به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « احدیت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «احدیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم عاطفی، فرج بهزادوکیل آباد*، علی غفاری
    مقایسه شهودات و اندیشه های عرفای مسلمان و شیخ اشراق در باب وجود خدا و نورالانوار و استخراج وجوه افتراق و اشتراک آن ها یکی از زمینه های مهم ترویج اندیشه های آنان و نیز زمینه سازی برای استفاده بهینه از آثار آن ها است؛ لذا، در این مقاله سعی شده است به اثبات مراتب احدیت و واحدیت در ذات نورالانوار و اثبات اصالت وجود در حکمه الإشراق سهروردی به روش تحلیلی و توصیفی پرداخته شود. در این مقاله دو مسیله پیش روست: اول اینکه آیا مراتب شهودی احدیت و واحدیت خدا علاوه بر خدای عارفان در وجود نورالانوار سهروردی نیز، هرچند همانند عرفاء به مراتب واحدیت و احدیت اشاره نکرده است، مشاهده می شود؟ مسیله دیگر اینکه آیا با توجه به دیدگاه اصالت وجودی سهروردی، وجود خدای عارفان با وجود خدای اشراق عین هم هستند و با توجه به دیدگاه اصالت ماهوی اش متقابل اند؟ نتیجه اینکه سهروردی در لابه لای کتب خویش به صورت نامحسوس، به احدیت و واحدیت مورد تاکید عرفاء اشاره کرده است و وجود خدا را با وجود نورالانوار یکی می داند نه با ماهیت آن ها.
    کلید واژگان: خدا, نورالانوار, وجود, ماهیت, احدیت, اشتراکات}
    Maryam Atefi, Faraj Behzad Vakil Bad *, Ali Ghafari
    Comparing the intuitions and thoughts of Muslim mystics and Suhrawardī regarding the existence of God and the Light of lights and extracting the differences and commonalities of their views provide the ground for promoting their thoughts and also the optimal use of their works. This article, with a descriptive-analytical method, tries to prove the states of inclusive unity (wāḥidiyya) and exclusive unity (aḥadiyya) in the essence of the Light of lights and argue for the ontological primacy of existence in the Illuminationist philosophy of Suhrawardī. Two questions are dealt with in this article. The first is whether, despite his lack of explication, the intuitive divine states of inclusive and exclusive unity of mystics' God can be ascribed to Suhrawardī's Light of lights, too. The second issue is whether according to Suhrawardī's implicit endorsement of the primacy of existence, the existence of Suhrawardī's God is the same as the existence of mystics' God, and according to his endorsement of the primacy of quiddity, they are not the same. The result is that Suhrawardī has implicitly accepts the mystic states of inclusive and exclusive unity of God and renders the existence of God and the Light of lights identical, not their quiddities.
    Keywords: God, Light of lights, existence, quiddity, exclusive unity (aḥadiyya), commonalities}
  • محمدرضا فرهمندکیا*، محمود صیدی، عبدالعلی شکر

    هر چند فلوطین و ابن عربی از دو مکتب فکری جداگانه و مستقل هستند، اندیشه های آنها در مورد خداوند شباهت بسیاری دارد. به گونه ای که برخی از وجوه شباهت احد فلوطینی ناظر به احدیت وصفی و برخی دیگر به احدیت ذاتی است. از این جهت، از نظر هر دو آنها ذات خداوند قابل شناخت نیست و معلوم انسان یا موجود دیگری نمی گردد؛ همچنین ذات خداوند دارای وحدت حقیقی است و سایر موجودات وحدت غیر حقیقی دارند، چگونگی صدور موجودات در تشکیک طولی و عقل بودن نخستین صادر و وحدت وجود، نیازمندی و فقر همه موجودات به خداوند، از جمله مشابهت ها می باشد. با وجود این مشابهت ها، تفاوت هایی نیز میان مبانی و اندیشه های این دو متفکر هست. فلوطین شناخت احد را صرفا سلبی می داند و ادراک ایجابی از نظر او به طور کلی منتفی است. در مقابل ابن عربی با تفاوت گذاری میان احدیت وصفی و واحدیت، شناخت ایجابی را در مقام واحدیت اثبات می نماید. این مقاله از جهت بررسی و تحلیل تفاوت ها و شباهت های بیان شده میان فلوطین و مکتب ابن عربی دارای نوآوری می باشد.

    کلید واژگان: احد, احدیت, واحدیت, فلوطین, ابن عربی}
    Mohammadreza Farahmandkia *, Mahmood Saidiy, Abdolali Shokr

    Although Plotinus and Ibn Arabi are two separate and independent schools of thought, their ideas about God are very similar. In such a way that some aspects of the similarity of Plotinus's unity refer to descriptive unity and others to intrinsic unity. For this reason, from both of them, the nature of God is not recognizable and does not become known to man or any other being; Also, the essence of God has true unity and other beings have unreal unity. Despite these similarities, there are also differences between the principles and ideas of these two thinkers. Plotinus considers the knowledge of one to be purely negative, and in his view positive perception is generally excluded. Ibn Arabi, on the other hand, proves positive cognition as a unit by distinguishing between descriptive unity and unity. This article is innovative in terms of examining and analyzing the differences and similarities expressed between Plotinus and Ibn Arabi's school.

    Keywords: ahad, ahadiat, plotinus, ebn arabi}
  • مهدی سعادتمند، علی بابایی

    قاعده بسیط الحقیقه، بیان کننده نسبت مصداق حقیقی آن یعنی خدا با عالم است. همسویی این نسبت در حکمت متعالیه و عرفان، همچنین تصریح ملاصدرا به دریافت شهودی عارفان از درون مایه این قاعده، اندیشه را به جستجوی نظایر آن در عرفان وا می دارد. نزدیک ترین تعبیر عرفانی به مضمون قاعده یاد شده این سخن ابن‌عربی است که «إن مسمی الله احدی بالذات، کل بالاسماء»، تا جایی که می توان آن را با اصلاحاتی، همتای قاعده بسیط الحقیقه، در عرفان به حساب آورد. معنای این عبارت، نفی کثرت بواسطه احدیت ذاتی خدا و توجیه کثرت ها بواسطه صدور عالم از اسماء الهی است. این باور عارفانه، نتایجی چون؛ انتساب تمامی احکام ایجابی و سلبی به خدا، وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت، و درستی همزمان تشبیه و تنزیه را در پی دارد. بررسی تحلیلی این موارد نشان می دهد محتوای ایجابی قاعده بسیط الحقیقه در «کل الاشیاء» دانستن حق تعالی همان عبارت عرفانی است که جمع وجود خدا با موجودیت سایرین را برنمی تابد، به این معنا که وجود حق تعالی به عنوان ظاهر غیر از عالم به عنوان ظهورات اوست.

    کلید واژگان: بسیط الحقیقه, وحدت, احدیت, ملاصدرا, ابن عربی, عرفان}
    Mahdi Saadatmand, Ali Babaei

    “Simple reality” rule states the relation of its true instance, that is, God to the universe. The similarity of this relationship in transcendent wisdom and mysticism, and Mulla Sadra's stipulation of mystics' intuitive perception of the content of this rule, makes thought seek its counterparts in mysticism. The closest mystical interpretation to the meaning of the above-mentioned rule is the statement of Ibn Arabi that "The essence of God is oneness in his essence, everything in the names", as far as it can be considered as a counterpart in the mysticism of the “simple reality” rule. The meaning of this phrase is the negation of plurality by the inherent oneness of God and the justification of plurality by the effusion of the universe from divine names. This mystical belief, results such as; The attribution of all positive and negative rulings to God, unity at the same time as multiplicity at the same time as unity, and simultaneous correctness of similitude and purification. An analytical study of these cases shows that the positive content of the “simple reality” rule in in knowing God "all things" is the mystical expression that the totality of the existence of God with the existence of others does not stand, in the sense that the existence of the God as appearance is different from the universe as his manifestations.

    Keywords: simple reality, unity, oneness, Mulla Sadra, Ibn Arabi, Mysticism}
  • حسام الدین شریفی*

    ملاصدرا ضمن آنکه از عرفان نظری تاثیر گرفته است، بر اساس اصول و مبانی تاسیسی خود، اصطلاحات عرفان نظری را به معنا و مفهوم خاص خود به کار می برد. روشن کردن حدود و گستره معنایی اصطلاحات عرفانی در حکمت متعالیه باعث روشن شدن مقصود ملاصدرا و جلوگیری از خطای اشتراک لفظ می شود. یکی از اصطلاحات عرفانی که در آثار ملاصدرا دیده می شود، احدیت است. احدیت در نظر اکثر محققان عرفان نظری، تعین و تجلی ذات حق تعالی در صقع ربوبی است. با بررسی آثار ملاصدرا مشخص می شود که او همچون عرفا ذات حق تعالی را وجود به اطلاق مقسمی می داند. اما بر خلاف اکثر عرفا، احدیت را به ‍ عنوان تجلی ذات در نظر نمی گیرد. بلکه آن را لحاظی اندماجی در ذات می داند نه تعینی خارج از ذات. یکسان دانستن احدیت و ذات موجب آن شده است که وی ذات غیب الغیوبی با اطلاق مقسمی را حقیقت وجود به شرط لا معرفی کند. وی «به شرط لا» را به گونه ای توضیح می دهد که با اطلاق مقسمی حق قابل جمع باشد و  تعارض اولیه ای که میان «به شرط لا» و اطلاق مقسمی وجود دارد مرتفع گردد

    کلید واژگان: احدیت, ذات, وجود به شرط لا, ملاصدرا, عرفان نظری}
    hesam al-din sharifi*

    Being touched by theoretical mysticism, Mulla Sadra used mystical terms for specific meanings and concepts as per his own constituted principles. Throwing light on the limits and scopes of meanings of mystical terms in transcendent theosophy helps us specify Mulla Sadra’s intended meaning and avoid the fallacy of equivocation. One of the mystical terms spotted in Mulla Sadra’s works is ahadiyyat (the Absolute One). Ahadiyyat, according to the most researchers on theoretical mysticism, concerns the manifestation and determination of the One Almighty in His own Divinity. The study of his works proves that, like other mystics, Mulla Sadra considers the Holy Essence as the absolute existence none-conditioned at the stage of division. Contrary to most mystics, however, he does not consider Ahadiyyat as the manifestation of the Holy Essence. Rather, he regards it as a consideration mingled in the Essence, not as a determination outside the Essence. That he unified Ahadiyyat with the Essence made him introduce the Essence of the Mystery of Mysteries none-conditioned at the stage of division as the real existence (Ens Realissimum) negatively-conditioned. He explains “negatively-conditioned” in a way that it is compatible with “none-conditioned at the stage of division” of the One; thus, the prima facie contradiction between “negatively- conditioned” and “none-conditioned at the stage of division” disappears.

    Keywords: Ahadiyyat, Essence, negatively-conditioned existence, Mulla Sadra, theoretical mysticism}
  • مریم سادات نوابی قمصری *

    مقاله حاضر پژوهش تطبیقی آراء ابن عربی و موسی د لیون نویسنده کتاب معروف زوهر در موضوع ذات و تجلی غیبی خداوند است. در رویکرد هستی شناسانه این دو اندیشمند، در موضوع تبیین ذات خداوند و ظهور او در مراتب غیب، قرابت قابل تاملی ملاحظه می گردد. ذات از منظر وجودشناختی این دو اندیشمند، در مرتبه ای فراتر از وجود، در ظلمت عدم است. از ظلمت، نور وجود ساطع می گردد و مراتب هستی یکی پس از دیگری نمود می یابند. از منظر ابن عربی و د لیون در مراتب غیب به لحاظ ارتباط خداوند با خلقت، دو قلمرو تجلی غیب مطلق و غیب نسبی از یکدیگر قابل تشخیص است. این دو قلمرو نزد دو متفکر با تعابیر خاصی خوانده می شوند که ناظر بر خصوصیات مرتبه ای خود هستند. درقلمرو غیب مطلق خداوند هیچ نسبتی با خلق ندارد و مرتبه غیب نسبی محل ارتباط خداوند با خلقت است.

    کلید واژگان: ابن عربی, د لئون, احدیت, کتر, زوهر}
    maryam navvabi Ghamsari *

    Present paper is comparative search of point of view of Ibn Arabi, and Moses De Leon, well-known author of zohar, about nature and invisible manifestation of God. In ontology approach of two thinkers, about making clear nature of God and Him manifestation in creation ranks, there is considerable proximity. Nature of God is beyond existence in non-existence darkness. A light radiate of it and creation ranks one by one appear. Point of view Ibn Arabi and De Leon in invisible ranks two realms, absolute invisible manifestation and relative invisible manifestation, are discernible. these two realms are called with special phrases that demonstrate their realm particulars. In absolute invisible manifestation God has not relation to creation and relative invisible realm is the place of relation to creation.

    Keywords: Ibn Arabi, De Leon, oneness, kether, zohar}
  • عین الله خادمی*

    این پژوهش درصدد بررسی دیدگاه عرفانی حکیم پیرامون چگونگی پیدایش مظاهر کثیر از واحد است. مراد عرفا از فیض اقدس، ظهور علمی اشیا بدون کثرت در علم الهی و از فیض مقدس، فیضی است که اعیان ثابته را که در علم الهی موجود هستند، در عین محقق می سازد. پرسش اساسی این مقاله عبارت است از: حکیم سبزواری پیرامون چگونگی پیدایش کثیر از واحد چه تحلیل عرفانی ارائه می دهد؟ دستاوردهای این جستار هم عبارتند از: حکیم بر این باور است که ذات، اسما و صفات بدون توجه به کثرات در مقام احدیت ظهور دارند، اما در مقام واحدیت این کثرات از یکدیگر متمایزند. او اسم را ذات  به علاوه صفت معرفی می کند و عرفا بر این باورند که  اسمای الهی از طریق تعاون، تناکح و تقابل در پیدایش کثرت موثرند، علاوه بر این، ما می توانیم از طریق ائمه اسما و فروع آن ها، اصول اسما و افرادآن ها و برحسب شهود سالک چگونگی پیدایش کثرت را براساس اسمای الهی تبیین کنیم. حکیم برای وجود منبسط ویژگی های متعدد مثل نفسیت، وحدت حقه ظلیه، ظهور ذات غیب الغیوب... ذکر می کند

    کلید واژگان: فیض اقدس و مقدس, احدیت, واحدیت, وجود منبسط, کثیر, حکیم سبزواری}
    Einollah Khademi*

    This study seeks to examine the mystical view of Haji on how the multiplicity have been emanated from one unfolded being. By “al-fayd• al-aqdas,” the Sacred Effusion, the mystics mean the cognitive manifestation of things without any multiplicity in divine knowledge and by the holly emanation they mean objectifying the objective unmoved being that exist only in divine knowledge. Haji believes that the essence, the nouns and the attributes appear at Ahadiyat level (non – numerical oneness) but at Vahediyat level (numerical oneness) they are distinct. He identified the name as a noun plus an adjective, and the mystics believe that divine names are effective in generating plurality through co-operation, and contradiction. In addition, we can explain how multiplicity has been emanated from divine names through the Leading names (al- Ahematol asmah) and their adjunct and the principles of names and  their persons, on the basis of intuitive method of truth seeker.

    Keywords: Al- Fayd, Al- Aqdas, Mogaddas, Ahadiyat, Vahediyat, Names, Attributes, Expanded Being, Perfect Man, Haji Sabzevari}
  • غلامرضا حسین پور*

    مفتاح الغیب نخستین اثری است که رسما در علم عرفان نظری توسط صدرالدین قونوی نگاشته شد و مصباح الانس اثر شمس الدین فناری نیز بعنوان شرحی تفصیلی بر این کتاب، از آثاری است که در استدلالی کردن مباحث عرفانی سهم بسزایی دارد. عارفانی چون امام خمینی (ره) از جمله محققانی هستند که تعلیقات آنها در تبیین و ایضاح مقاصد مصباح الانس، بسیار مفید بوده است. این جستار بدنبال تبیین مراتب نظام هستی از نظر امام خمینی بر اساس تعلیقات ایشان بر مصباح الانس است. مراتب وجود حق در قوس نزول، همان سلسله» وجودات در نظام هستی است که شامل اعتبارات و تعینات وجود یعنی مقامات ذات، احدیت و واحدیت میشود. بعبارت دیگر، حق تعالی دارای تعیناتی است که ابتدا در مقام ذات که البته مقام بدون اسم و رسمی است، متجلی میشود و سپس با تنزل، به مقام احدیت و باز با تنزلی دیگر، به مقام واحدیت میرسد. این مقام واحدیت، مقام تفصیل اسماء و صفات حق است که اعیان ثابته، صور و مظاهر این اسماء و صفات هستند و بهمین ترتیب، اعیان خارجی یا امور واقع نیز مظاهر اعیان ثابته اند. ارزیابی، تحلیل و نقد آراء امام خمینی درباره مراتب نظام هستی از اهداف این پژوهش است.

    کلید واژگان: امام خمینی, قونوی, فناری, ذات, احدیت, واحدیت, اسماء و صفات}
    Gholamreza Hosseinpour*

    Miftāḥ al-qayb is the first work which was formally written on theoretical gnosis by Ṣadr al-Dīn Qūnawī. Miṣbāḥ al-uns by Shams al-Dīn Fanārī, which is a detailed commentary on the mentioned book, has also had a significant role in granting a demonstrative nature to gnostic discussions. Some gnostics, such as Imām Khomeīnī, are among the researchers whose glosses have been extremely useful in explaining and clarifying the concepts discussed in Miṣbāḥ al-uns. This study intends to explain the levels of the order of being in the view of Imām Khomeīnī based on his glosses on Miṣbāḥ al-uns. The level of the existence of the Truth in the arc of descent is the same chain of existence in the order of being, which consists of the mentally posited attributes and determinations, i.e. stations of essence, henas (aḥadiyyat), and monas (waḥdāniyyat). In other words, Almighty Truth enjoys certain determinations which are initially manifested at the station of essence, which is nameless and attributeless, and then descends to the level of henas, following which they descend further to the level of monas. The station of monas is a level at which the names and attributes of the Truth are explained in detail. Immutable essences are the forms and manifestations of such names and attributes; in the same vein, external essences or real affairs are the manifestations of immutable essences. This study was carried out to review, analyze, and evaluate Imām Khomeīnī’s views regarding the levels of the order of being.

    Keywords: Imām Khomeīnī, Qūnawī, Fanārī, essence, henas, monas, names, attributes}
  • غلامعلی مقدم *، حسین غفاری
    تبیین کثرت و ارتباط آن با وحدت از کهن ترین مسائل عرفان و فلسفه است. مشائیان در ربط کثرت به وحدت از قاعده الواحد و سلسله طولی علل، مدد گرفته اند. عرفا کثرت را با تشکیک در مظاهر و با ارجاع به واحدیت توضیح داده اند. حکمت متعالیه در دیدگاه نهایی خود با گذر از تشکیک خاصی و پذیرش تشکیک اخص به تبیین عرفانی در ربط کثرت به وحدت پرداخته است. به نظر می رسد تشکیک خاص و اخص در اتصال نهایی کثرت به وحدت توفیق کامل نیافته است. در این مقاله با روش تحلیلی نشان داده ایم که می توان با تصویر نحوه دیگری از تشکیک که با وجوب وجود منافی نبوده بلکه موکد وجوب و وحدت است، تبیینی از ارتباط احدیت با ذات الهی ارائه نمود. در این نگاه اساسا تشکیک از وجود به وحدت منتقل شده و برای وحدت قابلیتی لحاظ شده که نوعی تشکیک در ظهور وبطون را پذیراست، می توان آن را در عالم وجوبی فرض نمود و منشا کثرت اندماجی در احدیت تلقی کرد. این نظریه، قابل جمع با دیدگاه حکما و صدرا و عرفا را بوده و تبیینی نو از این مساله به شمار می آید.
    کلید واژگان: احدیت, واحدیت, عرفان, اعیان ثابته, فلسفه, کثرت}
    Gholamali Moghaddam *, Hossein Ghaffari
    Explaining multiplicity and its relation to unity is one of the oldest problems of philosophy and mysticism. Peripatetic Philosophers have solves this problem by introducing the vertical hierarchy of transcendent causes. Mystics have explained the multiplicity with the gradation of manifestations and returning it to the second manifestation. In its ultimate view, Transcendent wisdom with transition from particular gradation to more particular gradation, justifies the mystical relationship between unity and multiplicity. But it seems that these two types of gradation have failed to explain the connection of multiplicity to simplicity of being. Using an analytical method, this study introduces a new kind of gradation in the unity itself which is not only compatible with necessity and simplicity of being, but also confirms them. According to this new explanation, gradation is transformed from being to unity and the gradation of exoteric and esoteric is incorporated in unity. So the necessity of divine essence can be compatible with multiplicity, and this multiplicity in divine essence can be regarded as the principle of succinct multiplicity in the first manifestation.
    Keywords: Unity, Multiplicity, Gradation, Mysticism, Philosophy}
  • سید محمد قادری، سیدرضی قادری
    چیستی و هستی وحی در قلمرو اسلامی از مسائل غامضی است که علما و اندیشمندان برای تبیین و تحلیل آن نظریات گوناگونی ارائه کرده اند. در این میان تبیین ابن عربی از وحی، جایگاهی ویژه یافته و کانون توجه سایر اندیشمندان قرار گرفته است. در این مقاله نخست برخی مباحث پیرامونی وحی از جمله مفهوم شناسی وحی، ضرورت وحی، مراتب وحی و رابطه وحی و مکاشفه را بررسی کرده ایم و ازآنجاکه تحلیل ابن عربی از کیفیت نزول وحی با نگاه هستی شناسانه او گره خورده است، با مبنا قرار دادن این نگاه ویژه ابتدا توضیحی مختصر در این باره بیان داده ایم و سپس با ارائه چهار ویژگی اساسی وحی که آنها را از همان نگاه هستی شناختی محی الدین برگرفته ایم، به تحلیل و تبیین کیفیت نزول وحی و حقیقت آن از دیدگاه ابن عربی پرداخته ایم.
    کلید واژگان: حقیقت محمدیه, عین ثابت, احدیت, واحدیت, جبرئیل, عنصر مادی, وحی}
    Sayyed Mohammad Ghaderi, Sayyed Razi Ghaderi
    The reality and quiddity of Divine revelation is among the complicated problems in Islam. Scholars and thinkers have presented different theories in order to clarify and analyze this issue. Ibn-E-Arabi’s explanation of revelation is of great importance and has been of special interest to thinkers. This paper first reviews, some issues about revelation, such as the meaning of revelation, necessity of revelation, levels of revelation and the relationship between revelation and mystical intuition. Ibn-Arabi's analysis of the manner of descent of revelation is based on an ontological perspective; so the paper initially explains this issue briefly and then, presenting four basic features of divine revelation which are derived from Ibn -Arabi’s ontological view, it analyses and clarifies how the descent of revelation occurs and what according to Ibn- Arabi's view, its reality is.
    Keywords: Muhammadan reality, eternal haecceity, oneness, uniqueness, Gabriel, material element, divine revelation}
  • سیدمحسن میری(حسینی)
    مقالهٴ حاضر، نخست به تبیین اجمالی برخی مبانی نظری عرفانی در پیدایش عالم، همچون وحدت شخصی وجود و اعتباری بودن کثرت، تعینات وجود قبل از پیدایش کثرت و پس از آن می پردازد. سپس نحوهٴ پیدایی عالم را از منظر عرفان برمی رسد و در هر دو بحث، تفاوت این دیدگاه را با دیدگاه فلسفی به نحوی اجمالی بیان می کند. در این مقاله چگونگی ظهور اسما و صفات الهی و تعینات و نسبت های متکثر آن و نیز اینکه این امور با ترتیبی خاص از او ناشی می شوند، مورد بررسی قرار گرفته، نقش قاعدهٴ الواحد در این بحث، ویژگی های صادر اول و تفاوت دیدگاه عرفانی و فلسفی و نیز تحلیل و نقد برخی گفته های ابن عربی در این خصوص بیان می گردد.
    از آنجا که در برخی از دیدگاه های عارفان اختلاف نظرهایی وجود دارد و انعکاس این اختلافات موجب دور شدن مقاله از هدف اصلی می گردید، آنچه در این مقاله به عرفان و عارفان نسبت داده شده است، عمدتا بر اساس تبیین و تشریح حضرت استاد آیت الله جوادی آملی از عرفان نظری می باشد و موارد معدودی هم که به دیدگاه عرفانی بزرگان دیگر اشاره شده، مواردی است که با این تبیین همخوانی دارد. ضمن اینکه در ارائه نظریات حکمت مشاء، صرفا بر آرای ابن سینا تاکید شده است.
    کلید واژگان: کثرت, وجود, عرفان, صادر اول, فیض منبسط, هویت مطلقه, احدیت}
    Seyyed Mohsen Miri
    With a mystical approach, the paper briefly elaborates the difference between the two methods of mysticism and philosophy in dealing with the issues of the creation of the universe, the individual unity of existence, the concept of multiplicities as an unreal phenomenon in mysticism (‘irfan) and how the individual existents exist before they come into the realm of determinations and the physical realm. According to the mystico-philosophical principles, multiplicity logically cannot emerge from Absolute Unity. The paper attempts to show how this can be justified by mystics and philosophers. It also discusses their different approaches to the issue of the manifestation of God’s names and attributes in the realm of multiplicity. In this comparative discussion, some of Ibn Arabi’s ideas will be examined as well. It worth to note that the ‘irfani and mystical principles examined in this paper are mainly based on Ayatullah Jawadi Amuli’s explanations and very rarely the arguments of other mystics are examined unless where their arguments are required for more clarification. As for the principles of the peripatetics, the paper focuses solely on Ibn Sina’s thought on the relevant issues.
    Keywords: unity, multiplicity, mysticism, philosophy, attributes, manifestation}
  • مهدی تراب پور
    در قرآن کریم صفاتی برای خداوند متعال اثبات شده است و این آیات منشا طرح این بحث شده که نحوه اتصاف ذات الهی به صفات چگونه است؟ با چه ادله ای صفات، به خداوند متعال نسبت داده می شوند؟ آیا این اوصاف دارای واقعیت اند یا اینکه واقعیتی ندارند و نام هایی بیش نیستند، هرچند ذات الهی آثار آنها را دارد؟ هدف این مقاله ارائه یک بحث منسجم و منظم از اوصاف الهی، که به صورت منطقی وارد حیطه اوصاف الهی گردد و آنها را از حیث هستی شناختی مورد بررسی قرار دهد. در این تحقیق، چگونگی اتصاف خداوند به اوصاف کمالی و محدودیت یا عدم محدودیت اوصاف در مورد پروردگار عالم، با توجه به قاعده «واجب الوجود بالذات از همه جهت واجب الوجود است»، و فروعی که از این قاعده متفرع می شود، مورد بررسی واقع می شود و اشکالاتی که در نحوه اتصاف ذات اقدس الهی به اوصافش به وجود آمده، مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: ضرورت ازلیه, صرف الوجود, بساطت, وحدت حقه, ذات, احدیت}
    Mahdi Torāb-Pur
    The holy Quran has confirmed God's attributes and the Quranic verses which represent the referece for explaining how to ascribe attributes to the Essence of the Divine, what evidence can be given for the fact that they are ascribed to God and whether or not these attributes have reality and whether they are mere name's even though the Essence of the Divine does enjoy their effects. The article is intended to discuss the subject of the attributes of the Divine in a systematic and logical way from an ontological angle. This article, in fact, seeks to explore how God has perfect attributes and to examine whether or not they are finite on the basis of the rule " Necessary Being in Essence is Necessary Being in all aspects" and secondary items derived from this rule. The mistakes which are made in the way of ascribing attributes to the Essence of the Divine is also discussed.
  • آکیرو ماتسوموتو
    در مقالهٴ حاضر نویسنده بر آن است که نقش مفهوم «ولایت» در فلسفه وحدت وجود را توضیح دهد. «ولایت» در نظام فلسفی نظریهٴ اسلامی درباره وجود، حضوری عمیق دارد و علاوه براین، جنبهٴ فعال این مفهوم، فلسفه وجود اسلامی را به حرکت درآورده و در طول تاریخ، تفکر فلاسفه اسلامی را تحریک کرده است. مفهوم «ولایت» از سنت فلسفی اسلام جدائی-ناپذیر است و در سنت های فلسفی دیگر دیده نمی شود.
    بنابراین، بررسی فلسفی مفهوم «ولایت» ما را یاری می دهد نسبت به ماهیت تفکراسلامی دیدی درست حاصل کنیم.
    کلید واژگان: ولایت, این عربی, حقیقت محمدی, واحدیت, احدیت, حقیقت معلومه, عنقا مغرب}
    Akiro Matsumoto
    The present paper aims at clarifying the role of the concept “walåyah” in the philosophy of the unity of being in Islamic philosophy (waĕdat al-wujĩd). The concept “walåyah” is deeply built into the philosophic system of the Islamic theory of being, and moreover the dynamic aspect of this concept has always activated Islamic philosophy of existence and stimulated the thought of Islamic philosophers throughout history. The concept “walåyah” is a concept intrinsic to the philosophic tradition of Islam which is not found in other philosophic traditions. For this reason, philosophic inquiry into the concept “walåyah” will help us to have true insight into the essence of Islamic thought
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال