به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آثار تربیتی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آثار تربیتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یعقوب جمالی *

    فریضه زکات به عنوان یکی از آموزه‎ های الهی دارای آثار متعددی در حوزه اخلاق اقتصادی است. یکی از این آثار، پیامدهای تربیتی در اخلاق اقتصادی است. وجود ناهنجاری های اخلاقی در بستر جامعه و عدم شناسایی و تحلیل فریضه زکات به عنوان ظرفیتی اقتصادی جهت ساماندهی مسائل اخلاقی و تربیتی، مسئله ای است که موحب شده است این پژوهش به بررسی آثار تربیتی فریضه زکات در اخلاق اقتصادی به پردازد. این تحقیق به روش کتابخانه ای و تحلیلی صورت می گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که فریضه زکات در قالب یکی از موضوعات اقتصادی مطرح در امور اخلاقی و تربیتی هم زمان موجب ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی، ایجاد صمیمیت و برادری، رسیدگی به معضلات تربیتی کودکان کار، دوری از عادات زشت، تقویت ایمان و دوری از کفر، احترام به حقوق شهروندی، تقویت رافت اجتماعی، تضمین پرداخت داوطلبانه، اصلاح انگیزه های افراد، عدالت آموزشی و پرورشی می شود و روابط اجتماعی و فردی میان افراد جامعه را تقویت و استحکام می بخشد.

    کلید واژگان: آثار تربیتی, زکات, اخلاق اقتصادی, مسئولیت پذیری, حقوق شهروندی, کودکان کار, رافت اجتماعی}
  • عبدالقاسم کریمی*

    قرآن کریم برسنت گریزناپذیر امتحان و ابتلاء الهی درزندگی بشر از دو طریق نقمات و نعمات دلالت قطعی دارد. بحث پیرامون امتحان با نقمات و ناخوشی ها بیشمار انجام شده، اما ابتلاء با نعمات و خوشی ها مورد غفلت قرار گرفته است، درحالی که این نوع آزمایش که قرآن ازآن به «بلاء حسن» یاد می کند، بسیار سخت، گمراه کننده و تاثیرگذارتر بوده، و زمینه ساز سلب نعمت و تبدیل آن به نقمت و سرآغاز بلایاء، مشکلات و ناکامی های فزاینده برای انسان می باشد. یافته های تحقیق که به روش اسنادی و با رویکرد تحلیلی توصیفی است، نشان می دهد، امتحان با نعمات دارای آثاراخلاقی و تربیتی مختلفی از جهت روحی و روانی و از جهت فردی و اجتماعی است. شکرگزاری، امید به زندگی، رضایتمندی، افزایش نعمت، شادابی در اطاعت و بندگی خداوند و تلاش مضاعف برای تقرب به خداوند از آثار مثبت آن بوده و ناسپاسی، ناامیدی، سلب نعمت، غفلت نسبت به نعمات مادی و معنوی، واکنش های مغرورانه و متکبرانه انسان در مواجهه با نعمات، که او را از اطاعت و بندگی دور و بصورت استدراجی به هلاکت در اوج لذت کاذب نزدیک می کند، ازجمله آثار منفی بلاء حسن می باشد. در این مقاله درصدد بررسی آثار گوناگون و راهکارهای قرآن در برخورد با این نوع امتحان می باشیم.

    کلید واژگان: بلاءحسن, نعمات, آثار تربیتی, آثار اخلاقی, واکنش های متکبرانه}
    Abdulqāsim Karīmī*

    The Glorious Quran clearly indicates that God inevitably tests men in their lives through blessings or sufferings. There are countless discussions on the divine test by sufferings and hardships, but it has been overlooked that God can test one by blessings and bounties. The latter is referred to by the Glorious Quran as “good test”. It is such a difficult, effective, and misleading test that one may lose divine blessings and have lots of problems and troubles. This study has a descriptive-analytic approach with supporting documentation. Its findings show that the divine test by blessings can bring about different educational and moral effects such as mental or psychological, and individual or social ones. This type of test may have the following positive outcomes: gratefulness, great hope for life, contentment, an increase in blessings, vivacity in serving God, and lastly more attempts to get closer to Him, just as it may have the following negative outcomes: ungratefulness, disappointment, a decrease in blessings, inattention to material and spiritual bounties, and lastly human arrogant and haughty reactions to divine blessings which may distance one from servitude and gradually get him closer to destruction even though he does not experience genuine pleasure. In this article, I seek to explore the different effects of this type of test and the Quran’s approaches to deal with it.

    Keywords: Good test, blessings, educational effects, moral effects, arrogant reactions}
  • علی احمد پناهی
    اشتغال و داشتن حرفه و شغل مناسب از جمله مسائلی است که برای انسان ها اهمیت زیادی دارد. شغل و حرفه در رابطه با جوانان از اهمیتی دو چندان برخوردار است. شغل و حرفه مناسب علاوه بر تامین نیازمندی های اقتصادی، آثار تربیتی، روان شناختی، اجتماعی و معنوی نیز دارد. در این مقاله، سعی گردیده است به مباحثی همچون اهمیت کار و اشتغال، مفهوم شناسی دینی کار و اشتغال، انواع کار از دیدگاه ارزشی، کارهای حلال و حرام، آداب و شرایط کار، آثار روان شناختی کار، آثار معنوی کار، آثار اقتصادی کار و آثار اجتماعی کار پرداخته شود. همچنین تلاش شده است مباحث مزبور با استفاده از آموزه های دینی و اسلامی و روان شناختی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: اشتغال, کار, ارزش, تعلیم و تربیت, حلال, حرام, نیت, آثار تربیتی, آثار روان شناختی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال