به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « لذت حسی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «لذت حسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عین الله خادمی، حمیدرضا حاجی بابایی
    غزالی لذت را به ادراک ملایم تعریف کرده و برای آن اقسام مختلفی بیان می کند که عبارتند از: لذت حسی و قلبی، لذت حسی و غیر حسی، لذت ظاهری و باطنی، لذت حسی و عقلی، لذت عقلی و بدنی. او چگونگی تکوین و تکامل لذات در انسان را ضمن پنج مرحله تبیین می کند و پنج عامل تفاوت از ناحیه قوه مدرکه، تفاوت از ناحیه ادراکات، تفاوت در معانی مدرکه، تخالف نوعی و تخالف از حیث قوت و ضعف را به عنوان ملاک های تمایز لذات بیان می کند. ابوحامد در تعریف لذت متاثر از فارابی است و عدم توجه او به دو تعریف ارائه-شده از سوی ابن سینا مبین نقص کار ایشان است. اقسام مختلف لذت از نگاه غزالی را می توان به یک تقسیم واحد برگرداند. عدم تمایز میان عقل و قلب از سوی او در بیان اقسام مختلف لذت، امری ناصواب است.
    کلید واژگان: لذت حسی, لذت باطنی, لذت عقلی, لذت بدنی, لذت ظاهری, ادراک ملایم, غزالی}
    Einollah Khademi, Hamidreza Hajibabayi
    Ghazzali has viewed pleasure as perceiving what is desirable and has given it in different types of: sensible and hearty, sensible and non sensible, external and internal, sensible and intellectual, intellectual and bodily. He has viewed human pleasure growth to be in five steps and known five elements for distinguishing them including those of the faculty of perception, perceptions, the meanings perceived, species difference and difference in power and weakness. Abu Hamid has followed Farabi in his view on pleasure and his little attention to Avicenna`s two definitions of pleasure can be regarded as a defect in his study. Furthermore, different divisions of pleasure in Ghazzali may be reduced into one. Lack of distinction between heart and intellect in his view can be regarded as a failure.
    Keywords: sensible, hearty pleasure, sensible, non sensible pleasure, external, internal pleasure, sensible, intellectual pleasure, intellectual, bodily pleasure, perceiving desirable, Ghazzali}
  • فاطمه سلیمانی، استادیار دانشگاه امام صادق
    لذت و الم دو عاملی هستند که به عنوان انگیزه و محرک انسان برای رسیدن به کمال جسمانی و روحانی شناخته شده اند؛ بنابراین، بالاترین غرض برای حیات انسان محسوب می شوند. در طول تاریخ بشر، همواره اندیشمندان کوشش فراوانی برای فهم این دو عنصر داشته اند. مهم ترین مسائل در خصوص موضوع لذت و الم عبارت اند از: شناخت حقیقت لذت و الم؛ آشنا شدن با انواع لذت و الم و نقشی که هر کدام در تکامل ابعاد مختلف وجود انسان دارند. در میان فلاسفه اسلامی، ابن سینا به مسئله لذت و الم به طور مبسوط پرداخته است. او با تبیین و توصیف حقیقت لذت و الم و بیان اقسام آن دو، قصد عبور از لذت جسمانی به سوی لذت عقلی و روحانی دارد، و در نهایت ابتهاج را به عنوان بالاترین مرتبه لذت که ویژه مجردات به خصوص ذات نامتناهی الهی است، معرفی می نماید. ابن-سینا حقیقت لذت و الم را ادراک امر خوشایند یا ناخوشایند در نفس انسان می داند وی این ادراک را از سنخ علم حضوری به شمار می آورد و بر اساس این که حضور صور حسی یا خیالی یا مفاهیم عقلی در ذهن پدید می آید اقسام مختلفی برای لذت و الم در نظر می گیرد. از نظر وی تمامی این اقسام در رشد و تعالی یا انحطاط جسمانی و روحانی انسان نقش دارند.
    کلید واژگان: لذت, الم, علم حضوری, لذت حسی, لذت عقلی, ابتهاج, ابن سینا}
    Fatemeh Soleimani
    Pleasure and pain are two factors which are considered as human motive and stimulant for his attainment to physical and spiritual perfection; therefore, they are considered as the highest goal for human’s life. Throughout the history, thinkers have done a great deal in trying to understand these two elements. The most important problems with regard to the subject of pleasure and pain consist in: knowing the truth of pleasure and pain; to be acquainted with kinds of pleasure and pain and the role each of them has in the development of different dimensions of human existence. Among Islamic philosophers, Ibn Sina has dealt with the problem of pleasure and pain in detail. In his explanation and description of the nature of pleasure and pain and to set forth the divisions of them, he intends to go beyond bodily pleasure towards intellectual and spiritual pleasures, and in the end he presents happiness as the highest stage of pleasure that is the specific quality of incorporeal beings and of the Infinite Divine Being. Ibn Sina regards the nature of pleasure and pain as the perception of the object of pleasant and unpleasant in human soul. He reckons this perception as a kind of knowledge by presence and on the grounds that the presence of sensual or imaginative forms or intellectual concepts is produced in mind be takes into consideration different kinds for pleasure and pain. In his view all these kinds have a role to play in the growth and exaltation or decadence in human soul and body.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال