به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادله » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ادله» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس اسدآبادی *

    پدیده معجزه امر خارق عادت که آن را انبیاء الهی به منزله دلیل بر صدق نبوت خود بهئ مخاطبان نشان می دهند گفتنی است که از اعجاز انبیاء یکی از مباحث مهم کلامی است که از دیر باز مورد توجه متکلمان امامیه قرار گرفته ودیدگاه های مختلفی در این مورد وجود دارد. این مقاله در پی آن است تا موضوع اعجازانبیاء را از منظر عبدالرزاق لاهیجی وملا صدرا بطور تطبیقی مورد کنکاش قرار بدهد واشتراکات وافراقات دیدگاه ایشان را درباب اعجاز انبیاء بیان کند. سئوال اصلی در این مقاله این است که معجزه از منظر ملا صدرا ولاهیجی چیست وچه اشتراکات وافتراقاتی بین دیدگاه این دواندیشمند وجود دارد که باستناد به،ادله قرآنی 248سوره بقره، 10 سوره ابراهیم، انعام آیه 37. وبا روش توصیفی وتطبیقی به این سوال پاسخ داده شده است، تفاوت سحر با معجزه، ونیزاهداف معجزه پیامبران ازدیدگاه علامه لاهیجی وملاصدرا از دیگر موضوعاتی است که در این نوشتار به آن اشاره شده است ودلایل هر کدام از آیات قرآن در این باره ارائه گردیده است. یافته های تحقیق این است که انبیاء دارای اعجاز بودند وبین دیدگاه ملا صدرا و لاهیجی در باب اعجاز انبیا ء اشتراکات وافراقاتی وجود دارد.

    کلید واژگان: معجزه, نبوغ, ادله, سحر, کرامات, اهداف}
    Abbas Asad Abadi*

    The discussion of the miracles of the prophets is one of the important theological topics that has been receiving the attention of Imamiyya theologians for a long time. There are different views on this matter. This article seeks to explain the miracles of the Prophets from the perspective of Abdul Razzaq Lahiji and Mulla Sadra. express them in this regard. Qur'an's proofs are based on verses such as: 248 Surah Baqarah, 10 Surah Abrahimi, verse 37 of Enam. It has been cited, the difference between Sahar and Miracles and the objectives of the prophets' miracles have been examined from the point of view of Allameh Lahiji and Mulla Sadra, and the reasons for each It has been presented in this regard and some verses of the Quran have been cited to explain this issue.

    Keywords: Miracles, Genius, Proofs, Charms, Virtues, Goals}
  • حسن صادقی
    «تعارض ادله» از مباحث مهم دانش اصول فقه است که چگونگی مواجهه با ادله گوناگون، به ویژه روش جمع میان ادله متنافی بدوی را ذکر می کند. این مبحث در تفسیر قرآن تاثیر زیادی دارد و علامه طباطبائی نیز از این مبحث در تفسیر قرآن بسیار استفاده کرده اند.
    مقاله حاضر، موارد تاثیرگذاری مبحث «تعارض ادله» در تفسیر قرآن را تبیین کرده، برخی از مصادیق عینی و کاربردی آن در آیات قرآن، به ویژه در غیر آیات الاحکام همانند آیات اوصاف الهی، شفاعت، علم غیب، سنجش اعمال، توبه، بخشش گناهان، حبط اعمال و... را با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبائی ذکر می کند. با این بحث، سازگاری آیات قرآن کریم با یکدیگر و نیز سازگاری برخی از روایات با آیات روشن شده، تعدادی از شبهات ناسازگاری پاسخ داده می شود.
    در این نوشتار روشن می شود تعارض شروطی دارد که برخی از آنها در تفسیر نیز تاثیرگذار است. همچنین تعارض به دو قسم «غیرمستقر» و «مستقر» تقسیم می شود و در میان آیات، تنها تعارض غیرمستقر ممکن است. تعارض غیرمستقر مصادیق متعددی در تفسیر دارد.
    کلید واژگان: تعارض, ادله, دلیل, جمع عرفی, اصول فقه, تفسیر, علامه طباطبائی}
    Hassan Sadeqi
    Contradiction of arguments is one of the main topics of the principles of Islamic jurisprudence which makes mention of the way one can come to deal with different arguments, especially the method of bringing together the primitive conflicting arguments. The present paper seeks to explain have the issue of the “contradiction of arguments” may have effects on the Quranic interpretation, making mention of some of its objective and applied instances in the verses of the Quran, especially instances other than the verses of the revealed prescripts such as the verses for divine attributes, intercession, knowledge of the unseen world, the way deeds is measured repentance, forgiveness of sins, devastation of deeds drawing upon Allameh Tabatabai's views. Having discussed the above-mentioned issues, the consistency of the verses of the holy Quran as well as the consistency of some of narrations to the verses become clear and some of the doubts raised against incoherent or inconsistent verses will be answered. In this paper, it will become clear that contradiction of arguments has certain conditions some of which are effective on the commentary of the Quran. Similarly, contradiction of arguments is divided into two types: “non-established” and “established” and there exists only non-established contradiction among the Quranic verses. non-established contradiction has various instances in the Quranic interpretation.
    Keywords: contradiction of arguments, argument, conventional union, the principles of jurisprudence, commentary, Allameh Tabatabai}
  • اصغر عربیان*

    علم شخصی قاضی در فقه اسلامی به عنوان یکی از طرق اثبات دعوا باتفاق نظر فقهاء ، به ویژه امامیه ، ازصدر اسلام مورد تاکید بوده است، و به روایاتی چند استناد شده که نه تنها هیچکدام از آنها دلالت کافی به مدلول نداشته است ، بلکه بعضی از روایات مذکور می تواند مستند عدم اعتبار چنین علمی واقع شود . از این رو برخی فقهاء عظام، علم مورد بحث را به ضرورت آگاهی از معیارهای قضایی حق و عدل، و موضوع روایات را نیز به انطباق محاکمه با موازین قضایی تعبیرکرده اند. علم شخصی از سوی متاخرین اهل سنت به چالش کشیده شده است، و در نظام قضایی ایران نیز با وصف اینکه حکم قاضی وفق مبانی شیعه غیر قابل تجدید نظر است، بطرق مختلف قانونی قابل تجدید نظر و نقض شناخته شده که این امر عملا علم شخصی قاضی را برای صدور حکم فاقد اعتبار کرده است، جزآنکه آگاهی قاضی از موازین قضایی ضرورت انکارناپذیر امر قضاست.

    کلید واژگان: علم, علم قاضی, موازین, ادله, حکم}
    Asghar Arabiyan *

    Judge’s own personal knowledge as one way of substantiation ofclaims has always been emphasized by all jurists especially Shiites onthe basis of some traditions none of which has implication enough inorder to prove that and some may even be used as a basis for lack ofauthority of such a knowledge. Thus, some jurists referred theknowledge in question to necessity of being knowledgeable of juristiccriteria of truth and justice and interpreted those traditions asconformity of trial with juristic criteria. Judge’s personal knowledge ischallenged by later Sunni jurists and in the Iranian juristic system isconsidered refutable through various legal ways which practicallyannounces unauthority of judge’s personal knowledge as a basis forjudgment. Judge’s knowledge of juristic criteria, however, remains anundeniable necessity for judgment

    Keywords: Knowledge, judge’s knowledge, criteria, proofs, Judgment, way}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال