جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "امیال" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «امیال» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی امیال در مقالات مجلات علمی
-
باور به حرکت جوهری و به عبارتی سیالیت جهان یکی از باورهای کلیدی در جهان نگری ملاصدرا است. این باور آثاری بسیار پردامنه هم در اخلاق و هم در روان ما آدمیان دارد. اگرکسی به حرکت جوهری باور داشته باشد هر سه ساحت ذهن وی دستخوش تغییر می شود و این باور بر هر سه ساحت تاثیرات عمده ای می گذارد. در این مقاله قصد داریم تاثیرات باور به حرکت جوهری را در ساحت امیال و خواسته های روان آدمی با رویکردی پدیدار شناختی و با روش شهودی و درون نگرانه مورد بحث قرار دهیم. از آن رو که باورهای آدمی احساسات و عواطف را متاثر می کند و احساسات و عواطف با برهم کنش بر باورها امیالی را در انسان شکوفا می سازد. بنابراین باور به حرکت جوهری، امیالی را در انسان پدید می آورد که مهمترین آنها عبارتند از: حریص شدن به لذات و به عبارتی دم غنیمتی و کامجویی در برخی انسان ها؛ بی میلی و بی رغبتی به لذات دنیوی و به عبارتی گرایش به زهد و میل به استکمال خویشتن در برخی دیگر.کلید واژگان: حرکت جوهری, سیالیت جهان, هویت پویا, امیال, خواسته هاThe theory of motion substance and in another words fluidity of the world, is one the most significant theory in Mullasadra’s worldview. This belief has a vast influence and effect on our perception regarding morality and human mind. If someone believes in substantial motion, every domain of their mind will be widely impressed. This paper aims to study the impacts of belief in substantial movement on human’s mental desires and wants attempting to determine its domain with a phenomenological approach and intuitive and introspective method. Since at one hand human believes impress their feelings and emotions; and on the other hand feelings and emotions interact with beliefs and form some desires in a person, therefore, the confirmation of motion in substances creates a desire in man that the most significant of which are as follow: greedy with regard to pleasure and a sense recklessness enjoying the moments in life, in other words unwillingness and reluctance to worldly pleasures and the tendency to asceticism and a desire to adhere virtue or perfectionism.Keywords: Substantial Motion, World’s Fluidity, Dynamic Identity, Wants, Desires
-
از آنجایی که عمده ادله خودگرایی از سنخ ادله عقلی و فلسفی است؛ نمی توان با اقامه شواهد تجربی به نقض آنها پرداخت.
نظریه خودگرایی مدعی است تنها انگیزه افعال انسان را نفع خود او تشکیل می دهد، ولی دیگرگرایی مدعی تکثر انگیزه هاست و ادعای عمومیت انگیزه های خودگروانه را رد می کند، بدین ترتیب دیگرگرایی روان شناختی برخلاف خودگرایی، ادعایی غیرفراگیر و محدود دارد و برای اثبات مدعای خود کافی است موارد معدودی از اعمال یا امیال دیگرگروانه اصیل را تبیین کند.
برای خودگرایی روان شناختی ادله چهارگانه ای مطرح شده است که پس از بررسی این ادله روشن می شود که برخی از آنها مغالطه آمیز هستند و برخی دیگر ناتمام. در نهایت می توان گفت خودگرایی روان شناختی ادعایی بی دلیل است و ازاین رو مهم ترین دلیل نظریه خودگرایی اخلاقی ابطال می شود.
کلید واژگان: امیال, خودگرایی روان شناختی, دیگرگرایی روان شناختی, خودگرایی اخلاقی, ماشین تجربه, لذت گرایی, میل غاییPsychological egoism is known as a descriptive theory regarding the only end of human activity to be self-interest. This paper has tried to study the proofs of the theory critically. At first, the role of reason and feelings in forming human will have been explained. To do so, Hume and Kant`s views have been reconsidered and, finally, that of Hume with a partial addition has been preferred. It should be stated that the main proofs of egoism are essentially philosophical, and, therefore, one may not oppose them by experience. Altruism, on the contrary, views human motivations to be numerous and argues against egoist overall motivations. In this way, the claim of psychological altruism, contrary to egoism, is limited, and, therefore, it can be proved with some small cases of altruist fundamental acts or tendencies. Psychological egoists have presented four proofs for the theory, some include fallacy and others are incomplete. Finally, it can be said that the theory is baseless, and, therefore, the most important proof of ethical egoism is in vain.Keywords: Desires, psychological egoism, psychological altruism, experimental proofs, motivation, ethical egoism, machine 0f experience, hedonism, final desire, real desirable, self, interest -
ابویوسف یعقوب ابن اسحاق کندی (185- 252 ه ق) معروف به فیلسوف عرب و اولین فیلسوف اسلام رساله ای در رابطه با راهکارهای مقابله با حزن و اندوه نوشت که در عصر خود کمنظیر است. این رساله در زمره ی نوعی نگارش فلسفی ادبی به شمار می رود و با دید روانشناختی فلسفی نوشته شده، که از نگاه فلسفی و دینی او نسبت به عالم مادی و جایگاه آدمی در هستی و اهداف انسانی ناشی میشود. وی معتقد است قبل از هر راهحلی، ابتدا باید عوامل اندوه ریشه یابی گردد تا، امید رهایی از آن در آدمی جوانه زند. از نظر او «از دست دادن چیزهای مورد علاقه و محبوب» و «نرسیدن به امیال و آرزوهای مورد نظری که ذهن ما را به خود مشغول کرده است» می تواند دو عامل اساسی در ایجاد حزن (الم نفسانی) باشد. کندی در این رساله ده راهحل، برای دفع حزن و الم نفسانی ارائه داده است. با توجه به نیاز انسان عصر حاضر که با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه های مادی، دچار اندوه و افسردگی؛ و استرس و تشویش های آزاردهنده می باشد و احساس خلا روحی روانی دارد، طرح چنین بحث هایی ضروری به نظر می رسد.
کلید واژگان: کندی, لذت, هم و غم, علاج حزن, الم نفسانی, امیال, آرزوهاAbu Yusef Yaqub Ibn Ishaq Kendi (185-252 Hejira), who is known as an Arab philosopher & the first philosopher in Islam, has written a distinctive book on various approaches to deal with sadness and sorrow. This book is regarded as a literaryphilosophical text and is written from a psychologicalphilosophical perspective which is rooted in Kendi’s philosophical & religious point of view about the material world and the human situation in the universe. He believes that before any solution, the causes of sadness must be found in order to encourage hope in human soul. In his point of view, the loss of the favorite and desirable things on the one hand, and the failure to achieve desires and wishes on the other are the two main factors of creating sadness (sensual grief). In this book, he recommends ten solutions to repulse sadness & sensual grief. Addressing such matters seemsto be of great significance in a world where human beings are overwhelmed by the stress and anxiety characteristic of the modern world.Keywords: Kendi, Happiness, Sorrow, Sadness, Sensual grief, Desire, Wishes -
دکارت در پنج سال آخر عمر خود، بیشتر به مسائل روانشناختی و خلقیات انسان توجه داشت. این مقاله برخی از اصول متعارف نظریه اخلاق دکارت را مورد بازبینی قرار می دهد؛ به این معنا که اذعان می دارد اخلاق دکارت، بر مبنای علم بنا شده است؛ و شواهد این حکم را نیز ارائه می دهد؛ همچنین به این سوال که آیا نظریه اخلاق دکارت به مفهوم سقراطی آن می باشد، جواب مثبت می دهد؛ ...
کلید واژگان: نفس, احساسات, عواطف, امیال, انفعالات, آزادی انسان, مشیت الهی, خیر و فضیلت اخلاق
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.