جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ادراک ناپذیری" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «ادراک ناپذیری» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی ادراک ناپذیری در مقالات مجلات علمی
-
ادراک ذات الهی مسئله ای پرچالش در عرفان و حکمت اسلامی است. استاد جوادی آملی دیدگاه ویژه ای دراین باره دارد که تاکنون موضوع پژوهش مستقلی نبوده و مقاله پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین آن می پردازد. استاد جودی آملی ذات الهی را «وجود لابشرط مقسمی» می داند و معتقد است: کنه ذات الهی به سبب تعین ناپذیری و عدم تناهی، ادراک نمی شود. وی دلیل هایی بر ادراک ناپذیری ذات به دست می دهد و بر این باور است که علوم حصولی و شهودی هریک تنگاناهایی برای ادراک ذات غیبی حق دارند. او ادراک شهودی ذات پس از فنای عارفانه را نیز روا نمی داند. هم چنین ادراک بخشی از ذات که در توان عارف شهودگر باشد، را نیز نمی پذیرد؛ زیرا ذات الهی بسیط محض و بخش ناپذیر است. از نگاه ایشان آن چه ادراک می پذیرد ذات ظهوریافته است، نه ذات بما هی ذات. هویت مطلق الهی، غیب مطلق است و هیچ کس ارتباط مستقیم (بی واسطه)ای با او ندارد. این دیدگاه با نقدهایی روبروست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.کلید واژگان: ذات الهی, ادراک ناپذیری, حکم ناپذیری, بخش ناپذیری, آیت الله جوادی آملیThe perception of the Divine essence is challenging in Islamic mysticism and philosophy. Ayatollah Javadi Amoli has a unique view on this subject matter, which has not yet been the topic of an independent study. This paper explains this kind of perception by using a descriptive-analytical method. Ayatollah Javadi Amoli considers the Divine essence to be "non-conditioned existence at the stage of division" and believes that the Divine essence is not perceptible due to indeterminableness and infiniteness. He provides reasons for the imperceptibility of the essence and holds that both acquired and intuitive knowledge have limitations in perceiving the hidden essence of the divine. He also does not accept the intuitive perception of the essence after mystical annihilation. Moreover, he does not acknowledge the perception of any part of the essence that is within the reach of the mystic, because the Divine essence is purely simple and indivisible. From his viewpoint, what can be perceived is the manifested essence, not the essence as it is in itself. The absolute Divine identity is the absolute unseen, and no one has a direct (unmediated) connection with it. This viewpoint is subject to critiques, which are discussed in this study.Keywords: Divine Essence, Imperceptibility, Indeterminacy, Indivisibility, Ayatollah Javadi Amoli
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.