جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اندیشه و واقعیت" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اندیشه و واقعیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی اندیشه و واقعیت در مقالات مجلات علمی
-
سطرهای آغازین درباره عبارت ارسطو یکی از تاثیرگذارترین متون در تاریخ معناشناسی است و مقدمه ای مهم برای فهم و تقریر برخی از دیدگاه های ارسطوست. بر اساس تفسیر کلاسیک، ارسطو به طور عام بیان می کند که نوشته ها نشانگر آواها (الفاظ) است و آواها در وهله نخست نشانگر انفعال های نفس و انفعال های نفس شبیه اشیاء و در نتیجه آواها با واسطه نشانگر اشیاء است. در دوران معاصر، نورمان کرتزمن این تفسیر را به چالش کشید و تفسیر جایگزینی را مطرح کرد که سرآغازی برای باز تفسیر این فصل شد. این مقاله بر بخش اول از این فصل متمرکز می شود، برخی از تفسیر های کلاسیک و معاصر از آن را تقریر می کند و پس از بررسی برخی از واژگان کلیدی، تفسیر مختار را ارائه می دهد که بر اساس آن هدف اصلی ارسطو تفکیک بین سه حوزه لفظ، اندیشه و واقعیت و توجه به احکام مشترک و به ویژه اختصاصی آن هاست که در حل برخی دشواری ها سودمند است.
کلید واژگان: ارسطو, درباره عبارت, لفظ, اندیشه, واقعیتThe first lines of Aristotle's On interpretation are one of the most influential texts in the history of semantics and an important introduction to understanding and elaboration of some of Aristotle's views. According to the classical interpretation, Aristotle generally states that one’s writings represent spoken sounds and spoken sounds are in the first place representation of reactions of the soul and reactions of the soul are similar to things and spoken sounds are, as a result, mediated representation of things. In contemporary period, Norman Kretzmann challenged this interpretation and suggested an alternative one which became a starting point for reinterpreting this chapter. This article focuses on the first part of this chapter, gives an account of some classical and contemporary interpretations, and after studying some keywords, it offers an interpretation which holds that Aristotle's main purpose was to recognize three realms of spoken sound, thought, and reality and to address common and specific rules which are helpful in solving some problems.Keywords: Aristotle, on Interpretation, Spoken Sound, Thought Reality -
در اینجا مقصود آن است که یک بحث تطبیقی بین دو فیلسوف درخصوص ماهیت مقوله صرف نظر از تعداد مقولات و مباحث تفصیلی این دو فیلسوف در مورد تک تک آنها انجام گیرد. لفظ مقوله به جای مقولات در عنوان به منظور تحدید دایره موضوع به ماهیت مقوله انتخاب شده است. به طور مشخص آنچه در اینجا بعد از اشاره ای به تفاوت دیدگاه کانت با ارسطو در مورد مقولات مورد نظر است، عبارت است از تاثر هگل از کانت در زمینه مقولات، انتقادهای هگل از کانت درباره مقولات، تفاوتهای کانت و هگل در مورد مقوله و بررسی دلیل اینکه چرا هگل در زمینه مقولات در کانت متوقف نگشت و از وی فراتر رفت. به عبارتی می توان گفت در اینجا بیشتر اشتراک و افتراق دیدگاه این دو فیلسوف درباره رابطه مقوله با شی فی نفسه، ذهنیت و عینیت مقولات و نگاه های انتقادی هگل به کانت در این مسئله و دلیل فراروی هگل از کانت در این زمینه بررسی می شود.
کلید واژگان: مقوله, شی فی نفسه, صورت عقلی, شناسایی مطلق, تکامل دیالکتیکی, اندیشه و واقعیتThe present paper is going to comparatively investigate into Kant and Hegel’s views on the essence of ‘category’, giving up the issues such as the number of categories and other detailed discussions. So, to begin with, having mentioned the differences between Kant and Aristotle viewpoints on the categories, the paper inquires into several points such as Kant’s influence on Hegel regarding the categories, Hegel’s criticisms of Kant in this regard, their differences on the category and so on. In other words, the paper inquires into the similarities and contrasts of the two viewpoints on such things as the relationship between the category and noumenon, subjectivity and objectivity of the categories, and critical views on Hegel. -
فلسفه تحلیلی یک جنبش است نه یک نظریه، روش یا مکتب. فلسفه تحلیلی، رقیب جدی فلسفه اروپایی، جنبش فلسفی غالب در قرن بیستم بوده است. این نوشتار، ترجمه بخش اول مقاله هکر با عنوان «چیستی، پیشینه و چشم انداز فلسفه تحلیلی» است. هکر فیلسوف تحلیلی معاصر و از شارحان برجسته ویتگنشتاین است. وی در بخش اول مقاله خود، تبیین تحلیلی را به عنوان روشی برای توصیف فلسفه تحلیلی مطرح می کند. برای توصیف فلسفه تحلیلی اولا وجه فارق آن از دیگر جنبش ها و مکاتب فلسفی، و ثانیا بن مایه وحدت بخش شعبه ها و شاخه های آن را باید تبیین کرد. وی برای تبیین تحلیلی فلسفه تحلیلی ملاک های خاصی را ارائه می کند و سپس استدلال می کند که هیچ کدام از آن ها به تنهایی یا ترکیبی از آنها و یا تلقی مفهوم فلسفه تحلیلی به مثابه یک مفهوم شباهت خانوادگی، موفقیت آمیزترین روش برای توصیف فلسفه تحلیلی نیست. هکر در بخش دوم مقاله خود روش تاریخی را مناسب ترین روش برای توصیف فلسفه تحلیلی قلمداد می کند.
کلید واژگان: فلسفه تحلیلی, تحلیل, زبان, اندیشه, واقعیتAnalytic philosophy is a movement, and not a theory, or methodology or school of thought. Analytic philosophy, the main rival of the continental philosophy, has been the prevalent philosophical movement in the 20th Century. This writing is the first part of Hacker's article "Analytic Philosophy: What, Whence, and Whither?". In the first part of his article, he presents analytic explication as a means to describe analytic philosophy. To describe analytic philosophy, firstly its distinction from other philosophical movements and schools and secondly unifying root of its branches should be explained. For analytic explication of analytic philosophy, he provides special parameters. Then, he argues that none of them by itself or a combination of them or otherwise considering the concept of analytic philosophy as a concept of family resemblance is the most successful method to describe analytic philosophy. In the second part of his article, Hacker regards the historical methodology as the most suitable one to describe analytic philosophy.Keywords: analytic philosophy, analysis, language, thought, reality
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.