به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "دایره المعارف اسلام" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «دایره المعارف اسلام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی دایره المعارف اسلام در مقالات مجلات علمی
  • مهدیه دهقانی قناتغستانی

    از نگاه مستشرقان، پژوهش های تاریخی مارشال هاجسن از اسلام پژوهان و تاریخ دانان سالهای میانی سده 1900 میلادی سبب پدید آمدن نگاه و روشی نوین در مطالعات تاریخی خاورشناسان شده است. مدخل «غلات» یکی از بیست مدخلی است که به قلم او در دایره المعارف اسلام(EI) در حجمی قریب به یک صفحه(دو ستون) نوشته شده است. از آنجا که یکی از بنیادین ترین مقدمات در مباحث تاریخی، شناخت درست فرقه هاست لازم است اندیشه ها و عملکردهای هر فرقه به درستی شناسایی و معرفی گردد. بررسی مدخل غلات نشان می دهد که اطلاعات نادرستی درباره این فرقه در این مدخل ارایه شده است و نقد های گوناگونی بر محتوای آن وارد است. از آن جمله اشکال در دسته بندی فرق شیعه، انتساب آغازگری اندیشه مهدویت به غلات، برشمردن اعتقاد به عالم ذر در زمره عقاید غلات و... است. به نظر می رسد همه این اشکالات ناشی از عدم مراجعه نویسنده به منابع عربی است.

    کلید واژگان: غلات, مستشرقان, مارشال هاجسن, دایره المعارف اسلام
    Mahdieh Dehghani

    According to orientalists, historical researches of Marshall Hodgson, who was a researcher focusing on Islam and history in mid of 1900s, has caused a new approach and method in historical studies of orientalists. The entry of “Qulat” (extremists) is one out of twenty entries that have been written by his handwriting in the Encyclopedia of Islam in volume of about one page (two columns). Since one of the basic premises in historical topics is to understand the various groups correctly, their thoughts and practices must be taught correctly. Reviewing the entry of Qulat indicates that incorrect information regarding this group has been recorded and it faces various criticisms. From those is the critic on categorizing sects of Shia, relating the starting point of Mahdiism to the Qulat, believing in realm of mending (Zar) in beliefs of the Qulat, and etc. It seems like all of these problems are caused by the writer not referring to the Arabic sources.

    Keywords: Qulat, Orientalists, Marshall Hodgson, Islam Encyclopedia
  • سید احمد حسین زاده، فرشته سپهر*، زهره میرحسینی، بهرام پروین گنابادی

    ملاک های صرفا علمی در مطالعات اسلامی غربیان در قالب تالیف دایره المعارف وجود نداشته است. اهداف مطالعاتی پسااستعماری غربیان، روش شناسی و پرداخت نامتعادل اعتقادات مذهبی اسلام قرینه ای است بر این مدعا. پس از انقلاب اسلامی تولید دایره المعارف در حوزه اسلام با هدف جبران کاستی های پژوهش های غربیان با اتخاذ روش مطالعه هنجاری و رهیافت تدافعی و ردیه ای، آرمان های هویت جویانه شیعی و ایرانی را دنبال می کند؛ به طوریکه تعیین نوع، حجم و استنادات مدخل ها در دانشنامه های ایرانی اغلب براساس معیارهایی جبرانی و فراتر از ملاک های صرف دانشنامه نگارانه صورت گرفته و مولفه هایی مثل جامعیت و انگیزه های اعتقادی در این زمینه دخیل بوده است. با بررسی بعمل آمده توزیع ارجاعات، تنوع منابع و کمیت مدخل های کلامی در دایره المعارف اسلام لیدن (به عنوان نمونه غربی) در قیاس با دانشنامه جهان اسلام (به عنوان نمونه ایرانی) از لحاظ میزان توجه به میراث فکری و فرهنگی شیعه (خاص کلام شیعه و اعلام امامیه) به طرز معنا داری متفاوت است. به این صورت که در دایره المعارف اسلام مدخل های کلامی محدود به 404 مورد است در حالیکه در دانشنامه جهان اسلام تعداد آنها 749 مورد و بطور مستقل و مبسوط به مدخل های کلامی شیعه و مباحث ایرانی پرداخته شده است. در مقالات کلامی دایره المعارف اسلام به هیچ یک از منابع شیعی ارجاع داده نشده و همه ارجاعات به منابع سنی است در حالیکه توزیع مذهبی منابع در دانشنامه جهان اسلام دچار این نقیضه نیست.

    کلید واژگان: مطالعات اسلامی, کلام شیعه, دانشنامه جهان اسلام, دایره المعارف بزرگ اسلامی, دایره المعارف اسلام
    Seyyed Ahmad Hoseinzadeh, fereshteh sepehr*, Bahram Parvin Gonabadi

    There was no purely scientific criterion in Western Islamic studies in the form of an encyclopedia. The aims of post-colonial Western studies, the methodology, and the unbalanced pay-off of religious beliefs in Islam are sympathetic to this claim. After the Islamic Revolution, the encyclopedias compiling in Islam aims to offset the shortcomings of Western research by adopting a normative study approach and a defensive and discursive approach, pursuing Shiite and Iranian identity aspirations, such as specifying the type, amount, and citations of entries in Iranian Encycloperias, It went beyond mere encyclopedic standards and included elements such as completeness and belief motives. Investigating the distribution of references, diversity of sources and the quantity of theological entries in the encyclopedia of Islam (as a Western example) in comparison with the Encyclopedia of the World of Islam (as an Iranian example) in terms of attention to Shia intelle.ctual and cultural heritage (specifically Shiite theology and Imamiyyah elements) is significantly different. In the encyclopedia of Islam, theological entries are limited to 404 entries, while in the Encyclopedia of the World of Islam there are 749 entries, and it has concentetated on Shiite theology entries and Iranian topics, independently and extensively. Theological articles in the Encyclopedia of Islam do not refer to any Shiite sources and all references are Sunni sources, while the religious distribution of the sources in the Encyclopedia of the World of Islam does not suffer from this contradiction.

    Keywords: Islamic Studies, Shiite Theology, The Encyclopedia of World of Islam, The Great Encyclopedia of Islam, The Encyclopedia of Islam
  • زهرا اباذری، زهره میرحسینی، سید احمد حسین زاده، عرفان لطفی، رسول عباسی
    پژوهش حاضر به تحلیل استنادات مقالات شیعی و بررسی مداخل و مباحث شیعی در دجا و دما پرداخته است که از روش تحلیل استنادی بهره جویی شده و ابزار گردآوری اطلاعات، نرم افزار دریچه (سامانه جامع اتوماسیون بنیاد دائره المعارف اسلامی)، داده شماری و متن کاوی است. جامعه آماری متشکل از کلیه مدخل های شیعی در دو دانشنامه مورد بررسی می باشد.
    یافته های پژوهش نشان می دهد تعداد مداخل شیعی در دجا هشت برابر مدخل های شیعی در دما است. در مقالات شیعی دجا در کل 502 مرتبه به منابع استناد شده (منابع شیعی 199 مرتبه و منابع سنی 303 مرتبه) ولی در مقالات شیعی دما فقط به منابع اهل تسنن (484 مرتبه) استناد شده است. مقالات شیعی دجا مستندتر از مقالات شیعی دما است.
    بر اساس یافته های پژوهش در دو اثر مورد بررسی، اختلافات کمی و کیفی زیادی در شیعه پژوهی وجود دارد به طوری که در دما کمیت مدخل های شیعی، بسیار نازل، ولی در دجا نسبت به رفع این نقیصه اهتمام شده است. در تالیف مقالات شیعی دما به هیچ یک از منابع اهل تشیع استناد دهی نشده و همه ارجاعات به منابع سنی است در حالیکه در این خصوص در دجا تعدیل وجود دارد.
    کلید واژگان: شیعه پژوهی, خاورشناسی, تحلیل استنادی, دانشنامه جهان اسلام, دایره المعارف اسلام
    A survey of the Shiite Studies in Islamic reference works / Shiite entries Citation analysis in Encyclopedia World of Islam (EWI) and the Encyclopedia of Islam (EI)
    Zahra Abazari, Zohre Mirhoseini, Seyyed Ahmad Hosseinzadeh, Erfan Lotfi, Rasul Abbasi
    Purpose
    This study analyzed the Shiite articles references and Shiite entries and discussions in the Encyclopedia World of Islam (EWI) and the Encyclopedia of Islam (EI).
    The citation analysis method is used, and means of gathering data are Daricheh software and text mining. The statistic Population consists of all Shiite entries in both encyclopedias.
    Findings: The number of Shiite entries in EWI is eight times more than EI. All references in Shiite articles of EWI are 502 times (Shiite sources 199 times and Sunni sources 303 times) but in EI, only the sources of Sunni were referred (484 times). Shiite articles in EWI are more documented than the Shiite articles in EI.
    Conclusion
    In both encyclopedias, there are many qualitative and quantitative differences in Shiite studies. The quantity of Shiite entries of EI is very low, but in EWI this defect was resolved. In compiling Shiite article of EI none of the Shiite sources were referred and just Sunni sources were referred whereas in EWI this case is adjusted.
    Keywords: Shiite study, orientalism, citation analysis, Encyclopedia World of Islam, Encyclopedia of Islam
  • داود رنجبران
    هدف
    این مقاله به بررسی شبهه اقتباس در دایره المعارف اسلام پرداخته است. دایره المعارف اسلام در بسیاری از مداخلش تلاش دارد اثبات کند منشا بسیاری از احکام اسلام، ادیان قبلی مانند یهودیت و مسیحیت است و با اثبات چنین مدعایی، اصالت احکام و دستورات اسلام را زیر سوال می برد.
    روش
    در این مقاله بر مبنای روش تحلیل گفتمان، به مداخل مختلف دایره المعارف که به چنین مدعایی پرداخته اند، رجوع و ادعای آنها شرح داده شده است.
    یافته ها
    مستشرقان یهودی از دو جهت به شبهه اقتباس توجه می کنند: نخست اینکه آنها نیز مانند مستشرقان غربی از هر شبهه ای که به تضعیف جایگاه اسلام منجر شود استقبال می کنند و تلاش می کنند بی اعتباری این دین را نشان دهند. از سوی دیگر کوشش دارند ریشه اصلی دین اسلام را نیز یهودیت معرفی کنند. از این روست که شبهه اقتباس، یکی از مولفه های گفتمان یهودی به شمار می آید.
    نتیجه گیری
    طرفداران شبهه اقتباس تلاش دارند اثبات کنند اسلام دارای ریشه های یهودی است و از خود اصالتی ندارد. از این رو پرداختن به این بحث برای تبیین ابعاد مختلف اقتباس و نقش گفتمان یهودی در طرح و گسترش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از مستشرقان معتقدند دینی که پیامبر اکرم(ص) آورد، دینی نبود که منشا الهی داشته باشد. بر اساس دیدگاه آنان، پیامبر به دلیل نبوغ بالایی که داشت توانست به این مهم دست پیدا کند. از این رو، مستشرقان غربی معتقدند قرآن محتوا را از تورات و انجیل دریافت کرده، ولی در فرمت جدید، آن را بیان کرده است.
    کلید واژگان: دایره المعارف اسلام, اقتباس, یهودیت, شرق شناسی, گفتمان یهودی
    Davoud Ranjbaran
    Objectives
    The present research sought on the problem of the Islam's synthetic - acquisition in the Islamic encyclopedia. The writers board of Islam encyclopedia in entrances atmosphere of Islam literature, try to prove that the origin of all Islam precepts one a copious transcription from Judaism & Christianity. They express that Islam not only have not any real commandments, but also the all materials are false & imitations.
    Method
    The method in this article is based on analysis of discourse in many aspects of the Islam encyclopedia; In the reference to it and explain it, and also, eventuality, analysis it.
    Results
    The Hebraic orient lists say from “syncretistic-Islam” so, at first, try to show the weakness and entrusts, in the Islam, then at second, they write that root of Islam is a “coypus-collections” from Jewish literature.
    Conclusions
    The pro “the syncretistic Islam” in Islam's encyclopedia cl
    Aims
    a- roots of Islam have originated from Jewish religion. b- The Islam's prophet (Mohammad) {P.B.U.H.} has made a “collection” from none divine literature. c- (Mohammad) {P.B.U.H.} with his supreme reason (as talented man) has made A “constellation" from accepted precepts, morality, etc. (Mohammad) {P.B.U.H.} do not have any innovation; all writings are belong to Jewish religion. The western orientalists say that text of “Koran” is a “new transform” but its content is originated in torah & bible (new & old testament).
    Keywords: islam encyclopedia, jewish, orientalism, jewish, discourse, to excerpt
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال