معیار عقل سازگار نیست؛ ازاین رو باید از بین ادیان موجود دین حق را برگزید. ادیان یهودیت و مسیحیت به علت تحریف در کتب آسمانی شان، انحراف از اصالت خویش و وجود آموزه های مخالف عقل در آنها الزامی در پذیرش چنین ادیانی از سوی عقل نیست؛ بلکه چه بسا مورد نکوهش عقل نیز هست. اسلام تنها دینی است که مورد تایید عقل بوده و معیارهای انتخاب دین حق را دارا است.

    کلید واژگان: دین, حق, معیار, عقل, اسلام, مسیحیت, یهودیت, بی دینی, پلورالیسم, انتخاب دین}
    Mahmoud Amirian

    Religion is among the topics that are described as truth and falsehood. In order to attain eternal felicity through adopting a religion and adhering to its teachings, the discernment of true religion from false one holds great importance; Since there is nothing better than Reason, as a measurement, to select a true religion. The present study, providing a descriptive-analytical method, aims to present rational evidence for selecting and adopting a true religion. Reason does not leave humans free in adopting a religion they want; rather, it obliges them to select a religion that its origin and teachings are not in contradiction with the dictates of Reason. Likewise, denying religions, accepting any kind of religion, and considering all of them, in the present time, as true are not compatible with Reason. The true religion, therefore, must be selected among the existing religions. Judaism and Christianity, due to distortions in their holly scriptures, deviation from their originality, and some their teachings which are in contrary to Reason, not only have no rational obligation to accept, but may also be condemned by Reason. Islam is the only religion that has been affirmed by Reason and possesses the criteria for selecting the true religion.

    Keywords: religion, truth, measurement, reason, Islam, Christianity, Judaism, atheism, religious pluralism, adoption of religion}
  • حامد آل یمین، علیو ابوبکر موسی

    القاعده در گستره بین الملل و بوکوحرام در مرزهای نیجریه، با رویکرد تقریبا مشابهی به اقدامات تروریستی می پردازند. اقدامات تروریستی این دو گروه به میزانی گسترده و خشونت بار است که در تمام کشورها، مورد توجه قرار گرفته و حتی دیگر مسلمانان غیر مرتبط با این سازمان ها نیز، از تبعات اقدامات آنها در امان نیستند. از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های القاعده و بوکوحرام، تاکید بر مذهب و رویکرد سیاسی در آنها است. در اهداف، مبانی، روش و رویکرد دینی این دو سازمان، اشتراکات فراوانی وجود دارد. برخی از این اشتراکات، برتر دانستن دیدگاه خود، خوانش جدید از مفاهیم اسلامی، تاکید بر جهاد و دعوت دیگران، تشکیل حکومت سیاسی، کشتن مخالفان خود و تشکیل حکومت مستقل می باشد. دو فرقه مذکور، تنها خود و پیروان خود را مسلمان می خوانند و با وعده های دروغین و استفاده از ابزار دین، سیاست و پول، افراد زیادی را وارد گروه خود می کنند. القاعده دارای تشکیلات به روزتر و گسترده تری است؛ اما بوکوحرام تشکیلات ضعیف تر و کوچک تری دارد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی میان رویکرد این دو سازمان، مقایسه ای انجام داده است تا تمایزات و تشابهات میان آنها واضح گردد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تروریسم, القاعده, بوکوحرام, مذهب, سیاست, جهاد}
    Hamed Aleyamin, Aliyu Abubakr Musa

    Al-Qaeda in the international arena and Boko Haram in the borders of Nigeria, are engaging in terrorist activities with an almost similar approach. The terrorist actions of these two groups are so widespread and violent that they have been noticed in almost all countries, even in non-Muslim countries. One of the most important and characteristic features of Al-Qaeda and Boko Haram is their emphasis on religion and political approach. There are many commonalities in the goals, foundations, method and religious approach of these two organizations. Some of these commonalities are the superiority of one's own point of view, a new reading of Islamic concepts, emphasis on Jihad and inviting others, forming a political government, killing one's opponents, and establishing an independent government. The two mentioned sects call only themselves and their followers as Muslims, and with false promises and using the tools of religion, politics and money, they bring many people into their group. Al-Qaeda has a more up-to-date and wider organization; while Boko Haram has a weaker and smaller organization. This essay has made a comparison between the approach of these two organizations with descriptive-analytical method to clarify the differences and similarities between them.

    Keywords: Terrorism, Al-Qaeda, Boko Haram, religion, Politics, Jihad}
  • مهرناز دنبلی، خسرو باقری نوع پرست *، سید محسن میرباقری، محمود عبایی کوپایی

    در مقاله حاضر، چهار شیوه مهم تربیت دینی در حوزه اعتقادات از طریق ماهیت دین در قرآن کریم استنتاج شده است. بدین منظور به بررسی دو مقوله «ماهیت دین» و «شیوه های تربیت دینی» پرداخته ایم. ابتدا جهت فهم صحیح ماهیت دین در قرآن کریم، تمامی آیات مشتمل بر ریشه «د ی ن» مورد تفحص قرار گرفته است. سپس برای راهیابی به شیوه های تربیت دینی در قرآن کریم از روش استنتاجی بهره گرفته ایم. در روش استنتاجی با استفاده از دو مقدمه «هنجارین» و «واقع نگر» به «نتیجه» که شیوه تربیت دینی است، دست یافته ایم. در ادامه، راهکارهای قرآن کریم برای رسیدن به شیوه های تربیت دینی تبیین شده است. برای مثال، یکی از راهکارهای قرآن کریم برای رسیدن به شیوه اعتقاد به جزای اعمال، بهره گیری مستقیم از کتب آسمانی در جهت شناخت اعمال مناسب می باشد. از جمله نوآوری های پژوهش حاضر، دستیابی به شیوه های تربیت دینی از طریق کشف ماهیت دین و تبیین هدف تربیتی از یکسو و استفاده از شیوه استنتاجی به عنوان روش پژوهش از سوی دیگر می باشد. از دستاوردهای این مقاله می توان در جهت ارایه الگوی نظری تربیتی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی استفاده نمود.

    کلید واژگان: قرآن, دین, تربیت دینی, ماهیت دین, استنتاج عملی}
    Mehrnaz Donboli, Khosrow Baqeri Noaparast *, Sayyid Mohsen Mirbaqeri, Mahmoud Abaei Koupaei
  • محمدسعید عبداللهی*، احمد فاضلی

    رابطه میان دین و اخلاق، همواره یکی از موضوعات محوری در فلسفه اخلاق و فلسفه دین بوده است. طه عبدالرحمن - فیلسوف نامدار مراکشی - یکی از جریان ساز ترین اندیشمندان جهان عرب به شمار می آید و آراء و ایده های او در مسایل گوناگون فلسفی، او را به متفکری نظام ساز بدل کرده است. در باب رابطه دین و اخلاق نیز عبدالرحمن با طرح نظریه «اتحاد و یگانگی اخلاق و دین» به دنبال درافکندن طرحی نو است. به اعتقاد او، نگرش های رایج به رابطه اخلاق و دین، برخاسته از تفکری است که دوگانگی را، پیش فرض گرفته است؛ در حالی که اخلاق و دین دو تافته جدا بافته نیستند که دوگانگی میان آن دو معنا داشته باشد. در این مقاله، پس از بررسی نحوه نگرش عبدالرحمن به «اخلاق» و «دین»، به تحلیل و ارزیابی دیدگاه او در باب رابطه دین و اخلاق پرداخته و روشن خواهیم ساخت که او در اثبات اتحاد مفهومی و مصداقی دین و اخلاق ناکام بوده است.

    کلید واژگان: اخلاق دینی, اخلاق و دین, طه عبدالرحمن, عقلانیت, ایمان, مدرنیته}
    MohammadSaied Abdollahi *, Ahmad Fazeli

    The relation between religion and morality has been always considered to be a central subject in moral philosophy and philosophy of religion. Ṭāḥā ʻAbd al-Raḥmān, a famous Moroccan philosopher, is regarded as one of the most influential thinkers in the Arab world. He is a systematic theorist who has presented many views for different philosophical problems. The new theory of “unity of morality and religion” is put forward by him concerning the relation between religion and morality. He believes that the prevalent attitudes about this relation are derived from a thought that has taken disunity for granted, whereas it does not make sense to think of morality and religion as two distinct phenomena. After discussing ʻAbd al-Raḥmān’s view concerning morality and religion, we attempt to critically analyze it and to clarify that he failed to prove the unity of religion and morality in terms of their concepts and instances.

    Keywords: Religious morality, morality, religion, Ṭāḥā ʻAbd al-Raḥmān, rationality, faith, modernity}
  • Sayyid MuhammadReza Hashemi *, Sayyid Ehsan Rafiʿi Alawi

    Dignity is one of the fundamental concepts in human life, but there are disagreements in its meaning. This article intends to clarify some issues by looking at the Qur’an. The first question concerns the source of dignity, and the second, its meaning. For this purpose, after reflecting on Ayatollah Javadi's point of view, this article puts forward an argument for his view. The result of this article is that human dignity in all its aspects is directly related to God, and religion as a whole is the only source of dignity. The achievement of this article is, by expressing the unique definition of human life in the Quran, a compelling argument for the aforementioned theory. In addition, defining two distinct types of dignity, this article clarifies how to apply the theory to these two types. This research follows an interpretative method called thematic interpretation, Although, an analytic approach is considered.

    Keywords: Dignity, Quran, Javadi Amoli, religion, Human Life}
  • محمدرسول آهنگران*، محمد حسینی پور

    بحث پیرامون اعجاز قرآن از جمله بحث‏‏های «پسینی» قرآن کریم است؛ به این معنا که در خود قرآن و حتی در سنت پیامبر، صراحتی در لفظ معجزه یافت نشده است. بدون شک، ارایه معجزه از ضروریات ادعای یک پیامبر مبنی بر ارسال وی از سوی پروردگار است، لیکن اینکه پیامبر اسلام چه معجزاتی داشته ‏اند مورد اختلاف دانشمندان مسلمان است؛ چه رسد به مستشرقین. آنچه میان مسلمانان اجماعی است، این است که صرف ‏نظر از سایر معجزات پیامبر اسلام، قرآن کریم معجزه جاوید ‏ایشان است. یکی از بزرگان متاخر که سعی نموده تا اعجاز قرآن را با ذکر مقدمات و اقامه دلایل نقلی و عقلی اثبات نماید، ‏آیت ‏الله سید ابوالقاسم خویی رضوان ‏الله‏ علیه است که در کتاب «البیان فی تفسیر القرآن» به این موضوع پرداخته است.‏ در این مقاله سعی شده تا مقدمات، روش ‏شناسی و ادله عقلی و نقلی ‏ایشان در بحث اعجاز قرآن تبیین شده و با روشی توصیفی و تحلیلی مورد انتقاد قرار گیرند؛ در نتیجه ثابت شد بیشتر استدلال‏های ایشان یا دارای دور بوده یا اینکه تمام، نیستند؛ و این یافته منافاتی با اثبات اعجاز قرآن از سایر طرق و نیز منافاتی با جایگاه بی‏ بدلیل آیت‏ الله خویی ندارد.

    کلید واژگان: اعجاز قرآن, تحدی, دور, دین‏باور, معجزه}
    MohammadRasool Ahangaran *

    The discussion of the miracle of the Qur'an is one of the "posterior" discussions of the Holy Qur'an; In the sense that in the Qur'an itself and even in the tradition of the Prophet, there is no explicitness in the word miracle. Undoubtedly, the presentation of a miracle is one of the necessities of a prophet's claim that he was sent by God. But what miracles the Prophet of Islam performed was disputed by Muslim scholars; Let alone the Orientalists. What is common among Muslims is that, apart from the other miracles of the Prophet of Islam, the Holy Quran is his eternal miracle. One of the later greats who tried to prove the miracle of the Qur'an by mentioning the preliminaries and presenting narrative and rational reasons is Ayatollah Seyyed Abolghasem Khoy rzwan Allah Alayh, who has dealt with this issue in his book "Al-Bayan Fi Tafsir Al-Quran". In this article, an attempt has been made to explain their introductions, methodology, and rational and narrative arguments in the discussion of the miracle of the Qur'an and to criticize them in a descriptive and analytical manner; As a result, it turned out that most of his arguments were either far-fetched or incomplete; And this finding does not contradict the proof of the miracle of the Qur'an in other ways, nor does it contradict the unreasonable position of Ayatollah Khoi.

    Keywords: Quran miracle, challenge, distance, Religion, miracle}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال