به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زاگزبسکی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «زاگزبسکی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدسعید عبداللهی*

    ماهیت فضیلت، موضوعی است که از زمان ارسطو تا کنون، دست مایه تامل فلسفی برای فیلسوفان بوده است. ارسطو نخستین کسی است که تبیینی کلاسیک از فضیلت به دست داد. در اندیشه ارسطو، فضیلت، صفت مشخصه ای است که در حد وسط نهفته است. او با تحلیل نفس آدمی، فضیلت را به دو گونه اخلاقی و عقلانی تقسیم می کند. از سویی، لیندا زاگزبسکی، فیلسوف برجسته آمریکایی که در زمره نوارسطوئیان به شمار می آید، بر این نکته اصرار می ورزد که مفاهیم اخلاقی، در نهایت، از مفهوم فضیلت مشتق می شوند و ازاین رو تمام تلاش خود را به کار می بندد تا تعریفی دقیق از ماهیت فضیلت و ویژگی های آن فراهم آورد. در این مقاله، پس از آشکار ساختن موضع هر دو فیلسوف پیرامون ماهیت فضیلت، با مقایسه و آشکار ساختن نقاط اشتراک و اختلاف، نشان خواهیم داد که چگونه و چرا این دو فلیسوف، در تعریف ماهیت و تقسیم فضیلت، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

    کلید واژگان: ارسطو, زاگزبسکی, ماهیت فضیلت, فضیلت اخلاقی, فضیلت عقلانی, انگیزش}
    Mohammadsaied Abdollahi *

    The nature of virtue is a subject that has been a source of philosophical reflection for philosophers since the time of Aristotle. Aristotle is the first thinker who gave a classical explanation of virtue. In Aristotle's thought, virtue is a characteristic trait that lies in the middle. Analyzing the human soul, he divides virtue into two types, moral and rational. On the other hand, Linda Zagzebski, an eminent American philosopher who is among the neo-Aristoteans, insists that moral concepts are ultimately derived from the concept of virtue. And therefore, he tries his best to provide a precise definition of the nature of virtue and its characteristics. In this article, after revealing the position of both philosophers regarding the nature of virtue, by comparing and revealing points of commonality and difference, we will show how and why these two philosophers differ in defining the nature and division of virtue.

    Keywords: Aristotle, Zagzebski, Nature Of Virtue, Motivation}
  • علی یاری زاده*، میرسعید موسوی، علی قنبرنژاد

    مسئله علم پیشین الهی و اراده آزاد (اختیار) بشر از مهم ترین و پیچیده ترین مسایل فلسفی در حیطه سنت ادیان ابراهیمی است که تحت عنوان تقدیرانگاری الهیاتی از آن یاد می شود .ما در این نوشتار با طرح جدید مسئله توسط زاگزبسکی، سه راه حل سنتی راه حل بویتیوس، راه حل اکامی و راه حل مولینا را بررسی خواهیم کرد. بر اساس راه حل بویتیوس، خداوند فرازمانی است. راه حل اکامی هم علم خداوند به اختیار ما را واقعیت نرم، نه واقعیت سخت می داند و بر اساس راه حل مولینا نیز فرض انتقال ضرورت گذشته انکار می شود. در ادامه خواهیم دید که در مسئله و راه حل های آن به غلط جاودانگی خدا در زمان را فرض گرفته اند که این رویکرد برخلاف الهیات آنسلمی است که خداوند را فرازمان برمی شمارد. در نهایت، نشان می دهیم که راه حل بی زمانی با الهیات آنسلمی و علم فعلی خداوند منطبق است. فاعلیت انسان در طول فاعلیت الهی قرار دارد، یعنی از یک سو، علم خداوند در راس سلسله علل و اسباب تحقق فعل است و به مثابه یکی از شرایط تحقق فعل اختیاری محسوب می شود، و از سوی دیگر، علم و قدرت بشری در سلسله اسباب و علل آن فعل قرار می گیرد. در نتیجه، استناد علم محدود بشر به علم  نامحدود و فرازمان خداوند، منافی اختیار نیست.

    کلید واژگان: اختیار, علم پیشین الهی, زاگزبسکی, معرفت میانه}
    Ali Yarizadeh *, MirSaeid Mousavi, Ali Ghanbarnejad

    The question of the divine foreknowledge and the human freewill (volition) is among the most important and complex philosophical issues within the Abrahamic religions tradition, which has come to be called theological fatalism. In the article at hand, we present the new reading of this issue by Zagzebski and discuss the three traditional solutions by Boethius, William of Ockham, and Molina. According to Boethian solution, God is atemporal. William of Ockham deems God’s knowledge of our freewill as a soft fact rather than a hard one, while Molina denies the premise of the transfer of past necessity. This article shows that the question and its solutions have wrongly deemed the eternity of God within time. That viewpoint is against Anselm’s theology that takes God as atemporal. Finally, we show that atemporality solution agrees with Anselm’s theology and God’s actual knowledge. The human’s agency is in line with God’s agency. That is to say, on the one hand, God’s knowledge is at the top of the causal chain that leads to the realization of an act and is considered as one of the conditions for the realization of the voluntary act. On the other hand, the human knowledge and power is part of the causal chain of that action. Therefore, the consideration of the finite human knowledge as relying on the infinite and atemporal knowledge of God does not contradict the human freewill.

    Keywords: Divine Foreknowledge, Freewill, Middle knowledge, Zagzebsk}
  • سعیده فخار نوغانی*

    ارزیابی اخلاقی باور یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در معرفت‎شناسی است. پذیرش این مسئله مبتنی بر یک رویکرد مناسب در معرفت‎شناسی است که قابلیت ارزیابی اخلاقی باور را فراهم کند. رویکرد نوارسطویی در معرفت‎ شناسی فضیلت ‌محور که در حال حاضر با زاگزبسکی شهرت یافته است، دلایلی را برای امتیاز این رویکرد در تبیین این مسئله ارایه کرده است. این دلایل عبارت‌اند از برتری معرفت‎شناسی فضیلت‎محور بر سایر رویکردهای معرفت‎شناسی، مشکلات معرفت‎شناسی معاصر به دلیل تمرکز بر مسئله شکاکیت و غفلت از مسئله فهم و در نهایت دلایل مربوط به فلسفه ذهن که به بحث رابطه باور و احساس می‌پردازد. وی در ادامه به رابطه باور و اخلاق اشاره می‌کند و با در نظر گرفتن معنایی عام از اختیارگرایی امکان ارزیابی اخلاقی تمامی سطوح معرفت را مطرح می‌سازد. نقد اصلی این نوشتار نیز به تعمیم اختیار به تمامی انواع معرفت است.

    کلید واژگان: معرفت ‎شناسی فضیلت‎محور, رویکرد نوارسطویی, ارزیابی اخلاقی باور, اختیارگرایی, زاگزبسکی}
    Sa’ida Fakhkhar Noghani *

    The moral evaluation of belief is one of the issues of discussion in epistemology. Accepting this fact is based on a proper approach in epistemology that allows the moral evaluation of belief. The Neo-Aristotelian approach in virtue-centered epistemology, now well-known with Mrs. Linda Zagzebski, has put forward some reasons for the superiority of that approach in explanation of aforementioned issue. These reasons are as follows: superiority of virtue-centered epistemology over other related approaches, problems of contemporary epistemology due to focus on the issue of skepticism and neglecting understanding and, finally, reasons related to philosophy of mind which deals with the relationship between belief and emotion. She continues her discussion with the relationship between belief and morality and considers a general meaning for libertarianism to pose the possibility of moral evaluation of all levels of knowledge. The main critique of this writing is on expanding liberty to all varieties of knowledge.

    Keywords: virtue-centered epistemology, Neo-Aristotelian approach, moral evaluation of belief, libertarianism, Zagzebski}
  • مجید دهقان*، محمد سعیدی مهر
    خودآیینی از کانت به بعد فضیلتی عقلانی به شمار می آید که فرد را مستقل از دیگری دارای توانایی انتخاب و تصمیم گیری در حوزه هایی مانند اخلاق، سیاست و معرفت فرض می کند. شخص خودآیین با این تعریف در مقابل هر آتوریته شامل آتوریته دینی مقاومت نشان می دهد. به همین دلیل همواره خودآیینی مانع از پذیرش آموزه های دینی بدون شاهد مستقل قلمداد می شود. در این تصویر، دوراهی بین باور دینی و عقلانیت انتخاب سختی را پیش روی انسان مدرن دیندار قرار داده است. انسان مدرن ناگزیر است عقلانیت را به کنار نهاده و متعبدانه به دین باور داشته باشد یا باورهای دینی خود را محدود به گزارهای اندکی کند که برای آن شاهدی داشته باشد. فیلسوفانی مانند زاگزبسکی، کدی و رابرت و وود در تلاشند با تحلیل دوباره مفهوم خودآیینی تفسیری از آن ارایه کنند که با پذیرش آتوریته معرفتی از جمله آتوریته دینی ناسازگاری نداشته باشد. در این مقاله پس از مرور تعریف خودآیینی و تاریخچه آن بر چرایی تنافی این مفهوم با آتوریته تمرکز می شود. سپس به رابطه این مفهوم با مفاهیمی مانند استقلال و آتوریته پرداخته می شود. در ادامه با ارایه تفسیری سازگار از این مفهوم با آتوریته رابطه این مفهوم جدید با آتوریته دینی تحلیل می گردد و صورت هایی از سازگاری خودآیینی و آتوریته دینی ارایه می گردد.
    کلید واژگان: خودآیینی, آتوریته دینی, زاگزبسکی, دین و عقلانیت, عموم گرایی معرفتی}
    Majid Dehqan *, Mohammad Saeedimehr
    Autonomy is a rational virtue that assumes that an individual is independent of the other, with the ability to choose and decide in areas such as ethics, politics, and knowledge. The autonomous person with this definition resists religious authority. For this reason, autonomy always prevents the acceptance of religious teachings without independent evidence. The relationship between religious belief and rationality has made a hard choice for modern religious people. Modern humans have to relinquish rationality and believe in religious authority, or limit their religious beliefs to a small proposition for which it has evidence. Philosophers such as Zagzebski, Coady, and Robert & Wood are attempting to reinterpret the concept of autonomy that does not conflict with the acceptance of epistemological authority, including religious authority. In this article, after reviewing the definition of autonomy and its history, the relation between this concept and concepts such as independence and authority is discussed. Then, by providing a consistent interpretation of this concept, it analyzes the relationship between this new concept and religious authority.
    Keywords: Autonomy, religious authority, Zagzebski, religion, rationality, epistemic universalism}
  • سعیده فخار نوغانی*
    معقولیت باور به وجود خدا مهم ترین مسئله معرفت شناسی دینی است. معرفت شناسی فضیلت محور در تقریر خانم زاگزبسکی ضمن نقد نگاه برون گرایانه و فردگرایانه معرفت شناسی اصلاح شده، بر اختیاری بودن باور و تاثیرپذیری آن از اجتماع تاکید می کند. در این دیدگاه حجیت باور دینی بر مبنای فضیلت «اعتماد معرفتی» به خود و به دیگر افراد جامعه معرفتی تبیین می شود. در نتیجه باور مومنان به وجود خداوند در زمان ها و مکان های مختلف، می تواند مبنای حجیت باور من به وجود خدا باشد. این مسئله در استدلالی که برتری جهانشمولی معرفتی را بر خودمختاری معرفتی و خودرایی معرفتی نشان داده، تبیین شده است..
    کلید واژگان: اعتماد معرفتی, حجیت باور دینی, زاگزبسکی, معرفت شناسی فضیلت محور}
    Saeedeh Fakhar Noghani *
    The intelligibility of the belief in the existence of God is the most important issue in religious epistemology. Zagzebski’s conception of virtue-based epistemology both criticizes the externalist and individualist viewpoints of reformed epistemology and emphasizes the voluntariness of the belief and its influence by the community. In this stance, the authoritativeness of the religious belief is explained based on the virtue of “epistemic trust” on oneself and other members of the epistemic community. Therefore, the believers’ belief in the existence of God at different times and places can be the basis of the authoritativeness of one’s belief in the existence of God. This issue has been explained via an argumentation that indicates the superiority of epistemic universality over epistemic self-determinism and epistemic self-centrism.
    Keywords: Virtue-based Epistemology, Epistemic Trust, Authoritativeness of religious beliefs, Zagzebski}
  • اکرم عسکرزاده مزرعه*، سیدعلی علم الهدی
    ملاصدرا و زاگزبسکی دایره معرفت را به فهم وسعت داده اند، معتقدند فاعل شناسا می تواند با کسب فضایل عقلانی و اخلاقی به طور ارادی بستر مناسب شکل گیری باور صادق را مهیا نماید. ایشان فضایل عقلانی را موجد باور می دانند و معتقدند فضایل اخلاقی در مودی بودن باور به صدق موثرند و رذایل اخلاقی مانع حصول باور صادق هستند. از نظر زاگزبسکی و ملاصدرا فاعل شناسا به طور آگاهانه و ارادی می تواند برخی از فضایل اخلاقی و عقلانی را در خود ایجاد کند و رذایل اخلاقی را از بین ببرد تا زمینه و شرایط اعتمادپذیر و قابل اطمینانی برای شکل گیری و ایجاد باورها ایجاد شود. از نظر ایشان فاعل شناسایی که انگیزه و نیت کسب معرفت را دارد می تواند با ایجاد بستر و زمینه مناسب برای حصول باور صادق، به صدق دست یابد. در این پژوهش پی گیری می شود در نظریه معرفت شناختی و فلسفه ملاصدرا دایره آگاهی های معتبر انسان به گستردگی فهم است؟ و اگر اینگونه است از نظر ملاصدرا چه عواملی در شکل گیری و مودی به صدق بودن فهم به عنوان علل زمینه ای موثر هستند؟
    کلید واژگان: کلید واژه: ملاصدرا, معرفت, فهم, زاگزبسکی, فضیلت گرایی}
  • صادق میراحمدی سرپیری*، مهدی دهباشی
    یکی از مسائل مورد بحث در نظریه فضیلت، رابطه بین فضیلت و مهارت است. از آنجا که فضیلت و مهارت هر دو برتری های اکتسابی هستند، تمایز بین آنها دشوار است. زاگزبسکی از پیشگامان نظریه معرفت شناسی فضیلت است که در چهار دهه اخیر مورد توجه معرفت شناسان معاصر قرار گرفته است. او تلاش می کند تا یک تبیین دقیقی از نظریه فضیلت ارائه کند به طوری که شامل همه آن چیزهایی که آنها را فضایل می نامیم، شود. یکی از مباحثی که در این راستا مورد توجه و ارزیابی وی قرار می گیرد تمایز فضیلت از مهارت است. از نظر زاگزبسکی فضیلت متمایز از مهارت است. ما همانطور که دارای فضایل اخلاقی و عقلانی هستیم دارای مهارتهای اخلاقی و عقلانی نیز هستیم. بین فضایل و مهارتها ارتباط هایی وجود دارد و مهارتها به انسان فضیلتمند کمک می کنند که در عمل نیز موثر و کارآمد باشند. با وجود این فضایل به لحاظ ذهنی مقدم بر مهارتها هستند. این مقاله با رویکردی تحلیلی- توصیفی به تبیین تماییز بین فضیلت و مهارت از دیدگاه زاگزبسکی پرداخته است.
    کلید واژگان: زاگزبسکی, فضیلت, مهارت, معرفت شناسی فضیلت, اخلاق فضیلت}
    Sadegh Mirahmadi*, Mehdi Dehbashi
    One of the most controversial questions on Virtue Theory is the relation between virtue and skill. Skill, like virtue, is an acquired excellence. Amongst contemporary epistemologists, Zagzebski is one of the pioneers of virtue epistemology who pays good attention. She tries to put forward an accurate account of pure virtue theory as involves all things that are called virtue. One of the problems explored is distinguishing between skill and virtue. In Zagzebski’s view, virtue is distinct from skill. We have intellectual and moral virtues, as well as intellectual and moral skills. Virtues and skills have numerous connections. Skills allow a virtuous person to be effective in action. However, virtues psychically precede skills. This article aims to study this problem. Furthermore, virtues stand prior to skills. This article proceeds to study this problem with an analytic- descriptive approach.
    Keywords: Zagsebski, Virtue, Skill, Epistemology of Virtue, Ethic of Virtue}
  • صادق میراحمدی
    از جمله مسائل مورد مناقشه درباره فضیلت، ارتباط فضایل با یکدیگر است که اولین بار سقراط و افلاطون به آن پرداختند و نظریه یگانگی فضیلت را مطرح کردند. ارسطو این نظریه را نپذیرفت و فضیلت را به دو قسم عقلانی و اخلاقی تقسیم نمود. او بیشتر به بحث درباره فضیلت اخلاقی پرداخت و به این پرسش که چه رابطه ای میان فضیلت عقلانی و اخلاقی وجود دارد، پاسخ شفافی نداد. فارابی و زاگزبسکی، نظریه یگانگی فضیلت را نمی پذیرند و معتقدند فضایل عقلانی، غیر از فضایل اخلاقی هستند؛ فارابی در پاسخ به ارتباط بین فضایل، نظریه تقدم و تاخر و زاگزبسکی نیز نظریه زیرمجموعه را مطرح کرده اند. تحلیلی که فارابی و زاگزبسکی از ارتباط بین فضایل مطرح می کنند، درنهایت تقریر دیگری از یگانگی فضیلت ها است.
    کلید واژگان: فارابی, زاگزبسکی, فضیلت عقلانی, فضیلت اخلاقی, نظریه تقدم و تاخر, نظریه زیرمجموعه}
    Sadegh Mirahmadi
    The relation of virtues with each other is among the controversial issues about virtues that was firstly dealt with by Socrates and Plato and they proposed the theory of uniqueness of virtue. Aristotle did not accept this theory and divided virtues into two rational and ethical groups. He has mostly dealt with ethical virtue and has provided no clear response to this question that what relation is between rational and ethical virtues. Farabi and Zagzebeski do not accept the theory of uniqueness of virtue and they believe that rational virtues are different from ethical ones. In response to the relation between virtues¡ Farabi and Zagzebeski have proposed priority and posteriority¡ and subset theories respectively. The analysis that Farabi and Zagzebeski propose from the relation between virtues is finally another version of uniqueness of virtues.
    Keywords: Farabi, Zagzebski, Rational Virtue, Ethical Virtue, Priority, Posteriority Theory, the Subset Theory.}
  • صادق میراحمدی، مهدی دهباشی

    زاگزبسکی از پیشگامان نظریه معرفت شناسی فضیلت است. از نظر وی دلایل ارسطو برای تفکیک فضیلت اخلاقی از فضیلت عقلانی صحیح نیست و همان تفاوتی که بین دو فضیلت اخلاقی وجود دارد بین یک فضیلت اخلاقی و یک فضیلت عقلانی نیز وجود دارد. بر اساس این نگرش به فضایل، فضایل عقلانی زیرمجموعه فضایل اخلاقی هستند. زاگزبسکی بر این باور است که تنها دلیل نظری مناسب برای تفکیک فضایل از یکدیگر عبارت است از اینکه هر کدام انگیزه بنیادینی دارند که از دیگری متمایز است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا به نقد و بررسی دلایل تفکیک فضایل بر اساس معرفت شناسی فضیلت زاگزبسکی پراخته ایم.

    کلید واژگان: زاگزبسکی, معرفت شناسی فضیلت, فضیلت اخلاقی, فضیلت عقلانی, انگیزه}

    Zagzebski is a peeoner of virtue epistemology. She reject the claim of Aristotel about distinction between intellectual virtue and moral virtue. Zagzebski argue that an intellectual virtue dose not differ from certain moral virtues any more then one moral virtue differs from another. She argue that intellectual virtue are a kind of moral virtues and subset of It. only reason fore distinguish virtue from each other is motivation component. Each of virtue have fundamental motivation that is different from others. This article explor and critic Zagzebski's view distinction between virtues with descriptive and analysis of content method.

    Keywords: Zagzebski, epistemology of virtue, ethics virtue, intellectuall virtue, motivation}
  • شیما شهریاری*، محمدحسین نواب
    لیندا زاگزبسکی در نظریه ی فضیلت مدار الگوگرا گونه ی جدیدی از نظریه ی اخلاقی مبناگرا را عرضه می کند که در آن اشخاص الگو پایه ای ترین مولفه ی اخلاقی در نظر گرفته می شوند. او در این نظریه تلاش دارد تا تمام مفاهیم بنیادی اخلاق از جمله نتیجه ی خوب و فعل صواب را از راه ارجاع مستقیم به شخص الگوی خوب تعریف کند. یکی از مهم ترین پیامدهای این نظریه در پسینی دانستن گزاره های اخلاقی نهفته است که این امر سبب توجه ویژه ی این نظریه به اخلاق روایی می شود. زاگزبسکی در این نظریه با تاکید بر نقش برجسته ی عواطف در حوزه ی اخلاق نشان می دهد که شخص الگوی خوب را باید از راه حس عاطفی تحسین و تمجید شناسایی کرد. او برای پیش برد این دیدگاه خود، عاطفه را ادراکی معرفی می کند که هم دارای حیث شناختی و هم دارای حیث ترغیبی است. از آن جا که این نظریه بر کشش و جذابیت خوبی مبتنی است، می تواند بنیان گیرا و جذابی را برای اخلاق فراهم آورد و از همین روست که زاگزبسکی این نظریه را برتر و موجه تر از نظریات دیگر اخلاقی به شمار می آورد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا گزارش مختصری از نظریه ی اخلاقی زاگزبسکی بدست دهیم و دیدگاه فلاسفه ی دیگر را نسبت به این نظریه بیان کنیم.
    کلید واژگان: نظریه ی فضیلت مدار الگوگرا, فضیلت, شخص الگوی خوب, عواطف, زاگزبسکی}
    Shima Shahriyari*, Mohammad Hossein Navvab
    Linda Zagzebski presents a new kind of foundational moral theory in her exemplarist virtue theory which exemplary persons have considered as the foundation. In this theory all of the basic moral concepts such as good ends and right acts are defined by direct reference to paradigmatically good person. One of the most important consequences of this theory is that moral propositions are a posteriori and because of that the theory gives special attention to narrative ethics. By emphasizing the significant functions of emotions in morality, Zagzebski tries to show that paradigmatically good persons are identified by the emotion of admiration. She believes that the emotion is a kind of perception that has both cognitive and affective aspects. Since this theory is based on the attractiveness of the good, it can provide an attractive foundation for ethics. Because of this matter, Zagzebski considers this theory better and more justifiable than other moral theories. This article seeks to give a brief review of Zagzebski's moral theory, express the considerations of other philosophers about her theory and in the end show the important problems that undermine the justifiability and acceptability of it.
    Keywords: exemplarist virtue theory, virtue, exemplary good person, emotions, Zagzebski}
  • شیما شهریاری، محسن جوادی
    نظریه انگیزش الهی نظریه ای است اخلاقی با بنیاد الهیاتی که در تلاش است، با خوانشی نو–ارسطویی و انگیزش–محور، نسبت بین دین و اخلاق را در چارچوب الهیات مسیحی تبیین کند. این نظریه که لیندا زاگزبسکی آن را مطرح کرده است، گونه ای نو از اخلاق فضیلت مدار را عرضه می کند که در آن انگیزه های الهی، به خصوص انگیزه عشق، بنیاد حیات و زیست اخلاقی اند و این انگیزه ها هم به لحاظ وجودشناختی و هم به لحاظ تبیین شناختی پایه تمام اوصاف و ارزش های اخلاقی در نظر گرفته می شوند. این نظریه برای پیش برد مقصد خود از پنج گام بهره می برد. در گام اول تشخص خدا را اثبات می کند. در گام دوم نشان می دهد که خداوند از عالی ترین فضایل و انگیزه ها بهره مند است. در گام سوم انگیزه خداوند در فعل خلقت را انگیزه عشق معرفی می کند و آن را پایه ای ترین انگیزه الهی به شمار می آورد. در گام چهارم آموزه تشبه به خدا را پی گیری می کند و بر نقایص جدی این آموزه تاکید می کند. در گام آخر تلاش می کند تا این آموزه را با آموزه تجسد مسیح عجین کند و از نقایص آن بکاهد.
    کلید واژگان: نظریه انگیزش الهی, دین, اخلاق, انگیزه های الهی, تشبه به خدا, آموزه تجسد, زاگزبسکی}
    Shima Shahriyari, Mohsen Javady
    Divine Motivation theory is an ethical theory with a theological foundation، attempting to explain the relation between religion and morality in the context of Christian theology with emphasizing on neo-Aristotelian and motivation-based ethics. This theory that is presented by Linda Zagzebski، provides a new form of virtue ethics that God''s motives، especially that of love، are foundations of moral life and these motivational states are considered ontologically and explanatorily the basis for all moral properties and values. This theory uses five steps to advance its destination. In the first step، this theory proves the personhood of God. In the second step، it argues that God has perfect virtues and motives. In the third step، it shows that God''s motive in the Creation is motive of love that is the central and fundamental divine motive. In the fourth step، it discusses the doctrine of imitatio Dei and focuses on the problems of this doctrine. In the last step، it attempts to link this doctrine to the doctrine of the incarnation to resolve its problems.
    Keywords: Divine Motivation theory, Religion, morality, divine motives, imitatio Dei, doctrine of the Incarnation, Zagzebski}
  • نرگس نظرنژاد
    مقال? حاضر نقد یکی از قرائت های معرفت شناسی فضیلت است از منظر قرائت دیگر: نقد قرائت پلنتینگا از منظر قرائت زاگزبسکی. زاگزبسکی بر اساس تعریفی که از معرفت ارائه می دهد و نقشی که برای اراده و آگاهی در عمل فضیلت مندانه قائل است و با توجه به یکسان دانستن فضیلت اخلاقی و فضیلت معرفتی، نظری? معرفت پلنتینگا را به چالش می کشد. به اعتقاد زاگزبسکی، نظری? «کارکرد درست» پلنتینگا از وثاقت گروی صریح بهتر است و می توان آن را به گونه ای تفسیر کرد که به نظری? معرفت خود وی شبیه گردد و اطلاق معرفت شناسی فضیلت بر آن پذیرفتنی تر به نظر آید، اما با توجه به پیش فرض های معرفت شناختی پلنتینگا و تصویر ماشین واری که از معرفت ارائه می دهد، نظری? «کارکرد درست» وی، در تحلیل نهایی، به دلیل غفلت از عنصر اراده و آگاهی، نمی تواند نوعی معرفت شناسی فضیلت محسوب گردد.
    کلید واژگان: پلنتینگا, زاگزبسکی, معرفت شناسی فضیلت, نظریه کارکرد درست}
    Narges Nazarnejad
    The present essay is a critical study of Zagzebski’s reading and criticism of Plantinga’s virtue-epistemology. Zagzebski, on the account of her definition of knowledge and the role that she assigns to ‘volition’ and ‘awareness’ in virtuous acts, along with her acceptance of the uniformity of moral and epistemic virtue, challenges Plantinga’s theory of Knowledge. Zagzebski believes that although Plantinga’s theory of Proper Function is better than Straight Reliabilism and that it is possible to interpret it in a way that is analogous to her own theory of Knowledge and even the fact that its calling virtueepistemology seems appropriate, yet taking into account Plantinga’s epistemological presuppositions and his mechanistic picture of the theory of Knowledge, his theory of Proper Function owing to its disregard for the elements of volition and awareness, in the final analysis, cannot be considered as a type of virtue-epistemology.
    Keywords: Theory of proper function, Virtue, epistemology, Alvin Plantinga, Linda Zagzebski}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال