جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آزادی اختیار" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «آزادی اختیار» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
جان شلنبرگ در تقریر جدیدی از مسیله منطقی شر می کوشد از راه ناسازگاری منطقی ترکیب مدعیات خداباوری با وجود شر، روایت جدیدی از صورت منطقی مسیله شر ارایه دهد. سه ادعای خداباورانه تقریر وی شامل برتری تفوق ناپذیر، استقلال وجود شناختی و خلوص پیشین است. شلنبرگ برای نشان دادن ناسازگاری منطقی ترکیب وجود خدا و وجود شر، دو رویکرد الگوگرایانه و انگیزه گرایانه را در پیش می گیرد. هدف او از به کارگیری این دو رویکرد بسط استدلال برای افزودن گزاره های تکمیلی ضروری به چهار گزاره اصلی استدلال است. بنابراین، آنچه از مجموع سه لازمه خداباوری و گزاره های تکمیلی به دست می آید این است که در جهان شر وجود نداشته باشد، و این منطقا با وجود شر در جهان ناسازگار است. این مقاله با روشی انتقادی در صدد نشان دادن نادرستی استدلال شلنبرگ است. بر این اساس، از طریق اشکالاتی تلاش شده کذب مقدمه (8) به عنوان مقدمه محوری استدلال شلنبرگ نشان داده شود. با نشان دادن کذب مقدمه (8)، مصونیت استدلال شلنبرگ نسبت به دفاع مبتنی بر اختیار نیز نقض می شود. از این رو، در مقاله حاضر، افزون بر نقدهای جروم گلمن بر مقدمه (8)، نقد دیگری از طریق قیاس ذوحدین بر مقدمه (8) مطرح شده است، که نادرستی استدلال شلنبرگ و ضعف استدلال وی نسبت به کارکرد دفاع پلنتینگا نشان داده می شود.
کلید واژگان: جان شلنبرگ, مسئله شر, خیر, جهان برتر, آزادی اختیار, دفاع پلنتینگاIn a new formulation of the logical problem of evil, J. L. Schellenberg attempts to develop a new version of the logical form of the problem of evil through the logical inconsistency of the conjunction of three theistic claims with the existence of evil. Schellenberg, by appealing to three commitments of theism: Unsurpassable Greatness (UG), Ontological Independence (OI), and Prior Purity (PP), adopts two approaches the Modeling and the Motivation to demonstrate the inconsistency of the conjunction of these theistic claims with the existence of evil. To pursue this aim, Schellenberg develops his argument by adding supplementary propositions to the four claims. Therefore, what is shown from the conjunction of the three theistic claims and additional propositions is that there is no evil in the world, whereas this is logically inconsistent with the existence of evil in the world. This paper through an analytical-critical approach aims to show Schellenberg’s argument is not sound. To show its falsity, this paper has focused on premise (8) as the central premise of Schellenberg’s argument. By showing its falsity, it would also be vulnerable to the free will defense. In addition to Gellman’s critique over premise (8), this paper also poses a dilemma over (8) to show Schellenberg’s argument is not sound and it cannot avoid Plantinga’s rebuttal.
Keywords: John Schellenberg, The logical Problem of Evil, The Good, free will, Plantinga’s defense
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.