به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سوالات » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوالات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا جمشیدیها، مهدی میرزایی
    هدف
    هدف از نگارش این مقاله، بررسی جامعه شناس بودن یا نبودن ابن خلدون است که علاوه بر روشن کردن یک حقیقت تاریخی، از حیث چیستی علم و روش دستیابی به آن، اسلوب درستی را برای قضاوت در مورد اینگونه مسائل به دست می دهد که از این منظر هم حائز اهمیت است.
    روش
    در این تحقیق با رجوع به نظریات روش شناختی دورکیم، چارچوب مفهومی در تبیین نظری سوال تحقیق ارائه شده است. ملاکها و معیارهای جامعه شناس بودن (موضوع، روش، سوالات)، با توجه به این چارچوب مفهومی استخراج و سپس به روش کتابخانه ای در جهت یک تحقیق توصیفی- تحلیلی به طور اکتشافی داده ها را در جهت پاسخگویی به سوال تحقیق، جمع آوری و به صورت کیفی تجزیه و تحلیل کرده ایم.
    یافته ها
    یافته های تحقیق حاکی از این واقعیتند که سه معیار و ملاک جامعه شناس بودن(موضوع، روش و پاسخگویی به سوالات اساسی مد نظر در علم جامعه شناسی/تغییر و نظم) در مطالعات ابن خلدون موجود است.
    نتیجه گیری
    جامعه شناس بودن ابن خلدون بر اساس معیارهای طراحی شده بر اساس قواعد روش شناختی امیل دورکیم اثبات می شود.
    کلید واژگان: ابن خلدون, جامعه شناسی, علم, موضوع, روش, سوالات}
    Jamshidiha G.R., Mirzaei M
    Objectives
    The present research aims at criticizing and analyzing ibn khaldun ideas as a sociologist with emphasis on Emil dorkim, s methodology. The author of the survey intents to clarify that whether ibn khaldun is a sociologist or not?
    Method
    Theme of the research is based on methodological opinions of Emil dorkim and a descriptive- analysis library research.
    Results
    The results of the research indicate that three criteria which are important in sociology are observed in ibn khaldun,s studies: a)subject b) method c) answering the fundamental questions in sociology science.
    Conclusion
    The author of the article concludes ibn khaldun is proved to be a sociologist based on planned criteria and Emil dorkim methodological rules.
    Keywords: ibn khaldun, sociology, science, subject, method, questions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال