به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فیض حق » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فیض حق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قدرت الله قربانی*
    انسان شناسی عرفانی از مهم ترین ویژگی های اندیشه مولوی در مثنوی معنوی است. از این رو یکی از تلاش های او بررسی دو بعد اساسی مادی و معنوی انسان، بالاخص بعد روحی و معنوی و تاثیر آن در آینده و سرنوشت وی است. به همین دلیل مولوی انسان را بواسطه داشتن صفاتی چون عقل، اختیار، آزادی و عشق از دیگر موجودات امتیاز می دهد و این را نشانه عظمت وی در جهان هستی دانسته و او را اشرف مخلوقات و خلیفه خدا می داند که یکی از ویژگی های اساسی وی کمال جویی است. در انسان شناسی عرفانی مولوی، انسان کامل، بالاخص با نظر به ویژگی های کمال جویی انسان، مرکزیت می یابد. از این رو او ابعاد گوناگون وجودی، معرفتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی انسان کامل را بررسی می کند. از جهت وجودی، انسان کامل کسی است که به کمال حقیقی نائل شده، فانی در حق، باقی به حق، بی نیاز مطلق از غیر، دارای قدرت تصرف در جهان، صاحب مرتبه وساطت و شناخت، و دارای حق و وظیفه دستگیری و نجات بشر است؛ چرا که به امر حق می تواند در سرنوشت آدمی دخالت کند. از جهت معرفتی قوای شناسائی او به تکامل رسیده، از حکمت و عقل بحثی گذشته و به عقل شهودی و کلی رسیده، به اسرار الهی رسیده است. و نیز در چهارچوب معیار های شریعت گام در طریقت الهی نهاده تا به حقیقت نهایی رسیده است. از این رو موفق به رهبری و هدایت آشکار و نهان در قالب نبوت، ولایت و امامت در هر زمانی است تا واسطه فیض حق با خلق باشد و آنها را به سعادت حقیقی برساند.
    کلید واژگان: انسان کامل, روح, بدن, کمال جویی, حق, اختیار, اوصاف وجودی, اوصاف معرفتی, شریعت, حقیقت, ولایت, فیض حق}
    Qodratullah Qorbani*
    Mystical anthropology is one of the most significant virtues of Mowlavi's thought in his famous book, Mathnavi. Hence, one of his attempts is to study two human's material and spiritual dimensions and their effects. Mowlavi distinguishes human from other beings due to his/her virtues like reason, freedom, freewill and love, and considers for him/her a high position and as the most noble creature and God's caliphate that seeking perfection is one of his/her basic tendencies. In Mowlavi's mystical anthropology perfect human finds central place due to his/her higher virtues. Mowlavi studies perfect human from ontological, epistemic, moral, political and social aspects. From ontological aspect, he/she is who has get the final real perfection, and can guide people, and from epistemic one, has completed his/her faculties and passed discursive philosophy and reached intuitive one. Also, he/she has traveled to divine paths in order to get last reality, and hence, has achieved to guide people in the form of Prophethood, Imamate, Mystical Guardianship in every time and can be as divine intermediary.
    Keywords: Perfect Human, Spirit, Body, Seeking Perfection, Ontological Aspects, Epistemic Aspects, Religion, Reality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال