جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شکاکیت پیرهونی" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «شکاکیت پیرهونی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
السدیر مکینتایر از جمله فیلسوفان منتقد لیبرالیسم و نهضت روشنگری است. وی از موضعی ارسطویی به نقد اندیشه اخلاقی کانت و لیبرالیسم پرداخته است. کانت بر عقل عملی محض در تعیین وظایف اخلاقی تاکید دارد. به نظر مکینتایر، عقل عملی محض نمی تواند در این راستا کارگشا باشد و در برابر، از موضعی ارسطویی، از نقش شخصیت و عقل عملی ساخته شده در سنت و اجتماع در تشخیص وظایف اخلاقی دفاع می کند. در این مقاله نقد مکینتایر بر روش اخلاقی کانت توضیح و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. به اعتقاد نگارنده، رویکرد اخلاقی ارسطویی و کانتی هرکدام مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند. رویکرد کانتی امکان ارزیابی تعهدات اخلاقی موجود را فراهم می سازد و رویکرد ارسطویی فرایند تکوین شخصیت اخلاقی و لزوم مصلحت سنجی به موقع در عمل اخلاقی را توضیح می دهد. نگارنده سعی دارد به الگویی برسد که در ضمن توجیه اصول اخلاقی عام مجالی برای تمایزهای فرهنگی و اخلاقی باقی گذارد. در این الگو، تمایزهای فرهنگی در مقام کاربست و حدود و ثغور اصول عام ایفای نقش می کنند. با این روش می توان موضعی بین عام گرایی کانتی و خاص گرایی ارسطویی اتخاذ کرد، طوریکه نه به مطلق گرایی اخلاقی و نه به نسبی گرایی منتهی شود. بدین منظور، نگارنده از رویکردی کارکردگرا استفاده می کند.
کلید واژگان: سینوت - آرمسترانگ, مقایسه گرائی اخلاقی, شکاکیت پیرهونی, شکاکیت میانه رو, شکاکیت آکادمیکAlasdair MacIntyre is among critics of Liberalism and the Enlightenment movement. He has criticized the moral thought of Kant and Liberalism from an Aristotelian perspective. Kant has emphasized pure practical reasoning for determining moral duties; whereas, in MacIntyre’s view, this kind of reasoning cannot adequately guide the moral agent. MacIntyre, instead, puts emphasis on a character constituted in tradition based on relationships directed towards the human good. This Aristotelian perspective, MacIntyre holds, yields practical knowledge regarding the application of moral rules. In my view, both methods have benefits and limitations, and it is possible to hold a middle position which restricts the moral effect of the community to secondary and exceptional moral rules.
Keywords: Aristotle, Kant, MacIntyre, Practical Reason, Ethics -
این نوشتار درصدد تحلیل و نقد موضع انتقادی سینوت – آرمسترانگ نسبت به امکان سنجی توجیه باور اخلاقی است. سینوت– آرمسترانگ با قائل شدن به گونه ای شکاکیت، معتقد است که نسبت به توجیه باورهای اخلاقی باید توقف نمود. وی شکاکیت اخلاقی پیرهونی میانه رو را نوعی مصالحه بین شکاکیت آکادمیک، شکاکیت پیرهونی و شکاکیت میانه رو می-داند و برای تفصیل این مصالحه، ابتدا مقایسه گرائی را در حوزه معرفت-شناسی و توجیه باور اخلاقی تبیین نموده و شکاکیت اخلاقی پیرهونی را براساس آن تفسیر می نماید. سپس با بررسی شکاکیت اخلاقی آکادمیک و میانه رو، بین آن سه نوع شکاکیت، ترکیب و مصالحه ای ایجاد می کند.
کلید واژگان: سینوت - آرمسترانگ, مقایسه گرائی اخلاقی, شکاکیت پیرهونی, شکاکیت میانه رو, شکاکیت آکادمیکThis article is aimed at explaining and criticizing Sinnott- Armstrong's stance about the justification of moral beliefs. Sinnott-Armstrong has formulated his stance making a compromise between three types of skepticism. That is if moral nihilism exists as an alternative in a contrast class and since assuming the negation of moral nihilism is begging the question and is impossible, skeptic arguments will work and it becomes impossible to answer. However, if moral nihilism is not an alternative in a contrast class, we can be modestly justified. But in an unqualified contrast class if it is not stipulated, since it is impossible to identify which contrast class –extreme or modest- is an appropriate one, we should keep silent about justified moral belief which leads to Pyrrhonism.Keywords: academic skepticism, Pyrrhonism, modest skepticism, extreme skepticism, contrastivism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.