به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مثال متصل و مثال منفصل" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مثال متصل و مثال منفصل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی مثال متصل و مثال منفصل در مقالات مجلات علمی
  • علی حیدرپور، احمد حیدرپور*

    براساس نظر صدرالمتالهین نفس انسان موجود مجرد مثالی است که جسمانیهالحدوث و دارای مراحل و مراتب تشکیکی و وحدت در عین کثرت است. یکی از مراتب این موجود، بدن مثالی است. مقاله به روش توصیفی تحلیلی با هدف معرفی ویژگی‌های بدن مثالی و نحوه ارتباط آن با بدن عنصری و نفس از نظر صدرالمتالهین نوشته شده است. در این تحقیق سعی شده هر آنچه صدرالمتالهین درباره بدن مثالی در آثار خود منعکس کرده به صورت منسجم و مرتب ارایه شود. بدن مثالی از نظر صدرالمتالهین، موجودی غیرمحسوس به حواس ظاهر، فناناپذیر، ملازم نفس و مانند تمثالی، حاکی از ملکات و ذاتیات نفس است. این بدن متحد با نفس و بدن اصلی اوست؛ به این معنا که نفس اولا و بالذات مدبر آن و متصرف در آن است و در زندگی دنیوی، برزخی و اخروی با انسان خواهد بود.

    کلید واژگان: تجرد, بدن عنصری, بدن مثالی, نفس, اتحاد, عالم مثال, مثال متصل و مثال منفصل
    Ali Heidarpour, Ahmad Haidarpour *

    According to Sadr al-Muta'allehin, the soul of man is an abstract ideal being that is corporeal and has stages and levels of analogicity and unity at the same time as multiplicity. One of the levels of this being is the ideal body. Using the descriptive-analytical method, the present paper seeks to introduce the characteristics of the ideal body and how it relates to the elemental body and soul according to Sadr al-Muta'allehin. This research coherently and systematically presents all that Sadr al-Muta'allehin has stated about the ideal body in his works. According to Sadr al-Muta'allehin, the ideal body is invisible, immortal, and attached to the soul; it iconically indicates the properties and essences of the soul. The ideal body is united with the soul and the main body in the sense that the soul firstly and foremostly manages and governs the ideal body, and will be with man in the worldly life, purgatory (Barzakh) and the hereafter.

    Keywords: abstraction, elemental body, ideal body, soul, unity, world of apparition, connected, disconnected apparition
  • علی ارشد ریاحی، صفیه واسعی
    یکی از مباحث مهم فلسفه ی ملاصدرا اثبات عالم مثال است. مساله ی عالم مثال، از قدیم مورد بحث بوده است که در میان فیلسوفان نامبردار جهان اسلام، حکمای مشاء، به ویژه شیخ الرییس منکر وجود این عالم بوده اند. شیخ اشراق با طرح ادله ی عقلی و با استناد به مکاشفات شهودی خود، کوشیده است وجود این عالم را اثبات کند، هر چند به این علت که خیال را منفصل می داند، در رد اشکال های وارد بر نظریه اش موفق نبوده است.
    در این مقاله، بعد از طرح بحث عالم مثال از نظر ملاصدرا و ذکر اموری که با نظریه ی عالم مثال نزولی قابل تبیین است، به رابطه ی عالم مثال صعودی با تجرد قوه ی خیال پرداخته شده، بدین وسیله علاوه بر شناسایی بیشتر عالم مثال نزولی از نظر ملاصدرا، اهمیت تجرد قوه ی خیال متصل که از ابتکارات بارز و ارزشمند این فیلسوف مبرز است نیز اثبات شده است؛ چرا که با اثبات تجرد این قوه، صدرالمتالهین توانست بسیاری از اشکالات موجود در باب معاد جسمانی را مرتفع و عوالم برزخی در قوس صعود را اثبات کند.
    کلید واژگان: مثال متصل, مثال منفصل, تجرد, قوس نزول و صعود
    Dr.Ali Arshad Riyahi, Safieh Vasei
    One of the important subjects in Mulla Sadra's philosophy is the world of imagination. This subject has been a problematic one in Islamic philosophy. Some famous Muslim philosophers, including Ibn Sina, have denied the existence of such a world. Suhrawardi tried to prove its existence by rational arguments as well as his mystical unveiling. But he could not reject the objections against his attitude. Mulla Sadra, influenced by Suhrawardi, could establish a firm foundation for the existence of the imaginal World in his philosophy. Indeed he is the first philosopher who could represent an orderly philosophical discussion concerning the Imaginal World. He has given several arguments proving the existence of both contiguous and discontiguous imaginal worlds. In this paper, first we will explain the Imaginal World from Mulla Sadra's viewpoint and mention some subjects which can be explained only by the existence of the world of descendent Imagination. Then we will discuss the relation between the world of ascendant imagination and immateriality of the faculty of imagination which is one of the Mulla Sadra's important innovations. By proving the immateriality of this faculty, he could solve many problems concerning bodily resurrection and could prove the existence of isthmus worlds in the ascendant arch.
  • رضا اکبریان، حسن مرادی
    از منظر حکمای مشاء، قوه خیال، حال در روح بخاری است که امری مادی اما لطیف می باشد و به تبع، صور خیالی نیز امری مادی و منطبع در قسمتی از مغز هستند. سهروردی به خاطر وجود صور خیالی عظیم و با توجه به محال بودن انطباع کبیر در صغیر، این امر را نادرست می دانست و جایگاه صور خیالی را عالم مثل معلقه می داند، عالمی که بالاتر از عالم ماده و پایین تر از عالم عقول و مثل افلاطونی است؛ اما از نظر او نیز قوه خیال، امری مادی و فقط مظهر (و نه محل) آن صور است و نور مدبر بر اثر اشراق بر آن می تواند صور مذکور را در همان عالم مثل معلقه ببیند. در عرفان نظری، عالم مثل معلقه را مثال منفصل یا مطلق و سایه آن را در موجودات مادی، مثال متصل یا مقید می نامند. ملاصدرا بر اساس مبانی حکمت متعالیه، نظریه حرکت جوهری و اتحاد علم و عالم و معلوم، برای اولین بار دلایلی برای تجرد قوای ادراکی و از جمله قوه خیال بیان نموده و از آن در تبیین مسائلی چون معاد جسمانی، اثبات عالم خیال، چیستی وحی، رؤیا و تاویل استفاده کرده است. سیر تحقیق چنین است که ابتدا به نظرات مکاتب مشاء، اشراق و عرفان نظری در مورد قوه خیال و عدم تجرد آن اشاره می کنیم. در ادامه، آن دسته از مبانی وجودشناسی و نفس شناسی حکمت متعالیه که برای فهم براهین تجرد نفس لازم است، ذکر خواهد شد و سپس استدلا ل های ملاصدرا دسته بندی و بررسی می شوند. در پایان، به برخی از نتایج این نظریه در تبیین خلاقیت نفس، معاد جسمانی و حشر نفوس متوسط، وجود عالم مثال متصل، ماهیت وحی، چیستی تاویل متعالیه و رابطه نفس و بدن می پردازیم. از نگاه ما نظریه تجرد قوه خیال بر مبانی محکمی استوار است و از استدلال های متقنی برخوردار و برای حل مسائل مهمی تواناست.
    کلید واژگان: قوه خیال, مثال متصل, مثال منفصل, معاد جسمانی, تاویل متعالیه, وحی, حکمت متعالیه, ملاصدرا
    Hassan Moradi, Reza Akbarian
    From the Peripatetic philosophy perspective, imagination is a faculty dwelling in the vaporous spirit which has a materialistic but intangible nature. Accordingly, imaginal forms are material things and initiated somewhere in the brain. Arguing that it is impossible for something accessible to accommodate something inaccessible, Sohravardi opposes this statement stating that imaginal forms dwell in the world of ’images in suspense’ which is somewhere between the material world and the world of Platonic ideas. He also considers imagination a material faculty which is just a condition for viewing the imaginal forms and not a location for those forms. In speculative Sufism, the world of ‘images in suspense’ that is imagination is called the ‘connected or limited archetypal world’ in the human body which is the shadow of the ‘disconnected or absolute archetypal world’ that is the world of Platonic Ideas. On the basis of the foundations of transcendent theosophy, the theory of ‘trans-substantial motion’ and the ‘union of the knower and the known’, Mulla Sadra for the first time argued for the immateriality of imagination and used this notion to explain issues such as the corporeal resurrection, the nature of revelation, and dream vision. In the present article we first refer to the views expressed in the Peripatetic philosophy, Illuminative philosophy and Speculative Mysticism on the immateriality of imagination. We next explain the ontological and psychogenetic bases of transcendental theosophy of Mulla Sadra so far as they are deemed necessary for understanding the immateriality of imagination. The classification and discussion of Mulla Sadra’s arguments will follow. We then conclude the article with the implications of this notion for explaining a number of concepts such as the soul creativity, corporeal resurrection, imaginal world, revelation, dream vision, transcendent esoteric commentary, and the relation between the body and soul. Our view is that the notion of the immateriality of imagination, with its solid foundation and strong arguments is potentially capable of dealing with very important philosophical issues.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال