به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عقل فلسفی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عقل فلسفی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسام الدین مومنی شهرکی *

    خواجه نصیرالدین طوسی را میتوان در شمار برترین مدافعان فلسفه اسلامی در دوران غربت تفکر و فلسفه ورزی دانست. او با تلاشها و حمایتهای علمی و فلسفی خود، مانع از خاموشی چراغ این اندیشه اصیل شد. خواجه نصیرالدین برای دفاع از فلسفه اسلامی در برابر منتقدان آن، از روشی نظام مند بهره برده که موجب تحول بنیادین در روند فلسفه و کلام اسلامی شد. پژوهش حاضر با استفاده از راهبردهای توصیفی، تحلیلی و استدلالی و روش های اسنادی، تحلیل منطقی و قیاسی، بدنبال تبیین نظام علمی دفاعی خواجه نصیر در مواجهه با منتقدان فلسفه اسلامی است. یافته های این تحقیق نشان میدهند که شاخصه های روش نظام مند وی عبارتند از: تبیین عدم تعارض میان فلسفه و دین، گفتگو با سایر اندیشمندان، شرح فلسفه سینوی، نقد آراء مخالفان و منتقدان فلسفه، ترکیب فلسفه مشائی و اشراقی، نشان دادن کاربرد فلسفه با ارائه کلام فلسفی، رویکرد عقلی و بدون غرض ورزی در شرح و نقد، و رعایت اخلاق در نقد. نتایج پژوهش حاکی از آنست که عقل فلسفی و رویکرد عقلانی خواجه، اساس و محور اصلی نظام علمی دفاعی اوست.

    کلید واژگان: فلسفه اسلامی, منتقدان فلسفه اسلامی, نسبت فلسفه و دین, عقل فلسفی, متکلمان اسلامی, روش نظام مند, خواجه نصیرالدین طوسی}
  • قاسم ترخان*

    عقل در علوم مختلف کاربردهای مختلفی دارد. نوشتار حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی تحلیلی در استنتاج دیدگاه، کوشیده است با بررسی این کاربردها در علوم مختلف اسلامی و مقایسه آن با معرفت شناسی، ابعاد وجودی و معرفتی عقل را مورد امعان نظر قرار دهد.موارد زیر را می توان از مهم ترین دستاوردهای پژوهش حاضر برشمرد:الف. تعیین سه معنای عقل (عقل به معنای قوه مدرکه، عقل به مثابه مدرکات عقلی و عقل به معنای جوهر مجرد منفصل) به عنوان کاربرد مشترک بین علوم یادشده به صورت تشکیکی (پذیرش همگانی، حداکثری و حداقلی).ب. پذیرش تعامل دو سویه بین کاربرد اصطلاحی عقل و ابعاد وجودی و معرفتی آن، به این معنا که با طرح چیستی معنای عقل در علوم مختلف به نگاه هستی شناختی و معرفت شناختی آن علوم پی برد و از سویی دیگر با مراجعه به مباحث هستی شناختی و معرفت شناسانه این علوم، ماهیت و معنای اصطلاحی عقل را از منظر آن علوم کشف کرد.ج. معرفی معنای دوم عقل به عنوان یکی از مبانی علوم انسانی - اجتماعی در دوران مدرن.

    کلید واژگان: عقل, عقل فلسفی, عقل کلامی, عقل اصولی, عقل عرفانی, عقل اخلاقی, عقل دینی}
    Ghasem Tarkhan*
    Introduction

    Reason has different ontological and epistemological dimensions. Judging the first and second issues is the responsibility of philosophy and epistemology, respectively. However, these two depend on the clarity of meaning and the application of reason in different sciences.

    Method of Study: 

    The current research method was textbook. it was criticized and investigated with the analytical-rational method.

    Findings

    The meanings of intellect in different sciences are : 1 .In philosophy : a) In the proof book: a. notions and self-evident affirmations; b. A power in the soul that finds certainty without reasoning to general and selfevident premises . b) In Kitab al-Nafs: perceptive power which is divided into theoretical and practical and each is divided into degrees . c) In theology: the substance that is separated from bodies in the stage of essence, attributes and actions. 2 .In theology : a) Special sciences with which the obligee becomes capable of reasoning and doing what is assigned to him. b) The power that is institutionalized in humans and its requirement is the knowledge of axioms. c) A non-corporeal intelligent being that is single in terms of essence and action . d) Unrevealed knowledge. 3 .In ethics, it is sometimes referred to as science, to the facts of affairs, and sometimes to the understanding of science . 4 .In mysticism, it is sometimes used in the sense of a luminous substance and sometimes as a power placed in a human being with a single nature and a charitable nature . 5 .In the science of Tafsir, some consider it a collection of sciences and others consider it a power in the soul. In some explanatory sources, the world of abstracts has been interpreted as the world of intellects. 6 .Hadiths have used wisdom in the following meanings: a. The power that people use in the system of life affairs (sense of livelihood, or wickedness and mischief); b. human speaking soul; J. Levels of talent; d. Old single substance that does not belong to matter. In the visions, "Intelligence from God" is the deep insight and knowledge that prevents the human soul from sinning against God. 7 .From the point of view of Fegh and Osoul, intellect is used in the two meanings of the faculty of proof of generalities and intellectual proofs . 8. In epistemology, intellect has two meanings: a. A force that understands facts in a general way and engages in reasoning; b. Intellectual perception, which is the product of perceptive power, and of course, this use is more abundant than the first use.

    Conclusion

    1. The three meanings of perceptive power, rational perceptions and detached substance are common uses of reason in science . 2 .The first meaning is used in all the mentioned sciences, although it may be assigned to a chapter of a science, or the meaning of being the first is objected to by some, or a limitation may be added to it. 3 .The second meaning is used like the first meaning in most of the aforementioned sciences . 4 .The third meaning is only used in sciences such as philosophy, theology, mysticism, interpretation and hadith, of course, the use of this meaning is evaluated in some sciences such as philosophy as a lot and in others as interpretation as little. 5 .Reason has specific uses in some sciences such as theology and hadith; Like the use of intellect in the state and queen, which is only used in the science of hadith . 6. It can be inferred from the semantics of reason that most of the mentioned sciences have accepted the existence of connected and disconnected reason; However, there are also deniers. 7. In the modern era, rationality as a description of actions (second meaning) replaced wisdom in the sense of objective (detached intellect) and subjective (connected intellect).

    Keywords: Reason, Philosophical Reason, Jurisprudential reason, Theological reason, Mystical reason, Moral reason, Religious reason}
  • فاطمه سلیمانی دره باغی*
    از نگاه فلاسفه عقل به معنای قوه ی ادراکی است که با آن می توان حقایق را به نحو کلی درک کرد. سوالی که مطرح می شود این است که، این معنا از عقل چه مقدار با برداشتی که از تعقل در قرآن می شود تطبیق می کند؟ فیلسوفان اسلامی معتقدند عقل دارای توانمندی ها و کارکردهای گوناگون است و می تواند مراتب مختلفی را کسب نماید. عقل در پایین ترین مرتبه قدرت استنتاج و تجزیه و تحلیل مفاهیم را دارد ولی همین قوه با توسعه وجودی که در اثر تفکر و تامل در پدیده های عالم و به همراهی تهذیب نفس حاصل می نماید، می تواند با عالم ماوراء اتصال یافته و با اتحاد با عقول مجرد حقایق عالم را مستقیما بدست آورد. بنابراین عقل همه فعالیت های ادراکی انسان نظیر تفهیم، استنتاج، ارزیابی، تعمیم، مشاهدات قلبی و نیز فعالیت های عملی او را در برمی گیرد؛ به عبارت دیگر حقیقت وجودی انسان همواره تعقل می کند و براساس آن رفتار می نماید. این معنا از عقل و تعقل؛ معنایی است که آیات قرآن بدان توجه می دهد.
    کلید واژگان: عقل فلسفی, عقل قرآنی, کارکرد عقل, شهود عقلی, اتحاد با عقل فعال, ملاصدرا}
    Fateme Soleimani *
    According to philosophers intellect is the rational faculty of the soul, by which one can understand the truth universally. Now the question is how much this definition of intellect conforms to the Quran's view. Islamic Philosophers believe that intellect has got various capabilities to reach differing degrees. In the lower degrees intellect can deduce, analyze and synthesize the concepts. Through contemplation, reflection as well as purification, this faculty could develop and would be able to connect with the world beyond and unify with separated intelligences and reach the truth immediately.  Thus, the intellect controls the whole cognitive activities of human being including understanding, deduction, assessment, development, spiritual observation and his practical actions. In other words, the real existential dimension of man always thinks and acting accordingly. This concept of intellect is the one Quran verses admitted.
    Keywords: philosophical intellect, Quranic intellect, functions of intellect, intellectual observation, unification with active intellect, Mullasadra}
  • سید مصطفی شهرآیینی*، جلال پیکانی، فریده لازمی
    یکی از داغ ترین مباحث فلسفه هیوم اعتقاد یا عدم اعتقاد او به وجود خداست. در این مقاله، کوشیده ایم، با بررسی آثار خود هیوم و استخراج آرایش در مورد وجود خدا، سازگاری درونی نظام فلسفی او در این باب را بررسی کنیم. برای این منظور، با نگاهی تحلیلی، تطابق برچسب های الصاق شده به او را با دلالت برآمده از آثارش تطبیق کرده ایم. این پژوهش نشان می دهد که اطلاق عنوان ملحد یا لاادری گرا بر هیوم خالی از دشواری یا اشکال نیست. همچنین یافته های این مقاله نشان می دهد هیوم اعتقاد حداقلی خود به وجود خدا را در همه آثارش حفظ کرده است. در انتها، با تکیه بر نتایج به دست آمده، آشکار می شود که بهتر است هیوم را لاادری گرای ضعیف یا غیرجزمی بنامیم.
    کلید واژگان: اعتقاد حداقلی به وجود خدا, عقل فلسفی, دین طبیعی, لاادری گرایی ضعیف, دیوید هیوم}
    Seyyed Mostafa Shahraeini, Jalal Paykani, Farideh Lazemi
    One of the debates concerning Hume’s Philosophy is whether he believes in God. Through investigating his own works and extraction of his assertions concerning God, we try in this paper to examine the internal consistency of his system. In order to do this, we shall analytically examine whether the current tags attached to him are consistent with implications of his works. This research shows that it is problematic to call him an “atheist” or an “agnostic”. Furthermore, the findings of this paper shows that his minimal belief in God can be found in all of his works. Finally, according to the results, it is suggested to call him a weak or non-dogmatic agnostic.
    Keywords: Minimal Belief in God, Philosophical Reason, Natural Religion, Weak or Non-dogmatic Agnostic, David Hume}
  • مهدی افتخار*
    برتری کشف عرفانی بر عقل فلسفی ازجهت حضوری بودن علوم مکاشفات و لزوم سنجش و مستدل کردن کشف عرفانی با عقل، مسئله ای دوری در معرفت شناسی است که باید راه حلی برای آن یافت. عقل امری مشکک است، کشف نیز در مراتب مختلف سلوک دارای رتبه های معرفتی یکسانی نیست؛ لذا باید نسبت مراتب مختلف عقل با مراتب متفاوت کشف در داوری میان عقل و کشف در نظر گرفته شود. این مقاله ابتدا به بررسی نظر اهل منطق و فلاسفه و اهل عرفان درباره ی معانی عقل و مراتب کشف می پردازد، سپس با بررسی وجوه قوت و ضعف عقل، در برابر کشف، مشخص می نماید که چرا برخی مکاشفات عقل گریزند؟ و چه عقلی، می تواند داور درباره ی چه کشفی باشد؟ در انتها مواردی مشخص از جایگاه عقل در داوری درمورد کشف بیان می شود.
    کلید واژگان: عقل فلسفی, عقل قدسی, کشف صوری, کشف معنوی}
  • سید باقر میرعبداللهی
    این مقاله به موضوع اعتبار سنجی ادراکات عقلی و مراتب شناخت از نظر غزالی، که نقطه عزیمت نزاع او با فیلسوفان است، می پردازد. پرسش مقاله این است: وقتی عقل فلسفی (شناخت آزاد عقلانی) از محدوده معرفتی خود فراتر می رود و می کوشد با روش خود، مفهومی دینی را تبیین کند، اعتبارش تا چه حد است؟غزالی معتقد است عقل برای شناخت چنین اموری اعتبار کافی ندارد، زیرا این امور فراتر از توان عقل اند. عقل باید برای شناسایی این قسم مفاهیم، به تعبیر او، منور به نور نبوت شود. عقل، در نظر او، منبع مستقل شناختنی ست و اگر بخواهد به طور مستقل در باب گزاره های دینی سخنی بیاورد، به ماورای مرز خود پا گذاشته است.
    غزالی بحث خود را از تبیین مفهوم «علم یقینی» آغاز می کند و سپس با انکار عقل فلسفی و تعیین حدود ارزش عقل، به معنایی که خود او از آن مراد می کند،و بیان تنگناهای کار فیلسوفان، متکلمان و صوفیه، بحث «ملاک های معرفت» را پیش می کشد. او در پایان نتیجه می گیرد که شناخت فلسفی ابزاری نیست که به دینداری ما یاری رساند یا اصلا ربطی به آن داشته باشد، زیرا عقل، در شناخت ماورای خود، دچار تناقض و شک است و واقع نما نیست. بنابراین، شرع در تعیین بایدها و نبایدها مستقل عمل می کند.
    این دیدگاه غزالی با ناسازگاری هایی روبه روست که در بخش پایانی مقاله به آنها پرداخته شده است.
    کلید واژگان: غزالی, عقل فلسفی, وحی, علم یقینی, معرفت}
    Seyyed Bagher Mirabdallahi
    This paper addresses to validate the mental perceptions and Ghazali’s levels of understanding, dealing with the departure point starting from his well- known attack against philosophers. The main question in this paper is that how much is the validity of philosophical reason when it is going beyond its own epistemological realm, trying to explain the religious concepts by its own method? Ghazali believes that the philosophical reason is not sufficient. For it is beyond the reason ability, therefore, the reason must be illuminated by the revelation to understand such issues. Accordingly, the reason is not an independent source of knowledge, if it wants to speak about the religious propositions; it will go beyond its own limitation. He begins with the certain science denying the philosophical reason determining the limitation of reason, explaining the problems of philosophers, theologians and sufis by delivering the criteria of episteme. Finally, he concludes the philosophical knowledge is not the instrument which can help us to understand the scriptures and it is not related to it, because the reason beyond its limitation will engage in contradiction and skepticism and cannot show the reality as such is. Therefore, the religion must be independent. As a result, this paper criticizes the methodical incoherency that can be found in the meaning of reason has been depicted in his works.
    Keywords: Ghazali, philosophical reason, revelation, certain science, episteme}
  • محمد سربخشی*، علیرضا تاجیک
    تقابل عقل فلسفی با عقل دینی و انکار عقلانیت فلسفی ازجمله مطالب جدیدی است که امروزه برخی نویسندگان در حوزه اندیشه دینی بدان می پردازند. خودبسندگی عقل فلسفی و گرفتاری آن در چنگال قواعد فلسفه یونان باستان شبهات دیگری هستند که در برابر گرایش به فلسفه پدید آمده اند. عدم درک صحیح معنای عقل و عقلانیت در فلسفه اسلامی و آشنایی نابسنده با اندیشه های ناب این فلسفه اصلی ترین دلیل چنین برداشت ها و نسبت هایی است. مقاله پیش رو با بازکاوی معنای این واژه ها در متون اصیل فلسفه اسلامی، درصدد پاسخ گویی به اشکالات و شبهات مزبور است.
    کلید واژگان: عقل, عقلانیت, عقل دینی, عقل فلسفی, خودبسندگی عقل}
    Muhammad Sarbakhshi, Ali, Reza Tajik
    The contrast between philosophical intellect and religious intellect as well as the denial of philosophical intellectuality are among the new discussions dealt with by some authors in the sphere of religious thought. Self-sufficiency of philosophical intellect and its slavery in the hands of philosophical rules of the ancient Greece are among other doubts casted upon philosophy. No proper understanding of the meaning of intellect and intellectuality in Islamic philosophy and insufficient acquaintance with pure thoughts of that philosophy are among the main reasons for such misunderstandings. The present article reviews the meanings of these terms in original texts of Islamic philosophy to answer the abovementioned objections and doubts.
    Keywords: intellect, intellectuality, religious intellect, philosophical intellect, self, sufficiency of intellect}
  • رضا اکبریان، نجمه سادات رادفر
    طرح نظریه های گونه گون در تبیین «نظریه عقل» در اندیشه فیلسوف بر جسته ای همچون ابو نصر فارابی، موسس فلسفه اسلامی، موجب ابهام، تداخل و تعارض آراء گردیده و ضرورت پژوهشی عمیق توام با تبیین نظریه صحیح را هویدا می گرداند. بر این پایه، نگارنده این مقاله می کوشد با تشریح ابعاد مختلف نگاه فارابی در مورد عقل و بررسی و تحلیل آن طی سه گفتار، به بررسی معانی مختلف عقل بپردازد و از این رهگذر، رویکرد فلسفی فارابی به «نظریه عقل» را به دست آورد. از این رو، در بخش نخست به بررسی رساله مهم معانی فی العقل فارابی می پردازد و در بخش دوم معانی شش گانه از «عقل» را مورد تحلیل قرار می دهد و در بخش نهایی ابتکارات و ابداعات فارابی در نظریه عقل را مطرح می کند.
    کلید واژگان: ابونصر فارابی, عقل, عقل فلسفی, عقل فعال, فلسفه اسلامی}
    R. Akbarian, N. Radfar
    Propounding different views as to reason in thought of a prominent philosopher like Farabi, the father of Islamic philosophy, causes ambiguity, interference, and contrariety amongst thinkers. This essay explains Farabi's perspective regarding reason in three independent parts. Firstly, it surveys Farabi's important writings as to reason. Then, analyzes the various senses of reason. Lastly, introduces some of Farabi's innovations
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال