به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تهذیب نفس » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تهذیب نفس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمدحسین میردامادی *

    تولید علم متناسب با ارزش های اسلامی، در دستیابی به تعالی و تثبیت عزت و استقلال ملی نقش بسزایی دارد. از علل زمینه ساز تولید علم، دستیابی به راهبردهای آموزش فعال (در مقابل آموزش منفعل و تقلیدی و حافظه محور) است. با تحلیل بحث «ادراک» در فلسفه صدرایی به این نتیجه می رسیم که ادراک در این فلسفه دارای دو ساحت روحی- جسمی است و منشا ادراک نفس مجرد است. آنچه هدف مذکور را در زمینه حکمت اسلامی تامین می کند در این مقاله به «زایندگی قوای ادراکی» نام گذاری شده است. این مقاله با تبیین مبانی زایندگی قوای ادراکی و راهبردهای متناظر به این مسئله پرداخته است. روش پژوهش «توصیفی- تحلیلی» و منابع آن اسنادی- کتابخانه ای است. مهم ترین یافته های پژوهش راهبردهای حکمت صدرایی در جهت ادراک زاینده است. توجه به نظام دانایی در رویکرد ملاصدرا، مدیریت نفس و ظرفیت های علم قلبی و تقویت و تربیت (طهارت) قوه خیال از مهم ترین راهبردهاست. رویکرد مقاله بدیع، کاربردی و قابل توسعه است و در جهت اهداف نظام علمی کشور و هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی ارزیابی می شود.

    کلید واژگان: ادراک, قوای ادراکی, زایندگی ادراک, قوه خیال, تهذیب نفس, صدرالمتالهین}

    Producing knowledge in line with the Islamic values plays an important role in achieving excellence and establishing national dignity and independence. One of the factors making the ground for producing knowledge is the achievement of active education strategies (as opposed to passive, imitating and memory-based education). Analyzing the discussion of "perception" in Sadra's philosophy leads to the conclusion that perception in this philosophy has two spiritual-physical areas and that the origin of perception is the incorporeal soul. What, in this article, provides the said goal in the field of Islamic wisdom is called "productivity of faculties of perception". This paper deals with this issue by explaining the principles of productivity of faculties of perception and the corresponding strategies. The research method is "descriptive-analytical" and its sources are library-documentation. The most important findings of the research are Sadraian strategies in the course of productive perception. In Mulla Sadra's approach to the system of knowledge, managing the soul, the capacities of knowledge of the heart, and strengthening and training (purity of) the power of imagination are among the most important strategies. The approach of the article is novel, practical and possible to be developed; it can thus be evaluated in the course of the objectives of the country's scientific system and of the guidance of the Supreme Leader of the Islamic Revolution.

    Keywords: Perception, Faculties Of Perception, Productivity Of Perception, Faculty Of Imagination, Self-Purity, Mulla Sadra}
  • علی ارشد ریاحی، سید محمدحسین میردامادی
    آراء فلسفی ملاصدرا بر قواعد کلی و جهت گیری های اخلاقی او (از این دو به مکتب اخلاقی تعبیر می کنیم) تاثیر گذار است. وجودشناسی ملاصدرا اخلاق را زیر مجموعه نظام هدفمند الهیاتی خود قرار داده و تلقی او از هستی و انسان پیامدهای متمایزی در مکتب اخلاقی وی داشته است. بنابر مبنای تجرد نفس ارتباط اعمال انسان و سرنوشت اخروی او و نیز بحث تناسخ باطنی (که با لزوم مراقبه و محاسبه اخلاقی مرتبط است) بستری مناسب می یابد. همچنین حدوث و بقاء نفس در نظر صدرا اهمیت رفتار بدنی در ترقی نفسانی را روشن می کند. تحول پذیری نفس و اسباب تحول آن بر لزوم مراقبه بر رفتارهای بیرونی و حتی نیات درونی در تبیین مکتب اخلاقی صدرا تاثیرگذار بوده است و مبنای قوای نفس و وحدت آن لزوم مداومت بر عمل صالح و پرهیز از عمل منافی ارتقاء وجودی را تبیین می کند. قاعده اتحاد عاقل و معقول نیز بر عینیت اخلاق و هویت وجودی انسان صحه می گذارد. اصالت و تشکیک وجود، لزوم جهت دهی اخلاقی رفتار در تقرب به خداوند را تبیین و قاعده سنخیت علت و معلول، ذاتی و غیر قراردادی بودن اخلاق در مکتب صدرا را مشخص می کند. حرکت جوهری و ارتباط ذاتی نفس و بدن، نفی نسبی گرایی اخلاقی را تبیین و مباحث فطرت نیز موضع صدرا در وحدت گرایی یا کثرت گرایی اخلاقی را مشخص می کند. بسیاری از معضلات مکاتب اخلاقی از جمله سوال در مورد ذهنی یا عینی بودن اخلاق، تکلیف گرایی یا فضیلت گرایی در اخلاق، کثرت گرایی یا وحدت گرایی در گرایش های اخلاقی در نوع انسان، وظیفه گرایی یا نتیجه گرایی در اخلاق و… در تفسیر حکمت متعالیه به سرانجامی روشن می انجامد.
    کلید واژگان: اخلاق, نفس, تهذیب نفس, مکتب اخلاقی, ملاصدرا}
    s. mohammad hossain mirdamadi, Ali Arshad Riahi
    The views of Mulla Sadra have affected man’s being as well as his moral school. The relation between man’s fate and morality as well as the effect of self-purification, which is a moral necessity, is clearly explained by the divine teachings in Mulla Sadra intellectual system. Principally, Mulla Sadra’s ontology has the potential to explain the ultimate goal of morality in his theological system. The perceived transcendental wisdom of being and mankind and the type of its perception of religious texts will have new consequences in its moral school. Many of the problems of moral schools, including the question of the subjective or objective nature of morality, self-actualization, or virtue in morality, plurality or unity in the moral attitudes of a kind of man, the task or conclusion in morality, etc., in the transposition of transcendental wisdom lead to a clear and immediate outcome. In this paper, while the influence of the principles of the immortality of the soul, the quality of its origin and its survival, the powers of the soul and the wise and reasonable measures, are elucidated on ethical issues, the general lines of Mulla Sadra’s moral school are extracted according to its foundations and works in this field.
    Keywords: Ethics, Self-perfection, Moral school, Practical wisdom, Mulla Sadra}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    این مقاله به تفسیر و شرح کلام امیرمومنان علی علیه السلام در خصوص نشانه پرهیزکاران و شیعیان واقعی می پردازد. توفیق هر انسانی در تقویت نفس، ترقی، سعادت و تکامل پیش از هر چیز در گرو همت و اراده اوست تا فراگیری آموزه های تربیتی. خودسازی، خودپروری و تلاش و کوشش انسان برای پرورش و تربیت خود و نیل به کمال و سعادت و مبارزه با عوامل انحطاط و انحراف است. تربیت افزون بر عزم و اراده جدی متربی، نیازمند مربی دلسوز است که با تعلیم رفتارهای درست به متربی و راهنمایی او به فضایل و کمالات اخلاقی و بازداشتن وی از زذایل اخلاقی، زمینه تربیت متربی را فراهم سازد. بدین منظور، تامین نیازهای روحی و جسمی و نیز بهره گیری از اهرم تشویق و تنبیه، برای نیل به تربیت ضروری است.
    ازاین رو، شیعیان واقعی به آنچه جاودانه و ماندگار است رغبت دارند، به آنچه فانی و گذراست دل نمی بندند. انسان عاقل با مقایسه جاودانگی و برتری آخرت بر دنیای فانی، هرگز حاضر نمی شود لذت گذرا و اندک و موهوم دنیا را بر سعادت ابدی و نعمت های جاودانه بهشت ترجیح دهد.
    کلید واژگان: شیعیان, خودسازی, تهذیب نفس, غرایز, تربیت, ماهیت عقل}
    Ayatollah Allameh Mohammad Taqi Misbah
    This paper seeks to interprets the signs of the righteous and true Shiites from the viewpoint of Amir al-Muminnān Ali (P.B.U.H.). Divine success of human being in reinforcement, advancement, happiness and evolution of the soul, depends on his effort and will, rather than his educational teachings. Self-development is self-education and achieving perfection and prosperity as well as fighting against the effects of decay and deviation. Education, in addition to the existence of a serious decision and will of pupil, requires a compassionate trainer, to provide the conditions of education for pupil by teaching the appropriate behaviors, guiding towards moral virtues and preventing from moral vices. Hence, it is necessary to supply the spiritual and physical needs of pupil besides taking advantage of encouragement and punishment to achieve a certain level of education. Thereupon, the true Shiites seek what is eternal and lasting and they do not rely on mortal and transient matters. Wise man, by comparing immortal and mortal world, never prefers the transient and frivolous pleasure of this world to the everlasting happiness and blessings of Paradise.
    Keywords: Shiites, self-development, self-refinement, instinct, education, essence, intellect}
  • امید صادق پور، رضا شعبانی، سینا فروزش
    یکی از پدیده های مشترک ادیان بزرگ جهان، توصیه و سفارش آنها به سلوک زاهدانه و مراقبه نفس است. ریاضت و تحقیر دنیا و پرهیز از لذائذ دنیوی از مشخصات بارز ادیان و مکاتب هندی و آئین بوداست. از طرفی در تعالیم و آموزهای اسلامی هم توصیه هایی به مسلمانان برای مراقبه نفس و خودسازی وجود دارد. مقاله حاضر به شیوه توصیفی، تحلیلی، به بررسی مقایسه ای ریاضت و تهذیب نفس در تعالیم اسلامی با مکاتب فلسفی هند و آئین بودا می پردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد که ادیان غیرتوحیدی هند و آئین بودا هم نظیر آموزه های اسلامی، تعالیمی را جهت تهذیب و تربیت انسان برای زندگی فردی، اجتماعی و رساندن او به سعادت، به پیروان خود توصیه نموده اند و شباهت هایی هم در برخی موارد میان آموزه های آنها وجود دارد، بخصوص آئین بودا که برای رساندن انسان به آرامش، برگزیدن یک راه میانه را بین بهره گیری از دنیا و ترک آن پیشنهاد می کند و از مکافات عمل سخن می گوید اما به علت اختلاف در جهان بینی، انگیزه و روح حاکم بر این اعمال در دو مکتب، بسیار باهمدیگر متفاوت است.
    کلید واژگان: ادیان هند, بودا, ریاضت, قرآن, نهج البلاغه, رهبانیت, تهذیب نفس}
    Omid Sadeghpour, Reza Shabani, Sina Forzesh
    One of the common Phenomena of grand religions in world is their recommendation and instruction about ascetic conduct and self edification. One of the sensible characteristics of Hindu doctrines and Buddhism ethic is ascesis and universe humiliation and abstinence of secular pleasures. On the other hand, there are some recommendations about self edification to muslims in Nahj Al-Balagheh”s trainings and courses.this article proceeds the comparative studying of ascesis and self edification in nahj Al-Balagheh with philosophic doctrines in india and Buddhism ethic in an analytical and descriptive method.The results of this research show that like the Nahj Al-Balagheh ”s courses, no -theist religions and Buddhism ethic have suggest some doctrines for human cultivation and edification in individual and social life. Moreover, there are some similarities among their courses, specially Buddhism- ethic which suggests a middle way between the universe efficiency and its abandonment for human tranguility. This ethic also talks about action atonement, but due to the variation in seeing world,motivation and spirit goveming the actions in these two doctrines, thay are different from each other.
    Keywords: Hindu religions, ascesis, Quran, nahj Al-balagheh, monkery, self edification}
  • محمد بهشتی*
    چنان که شهرت یافته، فلسفه اشراق فلسفه به رنگ عرفان است. اخلاق اشراقی نیز اخلاق عارفانه است و جهت گیری آن به گونه ای است که انسان را به مدد سلوک اخلاقی از تاریکی های طبیعت و تعلقات دنیوی و از غربت غریب خویش رهایی می دهد تا او را به وطن اصلی اش بازگرداند. شیخ اشراق برای دستیابی سالک به تزکیه نفس و تصفیه دل و توفیق به بصیرت حقیقی براساس مبانی انسان شناختی و جهان شناختی سترگ، دستورالعمل هایی را توصیه کرده است. این نوشتار درصدد تبیین معنا و مفهوم و نیز ماهیت و حقیقت اخلاق از نگاه فلسفه اشراق است و به مبانی انسان شناختی و جهان شناختی اخلاق اشراقی و سپس برنامه ها و دستورالعمل های اخلاقی اشراقی می پردازد.
    کلید واژگان: فلسفه اشراق, اخلاق, تربیت پذیری انسان, دستورالعمل های اخلاقی, تهذیب نفس}
    Mohammad Beheshti*
    As is known, Ishraq philosophy is of some sorts of mystical teachings. Ishraqi ethics is also a mystical ethics and has taken such a direction that with the help of Ethical Journey may release human from nature’s darkness, mundane attachments and his own alien homesick and to return human to his original homeland. Sheikh Ishraq has recommended some instructions for God seeker’s achievement to purification of the soul and heart as well as being blessed with real insight based upon considerable anthropological and ontological principles. This paper has intended to explain the meaning and concept as well as nature and reality of ethics from Ishraq philosophy perspective followed by dealing with anthropological and ontological principles of Ishraqi ethics. Finally, Ishraqi ethical plans and instructions will be analyzed.
    Keywords: Ishraq Philosophy, Ethics, Human Educability, Human, Ethical Instructions, Purification of the Soul}
  • جمال احمدی، کژال فداکار
    اخلاق عبارت از هیاتی راسخ در نفس است که به سهولت و بدون نیاز به فکر و رویت، مصدر افعال باشد. اگر آن هیات منبع صدور افعال زیبا و پسندیده باشد، آن اخلاق را نیکو گویند. و اگر بر عکس باشد آن اخلاق ناپسند است. در دین اسلام پس از داشتن عقیده و باوری صحیح و توحیدی، رسیدن به اخلاق پسندیده مهم ترین هدفی است که بدان توصیه شده است.
    آنچه که در این مقاله خواهد آمد، نگاهی به تهذیب اخلاق از نگاه حکمای اسلامی در قیاس با قرآن است. و اشاره خواهد شد که کتابهایی که از ارسطو تاکنون در مورد اخلاق نوشته شده دو رویکرد دارند: رویکرد اول طرح مباحثی تئوریک و نظری در باب علم اخلاق که بنیان گزار آن ارسطو بوده و بر اساس بینش فلسفی خود به ارائه ی مطالب به صورت عقلی محض پرداخته است. رویکرد دوم که در میان فیلسوفان و حکمای اسلامی دیده می شود، از طرفی استفاده از مبانی نظری فلاسفه در مورد اخلاق است و از طرف دیگر طرح رذایل و فضایل اخلاقی عموما بر اساس متون دینی(=قرآن و سنت) بوده است.
    این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی نوشته شده، حاوی این نتیجه است که بیشتر مباحث انسانشناسانه ی حکمای اسلامی، همان مباحث پیشین حکمای یونان بوده که در قالب ترجمه ی مواریث یونانی به ادبیات اسلامی راه پیدا کرده است. اما در شمردن رذایل و فضایل اخلاقی مهم-ترین منبع آن ها قرآن بوده است.
    کلید واژگان: اخلاق, تهذیب نفس, رذایل و فضایل, قلب, نفس, عقل}
    Jamal Ahmadi, Kajal Fadakar
    Ethics is a firm issue in ones impulsive mind, leading deeds while not requiring thinking and vision. If the issue becomes the source of beautiful deeds is called pleasant deeds and if not it is unpleasant deeds.The most important effort recommended in Islam after having the right belief in unification is ethics.What is to appear in this essay is a glance at cultivation of morals from Islamic philosophers’ point of view in comparison with Quran and it will be pointed out that the books written from Aristotle time up to now have two phases. The first one is about theoretical issues on ethics whose founder is Aristotle, presenting issues based on rational science. The second phase which can be found among Islamic philosophers’ deals with basic theories of philosophers on ethics as well as discussing vices and virtues of ethics based on Qurand and Sunnah.This research which has been done by analytic, descriptive method concludes that most of anthropological subjects of Islamic philosophers are the same as former Greek philosophers’ subject matters that have entered in Islamic literature throught inherited Greek translations but regarding vices and virtues their most important reference has been Quran.
    Keywords: Ethics, Cultivation of morals, Vices, virtues, Heart, Impulsive mind, Reason}
  • حسین روحانی نژاد
    روش عرفان، شهودی و کشفی است و سلامت روش خود را که همان تصفیه روح و ریاضت نفس می باشد، متعهد است. صمت و کم گفتن و گزیده گویی، جوع و گرسنگی معتدل و سودمند، سهر و بیداری و کم خوابی، خلوت، دوام ذکر خدا، از راه های ریاضت مشروع به شمار می آیند. ریاضت باید روشمند و مستمر باشد تا سودمند و نافع باشد.
    خدمت کردن به نفس، صیانت آن از لذت ها و اندوخته های دنیایی و ریاضت آن به علوم و حکم و واداشتن آن به نهایت تلاش و کوشش در عبادات و طاعات است. البته ریاضت در هر شرایطی به ثمر نمی نشیند و سودمند نمی افتد. ریاضتی سودمند و موثر واقع می شود که بر پایه بیداری و آگاهی استوار باشد.
    عرفای اسلام برای سیر و سلوک انسان، منازلی را قائل شده اند که اصول و امهات آنها ده منزل است و هر منزل و مقامی دارای ده باب است که در مجموع به صد باب بالغ می شوند.
    کلید واژگان: تهذیب نفس, ریاضت, ریاضت عامه, ریاضت خاصه, ریاضت خاص الخاصه}
    Hosein Roohani Nejad
    Mystical method is known to be intuitive and the safety of the method consists in purifying human soul and asceticism. The least possible speaking, eating and sleeping and loneliness and continual mentioning memory of God have been regarded as safe methods for lawful asceticism. Asceticism should be performed methodically and permanently: in this way it would be useful. In mysticism, protecting human soul against earthly pleasures and properties, putting it in hardness by practicing science and theosophy and causing it perform worships permanently have been known useful for it to be developed. It should be stated that asceticism can be useful only when based on awareness. Muslim mystics have considered spiritual journey of some stations. The basic stations have been numbered ten stations, each one being of ten entrances.
    Keywords: Soul purification, asceticism, general asceticism, particular asceticism, particularly particular asceticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال