به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صور مرتسمه » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صور مرتسمه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن وهاب پور، محمدحسین صائینی*

    ابن سینا و ملاصدرا، هریک بنیانگذار مکتب فلسفی ، جزو کسانی هستند که در پرتو آراء ایشان تحولی شگرف و اساسی در عرصه های مختلف علمی پدید آمده است. تفاوت اساسی بین این دو فیلسوف درعلم الهی به ماسوا در نوع نگرشی است که هریک درباره ماهیت علم دارند. این نوع نگرش به علم سبب تفاوتهای اساسی بین مشایین و حکمت صدرایی شده است. علم در حکمت صدرایی، امری وجودی و دارای مراتب ضعیف و قوی است و در نظام مشایی، کیف نفسانی است. در حکمت متعالیه علم خداوند به‏ذات و علم به موجودات قبل از ایجاد و بعد از ایجاد، علمی حضوری است ولی در حکمت مشاء علم به‏ذات و علم به صور متقرره در ذات، حضوری و علم به موجودات خارجی، قبل و بعد از ایجاد، علم ارتسامی و حصولی وتفصیلی است .از نظر ابن سینا علم خدا به ما سوی زاید بر ذات اوست و به گونه ای، کلی است. این علم فعلی است، نه انفعالی و قیام آن به واجب صدوری است، نه حلولی. اشیا خارجی معلوم بالعرض واجب هستند، نه بالذات. ملاصدرا در حل علم به ماسوا در مرتبه ذات، از قاعده «بسیط الحقیقه کل الاشیاء» بهره گرفته و نظریه علم تفصیلی و متحد با ذات واجب را که از ابتکارات او می باشد، تبیین کرده است. از نظر این حکیم الهی، علم خداوند ذاتی اوست. از آن حیث که حق تعالی مبدا کل اشیاست و واجب تعالی به مجرد علم به خود، بر جمیع اشیا بر وصف انکشاف و ظهور آگاه می شود.

    کلید واژگان: ابن سینا, ملا صدرا, علم به ماسوا, علم حضوری, صور مرتسمه}
    Hasan Wahabpour, Mohammadhosein Saieni

    Ibn Sina and Mulla Sadra, each founder of a philosophical school, are among those whose opinions have led to a tremendous and fundamental transformation in various scientific fields. The basic difference between these two philosophers in divine science is in the kind of attitude that each of them have about the nature of science. This kind of attitude towards science has caused the fundamental differences between Masha'in and Hekmat Sadrai. In Sadra's wisdom, knowledge is an existential matter and has weak and strong degrees, and in the system of walking, it is a physical bag. In the transcendental wisdom, God's knowledge of the essence and knowledge of the creatures before creation and after creation is present knowledge, but in the wisdom of Masha, knowledge of the essence and knowledge of the forms determined in the essence is present and knowledge of external beings, before and after Creation is the science of design, achievement and detail. According to Ibn Sina, God's knowledge is a superfluous aspect of his essence and in a way, it is general. This knowledge is present, not passivity, and its rise is obligatory, not a solution. External objects are obviously obligatory, not essential. Mulla Sadra used the principle of "simple truth of all things" in solving science as equivalent to essence, and explained the theory of detailed science united with essential essence, which is one of his initiatives. According to this divine sage, the knowledge of God is inherent in him. Since the Almighty is the source of all things, and the Wajib Ta'ala is aware of all things through the description of development and emergence, with only self-knowledge.

    Keywords: Ibn Sina, Mulla Sadra, knowledge of the maswa, knowledge ofpresence, Sur Mortesmeh}
  • محمودرضا مهاجری، عزیزالله افشار کرمانی*، مهدی نجفی افرا
    لاهیجی در مسیله علم خداوند به جزییات متغیر در ابتداء به نظریه علم خدا به جزیی از طریق کلی ابن سینا تکیه می کند که علم باری به اشیاء را صور مرتسمه و علم حصولی و از طریق علل و اسباب می داند لذا می کوشد تا تغییر در عالم اجسام  را به رابطه ی موجودات مادی به یکدیگر ارجاع دهد و با علم فعلی خداوند و تشکیک در وجود و بساطت ذاتی حق تعالی شبهه تغییر را پاسخ دهد. وی در نهایت قرایتی متمایز از صور مرتسمه که نزدیک به نظریه علم اجمالی در عین کشف تفصیلی ملاصدرا است ارایه می دهد و می گوید کمال مطلق ذات خداوند اقتضاء می کند که با علم اجمالی که علم بسیط ذاتی است تمامی صورت ها به نحو تفصیلی و متمایز از هم برای حق تعالی از ازل معلوم  باشد. این مقاله با استفاده از روش توصیفی و کتابخانه ای می کوشد تلاش لاهیجی برای رفع شبهه تغییر در علم خدا به جزییات متغیر را به کمک برخی مبانی فلسفی  بررسی و نقد کند.
    کلید واژگان: علم خدا, علم به جزئی متغیر, صور مرتسمه, ابن سینا, فیاض لاهیجی.‬‬‬‬‬‬‬}
    Mahmoud Reza Mohajeri, Azizollah Afshar Kermani *, Mahdi Najafi Afra
    Concerning the issue of God’s knowledge of variable particulars, Fayyaz Lahiji relies on Ibn Sina’s theory of God’s knowledge of particulars, which is based on knowledge of universals, considering the God’s knowledge of objects as imprinted forms and acquired knowledge through causes. So, he tries to refer the change of the world of objects to the relationship of material beings with each other, and he responds the issue of change by the God’s active knowledge, and graduation in existence, and inherent simplicity of the Supreme Being. Finally, he offers a distinct interpretation of imprinted forms which is close to Mulla Sadra’s theory of undetailed knowledge as detailed unveiling. He says absolute perfection of God demands that, with the undetailed knowledge, all the forms are known for the Supreme Being in a detailed and distinct manner from each other. This article tries to investigate and criticize Lahiji’s attempt to solve the issue of change in God’s knowledge of variable particulars with the help of some philosophical foundations by using a descriptive and library method.
    Keywords: Fayyaz Lahiji, God’s Knowledge, the Knowledge of the Variable Particulars, Imprinted Forms, Ibn Sina}
  • محمد ذبیحی*

    در میان انبوه مباحث فلسفی و کلامی کمتر مسیله ای مانند چگونگی علم الهی به اشیاء قبل از پیدایش آنها معرکه آرای متفاوت و گهگاه متناقض شده است. مجادلات درازدامن برانگیخته شده پیرامون این مسیله تا آنجا است که منتقدان و طرفداران دیدگاه نام آشناترین فیلسوف جهان اسلام، ابن سینا، در خصوص علم الهی به موجودات قبل از پیدایش را در دو سوی علم حصولی (صور مرتسمه) و حضوری (علم اجمالی کمالی) قرار داده است. پژوهش حاضر کوشیده است ضمن ارایه و بیان این دو برداشت، و نقد و بررسی آن ها، به این پرسش بنیادی پاسخ دهد که از دو دیدگاه یادشده که برای هر یک می توان تصریحات، عبارات و مویداتی از کلام ابن سینا ارایه نمود، کدام یک با مبانی اساسی و خدشه ناپذیر وی سازگاری بیشتری دارد. سزاوار یادآوری است که با اندک جستجویی به سرعت و سهولت می توان به مقالات و کتاب های بسیاری درباره علم الهی از منظر ابن سینا دست یافت -دست کم نگارنده خود دو مقاله پژوهشی اختصاصی و فصل های نوشته شده در کتاب های تالیفی دارد- لیکن پژوهشی مستقل در این باره نوشته نشده که همراه با نقد و بررسی و نگاه تحلیلی بر این باور باشد که ابن سینا را باید مبتکر علم اجمالی کمالی دانست، دیدگاهی که در سازگاری دقیق و پیوندی عمیق با مبانی بنیادی ابن سینا است.

    کلید واژگان: علم الهی, صور مرتسمه, علم اجمالی کمالی, ابن سینا}
    Mohammad Zabihi *

    Perhaps it can be claimed that fewer philosophical and theological issues such as the issue of divine knowledge can be found about which this extent of different and sometimes contradictory opinions exist and it is due to these very differences of views that Shaykh Tusi states the following regarding the discussion of divine knowledge in his commentary on al-Isharat [Remarks and Admonitions]: Some people have completely denied divine knowledge and in this regard, Avicenna’s view as the chief of the Peripatetic philosophers in the Islamic world has kindled extensive disputes. So much so that Shaykh Tusi, a commentator of the book of al-Isharat, who at the beginning considers himself to be committed to the commentary of al-Isharat, does not stay loyal to this condition in the discussion of divine knowledge and follows Shaykh Ishraq in this issue.This issue has gained so much popularity that Avicenna considers divine knowledge of existents before their creation to be in the form of imprinted forms.Many books and articles have been written about divine knowledge in general and Avicenna’s view specifically and that which distinguishes the present study is that apart from a critical view of the author regarding the accuracy and reliability of the attribution of imprinted forms to Avicenna, the author, through analytical study and reflection on the expressions of Avicenna and the explanation of his foundations, believes that Avicenna must be considered the innovator of the theory of “Perfect Integrated-Comprehensive Knowledge” and in the first step of this study, after acknowledging the excessive difficulty of the issue of divine knowledge, the problem statement and point of conflict and Avicenna’s view regarding God’s knowledge of existents before their creation is explained and it is claimed that Avicenna must be considered the innovator of Perfect Integrated-Comprehensive Knowledge by citing his assertions and benefitting from all his other philosophical foundations. After indicating the nature of knowledge and by mentioning two essential features of imprinted forms in the Peripatetic system, the attribution of the theory of imprinted forms is analyzed and through presenting Mirdamad’s view regarding the circumstances of the attribution of imprinted forms to Avicenna, a solution has opened up before researchers. And in confirmation of the rightness of Mirdamad’s claim, Avicenna’s statements clearly show that there are serious challenges in the dogmatism and indisputability of those who claim the attribution of imprinted forms to Avicenna. In continuation, by explaining the compatibility of perfect integrated-comprehensive knowledge with Avicenna’s foundations, the difficult path to arriving at the reality of divine knowledge is smoothed to some extent and the ambiguities from the views of the most well-known philosopher of the Islamic world can be removed. Addressing Mulla Sadra’s doubts regarding Avicenna’s statements in al-Shifaʾ [the Book of Healing] along with his answers to them shows that according to Avicenna the divine realm is free of any type of acquired knowledge even actualized acquired knowledge and while refuting all types of multiplicity the idea that the divine essence is adorned and envisioned with the forms of existents is certainly not right and the three terms, essence, God’s knowledge of His essence, and God’s knowledge regarding others, are all expressing a single reality which is the essence of God. and in precise scientific and technical terms, the basis of the words of the claimants to the attribution of actualized acquired knowledge arises from this false idea that they consider the rationality of the forms to come after their existence whereas Avicenna’s statements, rational laws, and foundations assert that the existent that is simplex from all aspects possesses all the perfections at the essence level and all the acquired existents (immaterial existents) and contingent existents (material existents) are present for Him in the divine realm due to the rational existence they possess.Avicenna’s emphasis and assertion on the selfsameness of essence and attributes in the denotative and conceptual sense consider God’s essence to be free of all types of multiplicity even the multiplicity of aspects and in contrast to Mulla Sadra’s view, which considers that the multiple assumptions presented in al-Shifaʾ regarding the reality and depths of the essence show Avicenna’s confusion and helplessness regarding the topic of divine knowledge, it must be considered a sign of strength and philosophizing and, ultimately, it is worthy of attention and Mulla Sadra himself considers Avicenna’s assertions and admonitions regarding divine knowledge to attest to perfect integrated-comprehensive knowledge which is, in reality, another expression for comprehensive knowledge along with detailed revelation.

    Keywords: Divine knowledge, imprinted forms, perfect comprehensive-integrated}
  • محمودرضا مهاجری، عزیزالله افشار کرمانی*

    علم الهی به مخلوقات پیش‏از خلقت آن‏ها، یکی از پیچیده ‏ترین مباحث الهیات درباب صفات خداوند متعال محسوب می شود که درباره آن، نظرات گوناگونی مطرح شده است. یکی از معروف‏ترین این نظریات، نظریه صور مرتسمه ابن‏ سیناست که در این مقاله، قرایت محقق لاهیجی از آن را بررسی و تحلیل می کنیم. محقق لاهیجی، ابتدا قرایت مشهور ابن ‏سینا درباره صور مرتسمه را پذیرفته است که بنابر این قول، خداوند متعال قبل ‏از آفرینش اشیا، به آن‏ها به‏ واسطه صور مرتسمه ای علم دارد که قایم به ذات الهی هستند و این علم، فعلی و از لوازم ذات است. فلاسفه و متکلمین اسلامی پس‏از بوعلی سینا بر این نظر، انتقادات مختلفی وارد کرده اند؛ لذا محقق لاهیجی قرایتی متفاوت را درباره نظریه صور مرتسمه به دست داده است تا از اشکالات این نظریه رهایی یابد. به عقیده وی علم اجمالی، عین علم تفصیلی است و این تفصیل در تحلیل ذهن آدمی ریشه دارد؛ وگرنه علم خداوند متعال، عین ذات وی و ازنوع واحد و بسیط است و به همین جهت، قرایت متفاوت محقق لاهیجی به نظریه علم اجمالی درعین علم تفصیلی ملاصدرا نزدیک می شود.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی به غیر, علم اجمالی, صور مرتسمه, ابن‏سینا, لاهیجی}
    Mahmoudreza Mohajeri, Azizullah Afshar Kermani *

    Prior divine knowledge, before the creation of creatures, is one of the most complex topics in theology no the subject of God’s attributes .Various opinions have been expressed about how it is, one of the most famous of which is Ibn Sina’s inverted forms. In this article, Lahiji researcher analyzes different readings of this theory. Scholar Lahiji first accepts the famous reading of Ibn Sina’s inverted forms. According to this theory, God Almighty precedes the creation of objects by Inverted forms that are based on the divine Essence and the essentials of essence. But this theory was criticized by many Islamic philosophers and theologians after Ibn Sina. Therefore, Lahiji objection a different reading of the theory of inverted forms to get rid of the drawbacks of this theory. According believes that collective knowledge is the same as detailed knowledge.And the differentiation is due to the analysis of the human mind, otherwise the knowledge of God is the same as this essence and is single and simple. And because of this, the different reading of the scholar Lahiji is close to the collective knowledge is the same as detailed knowledge of Mullah Sadra.

    Keywords: Divine fore knowledge to others, Collective knowledge, Inverted forms, Ibn Sina, Lahiji}
  • ابراهیم رستمی

    پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در پی تبیین و تحلیل علم الهی از دیدگاه شیخ اشراق است.سهروردی برخلاف حکمای مشاء که ملاک عاقلیت و معقولیت را تجرد از ماده می دانشتند ،معتقد است که ملاک عالمیت و معلومیت «نور» است و چون خداوند نور الانوار و نور محض است و حقیقت نور هم چیزی جز ظهور نیست و علم ادراک هم همان ظهور است پس خداوند عین ظهور و علم است.مشاییان با استناد به اصل علیت و از طریق صور مرتسمه به اثبات و تبیین علم خداوند به اشیاء قبل و بعد از ایجاد پرداخته اند، اما شیخ اشراق بر این باور است که نظریه علم تفصیلی حق تعالی به اشیاء از طریق صور علمی کلی که لازم ذات می باشند مستلزم اشکالات متعدد است.صاحب حکمت اشراق در علم خداوند به اشیاء اعم از مجرد و مادی، در مقام فعل دارای دیدگاه خاصی است که از دو طریق یکی از طریق اثبات علم حضوری نفس به خود ، قوا و بدن و دیگری از طریق تحلیل حقیقت ابصار به تبیین آن می پردازد. وی معتقد است که به دلیل احاطه قیومی حق تعالی به موجودات و اضافه اشراقی و علی نسبت به اشیاء، بدون اینکه نیاز به صورت یا چیز دیگری باشد ،نورالانوار به همه اشیاء علم حضوری داشته و وجود خارجی موجودات همان علم و معلوم واجب تعالی است.و در ادامه نگارنده به تحلیل و بررسی قول شیخ اشراق پرداخته و نقاط قوت وضعف این دیدگاه را تبیین نموده است.

    کلید واژگان: علم الهی, شیخ اشراق, صور مرتسمه, علم حضوری}
  • بهادر مهرکی، ابراهیم رستمی*

    پرسش اصلی جستار حاضر این است که: وجوه اشتراک و افتراق رویکرد ابن سینا و خواجه نصیر درباره علم خداوند به امور جزیی چیست؟ و این دو حکیم تا چه اندازه توانسته اند پاسخگوی حل مسیله  باشند؟ مطابق یافته های پژوهش، شیخ الرییس با استناد به اصل علیت و صورمرتسمه به اثبات و تبیین علم خداوند به جزییات می پردازد اما خواجه طوسی با طرح اشکالاتی بر سخنان ابن سینا در خصوص علم خداوند به امور جزیی و متغیر، نظریه دیگری را ارایه می کند؛ به اعتقاد خواجه، علم خداوند به مجردات به وجود خاص خارجی و به مادیات، به صور آنها در عقول تعلق می گیرد. از مهمترین نتایج پژوهش حاضرکه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده آن است که: ارایه این نظریات علیرغم اینکه از اثبات علم تفصیلی که عین ذات خداوند باشد، ناتوان بود؛ اما زمینه را برای دستیابی فیلسوفان بعدی مانند شیخ اشراق در تبیین علم خداوند در مقام فعل فراهم کرد.

    کلید واژگان: علم الهی, صور مرتسمه, عقول, امور مادی و متغیر, علم به جزیی بنحو ثابت}
    Bahador Mehraki, Ebrahim Rostami*

    The main question of the present article is: What are the commonalities and differences between Ibn Sinachr('39')s and Khawaja Nasirchr('39')s approach to Godchr('39')s detailed knowledge? And to what extent have these two sages been able to answer the problem? According to the findings of the study, Sheikh al-Rachr('39')is, based on the principle of causality and formality, proves and explains the knowledge of God in detail, but Khwajeh Tusi presents other theories by presenting objections to Ibn Sinachr('39')s words about Godchr('39')s knowledge of small and changing beings; According to Khwajeh, Godchr('39')s knowledge of abstractions is attributed to specific external beings and to matter, in their forms in the intellect. One of the most important results of the present study, which was performed by descriptive-analytical method, is that: The presentation of these theories, despite the fact that it was incapable of proving the detailed knowledge that is the essence of God; But it paved the way for the acquisition of later philosophers such as Sheikh Ishraq in explaining the knowledge of God as action.

    Keywords: Divine Knowledge, Drawn Forms, Intellects, Material, Changing Beings, Detailed Fixed Knowledge}
  • غلامحسین ابراهیمی دینانی، محمدجعفر جامه بزرگی*
    مساله علم الهی با زیرمجموعه مسائل مرتبط به آن، یکی از دشوارترین مسائل فلسفی است که شیخ الرئیس نیز در آثار متعدد خود به تبیین و حل معضلات آن پرداخته است. دیدگاه ابن سینا به خصوص درباره مساله علم الهی به جزئیات متغیر مورد نقد و ایرادت فراوان و حتی اتهام و تکفیر او از سوی اندیشمندانی همچون غزالی انجامیده است. این مقاله برآن است که با تاملی دوباره و براساس مبانی فلسفی ابن سینا به تبیین دقیق دیدگاه او بپردازد. مهم ترین مبنای شیخ الرئیس تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت است. در این مقاله ابتدا به طرح مبنای شیخ و تفاوت آن با دیدگاه معتزله پرداخته شده است، سپس با بررسی دیدگاه او درباب علم الهی در سه مرحله علم ذات به ذات، علم بماسوا و علم به جزئیات، نظریه نهایی شیخ با توجه به آثار متاخر او که مهم ترین آن التعلیقات است ارائه شده است. براساس نظر نهایی از آنجا که خدواند مبداء هستی، فعلیت محض و کل الاشیاء است، علم او به خود و بماسوا و همینطور جزئیات علم حضوری است و فاعلیت او بالرضا است.
    کلید واژگان: التعلیقات, تمایز وجود و ماهیت, علم الهی, صور مرتسمه, علم حضوری}
    Golam Hossein Ebrahimi Dinani, Mohammad Jafar Jamehbozorgi *
    The problem of divine knowledge with a subset of related issues, is one of the most difficult philosophical problems that sheikh al-Rais has been addressing and solving in its numerous works. The view of Avicenna, especially regarding the problem of divine knowledge, has been criticized and abused by many, and even charged with exaggeration by thinkers such as Ghazali. This paper seeks to refine the view of Avicenna in a reflection on the basis of the philosophical foundations of Avicenna. The most important basis for Avicenna is the metaphysical distinction between existence and quiddity. In this article, firstly, the design of the Sheikh's base and its difference with the Mu'tazilite view are discussed. Then, by examining his view of divine knowledge in the three stages of the knowledge of essence, the knowledge of other things and the knowledge of the details, the ultimate theory of the Sheikh with respect to his later works The most important of these is "Al-TALIQT". According to the final view, since God is the source, it is pure action and all things, its knowledge of itself and other things, as well as the details is the presential knowledge.
    Keywords: Al-taaliqat, Distinction between Existence, Quiddity, Divine Knowledge, Imprinted Form, knowledge by presence}
  • ابراهیم رستمی*، بهادر مهرکی
    چگونگی علم خداوند به اشیاء، از پیچیده ترین مسائل فلسفی است. فلاسفه مشاء با استناد به اصل علیت و از طریق صور مرتسمه به اثبات و تبیین علم خداوند پرداخته اند. فلاسفه اشراقی با تمسک به احاطه قیومی و اضافه اشراقی نور الانوار به اشیاء، علم خداوند را حضوری دانسته و معتقدند که وجود خارجی موجودات عین علم حق تعالی می باشد. فلاسفه صدرایی نیز از طریق قاعده بسیط الحقیقه و اطلاق وجودی، بر علم خداوند به اشیاء استدلال نموده اند. نصوص دینی نیز با بیان اطلاق ذاتی خداوند «هو الاول والآخر والظاهر والباطن وهو بکل شیء علیم» و با ذکر احاطه قیومی «و هو معکم این ما کنتم» و حضور همه اشیاء در نزد حق تعالی «وإن کل لما جمیع لدینا محضرون» بر علم خداوند به اشیاء تاکید می نمایند. در این پژوهش، پس از تبیین تطور چگونگی علم خداوند به اشیاء در فلسفه مشائی، اشراقی و صدرایی، به مقایسه آراء متاخر فلاسفه اسلامی با نصوص دینی در مقام ذات و فعل پرداخته شده است. نتیجه پژوهش حاضر این است که مکشوفات عقلی در مساله علم الهی به اشیاء، مورد تصدیق داده های وحیانی است و عقل و وحی، برهان و قرآن در این موضوع از مطابقت ویژه ای برخوردار می باشند.
    کلید واژگان: علم الهی, اشیاء, صور مرتسمه, اضافه اشراقی, بسیط الحقیقه, اطلاق ذاتی, نصوص دینی}
    Ebrahim Rostami *, Bahador Mehrak
    That how Allah knows things is one of the most complicated issue of philosophy. In their reference to the principle of causality and through the imprinted forms, peripatetic philosophers have explained this kind of divine knowledge. In their resort to the theory of sovereign encompassment and that of the illuminative relation of the Light-of-all-lights to things, the illumination philosophers went to hold that divine knowledge is intuitive and the very realities of things are the direct objects of Allah’s knowledge. And at last, through the simple-in-nature rule and absoluteness of being, the Sadraian Philosophers have demonstrated Allah’s knowledge of things. Religious texts highlight the divine knowledge of things through the absoluteness of the Essence "He is the First, the Last, the Manifest, the Hidden” and “He knows everything", His Sovereign encompassment "He is with you wherever are", and that all things are present before His presence "And all of them will indeed be present before Us". In the following research, the author has shed light on the how-evolution of divine knowledge in peripatetic, illuminative, and Sadraian schools, and then come to compare their final views to the related religious texts as to the stations of essence and action. The conclusion is that intellectual observations in divine knowledge are confirmed by the revealed doctrines; that is to say reason and revelation are in particular agreement on the issue.
    Keywords: divine knowledge, things, imprinted forms, illuminative relation, the simple-in-nature, absoluteness of the Essence, religious texts}
  • حمید ملکی*، یحیی کبیر

    در مسئله علم الهی، عمده بحث و نزاع در مورد علم واجب تعالی به ماسواست. نوشتار حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چه الگویی در تبیین علم الهی میتواند علاوه بر اثبات تمامی مراتب علم برای خداوند، با واجب الوجود بودن حق تعالی منافات نداشته باشد؟ در راستای پاسخ به این پرسش، بوعلی سینا به ارائه الگویی با محوریت صور مرتسمه میپردازد که نتیجه آن اثبات علم حصولی به ماسوا برای خداوند است. در تبیین نحوه فاعلیت الهی، ابن سینا دوباره سراغ علم الهی میرود و با طرح فاعلیت بالعنایه، خلق موجودات را نتیجه علم فعلی خداوند نسبت به عالم و رضایت او به نظام احسن میداند. اما در اندیشه شیخ اشراق این الگوی سینوی به چالش کشیده شد. شیخ شهید عقیده داشت تبیین ابن سینا، علاوه بر نقض بساطت ذات حق تعالی، تنها قوه یی صرف را برای خداوند اثبات میکند. صدرالمتالهین، در مقام قضاوت، اشکالاتی را به هر دو رای وارد میکند و بر اساس قاعده بسیط الحقیقه، تبیینی متعالی درباره مسئله ارائه میکند که نه اشکال ذهنی بودن صور مرتسمه سینوی را دارد و نه همچون تبیین اشراقی، قاصر در اثبات علم پیش از ایجاد، برای خداوند است. او اثبات میکند که تمامی وجودات و علوم در وجود خداوند و علم او به ذاتش مستهلکند.

    کلید واژگان: علم عنایی, صور مرتسمه, اضافه اشراقیه, بسیط الحقیقه, ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا}
    hamid maleki*

    Most of the debates on the topic of divine knowledge target Almighty Necessary’s knowledge of what is other than Him. This paper aims to provide an answer to the question of which model of explaining the divine knowledge could not only demonstrate all levels of knowledge for God but also be compatible with His being the Necessary Being. In order to provide an answer to this question, Ibn Sina provides a model with imprinted forms at its center and, in this way, demonstrates God’s acquired knowledge of what is other than Himself. To explain the quality of divine agency, Ibn Sina once more focuses on divine knowledge and, through posing the idea of agency through fore-knowledge, maintains that, the creation of existents is the result of God’s active knowledge of the world and His satisfaction with the best order. However, Suhrawardi challenges the Sinan model in his philosophy. He believes that Ibn Sina’s explanation not only contradicts the simplicity of the essence of Almighty Truth but is also limited to the demonstration of a single faculty for God. Nevertheless, Mulla Sadra criticizes both of them and, based on the principle of simple truth, presents a transcendent explanation regarding the issue which neither suffers from the problem of the subjectivity of the Sinan imprinted forms nor, similar to Suhrawardi’s explanation, is incapable of proving God’s fore-knowledge. He demonstrates that all existents and types of knowledge are included in God’s existence and His knowledge of His Essence.

  • اعظم ایرجی نیا *، زهرا حسنی
    دو نظریه اعیان ثابته و صور مرتسمه که برای تبیین علم پیش از ایجاد، ارائه شدند و نقش ویژه ای در حوزه جبر و اختیار و قضا و قدر ایفا کرده اند، از سوی اندیشوران بسیاری تحلیل و بررسی شده اند؛ برخی این نظریه ها را پذیرفتند و برخی نیز به نقد آن ها پرداخته اند. ملاصدرا از میان این دو نظریه، از اعیان ثابته دفاع و از صور مرتسمه انتقاد کرده است. این نوشتار برآن است تا با بیان چیستی و چگونگی پیدایش اعیان ثابته و تبیین علم الهی توسط آن ها و نیز بررسی کیفیت علم الهی توسط صور مرتسمه ابن سینا - با یافتن وجوه اشتراک دو نظریه اعیان ثابته و صور مرتسمه - اشکالات ملاصدرا بر صور مرتسمه را به نقد نشیند و نشان دهد که اشکالات ملاصدرا در صورتی که صور مرتسمه، ماهیت باشند و موجب حلول صور در ذات خداوند شوند وارد است؛ حال آن که با بررسی انجام شده آشکار می شود صور مرتسمه همانند اعیان ثابته، لوازم ذات و اموری وجودی اند که ذات به آن ها متصف می شود و علم تفصیلی خداوند همان گونه که توسط اعیان ثابته قابل تبیین است، به واسطه صور مرتسمه نیز تحلیل پذیر است تا آن جاکه اطلاق علم تفصیلی خداوند بر آن احق از اطلاق علم بر اعیان ثابته است.
    کلید واژگان: علم الهی, اعیان ثابته, صور مرتسمه, ابن سینا, ملاصدرا}
    Azam Airajinia *, Zahra Hasani Karqand
    The two theories of immutable essences and imprinted forms which have been presented in order to explain pre-creational knowledge and which have a special role in the area of compulsion and choice, and predestination and fate, have been analyzed and studied by many intellectuals; some have accepted these theories and others have criticized them; Sadra has defended the theory of immutable essences and criticized the theory of imprinted forms. This paper seeks to critique Sadra's objections to imprinted forms by explaining the essence and manner of occurrence of immutable essences and explaining Divine knowledge through them, and also by studying the circumstance of Divine knowledge through Avicenna's imprinted forms by finding the common aspects between the two theories; it also seeks to show that Sadra's objections are valid if imprinted forms are quiddities and cause forms to occur in God's essence; whereas the study clearly shows that imprinted forms, like immutable essences, are prerequisites of His essence and are existential entities that God's essence is attributed with and the same way that God's detailed knowledge can be explained through immutable essences it can also be analyzed through imprinted forms so much so that the God's detailed knowledge is more deservedly applied to that than to immutable entities.
    Keywords: Divine knowledge, immutable entities, imprinted forms, Avicenna, Sadra}
  • مصطفی مومنی
    علم الهی به اشیاء قبل از ایجاد، یکی از مباحث الهیات بالمعنی الاخص است که معرکه ی آرای مختلف قرار گرفته است. برخی از عهده ی تبیین این مساله برنیامده و عده ای نیز نتوانسته اند تبیین دقیقی از علم تفصیلی در این مقام را ارائه دهند. در میان اقوال گوناگون که در این خصوص وجود دارد نظریه ی مشائین و ابن سینا معروف است؛ آن ها نظریه ی صور مرتسمه را مطرح نموده، بر این باورند که علم تفصیلی قبل الایجاد واجب تعالی، از طریق این صور است. آن ها علم پیشین واجب به اشیاء را علمی حصولی و درعین حال فعلی و لازمه ی ذات دانسته اند. ابن سینا بر این باور است که ذات واجب، از جهت تعقل مبدئیت ذات خود برای آن ها، صور را تعقل نموده، نه به واسطه ی صوری دیگر، بلکه این صور از آن حیث که معقول اند موجودند؛ وجود آن ها عین معقولیت آن هاست و بر عکس. در این نوشتار ضمن تبیین و تحلیل نظریه صور مرتسمه در تفکر سینوی به بررسی ایرادات ملاصدرا بر آن نیز پرداخته است.
    کلید واژگان: ابن سینا, صور مرتسمه, ملاصدرا, علم قبل الایجاد}
  • مرضیه اخلاقی
    ابن سینا، برای حل مسئله علم خداوند به حالات وجودی موجودات مادی قبل از ایجاد آن ها، نظریه صور مرتسمه را طراحی کرده و معتقد است که علم تفصیلی خداوند به موجودات قبل از ایجاد آن ها، از طریق این نظریه قابل تبیین است. ملاصدرا برخی از دعاوی ابن سینا را در این زمینه پذیرفته است؛ از جمله: اصل علم واجب تعالی به همه اشیا پیش از وجود آن ها، حضور صور عقلی موجودات نزد واجب تعالی پیش از وجودشان و این که صور معقوله از لوازم ذات واجب هستند و مباینتی با ذات ندارند. در عین حال، ملاصدرا به بعضی دیگر از دعاوی ابن سینا در این باره انتقاد می کند؛ از جمله، وی معتقد است که صور علمی اعراض نیستند، بلکه لازمه وجود حقیقی هستند. همچنین صور علمی، صرفا ذهنی نیستند. در این نوشتار، پس از طرح نظریه ابن سینا، به دفاع ملاصدرا از نقاط اشتراک با وی و انتقاداتش بر مواضع اختلاف پرداخته شده؛ و در نهایت، نظر نهایی ملاصدرا در این زمینه بررسی شده است
    کلید واژگان: علم الهی, صور مرتسمه, علم پیشین الهی, ملاصدرا, ابن سینا}
    Marziye Akhlaghi
    Avicenna suggests the theory of “imprinted forms” for solving the problem of divine foreknowledge of corporal beings. he believes that this theory can successfully explain divine detailed knowledge of corporal beings. Although Mulla Sadra agrees with some of Avicenna’s claims about the issue such as affirming divine foreknowledge of corporal beings، presence of beings’ intellectual forms to God and that the intellectual forms are requisite for the essence of the Necessary Being، He disagrees with his other assertions about the issue. For instance، he rejects intelligible forms to be accidents; instead، he counts them requisites for the essence of the Real Being. Besides، intelligible forms in his view are not merely subjective. In this article، I shall depict Avicenna’s theory and describe Mulla Sadra’s agreements and disagreements with Avicenna. Finally، I will portray Mulla Sadra''s final view about the issue.
    Keywords: Divine Knowledge, Imprinted Forms, Divine Foreknowledge of Corporal Beings, Mulla Sadra, Avicenna}
  • رضا اکبریان، محمد مهدی کمالی
    کیفیت علم خداوند به اشیا (پیش و پس از ایجاد)، همواره، یکی از مسائل مهم فلسفه اسلامی بوده که دو نظریه ابن سینا و ملاصدرا درباره آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. ابن سینا با توجه به نظام فلسفی خود، علم باری تعالی را از طریق صور ارتسامی طرح ریزی می کند؛ ولی ملاصدرا با استفاده از قاعده «بسیط الحقیقه»، و بنابر مبانی بدیع حکمت متعالیه (به ویژه اصالت وجود)، نظریه «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی» را مطرح می سازد.
    نگارش مقاله حاضر، نخست با هدف تبیین و تحلیل معناشناختی نظریه ملاصدرا انجام می گیرد. سپس، به بررسی مبانی و اصولی خواهیم پرداخت که ملاصدرا را به نظریه خاص خود رهنمون ساخته است. در نهایت، بررسی خواهیم کرد که: آیا سخن ملاصدرا آخرین نظریه در این مسئله است یا اینکه می توان با نقد و تحلیل آن به نظریه دیگری رسید؟ به همین مناسبت، نظریه علامه طباطبائی را مطرح کرده و مقایسه ای اجمالی بین آن و نظریه ملاصدرا ارائه داده ایم.
    کلید واژگان: علم خدا, صور مرتسمه, بسیط الحقیقه, علم اجمالی, کشف تفصیلی, واقعیت مطلق و مقید, اطلاق ذاتی, ملاصدرا, علامه طباطبائی, ابن سینا}
    RiḌā Akbariān, Mohammad Mahdi Kamāli
    In the Islamic Philosophical tradition, the two important theories about God’s knowledge of things (before and after creation) are those of Ibn Sina and Mulla Sadra. Ibn Sina, based on his philosophical system, interprets God’s knowledge through representational forms, while Mulla Sadra suggests the theory of “non-detailed knowledge and detailed unveiling” on the basis of the principle of “Simple Reality”, and other foundations of his Hikmat Muta‘āliyah, especillay the principality of existence.This article, first and foremost, wants to explain, and semantically analyze, Mulla Sadra’s theory in this regard. Then it tries to review the foundations and principles that have led him to this stance. And finally, it compares Mulla Sadra’s theory to that of Allamah Tabataba’i in order to show that there is still room for discussion on this important issue.
  • مجید احسن
    مسئله «علم الهی» یکی از دشوارترین مباحث فلسفه الهی و مورد توجه متون دینی می باشد. این مقاله ضمن بیان متون دینی مرتبط با موضوع، به بررسی دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در این باره می پردازد و بیان می کند که شیخ الرئیس، علم الهی به ذات را حضوری می داند. او علم الهی به ما سوا را علمی حصولی می داند که از راه صور مرتسمه حاصل می شود. از این رو او به علم عنایی معتقد است.
    شیخ اشراق نیز علم الهی به ذات را حضوری می داند؛ اگرچه آن را با مبنای نوری خود تحلیل می کند. او علم حق به اشیا، از راه اضافه اشراقیه تبیین می کند.
    در پایان بیان خواهد شد اگرچه تبیین سهروردی در مورد علم بعد الایجاد، تحلیلی صحیح و در مقایسه با ابن سینا، به متون دینی نزدیک تر است؛ اما ضعف آن، این است که در بحث علم قبل الایجاد فقط به رد دیدگاه ابن سینا پرداخته و هیچ تحلیلی ارائه نمی کند؛ گرچه این مرتبه علمی را انکار نمی کند.
    کلید واژگان: ابن سینا, شیخ اشراق, علم الهی, صور مرتسمه, علم عنایی, اضافه اشراقیه}
    Majid Ahsan
    Divine knowledge has been considered one of the most difficult problems in theistical philosophy. In this paper, some religious texts in the field have been mentiond at first and then Avicenna and Sheikh-e Ishraq`s views have been examined. For the former,Divine essential knowledge is by presence, but His detailed knowledge is representative aquired by represented forms. The latter, though thinks about the essential as does the former and analyize it in the shadow of his basic philosophical concept of light, yet, opposes Avicenna on the detailed knowledge. Avicenna thinks detailed knowledge to be providential; while Seikh-e Ishraq denies it and believes that the detailed knowledge is also by presence. Since all beings of the worlds are existentially presence for God by an illuminative relation.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال