به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عینیت گرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عینیت گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا یوسف زاده*، احمد فاضلی، حسن میانداری

    اراده گرایی الهیاتی که رویکردی ریشه دار در فلسفه اخلاق است و در رساله اثیفرون نیز نمود یافته، به دنبال اثبات وابستگی اخلاق به خدا است. در این مقاله که با روشی تحلیلی و کتابخانه ای به بررسی مسایل پرداخته شده است، ابتدا با محور قرار دادن واقع گرایی حداقلی -که شامل ذهن گرایی، بین ذهن گرایی و عینیت گرایی است نظامی جامع برای طبقه بندی نظریات واقع گرایانه ارایه می شود. در ادامه با تبیین مولفه های اراده گرایی الهیاتی جدید روشن خواهد شد که اراده گرایی الهیاتی جدید در ارزش شناسی در زمره واقع گرایی حداکثری و یک نوع عینیت گرایی بدیع است. اراده گرایان الهیاتی جدید در حوزه ارزش شناسی مطابق قضایای اخلاقی را یک ذات خارجی که همان ذات خوب خدا است، می دانند. اراده گرایان الهیاتی در حوزه وظیفه شناسی به هیچ وجه در زمره واقع گرایان حداکثری طبقه بندی نمی شوند. اراده گرایی الهیاتی جدید در بخش وظایف اخلاقی از نوعی ذهن گرایی خاص حمایت می کند که در آن، تمایلات و خواسته های خداوند محوریت دارد و نه گرایشات و ترجیحات انسانی.

    کلید واژگان: واقع گرایی حد اقلی, واقع گرایی حداکثری, ذهن گرایی, بین ذهن گرایی, عینیت گرایی, اراده گرایی الهیاتی}
    Alireza Yoosofzadeh*, AHMAD FAZELI, Hasan Miandari

    Theological voluntarism, which is a deep-rooted approach in the philosophy of ethics and is also expressed in Ethyphron's treatise, seeks to prove the dependence of ethics on God. In this article, which has been investigated with an analytical and library method, a comprehensive system for the classification of realist theories is presented first by focusing on minimal realism - which includes subjectivism, intersubjectivity and objectivism. In the following, by explaining the components of the new theological voluntarism, it will be clear that the new theological voluntarism in values is in the category of maximal realism and a novel type of objectivism. The new theological voluntarists in the field of valuing consider moral propositions to be an external nature, which is the good nature of God. Theological voluntarists in the field of conscientiousness are by no means classified as maximal realists. The new theological voluntarism in the section of moral duties supports a special type of subjectivism in which God's desires and wishes are central and not human tendencies and preferences.

    Keywords: Minimal realism, Maximum realism, Subjectivism, Intersubjectivism, Objectivism, Modern theological voluntarism}
  • سمیه عبداللهی*، زهره اخوان مقدم، محمدرضا آرام

    هرمنوتیک به معنای «تفسیر کردن» و «تاویل کردن» است ودانش آن در تاریخ پرفراز ونشیب خود با اختلافات و تعارضات فراوانی مواجه بوده ، آراء نظریه پردازان در چیستی شناسی هرمنوتیک و قلمرو آن تفاوت گسترده ای داشته است. یکی از پرمناقشه ترین مباحث در هرمنوتیک که باعث ایجاد یک چرخش بنیادی در مباحث هرمنوتیکی شده دیدگاه هستی شناسانه ای بود که نسبت به «فهم» به وجود آمد. قایلان به این دیدگاه- هایدگر وگادامر- راه وصول به حقیقت را، همچون دوره های قبل از خود، از طریق، ارایه روش نمی دانستند و هرمنوتیک فلسفی قایل به ذهنی گرایی در فهم بود. پیش از آن، هرمنوتیستهایی مانند شلایرماخر ودیلتای در پی یافتن روشی برای فهم بودند و فهم صحیح را رسیدن به نظر مولف وعینی می دانستند، هرچند دیدگاه هستی شناسی به فهم گفتمان غالب هرمنوتیک درقرن بیستم گردید، اما منتقدانی را نیز درپی داشت. امیلیو بتی و اریک هیرش با نگاهی انتقادی و روشی نسبت به فهم، از اصل عینیت گرایی در فهم متون دفاع می کردند. این رویکرد روش شناسی را، هرمنوتیک روشگرا و رویکرد هستی شناسی به هرمنوتیک را هرمنوتیک فلسفی می دانند. پرسش اصلی این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر داده های کتابخانه ای است، آن است که عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا-به ویژه هیرش-چگونه تبیین می شود ودارای چه شاخصه ها ومولفه هایی است؟و هدف از آن رهایی از نسبی گرایی معرفتی است.

    کلید واژگان: عینیت گرایی, نسبی گرایی, فهم, هرمنوتیک روشگرا و اریک هیرش}
    Somayeh Abdollahi *, Zohreh Akhavan Moghadam, Mohamad Reza Aram

    Hermeneutics has been defined as "interpreting". Hermeneutics has faced many differences and conflicts in its tumultuous history, and the views of theorists on the mission of hermeneutics and its realm have varied widely. One of the most controversial issues in hermeneutics, which has even led to a fundamental shift in hermeneutic issues, was the ontological view of understanding, as regarded by Heidegger and Gadamer. They did not know the truth, as in previous periods, through the presentation of methods can be achieved. Philosophical hermeneutics believed in subjectivism; Prior to the emergence of this view, hermeneutics such as Schleiermacher and Delta sought to find a way to understand and to understand the correctly in terms of author and objectivity will be possible. Although ontological approach to the understanding of discourse are considered by many of twenty century philosophers, It also has been faced the criticism. Emilio Betty Warrick Hirsch defended objectivism in understanding texts with a critical and methodological view of understanding. This methodological approach is called methodological hermeneutics and the ontological approach is called philosophical hermeneutics. In this article, we try to explain the objectivist methodological hermeneutics through a library method and, referring to Heidegger and Gadamer's views, address the most important critiques of Hirsch in the subjective approach of philosophical hermeneutics.

    Keywords: objectivism, relativism, understanding, methodological Hermeneutics, Eric Hirsch}
  • عبدالحمید محمدی، علی پایا*
    ویتگنشتاین در معرفت شناسی خود به «یقین» معتقد است ولی آن را نه از جنس معرفت بلکه فقط زیربنای آن می داند. در اندیشه او معرفت در بازی های زبانی عمومی خلاصه می شود، و بازی های زبانی بر یقینیاتی تردیدناپذیر بنا می شوند. به نظر ویتگنشتاین شکاکیت بی معناست و اگر یقینی وجود نداشته باشد حتی شک کردن هم معنایی ندارد. از دید او شک [نسبی] و شناخت مقوله های معرفتی و شک مطلق و یقین مقوله های غیرمعرفتی اند. دسته اول معنادار و صدق و کذب پذیر و دسته دوم بی معنا و صدق و کذب ناپذیرند. در این نوشتار به طور عمده به دو موضوع پرداخته شده است: 1- تبیین جایگاه یقین از نظر ویتگنشتاین در مقایسه با مقولاتی مانند شک و شناخت 2- ارزیابی نقادانه رویکرد ویتگنشتاین در حوزه یقین از منظر عقلانیت نقاد. استدلال اصلی مقاله آن است که: 1-ویتگنشتاین گرچه یقین را بی معنا می داند و از نظام معرفتی خود خارج می کند ولی در عوض جایگاه ویژه تری برای آن قایل می شود و آن را عینی و به عنوان زیربنا و بستر شکل گیری کل معارف بشر معرفی می کند 2- تلاش ویتگنشتاین در نشان دادن عینیت یقین مورد نظرش به دلیل برتر نشاندن معنا از حقیقت در تکاپوهای معرفتی و تکیه به شماری تعاریف که کفایت شان محل تامل است، قرین توفیق نبوده است.
    کلید واژگان: یقین, شک, بازی زبانی, شناخت, عینیت گرایی, عقلانیت نقاد}
    Abdolhamid Mohammadi, Ali Paya *
    "Certainty" occupies an important place in Wittgenstein’s epistemology: it does not belong to the category of knowledge but constitutes its foundation. In his view, knowledge boils down to language games, and language games are based on indubitable certainties. According to Wittgenstein, scepticism is meaningless, and if there is no certainty, then even doubt would be meaningless. Wittgesntein maintains that [relative] doubt and knowledge are epistemic categories, whereas absolute doubt and certainty are non-epistemic categories. Epistemic categories are meaningful and when expressed by means of statements could be either true or false. In contrast, non-epistemic categories are meaningless and when expressed by means of statements the properties of truth and falsehood do not apply to them. The aim of the present paper is two fold: 1- Providing an explanation of the status of certainty in comparison to categories such as doubt and knowledge in Wittgenstein’s thought; 2- Providing a critical assessment of Wittgenstein's approach to certainty through the prism of critical rationalism. The main arguments of the paper are as follows: 1. Although Wittgenstein considers certainty to be meaningless and therefore not on a par with epistemological categories, he regards it as an objective concept that functions as the foundation upon which all human knowledge is based; 2. Wittgenstein's efforts to show the objectivity of certainty have not been entirely successful, partly due to his reliance on a defective notion of ‘objectivity’ and partly as a result of the prominence he assigns to the category of ‘meaning’ at the expense of the category of ‘truth’.
    Keywords: certainty, Doubt, Language game, knowledge, objectivity, Critical Rationalism}
  • حامد قدیری*
    پل بوغوسیان در مقام انتقاد از نسبی گرایی و برساخت گرایی و دفاع از عینیت گرایی، به استدلال های سه تن از افرادی می پردازد که در آرای فلسفی شان، نوعی وابستگی واقعیت به توصیف را پذیرفته اند. یکی از این افراد هیلاری پاتنم است که بوغوسیان دیدگاه های او در باب درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد را هدف می گیرد. بوغوسیان معتقد است که پدیده نسبیت مفهومی مبنای دیدگاه پاتنم در باب درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد است. در اینجا مراد از پدیده نسبیت مفهومی، حالتی است که ممکن باشد دو جمله متعارض صادق باشند. بوغوسیان پس از شرح این پدیده و رای پاتنم در باب آن، به نقد رویکرد پاتنم می پردازد و نهایتا نتیجه می گیرد که این «استدلال» وافی به مقصود نیست و نمی تواند درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد را توجیه کند. در این مقاله استدلال خواهد شد که اولا پاتنم در همان زمان طرح پدیده نسبیت مفهومی به این نقدها واقف بود و پیشاپیش پاسخ هایی به آن ها ارایه کرده بود؛ ثانیا برخلاف تصریح بوغوسیان، دیدگاه پاتنم در باب درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد مبتنی بر پدیده نسبیت مفهومی نیست و بر استدلال های دیگری (استدلال مدل تیورتیک و استدلال مبتنی بر ماجرای مغز در خمره) سوار است. بدین ترتیب، حتی اگر نقدهای بوغوسیان به این پدیده درست باشد، باز هم دیدگاه های پاتنم مبنی بر درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد و درهم آمیختگی ذهن و جهان رد نمی شود مگر آن که آن دو استدلال نقد شود.
    کلید واژگان: پل بوغوسیان, هیلاری پاتنم, نسبیت مفهومی, رئالیسم متافیزیکی, عینیت گرایی, رئالیسم درونی}
    Hamed Ghadiri *
    Arguing against relativism and constructivism and defending objectivism, Paul Boghossian considers three theories concerning description-dependence of fact, including Putnam's theory on the interpenetration of fact and convention. Boghossian holds that the basis of Putnam's theory is the phenomenon of conceptual relativity; so, if we reject his view about the phenomenon, his theory will be rejected. Accordingly, He explains this phenomenon and criticizes Putnam's attitudes towards it and finally concludes that this ‘argument’ cannot prove Putnam's theory. Here firstly it will be argued that Putnam himself was aware of these objections and had developed some ideas to solve them; so, using his texts and arguments, we try to reply to the main objections of Boghossian to Putnam's view about this phenomenon. Secondly, it will be argued that, in contrast to Bogghossian's belief, Putnam's theory is not based on the phenomenon of conceptual relativity. Instead, the idea of the interpenetration of fact and convention is based on two other arguments: the model-theoretic argument and the argument from the brain-in-a-vat scenario. Therefore, even if Boghossian's objections to Putnam's view about the phenomenon of conceptual relativity were acceptable, they could not reject Putnam's ideas on the interpenetration of fact and convention.
    Keywords: Paul Boghossian, Hilary Putnam, Conceptual relativity, metaphysical realism, Objectivism, Internal realism}
  • نبی الله سلیمانی*، محمد اصغری
    بر پایه خوانش رورتی از سنت فلسفی غرب ،حقیقت به معنای مطابقت میان باورهای درونی و واقعیت های بیرونی موضوع اصلی تاریخ فلسفه بوده است. در این سنت «حقیقت کشف کردنی بود نه ساختنی»؛ در حالی که به گمان وی ازآن جایی که هیچ راهی برای توصیف واقعیت ها جز به کمک زبانمان وجود ندارد ،حقیقت نمی تواند از عمل به کارگیری زبان از سوی ما برای طرح ادعاهای ماجدا باشد؛ زیرا جملات نمی توانند در بیرون وجود داشته باشند. بنابراین، «حقیقت ساختنی است نه کشف کردنی». فرض ما این است که هر چند رورتی حقیقت وعینیت را به معنای سنتی رد کرده ، همچنان کم و بیش به دام عینیت گرایی و واقع گرایی باقی افتاده و حقیقت بازهم به طور عینی در قالب مفاهیمی دیگردر فلسفه اش پدیدار گشته است.
    کلید واژگان: حقیقت, واقع گرایی, رورتی, عینیت گرایی, نظریه مطابقت صدق}
    Nabiullah Suleymani, Muhammad Asghari
    According to Rooty's version of the tradition of western philosophy, truth, namely, the correspondence between mental beliefs and objective facts , is the main subject of the history of philosophy ; so on this point of view, " truth was detectable, not constructible." However, Rorty says, since we have no way of describing facts but to use language, truth cannot be separated from our practical usage of language for articulating our claims. Because sentences might not exist outside of the mind. Therefor,"truth is constructible, not detectable". Although Rorty rejects the traditional meanings of truth an objectivity, our assumption is that he partly falls right into the realism and objectivism trap, and again truth in the forms of other conceptions appears in his philosophy.
    Keywords: Truth, realism, objectivism, corresponding theory of truth, Rorty}
  • امیرعباس علیزمانی، کاظم راغبی *

    در این نوشتار، با توجه به نگاه عینی گرایانه ی سی. اس. لوییس به اخلاق و باور به نوعی نسبیت در رفتار های اخلاقی، و هم چنین نگاه مومنانه ی او به حیات اخلاقی انسان، به تبیین بخشی از فلسفه ی اخلاق استاد مطهری خواهیم پرداخت و با توجیه اعتقاد ایشان به نسبیت رفتارها و آداب اخلاقی در جوامع مختلف بشری، این مدعا را پی خواهیم گرفت که ایشان نیز اصول و ارزش های اخلاقی را، مطلق، جاودان و حقیقی و به طور کلی عینی می دانند و از نگاه مومنانه، به عنوان پشتیبان و مبین این ارزش های اخلاقی، حمایت می کنند. با مقایسه ی تطبیقی میان گفتار فلسفی این دو فیلسوف این امر آشکار خواهد شد اصول و ارزش های متعالی اخلاق تنها با باور به اطلاق و جاودان بودن ارزش های اخلاقی و تصدیق وجود خداوند به عنوان حامی این حیات اخلاقی محقق خواهد شد و باور به نسبیت گرایی فرااخلاقی متاثر از دیدگاه مادی گرایانه به عالم هستی، نمی تواند این اصول و ارزش های مقدس و متعالی را به گونه ای مناسب، موجه سازد.

    کلید واژگان: اطلاق گرایی, نسبیت گرایی, عینیت گرایی, استاد مطهری, سی. اس. لوئیس}

    In this paper, according to C. S. Lewis's approach to moral objectivism and belief in some sort of relativism in ethical behavior, and also considering his theistic view to human moral life, we will explain part of moral philosophy Motahari and to justify his belief in moral relativism in behaviors and customs in various societies human, we will follow this claim that Motahari, like Lewis, belief that moral values is absolute, eternal and true and generally objective, and he supported of theistic view as backup and represents of moral values. By comparison between these philosophical discourses of two philosophers will be obvious that transcendent moral principles and values can be achieved only by believe in absolute and eternal moral values and believe in existence of God as the protector of this moral life and will be obvious that believe in Meta-ethics relativism, that influenced by the materialist view of the universe, can’t justify properly this transcendent and holy principles and values.

    Keywords: Moral absolutism, Moral relativism, Moral objectivism, Motahari, C. S. Lewis}
  • اصغر واعظی*، حمیده ایزدی نیا
    گادامر به پیروی از هیدگر نگاهی هستی شناختی به تاریخ و فهم دارد، زیرا هستی انسان را یک هستی افکنده شده در جهان می داند که به تاریخ تعلق دارد و پیشاپیش متاثر از تاریخ است. در نتیجه، فهم نیز به عنوان یکی از حالت های هستی انسان، متاثر از تاریخ است. اما این نگاه او به تاریخ زمینه ساز این نقد اساسی می شود که وی نمی تواند از توصیف هستی شناختی فهم، یک قاعده معرفت شناختی بیرون بکشد و معیاری فراتاریخی برای عینیت و اعتبار تفسیر ارائه دهد و از این رو با چالش نسبیت گرایی مواجه می شود. گادامر اما مدعی است که متهم کردن او به نسبیت گرایی برخاسته از نگاه معرفت شناختی به تاریخ است، حال آنکه سخن او در لایه ای زیرین تر و در سطح هستی شناسی فهم و تاریخ است. در نظر گادامر، تاریخ نقشی انکارناپذیر در تقوم فهم دارد. تاریخ و زبان نه تنها مانعی بر سر راه فهم حقیقت نیستند، بلکه حاملان حقیقت اند و حقیقت از رهگذر تاریخ و زبان خود را بر ما آشکار می کند. پس تاریخ مندی فهم سبب نمی شود که هرکس موضوع را از چشم انداز خاص خود ببیند، زیرا حقیقت اگر چه در تاریخ و زبان نمایان می شود، ولی ساخته تاریخ و زبان نیست.
    کلید واژگان: تاریخ, فهم, تاریخ اثر گذار, عینیت گرایی, نسبیت گرایی, تاریخی نگری, تاریخ مندی}
    Asghar Vaezi*, Hamideh Izadinia
    Following Heidegger, Gadamer looks at history and understanding from the angle of ontology. This is based on his description of man as a being thrown into the world that belongs to history and is primarily affected by it. But his view with regard to history is open to the major criticism that he cannot extract an epistemological principle out of an ontological description of understanding and present a transhistorical criterion to measure the validity and objectivity of interpretation; so he clashes with the challenge of relativism. Yet Gadamer claims that his being accused of relativism is driven by his epistemological view of history, while his proposition delves deeper, dealing with understanding and history at the level of ontology. Gadamer is of the belief that history plays an undeniable role in promoting understanding. Not only do history and language not pose an obstacle to understanding, but they constitute the transporters of truth. Truth is projected to us through history and language. Therefore, a historical approach to understanding does not mean that everyone can tackle a topic in his own way, because though truth is projected in history and language, it is not made by history and language.
    Keywords: history, understanding, effective history, objectivism, relativism, historicism, historical approach}
  • صادق خوشخو، مریم محبتی، امیرعباس علیزمانی

    در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا موضع صدرالمتالهین را در حل بعضی مسائل بنیادی اخلاق، از قبیل عینیت گرایی یا ذهنیت گرایی، نتیجه گرایی یا تکلیف گرایی، وظیفه گرایی یا فضیلت گرایی، که ذهن فیلسوفان دین و اخلاق معاصر را به خود مشغول ساخته است، درک و دریافت نماییم. از این رو با کنکاش در منظومه فلسفی ملاصدرا نخست مبانی و پیشفرض های وی، متناسب با مسائل مذکور، استخراج گردید، و آن گاه از دریچه مبانی یادشده، نگاهی به چشم انداز وی در اخلاق انداختیم، و پاسخ مسائل مذکور را جویا شدیم. در بازخوانی نظریات این فیلسوف اسلامی فطرت گرایی را می-توان به عنوان محوری در حل مسائل مزبور معرفی کرد. ملاصدرا بر اخلاق به عنوان امری فطری و تمایز بخش نوعیت انسان ها به لحاظ فطرت ثانویه انگشت می نهد. نتیجه پژوهش حاضر دریافت تصویری از جمع بین عینیت گرایی و ذهنیت-گرایی، نتیجه گرایی و تکلیف گرایی، فضیلت گرایی و تکلیف-گرایی بر اساس مبانی هستی شناختی ملاصدرا همچون اصالت وجود، و وحدت تشکیکی آن، ضرورت و سنخیت علت و معلول، حرکت جوهری نفس، و اتحاد آن با بدن، نقش سازنده علم و عمل در اخلاق، خیربودن غایات نسبت به فاعل آن، عینیت کمال مطلوب، رابط بودن مخلوقات نسبت به واجب تعالی، فطری بودن اصول کلی اخلاقی، و بر محوریت فطرت گرایی وی است.

    کلید واژگان: اخلاق, فطرت گرایی, عینیت گرایی, ذهنیت, گرایی, نتیجه گرایی, تکلیف گرایی, فضیلت گرایی}
    Sadeq Khoshkhoo, Maryam Mahabbatiy, Amir Abbas Alizamani

    The trying scholars` way of studying ethical problems such as objectivism or subjectivism, consequentialism or deontologism, functionalism or vertuism, those attracting the attention of them nowadays, is rooted in their different principles and presuppositions. In this paper, it has been sought to find out Molla Sadra`s principles and presuppositions firstly and then, relying on his principles, have presented his outlook in ethics with regard to his solutions for the mentioned problems. Relying on such bases as principality of existence, gradational unity of existence and … he has given a new idea of such categories as human being, good and evil. For him, ethics is known as a natural gift with regard to primary nature and distinct point of human beings with regard to secondary nature. As is viewed by Sadra, religion and reason support one another in ethical training of human being. Furthermore, in such a deep and comprehensive unity, the duality of objectivism or subjectivism, consequentialism or deontologism, functionalism or vertuism would disappear and all of them are known to be directed to one final goal. Finally, human nature, free will and knowledge have been known for him as the main agents for ethical training.

    Keywords: ethics, religion, soul, duty, goal, nature, good}
  • محمدحسین زاده
    ادراک حسی از منظرهای گوناگون قابل بحث و بررسی است. در این نوشتار، پس از نگاهی گذرا به جایگاه «ادراک حسی» در دانشهای گوناگون، مهمترین مباحثی که میتوان از منظر معرفتشناسی درباره ادراک حسی و حواس ظاهری ارائه کرد، طرح و بررسی شده است. در میان این مباحث، مسائلی همچون حضوری یا حصولی بودن ادراک حسی، نحوه حکایتگری مفاهیم حسی، امکان شناخت ذاتیات و ماهیات اشیای خارجی و اعتبار ادراک حسی از همه برجستهتر است.
    به نظر میرسد در حالی که معرفت به احساس یعنی نفس تاثرات مادی از راه علم حضوری تحقق می یابد، ادراک حسی معرفتی حصولی بوده، مفید مفهوم و تصور است، نه قضیه و تصدیق.
    از یکسو، با حس و عقل نمیتوان به کنه اشیا و فصلهای حقیقی آنها دست یافت و از سوی دیگر، ادراک حسی خطاناپذیر بوده، خطاهایی که در مورد آن تصور می شود به احکام و تفسیرهای عقل ارجاع می یابد.
    کلید واژگان: ادراک حسی, احساس, مفهوم, قضیه, ذاتیات اشیا, خطاناپذیری ادراک حسی, حکایتگری تصویری, عینیت گرایی, چگونگی پیدایش خطا}
    Muˆammad Hussainzādeh
    Sense perception can be studied from different perspectives. Reviewing the place of sense perception in various disciplines, the author suggests some of the most important issues in this regard that can be investigated from an epistemological point of view. He considers most notable from among them problems such as whether sense perception is a kind of knowledge by presence or a type of knowledge by representation, the way sense concepts refer to their referents, the possibility of understanding essentials and the nature of objects, and the reliability of sense perception.It seems that our knowledge of sense perception—namely, corporal reaction itself—is born by way of knowledge by presence, while sense perception is a knowledge by representation, leading to a notion and idea, not to a proposition and affirmation. On the one hand, one cannot reach the depth and real differentia of things through senses nor through reason, and on the other, sense perception is unerring. Possible errors are the result of rational judgments and interpretations about them.
  • جیمز ریچلز
    مترجم: ایرج احمدی
    نسبی انگاری فرهنگی و شخصی انگاری اخلاقی، دو نظریه مخالف عینی گرائی اخلاقی اند. در این نوشته، جیمز ریچلز، نشان می دهد که نسبی انگاری فرهنگی مبتنی بر استدلالی نامعتبرست؛ پیامدهای جدی انگاشتن آن نامعقول اند؛ و اختلاف نظر اخلاقی را بیش از آن که هست، تصویر می کند. در عین حال بر آنست که می توان درسهائی از این نظریه آموخت.
    نویسنده، در ادامه، دو روایت شخصی انگاری اخلاقی را مطرح و نقد می کند؛ روایت اول را بدلیل آنکه منکر دو واقعیت خطاپذیری انسانها و اختلاف نظر اخلاقی آنهاست، مردود می شمارد(شخصی انگاری ساده)، و روایت دوم را بدلیل اینکه نمی تواند نقش عقل و استدلال را دراخلاق توضیح و تبیین کند، ناقص قلمداد می کند(عاطفه گروی). وی نشان می دهد که اقامه دلیل و استدلال در اخلاق ممکن و مطلوب است و به همین دلیل اخلاق، عینی است، نه تابع ذوق و سلیقه شخصی یا مقبولات فرهنگی یک جامعه خاص.
    کلید واژگان: اخلاق, نسبیت گرایی, عینیت گرایی, شخصی انگاری, عاطفه گروی}
    James Rachels
    Cultural relativism and ethical subjectivism are two theories that are against ethical objectivism. In this essay, James Rachels shows that cultural relativism is based on invalid argument; that the consequences of taking it seriously are irrational; that it exaggerates moral disagreement. Yet he holds that we can learn lessons from it. Next, he presents and criticizes two versions of ethical subjectivism; the first version (simple personalism) is rejected by him, because it denies the facts of humen fallibility and moral disagreement. The second version (emotivism) is regarded incomplete, because it can not explain the role of reason and argumentation in ethics. He shows that argumentation and reasoning in ethics is possible and favourable, and because of this, ethics is objective, not subject to personal taste or cultural assumptions of cultural assumption of one special society.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال