به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فیلسوف » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فیلسوف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ثریا سلیمانی، عباسعلی منصوری*

    < p dir="RTL">محمد بن زکریای رازی یک از چالش برانگیز ترین شخصیت ها در تاریخ علم در جهان اسلام است. صرف نظر از چالش در مورد آراء فلسفی، طبی یا دینی او، یکی از چالش های دامنه دار نسبت زکریا با اندیشه فلسفی و جایگاه و مقام او در فلسفه است. از یک سو برخی مهمترین بعد شخصیت علمی رازی را بعد طبی او می دانند و تاملات رازی در فلسفه و الهیات را نوعی فضولی و خروج از حد شخصیت علمی اش قلمداد می کنند و از سویی دیگر برخی ضمن اذعان به مقام بزرگ رازی در طب، مهمترین وجه شخصیت علمی رازی را دیدگاه های فلسفی- الهیاتی او می دانند؛ به گونه ای که او را در آزاداندیشی و عقل گرایی با دانشمندان عصر روشنگری مقایسه می کنند و حتی او را یگانه فیلسوف در جهان اسلام می دانند. مطالعه آثار به جای مانده از رازی نشان می دهد که تفاوت رازی با سایر فلاسفه نه در فاصله داشتن او از اندیشه فلسفی بلکه در روش و آراء خلاف مشهور وی در مباحث فلسفی و الهیاتی است. شواهد و ادله کافی برای فیلسوف نامیدن محمد بن زکریای رازی وجود دارد که در متن مقاله سعی شده است این شواهد با تفصیل بررسی شوند. از جمله:کثرت و تنوع تالیفات رازی در فلسفه و الهیات، نگاه انتقادی رازی به فلاسفه پیش از خود، گذر از مرحله شرح آراء دیگران و رسیدن به مقام نظریه پردازی، تصریح و تاکید مکرر رازی بر اهمیت و ضرورت فلسفه ، پیگیری صادقانه و مجدانه پرسش های بنیادی، آزاداندیشی و خروج از سیطره مشهورات و...

    کلید واژگان: محمد بن زکریای رازی, فیلسوف, فلسفه, متطبب فضولی, السیره الفلسفیه}
    Soraya Soleimani, Abbas Ali Mansouri *

    Muhammad ibn Zakaria al-Razi is one of the most challenging Thinkers in the history of science in the Islamic world that the challenge to his character and views has continued since his life. Regardless of the challenge of his philosophical or medical views or lifestyle, one of these wide-ranging challenges is the discussion of Zakaria''s relationship with philosophical thought and his place and position in philosophy. On the one hand, some consider the most important aspect of Razi''s scientific personality to be his medical dimension, and consider Razi''s thoughts on philosophy and theology as an exaggeration of his scientific personality and On the other hand some, while accepting his position in medicine , consider the most important aspect of Razi''s scientific personality to be his philosophical-theological views In such a way that he is compared to the scientists of the Enlightenment in free thought and rationalism, and he is even considered the only philosopher in the Islamic world. Now that the passage of time has made it easier to make biased judgments, the study of Razi''s surviving works shows that there is enough evidence (including: Razi''s self-defense, the multiplicity of philosophical writings, the presentation of novel ideas, etc.) To call the Muhammad ibn Zakaria al-Razi as a philosopher and his difference with other philosophers is not in his distance from philosophical thought, but in his method and dissenting views on philosophical and theological issues. Now that the passage of time has made it easier to make biased judgments, the study of Razi''s surviving works shows that there is enough evidence (including: Razi''s self-defense, the multiplicity of philosophical writings, the presentation of novel ideas, etc.)to call the Muhammad ibn Zakaria al-Razi as a philosopher And his difference with other philosophers is not in his distance from philosophical thought, but in his method and dissenting views on philosophical and theological issues.

    Keywords: philosopher, philosophy, Muhammad ibn Zakaria al-Razi, Al-Sira Al- falsafiah}
  • فردین جمشیدی مهر*، علیرضا کهنسال، علی صالحی اردکانی
    افضل الدین غیلانی یکی از شاگردان برجسته حکیم ابوالعباس لوکری است که با واسطه بهمنیار از شاگردان ابن سینا به شمار می رود. او فلاسفه بزرگی را تربیت نموده که سلسله شاگردانش با دو واسطه به خواجه نصیرالدین طوسی می رسد. در مقابل فریدالدین غیلانی معاصر با افضل الدین غیلانی از همفکران و هم مسلکان غزالی است که مخالفت و اعتراض خود نسبت به فلسفه و فلاسفه را در کتابی با عنوان حدوث العالم  منعکس نموده است. برخی از اصحاب قلم، این دو شخصیت متفاوت و متمایز را یکی دانسته و به دنبال آن، قضاوت های نادرستی کرده اند. در این نوشتار که به شیوه اسنادی و با تحلیل منطقی به تحریر درآمده است، با شواهدی چند، تمایز شخصیت علمی و فردی افضل الدین و فریدالدین غیلانی تبیین می گردد. از جمله این شواهد مبتنی بر سال های عمر فریدالدین که در آثار خود به مناسبت ذکر کرده و نیز شواهدی از محتوای کتاب حدوث العالم است که می تواند احتمال دوگانگی غیلانی فیلسوف از غیلانی متکلم را قوت ببخشد.
    کلید واژگان: افضل الدین غیلانی, فریدالدین غیلانی, مخالفان فلسفه, فیلسوف, متکلم}
    Fardin Jamshidi Mehr *, Alireza Kohansal, Ali Salehi Ardakani
    Afzal –al-Din Ghilani was a prominent student of Abul Abas lokari and through Bahmanyar is considered as one of the Avicenna’s students. He has educated great philosophers and the series of his students with two intermediaries leads to Khajih Nasir – al – Din Tousi. On the contrary Farid –al-Din Ghilani – who is contemporary with Afzal –al-Din Ghilani – is like minded and comrade with Ghazali that has expressed his opposition and protest to philosophy and philosophers in his book; Hodous –al-Alam. Some of writers have unified these two distinct and different characters and judged incorrectly. In this article, which has been written in a documentary manner and with logical analysis,, According to some evidence, it will be explained that Afzal –al- Din and Farid –al- Din Ghilani are two scientific and personal characters. Among these evidences are based on the years of Fridaldin's life, which he mentioned in his works on occasion, as well as evidences from the content of the book Hudood al-Alam, which can strengthen the possibility of the philosopher Ghilani duality from the theologian Ghilani
    Keywords: Afzaluddin Ghilani, Farid al-Din Ghilani, opponents of philosophy, philosopher, Theologian}
  • مهدی مشکی

    علما سه امر را به عنوان ملاک تمایز علوم ذکر کرده اند: موضوع، روش و غایت. هدف از این تحقیق که با روش تحلیلی توصیفی انجام شده، یافتن تمایز فلسفه با دیگر علوم است. یافته مهم این پژوهش این است که اولا ملاک تمایز فلسفه با دیگر علوم موضوع است نه روش؛ ثانیا در سخنان قدمای فلاسفه نیز سخنی نیافتیم که نظر آنها در ویژگی و ملاک فلسفه روش عقلی باشد؛ ثالثا فلسفه اسلامی فلسفه ای است که در مبانی و تبیین موضوعش از وحی تغذیه کرده است.

    کلید واژگان: سوفیا, فیلسوف, فلسفه مدرن, فلسفه اسلامی, حکمت}
    Mahdi Meshki

     The scholars have mentioned three things as the criteria for distinguishing sciences: the subject matter, the method, and the purpose. The present study, conducted through an analytical-descriptive method, aims at finding the distinction between the philosophy and other sciences. The important finding of the study is that, firstly, the criterion for distinguishing philosophy from other sciences is the subject matter, not the method. Secondly, we found nothing in the statements of early philosophers to the effect that the feature and the criterion of the philosophy is the rational method. Thirdly, the Islamic philosophy is the philosophy nourished by revelation in its foundations and explanation of its subject matter.

    Keywords: Sophia, philosophy, modern philosophy, Islamic philosophy, theosophy}
  • میکائیل رسولزاده
    آرمانشهر در اصطلاح، یعنی جامعه یی که دارای ساختاری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و... باشد که بتواند حداکثر اعضای تابع خود را به حداکثر سعادت ممکن برساند. در واقع، نگارش آثار آرمانشهرگرایانه از این جهت نیست که نویسندگان این آثار امیدوار به تشکیل چنان ساختاری در کشور خود یا در سرزمینی دیگر باشند، بلکه بقول افلاطون، این آثار بمنزله الگویی هستند که کشورها هرچه از آنها استفاده کنند، بیشتر به هدف خود در سعادتشان میرسند. آرمانشهرگرایی با افلاطون آغاز شد و فلاسفه دیگر چه در جهان اسلام و چه در غرب، آن را دنبال کردند. در اینجا قصد نداریم به آرمانشهرپردازان مهم تاریخ فلسفه بپردازیم، بلکه هدف عمده ما نگرشی بر تربیت کودکان در آرمانشهرهای مصلحان و فیلسوفان است. براساس آنچه بحث کنندگان از امر تربیت گفته اند، مدلول تربیتی دو معنا دارد؛ یکی معنای عام و دیگری معنای خاص. آرمانشهرگرایان تاکید بسیار زیادی بر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در هر دو معنا دارند و بر آن بعنوان وسیله عمده ایجاد تغییرات اجتماعی تکیه میکنند. آراء تربیتی افلاطون، ارسطو، آگوستین، فارابی، توماشو کامپلانا، توماس مور بعنوان نمایندگان شرقی و غربی تعداد پرشمار آرمانشهرگرایان مورد بررسی قرار گرفته است. اغلب آرمانشهرها از یک اصول کلی و منطقی پیروی میکنند؛ اتوپیاهای غربی در پاره یی از نکات جزئی، مانند دین و نوع نگاه آنها نسبت به انسان و خدا و... با آرمانشهرهای شرقی متفاوتند. در پایان ذکر این نکته خالی از فایده نیست که اغلب معنویت و الهی بودن، جان کلام مدینه های فاضله شرقی است؛ در حالی که مادیت و صرف زمینی و خاکی بودن، جان کلام اتوپیاهای غربی است و این امر در نگرش ایشان در تربیت کودکان نیز مشهود است. در کل آرمانشهرگرایی تاکید بسیار زیادی بر آموزش و پرورش دارد و بر تعلیم تربیت بعنوان وسیله عمده ایجاد تغییرات اجتماعی آرام تاکید میکند.
    کلید واژگان: تربیت, کودک, آرمانشهر, مصلح, فیلسوف}
    Mikaeil Rasoul Zadeh
    By utopia it means a society that enjoys certain political, economic, social, and educational structures; a society that can lead the maximum number of its members to maximum happiness. As a matter of fact, by writing utopian books, the authors are not aimed at erecting such utopia in their country or in other country. According to Plato, these works are considered to be just like patterns that all countries can benefit from them and following which attain their happiness. Utopianism first was developed by Plato and then other philosophers in the world of Islam and Christianity followed him. Here we are not going to deal with the well known figures in the field of utopian in the world, but rather intend to cast some light on the training of children in the utopia of reformers and philosophers. Based on the studies made on training, the signification of training has two meanings: general and particular meaning. Both meanings stress heavily on the importance of training of children and youth and consider it as a means of bringing about changes in a society. In this article the views of the Eastern and Western philosophers like Plato, Aristotle, Augustine, Farabi, Tomasho Kampalana, and Thomas More on the notion of utopia have been studied. Almost all of them followed the same universal and logical principle. In certain issues such as religion, man, and God there are certain differences between the Western and the Eastern utopias. To sum up, while spirituality and divinity constitute the gist of Eastern utopia, the Western utopia stresses on materiality and corporeality and this point is palpable in their training of children. On the whole, utopians strongly stress on education and training and look at training as a chief factor behind any peaceful social change.
    Keywords: training, child, utopia, reformer, philosopher}
  • فرهاد زیویار، ابراهیم مجیدی، امیر اعتمادی بزرگ
    مدینه فارابی بر انطباق فلسفه و دین استوار است و بخش عملی دین همان است که کلیاتش در فلسفه عملی بیان شده است. مدینه ابن سینا نیز مدینه ای است واقعی که به شریعت پیامبر (ص) تکیه دارد. حال مدینه ابن رشد چه ویژگی ای دارد؟ بر چه استوار است و در آن شرع چه جای گاهی دارد؟ در واقع، اگر اساس مدینه فارابی بر تقارن است و اساس مدینه ابن سینا بر شریعت، مدینه ابن رشد بر چه اساس و بنیادی شکل گرفته است؟ در این مقاله با توجه به نظام فلسفی ابن رشد سعی شده است تا به جای گاه شریعت در فلسفه سیاسی او پرداخته شود. این اندیشمند، با توجه به افق فکری خود یعنی تمدن اسلامی، در شرح جمهوری مدینه فاضله افلاطون را در افق تمدن اسلامی مورد خوانش قرار می دهد و پیامبر (ص) را بنیان گذار آن معرفی می کند. او بین شریعت و قانون انسانی تضادی نمی بیند و ضمن این که شریعت را در تحقق فلسفه موثر می پندارد، فلسفه را نیز در چنین جامعه ای از فهم شرعی برخوردار می داند
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: ابن رشد, شریعت, فلسفه سیاسی, مدینه فاضله, فیلسوف, پیامبر}
  • ایمان شفیع بیک *
    این مقاله تبیینی است از دگرگونی دیدگاه افلاطون نسبت به معنای «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدون در مقایسه با آثار پیشین او. فایدون تاویل افلاطون از زندگی و فلسفه و مرگ سقراط بر اساس آموزه های فرجام شناختی اورفیوسی و فیثاغورثی است. او در خلال این تاویل، بدبینی معرفت شناختی خویش و راه برون رفت از آن را بازمی گوید. او سقراط را نمونه ی آرمانی فیلسوفی می شناسد که با پی بردن به جهل خویش و موانع کسب معرفت در این جهان، روح خود را از دلبستگی های مادی پاک و وارسته و آماده ی پرگشودن از زندان جسم ساخته است، تا بتواند در ساحت برین نامادی به معرفت نائل آید. بدین سان، افلاطون به تعریف خاص خود از «فلسفه» و «فیلسوف» دست می یابد. بر اساس تعریف او، فلسفه راه رستگاری، و فیلسوف کسی است که در جست وجوی معرفت خود را آماده ی مرگ و رستن از جهان می سازد.
    کلید واژگان: افلاطون, سقراط, فایدون, فلسفه, فیلسوف, معرفت}
    Iman Shafibeik*
    This article is an attempt to show that how the meanings of the words “philosophy” and “philosopher” change in Plato’s Phaedo in comparison with his early Socratic dialogues. The Phaedo is Plato’s interpretation of Socrates’ life, philosophy and death, in light of Orphic and Pythagorean eschatological doctrines. In this interpretation, Plato reveals his problem of epistemological pessimism and proposes its solution. He regards Socrates as the ideal philosopher, being aware of his own ignorance and the epistemic obstacles of this world, becomes capable to purify his soul from the human and corporeal concerns and make the soul ready for flying out of its bodily prison, so that the soul could gain pure knowledge in the supreme and divine realm of immateriality. Thus, Plato provides his own definitions of the words “philosophy” and “philosopher” in the Phaedo, according to which “philosophy” is the way of purification and salvation of the soul, and the “philosopher” is the one who is willingly training for dying in order to release his soul from confines of the mundane world in search of pure knowledge.
    Keywords: Plato, Socrates, Phaedo, philosophy, philosopher, knowledge}
  • مرتضی بحرانی*
    خوانش های مختلفی از آثار و رساله های افلاطون و به ویژه نسبت آن ها با جمهور شده است. در این میان، رساله های مرد سیاسی و سوفسطایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. افلاطون در سوفسطایی می نویسد: «اگر فرصتی دست داد روزی دیگر فیلسوف را دقیق تر تماشا خواهیم کرد. اکنون بگذار به دنبال سوفسطایی بگردیم». این گزاره باعث شده که عده ای از شارحان افلاطون به دنبال اثر مفقود شده وی در باب «فیلسوف» باشند. اما آیا این گزاره به راستی به معنای آن است که افلاطون قصد رساله ای مستقل با نام «فیلسوف» داشته است، به ویژه از آن جهت که او پیش از این، مرد سیاسی را تالیف کرده بود؟ در این پژوهش، ضمن تبیین آرای مختلف شارحان افلاطون در خصوص نسبت مرد سیاسی و سوفسطایی، به این نکته پرداخته می شود که امکان منطقی تالیف رساله ای مستقل به نام «فیلسوف»، در کنار (و پس از) تالیف مرد سیاسی و سوفیست، منتفی بوده است؛ چرا که افلاطون با تالیف این دو هم پرسه، «فیلسوف» را نیز تعریف و تالیف کرده است و مولفه های شخصیتی فیلسوف را به ویژه با عطف توجه به کارویژه سیاسی او، برشمرده است. در این مقاله، با توسل به منطق درونی اندیشه افلاطون، برای این ادعا از وجوه مختلف، استدلال شده است.
    کلید واژگان: افلاطون, مرد سیاسی, سوفیست, فیلسوف, وحدت (این همانی)}
    Morteza Bahrani*
    There have been different readings of Plato’s works and treatises, especially in relation to “Republic”. Among them, treatises of this statesman and sophist are of special importance. Plato, in “Sophist”, writes that he would have a sufficient inquiry on “Philosopher” in a near future. This statement has led some researchers to look for Plato’s lost book on the “philosopher”. Does the statement really mean that he had in mind to write the book “Philosopher” especially considering the fact that he had written the “Statesman” before this? This paper, by focusing on the different readings, studies the relationship between “Sophist” and “Statesman”, and claims that writing of an independent treatise by Plato, under the name of “Philosopher” was not what he intended to do. In fact, by writing “Sophist” and “Statesman” he had characterized “Philosopher” to his readers. All the characteristics of the “Philosopher” are available in the previous treatises. This article drawing on the internal logic of Plato’s thought, this claim has been investigated from different perspectives.
    Keywords: Plato, Sophist, Statesman, the Philosopher, the Unity}
  • سیدمحمدتقی چاوشی، سیدآصف احسانی
    فارابی در طرح سیاسی خود، به دنبال اجرای همان پروژه متافزیکی خویش در عرصه حیات بشری است. سیاست، جزء جدایی ناپذیر حیات انسان است و تنها پروژه سیاسی که امکان خوشبختی و سعادت افراد بشری را در حیات دنیوی و اخروی فراهم می نماید، سیاست فاضله و برپایی اجتماع فاضل خوانده می شود. از منظر فارابی، سیاست به معنای تربیت و پرورش مردمان مدینه فاضله است و برای تحقق اهداف رئیس اول مدینه، عمل می نماید. هدف از تادیب شهروندان مدینه، برپایی نظم الاهی در مدینه انسانی اعلام شده است. در واقع، سعادت فقط در چهارچوب و محدوده قانون و نظم خداوند، قابل دستیابی است. از این رو، فیلسوف نبی به عنوان رئیس و خداوندگار مدینه، به دنبال تدبیر سیاسی حقیقت و پیاده کردن نظم و ناموس الاهی در عرصه زندگی انسانی است. بدین سان، در مدینه فاضله، افق و چشم اندازی نسبت به حقیقت و وجود فراروی باشندگان آن گشوده می شود و انسانیت انسان در آن قوام می یابد. از دیگر سو، مدینه فاضله به مثابه روشنگاه وجود عمل می کند؛ این مدینه تنها عرصه و ساحتی است که وجود در آن ظهور کرده، تجلی می یابد.
    کلید واژگان: سیاست, تربیت, اجتماع, مدینه فاضله, فیلسوف, نبی}
    Seyed Mohammad Taqi Chavoshi, Seyed Asef Ehsani
    In his political plan, Farabi sought to administer his metaphysical project in the human world. Politics is an inseparable part of human life and the only political project that can ensure mankind’s welfare and felicity in his worldly and otherworldly life is the Utopia politics which is based on Utopia. From Farabi’s perspective, politics is synonymous with educating and nurturing the people in Utopia and it works to realize the goals of the ruler of Utopia. The purpose of educating the people of the city has said to be the establishing of a Divine order in the human city. In fact, felicity is held to be achievable only within the framework and the zone of Allah’s law and order. Therefore, the philosopher-prophet, as the ruler of the city, seeks the political administration of the truth and also to administer the Divine commandment and order in the human life. Thus, a new horizon and perspective towards the truth and existence is opened towards the residents of the Utopia and the humanity of mankind is consolidated there. On the other hand, Utopia works like the illumination of the existence; it is the only arena in which existence is realized and manifested.
    Keywords: Politics, Education, Community, Utopia, Philosopher, prophet}
  • محمدحسین فاریاب
    خداوند از سویی، موجودی ثابت و تغییرناپذیر است که زمان و مکان و موجودات مکانی و زمانی در او تاثیری نمی گذارند و از سوی دیگر، عالم به جزئیات است؛ جزئیاتی که متغیر بوده و در نگاه نخست، تغییر در آنها موجب تغییر در علم و در نتیجه در ذات خدا خواهد شد. اینکه آیا علم خدا به جزئیات با تغییرناپذیری علم خدا و سپس ذات خدا سازگار یا ناسازگار است، مسئله مهم این نوشتار است.
    نگارنده بر آن است تا به بررسی این مسئله در آثار مشاهیر فلسفه و کلام بپردازد که چگونه از سویی، خداوند را موجودی تغییرناپذیر دانسته و از سوی دیگر، او را عالم به جزئیات معرفی کرده اند. بر اساس مهم ترین یافته های این تحقیق، راه حل هایی مختلف بر اساس رویکردهایی متفاوت از سوی مشاهیر فلسفه و کلام ارائه شده است. به نظر می رسد جنجالی ترین دیدگاه میان فلاسفه، دیدگاه ابن سینا بوده است، ضمن آنکه نظریه فاضل مقداد را باید سرفصلی تازه در مسئله علم خدا در کلام اسلامی به شمار آورد.
    کلید واژگان: علم, فیلسوف, متکلم, علم خدا به جزئیات, تغییرناپذیری}
    Mohammad Hussein Faryab
    God is a constant and invariable Being who is not influenced by time and place or spatial-temporal existing objects or creatures. On the other hand, He is fully aware of the particulars which are variable and whose change will, at the first glance, lead to change in God's knowledge and then in His essence. The present paper is mainly concerned with whether or not God's knowledge of the particulars is compatible with invariability of God's knowledge and essence of God.The researcher tries to examine how the works of famous philosophers and theologians consider God as an invariable Being on the one hand and as aware of the particulars, on the other hand. The most important research findings show that famous philosophers have proposed different solutions based on different approaches. It seems that Avicena's view is the most challenging view of these philosophers. Furthermore, Fazil Miqdad's view should be considered a new headline in the subject of God's knowledge in Islamic theology.
    Keywords: knowledge, philosopher, theologian, God's knowledge of the particulars, invariability}
  • محمد اکوان*، مجید پیرهادی
    افلاطون نخستین فیلسوفی است که اندیشه های سیاسی خود را در یک نظام سنجیده ی فلسفی بیان می کند. گواه این سخن دو اثر مهم او یعنی جمهوری و قوانین است، که در آنها می توان اندیشه های سیاسی او را دریافت. نوشته های سیاسی او نشانگر آن است که زندگی وی به عنوان فیلسوفی بزرگ، هیچگاه از سیاست و اجتماع دوران خود دور نبوده است. آمیختگی سیاست، متافیزیک، اخلاق و تربیت، در آثار افلاطون نشان می دهد که او در دوره ای پر کشاکش و مهم، در مسائل سیاسی و اجتماعی بوده است. از آنجا که هیچ اندیشه ای بدون گذر کردن از تنگناها و مجراهای تاریخی پدید نمی آید، سعی بر آن است که تاثیرات دوران پر افت و خیز و شکوفای یونان، یعنی قرن پنجم ق م را، بر اندیشه های سیاسی افلاطون بررسی نماییم. چراکه شناخت عوامل تاثیرگذار بر اندیشه ی یک فیلسوف، در فهم پژوهشگر برای یافتن جریان های تاریخی کمک خواهد کرد.
    کلید واژگان: سیاست, اجتماع, عدالت, برابری, مطلق, فیلسوف, تربیت, حکومت}
    Mohammad Akvan*, Majid Pirhadi
    Plato is the first philosopher who states his political views in a sound philosophical system. The testimony to this statement is his two important works, i.e. Republic (Politeia) and Laws (Nomoi) in which one can trace his political views. Plato’s political writings indicate that his life as a great philosopher has never been devoid of the political and social issues of his time. The fusion of politics, metaphysics, ethics and education in Plato’s works demonstrate that he was involved in political and social problems in an important and eventful period. Since no thought is created without passing through the historical bottlenecks, an attempt is made here to examine the impacts of Greece’s eventful and flourishing period, i.e. the fifth century B.C., on Plato’s political views as the recognition of the effective factors influencing the views of a philosopher which will help the researcher understand the historical trends.
    Keywords: politics, community, justice, equality, absolute, philosopher, education, government}
  • مجید صدرمجلس
    نوشته حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضه (the Digression) افلاطون در محاوره ثئای تتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوه های زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه می پردازد. ضمن متن، نخست به این پرسش پرداخته ایم که چگونه بحث در ماهیت معرفت به مبحث معترضه می انجامد. ثانیا، رئوس برجسته خود مبحث معترضه را با ارجاع به بعضی محاورات، بررسی کرده و سرانجام بر اساس بحثهای طرح شده، به نقش مبحث معترضه در متن محاوره نیز نگاهی افکنده ایم.
    مبحث معترضه، افزون بر محتوا، در ظاهر امر نیز با محاوره ثئای تتوس منافاتی کلی ندارد. چون افلاطون به صورت طبیعی و نه تصنعی از استدلال ناظر بر داناتر بودن عده ای نسبت به برخی دیگر است که به مبحث معترضه راه می یابد. محتوای مبحث نیز با روح تعالیم افلاطونی مغایرتی ندارد. هر چند مبحث معترضه تصریحا یا تلویحا به وجود مثل اشارت دارد اما محاوره با تکیه بر محسوسات جزئی به نتیجه سلبی می رسد. لیکن با توجه به مبحث معترضه، پیام اصلی محاوره این است که بدون وجود مثل، تعریف معرفت ناممکن است.
    کلید واژگان: افلاطون, فیلسوف, سخنور, مبحث معترضه, امور بالطبع و امور قراردادی}
    Dr. Majid Sadrmajles
    The “Digression” in Plato’s Theaetetus (172-177) compares between philosopher’s life and orator’s of which I’m going to render an analytic report. There are some questions: how and why Plato’s discussion on the general definition of “Knowledge” is led to the “Digression” and what are the key themes of it? What is the role of the “Digression” in the Theaetetus? The “Digression”, apparently and besides the content, not conflicts with the whole of the Theaetetus. Because Plato, naturally and not conventionally, transits to the “Digression”, from the process of a judgment on the superiority of some people to others. After all, the content of “Digression” is in consistence with Plato’s doctrines. The apparent conclusion of the Theaetetus, relying on the individuals, is negative. However, the “Digression”, explicitly or implicitly, refers to the previous existence of the Forms. But, regarding to the “Digression”, the impossibility of the definition of “Knowledge” without universal Forms is the important message of the Dialogue.
    Keywords: Plato, philosopher, orator, the “Digression”, natural things, conventional things}
  • Mohammad Hosein Bayat
    The main aim of this paper is considering and criticizing knowledge, will and power of God and human from the viewpoint of philosophers and theologians. The paper has three sections: The first section is devoted to some preliminary definitions; in the second section, I explain and criticize views of some philosophers and theologians about knowledge, will and power of God and human; and in the third section, I conclude the preferred views about the mentioned topics.
  • احمد رضایی
    آثار ادبی هر قوم و ملتی نشان دهنده سیر فکری آنهاست، و تحلیل این آثار می تواند از جنبه های مختلف کمک شایانی به روشن شدن این روند کند. اندیشه فلسفی در ایران، خصوصا از قرن پنجم به بعد، به ویژه پس از تالیف تهافت الفلاسفه غزالی، وارد مرحله جدیدی شد و رو به افول نهاد؛ بررسی آثار فکری این دوره، بیان کننده سرنوشت تلخ فلسفه و فلاسفه در آن روزگار است. خاقانی یکی از سردمداران ستیز با فلسفه و فلاسفه در آن دوره است، و شاید بتوان گفت که در تاریخ ادبیات ایران از این حیث بی نظیر است. وی به تاسی از اندیشه های زمانه، به ویژه آراء و افکار امام محمد غزالی، ضمن تازش به فلسفه و فیلسوف، خصوصا افلاطون، ارسطو و پیروان آنان، تقسیم بندی صوفی مآبانه ای از عقل ارائه می دهد: عقل جهان طلب و عقل خدا پرست. از دید وی عقل تنها در معنای اخیر به کار می رود و هر تفسیر و معنایی جز این، نکوهیده و مذموم است. در این مقاله می کوشیم با استناد به نمونه هایی از تازش خاقانی بر فیلسوفان و ذم آنان، در دیوان اشعار وی، دیدگاه او را درخصوص فلسفه و فیلسوفان بررسی کرده و سپس، با توجه به دیگر متون، نگرش او را در خصوص عقل و انواع آن بیان کنیم.
    کلید واژگان: فلسفه, فیلسوف, عقل, خاقانی شروانی}
    Ahmad Rezaei
    The literary works of any nation reveal the trend of its thoughts and wisdom; analyzing the literary works from different perspectives, therefore, contribute to showing this trend. The philosophical thought in Iran entered a new era or “declining stage”, especially after the fifth century onward, particularly marked with the writing of Tahafot-al-falasefe. Indeed, analyzing the intellectual works of this era shows the destiny of philosophy and philosophers of this period. Khaghani leads those opposing philosophy and philosophers in Persian poetry, who can be considered as unique and unprecedented.Looking at the intellectual background of Khaghani’s era and the effect thereof on his viewpoints, this study investigates philosophy and philosophers from his point of view, citing a number of the instances of his philosophical “combat” and challenging the philosophers by him. The study then deals with Intellect with regard to other texts. It leads to the conclusion that Khaghani has dealt with wisdom from two perspectives: the spiritual wisdom and the material one. In fact, he has equated wisdom with the heart and spirit. So, in spite of what is prevalent, not only has he not devaluated, but praised it as well. The Intellect looked down upon by Khaghani is against the spirit; It is not the spiritual wisdom.
  • مرتضی پویان
    در این مقاله می کوشیم با استناد به آثار خود علامه بررسی کنیم که آیا او در حقیقت یک متکلم است، یا یک فیلسوف. بر اساس این پژوهش، فقط در هشت مورد علامه در مواجهه با فلاسفه آراء متکلمین را بر فلاسفه ترجیح داده است. البته سه مورد از آنها مخدوش بوده و متکلم خواندن علامه موجه نیست. همچنین بیست و یک مورد از مواردی که علامه در رویارویی با آراء کلامی، نظرات فلاسفه را بر نظرات متکلمین ترجیح داده، ذکر شده است. در بخشی از مقاله، دیدگاه اشمیتکه مبنی بر متکلم بودن علامه بررسی و نقد شده و در پایان بر این نکته تاکید شده است که علامه قطعا یک فیلسوف اسلامی است، نه متکلم و انتساب علامه به هر دو حوزه به جهت اختلاف شدید در آراء بنیادین کلامی و فلسفی ممکن نیست.
    کلید واژگان: روش کلامی, روش فلسفی, متکلم, فیلسوف, علامه حلی, اشمیتکه}
    Morteza Pouyan
    In this paper, according to very Allamah's works, we try to consider if he is truly a theologian or a philosopher. On the base of this inquiry there are only eight cases which he, in the face of philosophers, chooses theories of theologians in preference to philosophers. Of course three cases of them were rejected and we are not justified to call him a theologian. Also twenty one cases are mentioned that he, in the face of theological theories, prefers theories of philosophers to them. In a section of the paper Eshmitke's idea based on which he is a theologian was criticized. Ultimately put emphasis on this point that Allamah certainly is an Islamic philosopher as apposed to a theologian. To attribute him to both realms, because of big difference between theological and philosophical fundamental doctrines, is impossible.
  • عمار فوزی
    «حاکم حقیقی کیست؟» پرسش اصلی موضوع این مقاله است. روشن است که این موضوع از جهاتی تکرار مکرراتی است که در طول تاریخ مورد بحث واقع شده است. مسئله حاکم آرمانی از مهم ترین موضوعاتی است که سرنوشت فلسفه سیاسی را، هم در بعد نظری و هم در بعد عملی تعیین می کند. تقریبا هر فردی در هر جامعه ای و در هر مقطعی از زمان، آرزو دارد روزی فرارسد که حاکم آرمانی خود را ببیند. بدین لحاظ این پرسش از اساسی ترین دغدغه های افلاطون بوده است و درست نخستین حضورش را به عنوان اولین فیلسوف اثبات کرده است. در مقیاس شخصیتی و معماری، امام خمینی، هر دو بعد نظری و عملی این موضوع را مورد توجه قرار داده است. در طول مباحث این نوشتار، سعی شده است تا اشتراکات و افتراقات این دو اندیشمند فلسفه سیاسی جهان، چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی و نیز واقعیت سیاسی عصر هریک از ایشان، بررسی شود.
    کلید واژگان: فیلسوف, معرفت, عدالت, ولی فقیه, ولایت, خلافت, فقاهت}
  • مجید صادقی، راضیه عروجی
    حیرت در عرفان اسلامی، یکی از مطلوبات مهم و از مقامات عالیه عارف است. حیرت در بادی امر با ضلالت و سرگردانی هم معنا ست. اما در عرفان به عنوان بدیهه ای است که بر قلب عارف وارد می شود و نهایت معرفت عارف به باری تعالی را می رساند. چون ذات او حقیقتی لا یتناهی است و در ادراک محدود عقل جای نمی گیرد، بنابراین درک عقل از حقیقت او و همچنین آنچه که مربوط به عالم غیب و ماوراءطبیعت است قرین باعجز و حیرانی است. خداوند بزرگترین رازی است که نه عقل ونه کشف به فهم ذاتش پی نخواهند برد و همیشه در حیرت و سرگردانی باقی خواهند ماند.
    فیلسوف و عارف با دو ابزار عقل و کشف و شهود، کوششهای فراوانی برای کشف حقیقت و ادراک آن نموده و در بسیاری موارد با هم همنشین و موافق بوده اند. اما در مساله حیرت این دو تیره با هم هم داستان نشده و فیلسوف در همه حال از حیرانی و سرگردانی گریزان بوده و عارف طالب آن. حیرت از مطلوبات عارف است اما برای فیلسوف از امور نکوهیده و مذموم.عارف در اکتشافات عالیه خود به حقایقی از معرفت ذات باری می رسد که وقتی آنها را بر عقل فلسفی عرضه می کند، آن را حیران و سرگردان می گذارد.
    کلید واژگان: کشف, خدا, حیرت, عقل, عجز, راز, عارف, فیلسوف, حیرت زدایی, ابلهی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال