جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تمدن غرب » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه «تمدن غرب» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
اومانیسم یا انسان گرایی مدرن یکی از مکاتبی است که انسان را محور همه چیز قرار می دهد و اصالت را به اراده و خواست او متعلق می داند. از دیدگاه امام موسی صدر، این مکتب مانع نقش آفرینی موثر دین در جهان امروز شده است. به سبب اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش، که با روش توصیفی تحلیلی و انتقادی انجام شد، نقد مبانی این مکتب با توجه به آثار و آرای امام موسی صدر بود تا به این پرسش پاسخ دهد که انسان گرایی نوین چگونه مانع نقش آفرینی دین در زندگی فردی و اجتماعی می شود. یافته ها و نتایج نشان داد دین امروزه بر اساس فلسفه عینیت گرایی، به ویژه در غرب، یک ابژه (متعلق شناسایی) تلقی می شود که تجربه حسی را مقدم بر شناخت ذهنی می داند و مفاهیم را مستقل از عواطف و سلایق محسوب می کند. بنابراین، دین در زندگی انسان غربی تجلی و نمود ندارد؛ مانند اومانیسم، که با خودمحوری همه چیز را بر اساس منافع شخصی و حزبی تفسیر می کند و از خدامحوری و دین و اخلاق فاصله می گیرد و باعث رشد تک بعدی بشر و تبدیل حب ذات به خودپرستی و رواج دیکتاتوری و استعمار و تبعیض و سرمایه داری طغیانگر می شود. صدر، با انتقاد از این جریان، معتقد است علم و عقل بشری به تنهایی برای سعادتمندی دو جهان کافی نیست و باید خدامحوری و شناخت حقیقت دین و تربیت فراگیر در کنار علم و عقل مورد توجه قرار بگیرد تا موجب تکامل و سعادت فردی و اجتماعی بشر شود.کلید واژگان: امام موسی صدر, انسان گرایی نوین, تمدن غرب, حقیقت دین}Humanism, or modern humanism, is one of the schools that places man at the center of everything and emphasizes the uniqueness of his will and desires. According to Imam Musa Sadr, this school hinders the effective role of religion in today's world. Therefore, this article aims to critically analyze the foundations of this school based on Imam Musa Sadr's works and opinions. It addresses the question: How does modern humanism hinder the formation of roles, and does religion play an individual and social role in life? The findings reveal that religion is often treated as an object (associated with identification) according to the philosophy of objectivism, particularly prevalent in the West. This philosophy prioritizes sensory experience over mental cognition and views concepts as detached from emotions and preferences. Consequently, religion fails to manifest itself in the lives of individuals influenced by this perspective. Similarly, humanism, which interprets everything self-centeredly in accordance with personal and partisan interests, has distanced itself from God-centeredness, religion, and ethics. This distancing has led to the one-sided development of individuals, the transformation of self-love into selfishness, the proliferation of dictatorship, colonialism, discrimination, and insurgent capitalism. Criticizing this trend, Sadr argues that science and human reason alone are insufficient for the happiness of both worlds. Instead, a God-centered approach, an understanding of the truth of religion, and comprehensive education should be considered alongside science and reason to foster the evolution and happiness of both the individual and society as a whole.Keywords: modern humanism, the truth of religion, Imam Musa Sadr, Western Civilization}
-
بحث علم دینی یا اسلامی سازی علوم در جهان اسلام، یکی از مسایل مهم در عرصه علوم انسانی است که در چند دهه اخیر ذهن بسیاری از متفکران و فیلسوفان را در حوزه علم و دین به خود مشغول کرده است. پژوهش در مبانی و مبادی معرفت شناختی و روش شناختی دیدگاه های مطرح شده در حوزه علم دینی یکی از نیازهای اساسی متفکرین در عرصه علوم انسانی و اجتماعی است. بحران های ناشی از علم گرایی و افراط در نظریات تعارض علم و دین در دو قرن اخیر پرسش از همکاری علم و دین و به تبع آن امکان علم دینی و خدا باور را مورد تامل قرار داده است. نظریات مختلفی توسط اندیشمندان جهان اسلام طی دو قرن گذشته ارایه شده است و هریک از زاویه نگرش خود به اسلامی سازی علم پرداخته اند. دکتر فاروقی با تاکید بر میراث اسلامی گذشته و ضعف های نظام آموزشی سنتی و غرب، اسلامی سازی علوم را در گرو، اصلاح نظام آموزشی و ادغام دو سیستم سنتی اسلامی و جدید غربی با محوریت اسلام می داند. اهمیت دیدگاه دکتر فاروقی بر این است وی ضعف و کاستی های نظام آموزشی اسلامی را شناخته و نگاه آسیب شناسانه به علوم جدید داشته است
کلید واژگان: فاروقی, اسلامی سازی علوم, نظام آموزشی سنتی, میراث اسلامی, تمدن غرب}The subject of religion knowledge or Islamization of the knowledge in the Islamic world has been one of the main issues in the humanities field that has involved the mind of many thinkers and scholars of knowledge and religion field. So , research is in the foundations and bases of epistemological and methodological of the viewpoints offered in the field of religious knowledge has been one of the main needs of visionaries in the field of epistemological and social. Generally , items such as crisis that come from new western culture and civilization , the importance of solving the Islamic noetic and thinking lag, limitation and shortcomings of new experimental science , the importance of doctrines of Islam and recovering of muslim`s scientific and heritage civilization and expansion of dimension of ideas of unity if religion and knowledge can be considered as a motivation of plan and expansion of Islamic thought as a general and Islamic knowledge more specifically. Beside deficiencies of new epistemology and cultural dichotomy in Islamic communities makes the necessity of producing knowledge for most important . In the field there have been offered different theories by different scholars in the last two decades in the Islamic world and each of them has considered from its own viewpoint for Islamization of knowledge that can name Dr. Esmaeel Faroughi. Dr. Faroughi has emphasized on Islamic heritage and shortcomings of traditional and western educational system and has conditioned the Islamization of the knowledge in correction of educational system and mergering tow Islamic and new western systems with the Islam as the axis. From other viewpoint ,
Keywords: or Islamization, of the knowledge, Dr Esmaeel Faroughi, Islamic} -
با پایان جنگ سرد، مفهوم امنیت، فراتر از بعد نظامی آن، بهویژه در بعد اجتماعی و با محوریت فرهنگ و هویت در کانون توجه اندیشمندان قرار گرفت. نظریه «امنیت هستیشناختی» رویکردی جدید است که توسط جنیفر میتزن در حیطه منازعات موجود در روابط بینالملل با تاکید بر ملاحظات هویتی مطرح شد. برایناساس، تضاد اجتنابناپذیر فرهنگ غرب با فرهنگ انقلاب اسلامی ایران را باید در مبانی هستیشناختی این دو فرهنگ سیاسی جستوجو کرد. هدف این مقاله شناخت مبانی هستیشناسی متعارض فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی است که در فرایند تهاجم فرهنگی قوام مییابد. این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش است که از منظر هستیشناختی، چرا جمهوری اسلامی ایران فرهنگ غرب را بهمثابه یک فرهنگ مهاجم تصور میکند؟ یافتههای این مقاله با استفاده از آموزههای نظریه میتزن نشان میدهد که نزاع هستیشناختی گفتمان انقلاب اسلامی ایران با غرب متاثر از بیاطمینانی و ادراک ناامنی در هستیشناختی رهبران انقلاب اسلامی در مواجهه با غرب بهواسطه تقابل مفاهیم عقل و جهل در این دو گفتمان است و هرگونه تامین امنیت هستیشناختی از منظر گفتمان انقلاب اسلامی در این رویارویی، منوط بر حفظ استقلال و هویت فکری و تاکید بر حفظ صورت و محتوای آموزههای اسلامی است. روش تحقیق این مقاله، تطبیقی مقایسهای است که با مقایسه مبانی هستیشناسی دو نظام اندیشگی غرب و انقلاب اسلامی، تعارض و ناسازگاری این دو ساحت اندیشگی را آشکار و بر تضمنهای تامین امنیت هستیشناختی جمهوری اسلامی ایران در روابط با غرب تاکید دارد.
کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, تهاجم فرهنگی, امنیت هستی شناختی, تمدن غرب, جاهلیت مدرن} -
مقاله حاضر بر آن است بنیادهای نظری برآمده از دو مبنای مهم معرفت شناختی و روش شناختی غرب جدید یعنی سوبژکتیویسم و اصالت ریاضیات دکارتی را واکاود و بروندادهای آن دو را در شکل دهی به تمدن مدرن غرب جویا شود. ما حصل تحقیق این است که دو بنیاد یادشده سرانجام سیطره کمیت و استخدام طبیعت و استثمار انسان را در پی آورده و الگوی پیشرفت غربی را به الگوی تصاحب و تزاید قدرت و تکاثر ثروت مبدل ساخته است. بررسی این مبانی و سپس عرضه آنها به منابع و تراث خودی و دریافت پاسخ های متفاوت یا مشترک آنها می تواند ما را در اکتشاف مبانی خودی یاری رساند و وجوه اشتراک و تمایزهای ارزشی- تمدنی ما را آشکار سازد.
کلید واژگان: معرفت شناسی, سوبژکتیویسم, اصالت ریاضیات, دکارت, تمدن غرب}Qabasat, Volume:25 Issue: 97, 2021, PP 5 -24The present issue is to study the two important epistemological and methodological foundations of modern west civilization and their rule on building it. This attempt is based on the view that studying these foundations, followed by referring to our own resources and receiving the same or different answers, helps us better to discover our internal foundations and recognizing the inclusive and exclusive fears of civilization and values.
Keywords: Epistemology, subjectivism, Mathematicism, Descartes, Western civilization} -
غرب شناسی، یکی از حوزه های مطالعاتی مهم معاصر است که به بررسی تاریخ، ماهیت و سرنوشت تمدن غرب می پردازد. حسن حنفی از روشنفکران معاصر و معروف مصر، مدعی تاسیس علم جدیدی به نام استغراب یا غرب شناسی است که از آفات غرب شناسی وارونه مصون می باشد. بررسی کتاب او در این زمینه نشان می دهد که مجموعه مباحث غرب شناسی وی با سه عنوان «تکوین آگاهی اروپایی»، «ساختار آگاهی اروپایی» و «سرنوشت آگاهی اروپائی» به غیر از بیان تاریخ مکتب های فلسفی غرب و ریشه های تاریخی آن و نیز وضعیت کنونی آگاهی غربی، کار جدیدی را در غرب شناسی انجام نداده است؛ بلکه خود به آفت غرب شناسی وارونه دچار شده است و نه تنها غرب را از منظر خودی مطالعه نکرده، بلکه «خود» را در آیینه غرب مشاهده کرده است. او بارها درباره الگوگیری از مدل های تغییر و تجدد غربی برای بازسازی اندیشه دینی در آثار مختلف خویش سخن گفته و خود نیز از چنین روش هایی برای معناسازی میراث اسلامی بهره گرفته است و این همه، نشان از وارونگی غرب شناسی او دارد.
کلید واژگان: غرب, غرب شناسی, استغراب, حسن حنفی, تمدن غرب, آگاهی اروپایی}Occidentalism is one of the contemporary important realms of study which deals with historical studies, the study of the essential nature and the predestination of the Occidental civilization. Hasan Hanafī, a well-known contemporary intellectual of Egypt, claims to be the founder of a new science named "Occidentalism" that is immune to the calamities of inversed Occidentalism.The study of his book, in this respect, shows that the collection of his studies of Occidentalism are based upon three subjects “the emergence of the European Renaissance”, “the structure of the European Renaissance” and “the predestination of the European Renaissance” which lack the study of the history of the schools of Occidental philosophy, their historical roots and the present Occidental Renaissance through which he has not invented a new factor in regard to the study of Occidentalism, however he has, himself, been the victim of an inverted study of Occidentalism, in addition he has not only studied the Occident from his own view, but also he has observed himself in the Occidental doctrine.He, repeatedly, stated about taking as exemplary the models of the changes and the modernity of the Occident for religion renovation in his different works, and then, he has, himself, quoted these methods to give significance to the Islāmic patrimony. In fact, all of this shows the inversion of his study of Occidentalism.Keywords: Occident, Occidentalism, Hasan Hanafī Occidental civilization, European Renaissance}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.