به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امر به معروف » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امر به معروف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد هدایت پناه شالدهی *، علی رسولی

    هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت های تفکر انتقادی در تبیین امر به معروف و نهی از منکر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه گیلان بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان متوسطه، با فراوانی 1626 کلاس دخترانه و 1678 کلاس پسرانه بود. روش نمونه گیری از نوع احتمالی به صورت خوشه ای چندمرحله ای بود. نمونه آماری به حجم 262 نفر شامل 12 کلاس (6 کلاس تیمار و 6 کلاس کنترل) بود که از میان دانش آموزان پایه دهم به تصادف گزینش شدند. روش تحقیق از نوع آزمایشی با ابزار پرسش نامه مهارت های تفکر انتقادی (تست گلیزر واتسون) برای پیش آزمون انجام شد. یک هفته بعد از آموزش مهارت های تفکر انتقادی به گروه تیمار، از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. محتوای پس آزمون غیرمستقیم در باره امر به معروف و نهی از منکر بود. برای تحلیل، از آمار توصیفی و استنباطی پارامتریک مطابق با نوع سوال و فرضیه استفاده شد. یافته ها نشان داد؛ آموزش مهارت های تفکر انتقادی برای افزایش توان تبیین دانش آموزان در امر به معروف و نهی از منکر موثر است.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, مهارت, تفکر انتقادی, دانش آموزان, گیلان}

    The main purpose of this research is to determine the effectiveness of critical thinking skills in explaining the principle of enjoining good and forbidding evil in the second year students of Gilan secondary school. The statistical population was all high school students, with a frequency of 1626 girls' classes and 1678 boys' classes. The sampling method was of a multi-stage clustered probability type. The statistical sample of 262 people included 12 classes (6 treatment classes and 6 control classes) which were randomly selected from among tenth grade students. The experimental research method was conducted with the critical thinking skills questionnaire tool (Glaser-Watson test) for the pre-test. One week after teaching critical thinking skills to the treatment group, a post-test was conducted from both groups. The content of the indirect post-test was about enjoining good and forbidding evil. For analysis, parametric descriptive and inferential statistics were used according to the type of question and hypothesis. The findings showed that teaching critical thinking skills is effective for increasing students' ability to explain what is known and what is forbidden from what is wrong.

    Keywords: commanding the good, forbidding the evil, skill, critical thinking, students, Gilan}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی

    براساس فرمایش امیرمومنان علی(ع) صبر، یقین، عدل و جهاد چهار ستون ایمان هستند. در هر عمل اختیاری، گرچه کاملا شخصی باشد، دو عامل انگیزه و شناخت نقش اساسی دارند و حضرت عامل انگیزه را در قالب صبر و عامل شناخت را در قالب یقین بیان کرده‌اند. قوام رفتارهای اجتماعی انسان به رعایت حقوق دیگر افراد جامعه است که از آن به «عدل» تعبیر می‌شود. البته بعضی افراد جامعه به ارزش‌ها، قوانین و حقوق دیگران اعتنا نمی‌کنند. واکنش مومن در برابر آنها جهاد به معنای گسترده‌اش است که چهار شعبه دارد: امر ‌به ‌معروف، نهی‌ از منکر، استقامت و وفاداری در جهاد، و دشمنی‌کردن با فاسقان. حضرت می‌فرمایند: «فمن امر بالمعروف شد ظهور المومنین، ومن نهی عن المنکر ارغم انوف الکافرین، ومن صدق فی المواطن قضی ما علیه، ومن شنی الفاسقین وغضب لله غضب الله له وارضاه یوم القیامه»؛ پس هرکه امر به ‌معروف (کار شایسته) کند، مومنان را همراهی کرده و ایشان را توانا گرداند، و هرکه نهی ‌از منکر (ناپسندیده) نماید ‌بینی کافرین را به خاک مالیده، و هرکه در گفتار راست‌گو باشد ‌آنچه بر عهده او بوده به جا آورده، ‌و هرکه با بدکاران دشمنی کرد و برای خدا خشمناک گردید، خدا برای او [بر ضد آنها] به‌خشم آید و در روز رستخیز او را خشنود می‌گرداند.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, رضایت الهی, اصحاب سبت}
    Ayatullah Allameh Muhammad Taqi Misbah Yazdi

    According to Imam Ali, the Commander of the Faithful, patience, certainty, justice and jihad are the four pillars of faith. The two factors of motivation and cognition have a leading role in any completely personal and voluntary action. Imam Ali has stated the factor of motivation in the form of patience and the factor of knowledge in the form of certainty. The consistency of human social behaviors is achieved through respecting other people's rights, which is interpreted as "justice". Of course, some people do not pay attention to the values, laws and rights of others. In its broadest sense, the believer's reaction against them is jihad, which has four branches: enjoining good, forbidding evil, perseverance and loyalty in jihad, and enmity with the wicked. The Prophet says: «فمن امر بالمعروف شد ظهور المومنین، ومن نهی عن المنکر ارغم انوف الکافرین، ومن صدق فی المواطن قضی ما علیه، ومن شنئ الفاسقین وغضب لله غضب الله له وارضاه یوم القیامه»؛ So whoever enjoins what is right, accompanies the believers and empowers them; whoever forbids what is evil, defeats the disbelievers; whoever is truthful, does what is right for him; whoever hates the evildoers and gets angry in the cause of God, then God will be angry for him (against the wrongdoers) and will make him happy on the Day of Resurrection.

    Keywords: enjoining good, forbidding evil, divine pleasure, Sabbath companions}
  • اصغر عابدزاده اندریان*

    سخن خوب از هر که باشد خوش تر است اما کلام وحیانی با رایحه اخلاقی و انسانی بر جان و نفس آدمی نشاط دیگری می بخشد.اگر چه کلام الهی ما فوق کلام بشری است ولی تجلی زیبای آن در کلام انبیاء عظام و ایمه اطهار (ع) به عنوان جانشینان خاص رسول ختمی مرتبت حضرت محمد (ص) تبلور یافته است.امر به معروف و نهی از منکر از اصول مسلم اعتقادی و اخلاقی در میان فرق اسلامی است و در میان سایر فرقه های دینی هم جایگاه خاص خود را دارد.این تمنای درونی مشترک در میان انسان ها نشانگر واحدیت فطرت آدمی است.نیک خواهی و نیک اندیشی و نیک اخلاقی رایحات خوشبویی هستند که از عطراگینی امر به معروف و نهی از منکر حاصل و در مشام انسان های سلیم القلب احساس می شوند.بر همین اساس است که آدمی از درون تمایل به امور خیر داشته و از امور زشت گریزان است.بر مبنای این میل درونی اجرای امر به معروف و نهی از منکر با شرایطی الزامی و اجباری به نظر می رسد.

    کلید واژگان: آیات, روایات, امر به معروف, نهی از منکر, رسول اکرم(ص), ائمه اطهار(ع)}
  • علی مردانی*

    امروزه با وجود پیشرفت های زیاد در عرصه های علمی صورت گرفته به دلیل عدم اتکاء به تعالیم الهی در بحران به خطر افتادن سلامت روح و جسم هستیم. از این رو؛ راه نجات بازگشت به تعلیمات اسلام است مقاله حاضر با روش تحلیلی - توصیفی با مطالعه کتابخانه ای به تبیین یکی از تعلیمات مهم اسلام با عنوان نظارت از طریق امر به معروف و نهی از منکر و تاثیر آن بر سلامت جامعه خواهد پرداخت. نجات جامعه از بحران ها و تامین سلامت جامعه در پرتو تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و اجرائی کردن آن است؛ پیاده شدن این دو فریضه راهکار اثبات شده برای سلامت جامعه است؛ هرگاه فرد به تزکیه و پرورش نفس خویش از طریق کنترل درونی گام بردارد؛ تاثیر بسزایی در سامان یافتن جامعه خواهد داشت؛ زیرا پرهیز از گناه و توجه به نکات مثبت انسانی و عمل به آن زمینه مناسبی در پرورش ظرفیت درون و اصلاح بیرون دارد؛ اسلام و آثار عظیم آن در بهداشت محیط، شاهدی بر صدق این ادعا است؛ بخشی از ماموریت نهاد حسبه در قالب امر به معروف و نهی از منکر در صدر اسلام، نظارت بر بازارها و بهداشت مواد غذایی، پوشاندن روی گوشت ها و مواد لبنی در بازار و اماکن عمومی بوده و بخش دیگر آن مربوط به محافظت از ارزش ها و فضائل اخلاقی و نظم در جامعه و جلوگیری از ارتکاب محرمات و ناامنی و مفاسد اخلاقی بوده است؛ عمل به این فریضه به معنی دوستی، عاطفه و علاقه مندی به سرنوشت دیگران و نفی بی تفاوتی و در نهایت، آرامش روحی و روانی ناشی از این همدلی است، چیزی که بشر امروزه بیش از هر چیز به آن نیاز دارد.

    کلید واژگان: سلامت اجتماعی, نظارت مردم, جامعه, امر به معروف, نهی از منکر}
    ali maradani*

    Nowadays, despite the many advances in scientific fields, we are endangering the health of the soul and body due to the lack of reliance on divine teachings in the crisis. Hence, the path to salvation of the return to Islamic teachings. The present paper, by analytical method, describes with a library study the explanation of one of the important teachings of Islam in the name of oversight through the guise of good and forbidding evil and its impact on the health of the community. saving society from crises and providing community health in the light of clarifying the status of the affair with the good and forbidding it to be void and enforcing; the implementation of these two terms is a proven solution for the health of the community; whenever a person is cultivating and self-cultivating Step through internal control; t will have a significant impact on the organization of society, because avoiding sin and paying attention to positive human and practical points is an appropriate field for developing capacity and reform; Islam and its enormous effects on environmental health are evidence of the truth of this claim; Part of the mission of Hassbah's institution is in the form of good and forbidding at the beginning of Islam, monitoring food markets and health, covering meat and dairy products in the market and public places, and the other part is related to the protection of value Ethical and moral virtues in the community and prevent the commission of secrecy, insecurity and moral corruption; The practice of this promise means the friendship, the affection and the interest in the fate of others, and the negation of indifference, and ultimately, the mental and emotional peace of this empathy, which humanity today needs more than anything else..
     

    Keywords: social health_people's supervision_community_amre – be-maroof_nahie – az – monkar}
  • علامه محمدتقی مصباح*

    امیرمومنان علی علیه السلام در ادامه خطبه خود درباره صفات و نشانه های پرهیزگاران و شیعیان واقعی نشانه های دیگر آنان را این گونه معرفی می کنند: «لا یضیع‏ ما استحفظه،‏ ولا ینابز بالالقاب، لا یبغی علی احد، ولا یغلبه الحسد، ولا یضار بالجار، ولا یشمت بالمصاب، مود للامانات، عامل بالطاعات، سریع إلی الخیرات، بطی‏ء عن المنکرات یامر بالمعروف ویفعله، وینهی عن المنکر ویجتنبه»‏؛ آنچه را باید حفظ کند، ضایع نمی سازد و لقب های سبک و زشت به دیگران نمی دهد و به کسی ستم نمی کند و مغلوب حسد نمی شود. به همسایه خود زیان نمی رساند و مصیبت دیده را شماتت و سرزنش نمی کند. امانت ها را ادا، و به طاعات و تکالیف خود عمل می کند و در انجام دادن کارهای خیر شتاب و سرعت دارد و در انجام کارهای زشت کندی، و از انجام آنها خودداری می کند. امربه معروف می کند و خود نیز بدان عمل می کند و از منکر نهی می کند و خود نیز از آن پرهیز می کند. این مقال، به شرح و تفسیر این ویژگی ها می پردازد.

    کلید واژگان: شیعه, آفات اخلاقی, حسد, قضا و قدر الهی, امر به معروف, نهی از منکر}
  • علی اکبر افراسیاب پور*

    «قسط و عدل» از مهمترین ارکان و ارزش های چند جانبه و متعالی اسلامی است که در قرآن کریم و آموزه های پیشوایان دین، در حوزه زندگی فردی و اجتماعی، مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. میر سیدعلی همدانی (786-714ق) به عنوان یکی از بزرگترین اندیشمندان تاثیرگذار بر شبه قاره و بخش عمده ای از آسیا، در آثار خود به اهمیت عدالت از چند جنبه جداگانه پرداخته است. و بر اساس نظریه سیاسی و اجتماعی و مبنای اعتقادی او عدالت در مرکز جهان بینی و انسان شناسی و فلسفه سیاسی او قرار می گیرد. در این مورد عقایدی ابراز داشته که در حقیقت تحلیلی عمیق از دیدگاه اسلام در مورد عدالت به شمار می آید و بر محور تکیه بر «حاکم عادل» و «مصلح عادل» استوار است. وی بسیاری از احکام چون «امر به معروف و نهی از منکر» را هم بر همین اساس تحلیل می کند.

    کلید واژگان: قسط, عدالت, سیدعلی همدانی, حاکم عادل, مصلح, امر به معروف, عدالت اجتماعی}
    Ali Akbar Afrasiab pourc*

    Justice is an important part of the great Islamic values and multilateral that in the Holy Quran and the teachings of religious leaders, in the area of individual and social life is considerable approved. Mir Seyyed Ali Hamadani as one of the most influential thinkers on the subcontinent and much of Asia, in his work, the importance of justice in several aspects is addressed separately. On the basis of social and political theory and principles and justice in the world and placed his anthropology. The opinions expressed in the fact that in-depth analysis of Islam is about justice and on the basis of relying on just ruler and reformer based Adel. His many punishments such as enjoining good and forbidding wrong both on the basis of the analysis.

    Keywords: Justice, Seyyed Ali Hamadani, Public ruling, Safety, Enjoining good, Social justice}
  • اصغر عابدزاده
    انسان به لحاظ وجدان درونی و ترقیات برونی، خواهان خوشبختی و سعادتمندی است و براین اساس می خواهد در یک جامعه ایده آل و در کنار انسان های مترقی و متعالی به حیات خود ادامه دهد. انسان هایی که آزاده ، وظیفه شناس ، خداشناس ، منصف و منطقی باشند. آنچه ارتباط انسان ها را به هم نزدیک می کند اطاعت از قوانین الهی و شریعت نبوی و علوی است. امر به معروف و نهی از منکر از جمله این قوانین و دستور شریعت است که موجب سلامتی جسمی و روحی انسان ها ، آبادی و عمارت سرزمین ها ، امنیت شهرها و در نهایت موجب تشیید خلافت انسان از سوی خدا بر روی زمین است.
    اما عواملی مانند ضعف اعتقادات ، مسائل اقتصادی ، تبلیغات منفی و... می توانند به عنوان مخلات و آسیب های این امر، موجب تعطیلی و کم رنگی فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر گردند. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه ای، این مبحث را تحقیق نموده است.

    کلید واژگان: قرآن, احادیث, امر به معروف, نهی از منکر, عصر حاضر}
    Asghar Abedzadeh
    In terms of internal conscience and human advancement, man wants happiness and happiness, and on this basis
    He wants to live in an ideal society alongside progressive and uplifting people. Humans who are free, conscientious, godly, fair and reasonable. It is obedient to divine laws and the Prophetic and Alawite Shari'a, which brings together human beings. The law of the good and the prohibition of evil is one of these laws and the law that promotes the physical and mental well-being of humans, villages and landscapes, the security of the cities and ultimately leads to the caliphate of mankind by God on earth.(Majma' al-Bayan , c4 , p484)
    But factors such as the weakness of beliefs, economic issues, negative propaganda, and so on can lead to the closure and diminution of the important promise of good and forbidding negativity as a result of the damage and disadvantages of this.
    Keywords: Quran, Hadith, Immortality, Prohibition of Denial, Present Age}
  • علی کاظم زاده *
    در نظام جمهوری اسلامی ایران مهم ترین عرصه نظارت، نظارت بر حاکمان است زیرا آثار زیان بار ناشی از ترک آن به مراتب از آثار ترک نظارت مردم بر مردم بیشتر است. بدیهی است اگر دولت را مسئول نظم عمومی بدانیم نظارت دولت نسبت به مردم اهم از شقوق دیگر نظارت می باشد. از نظر قانونی، نظارت بر دولت و دولت مردان تکلیف همه شهروندان بوده و همه موظف اند وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را هم نسبت به کارگزاران و هم نسبت به قوانین و مقررات در صورتی که موجب تضییع حق مردم باشد انجام دهند. این آموزه ها بایستی توام با تبیین دقیق مرزهای نظری و عملی آن باشد تا بتواند کارکردی بسیار مفید و مثمر ثمر به دنبال داشته باشد؛ در اسلام و جمهوری اسلامی مسئول بودن مقامات دولت، اخلاق مداری، امانتی بودن قدرت، خطا پذیری و عدم عصمت و پذیرش جمهوریت، دلایل نظارت بر قدرت، می باشند. این نظارت هیچ گونه محدودیتی در زمینه مقامات دولتی و حکومتی را نمی پذیرد، حاکم و والی و مسلمانان با همه جایگاه والایی که دارند از این نظارت مستثنی نیست؛ با این اوصاف اسلام، روش اجتماعی و قوانین خود را بر اساس اخلاق بنا کرده است و بر تربیت مردم بر اساس موازین اخلاقی اهتمام زیادی نموده است. ضمانت اجرایی قوانین را هم بر عهده تربیت اخلاقی نهاده است. این ضمانت اجرایی همانند پلیسی درونی همواره و درهمه جا در نهان، آشکار، خلوت و جلوت همراه انسان بوده و مانع خلاف و خطا می‏شود. از جمله مبانی نظارت مردم بر دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر مبنای اصل هشتم امر به معروف ونهی از منکر است که به عنوان یکی از احکام اجتماعی دین اسلام است که بنحو کفایی برآحاد جامعه ، واجب گردیده است و مبنای پیشگیری و پذیرش این فریضه در شرع مقدس اسلام، ایجاد احساس مسئولیت عمومی و نظارت همگانی، به منظور حسن اجرای موازین شرعی وجلوگیری از شیوع فساد در جامعه و اصلاح امور است.
    کلید واژگان: نظارت, قانون اساسی, دولت, امر به معروف, مسئولیت, موازین اخلاقی}
    Ali Kazemzadeh *
    In the system of the Islamic Republic of Iran, the most important area of oversight is the oversight of the rulers, since the harmful effects of leaving it far outweigh the effects of the abandonment of people's control over the people. Obviously, if we consider the government responsible for public order, the government's oversight of the people is more important than the other one. Legally, the oversight of the state and the governments is the duty of all citizens, and everyone is obliged to do the duty of good and forbidding the wrong both to the brokers and to the laws and regulations if they violate the rights of the people. These teachings should be accompanied by a precise explanation of the theoretical and practical boundaries so that it can produce a very useful and fruitful function. In Islam and the Islamic Republic, responsible government officials, orbital ethics, trustworthiness of power, error and inerrancy, and acceptance of republicanism, are the reasons for the oversight of power. This oversight does not accept any restrictions on government and government officials; rulers, governors, and Muslims with all of their high status are not excluded from this monitoring; in spite of this, Islam has established its social method and laws based on morality. It has focused on educating people based on ethical standards. The enforcement of laws has also led to moral education. This executive guarantee, like the internal police, is constantly and completely hidden in secret, unobtrusive, and inaccessible to human beings and prevents misconduct and error. Among the principles of supervision of people in the government in the constitution of the Islamic Republic is based on the principle of the eighth commandment to the famous and non-denominator, which is one of the social laws of the Islamic religion, which is obligatory on the basis of society, and the basis for the prevention and acceptance of this jurisprudence Islamic holy religion is the creation of a sense of public responsibility and universal supervision, in order to ensure the implementation of religious standards and to avoid the prevalence of corruption in society and the reform of affairs.
    Keywords: monitoring, constitution, government, affair, responsibility, moral standards}
  • حسن یوسف زاده
    رسانه های جمعی در قالب ساختارهایی اجتماعی علاوه بر ایفای نقش برجسته در فرهنگ سازی و جامعه پذیری، میانجی بسیاری از تعاملات اجتماعی نیز به شمار می روند. در این صورت، چه نسبتی با اصل «امر به معروف»، که مهم ترین سازوکار اسلام برای جامعه پذیری است برقرار می کنند؟ آیا می توان از ظرفیت رسانه های جمعی برای «امر به معروف» و «نهی از منکر» استفاده کرد؟ در پژوهش صورت گرفته، با الهام از آیه 104 سوره آل عمران و روش «مقایسه ای نامتوازن پیوسته»، این نتیجه حاصل شد که فعالیت رسانه های جمعی، به ویژه رسانه های تصویری، با امر به معروف و نهی از منکر درهم آمیخته است و اصل «امر به معروف و «نهی از منکر» به عنوان نظریه هنجاری اسلام، ظرفیت بالایی برای رقابت با نظریه های هنجاری رایج دارد. تلقی سازمان رسانه ای به مثابه امر به معروف و ناهی از منکر، الزاماتی برای نحوه فعالیت رسانه ای به وجود می آورد که از جمله شناخت از جایگاه رسانه ای در نظام اسلامی همچون حامل امانت (مسئولیت) الهی، اتخاذ محمل مناسب برای ارائه پیام، هماهنگی در نظر و عمل، همگرایی رسانه ای، مخاطب شناسی اسلامی و مانند آن است.
    کلید واژگان: نظریه, هنجار, رسانه, سازمان, ارتباط, امر به معروف, نهی از منکر}
    Hassan Yusufzadeh
    In addition to the leading role played by the media within social forms in culture-making and socialization, the media is regarded as a medium of many social interactions. So, what kind of relationship is there between the mass media and the principle of "commanding the good" as the most important modus operand of socialization in Islam? Can the facilities of mass media be used to for applying the principle of "commanding the good" and "forbidding the bad? Referring to the verse 104 of Chapter three of the Quran and the "constant asymmetrical comparative method", the present paper concludes that the activity of mass media, especially visual media, is intermingled with the principle of "commanding the good" and "forbidding the bad" and that this principle, as the normative theory of Islam, has a high capacity to contest with the prevalent normative theories. If media is viewed as an organization which is responsible for commanding the good and forbidding the bad, then its type of activities will be subject to some requirements such as: recognizing the position of the media in Islamic system, which has the duty of bearing the bearer of divine trust (responsibility), offering proper context for conveying the message, harmony between theory and practice, media convergence, an Islamic study about audience and the like.
    Keywords: theory, norm, the media, organization, communication, commanding the good, forbidding the bad}
  • سیدسجاد ایزدهی
    فقه سیاسی شیعه مطابق دیدگاه امام خمینی، ضمن به رسمیت شناختن نظارت بر قدرت و ضرورت پاسخ گویی حاکمان نسبت به عملکرد خویش در برابر خداوند و مردم بر محور قانون، نظارت بر قدرت را در دو عرصه درونی و بیرونی و در مراحل کسب، اعمال و توزیع قدرت، به رسمیت می شناسد و راهکارهای خاصی را نیز در این باره ارائه کرده است. براساس این مکانیسم نظارتی، نظام سیاسی مبتنی بر فقه سیاسی شیعه از کارآمدی و کارآیی بیشتری در حوزه نظارت بر قدرت برخوردار بوده، از ظرفیت نظارتی در نظام های موجود سیاسی، فراگیرتر است؛ بنابراین قادر خواهد بود به گونه بهتری قدرت را کنترل و نظارت کند.
    کلید واژگان: نظارت, قدرت سیاسی, امر به معروف, نهی از منکر, تفکیک قوا, شورا, نصیحت}
    Seyyed Sajjad Eizdehi
    According to the Shiite's political jurisprudence and Imam Khomeini's view, supervising the political power is an accepted principle and it is necessary for the rulers to be accountable to God and people with respect to their deeds on the basis of law. This supervision includes internal and external supervision and also takes into account the three levels of achieving, exercising and dispersing the power. Some special solutions are presented in this regard as well. Due to this system of control, the political system based on the Shiite's political jurisprudence is more competent and the potentiality of controlling this system is more extensive than other existing political systems; thus it will be able to better control and supervise the political power.
    Keywords: supervision, political power, command for the good, forbid to do evil, separation of forces, council, advice}
  • غلام حیدرکوشا
    این تحقیق درصدد بررسی کنترل اجتماعی غیررسمی در متون دینی است. بر اساس این تحقیق، دین مبین اسلام کنترل غیررسمی را به عنوان یک اهرم کنترلی کارآمد مورد توجه قرار داده است. از منظر دین، آمال و آرزوها در نحوه رفتار تاثیر می گذارد و باورهای دینی نظیر ثواب و عقاب اخروی زمینه همنوایی افراد جامعه را فراهم می نماید. نیز اهرم های کنترلی نظیر حیاء، ترس، تمجید و مذمت، مراقبت و امر به معروف و نهی از منکر سبب کاهش کجروی و هدایت شدن افراد می گردد.
    کلید واژگان: کنترل اجتماعی, کنترل غیر رسمی, مراقبت, امر به معروف, نهی از منکر, همنوایی}
    Gholam Heydarkosh
    This research seeks to study informal social control in religious texts. According to this research, informal control is considered as an effective control lever in Islam. Religion sees that dreams and aspirations affect behavior, and religious beliefs such as reward and retribution in the Hereafter can promote harmony among people. Also control levers such as modesty, fear, praise and blame, watchfulness, enjoining good and forbidding evil lead to the decrease of deviation.
    Keywords: social control, informal social control, watchfulness, enjoining good, forbidding evil, conformity}
  • احمدرضا بسیج
    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی برگرفته شده از شرع مبین، دارای اصولی است که اجرای آنها می تواند جامعه ای آرمانی را ساماندهی و زمینه رشد و تعالی همه جانبه برای شهروندان را فراهم آورد. از جمله این اصول، اصل هشتم قانون اساسی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» است که دقیقا برگرفته از قرآن و سنت و منطبق بر هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد. اما همواره در مقام اجرای قوانین و احکام دینی، موانعی وجود دارد که بخشی از آنها، مربوط به اجرا و بخشی مربوط به مقاومت برخی افراد و برخی نیز ناشی از دشواری خود عمل است. در مورد این اصل هم موانعی وجود دارد که مسئولان امر بایستی آنها را با شیوه مناسب خودش برطرف سازند تا بستر مناسب برای تحقق آنها مهیا گردد. آسیب های عمده عدم اجرای اصل هشتم عبارتند از: آسیب های معرفتی، روانی، آسیب های قانونی و قضایی.
    این مقاله با رویکرد نظری، ضمن تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از منظر دینی و جامعه شناسی، به برخی از مهم ترین موانع و آسیب های عدم اجرای این اصل، با هدف بسترسازی برای احیای این اصل قانون اساسی و در نتیجه، زمینه سازی برای رشد و تعالی جامعه می پردازد.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, اصل هشتم قانون اساسی, حقوق و تکالیف, آزادی}
  • حسن کامران*

    از نظر فلسفی شناختن یا شناساندن هرحادثه متوقف برکسب اطلاعات و رساندن آن به مخاطب در ده مقوله جوهر، کم، کیف، این، متی، وضع، جده، اضافه، فعل و انفعال است. در این مقاله برآنیم تا با ارایه اصول و معیارهای عقلی و فلسفی، و تطبیق این مقولات برحادثه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسینu ، شناختی نسبتا جامع از آن حماسه بی نظیر به دست آوریم. در مقوله «جوهر» روشن می‎شود که ماهیت قیام حسین بن علیu تهاجم است یا تدافع؟ ستم ستیزی است یا ستم ناپذیری؟ یا می‎تواند هم ستم ستیزی باشد  و هم ستم ناپذیری! در مقوله «وضع» ویژگی های سپاه عدل و سپاه ظلم و جهل، در مقوله «جده» ، محور و محاط بودن امام حسینu و یاران با وفایش در این حماسه بی‎نظیر، در مقوله «متی»سبب وقوع حادثه در دهم محرم الحرام، در مقوله «کم» سبب اندک بودن طرفداران جبهه حق، در مقوله «کیف» چگونگی وقوع حادثه و تفاوت نحوه جنگ سپاه عمر سعد با سایر نبردها،  در مقوله «اضافه»، امام و ماموم، و پیروز و شکست خورده در حادثه عاشورا و کربلا، در مقوله«فعل» تاثیرحادثه عاشورا در تاریخ تبیین می‎شود.

    کلید واژگان: امام حسین, عاشورا, کربلاء, امر به معروف, نهی از منکر, حق و باطل, امت و امامت}
    Hassan Kamran *

    Philosophically viewed, one can agreed with to be of a nearly complete understanding of an event only when having perceived it in the ten categories of substance, quantity, quality, place, time, position, state, relation, action and affection. This pen, using the tenth categories, has intended to present a comprehensive study of Imam Hussein’s epic. In this view, by the substance of the epic is meant its state of being defensive or offensive, opposing injustice or refusing it or both.     By the accidental categories, the properties of the people in two opposing groups, centricity of Imam Hussein in relation to his faithful friends, the why-ness for the time and place of the event, the vinner and the defeated, the affection of the event in history has been meant.

    Keywords: Imam Hussein, Ashoora, Karbala, commanding proper acts, prevent dishonor ones}
  • علی محامد
    مقاله ای که پیش رو دارید مساله مهم فلسفی و اخلاقی رضا به قضا و قدر الهی را مورد بحث قرار داده است. در ابتدا حقیقت آن را از دیدگاه فلاسفه تعریف کرده و به فضیلت و اهمیت آن از دیدگاه آیات قران و روایات پرداخته و در بحث دیگر امکان تحقق رضای الهی در انسان را بررسی کرده و در ضمن استدلال بر آن، اشکال منکران را پاسخ داده است و با ارائه نمونه هایی ، بی پایه بودن ادعای آنهارا اثبات کرده است و راه دستیابی به رضا به قضا و قدر الهی را توضیح داده است و در بحث کوتاه دیگری به آثار و فوائد آن اشاره کرده و رفع افسردگی و آرامش روانی و سلامت زندگی را از آثار آن دانسته است. و در بحث پایانی توضیح داده شده که مقام بلند رضا به قضاء الهی با هیچ کدام از دستورات دعا ونیایش، امر به معروف و نهی از منکر و تلاش و کار در زندگی منافات ندارد، بلکه خود می تواند مشوقی برای همه آنها قرار گیرد.
    کلید واژگان: قضاء الهی, امر به معروف, نهی از منکر, دعاء, قدر الهی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال