به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رویه قضایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رویه قضایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • لیلا رادپسند، فرهاد پروین

    پس ازوقوع نکاح صحیح وروابط زوجیت بین طرفین ، حقوق وتکالیف مختلفی از جمله حقوق مالی بین زوجین برقرار می شود. حقوق مالی زوجین یکی از مهمترین بخش های حقوق مدنی است که آمیخته با مسایل عرفی و اخلاقی وعاملی مهم در پیشگیری از وقوع جرم می باشد. از این رو بی توجهی به نقش عرف و اخلاق در حقوق زوجین سبب به وجودآمدن چالش‌های بنیادی در جامعه می شود. هدف از نگاشتن این مقاله، تبیین جایگاه عرف و اخلاق در برخی از حقوق مالی زوجین ، مانند جهیزیه، مهریه ونفقه از دیدگاه حقوق ایران، مذاهب اسلامی و ادیان رسمی به روش تحلیلی توصیفی است؛ که ضمن تبیین حدود عرف و شناساندن آن، در نهایت به این مساله واقف خواهیم شدکه گرچه عرف و اخلاق درنظام حقوقی ایران، بطورعمده در موارد سکوت نص، نقش تکمیلی و تفسیری دارد؛ اماگاه نقش امری داشته ودر بسیاری از موارد به صورت کاربردی درفقه وحقوق استفاده می گردد. همچنین نقش عرف در نزد اهل سنت تابدان حد است که آنچه در نزد عرف پسندیده شمرده می شود نزد خداوند نیز پسندیده محسوب می گردد . نقش عرف درحقوق اقلیت ها (کلیمی، زرتشتی و مسیحی) نیز طبق رسوم وعادات مذهبی خودشان قابل انکار نیست، و منبع حقوق محسوب می شود. باید گفت پایبندی به قواعد اخلاقی در قلمرو خانواده،در تمامی دنیا نقش بسیار تعیین کننده ای در تامین حقوق مرد و زن ایفا می کند ؛ زیرا در بسیاری از موارد، حقوق و تکالیفی را که زوجین در قبال یکدیگر بر عهده می گیرند، فاقد الزام قانونی بوده و صرفا بر اساس ملاحظات اخلاقی صورت می گیرد.

    کلید واژگان: عرف, استقلال مالی, جهیزیه, مهریه, نفقه, مذاهب اسلامی و ادیان رسمی, رویه قضایی}
  • جمشید جعفرپور*، غفور خوئینی، فرهاد تجری
    زمینه

    در اثرپذیری قوانین و مقررات حقوقی از اخلاق همواره بر اخلاقی بودن نظام های حقوقی تاکید و از ضرورت آن بحث شده است. در حقوق ایران، همچون دیگر نظامهای حقوقی نوشته، قانون مهمترین منبع ایجاد و شناخت قواعد حقوقی است . ولی قانون نمیتواند برای شناخت قواعد لازم الاجرا کافی باشد. در واقع، قوانین نوشته بالطبع دارای ابهامات و ناگفته های بسیاری است. لذا هدف این پژوهش بررسی عوامل حقوقی و اخلاقی در ایجاد رویه قضایی است و بدین منظور با تکیه بر تفسیر قوانین حقوقی و اخلاقی به علل این عوامل پرداخته خواهد شد.

    نتیجه گیری

    نتیجه پژوهش نشان داد که قوانین و ترکیب آنها دارای قابلیت تفسیر مختلفی است و افراد بر اساس سلایق و گرایشهای اخلاقی و علمی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی میتوانند از طرفی معنا و تفسیر متفاوتی از قوانین ارایه کنند و از طرفی دیگر احکام حقوقیکاملا متفاوتی از آنها استخراج کنند. بدین نحو برای شناخت قواعد حقوقی لازم الاجرا و ایجاد نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون و الزام افراد به شناخت این قواعد و تنظیم روابط اجتماعی و اقتصادی و از همه مهمتر بعد اخلاقی خود بر اساس آنها، لازم است

    کلید واژگان: رویه قضایی, سیستم حقوقی, اخلاق, آرای دادگاه}
    J. Jafarpour Ph.D.*, G. Khoeini Ph.D., F. Tajari
    Background

    The legality of the laws and regulations on ethics has always been emphasized on the morality of legal systems and its necessity has been discussed. In Iran, because of other small-scale systems, the law creates and introduces strong rules. The law may not be applicable to the evidence. In fact, the high-level rules have many implications. The purpose of this study is to investigate the legal and ethical factors in establishing a judicial procedure. To this end, the causes of these factors will be addressed by relying on the interpretation of legal and ethical laws.

    Conclusion

    The results showed that the laws and their combination is capable of different interpretations and people on the basis of ethics, ethics, principles and ethics can, on our part, submit to us any and all equality of laws. On the other hand, a very large number of people were expelled. Then, for the sake of proof, I need to execute and build my military on the basis of law and order, and moral, moral and, most importantly, moral relations.

    Keywords: Procedural law Judicial procedure, Legal system, Ethics, Court opinions}
  • سهیل اصغرزاده اسفندی*، عبدالکریم شاحیدر

    با فروپاشی شوروی، ایران در حوزه دریای خزر با همسایگان جدیدی روبه رو شد که هیچ یک در عمل قصد پایبندی به تعهدات کشور پیشین خود را نداشته و این امر هم از جنبه اخلاقی و هم از لحاظ قواعد حقوق بین الملل مورد توجه است. در این میان نحوه بهره برداری از منابع بستر و زیر بستر دریا یکی از مسایل بدون راه حل باقی مانده، کما اینکه در کنوانسیون اخیر رژیم حقوقی دریای خزر در آکتایو نیز توافقی در خصوص تقسیم بستر و زیر بستر دریا صورت نگرفته است.صرف نظر از اینکه خزر را دریا بدانیم یا دریاچه ،قواعد حقوق بین الملل از جمله رویه عملی کشورها و آرای محاکم بین المللی و دکترین، استفاده یک جانبه کشورها از منابع نفت و گاز این پهنه آبی را تایید نمیکنند و تصریح کنوانسیون مذکور به لزوم حصول توافق جداگانه در خصوص بستر و زیر بستر، خود موید لزوم توافق همه جانبه بین کشورها بوده اما آنچه در عمل مشاهده میشود بهره برداری کشورهای حاشیه خزر از این منابع بدون درنظر گرفتن منافع سایر کشورهاست و در این میان کشور ما منفعل ترین موضع را دارد. آنچه مسلم است کشورهای حاشیه دریای خزر میباید با استفاده از اصول حقوق بین الملل و تغییرات جدید ژیوپلوتیک و توافق همه جانبه در خصوص منابع نفت و گاز آن تعیین تکلیف نمایند اما تا پیش از رسیدن به این مهم، استفاده یک جانبه از این منابع از منظر حقوق بین الملل مجاز نبوده و موجد مسئولیت بین المللی است که خود متاثر از اخلاق در سطح بین الملل میباشد.

    کلید واژگان: نفت و گاز دریای خزر, منابع مشترک, رویه قضایی, معاهدات دریای خزر, کنوانسیون آکتائو.چالشهای اخلاقی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال