به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاریخ » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تاریخ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی عابدی، سید محمدرضا حسینی *، محمدطاهر یعقوبی

    اخلاق و اصول اخلاقی یکی از جنبه های مهم دین اسلام و از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو در قرآن کریم یکی از اهداف بعثت پیامبر (ص) تربیت و آموزش حکمت معرفی شده است و پیامبر(ص) چون حاکمیت دین اسلام را بر عهده داشتند بنابراین در مواقع مختلف با اخلاق مداری و پایبندی به اصول اخلاقی رفتار می نمودند. از جمله صحنه هایی که پیامبر در آن قرار می گرفتند زمان های جنگ بود که سعی در رعایت اصول اخلاقی داشتند. آنچه در این نوشتار مدنظر قرار دارد این است پیامبر (ص) هنگامی که در صحنه های مختلف جنگ قرار می گرفتند چه نوع برخوردی داشتند و درواقع این موضوع از طریق قرآن و سیره تاریخی پیامبر(ص) مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه از این پژوهش به دست می آید این است که بر خلاف نظر مستشرقان که غزوات پیامبر را بر پایه خشونت و کسب غنیمت تفسیر نموده اند، پیامبر در جنگهای خود به اصول اخلاقی پایبند بوده و تمام تلاش خود را می کردند که مکارم اخلاقی از جمله عطوفت و مهربانی، وفای به عهد و صبر و استقامت و... را به مسلمانان آموزش بدهند.

    کلید واژگان: اصول اخلاقی, پیامبر, جنگ, قرآن, تاریخ}
    mahdi abedi, Mohamadreza Hosseni *, Mohammad taher yaghoub

    Ethics and moral principles are one of the important aspects of Islam and are of great importance. Therefore, in the Holy Qur'an, one of the goals of the mission of the Prophet (PBUH) is to educate and teach wisdom, and since the Prophet (PBUH) was in charge of the sovereignty of the Islamic religion, he behaved ethically and adhered to moral principles at various times. Among the scenes in which the Prophet was placed were times of war when they tried to observe moral principles What is considered in this article is what kind of behavior the Prophet (pbuh) had when he was in different scenes of war, and in fact, this issue is examined through the Qur'an and the historical biography of the Prophet (pbuh). What is obtained from this research is that, contrary to the opinion of the Orientalists who interpreted the Prophet's campaigns based on violence and gaining booty, the Prophet adhered to moral principles in his wars and tried his best to perform moral actions such as They should teach Muslims compassion and kindness, keeping promises, patience and perseverance, etc.

    Keywords: moral principles, prophet, war, Quran, history}
  • مصطفی حقی کرم الله *، مهدی فولادگر

    علایق نظری بوردیو در جامعه شناسی معاصر که دامنه وسیعی از موضوعات در حوزه های مختلف علوم انسانی را پوشش می دهد، نشان از تلفیق و ترکیب رهیافت های نظری متنوع در آثار این جامعه شناس فرانسوی و همچنین اثرپذیری فکری وی از آرای دیگر اندیشمندان پیش از خود دارد. موضوع عقل و تاریخ و ارتباط بین این دو مفهوم، یکی از چالش برانگیزترین مباحثی است که پی یر بوردیو در بطن نظریات و مباحث خویش بدان پرداخته؛ لیکن کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. براین اساس، این مقاله در نظر دارد تا با بررسی آرا و اندیشه های نظری بوردیو درباره ارتباط میان عقل و تاریخ، با اتخاذ روش پژوهش هرمنوتیک متن محور، ضمن دستیابی به تقریری نو از اندیشه بوردیو، به واکاوی خصیصه های فکری وی در این زمینه بپردازد. در این راستا متناسب با سوالات پژوهش، ضمن مرور منابع متعدد از بوردیو و شارحان او و بازاندیشی مفاهیم متعلق به وی، ابتدا به بیان برخی از اصلی ترین ریشه های فکری بوردیو که در قرابت با چشم انداز او به موضوع تحقیق قرار دارند، پرداخته شد؛ سپس وجوه بارز اندیشه بوردیو درباره موضوع تحقیق واکاوی شد و چهار وجه اساسی در نظریات وی درباره رابطه میان عقل و تاریخ به دست آمد که عبارت اند از: رد انگاره های ذات باورانه درباره تاریخ و عقل؛ رد انگاره های عام و جهان شمول؛ رد نظریه های تکامل تاریخی؛ و مرکزیت زدایی از سوژه شناسا در بستر تاریخ.

    کلید واژگان: بوردیو, تاریخ, عقل, ساختارگرایی تکوینی, هرمنوتیک متن محور}
  • حسن غیبی پور*، علی کرباسی زاده اصفهانی، محمد جواد صافیان
    «تاریخ» تحت تاثیر تفکرات هگل در قرن نوزدهم، جایگاه رفیعی به خود اختصاص داد. سپس برخی از تاریخ نگاران با طرز تفکری پوزیتیویستی، ایده تاریخ نگاری علمی را مطرح کردند تا بر مبنای آن، تاریخ به علمی یقینی تبدیل شود و همانند علوم طبیعی جدا از ذهنیات پژوهشگر قرار گیرد. مسئله اساسی که در این مقاله سعی داریم تا به بررسی آن بپردازیم چگونگی رابطه میان فلسفه و تاریخ است.  مسئله از اینجا آغاز می شود که تاریخ گرایی آلمان با اعتقاد به نیروی هنجاری تاریخ، بر این مهم تاکید داشت که مورخ باید با کشف واقعیت های محض و آشکارکردن معنای تاریخی آنها، جهت گیری ای برای جامعه و فرهنگ فراهم کند. براساس این تصور از تاریخ، عملکرد اجتماعی و فرهنگی فلسفه به چالش کشیده شد. در این اوضاع نابسامان که فلسفه را با بحران هویت روبه رو ساخته بود، طرح های نیچه و دیلتای، یعنی جنبش گسترده و متنوع «فلسفه حیات» به نیروی محرکه تجدید فلسفه در قرن 19 تبدیل شدند. نیچه و دیلتای در این موضوع اتفاق نظر داشتند که تاریخ نگاری جامع در درک خود از انسان، مسئله نسبیت گرایی را به وجود آورده است که موجب «انحلال» و «بدبینی» می شود و نمی تواند آینده فرهنگ بشریت را پیش بینی کند؛ ازاین رو، خواستار فلسفه جدیدی شدند که باید هدف فرهنگ بشری را آشکار و از پیشرفت آن در جهت رسیدن به هدفش حمایت کند. آنها با اینکه در برابر نتایج نقد تاریخی، مسیری مشابه برای تایید اقتدار فرهنگی فلسفه انتخاب کردند، اما به یک راه حل کاملا متفاوت رسیدند. نیچه پادزهرها علیه تاریخ گرایی را «فوق تاریخی» می خواند که شامل هنر نحوه فراموش کردن تاریخ و زندگی در افقی محصور و تعین شده است؛ یعنی داشتن این استعداد که چه وقت باید تاریخ را حس کند و چه وقت باید آن را کنار بگذارد. به عقیده وی این هر دو روش به صورت همسان برای تندرستی فرد، سلامت یک ملت و فرهنگ لازم اند. دیلتای برخلاف نیچه، تاریخ را پادزهر و درمان شکست های فلسفه زندگی می داند: تاریخ اگر زخم ایجاد کند، باید آن را نیز درمان کند.
    کلید واژگان: قرن نوزدهم, نیچه, دیلتای, فلسفه, تاریخ, فلسفه حیات}
    Hassan Gheybipour *, Ali Karbasizadeh, Mohammad Safian
    History, under the influence of Hegel's thoughts in the 19th century, took a high place. In the following, some historians with a positivist way of thinking proposed the idea of scientific historiography. Based on that, history becomes a definite science and, like natural sciences, it is separated from the researcher's mentalities. The problem starts from here that German historicism, believing in the normative force of history, emphasized the importance that the historian should provide a direction for society and culture by discovering the pure facts and revealing their historical meaning.Based on this idea of history, the social and cultural function of philosophy was challenged. In this chaotic situation that made philosophy face the crisis of identity, Nietzsche's and Dilthey's projects, i.e. the broad and diverse movement of "philosophy of life," became the driving force of the renewal of philosophy in the 19th century.Nietzsche and Dilthey agreed on the issue that comprehensive historiography in its understanding of human beings has created the problem of relativism, which causes "dissolution" and "pessimism" and cannot predict the future of human culture. Therefore, they called for a new philosophy that should reveal the purpose of human culture and support its progress towards reaching its goal. Although they chose a similar path to confirm the cultural authority of philosophy against the results of historical criticism, they arrived at a completely different solution.Nietzsche calls the antidotes against historicism "supra-historical", which includes the art of forgetting history and living in an enclosed and determined horizon; It means having the talent to know when to sense history and when to leave it aside.In his opinion, both of these methods are equally necessary for the health of a person, the health of a nation and culture. Dilthey, unlike Nietzsche, considers history to be an antidote and a cure for the failures of the philosophy of life: If history creates a wound, it must also heal it.
    Keywords: Nietzsche, Dilthey, philosophy, history, Philosophy of Life}
  • حسن احمدی زاده

    فوکو و هگل دو متفکر تاثیرگذار هستند که بطور بنیادین با مسیله شناخت و تاریخ درگیر بوده اند، چنانکه بدون فهمی از جایگاه تاریخ در اندیشه این دو، درک درست اندیشه های آنها بسیار دشوار بنظر میرسد. گرچه فوکو بطور پراکنده در آثارش به هگل و تقابل خود با او پرداخته، اما این مهم را هرگز بگونه یی مبسوط روشن نساخته است. با اینهمه، با نگاهی به آثار او و بویژه آنچه او بعنوان دیرینه تبارشناسی مطرح میکند، میتوان تقابلی اساسی بین این روش و رویکرد هگل به فلسفه تاریخ مشاهده کرد. این مقاله درصدد آنست که با خوانش دیدگاه هگل درباب تاریخ بمثابه فلسفه تاریخ، و نیز دیرینه تبارشناسی، نشان دهد که چگونه این دو دیدگاه در تقابل با یکدیگر قابل فهم میشوند. دیدگاه فوکو، با تکیه بر آراء نیچه، با هر گونه متافیزیک یا فلسفه تاریخ کاملا مخالف است؛ یکی مبتنی بر کلیت، عقل و غایت شناسی است، و دیگری مبتنی بر تکثر، گسست، و نبود هرگونه غایت کلی. همچنین تلاش خواهیم کرد تا روشن گردد که این دو متفکر در برخی مسایل، ازجمله مسایل اساسی در نسبت با تاریخ، دارای اشتراکاتی هستند، گرچه به این مسایل پاسخهایی کاملا متفاوت داده شده است.

    کلید واژگان: تاریخ, دیرینه تبارشناسی, فلسفه تاریخ, فوکو, هگل}
    Hasan Ahmadizade

    Foucault and Hegel are two influential thinkers that were fundamentally involved with the problem of knowledge and history. Without an understanding of the place of history in their thoughts, it seems very difficult, if not impossible, to understand their philosophy correctly. Although Foucault pointed out his ideas about Hegel and his confrontation with him in his conversations and writings, he never explained this important in detail. However, by looking at his works and specifically what he proposes as archaeo-genealogy, we can see a fundamental contrast between this method and Hegel's philosophy of history. This article seeks to show how these two views can be understood in opposition to each other by reading Hegel's view of history as a philosophy of history and Foucault's archaeo-genealogy. Foucault's genealogical view, based on Nietzsche's ideas, is completely opposed to any metaphysics or philosophy of history, as philosophy of history is based on universality, reason and teleology, and the other is based on plurality, discontinuity, and the absence of any universal goal. This article will also try to clarify that these thinkers have commonalities in some aspects of their thinking, including some basic problems in relation to history, although these problems find completely different answers.

    Keywords: Foucault, Hegel, history, archaeo-genealogy, philosophy of history}
  • زهرا علیزاده بیرجندی، اکرم ناصری، راضیه سیروسی*

    علم کلام یکی از علوم مهم اسلامی است که برای درک و فهم عقاید دین اسلام پدید آمده است. متکلمان در مناظرات و مباحث کلامی به‌منظور دفاع از عقاید خود و غلبه بر حریف، به دانش‌ها، مهارت‌ها و روش‌های خاصی نیاز دارند. در میان علوم مختلفی که متکلمان از آن بهره می‌برند، دانش تاریخ نیز به‌عنوان یک علم کارآمد واجد دستاوردهای مفیدی برای علم کلام است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که علم تاریخ، اطلاعات موردنیاز متکلمان را جهت استفاده در مناظرات و مباحثات کلامی در اختیار آنان قرار می‌دهد. بدون دانستن اطلاعات تاریخی (در باب تاریخ ملل و نحل، فرقه‌ها، ادیان و مذاهب، پیدایش فرق کلامی و پیشینه‌های تاریخی) متکلم قادر به شرکت در مباحثات کلامی و غلبه بر حریف نخواهد بود. از بعد روشی و سبک مناظره نیز روش‌های نقد تاریخی، آموزه‌های مناسبی را برای نقد اظهارات رقبا در اختیار متکلم می‌گذارد. مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی تحلیلی ضمن نشان دادن پیوندهای کلام و تاریخ، با استناد به شواهد و نمونه‌های مناسب به تبیین کارآمدی دانش تاریخ در علم کلام بپردازد.

    کلید واژگان: تاریخ, کلام, دانش, فرق کلامی, نقد تاریخی}
  • حمیدرضا محبوبی آرانی*، عباس جمالی
    جورجو آگامبن فیلسوفی است که به دلیل تحلیل های متفاوتش، مخصوصا از پدیده های تاریخی _سیاسی، در زمره فیلسوفان مناقشه برانگیز قرار گرفته است. به نظر می رسد که بسیاری از انتقاداتی که بر او وارد شده ناشی از بی توجهی یا درک نادرست از روش شناسی خاص او بوده است که هرچند در آثار گوناگونش به کوتاهی بدان اشاره می کند اما به تفصیل در امضای همه چیزها آن را تقریر می کند. از این رو، روش شناسی او که از آن با عنوان دیرینه شناسی فلسفی یاد می کند نیازمند بررسی و پژوهشی عمیق است. این مقاله در پی آنست تا با بررسی سه مفهوم کلیدی این روش شناسی، یعنی پارادایم، امضا (نشانگر) و آرخه، نخست نشان دهد که مراد آگامبن از هرکدام چیست و چه جایگاهی را برای آنها تعیین می کند و سپس روشن سازد که این هر سه چگونه در پیوند با هم نوعی روش شناسی فلسفی را شکل می دهند. در این میان با توجه به جایگاه اساسی اندیشه های فوکو، روند تحلیل همواره در پیوند و پیوستگی است با آرای او درباره دیرینه شناسی و تاریخ.
    کلید واژگان: پارادایم, امضا, آرخه, دیرینه شناسی, تاریخ}
    Hamidreza Mahboubi Arani *, Abbas Jamali
    Methodology has a special place for every thinker, and this may be even more prominent in the humanities. This article seeks to examine the philosophical methodology of the contemporary Italian philosopher Giorgio Agamben. A methodology that, in his own words, owes much to Michel Foucault. The method is very important for Agamben. In fact, as we shall see, the method is not, in his view, a mere predetermined pattern, but, as is clear from the Greek word μέθοδος, method means "after the way," that is, after following the way. While Agamben has been talking about his methodology in some of his works shortly, in The Signature of All Things (2009), his main ideas could be seen. In this book, we encounter three main elements of Agamben's
    methodology
    the paradigm, the signature, and the arche, all of which form a method that Agamben calls philosophical archeology. Agamben's methodology, or philosophical archaeology, is based on three basic elements with similar functions at different levels: paradigm, signature, and arche. In this article, these three concepts are examined, and in the last section, by examining their characteristics, it becomes clear how these three concepts form a method that Agamben calls philosophical archaeology.
    Keywords: Paradigm, signature, Arche, archaeology, History}
  • ندا غیاثی*، امیر مازیار
    حضور تخیل در تاریخ از طریق صورت بندی روایی آن رخ می دهد؛ اما این حضور تنشی را ایجاد می کند که موجب می شود از یک سو، گروهی آن را در حوزه زیبا شناسی روایت قرار دهند و نقش آن را در اثربخشی روایت بر مخاطب و درک او از وقایع تاریخی مهم بدانند و از سوی دیگر، گروهی وجوه تخیلی روایت تاریخی را آرایه ای و در نتیجه، زاید بدانند و سعی در جدایی آن از محتوای تاریخ داشته باشند؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که هر دو گروه نقشی شناختی برای تخیل قایل نیستند و در بهترین حالت، کار آن را آراستن روایت تاریخی می دانند. در این میان، پل ریکور، فیلسوف فرانسوی، بر نقش تولیدگر تخیل تاکید می کند و می کوشد تا نشان دهد این سازندگی تخیل چگونه در بازنمایی روایت تاریخی کار می کند. او بر این باور است که تاریخ تنها از طریق تخیل می تواند بازسازی شود و آنچه تخیل به تاریخ می افزاید، نه تنها تاریخ را به عرصه ادبیات فرونمی کاهد، بلکه بر اهمیت آن به مثابه گفتار نیز می افزاید و کارکردهای تازه ای به آن می بخشد. این مقاله در پی آن است تا با جستجو در آرای مختلف ریکور، نشان دهد که تخیل چگونه با نقش خلاق خود، ارجاع روایت تاریخی به واقعیت گذشته را دستخوش تغییر کرده، مسیری فراهم می آورد که تصویر ما را از تاریخ بازپردازی می کند.
    کلید واژگان: پل ریکور, تخیل, تاریخ, بازنمایی, بازنمایی روایت تاریخی, واقعیت}
    Neda Ghiasi *, Amir Maziar
    Imagination plays a main role in history by its narrative formulation. But this presence gives rise to a conflict through which, one the one hand, this narrative aspect has been discussed in aesthetics and as such affects the audience’s reading and lead him to a better understanding of historical events; On the other hand, many theorists hold that this imaginative aspect is an ornamental, and hence additional, insertion and try to eliminate it from historical content.  But what is important here is that neither of them maintains a cognitive role for imagination. Paul Ricoeur emphasizes the function of imagination, however, and seeks to demonstrate that how the constitution of imagination works here. He argues that history can reconstitute only by imagination and what imagination adds to history not only does not reduce history to literature but also improves it as a discourse and gives it more functional aspects. By exploring in Ricoeurˊs different texts, this paper aims to find a meaningful relation between history and imagination to show that how imagination modifies the reference of a historical narrative to the past reality through its creative activity. In this way, imagination provides a road through which our image of history is reconstructed.
    Keywords: Paul Ricoeur, imagination, history, Representation, Representation of the Historical Narrative, Reality}
  • محسن فاضلی*، علی اکبر احمدی افرمجانی

    اندیشه پلورالیستی برلین، تاثیر خاص خود را در نگاه او به تاریخ نیز به خوبی ایفا کرده است. باید گفت میان همه جنبه های اندیشه او، انسجام و پیوستگی جالبی وجود دارد. از این رو نگاه به تاریخ نیز در چارچوب نگرش فراگیر پلورالیستی او باید ردیابی شود. پلورالیسم او وامدار تاثیرات عمیقی است که وی از جریان رمانتیسم به عنوان قوی ترین یا حداقل یکی از قوی ترین جریان های مخالف سنت تفکر فلسفی غربی پذیرفته است. این نوشتار سعی بر آن دارد تا سهم ایده های رمانتیک را در برداشت مفهوم تاریخ از منظر برلین روشن ساخته و تفسیری رمانتیکی از تاریخیت مد نظر او ارایه کند. از طرفی واضح است که برلین از برخی از مهم ترین ایده های روشنگری از جمله تجربه باوری روشنگری تاثیر پذیرفته است باید دید آیا تلفیق عناصراین دو جریان تعارضی در تاریخ باوری و اندیشه تاریخ نگری پلورالیستی وی ایجاد می کند یا خیر. یعنی آیا با باور به ایده های رمانتیکی او در دام نسبیت گرایی تاریخی که در نقطه مقابل تجربه گرایی واقع گرایانه روشنگری که مورد پذیرش و تاکید برلین نیز هست قرار نمی گیرد؟

    کلید واژگان: تاریخ, رمانتیسم, روشنگری, نسبیت گرایی}
    Mohsen Fazeli *, AliAkbar Ahmadi

    The Berlin Pluralist thought has also played its particular impact on his view. There should be interest between all aspects of his thought, coherence and interest. Hence, looking at history should also be tracked within the framework of his pluralist attitude. His pluralism is a profound impact that he has accepted from the flow of romantism as the strongest or at least one of the strongest opposing streets of Western philosophical thinking. Here, Berlin is also an opposing thinker and the romantic ideas of the history of his pluralist belief. The common thinking current, the history of a coherent entire, has a pattern and definite rules, in many cases predictable and even as an inventory of a transcendental identity, which even holds on the will of humans and chooses its path. He is deeply influenced by Vico and herder every two of the most important romantics of the critic of enlightenment, and against not only the Western tradition, but especially the enlightenment companions that looked at history as a collection of causal and disabled relationships, and some kind of science,

    Keywords: History, romantism, Enlightenment, reletivism}
  • امیر آقاجانلو*، علی فتحی، سید محمدتقی چاوشی

    پدیدارشناسی دانش تجربه آگاهی است. هگل نشانداد که تحقق دانش مطلق تنها از طریق روش دیالکتیک و منظر پدیدارشناسی امکان دارد. او بر خلاف متفکران روشنگری دین را جزو جدا نشدنی اندیشه بشری می دانست. در این ن.شتار برآنیم که به این سوال پاسخ دهیم که دین در نگاه پدیدارشناسانه هگل چه سرنوشتی پیدا می کند و چه جایگاهی در نظام دانش دارد؟ پاسخ اینست که دین یکی از مهم ترین موقف هایی است که مطلق در آن به ظهور می رسد. منزلگاه و ظهور مطلق در دین نه محسوس است و نه عقلی محض بلکه منزلی بینابینی است که هگل آن را (vorstellung) و یا انگار یا تمثل می نامد.

    کلید واژگان: هگل, پدیدارشناسی, دین, روح مطلق, تاریخ}
    Amir Aghajanloo *, Ali Fathi, Seyyed Mohammad Taqi Chawoshi

    The phenomenology of knowledge is the experience of consciousness. Hegel showed that the realization of absolute knowledge is possible only through the dialectical method and the phenomenological perspective. Unlike Enlightenment thinkers, he considered religion an integral part of human thought. In this article, we are going to answer the question of what is the fate of religion in Hegel's phenomenological view and what is its place in the system of knowledge? The answer is that religion is one of the most important positions in which the Absolute emerges. The absolute abode and manifestation in religion is neither tangible nor purely intellectual, but an intermediate house which Hegel calls (vorstellung) or as if or representation.

    Keywords: Hegel, Phenomenology, religion, Absolute Spirit, History}
  • رحیم دهقان*
    در نظر فراس السواح سخن گفتن از اخلاق دینی، معنای چندان روشنی ندارد. این اندیشمند سوری تبار با ارایه ی تبیینی تاریخی از هویت دین و اخلاق، از سویی به استقلال اخلاق از دین حکم کرده و از دیگر سو، با همسان دانستن وحی و تجربه ی دینی فردی، به لحاظ معرفت شناختی و روان شناختی به وابستگی اخلاق به دین ملتزم شده است. مساله این است که موضع وی در تبیین رابطه ی دین و اخلاق تا چه میزان متقن و دفاع پذیر است. یافته های این تحقیق که با روشی تحلیلی توصیفی انجام شده، نوعی دوگانگی در موضع سواح درخصوص مساله ی رابطه ی دین و اخلاق را به تصویر می کشد. این موضع دوگانه اگرچه شاید ازلحاظ تنوع ابعاد وابستگی اخلاق به دین موجه باشد، اما پیامدهایی چون پذیرش نسبی گرایی اخلاقی و دینی، ازبین رفتن زمینه ی نقد اخلاقی در جامعه، ارایه ی تفسیری عرفی از اخلاق دینی، نادیده انگاشتن جنبه ی تعبدی دین، و تن دادن به نسبی گرایی اخلاقی در سطح هنجاری و فرااخلاقی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین از این جهات، نوع نگاه وی به رابطه ی دین و اخلاق با چالش مواجه است. علاوه براین، سواح با تکیه بر این نگاه، غایت اخلاق را در تحقق عدالت اجتماعی خلاصه کرده و در نظام اخلاق وی، جایی برای مفاهیم دینی، ازجمله تقوی و قرب الهی باقی نمی ماند.
    کلید واژگان: دین, اخلاق, تاریخ, استقلال اخلاق, خیر و شر, سواح}
    Rahim Dehghan *
    For Faras al-Sawah, talking about religious morality does not make clearmeaning. This Syrian thinker, by providing a historical explanation of the identity of religion and morality, on the one hand, believesin the independence of morality from religion, and, on the other hand, by equating revelation with individual religious experience, believes in the dependence of morality on religion epistemologically and psychologically. The question is to what extent his position in explaining the relationship between religion and morality is convincing and defensible. Findings of this article - made by descriptive-analytical method - shows that he has a dual position on the relationship between religion and morality. Taking this dual position, his view on the relationship between religion and ethics will be criticized in several ways: Accepting moral and religious relativism, eliminating the ground for moral criticism in society, providing a secular interpretation of religious morality, ignoring the devotional aspects of religion, and accepting moral relativism at the normative and metaethical levels are some consequences of this view. In addition, relying on this view, he reduces the purpose of morality to the realization of social justice and leaves no room for religious concepts such as piety and nearness to God in the moral system.
    Keywords: Religion, Ethics, History, moral independence, good, evil, Sawah}
  • گلاره امیری*

    سبک زندگی از جمله موضوعات بسیار مهم و مطرح شده در علوم مختلف است که از اغاز زندگی بشر همواره وجود داشته و تا اکنون نیز ادامه داشته است گرچه این اصلاح به معنای علمی آن تقریبا جدید است اما با مطالعه و رجوع به گذشته میتوان رد پای آن را در میان سلسله ها، قبایل، خلفا، و خلاصه دورانهای مختلف مشاهده نمود یکی از این دورانها که مد نظر این مقاله است عراق زمان خلفای عباسیان است. پژوهش حاضر درصدد بررسی سبک زندگی مسلمانان عراق در عصر عباسیان است. از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع و بیان جنبه تاریخی موضوع، به بررسی سبک زندگی عراق در آن دوره خواهد پرداخت. مطابق با مستندات موضوعی ارایه شده در این پژوهش، روش تحقیق، تحلیلی- تاریخی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه‌ای می‌باشد. یافته‌های این مطالعه، حاکی از آن است که در قرنهای چهارم تا ششم هجری مصادف با حکومت عباسیان، عراق به ویژه، بغداد به عنوان پایتخت خلافت، از رونق بسزایی برخوردار گردید و تحولات فرهنگی و اجتماعی گوناگونی را در سبک زندگی مسلمانان به وجود آوردند. و به دلیل توجهات حکام، بر چگونگی حیات اجتماعی مسلمانان اعم از نگرشها و باورها، سبک زندگی اجتماعی، زبان، مذهب و آداب و سنن تاثیر بسیار داشته است. نتیجه کسب شده از مقاله این است که رشد محافل علمی و فرهنگی در عراق سنن فرهنگی و سبک زندگی مسلمانان در عراق در قرون پنجم و ششم هجری، را با طرح آموزه های اصیل اسلامی به چالش کشاند و الگوهای رفتاری آنان را متحول کرد. همچنین سبک زندگی و فرهنگ مسلمانان عراق به سبب بالا گرفتن مهاجرت سایر ملل به عراق، متاثر از فرهنگهای دیگر به ویژه ایران بوده است.

    کلید واژگان: عراق, سبک زندگی, تاریخ, خلافت عباسی}
  • جواد سلیمانی امیری

    نسبت دانش کلام با تاریخ، مخصوصا بررسی نقش دانش کلام در سیره‌پژوهی معصومان، بحثی مهم در حوزه تاریخ‌پژوهی به‌شمار می‌آید. در این نوشتار براساس روش عقلی تحلیلی، ذوابعاد بودن پدیده‌های تاریخی، حضور سلسله علل غیبی در تحولات تاریخی، و لزوم لحاظ کردن اصول موضوعه وچارچوب نظری در علوم به‌عنوان ادله جواز نقش‌آفرینی علم کلام در تاریخ‌پژوهی تبیین شدند؛ آن‌گاه ضرورت تاثیرگذاری نظام‌مند علم کلام بر تاریخ‌پژوهی اثبات شده و معیار تاثیرگذاری کلام بر تاریخ تبیین گردید و ترجیح ارزش معرفت‌شناختی به‌عنوان معیار تاثیرگذاری گزاره‌های کلامی بر گزاره‌های تاریخی معرفی شده، براین‌اساس درصورتی‌که گزاره کلامی یقینی، ولی گزاره تاریخی غیر‌یقینی باشد یا گزاره کلامی ظنی، ولی گزاره تاریخی احتمالی باشد (یعنی پنجاه درصد یا کمتر از آن احتمال صدق داشته باشد)، یا هر دو ظنی یا احتمالی باشند، ولی احتمال صدق گزاره کلامی بیش از گزاره تاریخی باشد، گزار، کلامی بر گزاره تاریخی ترجیح داده خواهد شد.

    کلید واژگان: کلام, تاریخ, ارتباط کلام و تاریخ, روش تاریخ پژوهی, فلسفه علم تاریخ}
    Javad Soleimani Amiri

    The relationship between theology and history, especially the role of theology in the study of the biography of the infallibles, is an important discussion in historiography. Using a rational-analytical method this paper studies the multidimensionality of historical phenomena, the presence of a series of unseen causes in historical developments and the need to pay attention to the axioms and the theoretical framework in science as evidence for the role of theology in historiography. In the next step, the necessity of systematic influence of theology on historiography was proved, the criterion of the influence of theology on history was explained and the preference of epistemological value was introduced as a criterion for the influence of theological propositions on historical propositions. Accordingly, the verbal propositions will be preferred to historical propositions, if the theological proposition is certain, but the historical proposition is uncertain; or the verbal proposition is suspicious but the historical proposition is probable (it means there is a 50% or less 50% chance of being true); or both are suspicious or probable, but the verbal proposition is more likely to be true than the historical proposition.

    Keywords: theology, history, the relationship between theology, the method of historiography, philosophy of history}
  • ابراهیم قاسمی روشن*
    هدف

    منابع فراوانی توسط نویسندگان غربی در رابطه با توصیف و تحلیل اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیای طبیعی گذشته ایران به نگارش درآمده که در برخی از این آثار، نویسندگان یا اطلاعات لازم از پدیده های مورد توصیف را نداشتند یا جانبدارنه قلمفرسایی کرده اند. از جمله این آثار، کتاب ایران و قضیه ایران است که توسط ناتانیل جرج کرزن در دو جلد به نگارش درآمده است که هدف مقاله حاضر، تبیین آرا و نظرات نویسنده در آن بود.

    روش

    پژوهش حاضر کوشیده است با روش تبیینی- تحلیلی، از طریق گردآوری بررسی اسناد کتابخانه ای به استکشاف دیدگاه های جرج کرزن بپردازد.

    یافته ها

    یافته های مقاله حاکی از این واقعیت بود که نویسنده در توصیف و تحلیل حوادث و پدیده های گذشته ایران نگاه کاملا جانبدارانه داشته و تلاش کرده تا هرگونه دستاورد مثبتی را سوغات غرب دانسته و ضعفها، کمبودها و آسیبها را متوجه اشخاص و امور داخلی کند. وی پیشرفتهای صنعتی و تکنولوژیک و اصلاحات را تنها راه جلب اعتماد مردم و مسئولان ایران می دانسته که می تواند روابط حسنه با کشور ایران را به دنبال آورد.

    نتیجه گیری

    نویسنده از اشخاص غرب زده حمایت کرده و عالمان دین را مانع روابط بین ایران و انگلستان عنوان کرده است. از این رو، تلاش کرده تا آنها را مانع پیشرفت و ترقی کشور معرفی کند و از این طریق، مردم را علیه آنها تحریک کرده و جایگاه آنها را در بین توده مردم و مسیولان تضعیف کند.

    کلید واژگان: کرزن, ایران, تاریخ, دین, روحانیت}
    Ghasemi Roshan E*
    Aim

    Numerous sources have been written by western writers to describe and analyze the social, cultural, political, economic and natural geography of Iran in the past. In some of these works, the authors either did not have the necessary information about the phenomena described or were biased. One of these works is "Persia and the Persian Question", which was written by Nathaniel George Curzon in two volumes. The purpose of this article is to explain the views and opinions of the author.

    Method

    The present study tries to explore the views of George Curzon through collecting library documents by means of explanatory-analytical method.

    Results

    The findings of the article indicate the fact that the author has a completely biased view in describing and analyzing the past events and phenomena in Iran and has tried to consider any positive achievement as a souvenir of the West and point out weaknesses, shortcomings and injuries to individuals and internal affairs. He considered industrial and technological developments and reforms as the only way to gain the trust of the Iranian people and officials, which could lead to good relations with Iran.

    Conclusion

    The author has supported Westernized people and has considered religious scholars as an obstacle to relations between Iran and the United Kingdom. Hence, it has been tried to introduce them as an obstacle to the progress and development of the country, and in this way, to incite the people against them and to weaken their position between the masses of people and the officials.

    Keywords: Curzon, iran, history, religion, clergy}
  • محمدرضا بیات*، سامان مهدور

    خوانش های سنتی از آموزه فرجام جهان در الاهیات مسیحی شامل امید به تحقق قلمرو یا عالم دیگری است که فراتر از قلمرو زندگی در این جهان است و خبری از مرگ و رنج در آن نیست. الهیدانان مسیحی قرن بیستم نیز با وقوع جنگ های جهانی و فجایع ناشی از این وقایع به این آموزه توجه کردند. رودلف بولتمان الهیدان پروتستان با اشاره به خاستگاه های هلنی گنوسی، رواقی، ایرانی، عهد قدیم و جدید حاکم بر آموزه فرجام جهان با الهام از درونمایه های فلسفه مارتین هایدگر درباره وجود انسان و نظریه اسطوره زدایی خویش، خوانش های سنتی از این آموزه را نقد و خوانشی اگزیستانسیالیستی از این آموزه ارایه کرده است. او معتقد است فرجام جهان، رخداد لحظه ای یا جرقه ای عرفانی نیست، یک وضعیت پیوسته است که مومن مسیحی در ایمان خویش بارها و بارها ظهور مسیح را تجربه می کند و از قید این جهان متناهی رها می شود. برای مومن مسیحی جهان قدیم در هر لحظه، تمام می شود و به انسانی رها از قید اضطراب های این جهان متناهی تبدیل می شود. به باور بولتمان، این خوانش نه تنها با کتاب مقدس سازگار است، برای انسان معاصر مسیحی نیز فهم پذیر است و به نیازهای او پاسخ می دهد. ارایه خوانشی فهم پذیر و پاسخگو برای انسان مسیحی معاصر از امتیازات خوانش بولتمان است؛ ولی اسطوره زدایی او از مفهوم آخرالزمان مستلزم تقلیل های گوناگون مانند تقلیل رستگاری به انسان و بی توجهی به رستگاری غیرانسان، تقلیل رستگاری انسان به فرد انسانی و نادیده گرفتن رستگاری جامعه انسان، تقلیل رستگاری انسان به رستگاری وجود / اگزیستانس انسان و بی توجهی به امید مسیحی به زندگی پس از مرگ است.

    کلید واژگان: رودلف بولتمان, فرجام شناسی, الاهیات مسیحی, اسطوره زدایی, تاریخ}
    Mohammadreza Bayat *, Saman Mehdever

    After the outbreak of the two world wars and the creation of the Nazi state in Germany in the twentieth century, Christians could no longer hope for the fulfillment of Christian hope here on earth. By demythologizing the doctrine of eschatology, Rudolf Bultmann (1884-1976) offers an existentialist reading of this doctrine that reconciles Christian faith and reason and provides an answer to this theological dilemma. In this study, the issue of Rudolf Bultmann’s eschatology in Christian theology is evaluated in light of three of his works, namely New Testament theology (1951), History and eschatology: The presence of eternity (1957), and Jesus Christ and mythology (1958). The basis of Bultmann’s eschatology lies in demythologization and existential theology. As Bultmann presents his theory, he emphasizes that demythologization does not mean a rational explanation of the Bible’s teachings but rather the release of God’s message from New Testament myths. Based on the historical critique movement, he saw the Christian eschatology as influenced by Gnostic, Stoic, Persian, and Jewish stories of salvation. Bultmann believed that ‘the eschaton’ was a mythical concept. In the same way that God’s transcendence has been expressed through the myth of ‘high spaces’, it has also been expressed through the myth of ‘end times’. Therefore, He is so sublime that we cannot attain Him until the end of time. According to Bultmann, the demythologization of the doctrine of eschatology began with Paul’s view, and more specifically with John’s, with two components. ‘Spirituality’, which holds that we can be under the grace of God in the present while experiencing eternity at the same time; ‘dialectic of present and future’, that is, the present is intertwined with the future. As God’s kingdom is realized in the present, , the domination of His purposes on earth will be realized in the future. The first step Bultmann took in demythologizing the doctrine of eschatology allowed him to present his reading of it in the next step, drawing on the philosophy of existentialism. Bultmann believes that history has enormous significance for eschatology. He contrasts two views of history: the first is historicism, ‘historisch’, in which future events are reduced to predictable, determined events. The second is Bultmann’s pseudo-history, ‘geschichtlich’, which signifies the narrator’s own worldview on history. Such view of history leads Bultmann to the critical point that “life decisions do not have a historical determination, although they have historical consequences”. A person’s existence is contingent on his present decision, and acceptance of this fact requires embracing the paradox of the Christian faith. On the one hand, a Christian believer has passed through his past (old soul) with his faith. On the other hand, the believer in Christ is still surrounded by the past because he has not yet been saved and is waiting. Man is unhappy with his present circumstances, and the gap between possibility (the future) and the present causes him implicit sorrow and anxiety. If he loses sight of his distance from the world, he will seek self-centered (and, of course, impossible) security instead of truth. Bultmann believes that the only way to overcome insurmountable anxiety is to realize authentic existence, and this can only be achieved through Divine mercy. Eschaton is the realization of this authentic existence. Authentic existence in its faith finds a transhistorical perspective and transcends the material insecurity of the world. In Bultmann’s eschatology, faith precedes the eschaton, and eschaton creates the Christian faith. This interconnection is the dialectical relationship between faith and eschaton. After World War II, Bultmann played an irrefutable role in the transformation of Christian eschatology, and his eschatology could serve as a frame for the reconstruction of Christian faith and eschatology within modern categories. Nevertheless, in three respects, his eschatology is reductionist. First, it is human-centered and establishes an ontological distinction between ‘nature’ and ‘man’. In practice, this degradation would undermine human responsibility towards nature. Second, this eschatology is individualistic and ignores those who suffer collectively, especially the oppressed classes. God, faith, and eschaton are ‘personalized’, according to Bultmann, and there is no such thing as a ‘universal God’ or ‘universal salvation’, Third, his personal eschatology is an existentialist hope that ignores the limitations of the human body and, in particular, the classical issue of Christian eschatology, namely, the hope of life after death.

    Keywords: Rudolf Bultmann, Eschatology, Christian theology, Demythologization, History}
  • داریوش نظری، اکرم کرمعلی، احسان صادقیان دهکردی، مجتبی ذهابی*
    هدف

    هدف از نگارش مقاله حاضر، ارایه کلان روایتی تاریخی از مرتضی مطهری و تبیین جایگاه آن در مشروعیت بخشی نسبت به گفتمان سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی بود.

    روش

    در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، کلان روایت تاریخ نگارانه مطهری، واکاوی و نقش آن در مشروعیت بخشی سیاسی و تاثیر تیوریک بر بنیانهای نظری انقلاب اسلامی بررسی شد.

    یافته ها

    نظام تاریخ نگارانه مطهری که برآمده از جهان بینی دینی و برداشت شیعی از قرآن و احادیث است، به مثابه مهم ترین آبشخور نگرش تاریخی وی، نقشی بی بدیل ایفا کرده است و در پی آن، کلان روایتی خلق شده که سیر حرکت تاریخ را به کمک مفاهیمی همچون: فطرت، غیبت، امامت، تکامل، تکامل معنوی، و مفاهیمی از این دست تبیین کرده است.

    نتیجه گیری

    تفکر و بینش تاریخی مطهری در مشروعیت بخشی به انقلاب اسلامی در ایران، پیوندی ایدیولوژیک و تیوریک برقرار کرد و پدیده سیاسی انقلاب در نظر وی، مولفه ای مهم برای تدوام سیر روند تاریخ بر مبنای فطرت و مهدویت بوده است.

    کلید واژگان: مطهری, فراروایت, تاریخ, مشروعیت, انقلاب اسلامی}
    Objectives

    The purpose of this article is to present a major historical narrative of Morteza Motahhari and to explain its position in legitimizing the political discourse arising from the Islamic Revolution.

    Method

    In this descriptive-analytical study, the macro narrative of Motahari historiography has been analyzed and its role in political legitimacy and theoretical impact on the theoretical foundations of the Islamic Revolution has been studied.

    Results

    Motahari's historiographical system derived from Shi'i religious worldview and the Qur'an and hadiths, as the most important source of his historical attitude, has played an unmatched role and subsequently created a vast narrative that has evolved. The movement of history is explained by concepts such as nature, absence, imamate, evolution, spiritual evolution, and such.

    Conclusion

    This study has shown that Motahhari's historical thinking and his historical insight into legitimizing the Islamic Revolution in Iran have made an ideological and theoretical link and that the political phenomenon of revolution in Motahhari's view is an important component in continuing the process. History has been based on nature and Mahdism.

    Keywords: motahhari, grand-narrative, history, legitimacy, islamic revolution}
  • سیده معصومه موسوی*
    مفهوم آزادی یکی از محوری ترین مفاهیم در فلسفه کانت است که هم در عقل نظری و هم عقل عملی نقشی تعیین کننده دارد. به این معنا که از منظر برخی مفسران، فاعلیت و خودانگیختگی عقل در شناخت نظری، در حقیقت تعبیری دیگر از خودقانون گذاری و آزادی است. از سوی دیگر، در عقل عملی، مفهوم آزادی نقشی محوری دارد. به این معنا که عقل عملی به عنوان امکان تعین بخشی به اراده فارغ از نظام علی طبیعی، در حقیقت همان آزادی است. اما چالشی مهم پیش روی این مفهوم بنیادین در فلسفه کانت وجود دارد. این چالش به بیان هگل این است که این آزادی «استعلایی» است؛ به این معنا که منتزع و بریده از واقعیت است و کانت هرگز نتوانست این بنیادین ترین مفهوم فلسفه خویش را اثبات کند و صرفا آن را به عنوان مفروضی برای برپا کردن نظام اندیشه خویش به نحو استعلایی فرض گرفت. در این مقاله می کوشیم ضمن تقریر این چالش، امکان پاسخ گویی به آن را از مسیر خوانش آثار تاریخی کانت به محک آزمون بگذاریم. در این راستا در مقدمه، به تقریر نقد استعلایی بودن مفهوم آزادی می پردازیم. در گام بعد می کوشیم نشان دهیم که چگونه کانت در فلسفه تاریخ خود کوشید نشان دهد آزادی نه ایده ای مفروض، که واقعیتی است که در دل تاریخ به ظهور می رسد. در بخش نتیجه گیری کفایت این خوانش را به سنجش می گذاریم.
    کلید واژگان: آزادی استعلایی, عقل نظری, عقل عملی, تاریخ}
    Seyedeh Massoumeh Mousavi *
    The concept of freedom is one of the most central concepts in Kant’s Philosophy which has a critical role in both theoretical and practical reason. Some interpreters believe that agency and spontaneity of reason in theoretical knowledge is another expression of autonomy and freedom. In another hand, freedom plays a central part in practical reason too. In fact, practical reason as a will that determines itself abstracted from the casual system of nature is nothing but freedom. But there is a challenge that this fundamental concept in Kant’s philosophy encounter. This challenge in Hegelian terms is that this freedom is just “Transcendental”; it means this freedom is abstracted and cut of reality and Kant never succeed in proving this fundamental concept of his philosophy and just supposed it Transcendentally, as something needed for establishing his philosophy. In this article, we first try to explain the challenge and then critique the possibility of solving it by focusing on Kant’s writings on History. So, in the introduction part, we explain the critique of Transcendentalism in the concept of freedom. Then, we try to show how Kant in the philosophy of history tried to find a way out of the Transcendental grasp of freedom and shows that freedom is an actuality that appears in history. In conclusion, we critique the sufficiency of our reading and this suggested solution.
    Keywords: Transcendental Freedom, understanding, Theoretical Reason, Practical Reason, history}
  • حمیدرضا محبوبی آرانی

    فصل دوم بشری بس_بسیار بشری با عنوان «درباره ی تاریخ احساس های اخلاقی»  بیانگر اولین مواجهه ی جدی و مستقیم نیچه با مساله ی اخلاق در آثار منتشرشده ی وی است و از این رو از اهمیت بسیاری در شکل گیری اندیشه های نیچه در مقام یک فیلسوف اخلاق برجسته برخوردار است. مقاله ی کنونی نخست می کوشد نشان دهد که چرا و چگونه نیچه به تاریخ احساس های اخلاقی در دوران میانی تفکرش عطف نظر کرد و در واقع خاستگاه آن کدام است و این عطف نظر از چه مسیری و در چه بستری رشد کرد. برای نشان دادن این مسیر و بستر، نویسنده به بررسی پس زمینه ی مطالعاتی نیچه در فلسفه ی اخلاق شوپنهاور و پل ره می پردازد و آن مایه از افکار این دو اندیشمند را که مورد توجه و دغدغه ی نیچه در تاریخ احساس های اخلاقی بوده است بررسی می کند. سپس ضمن بررسی فصل «درباره ی تاریخ احساس های اخلاقی» نشان می دهد که چگونه و دقیقا بر سر چه مباحثی نیچه مسیر خود را از شوپنهاور و پل ره جدا می کند و راه را برای ظهور یک تبارشناسی-روانشناسی اخلاق در آثار میانی و سپس تر در آثار متاخر خود باز می کند.

    کلید واژگان: تاریخ, احساس اخلاقی, روانشناسی, خاستگاه, خودخواهی}
    Hamidreza Mahboobi Arani

    “On the History of the Moral Sensation”, the second chapter of Human All Too Human, is Nietzsche’s first serious and immediate encounter with the problem of morality through his published works till then. Hence, its significance in forming Nietzsche’s complicated views on morality. The current article firstly shows why and how the history of moral sensation begin to become one of Nietzsche’s main concerns through his middle period, where its origin lies, through which way such a concern developed and on what background it is founded. To explain the background and context, I briefly turned to Schopenhauer and Paul Rée’s philosophy of morality, following the threads bringing us to Nietzsche’s. Then, through investigating into the main themes of “On the History of the Moral Sensation”, I show in what ways Nietzsche’s thinking departs itself from that of Schopenhauer and Paul Rée, paving the way for the emergence of a genealogy-psychology of morality in his works of middle and late periods.

    Keywords: History, Moral sensations, psychology, origin, egoism}
  • رضا ماحوزی*، زهره سعیدی
    در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بی آنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته باشد. مطابق با سطح نخست این مفهوم که اصطلاحا به عنوان خوانش خداشناختی از مفهوم خیر اعلا شناخته شده است، مطابقت و هم سویی دو مولفه خیر اعلا، یعنی سعادت و فضیلت، تنها به کمک خداوند و در جهانی دیگر حاصل می آید؛ موضوعی که علاوه بر اصل موضوعه خداوند، نیازمند دو ایده معقول دیگر، یعنی بقاء نفس و اختیار نیز هست. از سوی دیگر، مطابق با سطح دوم این مفهوم که اصطلاحا به عنوان خوانش سکولار و سیاسی شناخته شده است، مطابقت مذکور به مدد تلاش این جهانی خود انسان ها در قالب جامعه مدنی حاصل می آید. این تعارض محتوایی، برخلاف دیدگاه برخی از محققان، ناظر به دو وجه مکمل در اندیشه کانت است و با اصول کلی اندیشه نقدی وی مطابقت دارد. این نوشتار تلاش دارد، ضمن تشریح مواضع دوگانه کانت دربار ه خیر اعلا، نشان دهد چگونه در گستره کلی حرکت غایت مندانه آدمی در طول تاریخ، هر یک از این دو وجه نیازمند دیگری است و بدون آن، وجه مکمل نمی تواند تبیین گردد.
    کلید واژگان: خیر اعلا, فضیلت, سعادت, خدا, انسان, تاریخ}
    Reza Mahoozi *, Zohreh Saeedi
    In Kant's moral theory, he describes two levels of highest good as sensible (realizable) and supersensible (reasonable). He mentions to these concepts in all his works, without shedding light on fundamental conflict and dispute inherited in the simultaneousness of these two. In accordance with the first level of this concept, have been known as a theological reading of the highest good concept, comparison, and accompaniment of two component of the highest good, that is happiness and virtue, only is achieved with the help of God. In addition to the postulate of God, this subject needs two other reasonable ideas of immortality and freedom. Besides, in accordance with the second level of this concept known as the secular and political reading of the highest good, the comparison is achieved with the help of human activity in this world in form of civil society. This content conflict, contrary to the view of some scholars, refers to two complementary forms in Kant’s thought and it corresponds with the general principles of his critical thinking. While explains Kant’s twofold positions on the highest good, this paper tries to demonstrate how these two forms need to another and otherwise, the complementary component cannot be explained.
    Keywords: Highest good, virtue, Happiness, God, Human, History}
  • مجتبی زروانی*، لیلا عبداللهی
    میرچا الیاده رابطه انسان را با دین نه برمبنای زیست روانشناختی و جامعه شناختی وی، بلکه بر پایه کارکرد ذاتی اش به مثابه موجودی دینی بررسی نمود. به باور الیاده هویت دینی انسان در دوران پیشامدرن محفوظ بوده و با شیوه ای دین ورزانه با نظام معرفتی و الگوی زندگی فرا تاریخی می زیسته است. با ورود انسان به دنیای مدرن، الینه شدن و انکار هویت دینی از سوی انسان اتفاق افتاده است. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی دیدگاه الیاده را در موضوع انسان دینی بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته که الیاده با مقایسه ساختار ماهیت انسان باستانی با ماهیتی که انسان مدرن برای خود در نظر دارد، اولا: انسان مدرن با الینه شدن و انکار ماهیت دینی خود ، چه ارزش هایی را از دست داده است.ثانیا، در زندگی، اندیشه و عاطفه انسان مدرن هویت و ویژگی تاثیر گذار معنا داری وجود ندارد.و ثالثا راه بازگشت ارزش های پیشا مدرن و کسب هویت دینی انسان امروز، آشتی او با ارزش های دینی و ارتباط با اسطوره است .
    کلید واژگان: الیاده, پدیدارشناسی, انسان دینی, امر مقدس, انسان مدرن, باستانی, تاریخ}
    Mojtaba Zurvani*, Leila Abdollahi
    Mircea Eliade examined the relationship between man and religion not on the basis of his psychological and sociological life, but on the basis of his intrinsic functioning as a religious being. As viewed by Eliade, the religious identity of man has been existent in pre-modern times and lived in a religious manner with an epistemic and a post-history model of life. With man`s being initiated into the modern world, the alienation and denial of religious identity has occurred by him. This article, using the analytico- descriptive approach, studies Eliade`s view on human being and concluded that Eliade, comparing the structure of the nature of ancient human with that of modern man, has achieved the fact that, firstly, modern man as becoming alienated and missing his religious nature, lacks many valuse and, secondly, there may not be found any meaningful and influential identity or particularity and, thirdly, the way for pre-modern values to return and for the religious identity of modern man to be achieved, would be his reconciliation With religious values and his link with myth.
    Keywords: Eliade, Phenomenology, Religious Man, the Sacred, ModernMan, Ancient, History}
  • سیدهاشم هاشمی
    سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانه ای، در این سریال مفهوم «ایران» به عنوان متغیر مستقل و نقش آفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در واقع، ایران قلب تپنده سریال به حساب آمده و هر آنچه پیرامون آن روی می دهد، با این موقعیت در نظر گرفته می شود و قهرمانان تاریخ از آن حیث بزرگ می شوند که در پی عظمت آن هستند و کسانی که حقیرند، از آن حیث چنین اند که با الگوی مفهوم ایران ناسازگارند. از حیث محتوایی در این سریال، سطح سه گانه آگاهی یعنی «تاریخ، رسانه و هستی شناسی» همنوایی ویژه ای می یابند. در معناسازی این سریال، این ترکیب همگون که فرایند سریال را صورت بندی معنایی نموده، دارای پیامدهای خاص معنایی است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سریال، به رهیافت کلی اشاره دارد که ساختار فیلم بر آن نهاده شده است. این رهیافت کلی، حضور رویکرد رئالیستی در سریال سازی در بازنمایی تاریخ معاصراست.
    کلید واژگان: تاریخ, رسانه, هستی شناسی, ایران, شاه, رئالیسم}
    Sayyed Hasem Hashemi
    The serial "The Mystery of the Shah" is a realistic narrative on the contemporary Iranian history. Regarding the media structure, the concept of Iran in this series is considered as an independent variable and the actors and the events are regarded as dependent variables. In fact, Iran is considered as the heart of this narrative, and all the happenings are viewed from this angel. The historical heroes are praiseworthy because they seek the greatness of Iran, and those who are not in accord with the pattern of the concept of Iran are despised. In terms of content, in this series, the triple level of consciousness, namely, history, media and ontology are remarkably harmonious, and this homogeneous composition, which adds true meaning to the formulation of the serial, has specific semantic outcomes. The present study seeks to analyze the content of the serial and touches on the general approach on which the structure of the film is based. This general review indicates the realistic approach to the production of the serial about the contemporary history.
    Keywords: history, media, ontology, Iran, Shah, realism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال