به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معصومان » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معصومان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین احمدزاده فرد*، محمد محمدرضایی، یدالله دادجو، رجب اکبرزاده

    یکی از مهم ترین موضوعات در مباحث اعتقادی پس از توحید، شناخت حجت های الهی و آثار وجودی آنان در هستی است که در این باره در قرآن کریم و روایات و نوشته های دانشمندان مطالبی فراوان نقل شده است. این مقاله با بررسی شان و آثار وجودی و ولایت تشریعی پیامبر و معصومان (ع) بر آن است تا با واکاوی دیدگاه یکی از بزرگ ترین متفکران معاصر، به تبیین آثار وجودی این انوار هدایت پرداخته و در یک فرایند پژوهشی نتایج آن را ارایه نماید. داده های این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای و مراجعه به آثار مکتوب و اسناد و مدارک موجود گردآوری و با استفاده از تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردیده است. حاصل پژوهش نشان می دهد امام خمینی (ره) پیامبر اکرم (ص) و معصومان (ع) را کلید های باب وجود و اولین مخلوق، رابط میان شاهد و مشهود، انوار فروزان الهی و دارای ولایت تکوینی و تشریعی و نقش آفرین در عالم به مثابه واسطه فیض و شفیع انسان ها در قیامت معرفی می کند و علاوه بر این، مهم ترین و بزرگ ترین آثار وجودی آن ذوات مقدس را تشکیل حکومت و اجرایی نمودن شریعت می داند.

    کلید واژگان: پیامبر, شان, معصومان, ولایت تکوینی, ولایت تشریعی, واسطه فیض, امام خمینی (ره)}
  • محمد مهدی شقاقی، جواد پنجه پور*، احمد عابدینی

    در حکومت پیامبر اکرم (ص) اقلیت های دینی، شامل مسیحیان، یهودیان و مجوسیان، جزئی از جامعه اسلامی محسوب شدند و این تلفیق برگرفته از دستور خداوند در قرآن، همچون آیات 8 و 9 سوره مبارکه ممتحنه، انجام گرفت همان گونه که در سیره و احادیث امامان معصوم (ع) نیز قابل مشاهده است؛ از جمله نامه امیرمومنان علی (ع) به مالک اشتر در نهج البلاغه که مستندی متقن از دستورات و تاکیدات مهم، همچون رعایت عدالت اجتماعی و برخورد همراه با مهر و عطوفت کارگزاران حکومت با اقلیت های دینی است. حضرت همچنین لزوم انجام تکالیف اقلیت ها، مانند پرداخت جزیه، و برخورداری شان از حقوقی همچون حق مشارکت سیاسی و فعالیت اقتصادی در جامعه اسلامی را جهت حفظ یکپارچگی و رشد حکومت اسلامی گوشزد کرده است. در این مقاله با بررسی متون نهج البلاغه تاکیدات حضرت علی (ع) درباره حقوق اقلیت های دینی را بررسی می کنیم.

    کلید واژگان: حکومت, معصومان, نهج البلاغه, اقلیت, دین}
    Mohamadmahdi Shaghaghi, Javad Panjepour *, Ahmad Abedini

    During the reign of the Prophet of Islam, religious minorities, including Christians, Jews, and Magi, were deemed parts of the Islamic community, and their coexistence with Muslims was implied by Quranic orders, as in verses 8 and 9 of Sura al-Mumtaḥina, as well as the practice and hadiths of Infallible Shiite Imams, including Amīr al-Mu’minīn ‘Alī’s letter of Mālik al-Ashtar in Nahj al-Balāgha, which is a reliable document featuring crucial orders and emphases, such as the observance of social justice as well as compassionate treatment of religious minorities by governmental agents. The Imam points out that religious minorities are obliged to fulfil their duties, such as jizya payments, and that they have rights such as political participation and economic activities in the Islamic society, so as to protect the integrity and development of the Islamic government. In this paper, we study texts of Nahj al-Balāgha to examine Imām ‘Alī’s emphases on the rights of religious minorities.

    Keywords: Government, Infallibles (Ma’ṣūmīn), Nahj al-Balāgha, Minorities, Religion}
  • حسین مظفری *
    پرسش اساسی این مقاله آن است که آیا آگاهی از تاویل قرآن تنها در انحصار خداوند است، یا معصومان نیز از تاویل قرآن آگاهند. در این مقاله، به منظور اثبات آگاهی معصومان از تاویل قرآن، ابتدا به روش توصیفی تحلیلی، دلالت آیه هفتم از سوره مبارکه «آل عمران»، که مستند عمده و دلیل قرآنی مخالفان است، بررسی و اثبات شده که اولا، این آیه به طور مسلم می تواند دلیلی بر آگاهی راسخان در علم (و از جمله معصومان) از تاویل قرآن محسوب شود، و ثانیا، اگر بتواند مستند گروه مقابل نیز قرار گیرد، وجود ادله دیگر، در مجموع ما را به این نتیجه می رساند که راسخان در علم (و در راس آنان معصومان) از تاویل قرآن آگاهند. در ادامه، به چند دلیل قرآنی و روایی دیگر نیز، که مدعای این مقاله را اثبات می کند اشاره شده است.
    کلید واژگان: تاویل, قرآن کریم, راسخان در علم, معصومان}
    Hossein Mozaffari *
    The main question of this paper is whether knowledge of the interpretation of the Quran is only exclusive to God, or that the infallibles are also aware of the interpretation of the Quran. In order to prove the infallibles’ knowledge of the interpretation of the Quran, this paper first uses a descriptive-analytical method to examine the implication of the seventh verse of chapter "al-e-Imran", which is a major evidence and Quranic explanation used by the opponents. The paper then proves that, firstly, this verse can definitely be considered as a reason for the knowledge of those firm in knowledge (including the infallibles) about the interpretation of the Quran, and secondly, even if this verse can be used as an evidence by the opposite group, the existence of other evidence overall leads us to the conclusion that those who are firm in knowledge (and infallibles above all) are aware of the interpretation of the Quran. Finally, some other Quranic and narrative reasons have been mentioned which prove the claim of this paper.
    Keywords: esoteric interpretation, Holy Quran, those who are firm in knowledge, Infallibles}
  • حسنعلی اخلاقی امیری، هادی هاشمی
    بر اساس مبانی دینی، تشریع و وضع احکام فقهی در اختیار خداوند متعال به عنوان خالق نظام آفرینش و پروردگار انسانها است؛ ولی همواره در بین اندیشمندان اسلامی این بحث از صدر اسلام مطرح بوده که آیا حق جعل و تشریع احکام فقهی در اختیار پیامبراکرم، و امامان معصوم] نیز قرار گرفته و یا آنان به عنوان مبلغ و مبین احکام بوده و اجازه وضع قوانین نداشته اند؟ گروهی با تمسک به روایات متعدد و برخی ادله دیگر قائل به این حق برای معصومان] با این اختلاف که برخی فقط برای پیامبر، و برخی تعمیم به امامان] داده اند شده اند و گروهی دیگر بر اساس ادله عقلی چنین نظری را مردود شمرده اند. در این نوشتار ضمن اشاره به برخی از ادله دو گروه، در جمع بندی این نظریات و تقویت احتمال نزاع لفظی بودن این اختلاف و توجه هر کدام از قائلین به معنایی از تشریع، پرداخته شده است که در از بین بردن این نزاع تاثیرگذار خواهد بود.
    کلید واژگان: تشریع, احکام فقهی, پیامبر اکرم, معصومان}
  • محمد مهدی زارعی
    اثبات فراتاریخی بودن الگوهای دینی، به مفهوم پذیرش تاثیر این الگوها در زندگی انسان ها به صورت دایمی است؛ بر این اساس، الگوهای دینی نه تنها در زمان حضور خویش الگو هستند بلکه علی رغم مقتضیات زمان، با در نوردیدن مرزهای تاریخی، خصلت الگویی خود را نمایان می سازند. در نگاه تاریخ محور الگوهای دینی، اسوه های دیروز از قبیل پیامبر (ص) نمی توانند الگویی برای امروز باشند، بنابراین سیره آنان در موضوعات فلسفی، اخلاقی و سیاسی معاصر ساکت و با توجه به مقاصد شارع، ناظر به زمان خاص است! در این نگرش با حضور اندیشه مدرن، فهم فراتاریخی از کتاب و سنت ناصواب است.
    اما در نگاه فراتاریخی ها، جاودانگی موضوعات اجتماعی در ابعاد فرهنگی، سیاسی، قضایی، دینی، اخلاقی، و... که معصومان (ع) تاسیس فرموده اند، مغلوب جبر زمان نمی شود و هر برداشتی بر خلاف آن، ناشی از پیش فرض های غلط ذهنی و تلقی های مادی از آموزه های دینی و نیز کم مایگی علمی و منطقی صاحبان این نگرش است.
    به هر حال، دلایلی چون «قرآن و سنت» و «فطرت و عقل،» بر فراتاریخی بودن الگوهای دینی و نیز سازگاری آن ها با مقتضیات زمان تاکید دارند؛ توهم ناسازگاری مقتضیات زمان، با الگوهای دینی ریشه در عصری سازی امور نرم افزاری دین و عدم تفکیک قضایای حقیقیه از قضایای خارجیه دارد؛ بر این اساس سبک های قابل تعمیم از الگوهای دینی و تعیین جهت آن-ها با کمک از روش معاصرسازی مدل زندگی آنان، توهم مذکور را مرتفع خواهد نمود.
    کلید واژگان: تاریخی و فراتاریخی, الگو, مقتضیات زمان, معصومان, ثابت و متغیر}
    Dr. MuḤammad MahdĪ ZāriĪ
    Proving the religious patterns as being transhistorical would mean accepting the impact of these patterns in the lives of human beings; accordingly, religious patterns are not only exemplar in their time of presence, but also despite time demands, they would unveil their exemplar feature by passing through historical frontiers. In the history-oriented perspective of religious patterns, the paradigms of past, such as the Prophet (S.A.W.), cannot be exemplar for today; therefore, their way of life (sīra) is silent concerning contemporary philosophical, moral, and political issues and, in view of the lawmaker’s intentions, is related to a specific time! According to this attitude, with the presence of modern thinking, transhistorical understanding of the Book and the Tradition is incorrect.However, in view of the trans-historians, the eternality of social issues in cultural, political, judicial, religious, moral dimensions, etc. that the Infallible Imams (A.S.) have established, would not be overwhelmed by time demands, and any impression contrary to it is a result of erroneous mental and material preconceptions of religious doctrines as well as the academic and logical shallowness of the holders of this attitude.Anyway, such reasons as “the Qur’an and Sunna” and “inner nature and intellect” emphasize the transhistoricality of religious patterns as well as their consistency with time demands; the illusion of the inconsistency of time demands with religious patterns is rooted in contemporizing the software of religion and not separating factual propositions from actual propositions. On this basis, the styles that can be generalized by religious patterns and determining their direction with the help of the method of contemporizing their life style will remove the above-mentioned illusion.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال