به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سید حسین نصر" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «سید حسین نصر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی نگارستانی*، حسن پناهی آزاد
    سید حسین نصر از برجسته ترین چهره های جریان سنت گرایی است که در بیان و تبیین دیدگاه های این جریان نقش بسزایی داشته است. مهم ترین دیدگاه سید حسین نصر که بحث های بسیاری پیرامون آن شکل گرفته، نظریه وحدت متعالیه ادیان است. او در این دیدگاه با وام گرفتن از مبانی حکمت متعالیه و همچنین عرفان نظری به این نتیجه رسیده که تمامی ادیان دارای حقیقتی واحدند و تفاوت های ادیان مربوط به امور بیرونی ادیان است، نه حقیقت ادیان. در این دیدگاه، نصر جامه ای جدید به دیدگاه کثرت گرایی دینی پوشانده است که افرادی همچون جان هیک در جهان مسیحیت و عبدالکریم سروش در جهان اسلام آن را تبلیغ می کنند. این مقاله به صورت توصیفی انتقادی نگاشته شده و نویسنده بعد از تبیین دیدگاه نصر به اشکالات آن پرداخته است؛ اشکالاتی همچون بی توجهی به بحث خاتمیت، نسبیت انگاری آموزه های دینی، و تضاد آن با نصوص قطعی ادیان که سعادت را انحصار یک دین می دانند.
    کلید واژگان: وحدت متعالیه ادیان, سید حسین نصر, کثرت گرایی دینی, انحصارگرایی, عرفان نظری
    Ali Negarestani *, Hassan Panahiazad
    Seyyed Hossein Nasr is one of the prominent figures of the traditionalist movement who has played a significant role in expressing and explaining the views of this movement. The most important viewpoint of Seyyed Hossein Nasr, which has sparked many discussions, is the theory of the transcendent unity of religions. In this view, by drawing on the foundations of metaphysical wisdom and theoretical mysticism, he has concluded that all religions have a unified truth, and the differences between religions are related to external matters of religions, not the truth of religions. In this view, Nasr has given a new garment to the perspective of religious pluralism, which individuals like John Hick in the world of Christianity and Abdolkarim Soroush in the world of Islam promote. This study is written in a descriptive-critical manner, and the author, after explaining Nasr’s view, addresses its shortcomings, such as neglecting the discussion of eschatology, relativism towards religious doctrines, and its contradiction with the definitive texts of religions that consider salvation exclusive to a religion.
    Keywords: transcendent unity of religions, Seyyed Hossein Nasr, Religious pluralism, Exclusivism
  • زهرا حسینی*، فاطمه صحرایی
    سنت گرایان با دیدگاهی سلبی نسبت به معرفت شناسی مدرن پسادکارتی، صحبت از معرفتی کرده اند که دارای صبغه ای مابعدالطبیعی و ناظر به مراتب مختلف وجود است. آنها با حکم به عدم کفایت تجربه و استدلال که محور معرفت شناسی پسارنسانس هستند، منبع اصلی معرفت و دست یابی به حقیقت را عقل شهودی می انگارند. شهودگرایی در سنت گرایی، در حد روش باقی نمی ماند و به نظر می رسد با نوعی تحول پارادایم مواجه ایم که می کوشد انگاره های دیگر را تغییر دهد. مسیله این مقاله آن است معرفت قدسی چه نسبتی با معرفت و دو رکن جدایی ناپذیر آن، یعنی صدق و توجیه دارد؟ آیا اساسا امکان تحقق معرفت قدسی وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش ها، ابتدا به تحلیل ارکان معرفت قدسی و نسبت آن با معرفت پرداخت. اشتراک لفظ و خلط مفهوم و مصداق در کابرد واژه حق، محدودیت و انتقال ناپذیری شهود، نامتعارف بودن، تفسیرپذیری و عدم وحدت تجارب شهودی از انتقادات معرفت شناختی وارد بر معرفت قدسی هستند. همچنین تحقق پذیری این معرفت در جهان مدرن واقع گرایانه به نظر نمی رسد.
    کلید واژگان: سنت گرایی, سید حسین نصر, معرفت قدسی, معرفت شناسی, عقل شهودی
    Zahra Hosseini *, Fateme Sahraei
    Adopting a rigid perspective toward post Cartesian modernity, traditionalists have referred to a type of knowledge which has a supernatural quality and is related to degrees of existence. Rejecting the efficacy of experience and argument which are considered pivotal to post-renaissance epistemology, they assume that intuitive knowledge is the main source of intellect and getting access to truth. Intuitionism in traditionalism moves beyond methodology. It seems that we are facing a sort of paradigm shift which tries to change the established assumptions. The present article deals with the issue of whether the sacred knowledge could basically be called knowledge or not. To answer this question, we examine the two necessary elements of knowledge, truth and justification. Theconclusion is that most of traditionalists’ claims are irrational and have no justification. The realization of this knowledge in the contemporary modern world appears unrealistic.
    Keywords: Traditionalism, Seyed Hossein Nasr, Sacred Knowledge, epistemology, Intuition
  • مریم پیغامی*، جلال پی کانی، مهین رضایی، زینب شکیبی
    بطور کلی دیدگاه نصر درباره هنر به لحاظ ایجابی واجد چند مولفه اساسی است. در این مقاله ابتدا این مولفه ها را برشمرده و توصیف کرده ایم، مولفه هایی نظیر پیوند با سنت، امر قدسی، حقیقت هستی، کاربرد در زندگی و نظیر این ها. به لحاظ سلبی نیز مولفه هایی در آن قابل تشخیص است، نظیر تقابل با هنر مدرن، خالی بودن از جنبه فایده گرایانه، عدم محوریت هنرمند و نظیر این ها. پس از مرحله توصیف، درصدد پاسخ به این پرسش برآمده ایم که کسی که در عصر حاضر، چه در مقام هنرمند و چه در مقام مخاطب اثر هنری، با هنر سر و کار دارد، اگر از منظر نصر به هنر بنگرد چه بهره ای خواهد برد؟ در این خلال، اعتبار و استواری دیدگاه نصر به نحو انتقادی آزموده شده است.
    کلید واژگان: سید حسین نصر, هنر سنتی, هنر مدرن, امر قدسی, هنر
    Maryam Peighami *, Jalal Paykani, Mahin Rezaee, Zeinab Shakibi
    Nasr’s philosophy of Art contains several affirmative components such as connecting with tradition, the sacredness, the truth of being, utility of art in ordinary life and etc. First we have explained those components. on the other hand, his theory contains several negative components such as the critic of the modern art, the critic of utilitarianism, the critic of the artist’s central role and etc. These aspects, too, have been explained in this paper. Following description, we have deal with this question: What the contemporary artist or audience of artwork would gain if he looks to art from Nasr’s view point.
    Keywords: Seyyed Hossein Nasr, the traditional art, the modern art, the sacredness, Art
  • سید حمیدرضا میرعظیمی*، ماریه سید قریشی، علی احمدپور
    نقشی که معنویت در حل بحران زیست محیطی ایفا می کند، یکی از مهم ترین مسائلی است که سنت گرایان و از جمله سید حسین نصر بر آن تاکید کرده اند. پرسش اصلی تحقیق این است که از دیدگاه نصر، معنویت چه نقشی در حل بحران محیط زیست دارد؟ هدف اصلی این پژوهش، تبیین مدعای فوق و پاسخ به آن بوده که با روش تحلیل محتوا در تبیین داده ها صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه نصر، بحران ارتباط انسان و طبیعت در غرب، محصول عقل گرایی، علم گرایی محض و انسانمداری مطلق است. برای حل این بحران، چاره ای جز رجوع به دین، معنویت و تدوین اصول اخلاقی در چارچوب دین درباره محیط زیست نیست و توجه انسان به خلیفه بودنش از طرف خدا و مسئول بودن در  قبال طبیعت، نقش اساسی در حل این بحران دارد.
    کلید واژگان: انسان, بحران محیط زیست, دین, سید حسین نصر, معنویت
    Seyyed Hamidreza Mirazimi *, Mariyeh Seyyed Goreyshi, Ali Ahmadpoor
    The environmental crisis is one of the most important issues in the world Today's humanity is facing it. And various solutions have been proposed to solve this crisis. But there has not been any success in this regard. Seyyed Hossein Nasr is one of the thinkers who Believes in the effective role of religion and spirituality in Solving the environmental crisis And the source of this crisis Knows the lack of spirituality. The main question of the research is that What is the role of spirituality in solving the environmental crisis From Nasr's point of view? The main purpose of this research is to explain the above claim and its response to it by content analysis method done in explanation of the data. The findings of the research show that from the perspective of Nasr crisis, the relationship between man and nature in the West, which is a product of rationalism and pure scientificism and absolute humanity, was based on two mistakes. The lack of a true and deeper understanding of human and the sacred nature of nature that today's man for the solution of this crisis is an alternative to referring to religion and spirituality, the formulation of ethical principles within the framework of religion about the environment, and the attention of human to his caliph by God and Responsible for nature.
    Keywords: Spirituality, Environment crisis, Seyyed Hossein Nasr, Religion, human
  • عباس مهدوی*، محمد کیوانفر

    ما در این مقاله، ترجمه کتاب المشاعر ملاصدرا به نام The Book of Metaphysical Penetrations اثر سید حسین نصر را نقد و بررسی می کنیم. در این مقاله بر سه نکته اساسی تاکید می کنیم. نخست می خواهیم نشان دهیم در چه مواردی ترجمه متن عربی به انگلیسی به صراحت نادرست است. مترجم در برخی از بندها به علت پی نبردن به منظور ملاصدرا نتوانسته است متن عربی را به درستی به انگلیسی برگرداند. دوم، نشان می دهیم مترجم برخی از عبارات عربی را ازقلم انداخته و ترجمه نکرده است. در پایان، نشان خواهیم داد برخی از معادل های انگلیسی مناسب نیستند. ابتدا متن عربی و انگلیسی را می آوریم. سپس متن عربی را شرح می دهیم و بعد، با شرح متن انگلیسی به تفاوت منظور ملاصدرا و مترجم اشاره می کنیم. در پایان، با ترجمه پیشنهادی، بحث آن بند را تمام می کنیم.

    کلید واژگان: کتاب المشاعر, ترجمه انگلیسی مشاعر, ملاصدرا, سید حسین نصر
    Abbas Mahdavi *, Mohamad Keivanfar

    In this article, we review the translation of Mullah Sadra's Kitāb al-Mas̲h̲āʿir; The Book of Metaphysical Penetrations. In this article, in addition to the introduction, we emphasize three basic points. First, we want to show in which cases the translation of the Arabic text into English is explicitly incorrect. The translator, Nasr, in some of the sections for the sake of misunderstanding did not succeed in translation of the Arabic text into English. Second, we will show that the translator has dropped some Arabic phrases and did not translate. Finally, we show that some of the English equations are not appropriate. The method we used in writing this article is to begin by introducing Sadra's Arabic text and related English text. Then, we describe both the Arabic and English text, thereby show difference between the text of Mulla Sadra and the translator. Finally, by getting the proposed translation, we will finish the discussion of that section.

    Keywords: Kitāb al-Mas̲h̲āʿir, Metaphysical Penetrations, Mulla Sadra, seyed hossein nasr
  • امیرحسین امامی کوپایی*، محمدجواد صافیان، سمانه امامی کوپایی

    در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی نقادانه پاسخ به مساله ی تکنولوژی از سوی دو متفکر مطرح معاصر ، عبدالکریم سروش و سید حسین نصر بپردازیم. بدین منظور ضمن بیان مختصری از اهم اندیشه های مرتبط با مساله ی تکنولوژی در منظومه فکری این دو صاحب نظر و تبیین دو نظریه، به مقایسه دو دیدگاه و نقد نظریات و استدلال های آن ها می پردازیم. این پژوهش نشان می دهد که علی رغم تفاوت های بنیادین نظام فکری این دو متفکر، می توان هم در طرح و هم در پاسخ به مساله شباهت هایی میان آن دو یافت؛ به طوری که مفهوم قناعت در هر دو پاسخ حضوری قابل توجه دارد. اما با این تفاوت که قناعت هسته اصلی پاسخ سروش را تشکیل می دهد و در نظر نصر تنها به عنوان یک راه حل جنبی و موقتی ظهور می یابد. مقاله را با این نتیجه گیری به پایان خواهیم برد که با وجود بصیرت ها و نکته سنجی های ارزشمند هر دو متفکر، مسایلی هم چون، پیش فرض های اثبات نشده، استدلال های بد، ناسازگاری درونی و عدم کارآیی در طرح مساله و پاسخ به آن، به شکست دو پروژه در حل مساله ی تکنولوژی می انجامد.

    کلید واژگان: عبدالکریم سروش, سید حسین نصر, روشنفکری دینی, سنت گرایی, مساله ی تکنولوژی, قناعت
  • مسعود فکری
    یکی از مبانی سنت گرایانی چون سید حسین نصر، فریتیوف شوئون و رنه گنون، نظریه علم قدسی است. با استفاده از این مبنا می توان نظریه ای را در خصوص علم با وصف دینی به طور عام یا وصف اسلامی به طور خاص بازسازی و تبیین نمود. این بازسازی نشان می دهد که سنت گرایان را می توان در عداد طرفداران علم دینی تلقی کرد. در این مقاله، با توضیح مفاهیم همچون علم مقدس، سنت و سنت گرایی، به ملاک های طبقه بندی نظریات علم دینی اشاره شده؛ و تقسیم بندی نظریات علم دینی به صورت نظریات حداقلی، حداکثری و میانه، و نیز تقسیم بندی به صورت نظریات تهذیبی، تاسیسی و تلفیقی، تحلیل شده است. بازسازی دیدگاه سنت گرایان نشان می-دهد که بنا بر مبنای علم مقدس در عین اختلافی که میان نظریه پردازان آن هست می توان از علم دینی با رویکرد تهذیبی سخن گفت و علوم سنتی را به عنوان نمونه-هایی از علم دینی نشان داد. به صورت خاص می توان گفت که در نگاه سید حسین نصر، علوم با وصف اسلامی تحقق یافته اند و در دوره معاصر باید به آن ها توجه کرد؛ به عبارت دیگر، علوم اسلامی باید احیا گردند.
    کلید واژگان: علم دینی, سنت گرایی, علم مقدس, سید حسین نصر, فریتیوف شوئون, رنه گنون
    Masuod Fekri
    Sacred Science is one of the traditionalists'' principles among them some philosophers like Sayyed Hossein Nasr، Frithjof Schuon، and Rene Guenon can be noted. Having this principle، a theory of science، and a religious theory in general an Islamic one in particular، can be explained and reconstructed. This reconstruction reveals that traditionalists can be considered as advocates of religious science. In this paper، concepts like sacred science، and tradition and traditionalism are explained، criteria of classification of religious science''s theories are mentioned، and theories of religious scienceare analyzed as minimal، maximal، and median ones، and also as reductive، established، and mixed theories. Reconstruction of traditionalists'' account shows despite of differences among scholars'' view، it is possible to accept religious science in a reductive approach based on sacred science، and traditional sciences can be shown as examples of religious science. Particularly، it can be said، in Sayyed Hossein Nasr''s view، sciences with Islamic attributes are realized، and they have to be recognized in contemporary age; in other words، Islamic sciences must be revived.
    Keywords: Religious Science, Traditionalism, Sacred Science, Sayyed Hossein Nasr, Frithjof Schuon, Rene Guenon
  • اعظم قاسمی
    از دیدگاه دکتر نصر، ریشه بسیاری از بحران های انسان معاصر جدایی معرفت از معنویت است. به همین دلیل، معرفت قدسی در منظومه فکری او حائز بیش ترین اهمیت است. مباحثی که وی، در خصوص معرفت، مطرح می کند، به طور بنیادین، با مباحث فیلسوفان معرفت شناس غربی متفاوت است. دلیل این امر آن است که وی معرفت شناسی غربی را غیر قدسی و لذا، غیر قابل پذیرش می داند. هرچند نصر معتقد است، در حال حاضر، در غرب، معرفت قداست زدایی شده است، اما با این حال، او به این که کنه معرفت همچنان از امر قدسی جدایی ناپذیر است باور راسخ دارد، لذا احیای این معرفت را امری ممکن می داند. او بر این باور است که اگر انسان معاصر بخواهد بر چالش های پیش رو فائق آید، لازم است به احیای معرفت قدسی بپردازد؛ البته دکتر نصر در معرفت شناسی داعیه دار مکتب جدیدی نیست و به معرفت شناسی حکمای مسلمان پای بند است. در این مقاله برآن ایم تا به تحلیل و تبیین معرفت قدسی نزد نصر و درنهایت، به بررسی و نقد دیدگاه وی بپردازیم.
    کلید واژگان: معرفت, معنویت, عقل شهودی, معرفت قدسی, سید حسین نصر
    Azam Ghasemi
    From the standpoint of Seyyed Hossein Nasr the most challenges of human is due to demystification of knowledge. That’s why Scientia sacra is very important in his thought. His method is completely different from epistemologists’s method. He believes Primordial Tradition is able to overcome challenges. In this paper Scientia sacra from the standpoint of Seyyed Hossein Nasr is described and finally it is criticized
  • محمد محمدرضایی، طاهر کریم زاده
    پلورالیسم دینی به دنبال راهی برای اثبات حقانیت ادیان گوناگون و رستگاری پیروان آنهاست. جان هیک به عنوان بزرگترین حامی این تفکر، با بهره گیری از معرفت شناسی کانت، ادعا می کند که پیروان ادیان مختلف، به حقیقت فی نفسه دسترسی ندارند و فقط نمودی از امر مطلق را دریافت می کنند. او قلمرو معرفت شناسی کانت را از تجربه های حسی فراتر دانسته، آن را شامل تجربه های دینی نیز می داند. از دیدگاه هیک، در واقع هسته اولیه تمام ادیان، تجربه های دینی آنهاست و این فرهنگ ها و ادراکات گوناگون است که در ارائه تفسیر این تجربه دخالت کرده، تفسیرهای متکثر از آن ارائه می دهد.
    هیک با مبنا قرار دادن معرفت شناسی کانت، هم دچار تهافتها و نقدهای وارده بر کانت شده و هم علاوه بر آن رویکرد وی نقدهای بسیاری را در باب شناخت واقعیت غایی، متحمل گردیده است.
    سید حسین نصر نیز به عنوان یک مسلمان سنت گرا از کثرت گرایی دینی حمایت می کند. او با استفاده ار مبانیی که عمدتا متاثر از عرفای اسلامی است، به دفاع از این دیدگاه می پردازد؛ ولی نقدهایی نیز بر وی وارد است.
    در مقام مقایسه، اعتقاد به حقانیت ادیان و رستگاری پیروان آنها، بزرگترین وجه تشابه و استفاده هیک از مبانی تجربه گرایانه و قائل بودن وی به انسانی بودن آموزه ها و تفاوتهای ادیان و لزوم جرح و تعدیل آنها و در مقابل، الهی و آسمانی دانستن تمام آموزه های ادیان مختلف و جایز ندانستن دستکاری آنها از منظر نصر، بارزترین وجه اختلاف این دو متفکر در باب کثرت ادیان به شمار می آید.
    کلید واژگان: دین, پلورالیسم دینی, جان هیک, سید حسین نصر, تجربه دینی, سنت, حکمت خالده
    Mohammad Rezaiim., Karimzadeh, T
    Religious pluralism looks for an answer to prove various religions truths and salvation for their followers. John Hick is called the greatest supporter in the present time.According to Kant's wisdomology, He claims that the followers of different religions. But they receive absolute action. He has known kant's wisdomology higher than sensory experiences. There are differences among culture and perceptions for this reason, there are multiple discussions for it.To prove the viewpoint, Hick analyzes other reasons, such as religions, leading principle of God, Differences in religions language, share doctrine. But he cant defend his pluralistic process. Since it was dependent on Kant's viewpoints, there were criticism for Kant. He has been criticized in proving truth of various religious experiences. In addition, each of his rules can be criticized.Seyd Hosein Nasar as a traditionalist defends the pluralism religion. He supports the viewpoint through using Islamic knowledge. But there are some criticisms for viewpoint an compatibility with traditionalism and it is one of the biggest criticisms. If we want to compare religious multiplicity the two thinkers process, we will consider religiontruths and salvation of their followers and similarity and use of Hick's view about experiment, different religions, rectification, modification, Divine religions and their retouching that they (all of them) include main differences in two great thinker's viewpoints.Mokhtar follows as multiple religions, Islam truth and excusableness (no truth) as other religious followers.
  • اعظم قاسمی
    نسبت بین سنت و تجدد و پاسخ به چالش هایی که تجدد برانگیخته است، از دغدغه های فکری دکتر نصر است. به اعتقاد وی، بدون فهم صحیح مبانی تجدد نمی توان در خصوص نسبت آن با سنت سخنی گفت و درک و فهم از انسان، یکی از مبانی مهم تجدد و در تعارض اساسی با سنت است. در مقاله حاضر، رویکرد وی به انسان شناسی مابعدالطبیعی با گرایش سنت گرایی پرداخته می شود. اهمیت این مبحث بدان جهت است که انسان شناسی مدرن و حتی پسا مدرن عواقب سویی به همراه داشته است که برخی از پیامدهای آن همچون بحران محیط زیست، کل نوع بشر را تحت الشعاع قرار داده است. دکتر نصر با نقد و بررسی انسان گرایی و نه انسان شناسی مسیحی به تحلیل تغییر گرایش از خدا محوری به انسان محوری در تاریخ تفکر غربی می پردازد. وی با ذکر ویژگی های اساسی انسان متجدد و انسان سنتی بر آن است که بین این دو گونه انسان شناسی تقابل برقرار است. او در نهایت پیامدهای سوء انسان شناسی متجددانه را تحلیل می کند و راه غلبه بر چالش های این حوزه را منوط به بازگشت به انسان شناسی سنتی می داند.
    کلید واژگان: انسان شناسی, تجدد, سنت گرایی, سید حسین نصر, خلیفه الله
    Azam Ghasemi
    The relation between tradition and modernity and providing solutions to the challenges created by modernity are among the major intellectual concerns of Dr. Nasr. In his view, one cannot make any assertions on this relationship, without understanding the foundations of modernity and understanding man is one of the crucial foundations of modernity, which has a basic conflict with tradition. The present article investigates the approach of Dr.Nasr to metaphysical anthropology with regard to Traditionalism. The importance of this discussion lies in the fact that the modern and postmodern anthropology have very unpleasant and harmful consequences. Some of these consequences such as the environmental crisis have affected the life of the whole humanity in the world. Dr.Nasr investigates and crticizes Humanism, not the Christian anthropology, and attempts to analyze the shift from Theocentrism to Homocentrism in the history of the western thought. By citing the main characteristics of the modern man and contrasting them with the main characteristics of the traditional man, he attempts to show the contranst between these two types of anthropology. He finally analyzes the evil and harmful consequences of the modern anthropology and shows that the way to overcome the challenges in this domain is a basic return to traditional anthropology.
    Keywords: Anthropology, Modernity, Traditionalism, Seyyed Hossein Nasr, GODS VICEGERENT
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال