به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم امام » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علم امام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسن نادم*

    امامت آموزه ای کلامی است که همه پیروان فرق و مذاهب اسلامی درباره ضرورت آن اتفاق نظر دارند و هرکدام با در نظر گرفتن اوصاف وخصایصی به آن نظر انداخته اند. شیعیان از بدو پیدایش مسیله امامت تاکنون علاوه بر ویژگی های مشترک، بر سه ویژگی اختصاصی (نص، عصمت وعلم) تاکید فراوان کرده اند و ازاین جهت، امامت را در نظام اعتقادی خود متمایز از امامت های دیگر مذاهب اسلامی قرار داده اند و هویت و قوام تشیع خود را به امامتی با ویژگی های مذکور پیوند زده اند؛ ازاین رو، مشاهده می شود بخش درخور توجهی از تلاش های علمی متکلمان امامیه در بحث امامت به این سه ویژگی با ترتیب اولویت اختصاص یافته است. این جستار بنا دارد صرف نظر از تحقیقاتی که بیشتر به تبیین، توجیه و دفاع از آموزه های یادشده با در نظر گرفتن ترتیب یادشده پرداخته اند، برگ نوینی به پرونده علمی علم امام بیفزاید و با ارایه شواهد و قراین، نقش علم امام، اهمیت و جایگاه زیربنایی و رتبی آن نسبت به دو ویژگی دیگر را با روش توصیفی تحلیلی ازنگاه فیلسوفان صدرایی بیان کند. همچنین، بسترساز توجه بیشتر کلامیان به آموزه علم امام در نظام تدوین و آموزش علم کلام باشد.

    کلید واژگان: امامت, علم امام, نص, عصمت}
    Mohammadhasan Nadem *

    Imamate is a theological teaching that all the Islamic sects and denominations agree on its necessity and each of them has dealt with it considering some characteristics and aspects. From the beginning of the debate of imamate until now, in addition to the common features, Shiites have emphasized three specific features (appointment by text, infallibility and knowledge) and in this sense, they have made imamate in their belief system different from other Islamic schools, and associated their identity of Shiism with the imamate characterized by these features; Therefore, it can be seen that a significant part of the scholarly efforts of Imamiyya theologians in the discussion of Imamate has been devoted to these three characteristics in order of priority. Regardless of the researches that have mostly explained, justified and defended the mentioned teachings considering the stated order, this article, with a descriptive-analytical method, aims to a deal with the role of Imam's knowledge, its importance and underlying position compared to the other two features by presenting the proofs and pieces of evidence. Also, it will lead to more attention of theologians to the teaching of the Imam's knowledge in the system of compiling and teaching theology.

    Keywords: Imamate, Imam's knowledge, appointment by text, infallibility}
  • عمران پناه لو، محسن احتشامی نیا*، عبدالمجید طالب تاش
    در فرهنگ شیعی امام دارای فضایل، مناقب و اوصاف و صفات منحصر به فرد است و علم او فراتر از علم افراد عادی است زیرا علم او از مجاری و مبادی خاص الهی منشا می گیرد.حافظ رجب برسی از علمای قرن هشتم(ق)، در کتاب «مشارق انوارالیقین فی اسرار امیر المومنین» بیش از هفتاد روایت را که ناظر به علم الهی، ایمه(ع) هستند ذکر کرده و براین باور است که روایات مذکور، موید الهی بودن علم ایمه است ودر صدد بر آمده است تا مبانی آنهارا تبیین نماید. ازآنجا که آراء ونظرات برسی تا حدودی متفاوت از دیگر متفکران شیعی مذهب است، بر آن شدیم، اندیشه های وی را در قالب یک مقاله به نمایش بگذاریم. یافته های ما گواهی می دهد که برسی، هم منابع علم امام معصوم ونیز ابعاد مختلف علم وآگاهی اورا از روایات اهل بیت(ع) به خوبی استخراج واستنباط کرده و بر این باور است که علم امام، منحصر و محدود به دانستن معارف و احکام شرعی نیست، بلکه شامل اموری از قبیل: دانستن اسم اعظم الهی، علم جامعه، علم جفر، علم به حوادث «ماکان» و «مایکون»علم به بلایا، وعلم تمام زبان ها، حتی زبان حیوانات، علم به کتب پیامبران پیشین، علم به عالم برزخ و قیامت و احوال بهشت و جهنم؛ نیز می شود. هرچند برای تبیین بهتر وبیشتر مسایل مطرح در این مقاله از منابع متعدد ومختلفی بهره برده ایم، لیکن محور اصلی این پژوهش کتاب «مشارق انوارالیقین فی اسرار امیر المومنین(ع)» برسی بوده است. این مقاله، نخست با روش گردآوری داده ها و سپس با روش توصیفی وتحلیلی نوشته شده است.
    کلید واژگان: امام, علم امام, منابع علم امام, رجب برسی, مشارق انوارالیقین}
    Omran Panahlo, Mohsen Ehteshaminiya *, Abdolmajed Talebtash
    In the Shiite culture, the Imam has unique virtues, attributes, and his knowledge is beyond the knowledge of ordinery people, because his knowledge has divine origins. In his book titled "Mashareq al-Anwar al-Yaghin fi Asrar al-Amir al-Mu'minin”, Hafiz Rajab Bursi, one of the scholars of the eighth century A.H., has mentioned more than seventy narrations that testifies to the divine knowledge of the Imams (A.S.). He belivies that these narrations are proof of the divine origins of Imam’s knowledge. He has tried to explain the bases of this knowledge. Since Bursi's views are somewhat different from those of other Shiite thinkers, we dicided to present his ideas in the form of an article. Our findings testify that Bursi has inferred the sources of the knowledge of the infallible Imam and the various aspects of his knowledge and awareness. His belief is that Imam’s knowledge is not limited to shariah law and incldes different types of knowledge such as: knowledge of the great names of God, knowledge of society, knowledge of Jafr, knowledge of the events of "Makan" and "Mayakon", knowledge of disasters, and knowledge of all languages, even the language of animals, knowledge of the holy scriptures of previous prophets, knowledge to the world of purgatory and resurrection and the state of heaven and hell. Although, with aim of better explaining the issues raised in this article, we have used various sources, the focus has been on "Mashareq al-Anwar al-Yaqin fi Asrar al-Amir al-Mu'minin". The mthod adopted in the pesnet study is an impirical descriptive-analytical one.
    Keywords: Imam, Imam’s knowledge, sources of Imam’s knowledge, Rajab Borsi, Mashareq Anwar Al-Yaqin}
  • معصومه اسماعیلی *

    علم امام، گستردگی و ویژگی‌های آن ازجمله مباحث چالشی در تاریخ کلام شیعه امامیه بوده و پاسخ‌های متعددی به مسئله علم امام، ازجمله عدم ضرورت دانش امام به دایره غیب یا ضرورت این علم ارایه شده است. مسئله مقاله حاضر، قلمرو علم امام و ویژگی‌های آن از دیدگاه مرحوم کراجکی است. هدف از پژوهش، پاسخ به این پرسش است که گستردگی دانش امام به دین تا چه حد بوده؟ و آیا قلمرو علم امام در دایره امامت، شامل علوم غیبی نیز هست؟ پاسخ به این پرسش به روش توصیفی تحلیلی ارایه شده است. کراجکی به‌عنوان یکی از متکلمان امامیه منتسب به مکتب بغداد با اتخاذ رویه‌ای میانه، به این مسئله با رویکرد پاسخ به شبهات پرداخته و پاسخ او به‌عنوان متکلم نزدیک به عصر حضور، مهم تلقی می‌شود. یافته‌های مقاله شامل بررسی ادله کراجکی در ضرورت کمال علمی امام به دین و علم امام به برخی نهان‌ها و امور غیبی با قید لا علی‌الدوام و با ویژگی‌های خاص چون علم شانی و معصومانه است.

    کلید واژگان: علم امام, قلمرو دانش امام, افضلیت, کراجکی}
    Masoumeh Esmaeeli *

    Imam's knowledge, its scope and characteristics have been among the challenging topics in the history of Imami Shiite theology and, numerous answers have been provided to this issue, including the non-necessity of Imam's knowledge to the unseen or the necessity of this knowledge. Using a descriptive-analytical method, this paper analyzes the realm of Imam's knowledge and its characteristics from the perspective of the late Karajki. This research aims to show the extent of the Imam's knowledge of religion. And does the realm of Imam's knowledge in the circle of Imamate also include the unseen knowledge? Karajki's views are considered important as a theologian close to the age of the presence of the Imams (PBUT). The findings show that Karajki considers the high degree of Imam's knowledge to religion as a necessary matter as he considers the Imam's knowledge of some hidden and unseen matters necessary, but on the condition that this knowledge is not permanent with special features such as infallibility and potentiality.

    Keywords: Imam's knowledge, Imam knowledge realm, excellence, Karajki}
  • سیدمحسن موسوی*، جواد فرامرزی، حجت علی نژاد

    درباره کمیت و کیفیت علم امام، نظریات متفاوتی مطرح است. سه موضع «بی کرانگی»، «کران مندی» و «سکوت» درباره کمیت علم امام، و دو دیدگاه «حضوری بودن» و «ارادی بودن» درباره کیفیت آن وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی ، آراء علامه طباطبائی و آیت الله صالحی را درباره علم امام بررسی کرده است. نتیجه آن که، از دیدگاه علامه، امام دارای علم غیب بی کرانه احاطی نامحدود و از دیدگاه صالحی، امام دارای علم غیب کران مند ارادی محدود است. در نقد دو دیدگاه باید گفت: تضعیف سندی یا غلوآمیز دانستن متن روایات دال بر بی کرانگی و نیز احاطی دانستن علم امام به ریزترین مسائل پذیرفتنی نیست، بلکه از آن جا که علم امام، لطف خدا و امام، هادی مردم است، هر جا امر هدایتی اقتضا کند، کرانه علم او به اذن الهی قبض و بسط پیدا می کند. بنابراین، به کار بردن تعابیر «محدود» یا «نامحدود» درباره آن دقیق نیست، زیرا علم امام به سان مخزن نیست، بلکه یک جریان است و جریان، قابلیت تحدید ندارد.

    کلید واژگان: علم امام, بی کرانگی و کران مندی, حضوری و ارادی, صالحی, طباطبائی}
    SeyedMohsen Mosavi, Javad Faramarzi, Hojjat Alinejad

    Dividing the divine speech into lafẓī (literal) and nafsī (essential), Ibn Kullāb believed in meaning revelation and counted the words as the human cloth for revelation. In the discussion of the nature of speech (kalām), he thinks that speech is applied only to meaning and its application to the words is metaphorical. Like the Ash’rites, he applied speech to the eternal divine knowledge and counted its literal form as a human cover. The results achieved by this research is that Ibn Kullāb’s point of view is incorrect for the following reasons: the application of the derivations of Arabic verb “n-zl” (coming down or descending) in the Qur’an that denotes the word descend of the Qur’an; forbidding the Prophet of hurrying up in repetition of the Qur’an as well as the application of words like talāwah (recitation), ḳirā’ah (reading) and tartīl (chanting) that explicitly shows reading of a text for the Prophet and the Qur’an specifying a unilateral status of revelation. Therefore all of these reasons emphasize that text of the Qur’an is exactly the same propositions reveled to the Prophet. This article is of fundamental studies kind that examines this topic by a descriptive-analytic method.

    Keywords: Ibn Kullāb, Qur’anic revelation, Qur’anic words, kalāmi nafsī}
  • علی حسن بگی *، سیدابراهیم مرتضوی، مهیار خانی مقدم

    درباره کمیت و کیفیت علم امام، نظریات متفاوتی مطرح است. سه موضع «بی کرانگی»، «کران مندی» و «سکوت» درباره کمیت علم امام، و دو دیدگاه «حضوری بودن» و «ارادی بودن» درباره کیفیت آن وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی ، آراء علامه طباطبائی و آیت الله صالحی را درباره علم امام بررسی کرده است. نتیجه آن که، از دیدگاه علامه، امام دارای علم غیب بی کرانه احاطی نامحدود و از دیدگاه صالحی، امام دارای علم غیب کران مند ارادی محدود است. در نقد دو دیدگاه باید گفت: تضعیف سندی یا غلوآمیز دانستن متن روایات دال بر بی کرانگی و نیز احاطی دانستن علم امام به ریزترین مسائل پذیرفتنی نیست، بلکه از آن جا که علم امام، لطف خدا و امام، هادی مردم است، هر جا امر هدایتی اقتضا کند، کرانه علم او به اذن الهی قبض و بسط پیدا می کند. بنابراین، به کار بردن تعابیر «محدود» یا «نامحدود» درباره آن دقیق نیست، زیرا علم امام به سان مخزن نیست، بلکه یک جریان است و جریان، قابلیت تحدید ندارد.

    کلید واژگان: علم امام, بی کرانگی و کران مندی, حضوری و ارادی, صالحی, طباطبائی}
    Ali Hasanbigi, Seyed Ebrahim Murtazavi, Mahyar Khanimoghaddam

    There are different views about the quality and quantity of Imām’s knowledge. There are three positions of “unlimited-ness”, “limitedness” and “silence” about the quantity of Imām’s knowledge and two views of “being immediate (ḥuḍūrī)” and “being by will” about its quality. By a descriptiveanalytic method, this research has examined the views of ‘Allāmah Ṭabāṭa’ī and Ayatollah Salehi on the Imām’s knowledge. The result is that ‘Allāmah’s point of view, Imām has an unlimited inclusive knowledge of the unseen (ghayb), and from Salehi’s point of view, Imām has a limited willingly knowledge of the unseen. To criticize the two views it must be said: documental weakening or regarding as exaggerating the texts of narrations denoting unlimited-ness as well as regarding Imām’s knowledge as including the most detailed and partial affairs are not acceptable, but because the knowledge of Imām is a divine benefit (luṭf) and Imām is the people guide, everywhere the guidance demands, the domain of Imām’s knowledge would extend or get narrow. Thus, application of terms such as “limited” or “unlimited” for it is not exact, because the Imām’s knowledge is not something like a tank but like flow and a flow is not limitable.

    Keywords: Imām’s knowledge, unlimited-ness, limitedness, immediate, willingly, Ṭabāṭa’ī, Salehi}
  • الهام محمدزاده، رضا نیرومند*

    یک مسئله اساسی در مباحث امام شناسی که به ندرت درباره آن بحث شده، این است که چه رابطه و نسبتی میان وجود امام با عقل، اعم از عقل به معنای هستی شناسانه و معرفت شناسانه برقرار است.

    هدف

     امام(ع) به سبب مقام و رتبه وجودی، از قدرت عقلانی برتر و معارف الهی برخوردار است که از آن برای شناخت و درک اشیا و هدایت به سوی حقیقت بهره می گیرد. هدف از این نوشتار این بود که به مسائل پیرامون مقوله عقل امام و نسبت میان الهامات ربانی و علوم و معارف شهودی و لدنی امام با عقلش و نیز رابطه میان عقل و علم امام(ع) بپردازد.

    روش

     پژوهش پیش رو با شیوه توصیفی و تحلیلی به این موضوع غامض و پیچیده که کمتر مورد توجه و رمزگشایی قرار گرفته، پرداخته است.

    یافته ها

     قرآن و روایات با اشاره به عصمت و خطاناپذیری عقل و اهل بیت(ع) و کارکرد یگانه ای که هر دو در هدایت بشر داشته اند، ما را به این نکته رهنمون می سازند که با توجه به کمال نفس امام، عقل ایشان، هم به عنوان منبع و هم ابزار شناخت کامل بوده و نقص ندارد.

    نتیجه گیری

     به نظر می رسد عقل به عنوان یک حقیقت مجرد و مستقل که اولین و محبوب ترین مخلوق و واسطه ایجاد موجودات دیگر معرفی شده است، در واقع به حقیقت وجود امام معصوم(ع) اشاره دارد.

    کلید واژگان: امام, عقل امام, علم امام, منابع علم امام}
    Mohammadzadeh E, Niroomand R
    Problem

     A fundamental problem in the discussion of Imamology is the relationship between the existence of the Imam and the reason, either the ontological or epistemological reason.

    Objectives

     Imam (AS) has the superior position of Rational power and divine knowledge due to his position and existential rank, which uses it to understand things and direct the truth. The purpose of this paper is to address the problems surrounding Imam's wisdom and the relationship between the religious inspirations and the intuitive knowledge and teachings of the Imam with his intellect and the relationship between the reason and the knowledge of Imam (AS) on the other hand.

    Method

    The present research deals with descriptive and analytic approaches to this complex subject, which has been less considered and decoded.

    Results

    The Qur'an and narratives lead us to the point that, given the perfection of the soul of the Imam of his intellect, he is both a source and a means of full knowledge, and is not defective, referring to the infallibility reason and Ahlul-Bayt, and the function of the unit, both of which are in Human guidance. Conclusion</span></strong>: It seems that reason as an immaterial and independent fact, which is the first and most popular creature and intermediary of the creation of other beings, actually refers to the truth of the existence of the infallible Imam (AS).

    Keywords: imam, s reason, imam's knowledge, imam's knowledge resources}
  • سیده منا موسوی *
    این مقاله، به بررسی مسائل اساسی امامت، از دیدگاه شیخ مفید می پردازد، تا روشن سازد که متکلم امامیه و متقدم نامداری مانند شیخ مفید، با روش عقل گرایانه خود چه تصویری از امام ارائه می دهد و ضرورت وجود و شاخصه های امامت را چگونه تبیین می کند. به روش توصیفی تحلیلی به دست آمد که ایشان، در بیشتر مسائل امامت هماهنگ با سایر متکلمان امامیه سخن می گوید، اما در دو مسئله چالش برانگیز عصمت و علم امام، تفاوت ها بروز می یابد. مطابق رویکرد عقل گرایانه شیخ مفید، ضرورت وجود امام برخاسته از لطف و تفضل خداوند است، نه عدالت او. عصمت تام امام، مربوط به دوران امامتش است و پیش از آن، صدور گناه سهوی از او، که موجب نفرت و بی اعتباری اش نشود، جایز است. آگاهی به غیب و امور غیرمرتبط با دین برای امام، ضرورت عقلی ندارد. در همه این مسائل، ادله نقلی گاه موید و گاه منافی نگاه عقلی است. روش شیخ مفید در موارد تنافی و تعارض بسته به اعتبار روایت، جمع یا طرد است.
    کلید واژگان: امام, علم امام, عصمت, نص, لطف, شیخ مفید}
    Seyyedeh Mona Mousavi *
    Examining the basic issues of Imamate from the view point of Sheikh Mofid, this paper deals with how Sheikh Mofid, an Imamites theologian and a great scholar, depicts Imam with his rationalist method and explains the necessity of the existence and characteristics of Imamate. Carried out through an analytical-descriptive method, this paper shows that he agrees with other Imamites theologians on many issues of Imamate, but some differences are revealed in two challenging issues, i.e. infallibility and knowledge of Imam. According to the rationalist approach of Sheikh Mufid, the necessity of the existence of Imam is due to the grace and mercy of God, not His justice. The pure infallibility of Imam is related to his Imamate era, and before his Imamate, committing an inadvertant sin which does not lead to his disgrace and disputation is permissible. Knowledge of the unseen and non-religious matters have no rational necessity for Imam. In all these issues, the traditional evidence is sometimes for and some other times against the rational perspective. Depending on the validity of the tradition, Sheikh Mofid's method in contradictory cases involves inclusion or exclusion.
    Keywords: Imam, Imam's knowledge, infallibility, text, grace, Sheikh Mofid}
  • امرالله قلی زاده*، محمدحسین فاریاب
    مسئله گستره و قلمرو علم امام علیه السلام از جمله مباحثی است که با وجود پیشینه طولانی آن، همچنان موضوع بحث و نظر میان اندیشمندان اسلامی است، به گونه ای که برخی قایل به محدود بودن علم امام علیه السلام و برخی قایل به گسترده بودن علم او گشته اند. این مقاله کوشیده است با استفاده از روایات معصومان علیهم السلام، قضاوتی واقع بینانه درباره این موضوع ارائه دهد؛ بدین معنا که ابتدا روایات موید نظریه محدود بودن علم امام علیه السلام و سپس روایات موید نامحدود بودن علم ایشان را بررسی کرده و پس از بیان وجوه وجه الجمع و نقد آن، در نهایت، نظریه شانی بودن علم امام علیه السلام را تقویت نموده است.
    کلید واژگان: علم, امامت, علم امام, قلمرو علم امام}
    Amrollah Qolizadeh *, Mohammad Hossein Faryab
    Despite its long history, the issue of the scope and realm of Imam's knowledge is one of the topics that is still the subject of discussion among Islamic scholars; some believe that the knowledge of Imam is finite and some others argue that it is infinite. This paper attempts to deliver an objective judgment on this issue using the traditions of the infallibles; that is, first it has studied the narrations confirming the theory of the finiteness of Imam’s knowledge, and then it has dealt with the narrations confirming the infinite nature of imam’s knowledge. After expressing the commonalities and presenting a critique, it ultimately strengthens the theory of the potentiality of Imam's knowledge.
    Keywords: knowledge, Imamate, Imam's knowledge, realm of Imam's knowledge}
  • محمدحسین فاریاب

    مسئله «علم امام» از دل مشغولی های متکلمان امامیه در طول تاریخ بوده است. این مسئله، خود دارای ریزموضوعاتی مانند: ماهیت علم امام، منابع علم امام و گستره علم امام است. نوشته حاضر، به بررسی گستره علم امام می پردازد. نگارنده ابتدا نظریات نسل طلایی کلام شیعه، یعنی بزرگان سه مکتب کلامی بغداد، ری و حله را تبیین کرده و آن گاه به بررسی دیدگاه آن ها پرداخته است. متکلمان امامیه در سه مکتب یادشده، به طور عمده بر ضرورت علم به دین برای امام تاکید کرده اند و درباره فراتر از آن، با احتیاط سخن گفتهاند. به نظر میرسد عقل به راحتی، ضرورت داشتن علومی را که امام برای انجام وظایفش به آن نیاز دارد اثبات میکند، اما نسبت به فراتر از آن، تنها مرجع حل اختلاف، روایات معصومان(ع) است. بر اساس روایات معتبر، امام چنین نیست که بالفعل همه چیز را بداند، اما اگر اراده کند و بخواهد، خداوند او را آگاه می سازد.

    کلید واژگان: علم امام, متکلمان, بغداد, ری, حله, گستره علم}
    MohammadHosein Faryab

    The issue of the Imam's knowledge had been one of the concerns of Imamiyyah theologians during the history. This issue has sub-topics such as the nature of Imam's knowledge, the sources of Imam's knowledge and the domain of Imam's knowledge. The present writing investigates the domain of Imam's knowledge. The author explains at first the theories of the golden generation of Shi'a Kalam that is the scholars of three Kalami schools of Baghdad, Rey and Hellah, and, then examined their views. The Imami theologians in the three above mentioned schools mainly emphasized on the necessity of knowledge in religion, but cautiously talked about what is beyond it. It seems that the human reason easily prove the necessity of having the knowledge that Imam need it for performing his duties, but beyond that, the Narrations of the infallible Imams (p. b. u. t.) are the only reference for solving the differences. According to the authentic narrations, the Imam is not as such that knows everything at the moment, but if he will, God will inform him.

    Keywords: Imam's knowledge, theologians, Baghdad, Rey, Hellah, domain of knowledge}
  • محمدتقی شاکر*، یدالله ربیعی
    صفت علم و آگاهی در کنار عصمت دو مولفه اصلی شکل دهنده ویژگی های شخصیتی جانشین پیامبر از نگاه شیعه است. مکتب امامیه امام را علاوه بر عهده داربودن مرجعیت دینی و علمی دارای حق انحصاری الاهی در این حوزه می داند. این نگاه با توجه به جایگاه امامت در منظومه باورهای شیعه استحکام یافته است. چرایی این اعتقاد با نظر به ارتباط امام با عالم غیب و پذیرش مبادی خاص و الاهی برای امام پاسخ داده می شود. بر این اساس، نگاشته حاضر با رویکردی تحلیلی کوشیده است پس از تقسیم منابع دانش امام، با استناد به گزارش ها و روایات (فریقین) به آگاهی و علومی بپردازد که از طریق پیامبرn به امام علیj انتقال یافته است. مطابق رهنمود آیات و روایات، علم به احکام و حلال و حرام و همچنین علم به قرآن به واسطه پیامبر اکرمn به ائمه اطهارb منتقل شده است و امام نقش تبیینی و تفسیری در خصوص این موضوعات دارد. از مبادی دانش امام که رسول خداn در بهره مندی از آن یا انتقالش نقشی تعیین کننده دارد، می توان به آگاهی از ظاهر و باطن قرآن، کتاب الجامعه، الف باب و جفر ابیض اشاره کرد که نگاشته حاضر در مقام تبیین و تحلیل آن است.
    کلید واژگان: علم امام, الجامعه, قرآن, الف باب, جفر ابیض}
    Mohammad Taqi Shaker*, Yadollah Rabiei
    The attribute of knowledge along with inerrancy are two components which constitute the characteristics of the successor of the Prophet (s) in the viewpoint of Shiites. The Imamiyyah School considers the Imam as having the divine exclusive right in this field in addition to having religious and scientific authority. Regarding the position of Imamate, this point of view has become firm in the beliefs of Shiites. The reasons of this belief can be found by considering the relationship between the Imam with the Unseen and accepting the specific and divine bases for the Imam. Accordingly, using an analytical approach and after classifying the sources of the knowledge of the Imam, the present paper seeks to investigate those kinds of knowledge which have been transferred to Imam Ali (a) from the holy Prophet (s) by referring to the reports and narrations (of both Shiites and Sunnis). Based on the guidelines of the verses of the Quran and narrations, knowledge of religious injunctions and the permissible (Halal) and the forbidden (Haram) and also the knowledge of the Quran has been transferred to the Infallible Imams (a) through the holy Prophet (s) and the Imam has the role of explaining and interpreting these issues. From the bases of the knowledge of the Imam which the holy Prophet (s) has a significant role by transferring them, knowledge of the outer and inner aspects of the Quran, Kitab al-Jamiah, Alf Bab, and Jafr Abyaz (the white Jafr) can be mentioned which the present paper seeks to explain and analyze
    Keywords: The Knowledge of Imam, al, Jamiah, the Quran, Alf Bab, Jafr Abyaz}
  • عطیه سادات فیض*، محمدحسن نادم
    اعتقاد به آموزه «بداء» از مشخصات شیعه دوازده امامی است و سایر فرقه های شیعی و اسلامی یا منکر آن هستند یا در مصادیق بداء با شیعه دوازده امامی متفاوتند؛ در نتیجه هنگام مواجهه با این آموزه، شبهات بسیاری را مطرح کرده اند. این مقاله به نقد و بررسی شبهات ناصر القفاری، مولف کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه می پردازد و با توجه به معنای اصطلاحی «بداء» و اعتقاد مکتب تشیع به علم و قدرت نامحدود خداوند، نشان می دهد که بداء آن هنگام که برای خداوند استعمال می شود، به معنای آشکار ساختن و نمایاندن است و این ظهور برای بشر است که اتفاق می افتد؛ لذا به هیچ وجه مستلزم استناد جهل یا حدوث علم به خدا و یا برتری اهل بیت (ع) بر خداوند و یا غلو در جایگاه آنان نیست. هم چنین اعتقاد به این آموزه، برخلاف اعتقاد یهود به محدود بودن قدرت حق تعالی، اذعان به قدرت نامحدود خداوند است.
    کلید واژگان: علم و قدرت الهی, لوح محفوظ, لوح محو و اثبات, بداء, علم امام}
    Atiyyah Sadat Fayz*, Mohammad Hasan Nadem
    Believe in the teaching of Bada is one of the twelver Shia characteristics.The other Shii and Islamic sects either deny it or differ from the twelverShia in the Bada cases. As a result, in encountering this teaching, they brought up many misgivings. This article examines the misgivings of Naser al-Qefari, the author of the book entitled UsuluMadhhab al-Shia al-ethna 'Ashariyyah (the Principles of the School of the twelver Shia). Regarding the idiomatic meaning of Bada and belief of the Shii school in the divine omniscience and omnipotence, the article shows that Bada, when ascribed to God, means to reveal and make obvious that it appears for the humans. Thus, in no way it implies the attribution of ignorance or happening of knowledge for God or the priority of Ahlul-Bay (p.b.u.t.) on God or exaggeration on their place. In opposition to the Jewish belief in limitedness of the Right's power, belief in this teaching is an acknowledgment to God's infinite power.
    Keywords: divine knowledge, power, the Protected Table (al, Lawh al Mahfuz), the Omission, Establishment Table (Lawhul, Mahwe wal, Ethbat), Bada, Imam's knowledge}
  • مصطفی صادقی*
    شیعیان در عصر حضور ائمه معصوم (ع)، برای شناخت امام خود از راه ها و شیوه هایی استفاده می کردند تا پیشوای تعیین شده از سوی خدا و رسولش را از مدعیان دروغین تشخیص دهند. در منابع شیعی، روایات فراوانی وجود دارد که راه های متعددی برای تشخیص امام بیان کرده و ویژگی هایی برای آن ذکر می کند. اما اینکه شیعیان عصر حضور کدام یک از این شیوه ها را برای تشخیص امام به کار برده اند پرسشی است که این مقاله در پی پاسخ به آن است. از مجموع روایات استفاده می شود که مهم ترین شیوه امامیه برای تشخیص امام خود در همه دوره ها، آزمودن پیشوای خود بر اساس علم امامت بوده است. از دیگر راه هایی که در روایات و کتب کلام شیعه شهرت دارد نص، مناقب و کرامات است.
    کلید واژگان: امامت, تشخیص امام, علم امام, نص, کرامت, سلاح پیامبر}
    Mostafa Sadeqi Kashani*
    In order to distinguish their true and divinely appointed Imams from false ones, Shiites in the presence era of pure Imams used different ways. There can be found many traditions in Shiite sources introducing different ways for distinguishing Pure Imams. The paper has intended to find and introduce the ways in which Shiites distinguished their Imams in the presence Era. As is understood by all traditions, the most important way in which Imamiyyah have known and distinguished their Imams in all cases has been Imam`s knowledge. In the second order were placed clear quotation, high degrees of perfection and extraordinary action
    Keywords: Imamate, Cognizing Imam, Imam's Knowledge, Clear Quotation, Extraordinary action, Prophet's Weapon}
  • سیدعلی هاشمی

    علوم ائمه علیهم السلام به شیوه های گوناگونی در دست رس آنان قرار می گیرد. یکی از این شیوه ها، شهود برخی حقایق پنهان از دیگران است. این مقاله سعی کرده است به شیوه توصیفی تحلیلی به گردآوری و تحلیل روایاتی بپردازد که به این شیوه مربوط است. پاسخ به این سوال اصلی، هدف این نوشتار است که آیا شواهد روایی، وجود این شیوه علم آموزی را برای ائمه علیهم السلام تایید می کند و آیا می توان مصادیقی از علم شهودی ائمه علیهم السلام را بر اساس روایات شناسایی کرد؟ خبردار شدن از ایمان و کفر افراد به هنگام دیدن آنان، مشاهده اعمال مردم در عمود نورانی و دیدن ملکوت آسمان ها و زمین، مهم ترین محورهایی است که در این موضوع، از روایات استخراج شده است. از شواهد موجود در این روایات، این گونه برداشت می شود که این علوم از طریق شهود در اختیار ائمه علیهم السلام قرار می گرفته است.

    کلید واژگان: علم امام, عمود نورانی, ملکوت, عرضه اعمال, علم به باطن}
    Sayyed Ali Hashemi

    The Imams' knowledges are gained in various ways. One of these is the intuition of the facts that are hidden from the others. With a descriptiveanalytic method, this article attempted to compile and analyze the narrations pertaining to this way. The purpose of this writing is to answer the principal question that whether the narrated evidences confirms the existence of this way of learning for the Imams and whether one can identify some cases of the Imams' intuitive knowledge on the bases of narrations. Awareness of people's faith and infidelity when seeing them, seeing the acts of the people in a light column and seeing the kingdom of the heavens and earth are among the most important cases in this regard that were extracted from the narrations. From the evidences available in these narrations, one can found that the Imams achieved these knowledges through intuition.

    Keywords: Imam's Knowledge, light column, kingdom, acts offering, knowledge of inner self}
  • محمدتقی سبحانی، سیدعلی هاشمی
    باور به اینکه پیامبران و امامان معصوم(ع) از دانش الاهی و ویژه بهره مندند، از باورهای اساسی شیعه است. اهل سنت معمولا این دیدگاه را به عنوان یک دیدگاه غالیانه مورد نقد قرار می دهند. این مقاله بنا دارد با روش توصیفی تحلیلی به بررسی قلمرو دانش پیامبر(ص)، امام علی(ع) و اصحاب پیامبر در مهم ترین منابع روایی اهل سنت بپردازد. بررسی ها در سه محور علوم دینی، علوم بشری و علم به غیب ما را به این نتیجه می رساند که اگرچه در منابع مورد بررسی، گزارش های قابل مناقشه ای در مورد قلمرو علوم رسول خدا(ص) نقل شده؛ ولی امدادهای الاهی و علوم موهبتی ایشان در سه محور یادشده غیرقابل انکار است. همچنین، شواهد به خوبی نشان می دهند که علوم ویژه و الاهی به پیامبر(ص) اختصاص نداشته و امام علی(ع) و برخی از اصحاب به مصادیقی از این دانش ها دست یافته بودند؛ بنابراین صرف اعتقاد به علوم ویژه و الهی برای غیر پیامبران دیدگاهی غالیانه نیست.
    کلید واژگان: علم پیامبر, گستره علم پیامبر و امام, علم امام, علم لدنی, علم به غیب, علوم ویژه}
  • محمد جواد سعدی*، مسعود صلواتی زاده
    بحث «بداء» یکی از مباحث کلامی و فلسفی است که خاستگاه آن قرآن و سنت است. علمای شیعه بیش از دیگر فرق اسلامی به آن پرداخته اند و با تعریفی روشن و روشی منطقی و با الهام از مستندات نقلی(قرآن و سنت) و ادله عقلی ابعاد گوناگون آن را تبیین نموده اند. به همین رو «بداء» را از مختصات شیعه امامیه برشمرده اند.
    از دیرباز بحث «بداء»بدلیل تاثیرآن برحوزه ی معارف دینی (علم الهی، تقدیرات، و اختیار انسان) و غامض بودن فهم آن محل چالش و ایجاد پرسش ها و شبهاتی از سوی مخالفین آن بوده است.
    در عصر حاضر، آقای ناصر قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه عرض و نقد» شبهاتی را در مساله «بداء» ایجاد نموده است، و ما در این مقاله به روش گذشتگان نیک خود، و به دور از تعصبات غیر منطقی و در فضایی علمی و معقول به تییین «بداء» در مکتب تشیع پرداخته و پاسخی مناسب به شبهات و توهمات وی خواهیم داد و از اعتقادات حقه شیعه دفاع خواهیم کرد.
    در این تحقیق ما نیز، بر اساس ترتیب مطالب کتاب یاد شده، مهم ترین شبهات آن را در پنج محور برشمرده ایم؛1.عدم ذکر «بداء» در قرآن و سنت پیامبر. 2. «بداء» مستلزم جهل در علم الهی. 3. «بداء» تفکری اسلامی یا پدیده ای غیر اسلامی. 4. ادعای علم غیب برای امامان. 5. «بداء» در جانشینی امامان شیعه..
    کلید واژگان: بداء, نسخ, علم ذاتی الهی, علم امام, تقدیر و قضاء}
    Mohammad Javad Saedi*, Masoud Salavatizadeh
    Beda is one of the verbal and philosophic discussions originate from Quran and Sunnah. Shia scholars show more interest in this regards comparing to the other Islamic groups, providing clear definition and logical approaches. Inspired by different narrative documents (Quran and Sunnah) and intellectual reasons, Shia characterize different dimensions of this subject. Thus, they specify Beda as the Imam based Shia properties.Since the ancient times, because of the Beda influence on religion knowledge (theology, destiny, authority) and its interpretation complexity, the opponents suggest variety of challenges, suspicions and questions in this regards.Currently, MR Nasser Ghafghazi raises some suspicions about Beda in his book (Shia religion principle). In the present work, based on our ancestor manner and avoiding irrational prejudice, we attempt to demonstrate Beda on scientific and rational logics in Shia ideology. Therefore, this study provides good response to his suspicion and illusions, defending the Shia rights.According to the books outlines, we classify the most important suspicions in the following 5 categories:1. Beda is not mentioned in Quran and the prophets Sunnah.2. Beda necessitates the ignorance in theology.3. Beda as an Islamic thought or non-Islamic phenomenon4. Claiming the divine science for Shia Imams5. Beda in Shia Imams successions
    Keywords: Beda, divine science, Imam Science, fate, destiny}
  • محمد مشکی
    در این مقاله، می کوشیم ابتدا دیدگاه شیخ مفید (ره) را در خصوص علم امام، منشا این علم، علم امام به غیب، و اقسام این علم تبیین کنیم. سپس قلمرو علم امام و مصادیق آن را طرح خواهیم کرد و نشان می دهیم که علم امام به تمام صنایع، زبان ها و لغات، دانش فرشتگان و انبیاء، تمام کتب آسمانی، آگاهی از درون افراد، علم، علم الکتاب و... تعلق می گیرد.
    کلید واژگان: علم امام, منشاء علم امام, علم غیب, قلمرو علم امام}
    Mohammad Meshki
    In this article, Imam's knowledge is being discussed from Shaikh Mofid’s viewpoint and in different respects. Involving: The origin of Imam’s knowledge, Imam’s knowledge of the unseen; the article also discusses the scope of Imam's knowledge and its samples and approval. It demonstrates that Imam's knowledge ability covers the whole genre, languages and words, messengers and prophet's cognition, and the whole revealed books, and awareness of people's nature.
  • سیدعلی هاشمی
    تحقیق درباره باورهای اساسی شیعه در موضوع امامت، از مباحث مهمی است که به اصالت و اعتبار این باورها. با مطالعه منابع اولیه می توان به این نتیجه رسید که خاستگاه دیدگاه کنونی شیعه درباره علم و عصمت ائمه(ع)، دیدگاه های اصحاب خاص امام علی(ع) است. آنان امام را حجت خدا و دارای علم الهی گسترده می دانستند. اگرچه باید توجه داشت که به دلیل شرایط آن دوره، تازه بودن این مباحث و تفاوت سطح معرفتی افراد، به طور طبیعی تردید هایی نیز در میان بعضی مشاهده می شود. این مقاله بارویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی با هدف بررسی جایگاه علم و عصمت امام(ع) از دیدگاه امام علی(ع) تدوین یافته است.
    کلید واژگان: علم امام, عصمت, اصالت باورهای شیعه, شیعیان اولیه, اصحاب ائمه}
    Seyyed Ali Hāshemi
    Shi‘I essential beliefs about Imamate has been the subject of various investigations throughout the centuries. The investigations have been carried out to show whether these beliefs are authentic. Through studying the primary sources in this regard, one can come to a conclusion that the current Shi‘i view of Imam as being infallible and having divine Knowledge has its roots in particular views of Imam is a divine authority (hojjah) enjoying broad divine knowledge. It should be noted, however, that there were also some people among the early companions who cast doubts on Imam's divine Knowledge and infallibility due to the unfavorable circumstances of the time as well as the differences in people's mental capacity. The article seeks to study the status of Knowledge and infallibility of Imams from the viewpoint of Imam ‘Ali (p.b.u.h.), drawing upon an analytical approach to the subject in question.
    Keywords: Imam's Divine Knowledge, Infallibility, The Authenticity of Shii beliefs, Early shiites, Imam's companions}
  • محمد زمان رستمی
    علم منزه از ماهیت و از سنخ وجود است. علم ابزارهایی دارد که عبارتند از: قوه حس، قوه خیال، قوه وهم، عقل و قلب. این ابزارها در امام به کمال خود می رسند و به این دلیل، امام به کامل ترین نحو به مصادر علم دست می یابد. این مصادر عبارتند از: عقل اول، لوح محفوظ، عرش، کرسی، وحی، علوم انبیا قبل و صحیفه هایی که به هر یک اختصاص دارند. امام از طریق این مصادر به حقایق تمامی علوم دست می یابد. برای نمونه، امام شاهد اعمال بندگان است و به کتبی که جزئیات حوادث خلقت را ضبط می کند، آگاه است و به تاویل قرآن، حقایق اسما و حقیقت فرشتگان علم دارد. امام در نهایت، از سدره المنتهی عبور می کند و به مقام «فناء فی الذات» می رسد.
    کلید واژگان: علم, ابزار علم, مصادر علم, امام, علم امام}
    Mohammad Zaman Rostami
    Knowledge, being pure of quiddity, mahiyyah, is a mode of existence.There can be found some instruments for acquiring knowledge called the powers of knowledge. They consist in the powers of sensation, imagination, intellection and heart. As Imam`s powers arrive at the highest degree of perfection, he attains the highest origins of knowledgeconsisting in:the First Intellect, theWell Guarded Tablet, the Throne, the Table, revelation and the prophets` knowledge and books. Imam attains the truths of all sciences through the origins. He is, for instance, a bearing witness for servants` actions and knows the booklets in which the events are recorded in detail, the true interpretation of holy Qoran, the Divine names and the essence of angles. He finally passes the farthest lote-tree and arrives at destruction in Divine Essence.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال