به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تحریف » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تحریف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا سرخوشی، محمدعلی ربی پور*، علیرضا رادبین، راضیه شیرینی

    بی تردید احادیث گنجینه گرانسنگ در میان منابع معرفتی اندیشه اسلامی است. استفاده از این گنجینه پربها، نیازمند طی مقدماتی است که یکی از آنها شناسایی آسیب هاست تا حدیث پژوه بتواند نسبت به زدودن پیامدهای نامطلوب آن در حوزه فهم حدیث اقدام نماید. «تصحیف» به معنای تغییر یافتن بخشی از حدیث به کلمه یا عبارت دیگر، یکی از آفت های راه یافته در احادیث است که تشخیص و رفع پیامدهای آن پژوهشی را می طلبد. از آنجا که اندک تغییر در حروف و کلمات، فهم ما را از مقصود اصلی معصوم (ع) با مشکل مواجه خواهد کرد و ما را در رسیدن به معنایی درست و مقبول ناکام می گذارد، توجه به پدیده تصحیف از اهمیت بسزایی برخوردار است. «تحریف» به معنای تغییر یافتن حدیث در لفظ یا معنا، یکی از این آفتهای راه یافته در احادیث است که تشخیص آن و توجه به پیامدهای نامطلوبی که دارد پژوهشی دقیق را می طلبد. تحریف متون دینی سابقه دیرینه ای داشته و از دیرباز مورد توجه و دغدغه متفکران اسلامی بویژه حدیث پژوهان بوده است. این نوشتار، با روش توصیفی - تحلیلی با هدف بیان عوامل و پیامدهای تحریف در احادیث، شکل گرفته است. از آنجا که اندک تغییر در حروف و کلمات، ما را در رسیدن به مقصود اصلی معصوم (ع) ناکام می گذارد، توجه به آسیب «تحریف» از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, تصحیف, تحریف, اثرات, تهذیب الاحکام}
    Zahra Sarkhoshi, Mohammadali Rabbipour *, Alireza Radbin, Razia Shirini

    Undoubtedly, hadiths are a precious treasure among the epistemic sources of Islamic thought. The use of this precious treasure requires preliminary steps, one of which is to identify the damage so that the hadith researcher can remove its undesirable consequences in the field of understanding hadith. "Correction" means changing a part of the hadith to another word or phrase. It is one of the plagues found in the hadiths, which requires research to identify and fix its consequences. Since a slight change in the letters and words will make it difficult for us to understand the main meaning of Masoom (PBUH) and fail us in reaching a correct and acceptable meaning, it is very important to pay attention to the phenomenon of spelling. "Distortion" in the meaning of changing the word or meaning of the hadith is one of these plagues in the hadiths that requires careful research to identify it and pay attention to its adverse consequences. The distortion of religious texts has a long history and has long been the subject of attention and concern of Islamic thinkers, especially hadith scholars. This article is written with a descriptive-analytical method with the aim of explaining the factors and consequences of distortions in hadiths. Since a small change in letters and words fails us in reaching the main intention of Masoom (pbuh), it is very important to pay attention to the damage of "distortion". Keywords: hadith jurisprudence, tasheef, distortion, effects, tahteeb al-ahkam.

    Keywords: Hadith Jurisprudence, Tasheef, Distortion, Effects, Tahteeb Al-Ahkam}
  • قدرت الله قربانی*

    نهضت عاشورا دچار انواع تحریفات لفظی و معنوی شده است که نقش عوام شیعیان در وقوع آنها برجسته است. به نظر می رسد غفلت از علل و فلسفه وقوع حادثه کربلا، و دل مشغولی به امور عرضی آن و پیوند گرامی داشت نهضت عاشورا با معیشت مردم، موجب گسترش چنین تحریفاتی شده است. همچنین غلبه رویکرد عاطفی موجب چشم پوشی مردم از اتخاذ رویکرد عقلانی به این نهضت گردیده است. علاوه بر این موارد، عواملی چون تقدس-سازی و تفسیر استثنایی، تفسیر شفاعت محور، عرف گرایی و تلقی عادت محور از نهضت عاشورا، از موارد مهم تحریفات این واقعه است. در این تحقیق ضمن آسیب شناسی علل و عوامل مختلف تحریف نهضت عاشورا، بر خطاهای رایج شیعیان در مواجهه با پاسداشت این نهضت و راهبردهای مواجهه با آنها تاکید خواهد شد. برخی از این خطاها عبارتند از: غفلت از فلسفه و اهداف نهضت عاشورا و تمرکز بر روش های عزاداری، عاطفه گرایی و احساس گرایی، نگرش طلب کارانه نسبت به امام حسین (ع)، محوریت روضه خوانان و مداحان بازاری به جای علما و نخبگان دردمند، آمیخته شدن نهضت عاشورا با فرهنگ های قومی و قبیله ای، و خلط در معیارهای حسینی بودن. در مواجهه با آسیب های مذکور راهبردهای زیر پیشنهاد می شود: ضرورت شناخت دقیق تاریخ عاشورا توسط عموم شیعیان، لزوم بازخوانی مداوم فلسفه و اهداف نهضت عاشورا، اهمیت تفکیک ذاتیات و عرضیات نهضت عاشورا از همدیگر، آسیب شناسی و اصلاح سنت روضه خوانی و مداحی، و تلاش برای تعمیق فهم مردم از آموزه های اصیل عاشورایی.

    کلید واژگان: نهضت عاشورا, تحریف, شیعیان, رویکرد عقلانی, اهداف واقعه عاشورا}
    Ghodratalah Qorbani*

    The Ashura movement has undergone all kinds of verbal and spiritual distortions, the role of the Shia people in their occurrence is prominent. It seems that the neglect of the causes and philosophy of the Karbala incident, and the preoccupation with its side issues and the connection of honoring the Ashura movement with people's livelihood, have caused the spread of such distortions. Also, the predominance of the emotional approach has caused people to overlook the adoption of a rational approach to this movement. In addition to these cases, factors such as sanctification and exceptional interpretation, intercession-oriented interpretation, traditionalism and habit-oriented perception of the Ashura movement are among the important distortions of this event. In this research, along with the pathology of the various causes and factors of the distortion of the Ashura movement, the common mistakes of Shiites in facing the observance of this movement and the strategies to face them will be emphasized. Some of these errors include: neglecting the philosophy and goals of the Ashura movement and focusing on mourning methods, emotionalism and emotionalism, a demanding attitude towards Imam Hussain (a.s.), the focus of prayer singers and market preachers instead of scholars and suffering elites, the mixing of the Ashura movement. with ethnic and tribal cultures, and confusion in Hossein's criteria. In the face of the aforementioned harms, the following strategies are suggested: the necessity of accurate knowledge of the history of Ashura by the general Shia, the necessity of constantly re-reading the philosophy and goals of the Ashura movement, the importance of separating the essences and side effects of the Ashura movement from each other, pathology and reforming the tradition of prayer and praise, and efforts to Deepening people's understanding of the authentic Ashura teachings.

    Keywords: Ashura Movement, Distortion, Shias, rational approach, Objectives of Ashura event}
  • شریفه فهیمی

    مقاله حاضر، دیدگاه متفکران مسلمان در تبیین خاتمیت را بررسی می کند و هدف از آن دست یافتن به تبیینی صحیح از خاتمیت به دلیل بحث های دامنه دار در بین متفکران معاصر است. ازبین دیدگاه های موجود، دیدگاه شهید مطهری، اقبال لاهوری و دکتر سروش بررسی شده است. نوع منابع استفاده شده در مقاله حاضر کتب و آثار این متفکران و برخی منابع مربوط به دیدگاه آنها به روش توصیفی است. از بررسی دیدگاه ها در تبیین خاتمیت روشن می شود که متفکران مسلمان دیدگاه های متفاوتی در تبیین خاتمیت ارایه کرده اند. شهید مطهری با منتفی دانستن علل تجدید نبوت ها، خاتمیت را تبیین می کند و به نظر می رسد صحیح ترین دیدگاه در این مورد باشد که براساس آن، راز خاتمیت در جاودانگی و تکامل اسلام است و ارکان آن مبتنی بر وضع خاص قانون گذاری اسلام، استعداد پایان ناپذیر کتاب و سنت و به ویژه عنصر اجتهاد در اسلام است. اقبال لاهوری معتقد است که در دوره جدید به دلیل به کمال رسیدن عقل استقرایی بشر، نیازی به دستورات بیرونی وحی نیست. این استدلال، تام نیست. دکتر سروش با ارایه سه تفسیر متفاوت از خاتمیت، گاهی راز خاتمیت را تجربه تفسیرنشده پیامبر (ص) می داند. به همین دلیل وحی را زنده و انسان ها را هر لحظه از آن بهره‏مند می‏داند. گاهی خاتمیت را به معنای استغنا از وحی و گاه به معنای برداشتن عنصر ماموریت و ولایت از تجارب دینی و بسط تجربه های پیامبرانه عنوان می کند که همه این تفاسیر، اشکال دارد و متناقض است.

    کلید واژگان: خاتمیت, تحریف, نقص, اجتهاد, وحی, عقل استقرایی, تجربه دینی, بسط تجربه نبوی}
  • محمد حسن قدردان قراملکی*

    قرآن اولین و مهم ترین منبع در تفسیر آموزه های اسلام است که اعتبار آن از حیث سندی و دلالی مورد اتفاق اکثریت اندیشوران مسلمان است، لکن در طول تاریخ برخی - اعم از اهل سنت و تشیع مثل قرآنیون و اخباریون - در یکی از آن دو یا در هر دو دچار تردید یا انکار شده اند. مکتب تفکیک به رهبری میرزای مهدی اصفهانی اهتمام خاصی به منبع روایات داشته است، اما در باره اعتبار قرآن به عنوان منبع معرفتی دین موضع متفاوتی دارد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که مکتب تفکیک خصوصا طیف اولشان در باره اعتبار سندی و دلالی قرآن موضع تردید یا انکار داشتند و یا آن لازمه مبانی شان است. بخش اول مقاله به تبیین موضع برخی از مکتب تفکیکی ها در خصوص جرح در اعتبار سندی قرآن با طرح نظریه تحریف از نوع حذف و نقد آن پرداخته است. قسمت دوم مقاله به بررسی و نقد موضع آنان مبنی بر تضعیف اعتبار دلالی آیات قرآن با تمسک به ادله ای مانند: تقسیم علم انسان به الهی و بشری، قرینه منفصله انگاری روایات نسبت به قرآن، تفکیک نصوص از ظواهر، اختصاص یافته است.

    کلید واژگان: مکتب تفکیک, قرآن, تحریف, قطعی الصدور و الدلاله, میرزا مهدی اصفهانی}
    Mohammad Hassan Ghadrdan Ghara Maleki *

    The Qur'an is the first and foremost source in the interpretation of the teachings of Islam, the validity of which is accepted by the majority of Muslim thinkers, but historically some - whether Sunnis or Shiites like the Qur'an and the Akhbaris - in either or Both have been in doubt or denied. The school of separation led by Mirza Mehdi Esfahani has had a particular interest in the source of traditions, but has a different position on the validity of the Qur'an as the epistemic source of religion. This article will show that the separatist schools, especially their first spectrum, either questioned or denied the validity or validity of the Qur'anic scripture, or they needed it. The first part of the article explains the position of some of the schools of distinction regarding the damage to the validity of the Qur'anic document by proposing a theory of distortion and its criticism. The second part of the article is devoted to examining and criticizing their position on undermining the validity of the Qur'anic verses by focusing on such arguments as: the division of human science into divine and human, the divisive aspect of the Qur'anic traditions, the separation of texts from appearance.

    Keywords: Separation School, Quran, Distortion, Qazi al-Sadur, al-Dula'ala, Mirza Mehdi Isfahani}
  • عبدالرحمن باقرزاده *

    کنکاش و جست وجو در منابع دینی، حاکی از بی مهری گسترده، تحریف و سانسور آن دسته از اسنادی است که با تصریح یا اشاره، به جایگاه رفیع خاندان عصمت علیه السلام و مقام ولایت و امامت آن ها پرداخته اند. سوال این است که آیا احادیث متواتری چون حدیث ثقلین از این تحریفات در امان ماندند؟ یافته ها حاکی است که متاسفانه معتبرین احادیث اسلامی، مانند حدیث شریف ثقلین نیز از تیغ تحریف، محفوظ نمانده اند و دست های ناپاک با اغراض گوناگون، سعی در کم رنگ کردن پیام این حدیث و حتی از کار انداختن آن در موضوع ولایت و امامت برآمدند. این تحریف ها که گاهی به صورت لفظی و گاهی معنوی صورت پذیرفت، اعتراض برخی دانشمندان باانصاف اهل سنت را هم برانگیخت. با توجه به آثار بابرکت این حدیث در معرفی حقانیت مکتب شیعه و اثبات دست اندازی های مخالفان در آن، و ضرورت محافظت از سرمایه های معنوی و دینی، بر آن شدیم تا با روش کتاب خانه ای و تکیه بر منابع معتبر عامه، نگاهی به برخی تحریفات صورت گرفته در حدیث مزبور داشته باشیم.

    کلید واژگان: ثقلین, تحریف, کتاب الله, عترت, سنت}
    Abdul-Rahman Bagherzadeh *

    Investigation and search in religious sources indicates the widespread non-hospitability, distortion and censorship of those documents which explicitly or implicitly brought up the high status of the house of Infallibility (AS) and their status of the Guardianship and Imamate. The question is that whether have any successive (motawater) hadiths such as Hadith of Thaqalayn been safe from these distortions? The findings show that unfortunately the most authentic Islamic hadiths, such as venerable Hadith of Thaqalayn, have not been protected from the razor of distortion, and unclean hands with various purposes have attempted to diminish the message of this hadith and even disrupt it in the topic of the Guardianship and Imamate. These distortions, sometimes literal and sometimes in the meaning, prompted protests by some unprejudiced Sunni scholars. Considering the auspicious results of this hadith in introducing the legitimacy of the Shiite school and proving the arrogance of the opponents in it, and the need to protect the spiritual and religious capital, we decided to look at some distortions in this hadith, using the library method and relying on the authentic Sunni sources.

    Keywords: Thaqalayn, distortion, the book of God, Etrah (the Prophet's Family), Sunnah (tradition)}
  • علیرضا انتظاری*، حمید ستوده
    بررسی «کتاب مقدس» از موضوعات چالشی و مهمی است که امروزه، به ویژه با گسترش تبلیغات مسیحی، بسامد ابتلای بالایی یافته است و شایسته می نماید تا از منظر فقهی، بازکاوی گردد. مع الوصف، برای آنکه داوری فقهی در این مسئله، قرین دقت گردد، ضروری است تا پاره ای از مباحث الهیاتی درباره کتاب مقدس نیز روشنی یابد. لذا، تبیین آیات تورات و انجیل، و نیز دیدگاه آن درباره برخی مباحث کلامی مانند «خداوند» و «پیامبران» مطمح نظر قرار گرفت و سپس، ماهیت و جایگاه «عهدین» از نگاه و داوری قران کریم در یک مقطع، قرین نقادی آن از منظر صاحب نظران الهیات در غرب اندیشه ها گردیده است. از دیدگاه فقهی نیز، با نقد مدعای برخی محققان مبنی بر عدم صدق کتب ضلال بر این مجموعه، به نقد استدلالی آن پرداخته می شود. بنابراین، به سبب ماهیت خاص نوشتار حاضر، روش خاصی، بر این پژوهش سایه افکنده است؛ البته، با این تفاوت که در مباحث موضوع شناسی، مباحث کلامی، نقش پایه ای و نخستین را داراست. رهاورد پژوهش آن است که با توجه به قرائن و شواهد موجود، به ویژه تناقضات درونی که مورد اعتراف دانشمندان الهیات غربی است، کتاب مقدس، فاقد عصمت لفظی، و نوشته ای برساخته و بشری است و از نظر فقهی نیز با توجه به مضامین غیر حقیقی که درباره خداوند و پیامبران در آن وجود دارد، بسان کتب ضلال محسوب شده و حرمت حفظ آن در معنای عام خود، شامل هر نوع فعالیت و برنامه ای است که در راستای ماندگاری و احیای آن تلقی گردد.
    کلید واژگان: کتب ضلال, تورات, انجیل, جعل, تحریف, حفظ}
    Alireza Entezari*, Hamid Sotoodeh
    Nowadays the review of "Bible" is an important and challenging issue, and especially with the spread of Christian publicity, it is worthy from jurisprudential point of view. However, for the careful jurisprudential judgment, it is necessary to clarify some theological discussions about the Bible. Therefore, the explanation of the verses in the Torah and the Gospel as well as the views about some theological issues such as "God" and "prophets" are taken into consideration. Then, the judgments of the nature and the status of the "Bible" by the Holy Quran at one point coincide with some critical viewpoints of theological scholars in West and are criticized from the jurisprudential point of view. Therefore, due to the jurisprudential nature of the present study, a common method is used with the difference that theological issues has the first and fundamental role in the discussion of the subject. According to the evidence and specially the internal contradictions which have been acknowledged by the western theological scholars, the findings of the research is that Bible has no verbal infallibility and considering the false concepts about God and the prophet, it has been written by human and is unholy and blasphemous, and its maintaining includes any activities in line with its survival and revival.
    Keywords: Blasphemous books, The Torah, The Gospel, distortion, falsification, maintainig}
  • محمدحسن احمدی*
    متکلمان اسلامی، تردیدی در تحریف شده بودن تورات و انجیل موجود، روا نداشته اند. از سویی دیگر، اصطلاح تحریف در قرآن به صورت جدی مطرح شده است. مراجعه به عهدین صرف نظر از ناسازگاری های درونی - وجود نمونه های فراوانی از ناسازگاری های مطالب آن با عقل را آشکار می سازد. این رویکرد کلامی، زمینه طرح مفهومی از تحریف را فراهم آورده است که به نظر می رسد کاملا با مفهوم قرآنی آن هماهنگی نداشته باشد. بررسی آیات قرآن نشان می دهد که قرآن کریم، قصد جدی برای ورود به حوزه تحریف عهدین مصطلح، نداشته است و عهدین، به عنوان یک ماهیت نوشتاری خاص، موردنظر آیات قرآن و روایات نبوده اند. بنابراین اساسا انتظار اینکه آیات قرآن یا روایات به نقد مطالب عهدین بپردازند، انتظاری غیر عالمانه و ناشی از عدم درک صحیح گفتمان فرهنگی حاکم است. مبنای کلامی تحریف بر بررسی متن عهدین و نقد متنی آن و مشاهده انبوه نااستواری های متنی، شکل گرفته است. آنچه که قرآن کریم، در طرح مسئله تحریف، به آن تمرکز پیدا کرده است، مسئله کتمان حقانیت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم است.
    کلید واژگان: تحریف, عهدین, تورات, انجیل, اهل کتاب}
    Mohammad Hasan Ahmadi*
    Muslim scholars have no doubt that the Bible is distorted and not valid. On the other hand, the term "Distoration" has been seriously named in Quran. Jewish and Christian do not insist on the theory of Revelation nature of Bible. In Islam, there is Inconsistency between the Quranic and theological approach to the Concept of distortion of Torah and Ingil (T.&I.). In the Quran, T.&I. as a divine revelations - which are not necessarily written texts – are respected to be believed. There is a difference between T.&I. which are revealed and what were available. From the Quranic perspective T.&I. have all divine revelation originated. A Survey on Quran verses and hadith shows that the theological approach to the problem of distortion(based on textual Instability) and Quranic approach have not a perfect harmony. The main reason for this lack of coordination is misunderstanding the discursive space - not just writing nature – which could influence on the analysis of the Distortion phenomenon. Basically, Quran has no a serious intention to enter the subject of distortion and T.&I. are not considered as a literary nature in Quran and hadith. So basically the criticizing Bible by Quran is unrealistic and not expected based on a scientific understanding of the cultural discourse. Finally What Quran considers by distortion has a clear single meaning: concealing the truth of prophet Mohammad (PBUH).
    Keywords: The People of Book, Distortion, the Bible, Torah, Gospel}
  • ایت الله جوادی آملی
    آنچه درپی می آید، پیام حضرت آیه الله جوادی آملی مدظله العالی به کنگرهٴ بزرگداشت آیت الله آقامیرزا جواد تهرانی است. در این پیام ضمن تکریم آن فقیه و مفسر وارسته و تقدیر از برگزارکنندگان و حاضران در همایش برخی مبادی و نکات اساسی درباره قرآن کریم و فهم آن مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تحریف, تلقی وحی, عصمت وحی, فهم قرآن, مبادی وحی}
    What follows is the message of ÀyatullÁh JawÁdÐ ÀmulÐ to the congress in honour of ÀyatullÁh ÀqÁmÐrzÁ JawÁd TehranÐ. In addition to extolling the late jurisprudent and exegete and thanking the conveners and participants of the symposium, the author goes on to investigate some of the fundamental matters concerning the Noble QurÞÁn and its understanding.
  • محمد توکل، محسن ناصری راد
    زمینه
    سرقت علمی (سرقت علمی یا ادبی) جعل و تحریف اصلی ترین مصادیق سوء رفتار و تقلب در پژوهش و کار علمی به شمار می روند. نیاز به شفاف سازی این مفاهیم ضروری است تا پژوهشگران در مراحل مختلف پژوهش آنان را رعایت کنند. هدف این مقاله، مطالعه مفاهیم سرقت علمی، جعل و تحریف در پژوهش است.
    روش کار
    این پژوهش مبتنی بر رویکردی نظری است و داده ها با روش اسنادی گردآوری شده است. در جریان گردآوری داده ها، سرقت علمی، جعل و تحریف در پژوهش و کار علمی مفهوم سازی گردیده و سپس به تلقیق هر یک از این مفاهیم پرداخته شده است. در ارتباط با این واقعیت های اجتماعی، در کنار مفاهیم، توجی هات و تحلیل هایی از جامعه شناسی علم ارائه شده است.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد سرقت علمی، تصاحب عمده یا جزئی اندیشه ها، فرایندها، نتایج، حرف ها یا مالکیت معنوی چاپ شده یا چاپ نشده نویسندگان، دانشمندان و پژوهشگران دیگر و ارائه آنها به عنوان متعلقه خود بدون دادن انتساب یا اعتبار مناسب به بانی و مبدع آنان است. انواع جعل و تحریف عبارت اند از: خود سرقت علمی، سرقت علمی ثانوی و سرقت علمی سایبر. دو نوع رایج خود جعل و تحریف شامل قطعه قطعه سازی و انتشار مجدد اثر است. سرقت علمی سایبر می تواند تام یا الصاق باشد. جعل، ساخت و تولید کامل یا جزئی داده ها و نتایج اصلی و جایگزینی آنان با داده ها و نتایج تصنعی و ارائه گزارش است. جعل می تواند تام یا جزئی باشد. تحریف، دستکاری تعمدی مواد، تجهیزات و فرایندهای پژوهش و یا تغییر یا حذف تعمدی داده ها و نتایج و ارائه سوگیرانه گزارش پژوهش و یا تفسیر غلط هدفدار شواهد و مدارک، داده ها، یافته ها، نتیجه گیری و یا پیام علمی، با دادن اعتبار غلط به دانشمند دیگر است. دست بردن در اسناد، فراموشی انگاری ارجاع، پیرایش و تفسیر غلط از رایج ترین انواع تحریف به شمار می روند. وجه ممیزه اساسی سوء رفتار و تقلب در پژوهش و کار علمی (جعل و تحریف) از خطا و سهل انگاری در پژوهش داشتن نیت فریب است. در این مقاله، چارچوب های اخلاق فردی، گروهی (اجتماع علمی) و اجتماعی (کل جامعه) در ارتباط با سوء رفتار و تقلب علمی بحث و نتیجه گیری خواهد شد.
    کلید واژگان: دستبرد علمی, تحریف, جامعه شناسی علم, جعل, سوء رفتار در پژوهش}
    M. Tavakol, M. Naseri Rad
    Background
    Plagiarism, and different types of research misconducts, are define and described, af¬ter made transparent its importance as scientific misconduct which endangers the content of sci-ence, and the place of scientists in society.
    Methods
    Documentation and analytic; with reference to well-known authoritative sources to de-fine different types of plagiarism, then using an explanatory approach from sociology of sci¬ence to locate plagiarism sociologically.
    Conclusion
    Plagiarism and denouncing it, both, are old-even in Persian culture. To define them, to publicize them, and to educate the members of the Scientific Community is necessary but not enough. Social roots of plagiarism and the social framework that allows it or makes it possi¬ble, also, should be studied and changed.
  • سید محمد نجفی یزدی
    مقاله حاضر در راستای بررسی تحریفات عاشورا به نقد و تحلیل کتاب عاشورا پژوهی می پردازد. در این مقاله، چهار مورد از مواردی که ادعای تحریف و بطلان در آن شده است، مورد بررسی و تامل قرار گرفته است.
    1. جریان استعفاء جناب مسلم بن عقیل در ادامه راه کوفه، 2. ادعای سه تحریف بزرگ از ابن عساکر در کتاب عاشورا پژوهی، 3. نقد و بررسی ادعای گزافه بودن برخی آمارها با عنوان یک کلاغ چهل کلاغ که شمار کشته های سپاه عمرسعد فقط 88 نفر ذکر نموده و مدعی شده که آمار شهداء کربلا بیش از 107 نفر نیست و یاران حضرت نیز از 89 نفر تجاوز نمی کرده است،4. نقد و بررسی ادعای کتاب مذکور مبنی بر بطلان طلب آب توسط سیدالشهداء از دشمن.
    کلید واژگان: عاشورا, تحریف, مسلم بن عقیل, عطش}
  • علی حسین زاده
    این پژوهش، به بررسی خطاهای شناختی می پردازد که به عنوان زیربنای احساس فرد برای رفتار می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. هدف این تحقیق، مقابله با خطاهای شناختی است تا از این طریق، از بروز رفتارهای منفی برخاسته از افکار منفی جلوگیری شود. روش تحقیق، تحلیل محتواست که به صورت نظری و در محیط کتابخانه انجام گرفته است. در این تحلیل، از مبانی روان شناختی با استفاده از آیات و روایات بحث شده است. یافته ما در این تحقیق نشان می دهد که خطاهای شناختی عمدتا برخاسته از حدس های غیرقطعی و تکیه بر ذهنیت های ناصواب است و فرد خطافکر همواره می خواهد رفتار دیگران را حدس بزند و بر اساس تحلیل نادرست، آنها را به اموری منفی متصف سازد که غیرواقعی است و درباره خودش اعتقاد دارد که درست حدس می زند. سؤال این است که، آیا می توان ذهن دیگران را خواند؟ آیا دسترسی به افکار دیگران به راحتی پدید می آید؟ چه دلیل و شاهدی می توان یافت که حدس ما قطعی است؟
    کلید واژگان: شناخت, تحریف, خطا, منفی, ذهن, حدس}
  • امیررضا اشرفی
    هدف از این نوشتار تحلیل و بررسی دیدگاه و ادله علامه طباطبائی در باب مصونیت قرآن از تحریف است. به عقیده صاحب تفسیر المیزان، در قرآن هیچ تحریفی که به اعجاز، هدایت بودن و عام ترین وصف آن یعنی «ذکر بودن» لطمه ای بزند و تغییری در معنای آن ایجاد کند، صورت نگرفته است. علامه در این باره، به دلایل قرآنی و روایی متعددی تمسک نموده است. وی بر این باور است آیات قرآن چینش الهی خود را در مصحف موجود کاملا حفظ کرده اند و تفاوت میان ترتیب مصحف کنونی با مصحف حضرت علی علیه السلام که به ترتیب نزول سامان یافته مانعی برای تمسک به قرینه سیاق نیست؛ زیرا قرآن به مناسبت های گوناگون، قطعه قطعه نازل شده و سیاق آیات نشان می دهد که قطعه های مستقل قرآنی پیوند خود را در مصحف کنونی به روشنی حفظ کرده اند. بنابراین، با توجه به واقعیت نزول قرآن، برای تمسک به قرینه سیاق، نیازی به دانستن ترتیب نزول آیات نداریم و با ترتیب کنونی نیز می توانیم به خوبی از قرینه سیاق بهره ببریم و به مراد خداوند دست یابیم
    کلید واژگان: تحریف, المیزان فی تفسیر القرآن, علامه طباطبائی, مصونیت, نظم آیات قرآن, سیاق, مبانی تفسیر}
  • محمدحسین محمدی
    در این مقاله تلاش شده است تا نظرات حضرت امام خمینی پیرامون تاریخ و علوم قرآن از میان سخنان پراکنده آن معظم له جمع آوری و با نظرات دیگران مقایسه و بررسی شود. علی رغم نظرات مختلفی که درباره بعضی از مسائل تاریخ قرآنی از قبیل وحی، نزول قرآن و کیفیت نزول آن ابراز شده است، اندیشه های حضرت امام از جهات مختلف قابل دقت است که نگارنده در این نوشتار به تحلیل و بررسی آن پرداخته و ضمن مقایسه آن با دیدگاه های دیگران، نظر خود را همراه با ادله ذکر نموده است.
    کلید واژگان: تاریخ, قرآن, وحی, بیت المعمور, بیت العزه, حروف مقطعه, تحریف}
    Hojjat-Al-Islam Muhammad Hossein Muhammadi
    This essay aims at studying the ideas of Imam Khomeini (pbuh) about history of Quran and Quranic sciences extracted from his remarks and comparing them to the ideas of others [other philosophers and scholars]. Considering the variant ideas presented about the history of Quran and its revelation and circumstance of Quran revelation, the ideas of Imam Khomeini are brilliantly noticeable from different dimensions. Afrer surveying and analizing the ideas of Imam Khomeini and comparing them with those of other, the writer has stated his own idea along with ample reasoning.
  • سید رضامودب
    دکتر محمدحسین ذهبی یکی از عالمان معاصر اهل سنت است. وی در کتاب التفسیر و المفسرون که از جمله منابع درسی در برخی از مراکز پیش دانشگاهی فریقین به شمار می آید، به بررسی تاریخ تفسیر قرآن در عهد صحابه و تابعین و پس از آن دوره پرداخته است وی ضمن بیان اقسام روش های تفسیری، روش شماری از مفسران اهل سنت و شیعه اثناعشری را بررسی کرده است. در این مقاله، برسی های ایشان در مورد اعتقادات شیعه از جمله جایگاه بطن آیات، روایات تفسیری شیعه، تحریف، منزلت امامان، سحر النبی و معرفی التفاسیر شیعه از جمله تفسیر مجمع البیان، مورد مداقه واقع شده و تاملاتی در این زمینه ها، بیان شده است.
    کلید واژگان: روش تفسیری, تفسیر به رای, تفسیر ممدوح و مذموم, بطن, تحریف, اعتزال}
    S.Reza Moaddab
    Dr. Mohammad Hossein Zahabi is a contemporary Sunnite scholar. In a book titled "Al-Tafsir Al-Mofaseron", he has studied the history of interpretation of Quran in the time of the Companions and Followers, and the interpretation method used by some Shiite and Sunnite interpreters. The present article fully reviews his claims about Shiite beliefs such as interpretive Shiite traditions, alternation, and the significance of Imams, prophetic magic and the interpretation books including "Majmaol Bayan". Zahabi's mistakes and alternations are thoroughly studied.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال