به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفسیر اجتهادی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر اجتهادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی اسلامی، محمدرضا مصطفی پور
    تفاسیر قرآن، هر یک از منهج و روشی استفاده کرده و با گرایشی خاص تنظیم شده اند. روش برخی ماثور و مبتنی بر سنت و روایات منقول از پیامبر و ائمه بوده است و برخی مبتنی بر روش عقل برهانی و برخی بر روش تفسیر قران به قرآن. نیز برخی گرایش ادبی و برخی کلامی و برخی فلسفی و غیره دارند.
    در قرن پانزدهم تفسیر قیم تسنیم به جامعه مسلمانان عرضه شد که به لحاظ روش از روش اجتهادی جامع پیروی می کند. بدین صورت که هم از روش تفسیر قرآن به قرآن و هم از روش ماثور و هم روش عقلی یعنی برهان عقلی استفاده می کند و در گرایش نیز با گرایش معرفتی و اخلاقی و اجتماعی به تفسیر قرآن پرداخته است.
    کلید واژگان: تفسیر اجتهادی, ماثور, امکان, تفسیر قرآن به قرآن, سنت, عقل برهانی, معرفتی, اخلاقی, اجتهادی}
    Mohamali Eslami, Madreza Mostafapour
    Every exegesis of the QurÞÁn is given to a certain methodology and a particular tendency. For instance, some are textual—based on traditions and narrations from the Prophet and the Imams, others are based on a discursive approach and rational demonstration, some embody the intra-QurÞanic way of interpreting the QurÞÁn by the QurÞÁn, while others can be described as lexical, theological, philosophical, or otherwise. In the fifteenth century hijri, the Muslim ummah was witness to the entry of an outstanding exegesis, the TasnÐm, which follows a methodology that is comprehensive, integral, and assiduously interpretive (ijtihÁdÐ). To explain, the methodology employed in this exegesis of the QurÞÁn is both textual (i.e. intra-QurÞÁnic and traditional) as well as based on reason (i.e. using rational demonstration), while including such tendencies as the properly intellectual (or cognitive), ethical, and social.
  • محمد علی رضایی اصفهانی
    امام خمینی علاوه بر ابعاد سیاسی و فقهی، بعد تفسیری نیز داشته است. نمونه بارز آن تفسیر سوره حمد است.
    این مقاله روش تفسیری امام خمینی را بررسی و به این نتیجه می رسد که ایشان از روش تفسیر؛ قرآن به قرآن، روایی، عقلی، اشاری (باطنی)، علمی و اجتهادی بهره برده است و مثالهای متعددی از این روش ها را ارائه می کند.
    نویسنده، پس از بحث مبسوط در روش های فوق به این جمع بندی می رسد که امام خمینی از روش تفسیر به رای پرهیز کرده و دیدگاه خاصی در این مورد ارائه می نمایند.
    کلید واژگان: روش تفسیر, امام خمینی, تفسیر علمی, تفسیر روایی, تفسیر عقلی, تفسیر اشاری, تفسیر اجتهادی}
    Hojjat-Al-Islam Dr. Muhammad A. Rezaei Esfehani
    Imam Khomeini (May his soul rest at peace) not only enjoys comments on politics and fiqh, he also enjoyed a very good command of comment, of which we can refer to his comment on Surah Al-Hamd.The present essay aims at studying the methodology of Imam Khomeini's comments concluding the fact that he has takan advantages of different methods of comment such as Quran-to-Quran, narrative, reasoning, indexical, scientific and fiqh methods. Moreover, large numbers of examples are presented. After an expanded discussion of the afore-mentioned methods, the writer comes to the conclusion that Imam Khomeini has refrained from commenting [interpreting] solely on his own, rather he has presented an especial viewpoint in this regard.
  • سیدفیاض حسین رضوی
    در این مقاله، واژه های تفسیر و عقل از نظر لغت و اصطلاح بررسی می شوند، سپس معنای روش و نیز تاریخچه تفسیر عقلی بیان می گردد. جایگاه عقل و اهمیت تعقل، تفکر و تدبر از دیدگاه قرآن و روایات از مباحث دیگر در این عرصه است. همچنین مفهوم روش تفسر عقلی و دیدگاه های متعدد مربوط به آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دلایل موافقان و مخالفان روش تفسیر عقلی، بررسی و تحلیل شده است. بیان تفاوت روش تفسر عقلی با سایر روش ها (اجتهادی، تفسیر به رای، کلامی و...) از مباحث دیگر این مقاله است...
    کلید واژگان: تفسیر, عقل, تفسیر عقلی, تاویل, تفسیر اجتهادی, تفسیر به رای, ذهبی}
    S.F. Hossein Razavi
    The present article studies the words, "interpretation" and "reason" from an epistemological and terminological point of view. The position and significance of reason has also been discussed from the perspective of Quran and hadith. The concept, "rational interpretation" and other related concepts have been studied thoroughly, along with the pros and cons. The article compares the rational method with the other interpretation methods (deductive, verbal, self-interpretation…). The etymological and terminological concept of allegorical interpretation is explained, considering its relation with the rational interpretation. The other part of the article demonstrates Zahabi's viewpoints on allegorical and rational interpretation and his blending them with the other methods, such as rational interpretation method, deductive interpretation method and self-interpretation method.
  • محمدعلی رضایی اصفهانی

    در این مقال، مطالب زیر مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج ذیل به دست آمده است.
    1. در مقدمه بیان شده که تفسیر عقلی از جایگاه ویژه ای در روش های تفسیری بر خوردار است و مورد نقض و ابرام مذاهب (شیعه، معتزله و اشاعره) قرار گرفته است و معانی متفاوتی از آن ارائه شده است.
    2. در مبحث واژگان، مقصود از روش تفسیر و عقل روشن می شود که در این جا گاهی عقل فطری یا نیروی فکر مراد است و گاهی عقل اکتسابی یا مدرکات و برهان عقلی که هر دو در تفسیر کاربرد دارد.
    3. برخی صاحب نظران تاریخچه تفسیر عقلی را از عصر پیامبر(ص) دانسته اند؛ ولی ریشه های این روش در روایات اهل بیت(ع) یافت می شود. و در دوره تابعین توجه بیش تری به آن شد و در قرون بعدی اوج گرفت.
    4. دیدگاه ها درباره تفسیر عقلی بیان شده که برخی استفاده ابزاری از برهان و قراین عقلی را تفسیر عقلی دانستند و برخی استفاده از نیروی فکر در جمع بندی آیات و احادیث را تفسیر عقلی دانستند و برخی هر دو را مطرح کردند. و ما در پایان به نتیجه رسیدیم که در حقیقت تفسیر عقلی قسم اول است، ولی طبق اصطلاح مشهور - و به طور تسامحی - قسم دوم نیز از تفسیر عقلی به شمار می آید.

    کلید واژگان: تفسیر عقلی قرآن, تفسیر, عقل, قرآن, تعارض عقل و نقل, تفسیر اجتهادی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال