به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دور ستر » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دور ستر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا روحی میرآبادی
    در نیمه دوم قرن دوم هجری فرقه اسماعیلیه که به امامت اسماعیل پسر امام جعفرصادق(ع) معتقد بودند، شکل گرفت. اسماعیلیان دیدگاه های ویژه ای را درباره امامت مطرح کردند. از دیدگاه آنان هستی یک لحظه بدون وجود امام نمی تواند باقی بماند وانسان همواره به معلم و مقتدا و رهبری معصوم نیاز دارد. اسماعیلیان تلاش های بسیاری کردند تا سابقه امامت را به سرآغاز خلقت برسانند. برای این منظور نظریه ها و تفسیرهای خاصی از تاریخ و نبوت ارائه داشتند.
    بر اساس این نظریه تاریخ مقدس بشری از هفت دور تشکیل شده است و در طی این هفت دور انسان به تکامل می رسد. هر دور با ظهور یک پیامبر که به آن ناطق نیز می گویند و وصی او که به آن صامت یا اساس نیز گفته می شد، همراه است و پس از آن ها هفت امام می آیند که هر یک پس از دیگری به امامت می رسند. بدون شک، در شکل گیری این عقیده اندیشه های نو افلاطونی تاثیر داشته است.
    «ناطق» جایگاه تنزیل احکام از سوی خداوند به مردم و «اساس» جایگاه تاویل احکام را دارا است و امام هم ظاهر و باطن شریعت را بیان می کند.
    در شش دور نخست آدم(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و محمد(ص) صاحب شریعت هستند و با آمدن هر ناطق جدید شریعت قبلی نسخ می شود. البته در منابع کهن اسماعیلی اختلاف نظرهایی در این خصوص دیده می شود.
    اسماعیلیان برای تبیین بهتر این موضوع به تفسیرهای باطنی خاصی از موضوع امامت و اشتهار عدد هفت و جایگاه ناطق دست زده اند. این مقطع زمانی که برای هر ناطق درنظر گرفته شده ممکن است دور کشف یا دور ستر و نیز ممکن است دور کبیر یا دور صغیر باشد که هر کدام در اصل مقاله به طور مشروح توضیح داده شده است.
    در این مقاله سعی شده است با استفاده از منابع کهن کلامی و تاریخی اسماعیلیان به بررسی این عقیده پرداخته شود.
    کلید واژگان: اسماعیلیان, هفت دور, ناطق, امام, دور کشف, دور ستر, دور کبیر, دور صغیر}
    AlĪ RiḌā RŪḤĪ MĪrābādĪ
    In the second half of the 2nd/8th century, the Ismā‘īlī sect, who believed in the Imamate of Ismā‘īl, the second son of Imam Ja‘far al-Ṣādiq (A.S.), was formed. The Ismā‘īlīs brought up specific views concerning Imamate. From their point of view, the world of being can not survive a moment without the existence of an Imam and that mankind is always in need of a teacher, leader, and infallible Imam. The Ismā‘īlīs made great efforts to trace the existence of Imamate back to the beginning of creation. To this end, they presented special theories and interpretations of history and Prophethood.According to one of these theories human sacred history consists of seven periods during which mankind achieves perfection. Every period is formed by the emergence of a Prophet who is also called Nāṭiq along with his Waṣī (legatee) who is also called Ṣāmit (silent) or Asās (base). After them, seven Imams appear who attain Imamate one after another. Undoubtedly, Neo-Platonism has been influential in the formation of this idea.Nāṭiq is the medium for the revelation of ordinances from God to people; Asās is the authority for interpretation of the ordinances; and Imam expresses the interior and the exterior of sharī‘a (law).In the first six periods, Adam (A.S.), Noah (A.S.), Abraham (A.S.), Moses (A.S.), Jesus (A.S.), and Muḥammad (S.A.W.) were the law giving Prophets and with the coming of every new Nāṭiq the previous sharī‘a would have been abrogated. Of course, the ancient Ismā‘īlī sources were of divergent opinions on this issue.In order to better elucidate this issue, the Ismā‘īlīs have made specific esoteric interpretations of Imamate and the popularity of the number seven. This period of time, which is dedicated to each Nāṭiq, may be a period of manifestation or a period of concealment; moreover, it may be a greater period or a lesser period, each one of which is explained in detail in this article.The present article addresses this issue with the use of the ancient theological and historical sources of Ismā‘īlīs.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال