به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عدل » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عدل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدهادی حاضری*
    شهید مطهری به گواه شواهدی، یکی از معدود نظریه پردازان حقوق طبیعی در فلسفه حق اسلامی به شمار می رود. این ادعا پس از آن اثبات می پذیرد که تفسیرها و استدلال های سایر نظریه پردازان پیرامون حق و حقوق اسلامی، مورد تامل قرار گیرد و فاصله ایشان با شهید مطهری روشن شود. پژوهش حاضر با تمرکز بر دیدگاه شهید مطهری، آن را مقدمه و پایه مباحث دیگر می داند و لذا کمتر به وجه اختلاف نظرات پرداخته است. این نوشتار درصدد است تا جای ممکن چگونگی دستیابی شهید مطهری به نظریه حقوق طبیعی در قاموس فکری امامیه را توصیف و تحلیل کند. از این رو سوال اصلی پژوهش این است که «از نظر شهید مطهری، اولا، منبع و مبنای حقوق و احکام در اسلام، طبیعی است یا تشریعی؟، و ثانیا، چگونه این حقوق قابل کشف هستند؟». روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان می دهد که از نظر شهید مطهری، مسلمانان پایه گذار حقوق طبیعی به معنای حقوق عادلانه انسانی هستند. ذات حق، پیرو همبستگی مبانی نظری و عملی نظیر توحید، هماهنگی تکوین و تشریع، و نظام تکاملی که در حکمت اسلامی از آن ها سخن می رود، غیرموضوعه، کشفی، و دارای نفس الامر است. ویژگی شهید مطهری در افتراق از سایر نظریه پردازان معاصر، فراروی از این بعد هستی شناختی، و التزام به بازشناسی حق عقل در اجتهاد و نسبت سازوار حق طبیعی و حق الهی، در بعد معرفت شناختیحقوق است. وی با آگاهی ژرف خویش، پرده از اندیشه ای برمی دارد که گرچه زیر بیرق اصل عدل و تبعیت احکام و حقوق از مصالح واقعی حرکت می کند و به این وسیله خویش را از زمره امامیه می خواند، اما در حقیقت و کنه، ذات حق را تشریعی و موضوعه می بیند. از همین رو، در حالی که این اندیشه استناد به طبیعت را برای احراز حقوق، مردود اعلام می کند، شهید مطهری طبیعت را آیت الله و هر استعداد طبیعی را سند یک حق می داند. قوه و استعدادها نشانه حق ها و تلاش در جهت رسیدن به غایت و فعلیت متناسب آن قوه، بوده و مفاد حقوق را تشکیل می دهند. شهید مطهری با توجه و التفات به نتیجه منطقی اصول و قواعدی همچون عدل، منبع بودن عقل، ملازمه عقل و شرع، تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی، دوگانه امر واقعی و ظاهری و...، در معرفت شناسی حقوقی امامیه، نظریه حق و قانون طبیعی را طرح و پشتیبانی می کند. این نظریه در تقابل با اندیشه غالب در میان اندیشوران معاصر امامیه، در غربت به سر می برد. نظریه مقابل، حیث ثبوتی حق ها را از حیث اثباتی تفکیک کرده و قایل به تشریعی و موضوعه بودن حق ها و تکلیف ها در اندیشه حقوقی اسلام است. این نگاه که در شباهت با نگاه اشعری است، مورد انتقاد شهید مطهری می باشد. از نظر ایشان، اسلام در لباس شریعت، مبتنی بر حقایق و واقع، بیان کننده حق و قانون است، نه واضع و موسس آن. لذا برای عقل به مثابه ابزار شناسنده حقیقت، واقع و طبیعت، شان بارزی در معرفت شناسی حقوقی قایل است. البته این مهم بدین معنی نیست که تمام احکام قابل درک عقلی هستند، بلکه معنای صحیح آن امکان و گشودگی عقل برای فهم حقوق است، ولو اینکه بخشی از شریعت فوق، درک عقل باشد. اما برخی با تعمیم استثناء به کل شریعت، عقل را از کار انداخته و تمام بار مسلمانی را بر تعبد می گذارند.
    کلید واژگان: حق, حقوق طبیعی, عدل, عقل, شهید مطهری, طبیعت}
    Mohammadhadi Hazeri *, Hamid Parsania
    According to evidence, Martyr Motahari is considered as one of the few theorists of natural rights in the philosophy of Islamic law. Such claim will be proven after considering interpretations and arguments of other theorists regarding Islamic law and rights and their thoughts gap with martyr Motahari is crystally clarified. The present research, focusing on Martyr Motahari's point of view, regards the issue as an introductory foundation of other topics, therefore less attention is paid to such differences in his ideas. This article tries to fully describe and analyze how Martyr Motahari reached the theory of natural rights in the intellectual thoughts of Shia (Imamia). Therefore, the main question of the research according to Motahari is whether or not the source and basis of laws and rulings in Islam is natural or legal. The following question is how these rights can be discovered. The research method hired here, is descriptive and analytical; the results depicts that according to Martyr Motahari, Muslims are the founders of natural rights in the sense of human rights. The essence of the right to follow the solidarity of theoretical and practical foundations, such as monotheism, harmony, creation, legislation, and the evolutionary system as mentioned in Islamic wisdom, is non-subjective, discoverable, and self-contained. The disringuished characteristic of Martyr Motahati's thoughts and teachings from other contemporary theorists is his ontological dimension and commitment toward recognizing the right of reason in ijtihad and the harmonious ratio of natural right and divine right in the epistemological legal dimension. By his deep awareness, he reveals an idea that although it moves under the principle of justice and following rules and rights from the real interests; meaning that he calls himself from the group of Shia Imamia, but in reality, he sees the essence of the right as legal and subjective. Therefore, while such thought declares that reference to nature to obtain rights is rejected, Martyr Motahari considers nature to be the sign of God and every natural talent is an evidence of a right. Powers and talents are signs of rights and efforts to reach the goal, ultimate end, actuality of that power and constitute the provisions of rights. Martyr Motahari, regarded the logical result of the principles and rules, such as justice at the source of reason, the companion of reason and Sharia, following the rulings from the real benefits and evils, the duality of the real and the apparent issues, etc., proposed and supported the theory of right and natural law in the legal epistemology of Shia /Imamia. The mentioned theory is in opposition to the prevailing thought among the contemporary thinkers of Shia's. The opposite theory separates the evidentiary aspect of rights from the affirmative dimension and argues that rights and duties are legitimate and subject in Islamic legal thought. The view, being similar to the Ash'ari view, is criticized by Martyr Motahari. According to him, Islam, in the guise of Sharia, is based on facts and reality, expressing the right and the law, not its author nor founder. Therefore, reason as a tool for recognizing truth, reality and nature is highly valued in legal epistemology. Of course, that never means all legislating nor rulings can be understood intellectually, but the correct true meaning is the possibility and openness of the intellect to understand the law, even if part of the above Sharia is to percept the intellect. But some people, by generalizing the exception to the entire Sharia law, have disabled reason and put the entire burden of a Muslim on worship, restrictly.
    Keywords: Right, natural rights, Justice, Reason, Martyr Motahari, nature}
  • علی وکیلی*، حسین اترک

    موضوع این مقاله بررسی سیر تطور اصول دین در کلام معتزله با تکیه بر معناشناسی اصطلاح اصول دین است. تعیین اصول دین از جانب متکلمان مسلمان، اهمیت بسیاری داشته است. اصول دین در مکتب معتزله ابتدا با دو اصل توحید و عدل آغاز شد و سپس در طول تاریخ کلامی این فرقه به دلیل شدت یافتن دعواهای کلامی و گاه سیاسی دچار تحولاتی گشت و سه اصل دیگر منزله بین المنزلتین، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر به آن افزوده گردید. پرسش اصلی این تحقیق آن است که چه تغییری در معناشناسی اصطلاح اصول دین در طول تاریخ این فرقه رخ داد که از آن دو اصل اولیه به پنج اصل در انتها منتهی شد؟ این مقاله برای پاسخ به این پرسش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی معنای اصطلاحی اصول دین و سیر تطور آن نزد معتزلیان می پردازد. به نظر می رسد اصطلاح اصول دین در این فرقه بر اساس تعریفی که از ایمان اراده کرده اند به معنای اصول اعتقادی و عملی است که ارکان ایمان محسوب می شوند و عدم پذیرش آنها به معنای خروج از دایره ی ایمان و اسلام است در میان این اصول دو اصل اعتقادی توحید و عدل جزء ارکان اعتقادی اصلی بوده و سه اصل منزله بین المنزلتین، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر جزء ارکان اعتقادی و عملی است که فرعی محسوب می شوند و از دل دو اصل پیشین استخراج گردیده اند.

    کلید واژگان: اصول دین, معتزله, توحید, عدل, منزلت بین المنزلتین, قاضی عبد الجبار}
    Ali Vakili *, Hosein Atrak

    The subject of this article is the examination of the evolution of the principles of religion in Mu'tazilite theology with a focus on the semantics of the term "principles of religion." Determining the principles of religion has been of great importance to Muslim theologians. In the Mu'tazilite school of thought, the principles of religion initially began with two principles: monotheism (Tawhid) and justice ('Adl), and then throughout the history of theological discourse, this sect underwent transformations due to intensified theological and sometimes political disputes. Three additional principles - the intermediacy between intermediates (Manzilah bayn al-manzilatayn), promise and threat (wa'd wa wa'id), enjoining good and forbidding evil (amr bi'l-ma'ruf wa-nahy 'an al-munkar) - were added. The main question of this research is what changes in the semantics of the term "principles of religion" occurred during the history of this sect that led from those initial two principles to the final five? This article, in order to answer this question, employs a descriptive-analytical method to examine the semantic meaning of the term "principles of religion" and its evolutionary trajectory among the Mu'tazilites. It seems that the term "principles of religion" in this sect, based on their definition of faith, refers to the principles of belief and practice that are considered pillars of faith. The non-acceptance of these principles implies departure from the circle of faith and Islam. Among these principles, two belief principles, monotheism and justice, are among the main pillars of belief, while the three principles of intermediacy between intermediates, promise and threat, and enjoining good and forbidding evil are considered subsidiary principles extracted from the heart of the two preceding principles.

    Keywords: The principles of religion, Mu'tazilah, Monotheism, justice, dignity between the people, Qazi Abdul Jabbar}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح

    این بحث شرحی است بر کلام امیرمومنان علی (ع) در باب اوصاف شیعیان واقعی. آن حضرت می‌فرمایند: «والعدل منها علی اربع شعب: علی غایص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم. فمن فهم علم غور العلم، ومن علم غور العلم صدر عن شرایع الحکم، ومن حلم لم یفرط فی امره وعاش فی الناس حمیدا»؛ و عدل از میان آنها چهار گونه است: دقت در درست‌ فهمیدن، رسیدن به حقیقت دانایی، ‌حکم نیکو، استوار داشتن بردباری؛ پس هرکس دقت کرد و درست فهمید، حقیقت دانایی را دریافت و هر کس حقیقت دانایی را یافت، از روی قواعد دین حکم نیکو صادر کرد ‌و هر کس بردبار بود، در کار خود کوتاهی نکرد و در بین مردم خوش‌نام زندگی کرد. براساس فرمایش امیرمومنان علی (ع) ایمان را چهار عامل پشتیبانی و تقویت می‌‌نند: صبر، یقین، عدل و جهاد. دو عامل نخست ‌صبر و یقین‌ در رفتار فردی انسان و دو عامل عدل و جهاد، در رفتار اجتماعی وی ظهور می‌یابند. عدل و جهاد به این دلیل انتخاب شده‌اند که انسان اجتماعی زندگی می‌کند و این مسئله از‌این‌رو برای او مطرح است که اولا، خودش باید در اجتماع چگونه باشد. ثانیا، در برابر دیگران چه وظیفه‌ای دارد و چه کارهایی باید انجام دهد؟

    کلید واژگان: عدل, یقین, صبر و جهاد}
    Ayatullah Allameh MuhammadTaqi Misbah

    This paper is a commentary on the words of the Commander of the Faithful about the characteristics of the true Shiites. The Imam says: «والعدل منها علی اربع شعب: علی غائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم. فمن فهم علم غور العلم، ومن علم غور العلم صدر عن شرائع الحکم، ومن حلم لم یفرط فی امره وعاش فی الناس حمیدا» “And there are four kinds of justice among them: having accuracy in understanding, reaching the truth of knowledge, being good at judgment, and being resilient and patient; So whoever was careful and understood correctly received the truth of knowledge, whoever found the truth of knowledge was good at judgment according to the rules of religion, and whoever was patient did not fall short in performing his duties and was creditable among people.” Based on the words of the Commander of the Faithful, faith is supported and strengthened by four factors: patience, certainty, justice and jihad. The first two factors - patience and certainty – are manifested in mans’ individual behavior and the two factors of justice and jihad are manifested in his social behavior. Justice and jihad have been chosen because man is a social being and he must know how to live in society, what his duty is to others and what he should do.

    Keywords: justice, certainty, patience, jihad}
  • محسن خوشفر، راحله رحمانی*

    مساله عدل الهی یکی از اصول مهم اعتقادی وکلامی است. این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی عدل الهی براساس آیات قرآن انجام شده است. نوع تحقیق، کیفی بوده واز روش داده بنیاد متنی استفاده شده است. نتیجه این تحقیق الگویی است شامل عوامل عدل الهی در دو شاخه نظری وعملی، به طوریکه عوامل نظری شامل ویژگی های عدل الهی مانند دقت در محاسبه اعمال وعوامل عملی شامل روش های عدل الهی مانند متناسب بودن پاداش وجزا با عمل می باشد. مصادیق عدل الهی در دو بخش مصادیق دنیوی مانند عدم تفاوت بین زن ومرد در دریافت پاداش وجزا و مصادیق اخروی مانند درجه بندی انسان ها براساس اعمالشان، ابعاد کمی عدل الهی در سه بخش زمان، مکان ومخاطبین بدست آمد به طوری که عدل الهی همیشه و همه جا چه دردنیا وچه در قیامت جاری است. آثار عدل الهی در دو بخش دنیوی واخروی قرار دارد به طوری که نزول عذاب، نزول بلا، محرومیتهای باطنی، روشن ساختن راه حق وباطل توسط خدا واختیار انسانها از آثار عدل الهی در دنیا و رساندن نفع یا ضرر عمل خوب وبد به صاحب عمل از آثار عدل الهی در آخرت می باشد. محتوای عدل الهی در دو بخش اصول که شامل قبح ظلم به حکم عقل و محال بودن صدور قبیح از جانب خداوند است وسنت که شامل قضاوت الهی براساس حق وعدالت، قرار گرفته است. انواع عدل الهی نیز شامل عدل تکوینی (به حق خلق کردن عالم)، عدل تشریعی (نفی تکلیف خارج از توان انسان ها) وعدل جزایی (محفوظ بودن پاداش وجزای انسان ها متناسب با عمل شان) می باشد.

    کلید واژگان: عدل الهی, عدل, الگو, داده بنیاد, المیزان, اطیب البیان}
  • مهدی امامی*، عماد افروغ، حسین سوزنچی

    نظریه، ادعای دربرداندگی حقیقت دارد و عمل، به غایت رهایی و تکامل بازتعریف می‌شود. اما داوری درباره محتوای نظریه و سویه رهایی‌بخشی عمل در عمل، به طرحی روشن از بنیان‌های نسبت نظریه و عمل متکی است تا در عین مراقبت از عمل‌زدگی و تغییر نظریه به نفع عمل، از فروماندن در نظریه از رهگذر فاصله‌گزینی نقادانه از کاستی‌ها اجتناب شود. هستی، مهم‌ترین بنیانی است که هویت انسان و مقوله شناخت را راهبری می‌کند تا هم‌بود با آنها، سویه‌های نسبت نظر و عمل تعین یابد. این مقاله، با روش تحلیلی اسنادی، درپی واکاوی بنیان‌های وحدت‌بخش نظریه و عمل را در نظام فکری امام است. در اندیشه امام، چون هستی بر بنیان عدل و جوهر عدل، در ارجاع به محتوای هستی؛ یعنی نسبت لایه‌های آن استوار گشته، امکان طرح جدیدی از مسئله شناخت و انسان، بر مدار حقیقت عدل؛ یعنی ناثنویت‌گرایی فراهم آمده است. چنین سامان فکری‌ای در بطن خود، سویه‌های نظریه تغییر و عمل اجتماعی و رهایی‌بخش را در بستر تضاد جنود عقل و جهل، به غایت وصول به هستی متعالی موجه می‌سازد.

    کلید واژگان: نظر, عمل, امام خمینی, هستی, عدل, انسان}
    *Mahdi Emami*, Emad Afrough, Hossein Suzanchi

    Theory means claiming the inclusion of truth, and action is redefined as the final goal of liberation and evolution. But Judging the content of theory and the liberating aspect of action practically relies on offering a clear design of the foundations of the theory-practice relationship, so that neither too much attention is paid to action, and theory is changed in favor of action nor is theory overemphasized through critical distancing from shortcomings. Existence is the most important foundation that guides human identity and the category of cognition, and coexistence with them determines the aspects of the relationship between theory and action. This article seeks to explore the unifying foundations of theory and practice in Imam's intellectual system through analytical and documentary method. According to Imam's thoughts, since existence is based on justice, and the essence of justice is established in referring to the content of existence i.e., the relationship among its layers, there is a possibility for a new design of the problem of cognition and human beings based on the truth of justice i.e. non-dualism. This system of thought intrinsically justifies the aspects of the theory of change and social and liberating action within the context of the conflict between the recruited troops of reason and ignorance with regard to the goal of achieving the transcendent existence.

    Keywords: theory action, Imam Khomeini, existence, justice, man}
  • Ayatollah Allameh MohammadTaqi Mesbah Yazdi

    This paper is the description of the testament of Imam Mohammad Baqir (PBUH) to Jabir b. Yazid al-Ju'fi, one of his noble companions. Avoiding cruelty is one of the characteristics of the true believers from the viewpoint of Imam Baqir (PBUH), as his holiness says, "Do not oppress anyone, even if they oppressed you". Oppression is the opposite of justice and means exceeding. As a matter of fact, fulfilling human rights and avoiding oppression is the duty of Shiites. The origin of cruelty is ignorance, disregarding the happiness and attachment to the world, which are not the characteristics of believers and the real Shiites. This paper is the description of the types of oppression and its motives from the perspective of Imam Baqir (PBUH).

    Keywords: Imam Mohammad Baqir (PBUH), oppression, motives of oppression, justice, ignorance, neglect}
  • محمدرضا بهدار*، مهدی زارع
    هدف

    همواره شناسایی و تحلیل واقع گرایانه عوامل دخیل در تحقق وحدت امت اسلامی، دغدغه و اهتمام مصلحان و متفکران مسلمان بوده است. هدف از این تحقیق، بازخوانی و تحلیل عالمانه عوامل وحدت آفرین با خوانش شخصیت بی نظیری همچون امیرالمومنین(ع)، بود.

    روش

    در این نوشتار با بهرمندی از کلام و سیره عملی امام علی(ع) به توصیف و تحلیل یکی از عوامل ایجاد وحدت؛ یعنی عدالت و راهکارهای آن پرداخته شد.

    یافته ها

    در این تحقیق مولفه های وحدت زا حول محور عدالت ارزیابی شدند که عبارتند از: تشکیل حکومت عادلانه، برخورداری از قوانین عدالت محور، وجود حاکم عادل و ایجاد روحیه عدالت پذیری در جامعه.

    نتیجه گیری

    شهد شیرین وحدت از جام زلال عدل تراوش می کند و انتشار آن، جوامع و ملل را به سعادت و شیرین کامی می رساند.

    کلید واژگان: امیرالمومنین علی(ع), عدالت, عدل, امت واحده, وحدت اسلامی}
    Objectives

    It is always a realisticidentification and analysis of the factors contributing to the realization of the unity of the Islamic ummah for Muslim recruits and thinkers, it is a matter of concern and concern; undoubtedly, to achieve the convergence and solidarity of the Islamic ummah .reading and analyzing the unifying factors From the perspective of the distinguished personality such as amir al-mu'minin Ali (Peace be upon him), It will be very important and plausible.

    Method

    For this purpose, in this paper, by describing and analyzing one of the factors of creating unity, namely, justice and strategies that are working in this field, with the help of his word and practice, he has been dealt with.

    Results

    In this research, the unifying elements that have been evaluated around the justice axis are: Establishing a just government, having rules justly, having a fair ruler And the creation of justice discourse in society.

    Conclusion

    The authors of the survey conclude that sweet nectar of unity is drived from justice and brings happiness and sweetness to communities and nations.

    Keywords: amir al-mu'minin ali (peace be upon him), justice, united nation, islamic unity}
  • علیرضا پارسا*، مرتضی عسگری، محمدحسین مهدوی نژاد، رجب اکبرزاده
    مسئله شر قدمتی به بلندای طول تاریخ تفکر فلسفی دارد و یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوع ها در میان فیلسوفان و الهیدانان است که در بدبینانه ترین حالت عامل انکار خداوند و در خوشبینانه ترین حالت عامل نقض برخی صفات ثبوتی خداوند شده است. برای مثال، شر و بویژه شر گزاف قدرت مطلق و خیرخواهی محض خداوند را مورد نقض قرار می دهد. هدف از تدوین این نوشتار، بررسی مسئله منطقی شر و حل آن از نگاه دو متفکر اسلامی و غربی، استاد مطهری و جان هیک است.شهید مطهری بر اساس نظام منسجم «عدل الهی» اعتقاد دارد که حکمت و مصلحت خداوند بر نظام هستی حاکم است و شر امری «نسبی و عدمی» است و در انتها نتیجه می گیرد که شرور مبتنی و منتهی به خیر می شود و این دو، امری «غیر قابل تفکیک» از هم هستند و البته مزایایی نیز برای شر برمی شمارد.جان هیک، نیز اعتقاد به خالق قادر و عالم دارد که بهترین جهان ممکن را خلق کرده ضمن اینکه هیک، نگاه ایرنائوسی به شر دارد و نظریه «پرورش روح» را بسط داده و هدف خداوند را از خلق شرور، تعالی بخشیدن به انسان و رشد معنوی او معرفی می کند و آن را عامل کمال و تکامل می داند. اما صحبت از مشکلی لاینحل و «گره ای ناگشوده» به نام شر گزاف می کند و در انتها حکمت وجود شرور را «رازآلود» و به عبارت دیگر، غیر قابل شناخت و ورای درک می داند.
    کلید واژگان: شر گزاف, عدل, الهی, مطهری, جان هیک}
    Alireza Parsa *, Mertaza Askaripnu, Mohammad Hossein Mahdavinejad, Rajab Akbarzadeh
    The issue of history has a long history of philosophical thinking, and one of the most important and challenging issues among philosophers and theologians is that in the most pessimistic case, God denies God, and in the most optimistic case, there has been a violation of certain attributes of God. For example, evil, and especially the excessive evil of absolute power and God's merciful wills. The purpose of this writing is to study the logical problem of evil and solve it from the perspective of the two Islamic and Western thinkers, Professor Motahari and John Hick. John Hick also believes in the mighty creator who created the best possible universe, while Hicker's view is that he is evil and develops the theory of "cultivating the soul," and the purpose of God is to create evil, to uplift human beings and He introduces his spiritual growth and makes it an agent of perfection. But talking about an unsolved problem and an "unknotted knot" in the name of evil exaggerates, and finally, the wisdom of evil is "mysterious", in other words, unconscious and beyond comprehension.
    Keywords: Extreme evil, divine, justice, Motahari, John Hick}
  • نفیسه اهل سرمدی*، مهدی گنجور
    نظریه معرفت ابن عربی با شریعت پیوند ناگسستنی دارد. وی شریعت را یگانه طریق برای رسیدن به حقیقت می داند. شریعت به مثابه میزان شناخت، منبع معرفت و تامین کننده یقین مضاعف، از دیگر نقش های شریعت در نظریه معرفت اوست. شریعت در هر دو ساحت نظر و عمل، میزان است؛ در حوزه نظر، هم در معارف عقلی و هم در معارف شهودی، میزان محسوب می شود که می توان آن را به دو صورت باواسطه و بدون واسطه فهم کرد. سالک طریق حقیقت با الگو قرار دادن دین الهی و تقلید از آن، واجد سه گانه های عدالت، حکمت و ادب خواهد شد. تحقق این صفات در ساحت وجودی او، ضرورت توجه به اسباب و علل ثانوی را به همراه دارد. ابن عربی چکیده این اسباب و علل ثانوی را با عنوان «هویت» آدمی نام می برد و آن را اگرچه حجاب و مانع می داند؛ حجابی که گریزی از آن نیست و حکمت، حرمت نهادن این حجاب را اقتضا دارد.
    کلید واژگان: ادب, حکمت, شریعت, عدل, معرفت, میزان, هویت انسان}
    Nafiseh Ahlesarmadi *, Mehdi Ganjvar
    Ibn Arabi’s epistemology has an irrevocable tie with sharia. For Ibn Arabi, Sharia is the single route to the truth. Sharia is criterion for cognition, source of cognition and provider of double certitude in his epistemology. Sharia, in his view, acts as a criterion in the field of theory and practice. In theory, sharia is also a criterion in both intellectual knowledge and visionary knowledge both of which, the author believes, are comprehended with or without a mediator. The one who travels with his intellects toward the truth takes the divine religion as his model and imitates it so that he acquires the trinary of justice, knowledge and etiquette. Realization of these characteristics in the sacred realm necessitates attending the secondary causes. Ibn Arabi introduces these secondary causes as human “identity” and although considers it a barrier believes that it is an inevitable one and knowledge requires reverence to this barrier.
    Keywords: Sharia, Knowledge, Criterion, Sagacity, Justice, Etiquette, Human identity}
  • معصومه رضوانی*، مهدی ذاکری
    در جوامع روایی شیعی، روایاتی وجود دارد، مبنی بر اینکه طینت و یا به عبارتی ماده اولیه آفرینش انسان، در مومن و یا کافر شدن یا سعادت و شقاوت او نقش اساسی دارد. به گونه ای که خداوند انسان های مومن را از ماده ای خوش بو و خوشایند با عنوان طینت علیین و انسان های کافر را از ماده ای بدبو و ناخوشایند با عنوان طینت سجین آفریده است. مسلم است که این روایات با این تعابیر، منافی اختیار انسان و به تبع آن عدل الهی است. از این رو تلاش های زیادی از سوی اندیشمندان مختلف برای رفع تعارض این روایات با اختیار و عدل الهی، صورت گرفته و راه حل های مختلفی پیشنهاد شده است. تحقیق حاضر این راه حل ها را گزارش کرده و مورد بررسی و نقد قرار داده و در نهایت، راه حل و رویکرد جدیدی را در تفسیر و تاویل این روایات پیشنهاد داده است.
    کلید واژگان: طینت, علیین, سجین, اختیار, عدل}
    Masume Rezvani *, Mehdi Zakeri
    According to Some traditions in Shia’s hadith collections, the origin of human being or the very clay from which human being is created, and it is called‘Tinat’ in Shia texts, has a great role in man’s happiness or misery or becoming a man a believer or nonbeliever. According to the traditions God has created the believers from a pleasant and good quality clay which is called ‘Tinat Elleen’ while He has created the nonbelievers from an unpleasant clay which is called ‘Tinat Sejjin’. At first sight these traditions are totally contrary to the beliefs of free will of human being and the justice of God. Therefore different types of solutions has been suggested by the Islamic scholars to eliminate this contradiction. At this essay those solutions are reported, studied and criticized, and at the end a new attitude and solution has been suggested to interpret and explicate this traditions.
    Keywords: Tinat, Elleen, Sejjin. Free will. justice}
  • محمدعلی یوسفی زاده حامد منتظری مقدم
    این مقاله دیدگاه های علی شریعتی درباره شیعه را موضوع بررسی خود قرار داده، کار خود را بر دو کتاب «شیعه» و «تشیع علوی و تشیع صفوی» او متمرکز کرده است. شریعتی با توجه به دیدگاه جامعه شناختی خود کوشیده دین را بر اساس دید دنیایی تفسیر کند. بدین روی، نوع معانی او از «شفاعت» و «عدل» و مانند اینها غیر از معانی ارائه شده در روایات است. وی در بین ائمه اطهار علیهم السلام و اصحاب ایشان، بیشتر بر امامانی که قیام کردند نظر دارد و از بین اصحاب ایشان، بیشتر درباره ابوذر صحبت می کند و از اصحاب دیگر ایشان نامی به میان نمی آورد. گاهی هم بدون دلیل، مطالبی را بیان کرده است، بدون اینکه روایت یا آیه ای درباره اش ذکر کند. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی این مطالب را تبیین کرده است.
    کلید واژگان: شریعتی, شیعه, دنیاگروی, عدل}
    Mohammad Ali Yosefizadeh, Hamed Montazeri Moghadam
    This paper investigates Ali Shariti views of Shi’ism, focusing upon his two books of ''Shia'' and ‘Alawite Shi’ism and Safavid Shi’ism’. Relying on his sociological view, Shariti, seeks to investigate religion based on a secular viewpoint. Therefore, his conception of '' intercession'' and ''justice'' and certain other issues is different from the one offered in Islamic traditions. Among the infallible Imams (pbuh) and their followers, he has taken into serious consideration those Imams who have risen in revolt against the dictorship of the ruling class, and among Imam's followers he speaks more about Abuzar and makes no mention of other figures among Imam's followers. In certain occasions, he raises a topic for discussion without any reason with no reference to a verse or tradition as evidence. The present paper has explained the subject in question using analytical-descriptive method.
    Keywords: Shariti, Shiism, worldliness, justice}
  • محسن فتاحی اردکانی*
    از نگاه محمدحسین طباطبایی، حقیقت عدل همان مساوات و موازنه بین امور است، به طوری که هر چیزی در جایگاهی که استحقاق آن را دارد، یعنی در جایگاه شایسته اش، قرار گیرد. ایشان عدل را مساوق و ملازم با حسن می دانند و از طرفی در تفسیر المیزان افعال الاهی را مبتنی بر حسن و قبح عقلی قرار داده اند. پس از نگاه ایشان اوامر و نواهی الاهی مبتنی بر عدل نیز هست. برای اثبات عدل الاهی در کتب فلسفی و کلامی به براهین عقلی و نقلی متعددی تمسک شده که در این مقاله می کوشیم به بررسی برخی از براهین عدل الاهی بپردازیم، که از نظر طباطبایی می توان در جهت اثبات عدل الاهی از آنها بهره جست؛ براهینی از قبیل واجب الوجود بالذات بودن خداوند، برهان صدیقین، و برهان عنایت.
    کلید واژگان: عدل, عدل الاهی, واجب الوجود, براهین اثبات وجود خدا, طباطبایی}
    In Allamah Mohammad Hussein Tabatabaii's view, the essence of justice is equality and balance among things, such that everything is placed in its deserved position. He believes that justice is coextensive and concomitant of goodness. On the other hand, in his Al-Mizan Commentary, he bases divine acts on rational goodness and badness. In his view, therefore, divine command and forbiddance are based on justice as well. In philosophical and theological books, he resorts to several transmitted and intellectual proofs to prove divine justice. The present paper attempts to review some of these proofs which Tabatabaii believes can be used to prove divine justice. Some of these proofs are the proof of Necessary Existence by itself, God's being by essence, proof of the Righteous, and proof of Providence.
    Keywords: justice, divine justice, necessary existence, proofs for proving the existence of God, Tabatabaii}
  • مریم صانع پور
    نگارنده مقاله حاضر با بررسی آثار شیعه شناسان غربی درصدد است تا از میزان و نحوه شناخت آن ها در مورد آموزه های عقلانی اعتقادی شیعه امامیه (عدل و امامت) مطلع شود. شیعه شناسان مورد مطالعه در این مقاله عبارت اند از: ویلفرد مادلونگ، مایر بارآشر، اتان کوهلبرگ، ونزبرو، رون بوکلی، هانری کربن، مونتگمری وات، هاینس هالم، و آندرو نیومن. نویسنده در پایان مقاله با توجه به وجوه مثبت و منفی آثار شیعه شناسان غربی پیشنهادهایی جهت بازنگری درون دینی در جنبه های نظری و عملی به صاحب نظران شیعه دوازده امامی ارائه می کند.
    کلید واژگان: عقلانیت, عدل, امامت, شیعه}
    Maryam Saneapour
    Surveying western studies on Shi’ism، this paper seeks to investigate the western scholar’s knowledge about the logical and rational principles of Twelver Shī’a (Adl and Imama). so first I will review، in some aspects، the works of Madelung، Bar-Asher، Kohlberg، Wansbrung، Buckley، Watt، Halm and Newman، and in the end of the article، respect to positive and negative aspects of the works، I will propose some shi’a’s elements by which scholars revise the twelver shi’a theoretical and practical presentations.
    Keywords: Rationality, Imamah, Adl, Justic, shiism}
  • افضل الدین رحیم اف، عبدالمجید زهادت
    چکیده مسئله عقلی و یا شرعی بودن حسن و قبح یکی از مسائل مهم کلام اسلامی است که قبول و یا انکار آن، روال و نتیجه بسیاری از مباحث را تحت تاثیر قرار می دهد. فخر رازی به حسن و قبح عقلی معتقد است؛ ولی حوزه قضاوت عقل را فقط در اعمال انسان محدود می داند. ایشان در واقع به حسن و قبح ذاتی معتقد نیست و حسن و قبح افعال را به جهات و اعتبارات آنها مربوط دانسته است. فخر رازی قضاوت عقل را در مورد حسن و قبح افعال الهی امکان پذیر و صحیح نمی شمارد و خدا را فاعل بالغرض ندانسته، برای «عدل الهی» تعریف خاصی را ارائه می کند و لطف را بر خداوند لازم نمی داند، در حالی که دانشمندان امامیه که به حسن و قبح عقلی قائل اند، در افعال خداوند و بندگان ارزیابی عقلی را معتبر می دانند و لطف را بر خداوند واجب شمرده، با آگاهی بر مفاسد و مشکلات جبر، آن را به گونه ای عمیق بررسی و نقد کرده اند.
    کلید واژگان: حسن و قبح, عقل, شرع, عدل, غرض, لطف, تکلیف, جبر}
  • سیدمحمود موسوی، محمد رنجبرحسینی

    حکمت الهی و حکیم بودن خداوند یکی از مبانی فکری متکلمان امامیه و راهگشای مباحث مهم کلامی است. ردپای انگاره حکیم بودن خداوند را می توان در مباحثی چون قاعده حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، ضرورت بعثت انبیا و نصب امام، هدفمندی افعال الهی، آلام، اعواض، انتصاف و سایر مباحث کلامی یافت.
    متکلمان امامیه گاهی از حکیم بودن خداوند «اجتناب او از هرگونه فعل قبیح و اخلال در امر واجب» را اراده نموده اند که این مهمترین لایه معنایی از حکمت الهی است و با مفهوم عدل الهی یکسان گرفته شده است. در این مقاله سعی شده با رویکردی کارکرد گرایانه به مفهوم شناسی حکمت الهی در اندیشه متکلمان امامیه پرداخته که تا حدودی به دلیل این یکسان انگاری اشاره شود. بر اساس این انگاره هر نوع امر و فعل قبیح مانند: ظالم بودن، عبث بودن، کذب، نقض غرض و امور دیگر از خداوند حکیم سلب می شود.
    گاهی متکلمان امامیه با توجه به ریشه لغوی این واژه از حکمت الهی، اتقان صنع و فعل الهی را اراده نموده و در مواردی نیز به معنای معرفت افضل و حقیقی به همه اشیا دانسته اند. با بررسی اندیشه های متکلمان امامیه مشخص می شود که حکمت الهی نسبت به معنایی که از آن اراده می شود می تواند از صفات ذاتی یا فعلی خداوند باشد.

    کلید واژگان: متکلمان امامیه, حکمت, حکیم, عدل}
    Sayyid Mahmud Musavi, Mohammad Ranjbar Hosseini

    One of the intellectual foundations of Twelver theologians, addressing important theological issues, is Divine Wisdom and that God is Wise. It traces back to topics such as the rule of rational badness and goodness, the rule of grace, the need for sending prophets and appointing the Imam, purposefulness of God’s acts, suffering, equity and other theological issues. Imami theologians sometimes consider God’s Wisdom as “His refrain from any bad action, and disturbing the obligatory”. This is the most important semantic layer of Divine Wisdom which is identical with the concept of Divine Justice. In this paper, the authors try to have a functional approach to the concept analysis of Divine Wisdom in Twelver theological thought. They have partly pointed to the reasons for considering them as identical concept. Based on the perception any kind of bad act, such as being unjust, being vain, false, and defeating the purpose, etc. is denied of the Wise God. In the light of the root of the words, Imami theologians sometimes mean Divine Action and Firm Creation and sometimes the best and true knowledge of all things. Analysis of Imami theological thought indicates that the Divine Wisdom, in terms of its meanings, can be of essence or acts attributes.

    Keywords: Twelver, Theologians, Wisdom, Wise, Justice}
  • حسین غفاری
    این مقاله سعی می کند نشان دهد که در سنت فلسفه اسلامی، مجموعه نسبتا کامل و منسجمی از مباحث «فلسفه دین»، به طور یک جا در نظام فلسفه سینائی بیان شده است. برای این کار، به معرفی مقاله دهم از کتاب «الهیات شفا» ابن سینا خواهیم پرداخت که معمولا چندان به آن پرداخته نمی شود. این مقاله، آخرین بخش کتاب «الهیات شفا» و مشتمل بر 5 فصل است که تقریبا در بر دارنده مهم ترین عناوینی است که به طور پیشینی باید در موضوع فلسفه دین مطرح شوند. در یک فلسفه عقلی وابسته به سنت کلاسیک مانند فلسفه ابن سینا که موضوع فلسفه را موجود از آن جهت که موجود است می داند و مسائل فلسفه را عوارض ذاتی این موضوع معرفی می کند اولین پرسش این است که هر مسئله فلسفی جدید باید از عوارض ذاتی موجود مطلق یا موجود چونان موجود باشد. به این ترتیب، باید برای فلسفه دین و هر فلسفه مضاف دیگری، جایگاهی منطقی در نظام وجود مطلق پیدا کرد. در این مقاله، این موضوع و همچنین سایر مباحثی که در فلسفه دین ابن سینا آمده است از جمله بحث عدالت به عنوان معیار نیازمندی به دین تبیین گردیده و به ارزیابی انتقادی آن پرداخته شده است. مهم ترین خصوصیت فلسفه دین ابن سینا، عقلانیت دین و هماهنگی کامل آن با اصول پیشینی عقل نظری است که در عین حال، روح نظریه انسان کامل عرفانی نیز در آن یافت می شود. در مجموع می توان گفت که طرح مباحث فلسفه دین نزد ابن سینا، نشان دهنده ویژگی های یک فلسفه دین شیعی است.
    کلید واژگان: فلسفه دین, عقلانیت, عدل, قانون گذار, انسان کامل, الهیات شفا, ابن سینا}
    Hosein Ghaffari
    In general, what is considered to be a part of the "philosophies of…" – which is to say the different branches of philosophy like philosophy of law, philosophy of religion, moral philosophy, etc. - pertains to the late modern period in western philosophy and has not been tackled as such in classical philosophies such as Islamic philosophy. Of course, on a formal basis, this statement is true since, for instance, in classical Islamic philosophy, we cannot find a branch of philosophy called "philosophy of religion", even though its main issues are tackled in philosophy in the broad sense. However, within the tradition of the Islamic philosophy, a quite complete and coherent set of issues concerning philosophy of religion has been expressed in Avicenna's philosophical system. His view on the subject is presented in the tenth article of Avicenna's Metaphysics of Al-Shifa, which includes more or less the most important issues which must be dealt with in the philosophy of religion on the basis of an a priori approach of its subject – I said a priori because in general, actual books concerning philosophy of religion do not present any precise definition or criteria to delimitate the subject of this branch of philosophy, and each writer tends to present a series of issues which are in some sense linked to religion and especially to God's existence according to his personal taste.However, in a rational philosophy linked to the classical tradition - such as Avicenna's philosophy, the subject of which is being qua being and issues of which are the essential predicates of this subject -, the first question is that each new philosophical issue must be an essential predicate of absolute being or being qua being. Therefore, we ought to find a logical status in the system of absolute being for the "philosophy of religion" and all "philosophies of ". The main characteristic of Avicenna's philosophy of religion is the rationality of religion as well as its perfect correspondence to the a priori principles of the speculative intellect. While presenting the issue of justice as the criterion for the need for religion, his philosophy also benefits from the spirit of the Gnostic theory of the Perfect Man which reflects the characteristics of a Shiite philosophy of religion.
    Keywords: Philosophy of Religion, Rationality, Justice, Legislator, the Perfect Man, the Metaphysics of Al Shifa, Avicenna}
  • Ali Alah Bedashti
    The subject of divine attributes is one of the most extensive subjects in history of Islamic thought. Muslim theologians have divided divine attributes –looking for a better understanding of it-over different factors. One of them is division of the divine attributes into Active and Essential. Reflection on Active attributes helps to find two different groups of these attributes. The first group predicated on The Supreme by means of addition of actus; such as Reviver, Creator, Sustaining …. There is other wellknown group called Actual Attributes. In fact, they are the attributes of action of The Supreme and predicated on him-The Supreme by means of that action, such as Veracity, Justice, and Wisdom. In this essay, we are to prove the second group attributes besides its distinction with the first group attributes.
  • خدیجه شمشادی
    پایه های اصلی فلسفه سیاسی غرب توسط سقراط و برجسته ترین شاگرد افلاطون بنیان نهاده شده است. هماره این سؤال اساسی برای افلاطون مطرح بود که کدام دولت بهتر و کدام نظم منصفانه تر است و چه کسی صلاحیت حکومت بر مردم را دارد؟ این سؤال امروزه نیز برای دولت ها مطرح می باشد.
    افلاطون رساله های بسیاری نوشت که مشهورترین آنها «رساله جمهوری» است. فلسفه سیاسی او بیشتر در همین کتاب شرح و تفسیر شده است. «جمهوری» یکی از مفصل ترین و بهترین آثار افلاطون و شورانگیزترین متن فلسفی موجود است و در بیشتر رساله های او، سخنگوی اصلی سقراط است. موضوع محاوره های کتاب، ماهیت عدالت است. کلمه ای که به معنای نیکی یا اخلاق و کمال مطلوب انسان است. افلاطون حکومت را یک فن یا هنر می داند که در آن حاکم باید نفع کسانی را که تحت حاکمیت قرار دارند را ملاحظه نماید و با در نظر داشتن میانه روی و هماهنگی از افراط و تفریط دوری کند؛ اگر کسی اصرار کند که از تمایلات خودخواهانه پیروی کند، آشفتگی و هرج و مرج به بار می آورد. افلاطون دولت را مانند بدن انسان دارای سه بخش تصور می کند که در آن به جای سر و سینه و شکم، حکمرانان و پاسداران و زحمت کشان وجود دارند. همان گونه که آدم سالم و هماهنگ تعادل و تناسب به خرج می دهد، نشانه دولت با فضیلت نیز این است که هر کسی جایگاه خود را بداند.
    کلید واژگان: عدالت, جمهوری, ظلم, عدل, فضیلت, فلسفه سیاسی}
    Khadigeh Shemshadi
    The basic principles of western political philosophy has been laid down by Socrates and his most prominent disciple Plato. This question has always been important for Plato: which state is better and which is more just and who has the appropriate qualification to govern the people? Today this question is urgent for the states.Plato wrote many treatises which the most important of them is “Republic”. His political philosophy has been expounded in this book. “Republic” is one of the most detailed and most exciting philosophical text that has ever been written. In his most treatises Socrates is the main spokesman. The subject of the dialogues in the book is the nature of justice. Justice in this context means goodness or moral virtues and ideal perfection of man. Plato regards the government a kind of art or technique in which like the other techniques or arts the benefit should be the main concern. Moderation and harmony are the most important thing and excess and negligence should be avoided. If someone insists on his egoistic inclinations, this brings about disorder and chaos. Plato has in mind a state which like the human body has three parts. He imagines that in this state in place of head, chest and abdomen we have governers, guardians and labourers. Just as the healthy man reacts with harmony and proportion, so the sign of a virtuous state is that every person knows his place in it.
  • علی محامد
    قاعده عدل و انصاف آثار فراوانی در فقه دارد. این مقاله درپی اثبات این قاعده با استدلالات فقهی، عدل و انصاف را از نظر لغت و اصطلاح معنا می کند و برای اثبات آن به دو دسته دلیل تحت عنوان دلایل عمومی و خصوصی می پردازد تا کلیت و عمومیت قاعده را اثبات کند. در بخش دیگر، مصادیقی را از ابواب فقه برمی شمرد و رابطه بین این قاعده را با قاعده قرعه مورد توجه قرار می دهد و به اثبات می رساند که قاعده عدل و انصاف بر قاعده قرعه مقدم است. در بخش پایانی مقاله، ضمن بیان نتیجه این قاعده یادآوری می کند که فقیه باید در استنباط احکام به این قاعده توجه نماید و در صدور فتوا از آن بهره گیرد.
    کلید واژگان: قاعده, عدل, انصاف, قسط, آثار عدل و انصاف}
  • احمد بهشتی
    این نوشتار به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که آیا عقاب و کیفر الهی با نظام قطعی و حتمی قضا و قدر سازگار است یا نه؟ چگونه ممکن است خدایی که منبع عدل و احسان است. بندگان خود را - که مغلوب و مقهور قضا و قدر می باشند - در برابر رفتارشان مواخذه و مجازات کند؟ بدون شک چنان چه رفتار آدمی خارج از چارچوب نظام قضا و قدر باشد. یا اگر به فرض محال خداوند اهل عدل و احسان نباشد. عقاب و کیفر مبنای منطقی و عقلی پیدا می کند. نگارنده با تکیه بر قواعد متقن کلامی و فلسفی. مجازات و کیفر گنهکاران را با قضا و قدر و عدل و احسان الهی سازگار می داند.
    کلید واژگان: کیفر, مواخذه, قضا و قدر, عدل, احسان الهی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال