به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ناخودآگاه" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ناخودآگاه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ناخودآگاه در مقالات مجلات علمی
  • زهره صادقی، حسین زمانیها*

    از نظر ملاصدرا علم بسیط یعنی کسی چیزی را بداند ولی نسبت به این علم خود و نسبت به متعلق آن آگاهی نداشته باشد و علم مرکب یعنی علم به چیزی همراه با آگاهی به این علم و متعلق آن. در این مقاله در مقام کشف و گردآوری از روش تحلیل اسنادی و در مقام داوری از روش تحلیل مفهومی و تحلیل عقلی مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی استفاده شده است. هدف مقاله حاضر پاسخ به این سوال است که علم بسیط و مرکب چیست و خاستگاه ها و همچنین ظرفیتهای این تقسیم کدامند. یافته های مقاله حاضر عبارتند از اولا: هر چند این تقسیم از ابداعات ملاصدرا است اما ریشه های آن را می توان در اندیشه ابن سینا و به طور خاص تمایز بین شعور و شعور بالشعور در فلسفه وی جستجو کرد. در بخش ظرفیتها نیز این تقسیم دارای ظرفیتها و قابلیتهای فراوان برای تبیین برخی از مهمترین مباحث فلسفی از جمله بحث فطرت، بحث علم مادیات است. همچنین این تقسیم بستر لازم را جهت انجام مطالعات فلسفی تطبیقی در برخی از حوزه های مرتبط با علوم شناختی و فلسفه ذهن از جمله بحث خودآگاهی و بحث ناخودآگاه فراهم می کند

    کلید واژگان: علم بسیط, علم مرکب, علم فطری, علم مادیات, مراتب خودآگاهی, ناخودآگاه
    Zohreh Sadeghi, Hossein Zamaniha*

    One of the divisions of knowledge proposed in Mulla Sadra’s Philosophy is its division to simple and compound. In his philosophy,this division corresponds to the same division of ignorance. As he occasionally addresses in his works, simple knowledge is a kind of knowledge in which someone knows something without being conscious of his knowledge and its object, while compound knowledge is a kind of knowledge in which the knower knows something and is conscious of his knowledge and its object. In this paper, in the context of discovery we have used the method of content analysis and in the context of justification the method of conceptual and rational analysis of ontological and epistemological foundations. Our aim is to answer this main question that what is simple and compound Knowledge, and what are the origins and capacities of this division, based on Mulla Sadra’s philosophical bases. We have shown that although this division is one of Mulla Sadra's innovations, its roots are found in Avicenna’s thought, specifically the distinction he makes between consciousness and consciousness of consciousness. In the second part, it has been presented that this division has capabilities to explain some of the most important philosophical topics, including the innate knowledge (ilm fetri) and the knowledge of corporeal beings. Besides, this division has the capacity for conducting comparative philosophical studies in some areas related to the consciousness studies in the contemporary philosophy of mind, including the levels of self-consciousness and the difference between conscious and unconscious mental states.

    Keywords: simple knowledge, compound knowledge, innate knowledge, knowledge of corporeal beings, levels of consciousness, Unconsciousness
  • منیره نادری، محمدجواد صافیان*، حسین اردلانی

    رویکرد فروید نسبت به درک هنر به عواملی محدود است؛ وی بر جنبه های عصبی تجربه هنری بیش از حد تاکید می کرد، تحلیل او از هنرمندان تا حد زیادی به نیاز او برای معرفی و توسعه نظریه روانکاوی که در آن زمان با آن کار می کرد، وابسته است. او اعتراف کرد که نتوانسته است با جنبه های رسمی و فنی هنر مقابله کند، و روانکاوی هنوز نتوانسته به "راز" درونی و "توانایی اسرارآمیز" هنرمند و خلق یک اثر هنری پی ببرد. او منشا خلق اثر هنری را در ناخودآگاه فردی هنرمند جستجو می کرد. نظر فروید در باب هنر را می توان ادامه دیدگاه زیباشناسانه (استتیک) مدرن به هنر و در عین حال بیانگر بحرانی شدن آن دانست. در مقابل با رویکرد متفاوتی نسبت به هنر و سرآغاز اثر هنری روبه رو هستیم. در این رویکرد هایدگر سرآغاز اثر هنری را جدای از هنرمند و زندگی شخصی او می داند و می کوشد هنر را با حقیقت پیوند زند. او بر این اساس تفسیر جدیدی از هنر بدست می دهد. در این تحقیق نگارنده بر آنست تا دریابد تفسیر روانکاوانه از هنر واجد چه مولفه ها، پیش فرض ها و مبانی است؟ با توجه به تفکر هایدگر تفسیر روانکاوانه از هنر واجد چه نقاط ضعف یا قوتی است؟ نسبت هنر با حقیقت در تفسیر روانکاوانه و نیز تفسیر هایدگر از هنر چگونه است؟

    کلید واژگان: تفسیر روانکاوانه هنر, ناخودآگاه, زیباشناسی, حقیقت, هایدگر
    Monireh Naderi, Mohammad Javad Safian *, Hossin Ardalani

    Freud's approach toward understanding art is limited to some factors. He overemphasizes the neural aspects of artistic experience. His analysis of artists, to a great extent, depends on his need to expand and indicate the psychoanalytic theory he was working on. He confessed that he failed to confront art's official and technical aspects, and psychoanalysis has not yet been able to realize the artist's intrinsic "secret" and "mysterious ability" in creating a work of art. Freud investigated the artist's individual unconscious for the origin of creating a work of art. Freud's view of art can be seen as a continuation of the modern aesthetic view of art and at the same time expresses its criticality. We are faced with a different approach to art and the beginning of a work of art. In this approach, Heidegger sees the beginning of the work of art as separate from the artist and his personal life and tries to connect art with the truth. On this basis, he gives a new interpretation of art. This study explored the foundations, components, and assumptions of psychoanalytic interpretation of art. According to Heidegger, one of the places where truth is realized is in art. Moreover, based on Heideggerian thought on art and poetic thought, this study examined the strengths and weaknesses of psychoanalytic interpretation of art and attempted to explore the relationship between art and truth in psychoanalytic interpretation and Heidegger's interpretation of art.

    Keywords: Psychoanalytic interpretation of art, unconscious, aesthetics, truth, Heidegger
  • محسن داوطلب*، منوچهر صانعی دره بیدی
    شلینگ در دوره اول کار فلسفی خود بحث های عمیقی را در نقد فلسفه کانت و اندیشه تاملی مطرح می کند. سرچشمه آغازین مفهوم ناخودآگاه را باید در این بحث ها جستجو کرد. شلینگ اولین کسی بود که قلمرو ناخودآگاه را کشف کرد. بیان نمادین را به آن نسبت داد.اسطوره ها را حاصل نیروهای آن دانست. و با طرح مفهوم ناخودآگاه زمینه مناسب برای نقد سوژه و اندیشه تاملی را فراهم آورد. اما همه این کشفیات به علت زبان سخت شلینگ و آمیخته بودن آنها با مباحث فلسفه ایده آلیستی دوره آغازین و میانی کار فلسفی شلینگ مورد غفلت قرار گرفته است.
    کلید واژگان: شلینگ, ناخودآگاه, اندیشه تاملی, سوژه, اسطوره, بیان نمادین
    Mohsen Davtalab Sabet Gorandani*, Manouchehr Sanei Dare Bidi
    During the first part of his career, Schelling presented profound discussions in the critique of Kant's philosophy and reflective thoughts. These discussions were the beginning of his investigations on the concept of unconscious. Schelling was the first person to have carried out extensive investigations on the unconscious realm. Moreover, he attributed symbolic expression to it. He considers mythology the result of unconscious forces and with introducing the concept of Unconscious offers the proper grounds for questioning the notion of Subject. Nonetheless, all these efforts are disused due to Schelling’s usage of difficult language and being mixed up with discussions of idealistic philosophy in the early and middle periods of his career.
    Keywords: Schelling, Unconscious, Reflective Thought, Subject, Myth, Symbolic Expression
  • جلال پیکانی*
    زیگموند فروید رویا را محصول امیال سرکوب شده انسان می داند که تا ضمیر ناخودآگاه پس رانده شده اند، ولی در رویا مجال ظهور پیدا می کنند. در جهان اسلام، فلاسفه اسلامی، از جمله ملاصدرا، نیز کم وبیش به رویا پرداخته و درباره آن بحث کرده اند. هر چند نگاه فروید به رویا با نگاه ملاصدرا تفاوت بسیار دارد، برخی تشابهات میان دیدگاه این دو متفکر قابل ردیابی است. در این مقاله نشان داده شده است که فروید و ملاصدرا از این حیث که معتقدند رویا امری است واجد اهمیت فراوان و معرفت بخش، که با ضعف حواس قوت می گیرد و با درجه عقلانیت شخص نسبت مستقیم دارد، اتفاق نظر دارند، اما در تبیین نسبت میان رویا و مرگ، رویا و روح، رویا و غیب و نهایتا وجود احلام دو نگرش متضاد اتخاذ می کنند.
    کلید واژگان: رویا, ملاصدرا, فروید, غیب, ناخودآگاه
    Jalal Peykani *
    Freud considers dream as the result of suppressed desires which retreat to unconscious.In Islamic world too, philosophers, including Mulla Sadra, said something on this matter. Although, Freud’s conception of dream is very different from Molla- Sadra’s, we can find some similarities between them. In this paper, we showed that Freud and Mulla Sadra agree that dream is very important thing, gives knowledge, depended to senses and its content depends to person’s reason and intellect. But their views concerning the relation between dream and death, the relation between dream and sprit, the relation between dream and the unseen world, and finally, concerning the not meaningful dreams, are contrary.
    Keywords: dream, Mulla Sadra, Freud, unseen world, unconscious
  • سید حسین شرف الدین*، سیدمهدی گنجیانی
    ظلم ستیزی دین اسلام و دفاع از حقوق مستضعفان، همواره برای غرب هزینه های سنگینی داشته است. طی سال های اخیر، که متاثر از انقلاب اسلامی ایران، موج بیداری اسلامی در جهان ایجاد گردیده، به صورت مضاعف وجود اسلام برای مستکبران جهانی غیرقابل تحمل شده است. ازاین رو، استکبار جهانی سعی کرده تا از راه های گوناگون، به ویژه از طریق سینما و صنعت فیلم و با محوریت سینمای جهان گستر «هالیوود»، ضرباتی بر اعتبار و جایگاه قدسی این دین آسمانی و هویت مسلمانان وارد کند. هالیوود با تمرکز بر ضمیر ناخودآگاه و شرطی سازی ذهن، ذائقه مخاطبان را به پذیرش باور ها، ارزش ها و آرمان های مطلوب خود، به عنوان گفتمان غالب، و مخدوش ساختن آموزه ها و ایدئولوژی های ناهمسو با منافع استکبار جهانی، ترغیب و تشویق می کند. موضوع این نوشتار برجسته ساختن خصومت بیش از صد ساله آمریکا با اسلام و مسلمانان، از طریق سینمای هالیوود با استفاده از شرطی سازی منفی اذ هان مخاطبان جهانی و نفوذ تدریجی در ناخودآگاه آنهاست. این مهم با روش نشانه شناسی و تحلیل محتوای مجموعه ای از فیلم های شناخته شده و پرآوازه منتخب در حوزه اسلام ستیزی صورت گرفته است. در این نوشتار، به شیوه استفاده عملی هالیوود از فن «تداعی معانی» و «شرطی سازی» در ایجاد اسلام هراسی، بیشتر توجه شده است.
    کلید واژگان: اسلام, سینما, هالیوود, شرطی, تداعی, ضمیر, ناخودآگاه, خشونت
    Seyyed Hussein Sharaf Al Din*, Seyyed Mahdi Ganjiyani
    The struggle of Islam against oppression and its defending the rights of the oppressed seems too costly to the West. In recent years the wave of Islamic awakening which was influenced by the Islamic Revolution of Iran, made the global arrogant powers into learnt of the existence of Islam. Therefore, the global arrogant powers have tried to damage the validity and holy status of this heavenly religion and Muslim's identity in different ways, especially through cinema and film-making based on the world-famous Hollywood Cinema. Focusing on the unconscious and conditioning the mind, Hollywood appeals to audience's taste to accept the beliefs, values and ideals it pursues as a dominant discourse, and undermines the doctrines and ideologies which are not in line with the global arrogant powers interests. The present paper seeks to highlight the over-one-century enmity shown by the United States to Islam and Muslims and its use of Hollywood cinema for manipulating global audiences and gradually penetrating into the unconscious on a world scale. To this end, this paper, based on a semiotic study and content analysis, examines a set of the most known and selected movies about Islamophobia. It mainly focuses on Hollywood's practical use of the techniques of "association of meaning" and "conditioning" in generating Islamophobia.
    Keywords: Islam, cinema, Hollywood, conditional, association, conscience, the unconscious, violence
  • علی اصغر مصلح، مهدی پارسا خانقاه *

    واسازی دریدا در نسبت با جریان های فلسفی مختلفی شکل گرفته که اگزیستانسیالیسم، پدیدارشناسی و ساختارگرایی از آن جمله است. این پژوهش می کوشد خاستگاه های واسازی را در آثار و فلسفه نیچه جستجو کند و نشان دهد که تفکر دریدا تا حد زیادی بسطی از تفکر نیچه است. می توان پروژه واسازی را دنباله ای از نقد متافیزیک نیچه دانست. مفاهیم دریدایی متافیزیک حضور، دیفرانس و نقد لوگوس محوری، ریشه ای نیچه ای دارند. وی به تفکر فلسفی بسیار بدبین بود و تفکری غیرفلسفی و غیرنظری را جستجو می کرد. نیچه از هنر به عنوان نگرشی به جهان نام می برد که از محدودیت های تفکر فلسفی مبراست. در دریدا نیز این بدبینی به تفکر فلسفی وجود دارد اما وی معتقد است که این بدبینی در درون تفکر فلسفی ایجاد شده است. او از تفکری عملی به جای تفکر نظری سخن می گوید و تلاش می کند آنچه را نیچه بدان حمله می کرد، به طور نظام مند نقد کند. این پژوهش می کوشد تا نشان دهد که واسازی دریدا تلاشی برای فاصله گیری از تفکر نظری است و بنابراین حرکتی کاملا نیچه ای است. این تلاش برای جستجوی راهی در فلسفه که نظریه باور نباشد، از نیچه آغاز شد و در دریدا به سرانجام رسید.

    کلید واژگان: دریدا, نیچه, واسازی, خاستگاه, ناخودآگاه
    Aa. Mosleh, M. Parsa Khanghah

    Derrida’s deconstruction is formed in relation to different philosophical movements such as existentialism، phenomenology، and structuralism. In this inquiry، we will search the origin of deconstruction in texts and philosophy of Friedrisch Nietzsche. We will show that Derrida’s thought is a development of Nietzsche’s critic of metaphysical thought. Most important Derridean concepts such as metaphysics of presence، diferrance، and critic of logocentrism are basically Nietzschean. Nietzsche was very pessimistic about philosophical thought and sought a nonphilosophical and nontheoretical thought. He introduced art as a view to the world that is free from limitations of theoretical thought. In Derrida، also، we can see this pessimistic view to philosophical thought، but he insists that this view is formed inside of philosophical thought. He introduced a practical thought instead of theoretical thought and systematically criticized the latter. We will show that Derrida’s deconstruction is an attempt to make a distance from theoretical thought and، thus، is a Nietzschean movement. This is an attempt to find a way in philosophy that does not have to be theoretical; an attempt begun in Nietzsche and culminated in Derrida.

    Keywords: Derrida, Nietzsche, deconstruction, origin, unconscious
  • زاهد ویسی
    ماجرای شگرف از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود، هنوز هم به مثابه بار گرانی بر دوش بشر سنگینی می کند و بسان معمایی، اهل دانش، بینش و کوشش را فرامی خواند که برای گشایش و یافتن راهی برای رهایی برخیزند و گامی فرا پیش نهند. به همین سان، به کجا می روم نیز جان جویای انسان را به کاوش و کنکاش وامی دارد و به شیوه ای شگرف و در عین حال ژرف، روح های ناآرام را به جست وجوی دروازه ها یا دست کم روزنه های کوچکی برای نظاره پاسخ می کشاند! این ماجراها که در یک سخن، بحث از «آغاز» و «انجام» کار ما است و علاوه بر سرآغاز به فرجام و سرانجام حیات ما مربوط می شود، از زمان آدم تا این زمان و روزگاران آینده ما را رها نمی سازد و ناگزیر باید به گونه ای موضع خود را در قبال آن مشخص کنیم. یکی از مهم ترین این موضع گیری ها، اعتقاد به تناسخ است که به صورتی شاخص در زمان و زمینه خاصی از تاریخ فکر و سرگذشت اندیشه بشر گره گشا بوده است. با این حال، اکنون افکار و روش های دیگری برای کندوکاو درباره سرانجام بشر در دست است که در زمانی که تناسخ در آن میدان داری می کرد، نه از این فکرها خبری بود و نه ذهن و زبان بشر چنان پخته و پویا بود که بتواند ماجرا را به این صورت توضیح دهد. با ظهور اسلام و تقریر بحث معاد، نه تنها ماجرای سرانجام بشر، بلکه پرونده تناسخ هم سمت و سوی دیگری به خود گرفت و این امری ناگزیر بود. با این حال، در روزگار ما که افکار و اندیشه های نوپیدا، هر روز بیش از دیروز می شود، زمزمه هایی شنیده می شود که نزدیک تر شدن صدای پای احیای تناسخ را در جامعه گوشزد می کند. طبیعی است که ناگزیریم در قبال این ماجرای نوین، موضع بگیریم و خرد و کلان آن را هویدا سازیم. در این مقاله، به صورت مقدماتی برخی از ماجراهای مرتبط با این مسئله توضیح داده شده است.
    کلید واژگان: تناسخ, تولد دوباره, انتقال روح, زنده ساختن و رستاخیز, تعدد زندگی ها یا تجسدات متکرر, وجود پیشین, تناسخ روح, نسخ, مسخ, رسخ و فسخ, نقل, عود, رجعت, انتقال, تقمص, کمال گرایی, ناخودآگاه, تداعی آزاد, هیپنوتیزم, موفقیت
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال