به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیین زرتشت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آیین زرتشت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین نقوی، رمضانعلی مرزانی*

    دین اسلام و آیین زرتشت برای خلقت انسان هدف یا اهدافی را تعیین کرده‌اند. در این مقاله با استفاده از منابع اصیل و مقدس هر دو دین، با روش توصیفی تحلیلی، اهداف خلقت انسان را بررسی می‌کنیم. در دین اسلام هدف اصلی، قرب به خداوند است که در سایه آن انسان به کمال وجودی می‌رسد، او را می‌شناسد و عبادت می‌کند و می‌تواند خلیفه خداوند در زمین باشد. در مقابل، در آیین زرتشت، هدف اصلی از بین رفتن شر و پلیدی از عالم است و انسان نیز به‌همین دلیل آفریده شده است. رسیدن به کمال واقعی و سعادت فردی و آبادی جهان در سایه از بین رفتن پلیدی است. تمایز مهم اسلام و آیین زرتشت در این زمینه، عقلی بودن هدف غایی آفرینش انسان، یعنی قرب الهی در اسلام است و مبتنی بر افسانه بودن آن در آیین زرتشت است.

    کلید واژگان: اسلام, آیین زرتشت, هدف غایی, آفرینش, انسان}
    Hussein Naqavi, Ramazan Ali Marzani*

    Islam and Zoroastrianism have set a goal or some goals for the creation of man. Using the original and sacred sources of both religions, this descriptive-analytical article examines the purposes of human creation. In Islam, the main goal is to be close to God. Through closeness to God, man reaches existential perfection, knows and worships Him, and can be God's caliph on earth. In contrast, in Zoroastrianism, the main goal is to eradicate evil from the universe, and man is regraded to be created for this reason. Achieving true perfection and individual happiness and prosperity in the world is possible only through the eradication of evil. The important difference between Islam and Zoroastrianism in this regard is the rationality of the ultimate goal of human creation, i.e. nearness to God in Islam, and its being based on mythology in Zoroastrianism.

    Keywords: Islam, Zoroastrianism, ultimate goal, creation, man}
  • مرتضی صانعی*، سید محمد حاجتی شکری
    بحث توحید یا ثنویت زرتشتیان از مباحث پرچالش در آیین زرتشت است. توحید به معنای یگانه دانستن یا یکتاشمردن خداوند، مراتب و مظاهری مانند توحید در وجوب وجود، خالقیت، عبادت، ربوبیت و... دارد. ذکر مراتب و مظاهر توحید اهمیت بسزایی در بحث حاضر دارد؛ زیرا بیشتر نویسندگانی که پژوهشی درباره ی موضوع توحید در دین زرتشت داشتند ، روشن نکرده اند که کدام یک از مراتب توحید را معیار در نظر گرفته اند. این امر ازیک سو به دیدگاه های گوناگون و حتی متناقض منجر شده و ازسوی دیگر، انکار نویسندگان زرتشتی را به دنبال داشته است. مقاله ی پیش رو با روش تحلیلی انتقادی به بحث از سه مرتبه از مراتب توحید، یعنی توحید در وجوب وجود، خالقیت و عبادت اختصاص یافته و با تکیه بر متون دینی زرتشتیان، به ویژه گاهان منسوب به زرتشت، نشان داده است که پذیرش ادعای توحید با تمام مراتب آن، در آیین زرتشت دشوار است؛ نمونه ای که می توان به آن اشاره کرد، مرتبه ی توحید در خالقیت است که در آیین زرتشت نفی شده است. ذکر مراتب خداشناسی زرتشتی به صورت مجزا و تحلیل و بررسی هریک از مراتب، نوآوری تحقیق حاضر است.
    کلید واژگان: آیین زرتشت, توحید, ثنویت, خالقیت, عبادت}
    Morteza Sanei *, Seyed Mohammad Hajati Shoraki
    The issue of monotheism or dualism of Zoroastrians is one of the most challenging issues in Zoroastrianism. Monotheism, i.e knowing or considering God as one, has levels and manifestations such as monotheism in the necessity of existence, creation, worship, lordship, and so on. Mentioning the levels and manifestations of monotheism is very important in the present discussion; because most of the writers who have researched the subject of monotheism in Zoroastrianism have not clarified which of the levels of monotheism is considered as a criterion. On the one hand, this has led to various and even contradictory views, and on the other hand, it has led to the denial of Zoroastrian writers. The leading article by using an analytical-critical method and referring to Zoroastrian scriptures including Gahan is dedicated to the discussion of three levels of monotheism: monotheism in the necessity of existence, the creation and the worship, and finally shows that it is difficult in Zoroastrianism to accept monotheism in all its levels. for example, we can refer to monotheism in creation, which is denied in Zoroastrianism.
    Keywords: Zoroastrianism, Monotheism, Dualism, Creation, worship}
  • سید محمد حاجتی شورکی
    شاید به ندرت بتوان کسی را یافت که قائل به دوساحتی بودن انسان نباشد؛ زیرا این مسئله ای وجدانی و فطری است. تمام ادیان آسمانی، با پذیرش اصل بحث، برای تبیین آن مطالبی بیان کرده اند که در کتاب های مقدس آنها نمود پیدا کرده است. آیین زرتشت، یکی از این ادیان است که در کتاب مقدس خود، یعنی اوستا مطالب قابل توجهی در مورد بعد دوم انسان؛ یعنی روح و جان بیان کرده است. این نوشتار، به روش تحلیلی توصیفی ضمن بیان پنج گانه بودن نیروهای مینوئی (روحانی، معنوی) ، که شامل «اهو، دئنا، بئوذ، اوروان و فروشی» هستند و بیان تعاریف و مستندات متون مقدسی آنها و بیان دیدگاه های نویسندگان و محققان آیین زرتشت و بیان برخی اختلافات جزئی در این زمینه، به بررسی و تحلیل فرض های مختلف، در باب یکی بودن یا چندگانه بودن این نیروها پرداخته است. فرض های پنج گانه در این زمینه مطرح شده و هریک به صورت جداگانه تحلیل و بررسی شده است. در پایان، با توجه به مستندات موجود در متون مقدس زرتشتی و دیدگاه های زرتشت پژوهان در این زمینه، بر چندگانه بودن این نیروها از دیدگاه زرتشتیان رسیده است.
    کلید واژگان: آیین زرتشت, اوستا, نفس, روان, فروهر, تعدد نیروهای معنوی}
    Seyyed Mohammad Hajati Shorki
    It seems unlikely to find someone who does not believe in the two-dimensionality of human being; because this is a matter of conscience and innateness. Accepting the issue in its totality, all divine religions, in order to explain the issue of man's two-dimensionality, have come up with some evidence that has been manifested in their sacred books. Zoroastrianism is one of the religions that, in its sacred scriptures Avesta, has mentioned remarkable words on the second
    dimension of man, i.e. the spirit and the soul. Using a descriptive- analytical method, this paper discusses the five Minooyee (spiritual) forces, which include Ahou, Deena, Ba'o'z, Orvan and Farvashi, and offers definitions and documents of their holy texts. It expresses the views of the writers and scholars of Zoroastrianism and some minor differences in this field, and analyzes the various assumptions about the singularity or multiplicity of these forces. Five assumptions have been made in this regard and each has been analyzed separately. In the end, according to the evidence found in the sacred texts of Zoroastrianism and the views of the Zoroastrian scholars in this regard, the paper confirms the multidimensionality of these forces from the Zoroastrians' view point
    Keywords: Zoroastrianism, Avesta, soul, spirit, Foruhar, the unity of spiritual forces}
  • سید محمد حاجتی شورکی، حسین نقوی
    نوشتار حاضر، به بررسی پندار تاثیرپذیری غیرمستقیم معاد اسلام از آیین زرتشت اختصاص دارد. برخی، یهودیت و به تبع آن مسیحیت را واسطه انتقال مفاهیم اخروی آیین زرتشت به دین اسلام دانسته اند و برخی از سلمان فارسی که در آغازین مراحل زندگی اش زرتشتی بوده به عنوان معلم پیامبر در تعلیم مفاهیم زرتشتی نام برده اند. مقاله پیش رو با رویکرد تحلیلی انتقادی هر دو دیدگاه را مورد تبیین و بررسی قرار داده است. عمده دلیل موافقان تاثیرپذیری شباهت ظاهری و نسبی معارف اخروی دین اسلام با تعالیم آیین زرتشت است. نقدهای متعددی بر دیدگاه تاثیرپذیری وارد است که به برخی از آنها اشاره می شود: معاد اسلام ریشه وحیانی دارد؛ تشابه آموزه ها در دو دین، دال بر اقتباس یا تاثیرپذیری نیست؛ دانشمندان یهودی منکر اثرپذیری یهودیت از آیین زرتشت در آموزه معاد بوده اند؛ سلمان در مدینه خدمت پیامبر مشرف شد، در حالی که معارف والای اخروی بیشتر در سوره های مکی نازل شده بود.
    کلید واژگان: اسلام, آیین زرتشت, تاثیرپذیری, سلمان فارسی, یهودیت, اسارت بابلی, معاد}
    Seyyed Mohammad Hajati Shooraki, Hosein Naqavi
    The author has intended to study the question if Islamic teaching the hereafter is indirectly affected by Zoroastrianism or not. Some have viewed Islamic teaching the hereafter to be affected by Zoroastrianism via Judaism and Christianity and Salman Farsi, a Zoroastrian at the beginning of his life, as the Prophet's teacher in the field of Zoroastrian concepts. This paper, with a critical and analytical approach, has studied both views. The main reason for them is the effect of apparent and relative similarity of Islamic teaching the afterlife with that of Zoroastrianism. Several criticisms against the views may be referred to as: the resurrection of Islam is of a revealed nature; the similarity of doctrines in two religions may not be known as such an effect; Jewish scholars have denied any effect made by Zoroastrian religion on Judaism in the teachings of the Resurrection; Salman met the Prophet in Medina, while more Islamic teachings were revealed in Mecca.
    Keywords: Islam, Zoroastrianism, Effectiveness, Salman Farsi, Judaism, Babylonian Captivity, Resurrection}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال