به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قانون فراگیر" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «قانون فراگیر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی قانون فراگیر در مقالات مجلات علمی
  • قاسم ترخان*
    بر اساس رویکرد غالب اندیشمندان مسلمان، عوامل مجرد و معنوی در عالم مادی تاثیرگذارند، اما این تاثیرگذاری با استخدام علل مادی و طبیعی است.
    پذیرش این نظریه آیا به ماتریالیسم روش شناختی در علوم نمی انجامد که با وجود عدم انحصار هستی و وجود در ماده، در روش شناسی علوم، روش تجربی را در توصیف و تبیین جهان مادی کافی می داند؟ و آیا بر اساس این نظریه، می توان قانون فراگیری را پیشنهاد داد؟
    در این مقاله در صدد اثبات این نکته ایم که پذیرش مبانی گفته شده، به ماتریالیسم روش شناختی نمی انجامد. همچنین بر اساس شرایطی می توان از قانون فراگیر در علم دینی (که بررسی علل معنوی را در دستور کار خود دارد) سخن گفت. بر این اساس غفلت از غیب و باطن جهان و واکاوی علل مادی به روش تجربی با عدم لحاظ علل معنوی، از نقیصه های معرفتی علوم رایج (طبیعی و انسانی) به شمار می آید.
    کلید واژگان: روش تجربی, علل مادی و طبیعی, علل معنوی, غیب جهان, قانون فراگیر, ماتریالیسم روش شناختی
    Ghasem Tarkhan*
    There are different approaches in philosophical justification of the influences of metaphysical or spiritual causes on the material world. According to the approaches of the the most Muslim thinkers, the deposited factors are influencing the on material world, but such influencing is along with the natural and material causes. Accordingly, is it possible to propose a methodological materialism in sciences that consider the experimental method in methodology of science to describe and explain the material world, despite of non-inclusivism of the existence in the material? This article is to prove the fact that, accepting the aforementioned principles, would not lead to a methodological materialism. Accordingly, neglecting the unseen world and inner world, and analyzing the material causes disregarding the spiritual causes would provide an incomplete knowledge for human.
    Keywords: Materialism, methodology, Spiritual Causes, material causes
  • مسعود صادقی
    برای تبیین انواع گوناگونی برشمرده اند. این جستار ضمن بررسی برخی از این انواع مانند تبیین علمی و تبیین عادی یا غیرعلمی، تبیین ناقص یا جزئی و تبیین کامل یا تمام، تبیین علی و تبیین غیرعلی، تبیین کارکردی، تبیین غایت شناختی و... مهم ترین نظریه های تبیین علمی را مطالعه می کند.
    رایج ترین نظریه ای که آغازگر بحث جدی تبیین در قرن بیستم بود، نظریه قانون فراگیر تبیین، شامل دو الگوی قیاسی- قانونی و استقرایی- آماری است. نقدهایی که در نیمه دوم قرن بیستم به این نظریه شد، راه را برای نظریه های دیگر گشود. بر پایه این نقدها، الگوهایی برای تبیین علمی مطرح شد. از مهم ترین این الگوها، یکی الگوی ربط آماری وسلی سمن است که با بیانی از سازوکارهای علی تکمیل شده است و دیگری الگوی وحدت بخشی تبیین که مایکل فریدمن طرح اولیه آن را ریخت و فیلیپ کیچر آن را شرح و بسط داد. این جستار نشان خواهد داد که چگونه هر یک از این الگوهای مختلف از نواقص الگوهای پیشین فاصله می گیرند.
    کلید واژگان: انواع تبیین, تبیین علمی, قانون فراگیر, ربط آماری, سازوکارهای علی, وحدت بخشی
    Dr. Masoud Sadiqi
    In philosophical literature it has been enumerated different types of explanation such as scientific and ordinary, full and partial, causal and non-causal, functional explanations. By distinguishing these different explanations from each other, this paper provides an introduction to the discussion of theories of scientific explanation. The standard view about the nature of scientific explanation is the covering law model of explanation which is further divided into two sorts: deductive- nomological and inductive- probabilistic or statistical explanation. Difficulties faced by the covering model gave way to alternative models. And various alternative views about explanation have been developed, among them it can be cited Salmon's statistical relevance model which based on causal mechanism and Friedman and Kitcher's explanatory unification. This paper shows how later models avoid difficulties of earlier ones.
  • الکساندر برد، الکس رزنبرگ
    مترجم: پیروز فطورچی
    مقاله حاضر ترجمه بخش هایی از دو فصل از دو کتاب درسی در حوزه فلسفه علم است که به بررسی برخی از مهم ترین مسائل مربوط به تبیین می پردازد. بخش اول به انواع تبیین و طبقه بندی آن اختصاص دارد. در این بخش بر این حقیقت تاکید می شود که یکی از راه های تفاوت تبیین ها، به نوع اطلاعاتی که آنها به دست می دهند بستگی دارد. این امر، مستلزم آن است که یک مؤلفه عینی و در عین حال غیرمعرفتی در تبیین ها وجود داشته باشد. بررسی این مؤلفه که مؤلفه متافیزیکی خوانده می شود پیامدهای مهمی را برای نگرش ما نسبت به علم و به طور کلی، جهان بینی به دنبال دارد. در بخش دیگری از این مقاله به ضرورت ارائه نظریه ای برای تبیین علمی پرداخته می شود. در این بخش، روشن می شود که تامل فلسفی درباره علم، امری ضروری و گریزناپذیر است. بخش سوم این مقاله به بررسی ابعاد و مسائلی اختصاص دارد که در چارچوب تلاش های انجام شده برای تعریف تبیین علمی مطرح شده اند. از جمله پرسش هایی که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد چرایی و چگونگی ارتباط قانون علمی با تبیین علمی است و به این مناسبت مباحثی درباره نقش علیت در تبیین مطرح می شود. بخش پایانی این مقاله به ویژگی تبیین کنندگی قوانین می پردازد.
    کلید واژگان: تبیین, علیت, مؤلفه عینی, قانون فراگیر, تبیین علی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال