به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اسناد بین المللی" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسناد بین المللی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی اسناد بین المللی در مقالات مجلات علمی
  • سیاوش شربتی ناوان، عبادالله رستمی چلکاسری *، سید محمد اسدی نژاد

    روابط قراردادی میان اشخاص تحت حاکمیت قوانین و شریعت و متن قرارداد و عرف است و بر اساس این منابع اختلافات طرفین حل و فصل می گردد. اخلاق در قراردادها از دو جنبه قابل بررسی است. اول اخلاق به عنوان یک منبع حقوقی که مورد استناد قاضی در صدور رای واقع گردد و دوم اخلاق توسط هر یک از طرفین در روابط قراردادی که باید مورد عمل قرار گیرد. اگرچه زمان اجرا از ارکان و اسباب اساسی تشکیل تعهد نیست، همانگونه که فقدان آن از موانع محسوب نمی گردد و تعهد با این اوصاف صحیح است، لیکن مساله این است که حقوقدانان، مجهول، مردد، نامعلوم، مبهم ماندن زمان اجرا، حتی تفویض اختیار زمان اجرا به متعهد را به استناد بند 2 ماده 233 و ماده 401 ق.م به دلیل سرایت «جهل به عوضین» و ایجاد «غرر» باطل می دانند. در حالیکه، مواد فوق نه تنها با احراز قصد و تشخیص موضوع تعهد دلالت بر بطلان ندارند، بلکه در کنار سایر عوامل و ابزارهای احراز زمان اجرا، می توان زمان اجرای تعهد را معین کرد و انحلال تعهد را باید صرفا محدود به عامل خارجی دانست. همانگونه که اسناد بین المللی مورد بحث (کنوانسیون بیع بین المللی کالا، اصول حقوق قرارداد اروپا، اصول قراردادهای تجاری بین المللی و طرح چهارچوب مشترک مرجع) چنین است. پژوهش حاضر با استدلالات جدید ضمن بررسی نقش زمان در تعهد، از تاثیر فقدان آن در تعهد بحث می نماید و در پی اثبات این مسئله است که زمان اجرای قابل احراز از تعهد و زمان اجرای قابل احراز به کمک تفسیر نوین، آثاری همانند آثار زمان اجرای معین بر تعهد داشته باشد که در این شرایط، تعهد استوار بوده و در صورت نقض تعهد، متعهدله می تواند به متعهد برای هریک از طرق جبران خسارت متوسل شود، مگر عامل خارجی سنگین در حین اجرای تعهد حادث گردد که در این شرایط یا حیات تعهد خاتمه می یابد و یا برخلاف نظر حقوق دانان، با حسن نیت و رفتار منصفانه توجیه می گردد و تعهد تعدیل می شود.

    کلید واژگان: تعهد, زمان اجرا, زمان معین, نقض تعهد, بطلان, انحلال, اسناد بین المللی, اخلاق, مصالح اجتماعی
    Siavash Sherbat Navan, Ebadolah Rostami Chelkasari *, Seyyed Mohmmad Asedinejad

    Contractual relations between persons are under the rule of laws and Shariah, the text of the contract and customs, and the disputes of the parties are settled based on these sources. Ethics in contracts can be examined from two aspects. First, ethics as a legal source to be cited by the judge in issuing a decision, and second, ethics by each of the parties in contractual relations that must be practiced. Although the execution time is not one of the basic elements and reasons for the formation of an obligation, just as its absence is not considered as an obstacle and the obligation is correct with these characteristics, but the problem is that the jurists are unknown, hesitant, uncertain, the ambiguity of the execution time, even the delegation of authority. The time of execution to the obligee is considered invalid based on paragraph 2 of Article 233 and Article 401 of BC due to the spread of "ignorance to other parties" and the creation of "gharar". Whereas, the above articles do not imply invalidity not only by verifying the intention and identifying the issue of the obligation, but also along with other factors and tools to verify the time of implementation, the time of the obligation can be determined and the liquidation of the obligation should be considered only limited to the external factor. As the international documents in question (Convention on the International Sale of Goods, Principles of European Contract Law, Principles of International Commercial Contracts and Common Reference Framework Plan) are like this. With new arguments, while examining the role of time in commitment, the present research discusses the effect of its lack in commitment and seeks to prove that the performance time that can be determined from the commitment and the performance time that can be determined with the help of the new interpretation, are similar to the performance time effects. It is determined by the obligation that under these conditions, the obligation is based and in case of violation of the obligation, the obligee can resort to the obligee for any of the compensation methods, unless a serious external factor occurs during the execution of the obligation, which in these conditions or during the life of the obligee is terminated or, contrary to the opinion of jurists, it is justified by good faith and fair behavior and the obligation is adjusted.

    Keywords: Commitment, Performance Time, Fixed Time, Breach Of Commitment, Nullity, Liquidation, International Documents, Ethics, Social Interests
  • ربیع الله قربانی، سید ابراهیم موسوی*، جمشید میرزایی، فیروز احمدی
    زمینه

    ضایعه و زیانی که از هتک حیثیت، آبرو و یا لطمه به اعتبار اجتماعی یا فردی شخص حادث می شود و منجر به تالمات جسمانی ، روحی و صدمه های عاطفی می شود به عنوان اسیب معنوی شناخته می شود. جبران خسارت معنوی زیاندیدگان نقض آشکار حقوق بشر، یکی از اصول اخلاقی بنیادین شناخته شده حقوق بشر است. در این پژوهش هدف بررسی ابعاد اخلاقی آسیب معنوی در زیاندیدگان نقض حقوق بشر و شیوه های جبران آن در اسناد بین المللی است.

    نتیجه گیری

    از آنجایی که شیوه های جبران خسارت معنوی در اسناد بین المللی درمقایسه با حقوق داخلی، دارای تنوع بیشتری هستند، مطالعه این اسناد شناسایی وجوه اشتراک، افتراق و نقاط سکوت در قوانین داخلی را تسهیل خواهد نمود. این مطالعات به تفسیر، اصلاح، تعدیل تفاوتها و پرکردن خلاءهای حقوقی در خصوص شیوه های غیرمادی جبران کمک خواهد کرد. زیان دیدگان برای اینکه صدای خود را به گوش متولیان جبران خسارت برسانند سازو کارهای مختلفی را در دسترس دارند درواقع تمام اسناد و ساختارهای سازمانی سازمان ملل متحد، اعم از اسناد الزام آور و غیرالزام آور و همچنین کمیته های تخصصی آن، بر حق جبران خسارت قربانیان نقضهای حقوق بشری تاکید کرده اند و تنها نوع و میزان جبران خسارت بسته به ماهیت خسارات ایجاد شده و نیازهای قربانیان، متفاوت مطرح شده است.

    کلید واژگان: اخلاق, آسیب معنوی, حقوق بشر, مسئولیت مدنی, اسناد بین المللی
    R .Ghorbani, S. Mousavi*, J .Mirzaei
    Background

    Losses and losses that occur from defamation of dignity, reputation or damage to the social or personal reputation of a person and lead to physical, mental and emotional injuries are known as spiritual damage. Compensation for the moral damages of the victims of obvious violations of human rights is one of the well-known fundamental moral principles of human rights. In this research, the aim is to investigate the moral dimensions of moral damage in the victims of human rights violations and the methods of compensation in international documents.

    Conclusion

    Since the methods of compensation for moral damage in international documents are more diverse compared to domestic laws, studying these documents will facilitate the identification of commonalities, differences and points of silence in domestic laws. These studies will help to interpret, modify, adjust the differences and fill legal gaps regarding non-material methods of compensation. In order for the victims to make their voice heard by the compensation trustees, there are various mechanisms available. In fact, all the documents and organizational structures of the United Nations, including binding and non-binding documents, as well as its specialized committees, are on the right to compensation for the victims of violations. Human rights have been emphasized and only the type and amount of compensation has been proposed depending on the nature of the damages and the needs of the victims.

    Keywords: Ethics, Spiritual Damage, Human Rights, Civil Liability, International Documents
  • وحید هاشمی، محمدحسن جوادی*، سیامک جعفرزاده
    زمینه

    جنگ موضوعی است که همواره توسط علمای اخلاق مورد توجه بوده است. یکی از مسایل اخلاقی مطرح در این حوزه، استفاده از سلاح در جنگ برعلیه افراد غیرنظامی است که میتوان آن را به عنوان یکی از پدیده های هولناک جنگهای مدرن محسوب نمود که با بر جای گذاشتن قربانیان بسیار، آثار آن تا سالها پس از پایان مخاصمات نیز گریبانگیر قربانیان آن و خانواده هایشان می گردد. این مسیله موجب گردید تا نه تنها از منظر حقوق بشردوستانه ممنوع تلقی گردد، بلکه از دیدگاه حقوق بین الملل کیفری نیز به منزله مصداقی از ارتکاب جنایت جنگی محسوب شود. از این رو پژوهش حاضر به بررسی حقوق آسیب دیدگان غیرنظامی درجنگ از منظر اخلاق اسلامی و اسناد بین المللی پرداخته است.

    نتیجه گیری

    ازمنظر اندیشه بنیادین اسلام، حمایت از آسیب دیدگان غیرنظامی در جنگ، خواه در قالب حمایت‏ های ‏قانونی ‏و قضایی ‏وخواه در ضمن حمایت‏های مادی و معنوی باشد، ازاساسی‏ترین وظایف اخلاقی و تکالیف شرعی است. از این رو، به موجب مواد مختلفی از قانون مجازات اسلامی نه تنها امکان تعقیب مقامات بکارگیرنده سلاح برعلیه مردم وجود دارد، بلکه عاملان خارجی تسلیح به این سلاحها نیز قابل تعقیب خواهند بود. براساس حقوق بین الملل و کنوانیسون ژنو خصوصا ماده 3 آن جبران خسارت های ناشی از جنگ برای آسیب دیدگان غیر نظامی امری الزام آور بوده ودولتها دراین خصوص مسیولیت اخلاقی و قانونی دارند.

    کلید واژگان: اخلاق جنگ, آسیب دیدگان غیر نظامی, اخلاق اسلامی, اسناد بین المللی
    Background

    War is a topic that has always been considered by moral scholars. One of the ethical issues in this field is the use of weapons in the war against civilians, which can be considered as one of the horrible phenomena of modern wars, which, leaving many victims, its effects for years after the end of hostilities. It affects its victims and their families. This led to it being banned not only from a humanitarian law perspective, but also from the perspective of international criminal law as an example of a war crime. Therefore, the present study examines the rights of civilian casualties in war from the perspective of Islamic ethics and international documents.

    Conclusion

    From the perspective of the basic Islamic thought, supporting the civilian casualties in war, whether in the form of legal and judicial support or in addition to material and spiritual support, is one of the most basic moral duties and religious duties. Is. Therefore, according to various articles of the Islamic Penal Code, not only is it possible to prosecute officials who use weapons against the people, but also foreign perpetrators of weapons with these weapons can be prosecuted. Under international law and the Geneva Convention, in particular Article 3 thereof, compensation for war casualties is mandatory for civilian casualties and governments have a moral and legal responsibility in this regard.

    Keywords: War ethics, Civilian casualties, Islamic ethics, International documents
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال