به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فاعل بالتجلی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فاعل بالتجلی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی اکبر حائری موحد، یحیی کبیر*، محمد سعیدی مهر، عباس ذهبی

    هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که چه رابطه ای بین خدا و جهان هستی از منظر میرزا جواد تهرانی وجود دارد؟ به همین منظور آثار مکتوب ایشان به روش تحلیل محتوای منابع به صورت کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفت. حکما در پاسخ به این پرسش از پیشفرضهای عقلی چون؛ اصل علیت، جعل، سنخیت، قاعده الواحد، فاعل بالتجلی،... بهره گرفته و با طرح جدایی بین اولین مخلوق از اولین صادر، رابطه را امری وجودی دانسته اند. میرزا جواد یکی از متفکران مکتب تفکیک ضمن عدم پذیرش اصول مذکور، ادعای حکما را خالی از اشکال نمی داند. وی بر این باورست که تعیین مصداق اولین مخلوق و بیان نوع رابطه از قلمرو دانش انسان خارج است لذا باید در این خصوص تابع متون شرع باشیم. بنابراین رابطه بین خدا و جهان هستی قطعا بر قرار است. هر چند که کیفیت آن بر ما مجهول می باشد.

    کلید واژگان: مکتب تفکیک, میرزا جواد تهرانی, مخلوق اول, صادر اول, قاعده الواحد, فاعل بالتجلی, عقل}
    Aliakbar Haeri Movahhed, Yahya Kabir *, Mohammad Saeedi Mehr, Abbas Zahabi

    The purpose of this research is to answer the question, what is the relationship between God and the universe from the perspective of Mirza Javad Tehrani? For this purpose, his written works were analyzed by means of content analysis of sources in a library manner. Sages in response to this question of rational assumptions such as; They have used the principle of causation, falsification, composition, the principle of oneness, the subject of manifestation, etc., and by proposing a separation between the first creation and the first emission, they have considered the relationship as an existential matter. Mirza Javad, one of the thinkers of the separation school, while not accepting the aforementioned principles, does not consider the claim of the sages to be free of problems. He believes that determining the example of the first creature and expressing the type of relationship is beyond the realm of human knowledge, so we must obey the Sharia texts in this regard. Therefore, the relationship between God and the universe is definitely established. Although its quality is unknown to us.

    Keywords: School Of Separation, Mirza Javad Tehrani, The First Creature, The First Issue, The Rule Of The Wahid, The Subject Of Manifestation, The Intellect}
  • محمد فارسیات *، عبدالرسول عبودیت

    «کنش انسانی» از جمله مسائلی است که همواره مد نظر اندیشمندان بوده است. در این بین فیلسوفان مسلمان تلاش های فراوانی در تبیین مسئله کنش انسانی مبذول داشته اند. ایشان کنش انسانی را به دو دسته «جوانحی» و «جوارحی» تقسیم می کنند و هرچند در تبیین کنش جوانحی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در تحلیل کنش جوارحی بالاتفاق کنشگری انسان را از سنخ «فاعل بالقصد» می دانند. این تحلیل از کنش جوارحی فیلسوفان را با برخی چالش ها مواجه ساخته که یکی از مهم ترین آنها این است که نتوانسته اند تفسیری سازگار میان مختار بودن انسان و ضرورت علی معلولی ارائه کنند. این نوشتار با ارائه تحلیلی نو از کیفیت شکل گیری کنش انسانی، درصدد اثبات این دیدگاه است که کنش انسانی، اعم از جوارحی و جوانحی، از سنخ «فاعل بالتجلی» است. بر این اساس مختار بودن انسان منافاتی با ضرورت علی معلولی ندارد؛ چه آنکه «فاعل بالتجلی» تفسیری سازگار از فاعل مختار و ضرورت علی معلولی است.

    کلید واژگان: فاعل بالتجلی, فاعل بالقصد, کنش انسانی, کنش جوانحی, کنش جوارحی, تعین ذاتی, ضرورت علی معلولی}

    "Human action" is one of the issues that have always been considered by thinkers. In this regard, Muslim philosophers have made lots of efforts to explain the problem of human action. They divide human actions into two categories, "Javareh" (those of bodily organs) and "Javaneh" (those of the mind); although they disagree over the explanation of the latter, in the analysis of the former, they agree that human action is of the type of "agent by intention". Their analysis of Javarehi actions faces some challenges one of the important of which is that they failed to reconcile between human free will and causal relation. Having offered a novel interpretation about how human action takes place, the authors go to demonstrate that human actions including both Javarehi and Javanehi are of the type of "agent by manifestation". Accordingly, human free will does not contradict causal necessity. This is because "agent by manifestation" theory gives an interpretation consistent with both human free will and causal necessity.

    Keywords: Agent By Interpretation, Agent By Intention, Human Action, Javanehi Action, Javarehi Action, Determination By The Essence, Causal Necessity}
  • نعیمه نجمی نژاد، سید احمد غفاری

    بحث از فاعلیت الهی و نحوه آفرینش موجودات، همواره از مباحث چالش برانگیز بوده و هر متفکری بر اساس نظام فکری خود، نظری در اینباره ارایه داده است. در این میان، ملاصدرا درباره نحوه فاعلیت خداوند در آثار مختلف خود، گاهی قایل به فاعلیت بالعنایه شده است و گاهی قایل به فاعلیت بالتجلی. این دو نظریه بظاهر متناقض، سبب شده تا شارحان آثار وی تلاش کنند مقصود اصلی و نهایی او را برملا سازند. در این مقاله که بروش توصیفی تحلیلی نگاشته شده، به نظر ملاهادی سبزواری و علامه حسن زاده آملی، در مقام دو شارح مهم مکتب حکمت متعالیه، پرداخته شده و روشن میشود که سبزواری با ارجاع فاعلیت بالتجلی به عنایت بالمعنی الاعم، سعی در ایجاد سازگاری بین این دو نظریه دارد، ولی حسن زاده آملی با تفسیری خاص که از نظر مشایین درباره فاعلیت خداوند ارایه میدهد، فاعلیت بالعنایه را با فاعلیت بالتجلی یکسان میداند. اما بنظر نگارنده، مقوم اصلی فاعل بالعنایه که باعث شده ملاصدرا قایل به آن شود، علم فعلی است؛ بهمین دلیل او با پذیرش فاعل بالعنایه، اموری همچون زیادت علم بر ذات که مشایین در اینباره مطرح کرده اند را پذیرفته است. با این بیان میتوان بین عبارات مختلف صدرالمتالهین درباره نحوه فاعلیت الهی جمع کرد و دیدگاه وی را ناظر به علم فعلی دانست که این علم فعلی در فاعل بالعنایه نیز وجود دارد؛ بهمین دلیل است که وی در فاعلیت خداوند از فاعلیت بالعنایه سخن میگوید و این امر تعارضی با فاعلیت بالتجلی ندارد.

    کلید واژگان: فاعل بالعنایه, فاعل بالتجلی, علم فعلی, ملاصدرا, ملاهادی سبزواری, حسن زاده آملی}
    Naeimeh NajmiNejad*, Ahmad Ghafari

    The discussion of divine activity and the quality of the creation of existents has always been a challenging discussion, and different thinkers have provided different views, each based on their philosophical thoughts. Among them, Mullā Ṣadrā has sometimes acknowledged agent-by-foreknowledge and sometimes agent-by-self-manifestation regarding the quality of God’s Agency in his various works. These two apparently contradictory views have made the commentators of his works to try to reveal his ultimate intention. This paper, which has been written following a descriptive analytic method, discusses the views of Mullā Hādī Sabziwārī and Ḥassanzādeh Āmulī as two of the important commentators of the Transcendent Philosophy and concludes that, through referring agent-by-self-manifestation to providence in its general sense, Sabziwārī tries to reconcile these two views. However, with his particular interpretation of the Peripatetics’ view of God’s agency, Ḥassanzādeh Āmulī equates agent-by-foreknowledge with agent-by-self-manifestation. Nevertheless, the authors believe that the main basis of agent-by-foreknowledge that has persuaded Mullā Ṣadrā to acknowledge it is active knowledge. For this reason, by accepting agent-by-foreknowledge, he agrees with such affairs as the addition of knowledge to essence, which the Peripatetics have suggested in this regard. Accordingly, we can conclude from Mullā Ṣadrā’s different statements about the quality of divine agency that his view is based on active knowledge, which also exists in agent-by-foreknowledge. Hence, he speaks of agency-by-foreknowledge in relation to God’s Activity, which is consistent with agent-by-self-knowledge.

    Keywords: agent-by-foreknowledge, age-by-self-manifestation, active knowledge, Mullā Ṣadrā, Mullā Hādī Sabziwārī, ‘Allāmah Ḥassanzādeh Āmulī}
  • مجتبی افشارپور، محسن قمی

    مختار یا مجبور بودن انسان در افعال خود مساله ای است که از دیرباز ذهن انسانهای عاقل را به خود مشغول کرده است. حتی با پذیرش اختیار، دقت در لایه های درونی نفس انسانی شبهه غیر مختار بودن انسان را از زاویه ای دیگر مطرح می سازد. از یک سو رابطه نفس با اراده خود و چگونگی صدور اراده از نفس و از سوی دیگر کیفیت ضرورت یافتن افعال صادر از نفس، شبهاتی اساسی را نسبت به فاعلیت انسان ایجاد کرده است. چنین مسایلی که در میان فلاسفه و متکلمان گذشته نیز مطرح بوده است توسط آنان جواب داده نشده و حتی با تشکیکهای متکلمین به شبهه ای بغرنج تبدیل گشت. بعدها عده ای از اصولیون مکتب نجف صراحتا قایل به تخصیص قانون علیت در این محدوده شده و آن قاعده را فقط در خصوص فعل و انفعالات عالم طبیعت جاری دانستند، گاهی قاعده «ترجیح بلامرجح» را انکار کرده و گاهی اصل «الشیی ما لم یجب لم یوجد» را مورد خدشه قرار دادند. در این مقاله با توجه به اهمیت این بحث و تاثیرگذاری آن در مساله ثواب و عقاب و نیز به هدف پاسخگویی به این پرسشها، ابتدا نظریه اصولیون را نقد و بررسی کرده، سپس با تبیین پاسخ ابتکاری حکمت متعالیه با تکیه بر گونه های مختلف علت فاعلی شبهات از این دست را پاسخ می دهیم.

    کلید واژگان: اراده, مبادی اراده, ضرورت علی, طلب نفس, فاعل بالتجلی}
  • سید ابوالقاسم حسینی کمارعلیا*، مرتضی رضایی

    اراده انسانی پدیده‌ای است که از جهات مختلف اندیشمندان حوزه عقلی را به اندیشه‌ورزی واداشته است. چیستی اراده، فرایند تحقق آن، رابطه آن با مقدمات، چگونگی تبیین اختیاری بودن آن، تاثیر اراده الهی در تحقق آن ازجمله حوزه‌های اندیشه‌ورزی در مورد پدیده مذکور است. پژوهش حاضر با نگاهی به آراء صدرالمتالهین با رویکردی عقلانی و با روشی تحلیلی توصیفی به پاسخ‌گویی به چیستی و چگونگی تحقق اراده انسانی در اندیشه صدرالمتالهین پرداخته و به این نتایج رهنمون شد که اراده یکی از افعال نفس بوده که بدون نیازمندی به اراده دیگر، به صورت اختیاری از سوی نفس صادر می‌شود و فاعلیت او نسبت به اراده از گونه فاعل بالتجلی است. ازآنجاکه در اندیشه صدرا افعال و صفات معلول همسان با وجود آنها، شانی از شیون الهی است؛ لذا افعال جوانحی نفس و ازجمله اراده در حقیقت فعل الهی خواهد بود؛ هرچند که این، نافی انتساب اراده به نفس نیست.

    کلید واژگان: اراده, نفس, فاعل بالتجلی}
    Seyed Abolghasem Husaini Kumarulia*, Morteza Rezaei

    The human will is a phenomenon that has always been considered by the thinkers in the field of intellectual studies. The whatness of will, the process of its realization, its relationship to basics, explaining its optionality, the impact of the divine will on its realization are among the cases of study on this phenomenon. Using a descriptive-analytical method and adopting a rational approach this paper studies the whatness and hownesss of the issuance of will from Sadr al-Muta'allihin's the point of view. The findings show that, will is one of the actions of the soul that is freewill issued by the soul without the need for another will and its agents in relation to the will is of agent by self-manifestation. Since in the intellectual system of Sadr al-Muta'allihin, actions and attributes of the effect, like their existence, are a matter of divine manifestation, the verbal actions of the soul, including the will, will in fact be a divine act; though, it does not negate the attribution of the will to the self

    Keywords: will, soul, agent by self-manifestation}
  • عبدالله نصری*

    در مکتب نایینی در صدور فعل اختیاری از مفهومی به نام طلب و سلطنت نام برده اند و به زعم خود خواسته اند که نقاط ضعف تحلیل های فلاسفه را جبران کنند. در باب منشا اراده نیر میان فلاسفه و مکتب نایینی برخی اختلاف نظرها وجود دارد. در تعریف و تحلیل مفهوم اختیار نیز مکتب نایینی به نقد فلاسفه پرداخته و اختیار را ناشی از سلطنت نفس به شمار آورده اند. در این میان علامه جعفری آراء خاصی دارد که در بعضی موارد هم با دیدگاه فلاسفه و هم مکتب نایینی تفاوت دارد. وی با توجه به مبانی انسان شناسی خود بحث جبر و اختیار را از حب ذات انسان آغاز کرده و اراده را فعل نفس و معلول آن به شمار می آورد که شخصیت و انگیزه های مختلف انسان ها موجب اختلاف اراده های انسان ها می شود. وی با تعریف خاص خود از اختیار، که آن را نظارت من بر دو جهت مثبت و منفی کار می داند، از نقش من در صدور اراده و تحقق فعل اختیاری بحث می کند.

    کلید واژگان: اراده, اختیار, فاعل بالتجلی, طلب, سلطنت}
    Abdollah Nasri *

    Having the intention of improving philosophers' theory about voluntary action, the proponents of Na'ini's school introduced two concepts of seeking (Talab) and sovereignty (Saltanah). One can see disagreement between philosophers and Na'ini's school on their theories about the origin of humans' will. According to Na'ini's school, the analysis of humans' free will, reveals that its root is their soul's sovereignty. Meanwhile, the examination of Allamah Jafari's thought shows that his theory about this problem differs from both philosophers and Na'ini's school. Based on his anthropological principles, he starts talking about determination and free will from humans' self-love and considers free will as the action and effect of the soul. Different souls mean different free will and personalities. Introducing a new definition for free will as an "I" who oversees the positive and negative aspects of an action, he discusses the role of "I" in originating free will and fulfilling a voluntary act.

    Keywords: Will ('Iradah), Free Will ('Ikhtiyar), Agent by Manifestation, To Seek (Talab), Sovereignty (Saltanah)}
  • احمد غفاری *

    یکی از مباحث مهم در الهیات بالمعنی الاخص، تبیین چگونگی فاعلیت حضرت حق است؛ آنچه به عنوان دیدگاه منتخب ملاصدرا از آثار این حکیم قابل درک است، نظریه فاعلیت بالتجلی است؛ طبق این دیدگاه خداوند متعال بر اساس علم به ممکنات، که عین ذات خداوند، بلکه عین علم به خود او است، فاعل بی واسطه ی همه ی موجودات امکانی است، بگونه ای که ممکنات، موجودات رابط بوده و تنها موجود اصیل، حضرت حق متعال است. با این وصف، ملاصدرا در برخی آثارش و در مبحث مرتبط با تبیین نوع فاعلیت الهی، فاعلیت بالعنایه را به عنوان دیدگاه منتخب خویش، معرفی می کند، حال آنکه فاعلیت بالعنایه دیدگاه منتخب فیلسوفان مشاء محسوب می شود. بکارگیری این اصطلاح، سبب این ابهام شده است که در نهایت، دیدگاه ملاصدرا چه تفاوتی با دیدگاه حکمای مشاء در نحوه ی فاعلیت الهی دارد. در این نوشتار، رویکردهای مختلف فلاسفه ی صدرایی: رویکرد حکیم سبزواری و حکیم زنوزی، رویکرد ملا علی نوری، و رویکرد استاد حسن زاده آملی، در جهت رفع این ابهام، طرح و بررسی انتقادی شده است، و در نهایت، راه حل حکیم ملاعلی نوری تقویت شده است. بر طبق رویکرد منتخب، فاعلیت عنایی همچون علم عنایی، اصطلاحی مختص به حکمت مشاء نیست، و مختصات حکمت مشاء همچون زیادت علم بر ذات، مقوم آن نیستند.

    کلید واژگان: فاعلیت الهی, فاعل بالعنایه, فاعل بالتجلی, زیادت علم الهی بر ذات, صدرالمتالهین}

    Explanation of God's agency is one of the most important topics in philosophical theology. The causality through self-manifestation (Fa'aliyyat Bi al Tajalli) is perceived as Mulla Sadra's chosen point of view in his works. According to it, God, based on his knowledge of the creatures, which is the same to essence of God, but is the same to his knowledge to Himself, is the immediate creater of all creations, so that the creations are Dependent Creatures in their essense, and God is the only original being. However, Mulla Sadra in some of his works, discribtes the theory of causality through providence (Fa'aliyyat Bi al inayat), that is considered as Peripatetic philosophers' view, as his chosen theory in circumstance of God's agency. So, using this term by Mulla Sadra has led to this ambiguity that wht's the ultimate view of Mulla Sadra in this issue, and what's the different between Mulla Sadra and peripatetic philosophers in this topic. This article has describsed the solutions suggested by Sadrai Philosophers, and finnaly, has chosed Mulla Ali's view as a correct. Based on chosen solution, the term of (Fa'aliyyat Bi al inayat) isn’t specific for peripatetic philosophers, and their specifics views, aren’t inherent of this term.

    Keywords: God's Agency, by Providence, by self-manifestation, otherness of divine Knowledge by God, Mulla Sadra}
  • مرضیه محمدعلیزاده*، رضا اکبریان
    نگارنده، در این پژوهش بر آن است که نظریات غزالی و نقد آن را بر اساس آرای صدرالمتالهین بررسی و تبیین کند. در این پژوهش، این مطالب بیان شده است: غزالی تبیین درستی از اراده انسان نداشته و فقط به ظواهر مستندات روایی و قرآنی تمسک جسته است؛ وی اراده انسان را منافی توحید خداوند و علم و قدرت الهی می داند و فقط درصدد اثبات اراده الهی است؛ از این حیث حتی اگر برای انسان سهمی از اراده قائل شود از توحید در خالقیت سوال می شود؛ به همین سبب مسئله جبر مطرح می شود. صدرالمتالهین، اراده انسان را یک عامل انسانی و یکی از شئون نفس می داند؛ همچنین او انسان را درباره افعال درونی خود فاعل بالتجلی می داند و اثبات می کند که اراده انسان هیچ گونه منافاتی با علم پیشین الهی و توحید افعالی ندارد. در فلسفه صدرالمتالهین ضرورت علی و معلولی هرگز منافی اراده انسان نیست. او فاعلیت و مرید بودن انسان را می پذیرد؛ در عین حال خداوند را فاعل قریب افعال او معرفی می کند.
    کلید واژگان: اراده انسان, اراده الهی, فاعل بالتجلی, غزالی, صدرالمتالهین}
    Marzieh Mohammad Alizade*, Reza Akbarian
    This paper seeks to investigate and explain Ghazzali's theories and criticize them on the basis of Mullah Sadra's views. Ghazzali does not present an accurate explanation of man’s free will and only resort to the outward aspects of Quranic and traditional documents. He regards that man’s freewill is incompatible with monotheism of God, divine knowledge and power and only seeks to prove God’s will. Thus, even if it is assumed that man has a share of free will, questions will arise about monotheism in creative power. For this reason, the issue of determinism is raised. Mullah Sadra, on the other hand, considers man’s free will as a human factor and something connected with soul. He also believes that man is an agent by self-manifestation in as far as his internal acts are concerned and proves that his free will does not contradict divine priori knowledge and unity of Divine Acts. In Mullah Sadra's philosophy, the necessity of cause and effect by no means contradicts man’s free will. He accepts man’s free will and authority, yet he considers God as the proximate agent of man's acts.
    Keywords: man's free will, divine free will, agent by self, manifestation, Ghazzali, Mullah Sadr}
  • سعید مقدس
    این پرسش به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروهی به سازگاری این دو باور دارند و دسته ای دیگر مختاربودن خدا را با وجوب اراده و فعل وی ناسازگار می دانند. سازگارگرایان با دو رویکرد کلی به دفاع از موضع خود می پردازند: در رویکرد نخست، پنج توجیه ارائه می دهند تا نشان دهند که واجب الاراده و واجب الفعل بودن خداوند، منافاتی با اختیار وی ندارد؛ در رویکرد دوم مدعی اند که قائل شدن به دیدگاه طرف مقابل، نتیجه نادرست راه یابی امکان به ذات واجب تعالی را به بار می آورد و رهایی از این نتیجه نادرست، ممکن نیست؛ مگر این که تفسیر سازگارگرایانه از اختیار باری پذیرفته شود. این دو رویکرد سازگارگرایانه از سوی برخی ناسازگارگرایان معاصر نقد شده است. در این مقاله پس از تبیین دیدگاه های سازگارگرایانه، به بررسی نقدهای وارد بر آن پرداخته ایم.
    کلید واژگان: واجب الاراده, واجب المشیه, اضطرار, جبر درونی, دواعی عین ذات, فاعل بالتجلی}
    Saeed Moghadas
    Are ‘Divine freedom’ and ‘necessity of His will and action’ compatible? There are two different answers to this theological question: compatibilism، which confirms the compatibility of these doctrines، and incompatibilism، which claims that those beliefs are incompatible. Compatibilists advocate their position through two distinct approaches; the first approach presents five reasons that why necessity of divine will and action are consistent with His freedom، while the second، without arguing directly، claims that incompatibilism implies attribution of contingency to God، so accepting compatibilism is the only way to avoid such a false consequence. These two approaches، however، have not been immune from the criticisms of contemporary incompatibilists. In this article I want to explain compatibilist views and review their contemporary criticisms.
    Keywords: necessarily willing, necessarily provident, coercion, inner determination, impulses identical to essence, agent, by, self, manifestation}
  • یحیی کبیر، حسین حجت خواه*

    برخلاف ارسطو که اصل پایه در دستگاه فلسفی خود را «تمایز مابعدالطبیعی میان ماده و صورت» قرار داده بود تا به تمایز میان محسوس و نامحسوس و به محرک نامتحرک برسد که فاعل طبیعی است، ابن سینا «تمایز مابعدالطبیعی میان وجود و ماهیت» را برگزید تا به تمایز میان واجب و ممکن برسد و فاعل الهی یعنی «علت فاعلی ایجادی» و وجود محض را، که خدای تعالی است ثابت کند. اما ملاصدرا اصل پایه در دستگاه فلسفی خود را «تقدم وجود بر ماهیت» یا «اصالت وجود» قرار داد و با بحث از حقیقت عینی وجود و مراتب تشکیکی آن، به جای بحث از مصادیق وجود و صدق مفهوم وجود بر آنها، مسئله «فاعلیت ایجادی» را تعالی بخشید.
    در این مقاله، پس از طرح اقوال مختلف در فاعلیت حق، در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که ابن سینا حق تعالی را فاعل بالعنایه به معنای اول می داند که صورت های ارتسامی زائد بر ذات و ماهیات متحقق در علم خود را به ماهیات موجود تبدیل می کند و لذا فاعلیت حق تعالی از نوع «ایجاد الشیء من شیء» است؛ اما ملاصدرا، در یک نظریه خداوند را فاعل بالتجلی و در نظریه دیگر، فاعل بالعنایه به معنای دوم می داند که علم عنایی او عین ذاتش است و خالقیت و فاعلیت را هم به این نحو می داند که عالم عبارت است از مجموعه ای از وجودات تعلقی و ربطی نسبت به وجود حق تعالی، که شعاع و جلوه ای از وجود اوست،پس «ایجاد الشیء لا من شیء» است.

    کلید واژگان: علت فاعلی, علت غایی, فاعل الهی, فاعل بالتجلی, فاعل بالعنایه, فاعل طبیعی, فاعلیت ایجادی}
    Yahya Kabir, Hosein Hojjatkhah

    In spite of Aristotle، who settled the fundamental basis of his philosophical system «the metaphysical difference between matter and form»، to reach the difference between sensible and nonsensory and to reach the unmoved mover that is natural agent، Avicenna chose «the metaphysical difference between existence and essence» to reach the difference between necessity and possibility and to prove the divine agent، namely creational agent cause and pure being that is Allah Almighty. But Mulla Sadra discussed about objective reality of existence and its gradational degrees، instead of discussion about extensions of existence and conformity of the concept of existence on them، to settle the fundamental basis of his philosophical system «primacy of existence over quiddity» or «principality of existence». This article، explains various views about agency of Allah Almighty and finally concludes that Avicenna believes in Allah Almighty as agent-by-foreknowledge in the first sense، but Mulla Sadra believes in Allah Almighty as agent by self-manifestation and، in his another view، as agent-by-foreknowledge in the second sense.

    Keywords: agent cause, final cause, natural agent, divine agent, agent, by, foreknowledge, agent by self, manifestation, creational agency, principality of existence}
  • سید محمد حکاک
    یکی از اصلی ترین مسائل خداشناسی، مسئله فاعلیت خداست. فاعلیت خدا- همانند فاعلیت هر فاعل دیگری- ربطی کامل به علم او به فعلش دارد که آن نیز یکی دیگر از اساسی ترین مسائل الهیات است. مسئله فاعلیت خدا از آغاز تکون فلسفه اسلامی مورد توجه فیلسوفان مسلمان بوده است. یکی از نظریه های غالب در این باب، نظریه فاعلیت بالعنایه است. ابن سینا قائل به این نظریه است و صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) آن را پذیرفته و تغییراتی در آن داده است. نظریه ای دیگر در این مبحث نظریه عرفاست.
    از نظر عرفا خدا فاعل بالتجلی است: فعل او ظهور اوست. حکیم ملاصدرا این نظریه را نیز پذیرفته است و بین آن با نظریه فاعلیت بالعنایه تعارضی نمی بیند. علامه طباطبایی نیز هردو نظریه را قبول دارد، نهایت آنکه در نظریه فاعلیت بالعنایه مورد قبول او اراده خدا به علم او برنمی گردد، بلکه از صفات فعل او محسوب است و این، بارزترین تفاوت بین رای او و رای ملاصدرا در این باب است.
    کلید واژگان: ملاصدرا, علامه طباطبایی, فاعل بالعنایه, فاعل بالتجلی, علم, اراده}
    Allamah Tabatabai, Seyyed, Mohammad Hakkak
    One of the main theistic questions is the question of God's agency. His agency, like the agency of any other agent, is completely related with his knowledge of his action, which is another main question in theology. God's agency has been recognized by Muslim philosophers from the very first creation of Islamic philosophy. One of the main theories in this regard is the theory of agent-by-foreknowledge. One of the believers of this theory is Ibn-Sina. Molla-Sadra has also accepted it and has changed some parts of it. The theory of the mystics is another theory posed in this regard. They believe God is agent-by-self-manifestation; His action is his manifestation. Molla-Sadra has accepted this theory as well and believes there is no contradiction between this theory and the theory of agent-byforeknowledge. Allamah Tabatabai has accepted the two theories as well; yet in his accepted theory of agent-by-foreknowledge, God's will does not return to his knowledge rather his will is an active attribute. This is the main difference between his theory and Molla-Sadra's theory in this regard.
    Keywords: Molla, Sadra, Allamah TabatabaI, agent, by, foreknowledge, agent, by, self, manifestation, knowledge, will}
  • مهدی زمانی
    بحث درباره علم خداوند از مهمترین مسائل فلسفه والهیات است. فلاسفه بزرگ در مورد علم خداوند نسبت به ذات خود واشیاء آراء متخالف ومتضادی ابراز نموده اند. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از متون اصلی آثار افلاطون نظر وی درباره علم الهی بررسی شود. برهمین اساس بخشهایی از محاورات پارامنیدس،سوفسطایی، جمهوری وتیمائوس گزینش شده ومورد تفسیر وارزیابی قرار گرفته است. در این میان ضمن اشاره به نظرات مفسران آثار افلاطون به تفسیر نو افلاطونیان توجه بیشتری شده است.
    مطلب مهم دیگری که در مساله علم الهی مطرح می شود، نحوه فعل خداوند ورابطه آن با علم الهی است که تلاش گردیده تا با توجه به محاوره تیمائوس، نظر افلاطون در مورد نوع فاعلیت خداوند توضیح داده شود. علاوه بر این نسبت ایده خیر با عالم مثل ودمیوژر، جایگاه عالم مثال، علل شش گانه و انگیزه آفرینش هستی از جمله مسایلی است که در خلال بحث از نحوه علم ونوع فعالیت خداوند مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: علم الهی, عالم مثال, ایده خیر, دمیوژر, فاعلیت خداوند, فاعل بالتجلی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال