به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شباهت خانوادگی" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شباهت خانوادگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی شباهت خانوادگی در مقالات مجلات علمی
  • حسین شقاقی*

    ایده زبان ایدیال از مباحث مهم و محوری در فلسفه تحلیلی است. عمده فیلسوفان جریان نخست فلسفه تحلیلی که از فرگه آغاز و در راسل و ویتگنشتاین متقدم و پوزیتیویست های منطقی بسط یافت نه تنها از این ایده استقبال می کنند، بلکه تحقق آن را همچون هدفی اصلی و محوری دنبال می کنند. اما ایده زبان ایدیال در جریان دوم فلسفه تحلیلی، که آن نیز ملهم از آثار و ایده-های فرگه است و در مور و ویتگنشتاین متاخر بسط می یابد، رو به افول نهاد. در اینجا سعی خواهیم کرد اولا تاثیرپذیری فیلسوفان جریان نخست را در طرح و بسط ایده زبان ایدیال از فلاسفه جدید (دکارت، لایب نیتس و تجربه گرایان کلاسیک) نشان دهیم، و در ثانی توضیح دهیم که چگونه هر دو جریان مذکور -اولی در در حمایت و دومی در رد ایده زبان ایدیال- متاثر از جنبه ای از اندیشه فرگه در باب معنا و نسبت آن با مصداق بودند، و آخر این که نقش پررنگ نگاه ویتگنشتاین متاخر به مساله معنا و نیز مفهوم «شباهت خانوادگی» او را در افول آرمانی به نام زبان ایدیال وضوح بخشیم.

    کلید واژگان: زبان ایده آل, فلسفه تحلیلی, کاربرد, شباهت خانوادگی, فرگه, ویتگنشتاین
    Hossein Shaqaqi *

    The idea of ideal language is one of the most important and central issues in analytic philosophy. The major philosophers of the first stream of analytic philosophy, which began with Frege and developed in Russell and early Wittgenstein and logical positivists, not only welcome this idea, but also pursue its realization as a central goal. But the idea of the ideal language was declined by the second stream of analytic philosophy, which is also inspired by Frege's work and ideas and developed in Moore and later Wittgenstein. Here I will try, first, to show the influence of the classical modern philosophers (Descartes, Leibniz, and classical empiricists) on the philosophers of the first stream in development of the idea of the ideal language, and second, to explain how both streams -the first in supporting and the latter in rejecting the idea of the ideal language – were under the influence of aspects of Frege's thought about sense and its relation to reference, and finally to show the role of later Wittgenstein's view on the meaning and his concept of "family resemblance" in declining the idea of “ideal language”.

    Keywords: : Ideal Language, Analytical Philosophy, use, Family Resemblance, Frege, Wittgenstein
  • پرستو رستمی*
    نظریه "شباهت خانوادگی" ویتگنشتاین تاثیرگذارترین نظریه معاصر در باب "تعریف"، یا، به عبارت بهتر، در مقابل "تعریف" است. مقابله اصلی این نظریه با "تعاریف ذاتی" است که ارسطو به عنوان سردمدار آن شناخته می شود. این نظریه را در دوران معاصر چالشی برای ذات گرایی در نظر گرفته اند. در این جستار، بعد از بیان نگره شباهت خانوادگی و زمینه های بروز آن در تقابل با تعاریف ارسطویی، با استخراج انتقادات این نگره بر تعاریف ذاتی ارسطو و یافتن پاسخ این انتقادات با توجه به متن آثار ارسطو، سعی دارم نشان دهم که طرح چنین انتقاداتی به تعاریف ارسطویی ناشی از فهم نادرست و ناآگاهی ویتگنشتاین نسبت به نگره "تعاریف ذاتی" مدنظر ارسطو است. برای دست یابی به این مطلوب از دو روش پدیدارشناسی و تحلیلی بهره خواهم برد. بررسی آثار دست اول فلاسفه مذکور از اولویت های این پژوهش به شمار می آید.
    کلید واژگان: تعاریف ذاتی, ارسطو, مفهوم, شباهت خانوادگی, ویتگنشتاین متاخر
    Parastoo Rostami*
    The family resemblance’s theory of Wittgenstein is the most influential contemporary theory of, or, to put it more precisely, against “definition”. The theory’s main opposition is towards essential definitions, whose leading theoretician is known to be Aristotle. In modern era, This theory have been considered a challenge to essentialism. In this essay, after expressing the theory of family resemblance and backgrounds of those in opposition to the Aristotelian definition, By extracting criticisms of the theory to essential definitions and answers them according to the text of Aristotle, I’m trying to show that expressing such criticisms to the Aristotelian definition due wittgenstein’s misunderstanding and ignorance than the Aristotle’s essential definitions. To achieve this thesis, will be used of phenomenology and analytical methods. Examining the philosophers’ own works was among the investigation’s priorities.
    Keywords: Essential Definitions, Aristotle, Concept, Family Resemblance, later Wittgenstein?s
  • عباس قربانی*، ابوالفضل قربانی
    چیستی زیبایی از یونان باستان و حتی پس از تاسیس علم زیبایی شناسی تاکنون به عنوان موضوعی حل ناشده، سخت معرکه آرای اندیشمندان است؛ اما انسان ها فارغ از این کشاکش به زیباسازی محیط و ابزار، و حتی با خطرپذیری به زیباسازی وجود خود می پردازند. واقعا زیبایی چیست که انسان تا پای جان آن را پاس می دارد؟ و از چگونه وجودی برخوردار است؟ این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای و گردآوری اهم آرای محققان این حوزه و تحلیل منطقی آنها، درصدد یافتن پاسخ برای پرسش های پیش گفته و برخی دیگر از پرسش های مربوطه است. تاکید بر عینیت زیبایی و رد ذهنی بودگی آن، رد نظریه تعریف ناپذیری زیبایی و ارائه راه حل برای تعریف آن در قالب تثبیت یا تقویت تعریف پیشین و یا پیشنهاد تعریف جدید با استفاده از جنس و فصل مرکب، از جمله یافته های این تحقیق است.
    کلید واژگان: زیبایی, هنر, نظم, عینیت, تعریف حقیقی, شباهت خانوادگی
    Abbas Qorbani*, Abolfazl Qorbani
    Since ancient Greece, and even after the establishment of the science of aesthetics, the question of what beauty is has always been unresolved among scientists. However, apart from these struggles, human beings deal with beautifying their environment and instruments, and even themselves at the expense of risking their life. What is beauty that man protects it with his life? How is the existence it enjoys? The present study uses library resources and gathers the scholars’ views in this sphere and analyzes them logically to find the answers to the aforementioned questions and some other related questions. Stressing the objectivity of beauty and rejecting its subjectivity, rejecting the idea of non-definability of beauty, and suggesting solutions for defining it in the form of establishing or reinforcing previous definitions or offering new definitions using genus and composite differentia are among the findings of the present study.
    Keywords: beauty, art, order, objectivity, true definition, family resemblance
  • هستی شناسی کلیات و نحوه شکل گیری مفاهیم کلی
    سیداکبر حسینی قلعه بهمن*، علیرضا تاجیک
    مفاهیم کلی را از دو منظر می نگرند: هستی شناختی، معرفت شناختی. از منظر هستی شناختی، درباره چیستی کلیات، و از منظر معرفت شناختی، درباره نحوه آگاهی ما از مفاهیم کلی و همچنین چگونگی ساخته شدن آنها در ذهن سخن می گویند. این نوشتار، پس از بررسی دیدگاه های هستی شناختی مطرح شده درباره کلیات، به نحوه شکل گیری آنها می پردازد.
    در این پژوهش، روشن خواهد شد که مفاهیم کلی با مواجهه با جزئیات (هرچند یک مواجهه) ساخته می شوند، و ادراک موارد متعدد و مصادیق مختلف در این فرایند، ضروری نیست؛ هرچند پس از ساخته شدن این مفاهیم، هرقدر شمار مواجهه ها با مصادیق افزوده شود، دقت آن مفاهیم بالاتر می رود و بهتر نمایانگر مصادیق خواهند بود.
    کلید واژگان: کلیات, واقع گرایی, اصالت تسمیه, اصالت مفهوم, شباهت خانوادگی, استقرا
    The Ontology of Universals and How Universal Concepts are Formed
    Seyyed Aliakbar Hoseini Qalehbahman*, Alireza Tajik
    Universal concepts can be viewed from two perspectives: ontological and epistemological. From an ontological perspective, the nature of universals are dealt with, while from an epistemological perspective, the way we become aware of universal concepts, as well as how they are formed in the mind are discussed. After studying ontological views regarding universals, the present article deals with the way of their formation. The article is to clarify that universal concepts are made while encountering (even a single encounter) particulars, and numerous encounters with several examples or instances are not necessary. However, after these concepts are formed, the more one encounters their instances, the more their accuracy and the better their representation of their instances.
    Keywords: Universals, Realism, Nominalism, Conceptualism, Family Resemblance, Induction
  • قاسم کاکایی، علی موحدیان عطار
    این جستار در صدد آن است تا پاسخی برای دو پرسش مهم در باب مساله وجه مشترک در اموری مانند عرفان، که دچار تنوع مصداقی و مفهومی زیادی اند، بیابد: یکی این که آیا امکان معرفی وجه یا مفهوم مشترک معنادار 1 در این گونه امور هست یا نه؟ دوم این که اگر هست چگونه می توان به این مفهوم دست یافت؟ این امر می تواند مبنای مفاهمه بر سر این گونه موضوعات را فراهم آورد.
    برای این کار، عرفان را به عنوان یکی از بارزترین مصادیق این گونه امور برگزیده و هفت فرض در پاسخ به پرسش نخست مطرح و آن ها را با مدل هایی عینی توضیح داده و سپس نقادی کرده است. این هفت فرض، شامل طیفی است که از نظریه های اشتراک در ذات طبیعی شروع می شود و به نظریه اشتراک لفظی صرف ختم می گردد، این مقاله آن فرض را که به وجود نوعی اشتراک معنوی عرفان ها در ذات اسمی می انجامد تایید و با مدل معروف فیل شناسی در تاریکی، اما با ملاحظات و قیودی خاص، تبیین می کند. بر اساس همین مدل، در پاسخ به پرسش دوم، راه رسیدن به این مفهوم یا وجه مشترک را تحلیل پدیدارشناسانه توصیف ها و تنوعات عرفان با تکیه بر فهم اجمالی و بسیطی که از این گونه پدیده های تجربی مفروض کرده است می داند.
    کلید واژگان: عرفان, اشتراک معنوی, اشتراک لفظی, ذات طبیعی, ذات اسمی, پدیدارشناسی, شباهت خانوادگی, ذات گرایی
    Dr. Gh. Kakaie, A. Movahedian
    Some subjects, like mysticism, have very diverse meanings and applications. This article purposes to find a common meaning or sense for such subjects and to answer how we can reach this common meaning. Among these subjects, we have chosen mysticism and have found seven possible assumptions in answering whether we can find a common meaning for mysticism. Then we have discussed each of them. These assumptions make a spectrum from the theories that accept a natural essence for mysticism, to the theories that held that mysticism is a homonymous term. Finally we have preferred the famous model of elephantology but with some restrictions.
  • جعفر مروارید
    این مقاله به بررسی دیدگاه ویتگنشتاین دوم درباره فلسفه میپردازد. نگاه او به فلسفه تفاوتی بنیادین با دیدگاه های غالب فیلسوفان دارد. فلسفه نزد او نه حل مسائل به روشی جدید، بلکه بازخوانی دوباره اصل مسائل فلسفی است. برای رسیدن به این هدف گزاره های گرامری مطرح می شود که وظیفه آن بررسی کاربردهای واژه ها و نشان دادن استعمالات نابجای آنهاست. «بازی های زبانی» از ابداعات دیگر اوست که نقش مهمی در نشان دادن تنوع حوزه های مختلف زبانی به عهده دارد، بازی هایی که شباهت آنها خانوادگی است و همه به نوعی قاعدهمندند. ویتگنشتاین بازی های زبانی مختلف را به صورت اموری بدیهی میپذیرد و صرفآ آنها را توصیف میکند. از این رویکرد به «طبیعتگرایی ویتگنشتاین» تعبیر شده است. زبان صورت زندگی است و قابل تفکیک از سایر فعالیتهای انسان نیست. ویتگنشتاین زبان را نهادی انسانی می داند؛ یعنی زبان مجموعه ای از فعالیتهای خود ارجاع و جمعی است. بررسی خصوصیات زبان و بازی ما را به شناخت دقیقتری از بازی های زبانی می رساند. ویتگنشتاین این شناخت دقیق را برای آشکار کردن مرزهای بازی ها از یکدیگر و در نهایت، ایضاح مشکلات فلسفی بهکار میگیرد. انتهای مقاله به مقایسه ای میان تراکتاتوس و تحقیقات فلسفی میپردازد و نشان می دهد که چگونه رای ویتگنشتاین درباره گزاره های فلسفی، از تراکتاتوس تا تحقیقات فلسفی دچار تحول شده است.
    کلید واژگان: گرامر, بازی زبانی, شباهت خانوادگی, نهاد, توصیف
    Ja¨Far Murwarid
    This article deals with Wittgenstein¨s philosophical views in his later philosophy. His views are radically different from those of most philosophers. This later philosophy is suggested not to solve the issues by a new method, but is a rereading of the main issues of philosophy. In order to get to such a goal, Wittgenstein has set forth the grammatical propositions which are to pore over the usage of words ans show their undue applications. "Language games" is one of his innovations which plays a significant role in demonstrating the variety of different domains of language: such games have a "family resemblance" and all are somehow regular. Wittgenstein embraces the various language games as self-evident and goes merely to describe them: such an approach is construed as "Wittgenstein¨s naturalism". Language is a form of life which can not be separated from other human activities. Language, according to Wittgenstein, is some human institute: this means that language is a set of individual and collective activities, The closer survey of language and its peculiarities gives us the more precise knowledge of language games. This precise knowledge is used by Wittgenstein to show the boundaries of games and to clarify philosophical questions. The article ends with a comparison between Tractatus and Philosophical Investigations showing how Wittgenstein¨s views of philosophical propositions have changed form Tractatus to Philosophical Investigations.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال