به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دیلتای » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دیلتای» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن غیبی پور*، علی کرباسی زاده اصفهانی، محمد جواد صافیان
    «تاریخ» تحت تاثیر تفکرات هگل در قرن نوزدهم، جایگاه رفیعی به خود اختصاص داد. سپس برخی از تاریخ نگاران با طرز تفکری پوزیتیویستی، ایده تاریخ نگاری علمی را مطرح کردند تا بر مبنای آن، تاریخ به علمی یقینی تبدیل شود و همانند علوم طبیعی جدا از ذهنیات پژوهشگر قرار گیرد. مسئله اساسی که در این مقاله سعی داریم تا به بررسی آن بپردازیم چگونگی رابطه میان فلسفه و تاریخ است.  مسئله از اینجا آغاز می شود که تاریخ گرایی آلمان با اعتقاد به نیروی هنجاری تاریخ، بر این مهم تاکید داشت که مورخ باید با کشف واقعیت های محض و آشکارکردن معنای تاریخی آنها، جهت گیری ای برای جامعه و فرهنگ فراهم کند. براساس این تصور از تاریخ، عملکرد اجتماعی و فرهنگی فلسفه به چالش کشیده شد. در این اوضاع نابسامان که فلسفه را با بحران هویت روبه رو ساخته بود، طرح های نیچه و دیلتای، یعنی جنبش گسترده و متنوع «فلسفه حیات» به نیروی محرکه تجدید فلسفه در قرن 19 تبدیل شدند. نیچه و دیلتای در این موضوع اتفاق نظر داشتند که تاریخ نگاری جامع در درک خود از انسان، مسئله نسبیت گرایی را به وجود آورده است که موجب «انحلال» و «بدبینی» می شود و نمی تواند آینده فرهنگ بشریت را پیش بینی کند؛ ازاین رو، خواستار فلسفه جدیدی شدند که باید هدف فرهنگ بشری را آشکار و از پیشرفت آن در جهت رسیدن به هدفش حمایت کند. آنها با اینکه در برابر نتایج نقد تاریخی، مسیری مشابه برای تایید اقتدار فرهنگی فلسفه انتخاب کردند، اما به یک راه حل کاملا متفاوت رسیدند. نیچه پادزهرها علیه تاریخ گرایی را «فوق تاریخی» می خواند که شامل هنر نحوه فراموش کردن تاریخ و زندگی در افقی محصور و تعین شده است؛ یعنی داشتن این استعداد که چه وقت باید تاریخ را حس کند و چه وقت باید آن را کنار بگذارد. به عقیده وی این هر دو روش به صورت همسان برای تندرستی فرد، سلامت یک ملت و فرهنگ لازم اند. دیلتای برخلاف نیچه، تاریخ را پادزهر و درمان شکست های فلسفه زندگی می داند: تاریخ اگر زخم ایجاد کند، باید آن را نیز درمان کند.
    کلید واژگان: قرن نوزدهم, نیچه, دیلتای, فلسفه, تاریخ, فلسفه حیات}
    Hassan Gheybipour *, Ali Karbasizadeh, Mohammad Safian
    History, under the influence of Hegel's thoughts in the 19th century, took a high place. In the following, some historians with a positivist way of thinking proposed the idea of scientific historiography. Based on that, history becomes a definite science and, like natural sciences, it is separated from the researcher's mentalities. The problem starts from here that German historicism, believing in the normative force of history, emphasized the importance that the historian should provide a direction for society and culture by discovering the pure facts and revealing their historical meaning.Based on this idea of history, the social and cultural function of philosophy was challenged. In this chaotic situation that made philosophy face the crisis of identity, Nietzsche's and Dilthey's projects, i.e. the broad and diverse movement of "philosophy of life," became the driving force of the renewal of philosophy in the 19th century.Nietzsche and Dilthey agreed on the issue that comprehensive historiography in its understanding of human beings has created the problem of relativism, which causes "dissolution" and "pessimism" and cannot predict the future of human culture. Therefore, they called for a new philosophy that should reveal the purpose of human culture and support its progress towards reaching its goal. Although they chose a similar path to confirm the cultural authority of philosophy against the results of historical criticism, they arrived at a completely different solution.Nietzsche calls the antidotes against historicism "supra-historical", which includes the art of forgetting history and living in an enclosed and determined horizon; It means having the talent to know when to sense history and when to leave it aside.In his opinion, both of these methods are equally necessary for the health of a person, the health of a nation and culture. Dilthey, unlike Nietzsche, considers history to be an antidote and a cure for the failures of the philosophy of life: If history creates a wound, it must also heal it.
    Keywords: Nietzsche, Dilthey, philosophy, history, Philosophy of Life}
  • علیرضا حسن پور*، کاظم موسی خانی

    مسیله معرفت شناختی کانت و دیلتای عینیت و اعتبار معرفت، یکی معرفت در علوم طبیعی و دیگری معرفت در علوم انسانی، است و در همین چهارچوب به نقد و تعیین حدود عقل و ارایه مفاهیم و مقولاتی که در شناخت اعمال می شود، می پردازند. اما کار این دو فیلسوف تفاوت های مهمی با هم دارد: در کانت شاهد نقد عقل نظری و تعیین مفاهیم و خصوصیات قوه صدور حکم هستیم، در حالی که در آثار دیلتای با ایده نقد عقل تاریخی و علوم انسانی و ملاک تمایز آنها از عقل نظری و علوم طبیعی روبرو هستیم. هر دو برای رسیدن به این هدف به ارایه مقولات و مفاهیم کلی دخیل در کسب معرفت و توجیه لزوم کاربرد آنها پرداخته اند. در این مقاله ضمن مقایسه مقولات فاهمه و مقولات حیات، نشان داده می شود که با توجه به فراگیری و بنیادی بودن مقولات حیات نسبت به مقولات فاهمه و رابطه هرمنوتیکی بین آنها، نه مقولات فاهمه کانت همتا و هم ارز مقولات حیات دیلتای است و نه علوم طبیعی هم سطح علوم انسانی است؛ بلکه نسبت این دو از سنخ ابتنای یکی بر دیگری یا اشتقاق یکی از دیگری است و دیلتای سعی کرده مبنا و بنیاد مقولات فاهمه و علوم طبیعی را که همان مقولات حیات و علوم انسانی است کشف و بیان کند.

    کلید واژگان: مقولات فاهمه, کانت, مقولات حیات, علوم انسانی, دیلتای, رویکرد هرمنوتیکی}
    Alireza Hassanpoor*, Kazem Musakhani

    The epistemological problem of Kant and Dilthey is the objectivity and validity of knowledge in the natural sciences and the human sciences respectively. In this context, they undertake a critique of reason and determine the scope of the theoretical reason’s ability and the concepts applied in acquiring knowledge. However, the two philosophers disagree in different respects: Kant deals with the critique of theoretical reason and delineation of the faculty of judgment, whereas Dilthey introduces the idea of the critique of historical reason characteristic of human sciences and seeks to establish the criterion by which human sciences could be distinguished from natural sciences. To this end, both introduce the concepts and categories involved in acquiring knowledge and justify their application. In this paper, after comparing the views of the two philosophers, we have concluded that given the comprehensive nature of categories of life compared to categories of understanding, and the hermeneutical relationship between them, neither Kant's categories of understanding are equivalent, counterparts to Dilthey's categories of life, nor natural and human sciences are at one level. Rather, the relation between them is derivational one, that is, one is grounded in the other; and Dilthey attempts to discover and provide a foundation of categories of understanding and natural sciences, which are, respectively, the categories of life and human sciences.

    Keywords: Categories of Understanding, Kant, Categories of life, Dilthey, Human Sciences, Hermeneutical Approach}
  • علی فتحی

    نقش و تاثیر دیلتای در نظریه های مربوط به علوم انسانی کم نظیر است. دیلتای «هرمنوتیک روشی» را در مقابل «روش پوزیتیویستی» علوم طبیعی قرار داد؛ همانگونه که علوم طبیعی روش واحدی دارند، هرمنوتیک نیز روشی برای «علوم انسانی» است. او با تفکیک میان علوم طبیعی و علوم انسانی، برای اینکه بر هویت مستقل آن در برابر علوم طبیعی تاکید کرده و نشان داده باشد که سنخ کار علوم انسانی با علوم طبیعی متفاوت است، تصریح کرد که علوم انسانی با عالم زندگی، تجربه زیسته یا همان «زیست جهان» سروکار دارد. عالم طبیعت، عالم مکانیکی است ولی عالم زنده و زیست جهان، عالم زنده و پویاست و از اینرو سنخ و روش مواجهه با آن با روش علوم طبیعی متفاوت است. در این جستار با استمداد از روش تطبیقی، از مفهوم زیست جهان در اندیشه دیلتای، به جستجوی فلسفه ملاصدرا و حکمت متعالیه رفته ایم و از رهگذر مبانی فلسفی او همچون اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، تبیین مفهوم اراده، سیر تکاملی نفس، وحدت تشکیکی عالم و معلوم و نظریه تاویل، از مفهوم «حیات متعالیه» در فلسفه ملاصدرا سخن گفته ایم و کوشیده ایم نشان دهیم که با توجه به این مبانی و مفاهیم، چگونه میتوان بر بنیاد حکمت متعالیه شرایط امکان «علوم انسانی متعالی» را تبیین کرد.

    کلید واژگان: علوم انسانی, هرمنوتیک, زیست جهان, دیلتای, ملاصدرا, اسفار اربعه, حیات متعالیه}
    Ali Fathi

    The role and influence of delta in theories related to the humanities is unique. Dilthey contrasted the "methodic hermeneutics" with the "positivist method" of the natural sciences. Just as the natural sciences have a single method for themselves, so hermeneutics is a method for the "humanities"; Distinguishing between the natural sciences and the humanities, in order to emphasize its independent identity vis the natural sciences and to show that the nature of the humanities works differently from the natural sciences, he emphasized that the humanities lived or experienced with the world of life. The same "life-world" deals with, and therefore the type of encounter and the way we go to the natural world is different from the type of way we go to the living world and lived life. The natural world is a mechanical world. But the living and living world is a living and dynamic world and requires a different method from the one that exists in the field of natural sciences.In this essay, inspired by the concept of life-world in Dilthey, we have gone to Sadra's philosophy and transcendent wisdom and through his philosophical principles such as principality of being, gradation of being, substantial motion, explanation of the concept of will, evolution of the soul and gradational unity of the knower and the known. We have talked about the concept of "transcendent life" in Sadra's philosophy and have tried to show how, given these principles and concepts, the conditions for the possibility of "transcendent human sciences" can be explained on the basis of transcendent wisdom.

    Keywords: Dilthey, Humanities, Hermeneutics, life-world, Sadra, The Four Journeys, Transcendent Life}
  • سید حمیدرضا حسنی*، عسگر دیرباز، هادی موسوی، مالک شجاعی جشوقانی

    مبانی روش شناختی پارادایم های عمده علوم انسانی و قضاوت در مورد اعتبار یا عدم اعتبار آنها متکی بر مبانی معرفت شناختی، وجودشناختی و انسان شناختی آن پارادایم است. آشنایی با مباحث انسان شناختی از دیدگاه دیلتای هم برای آشنایی با پارادایم تفسیرگرایی و هم برای شناخت پارادایم هرمنوتیکی مهم است. شناخت هویت دوگانه انسان یکی از اساسی ترین عناصر این پارادایم را پیش روی ما قرار می دهد. ارایه تصویر درستی از طبیعت انسانی و چگونگی توسعه بخشیدن به دقت ابزار عملی جریانات علمی یکی از دغدغه های اصلی دیلتای بود. از جمله کارهای بدیع او برقراری تعامل میان دو عنصر «طبیعت انسانی» و «تاریخی بودن» بود که تا زمان او گمان بر تعارض میان آنها می رفت و دیلتای آنها را در خدمت روش شناسی علوم انسانی درآورد. او با تبیین مبانی انسان شناختی، معارف به دست آمده از علوم انسانی را معتبرتر از یافته های علوم طبیعی می دانست و تلاش کرد بواسطه ثبات هویت انسانی در عین تاریخی بودن آن، اعتبار علوم انسانی را نشان دهد. این مقاله بر آن است تا به روشی تحلیلی عناصر اصلی اندیشه دیلتای به دست آید و سپس بر اساس ترکیب این عناصر نشان داده شود که چگونه عینیت علوم انسانی بر این مبنا تامین می شود.

    کلید واژگان: دیلتای, انسان از دیدگاه دیلتای, روش شناسی علوم انسانی, طبیعت انسانی, تاریخی بودن انسان}
    Seyyed Hamid Reza Hassani *, Asgar Dirbaz, Hadi Mousavi, Malek Shjaei Jashughani
  • مینا قاجارگر*، علی اصغر مصلح، رضا دهقانی

    هایدگر به مناسبت های مختلف به تاثیر گسترده و عمیق دیلتای بر اندیشه ی خود اذعان کرده است به طوری که برخی از شارحان هایدگر نقش دیلتای را در شکل گیری اندیشه ی او حتی بیش از هوسرل دانسته اند. برای مثال، او در هستی و زمان بارها به این نکته اشاره می کند که نظراتش در باب حیات و تاریخ بسیار متاثر از آرای دیلتای در این زمینه اند. همچنین، انتشار درسگفتارهای 1919 تا 1923 هایدگر، عمق این تاثیر و پیوندهای موضوعی میان اندیشه ی دیلتای و هایدگر متقدم را بیش از پیش آشکار کرده است. هدف ما در این مقاله فهم بهتر نسبت میان اندیشه ی این دو فیلسوف، به خصوص در رابطه با موضوع تحلیل حیات و تاریخمندی و لوازم و پیامدهای این تاثیرگذاری بر اندیشه ی هایدگر متقدم است.

    کلید واژگان: حیات, تاریخمندی, دیلتای, هایدگر, زمانمندی, تجربه ی زیسته}
    Mina Ghajargar *, AliAsghar Mosleh, Reza Dehghani

    In various occasions, Heidegger acknowledges the extensive and profound effects of Dilthey on his thought, so that some of Heidegger's scholars believe Dilthey has a greater role than Husserl in the formation of Heidegger's ideas. For instance, in Being and Time, he frequently mentions that his views on life and history are greatly affected by Dilthey's views in these areas. Furthermore, the publication of Heidegger's 1919-1923 lectures has revealed this influence and thematic links between their ideas more than ever. Our aim in this paper is to better understand the relation of Heidegger and Dilthey, especially regarding the subject of analyzing life and historicality and the implications of this influence on early Heidegger.

    Keywords: Life, Historicality, Dilthey, Heidegger, Temporality, lived experience}
  • محمد حسین زاده*

    علوم انسانی درباره ی افعال اختیاری انسان بحث می کند، ازاین رو اختیار انسان مهم ترین مبنای تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی است. با توجه به اینکه به طورکلی دو تقریر سازگارگرایانه و ناسازگارگرایانه از اختیار ارایه شده، لازم است تا به طورکلی نسبت دیدگاه های مختلف درباره ی تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی با این دو تقریر کلی از اختیار سنجیده شود تا از این طریق، علوم انسانی و علوم طبیعی با توجه به تقریرهایی که از اختیار ارایه می شود، نسبت قرب و بعد خود با یکدیگر را تعریف کنند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، نقشی که تقریرهای مختلف اختیار در تمایز علوم انسانی و علوم طبیعی داشتند، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که تمایز ذاتی و جوهری علوم انسانی از علوم طبیعی، صرفا بر مبنای نوعی تقریر ناسازگارگرایانه از اختیار امکان دارد و نگرش سازگارگرایی نمی تواند علوم انسانی را از علوم طبیعی متمایز کند، مگر ازطریق عوامل بیرونی (عارضی).

    کلید واژگان: اختیار, علوم انسانی, سازگارگرایی, علوم طبیعی, ارسطو, دیلتای}
    Mohammad Hosseinzadeh *

    Humanities discuss human voluntary action, hence the man's free will is the most important basis for distinguishing the humanities from the natural sciences. In view of the fact that there are, in general, two Compatible and Incompatible versions of free will, it is necessary, in general, to consider the ratio of different perspectives on the distinction of the humanities from the natural sciences with these two general statements of free will, in this way the humanities and sciences Naturally, they define their relationship between their last and next, according to the free will's statements. This paper, by descriptive-analytic method, examines the role of different statements of free will in the distinction between humanities and natural sciences, and concludes that the intrinsic distinction of the humanities from the natural sciences is possible only on the basis of an Incompatible narrative, and the attitude of Compatibility can not distinguish the human sciences from the natural sciences, except through exogenous factors.

    Keywords: Free will, humanities, Incompatibility, Aristotle, Dilthey}
  • علی صادقی نژاد*، مهدی منفرد
    دیلتای یکی از فیلسوفان زندگی است که متن حیات را بررسی کرده است. نگاه وی به «تجربه زندگی» قرابت های بسیاری با اندیشه حیات و زندگی در حکمت متعالیه ملاصدرا دارد. مقصود این نوشتار از «تجربه زندگی» اصطلاح «تجربه زیسته» در فلسفه دیلتای نیست، بلکه مقصود هر نوع نگاه زمانی به زندگی است که فعالیت های انسان را در طول زمان بررسی می کند. بررسی اهداف و سیر کلی این دو فیلسوف و ویژگی های تجربه زندگی، نشان دهنده نوعی قرابت و همداستانی در این مسئله است که می توان میان اندیشه این دو متفکر، تطبیق کرد. تاریخ و زمانمندی، احساس، تجربه و نحوه ادراک، اموری هستند که در این نوشتار به آنها پرداخته خواهد شد. سیلان زندگی، درک فعالانه، مشترک و بی واسطه از زندگی، مهم ترین نقاط همسویی این دو فیلسوف شناخته می شوند؛ یعنی نفس در طی حرکت و سیلان در زندگی، با نوعی سرشاری از ارزش ها همراه است که با عمل ارادی خود، برای تکامل خود را تعیین و بدن مثالی خود را متعین می کند.
    کلید واژگان: اصالت وجود, تجربه زندگی, حرکت جوهری, دیلتای, ملاصدرا}
    Ali Sadeghi Nejad Saryazdi *, Mahdi Monfared
    Dilthey is one of the philosophers of life who has examined the text of life. His view of the "experience of life" has many similarities with the thoughts of life in Mulla Sadra's transcendentalist wisdom. The term "life experience" is not meant by the term "lived experience" in the Diltian philosophy, but the purpose of any kind of time-to-life perspective that examines human activity over time. The study of the goals and the general course of these two philosophers and the characteristics of the experience of life illustrates a kind of affiliation in this matter that one can think of between these two thinkers. The date and time, feeling, experience and perception are the things that are discussed in this article. The flood of life, the active, common, and immediate understanding of life, is also recognized as the most important points of the two philosophers; That is, the self during the movement and the flood in life with a kind of exaltation of values, is associated with its volitional act, for the purpose of its evolution, and the body defines its own example.
    Keywords: life experience, substantial motion, principality of existence, Dilthey, Mulla Sadra}
  • مسعود فیاضی *
    بررسی چگونگی رابطه و دادوستد علمی هر علم با علوم مرتبط و هم پایه خود از مسائل فلسفه های مضاف به آن علم است؛ ازاین رو بررسی رابطه میان علوم انسانی و هرمنوتیک روش شناختی از وظایف فلسفه علوم انسانی است. برای نسبت سنجی میان هرمنوتیک روش شناختی و علوم انسانی باید به بررسی دیدگاه های هرمنوتیست های روش شناختی ای که دراین‏باره بحث کرده اند، پرداخت؛ ازاین رو نظریات دیلتای برای فهم این نسبت مهم است؛ زیرا در میان هرمنوتیست های روش شناختی وی دغدغه علوم انسانی داشته و این هرمنوتیک را در این علوم به کار گرفته است. دیلتای علوم انسانی را علوم تاریخی می داند؛ زیرا موضوع این علوم را «انسان بما هو انسان» می داند که به تبع هگل آن را روح حاکم بر همه انسان ها در همه دوره ها و تمام تاریخ را تجلی وی می‏داند. روش این علوم نزد دیلتای بر اساس واپسین نظریه اش، هرمنوتیک روش شناختی شلایر ماخر است. اما این ادعا هم در برداشت وی از علوم انسانی و هم در روشی که برای آنها برشمرده، به این کلیت پذیرفته نیست؛ زیرا نه علوم انسانی در علوم تاریخی منحصرند و نه روش آنها به هرمنوتیک روش شناختی منحصر می باشد؛ به ویژه اینکه این برداشت از علوم انسانی و همین طور باور وی به برخی اصول هرمنوتیک روش شناختی با غرض اصلی وی از پرداختن به این علوم که تامین پایه های قویم و غیرنسبی برای آن علوم می باشد، در تناقض است.
    کلید واژگان: هرمنوتیک روش شناختی, فلسفه های مضاف, علوم انسانی, شلایر ماخر, دیلتای}
    Masoud Fayazi*
    One of the matters discussed in the Mozaf (determined) philosophies is to investigate of the kind of relationship and scientific transaction between each science and its related sciences; therefore the investigation of the relation between humanities and methodological hermeneutics is discussed in the philosophy of humanities.
    To study the relation between methodological hermeneutics and humanities it is necessary to investigate the views of methodological hermeneutists who have discussed this topic. Therefore it is important to see the ideas of Dilthey to understand this relationship because, among methodological hermeneutists, he has concerned humanities and has applied hermeneutics in these sciences. He believes humanities are historical sciences because the subject of these sciences is "human being as itself" which he considers , following Hegel, as the dominant soul of all humans at all the times and believes the whole history is his manifestation. Dilthey believes the method of these sciences, according to his latest theory, is Schleiermacher's methodological hermeneutics.
    But this claim is not generally acceptable both in his understanding of humanities and in its method; because neither are humanities restricted to historical sciences nor their method is limited to methodological hermeneutics; especially considering the fact that this perception of humanities and his belief regarding some principles of methodological hermeneutics is in contradiction with his main purpose for dealing with humanities which is to provide strong and non-relative bases for those sciences.
    Keywords: Methodological hermeneutics, Determined philosophies, Humanities, Schleiermacher, Dilthey}
  • حسن رهبر*، علیرضا حسن پور
    تجربه ی زیسته و علم حضوری دو مفهوم بنیادی در نظام های فکری دیلتای و ملاصدرا هستند. این دو متفکر با تاکید بر بی واسطگی و خطاناپذیری علم حضوری و تجربه ی زیسته، سعی کردند کل بنای معرفت بشر را بر این دو مبتنی کنند. به علاوه، هم دیلتای و هم ملاصدرا، ادراک و فهمی را که بدین شیوه حاصل می شود، نه پذیرش صرف واقعیات بیرونی یا عملی منفعلانه، بلکه عملی فعالانه قلمداد می کنند. نکته ی دیگر این است که دیلتای قلمرو تجربه ی زیسته و فهم حاصل از آن را هم حالات درونی مدرک و هم حالات درونی دیگران به علاوه ی ظهورات و بروزات این حالات می داند؛ در حالی که علم حضوری در نزد ملاصدرا گستره ی محدودتری دارد و فقط نفس و قوا و حالات آن را در بر می گیرد. اما مشکلی که هم تجربه ی زیسته و هم علم حضوری با آن مواجه اند، شخصی بودن و در نتیجه نسبی بودن آنهاست. دیلتای می کوشد تا با توسل فرض اثبات نشده ی «اشتراک انسان ها در آگاهی» این مشکل غلبه کند؛ در حالی که ملاصدرا سعی می کند با توسل به تقسیم کار میان علم حصولی و حضوری از یک سو، و آفرینش انسان بر سرشت واحد و در نتیجه داشتن ابزار معرفتی یکسان، به این مساله فائق آید.
    کلید واژگان: علم حضوری, تجربه ی زیسته, ادراک بی واسطه, دیلتای, ملاصدرا}
    Hassan Rahbar*, Alireza Hassanpoor
    The lived-experience, Erlebnis, and "knowledge by presence" are two key concepts in the philosophies of Dilthey and Mulla Sadra. Insisting on immediatedness and infallibility of lived experience and knowledge by presence, both philosophers have try to ground the whole of human knowledge in the two way of cognition. Moreover, they do treat the understanding achieved in this manner, not much mere reception of external facts, passive act, as an active act. The other point is that Dilthey believes that the scope of lived experience and the understanding derived from it, includes not just internal states of percipient but also internal states of the other people and manifestations of these states. However, knowledge by presence, for Mulla Sadra, has a more narrow extent; namely, it comprises only the percipient's soul and its faculties and states. Nevertheless, the problem that lived experience and knowledge by presence faced is subjectivity and relativity. Dilthey endeavor to overcome this difficulty through appeal to the unproven supposition of human congeniality in consciousness; while Mulla Sadra tries to cope with the problem in like manner, but basing on the principle of the unity of being.
    Keywords: knowledge by presence, lived-experience, immediate perception, Dilthey, Mulla Sadra}
  • مالک شجاعی جشوقانی*
    با اینکه دیلتای کانت را در « نقد عقل محض » پیشگام خود دانسته و طرح ابتکاری خود را به تبع کانت ، «نقد عقل تاریخی» نامیده است معهذا او را در عقلانی سازی سوژه انسانی ناکام می داند. وی نه فقط بر بعد شناختی سوژه ، بلکه بر بعد ارادی و احساسی آن هم تاکید می کند و کانت را به عقلانی کردن سوژه متهم می کند . از سوی دیگر طرح کلان نقد وی برخلاف کانت به علوم طبیعی محدود نشده و شامل علوم انسانی هم می گردد. دیلتای دو نقد عمده را بر معرفت شناسی کانتی وارد می کند ؛ نخست اینکه این معرفت شناسی واجد تلقی ای بسیار عقلانی از تجربه است به گونه ای که از ابعاد عاطفی و ارادی تجربه غفلت کرده و نوعی نظر ورزی گسسته از جهان است در حالی که تجربه چیزی فراتر از آن است و مشروط و محوی در همه قوای شناختی ، عاطفی و ارادی ماست ، دوم آنکه موضع استعلایی کانت غیر تاریخی و بلکه فراتاریخی است. درواقع طرح اصلی دیلتای ، تکمیل طرح بنیادهای معرفت شناختی علوم طبیعی ( عقل محض ) توسط کانت و توسعه آن به حوزه علوم انسانی ( عقل تاریخی ) به مدد عبور از سوژه پیشینی صوری عقل زده کانتی به سوژه تاریخی ریشه دار در شبکه حیاتی است.
    کلید واژگان: کلید واژه: کانت, دیلتای, نقد عقل محض, نقد عقل تاریخی}
  • رضا محمدزاده
    بی شک دیلتای نقش مهمی در نظریات مربوط به علوم انسانی دارد. این نقش را باید در نوع ملاحظه استقلالی در مورد علوم انسانی جست وجو کرد. وی، علی رغم تاثر از نظریات شخصیت های گوناگونی که بسیاری از آنها علوم انسانی را مستقل از علوم طبیعی نمی دانستند، به استقلال علوم انسانی و تمایز سه گانه آن از جهت موضوع، غایت و روش معتقد است. از این رو، سعی نموده به صورت عملی ویژگی علوم انسانی در هر سه جهت نامبرده را تبیین نماید.
    کمبود منابع در زبان فارسی در مورد دیدگاه های دیلتای در این زمینه، موجب شد تا این مقاله به تبیین دیدگاه های وی بپردازد. هدف اصلی نگارنده، کشف بنیادهای فکری دیلتای، به خصوص در منبع مهم «مقدمه بر علوم انسانی»، که اخیرا به زبان فارسی ترجمه شده و مقایسه آن با فیلسوف بزرگ مسلمان ملاصدرای شیرازی است. این مقایسه نشان می دهد که اگرچه علوم انسانی به معنای امروزین آن مرکز توجه اندیشمندانی چون ملاصدرا نیست، ولی دیدگاه های دیلتای به نوعی نقد مابعدالطبیعه ارسطویی و قرون وسطایی استوار است. البته این نقد بر مابعدالطبیعه صدرایی وارد نیست. توجه به مبانی فکری صدرایی بر اساس این نقد، می تواند مدخلی برای صدراییان در خصوص تبیینی متفاوت از علوم انسانی به حساب آید.
    کلید واژگان: علوم انسانی, دیلتای, ملاصدرا, مبانی علوم انسانی, مابعدالطبیعه}
    Reza Mohammadzade
    Dilthey, no doubt, has a significant role in theories on human sciences. This role should be investigated in an attitude which considers human sciences independent from natural sciences. In spite of the fact that he was under the influence of different thinkers’ views, most of whom did not consider human sciences independent from natural sciences, he held that human sciences is independent, and distinct regarding its subject matter, aim, and method. Hence, he has tried to explain practically the features of human sciences in view of its subject, aim, and method. The lack of Persian resources about Dithey’s views on the subject led to the explication of his views in this paper. The main aim is to find Dithey’s intellectual foundations, particularly in his great work-“Introduction to the Human Science" which has recently been translated into Persian, and to compare these foundations with those of great Muslim philosopher, Mullā Şadrā shirazi. The comparison shows that although such thinkers as Mullā Şadrā did not focus on human sciences in its modern sense, Dithey’s views were based on a kind of criticism of Aristotelian and medieval metaphysics. This criticism, of course, does not apply to Sadraian metaphysics. According to this criticism, focusing on intellectual foundations of Sadraian thinking can be considered as a first step for followers of Mullā Şadrā to provide a different interpretation of human sciences.
    Keywords: human sciences, Dilthey, Mullā Şadrā fundamentals of human sciences, metaphysics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال