به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جمله » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جمله» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی متولی*، مهدی عظیمی
    دو رویکرد عمده در حل یک دسته از تقریرهای پارادوکس دروغگو، یعنی دسته ای که در آن از اسم اشاره استفاده می شود، عبارت اند از: انکار جملات خودارجاع و انکار قضیه بودن جمله دروغگو که حامل اولیه و حقیقی صدق است. اشکال عمده رویکرد اول این است که توضیحی داده نشده است که چرا جملات خودارجاعی نداریم و معمولا سعی دارند با وضع قراردادهایی جملات خودارجاع را خارج کنند. رویکرد دوم نیز با این اشکال اساسی مواجه است که توضیحی برای قضیه نبودن جمله دروغگو نداده اند. در این جستار پس از طرح تقسیم بندی دوگانه ای نو در رابطه با تقریرهای پارادوکس دروغگو به عرضه راه حل یا گویا راه انحلال، یک دسته از تقریرها، یعنی دسته ای که در آن از اسم اشاره، تصریحا یا تقدیرا استفاده می شود پرداخته می شود؛ راه حلی که دو رویکرد مذکور به نوعی در آن منطوی اند. راه حل این است: از آنجا که اولا، گزاره حامل اولیه و بالذات صدق است و ثانیا، اشاره به معدومی که نه موجود بوده و نه در ارتباط با موجودی است، محال می باشد؛ بنابراین گزاره ای متناظر با جمله «این جمله کاذب است» شکل نمی گیرد؛ زیرا پیش از تحقق کامل این جمله و پیش از حمل محمول بر موضوع، هنوز جمله ای محقق نشده است تا بتوان بدان اشاره کرد و آنگاه بر آن حکمی کرد؛ بنابراین، گزاره ای متناظر با این جمله نخواهیم داشت تا اولا و بالذات متصف به صدق/کذب شود و جمله نیز به تبع آن صادق/کاذب باشد؛ زیرا بخشی از این جمله، یعنی موضوع، معنا ندارد؛ یعنی پیش از حکم «این جمله» نداریم.
    کلید واژگان: پارادوکس دروغگو, مطابقت, حامل صدق, گزاره, جمله}
    Morteza Motavalli *, Mahdi Azimi
    Two main approaches to solve one group of liar paradox's versions _that is, the group in which demonstratives are used_ are denying self-reference sentences and denying that the liar sentence is a statement, which is the primary and genuine bearer of truth. The major problem with the first approach is that they have not explained why we do not have self-referential sentences and usually try to omit them with conventions. The main problem with the second approach is that they have not explained why the liar sentence would not constitute a statement. We, in this inquiry, after casting a new twosome division for all versions of the liar paradox, will present a solution, or probably a way of dissolution, for a cluster of the versions, namely the cluster in which demonstratives are used explicitly or implicitly_ a solution that, in a way, has the two approaches in it. The solution is this: since firstly propositions are primary and essential bearers of truth and secondly pointing out to an inexistent that is neither existent nor in relation with an existent is impossible, so no proposition in correspondence with the sentence "this sentence is false" is formed in our minds, because before this sentence is formed completely and before ascribing the predicate to the subject, no sentence was formed so that we could refer to it and ascribe a predicate to it. So we would not have any propositions in correspondence with the sentence so that it would be descripted to the truth/falsity primarily and by-itself and the sentence would be true/false by virtue of it, because a portion of the sentence_ namely the subject_ has not sense, namely before predication we do not have “this sentence”.
    Keywords: Liar Paradox, Correspondence, Truth Bearer, Proposition, sentence}
  • نفیسه تحریرچی، علیرضا کهنسال
    یکی از براهین اثبات خدا که تا پیش از صدرالمتالهین معتبر شمرده می شد، دلیلی مبتنی بر مفهوم مجموعه ممکنات و نیاز آن به علتی ورای خود بود. ابن سینا این برهان را بیان کرده بود و شیخ اشراق آن را بی نیاز از ابطال تسلسل می دانست. بی نیازی این برهان از ابطال تسلسل، به آن اهمیت فراوان می داد؛ ولی ملاصدرا این دلیل را بدون ابطال تسلسل باطل پنداشت و به ضمیمه ابطال تسلسل، آن را برهان مستقلی ندانست. مقاله کنونی به تحقیق در باب این برهان و پاسخ به نقدهای صدرالمتالهین می پردازد؛ و در نهایت، این برهان را با نگرش مجموع به عنوان آینه سرایت حکم، معتبر می داند اگرچه نقدهای ملاصدرا بر کسانی وارد است که برای مجموع، وجودی ورای آحاد می پندارند.
    کلید واژگان: جمله, اجزا, علت فاعلی, علت مادی, تقدم شیء به نفس, عنوان مشیر به افراد}
    Nafiseh Tahrirchi, Alireza Kohansal
    One of the arguments made for proving the existence of Allah which was considered to be a valid argument before Mulla Sadra، was an argument which was based on the concept of the set of possibilities and their need of a cause beyond themselves. Avicenna had put forth this argument and Sheik Shahabeddin Suhrawardi considered it needless of the refutation of infinite regress. The fact that this argument was not in need of the refutation of infinite regress made it very significant، but Mulla Sadra considered this argument، without the refutation of infinite regress، a void argument and، even with the addition of the refutation of infinite regress، he did not consider it an independent argument. The present paper seeks to investigate this argument and answer the critiques leveled against it by Mulla Sadra and، ultimately، it considers this argument to be valid with an aggregate perspective taking it as a mirror of the contagion of command، though Mulla Sadra’s critiques of those، who consider an existence for the aggregate beyond the beings، seems to be valid.
    Keywords: proposition, parts, efficient cause, material cause, thing being prior to itself, calling individuals referents}
  • ویلاردون ارمن کواین
    مترجم: فردین جهان بین
    به اعتقاد کواین، طی دو قرن گذشته پنج نقطه عطف رخ داده است که تجربه گرایی در نتیجه آنها تحولی مثبت یافته است. آنها عبارتند از: تغییر از مفاهیم به واژه: تغییر تمرکز معناشناختی از عبارات به جملات: تغییر تمرکز معناشناختی از جملات به نظام جملات: ترک ثنویت تحلیلی-ترکیبی، و طبیعت گرایی. وی در این مقاله به جزییات این پنج مورد می پردازد.
    کلید واژگان: مفاهیم, واژه, عبارت, جمله, ثنویت تحلیلی, ترکیبی و طبیعت گرایی}
    W. V. O. Quine, Trans. Fardin Jahanbin
    In the past two centuries there have been five points where empiricism has taken a turn for the better. The first is the shift from ideas to words. The second is the shift of semantic focus from terms to sentences. The third is the shift of semantic focus from sentences to systems of sentences. The fourth is, in Morton White's phrase, methodological monism: abandonment of the analytic-synthetic dualism. The fifth is. naturalism: abandonment of the goal of a first philosophy prior to natural science. Quine in his article proceed to elaborate on each of the five.
    Keywords: empiricism, semantic, ideas, sentences, methodological monism, naturalism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال