به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مجعول بالذات » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مجعول بالذات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود هدایت افزا
    با تامل در آثار ملاصدرای شیرازی درمی یابیم که مهم ترین و یا حداقل مشهورترین برهان مثبت اصالت وجود، استدلال از طریق سببیت وجود در تحقق اشیاء (ماهیات) است که در المشاعر، به صرف اختلاف در تقریر و نه محتوا دو دلیل نمایانده شده است. نیز برخی فضلای معاصر، تقریرات ملاهادی سبزواری و مدرس زنوزی از این برهان را، استدلال جدیدی انگاشته اند، در نتیجه تقریرات گونه گون از برهان واحدی، از روی بی توجهی به قواعد فلسفی ملحوظ در این تقریرات، محتوای مقدمات و نحوه نتیجه گیری از آنها؛ چهار برهان مستقل قلمداد شده است. موید دیگر این ادعا، ایرادات مشابه اهل نظر بر این تقریرات است. در این طریق، نظریه انتساب ماهیات به جاعل، تاکید بر مجعول بالذات بودن ماهیات بدون حیثیت تقییدیه و اشکال «مصادره به مطلوب» از حیث برخی مبادی تصوری؛ بیش از هر چیز مطمح نظر منتقدان بوده است.
    نوشتار پیش رو ابتدا هر یک از تقریرات برهان مزبور را، توضیح و پس از تبیین یکسانی محتوای این براهین از حیث مقدمات، حد وسط و مفروضات اولیه؛ نقدهای اهل نظر را بر آن، مورد سنجش قرار داده است. نتیجه آنکه از میان ایرادات اهل نظر، اشکال «مصادره به مطلوب» از قوت بیشتری برخوردار است.
    کلید واژگان: وجود, اصیل, اعتباری, ماهیت من حیث هی, انتساب به جاعل, حیثیت تقییدیه, مجعول بالذات, مصادره به مطلوب}
    Mahmood Hedayatafza
    Deliberating on Mulla Sadra Shirazi’s works, we realize that the most important or at least the most famous positive argument of the principality of existence is the argument by the causality of existence in certainty of objects (quiddities) which is presented as two reasons in Al-Mashaer merely because of the difference in the assertions and not the substance. Furthermore, some contemporary scholars have considered Molla Hadi Sabzevary and Molla Modarres Zonouzi’s assertions of this argument as new arguments. As a result, different assertions of the same argument are considered four separate arguments due to disregarding the philosophic principles enshrined in these assertions, the content of their premises and their conclusions. Further confirmation of this claim comes from similar criticisms raised by different scholars against these assertions. In this regard, theory of attribution of quiddities to the forger, emphasis on quiddities being forged in essence without the merits of restraining and the problem of “begging the question” in terms of some subjective principles have attracted the attention of the critics more than anything else. The aim of the present paper, is to describe each of the assertions of this argument and then reflect on the critiques of critics on this argument after explaining the equality of these arguments in terms of their premises and their substance, and also intermediate and initial assumptions. In this respect, it is concluded that the problem of begging the question is more dominant in the sbove-mentioned argument.
    Keywords: Mulla Sadra, existence, principality, credibility, non-sensical essence, attribution to forger, merits of restraining, forged in essence, begging the question}
  • عبدالعلی شکر، صدیقه میرزایی
    کلمه «جعل» معانی گوناگونی دارد. افاده اصل واقعیت در معنای جعل مورد اتفاق حکمای مسلمان است؛ اما مصداق اصل واقعیت، یعنی وجود، ماهیت یا صیرورت، محل نزاع می باشد. متاخران در تبیین نظر حکمای مشایی و اشراقی نیز وحدت نظر ندارند. عده ای صیرورت را، و گروهی ماهیت را متعلق جعل در اندیشه متقدمان مسلمان دانسته اند. برخی نیز بر این باورند که از آثار این بزرگان، بوی مجعولیت وجود به مشام می رسد. در حکمت متعالیه، بر پایه اصالت وجود و تقسیم دوضلعی آن به رابط و مستقل، ملاک مجعولیت رابط بودن است؛ از این طریق، مجعولیت ماهیت و اتصاف منتفی می گردد. نظر نهایی صدرایی در تحلیل رابطه علی و معلولی به اینجا می رسد که تنها یک وجود حقیقی و نفسی محقق است که آن ذات خداوند می باشد، و ماسوا تجلیات و شئونات او هستند. در این صورت، مجعولیت نیز مصداقی نخواهد داشت. وجود حقیقی خداست که فوق جعل است و بقیه، وجود حقیقی نداشته و دون جعل اند.
    کلید واژگان: جعل, مجعول بالذات, وجود رابط, ماهیت, صیرورت}
    Abd-Al-Ali Shokr, SedĪgheh MĪrzā'I
    The term, “ja‘l” (creation) has a number of meanings, but it is consensual among Muslim philosophers that its object is reality itself. But what exactly is reality itself? Is it existence, or quiddity, or becoming which is created? This article examines three major theories in this regard: those of Peripatetics, Ishrāqis, and the Transcendental Philosophy of Mulla Sadra. There is a dispute about the exact ideas of the Peripatetic and the Ishraqi schools; some ascribe to them the idea of the creation of quiddity, while others interpret their theories in a way that the creation of becoming could be understood, and still others believe that they meant existence was the object of creation. Mulla Sadra’s final theory in analyzing the cause-effect relation comes to the point that there is only one real and self-subsistence existence, and it is God’s essence, and others are His self-disclosures. On this basis, there will remain no room for createdness, because God’s existence is real which is beyond creation, and others have no real existence and stop short of creation.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال