جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "الیوت سوبر" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «الیوت سوبر» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نظریه تطور، از بدو انتشار موجی از مخالفتهای فلسفی و دینی را برانگیخت. تفسیر متعارف امروزین این نظریه نیز در چالش با خداباوری تلقی میگردد. طبیعی است که تلاشهایی از بدو پیدایش این نظریه تا به امروز در راستای نشان دادن سازگاری یا ناسازگاری دعاوی این نظریه با آموزههای دینی صورت گرفته است. الیوت سوبر، فیلسوف زیستشناسی برجسته معاصر، روایت بدیعی از نسبت تطور و خداباوری ارایه نموده است. او میکوشد با نشان دادن خصلت احتمالاتی نظریه تطور، سازگاری آن را با وجود عوامل پنهان تعینبخش (و از جمله خدا) نشان دهد و از سوی دیگر، نسبت ادعای هدایتنشده بودن جهشهای زیستی را با خداباوری بررسی کند. دستاورد نهایی بررسیهای او این است که نظریه تطور، نسبت به دعاوی خداباورانه خنثاست و بنابراین ضوابط طبیعتگرایی روششناختی را رعایت میکند. در این مقاله، موضع سوبر تشریح شده و نهایتا مورد ارزیابی قرار گرفته است. به نظر میرسد تصویری که او از هدایتنشده بودن تطور مبتنی بر شواهد تجربی ارایه میکند، ناتمام است و او بهصورت نابجا از جهشهای هدایتنشده به تطور هدایتنشده منتقل شده است.
کلید واژگان: تطور, طبیعت گرایی, خداباوری, داروینیسم, الیوت سوبرThe theory of evolution gave rise to various philosophical and religious oppositions from the very onset. The conventional modern interpretation of this theory is also regarded in opposition to theism. Naturally, some attempts have been made, since the emergence of this theory, to show the consistency or inconsistency of the claims of this theory with religious doctrines. Elliot Sober, the prominent contemporary biological philosopher, has offered a novel account of the relationship of the evolution theory and theism. He attempts to show the presumptive nature of that theory and prove its consistency with the existence of the hidden determining factors (including God) on the one hand, and investigate the relationship between the claim of unguided nature of the biological mutations and theism on the other hand. The final achievement of his investigations is that the evolution theory is neutral regarding the theistic claims and thus observes the naturalistic methodological rules. In this article, we have expounded Sober’s position and have finally evaluated it. It seems that the image he presents of the unguided nature of evolution based on empirical evidences is incomplete, and he has unduly been transferred from unguided mutations to unguided evolution.
Keywords: evolution, naturalism, theism, Darwinism, Elliot Sober -
طراحی هوشمند به عنوان یک جنبش اجتماعی با انتقادهای فیلیپ جانسون به طبیعت گرایی و داروینیسم و همراهی او با افرادی همچون مایر، دمبسکی و بیهی و حمایت فیلسوفانی همچون پلنتینگا، مورلند و کریگ در دهه آخر قرن بیستم شکل گرفت. در نگاه آنان طراحی هوشمند یک برنامه پژوهش علمی با مشارکت دانشگاهیان است که نشان خواهد داد بر عالم یک طراحی هوشمند حاکم است. سوبر به عنوان یکی از منتقدان طراحی هوشمند معتقد است که طرفداران ایده طراحی هوشمند گرفتار تطبیق های ناقص در مورد پدیده ها هستند. از نظر او طراحی هوشمند شرط آزمون پذیری را ندارد و در نتیجه قابل ورود به عرصه علمی و تحقیقاتی نیست. در این مقاله نشان داده شده که اولا تصویر او از آزمون پذیری کامل نیست. ثانیا طراحی هوشمند، می تواند، با ملاحظاتی، همان معیار سوبر را نیز تامین کند. اساس اشکال او ناشی از تصور نادرستی است که از وجود یک طراح هوشمند فراطبیعی دارد. نقد نخست این مقاله را می توان، علاوه بر یک تقریر قیاسی معتبر از کبرای برهان نظم، انتقادی بر طبیعت گرایی روش شناختی نیز در نظر گرفت.کلید واژگان: طراحی هوشمند, الیوت سوبر, برهان نظم, برهان تنظیم ظریفIntelligent Design (ID) is an attempt to defend the idea that the order of nature bears marks of its Creator. This image of the concept has a historical root in ancient Greek philosophy. ID argues that science and theology support each other, when they are rightly understood. Under the influence of investigations of modern sciences especially biology and cosmology- ID became the most serious battle in contemporary debates between theists and atheists. In this article, after an introduction for describing ID in general, Sobers view point on the subject is described and criticized. Sobers main claim is that ID is not testable and so should be rejected from scientific enterprise. In this article, we show that (1) his notion of testability is not complete and (2) ID can satisfy the testability criterion with some considerations. Sober's critics mainly underlie his notion of designer (divine) intervention in nature. The first response of this article is not only a deductive proof for ID, but also a critique of methodological naturalism.Keywords: Intelligent Design, Elliott Sober, Testability, Design Argument, Fine, Tuning Argument
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.