به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معنویت مسیحی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معنویت مسیحی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قاسم کاکایی، اشکان بحرانی
    مقاله ٴ حاضر به تقابل میان دو نگرش عمده درباره ٴ عرفان و تجربه ٴ عرفانی، یعنی جریان تجربه گرایی و جریان ضد عرفان می پردازد. در این نوشته، ابتدا مولفه های اصلی هر یک از دو جریان اصلی معرفی و بررسی می شوند. از سویی، تجربه-گرایی، که از اندیشه های ویلیام جیمز متاثر است، به نقش تجربه های فردی و احوال خارق العاده و تجربه های وجدناک عارفان اهمیت می دهد و تجربه را معرف و نشانه ٴ امر عرفانی می داند. در مقابل، جریان ضد عرفان، که عمدتا در نوشته های دنیس ترنر بازتاب یافته است، به تجربه گرایی نقدهایی جدی وارد می-کند. به باور هواداران ضد عرفان، امر عرفانی متکی و مبتنی بر جماعت و اعمال و افکار جماعتی است. بر همین اساس، ضد عرفان بر دیدگاه تجربه گرایی نقدهایی وارد می کند، نقدهایی در خصوص نقش تجربه در معنویت قرون وسطا، چرخش در سنت معنوی مسیحیت، خوانش تاریخ معنویت مسیحی و هم چنین خوانش تجربه گروانه از متون قرون وسطا. در خاتمه ٴ مقاله، به نقد و داوری آرای هر یک از دو جریان می پردازیم.
    کلید واژگان: تجربه گرایی, ضد عرفان, معنویت مسیحی, الاهیات سلبی, تجربه ٴ عرفانی, آگاهی عرفانی}
    Ghasem Kakaie, Ashkan Bahrani
    This paper discusses the confrontation between two major approaches toward mysticism and mystical experience, namely those of experientialism and anti-mysticism. In the first part of the paper, the chief elements of the two approaches are introduced and discussed. On the one hand, experientialism, influenced by William James, underlines the role of individual and extraordinary experiences and ecstatic states, and identifies mysticism through such experience. On the other hand, anti-mysticism, chiefly reflected in the works of Denys Turner, criticizes experientialism on several grounds. According to anti-mysticism, the mystical approach is actually based on communal acts and thoughts, not individual experiences. Based on this view, anti-mysticism criticizes experientialism in its analysis of the role of experience in mediaeval spirituality, the shift in Christian spirituality, its reading of Christian spiritual history, as well as its reading of mediaeval texts. In the final part of the paper, both approaches are evaluated and adjudicated.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال