به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نبوغ » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نبوغ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس اسدآبادی *

    پدیده معجزه امر خارق عادت که آن را انبیاء الهی به منزله دلیل بر صدق نبوت خود بهئ مخاطبان نشان می دهند گفتنی است که از اعجاز انبیاء یکی از مباحث مهم کلامی است که از دیر باز مورد توجه متکلمان امامیه قرار گرفته ودیدگاه های مختلفی در این مورد وجود دارد. این مقاله در پی آن است تا موضوع اعجازانبیاء را از منظر عبدالرزاق لاهیجی وملا صدرا بطور تطبیقی مورد کنکاش قرار بدهد واشتراکات وافراقات دیدگاه ایشان را درباب اعجاز انبیاء بیان کند. سئوال اصلی در این مقاله این است که معجزه از منظر ملا صدرا ولاهیجی چیست وچه اشتراکات وافتراقاتی بین دیدگاه این دواندیشمند وجود دارد که باستناد به،ادله قرآنی 248سوره بقره، 10 سوره ابراهیم، انعام آیه 37. وبا روش توصیفی وتطبیقی به این سوال پاسخ داده شده است، تفاوت سحر با معجزه، ونیزاهداف معجزه پیامبران ازدیدگاه علامه لاهیجی وملاصدرا از دیگر موضوعاتی است که در این نوشتار به آن اشاره شده است ودلایل هر کدام از آیات قرآن در این باره ارائه گردیده است. یافته های تحقیق این است که انبیاء دارای اعجاز بودند وبین دیدگاه ملا صدرا و لاهیجی در باب اعجاز انبیا ء اشتراکات وافراقاتی وجود دارد.

    کلید واژگان: معجزه, نبوغ, ادله, سحر, کرامات, اهداف}
    Abbas Asad Abadi*

    The discussion of the miracles of the prophets is one of the important theological topics that has been receiving the attention of Imamiyya theologians for a long time. There are different views on this matter. This article seeks to explain the miracles of the Prophets from the perspective of Abdul Razzaq Lahiji and Mulla Sadra. express them in this regard. Qur'an's proofs are based on verses such as: 248 Surah Baqarah, 10 Surah Abrahimi, verse 37 of Enam. It has been cited, the difference between Sahar and Miracles and the objectives of the prophets' miracles have been examined from the point of view of Allameh Lahiji and Mulla Sadra, and the reasons for each It has been presented in this regard and some verses of the Quran have been cited to explain this issue.

    Keywords: Miracles, Genius, Proofs, Charms, Virtues, Goals}
  • علی سلمانی*، سپهر سلیمی
    شلینگ به دنبال آگاهی تام روح انسان است، از طرفی روح آگاه محصول ذهنیت انسان است، فلذا در طبیعت روحی ناآگاه تدبیر امور می کند. بنابراین گذار شلینگ از فلسفه طبیعت به ایده آلیسم استعلبایی، در راستای رسیدن به این آگاهی تام است. رسیدن به این آگاهی زمانی میسر می شود که]من [(روح) مراحل مختلفی را طی کند. اولین مرحله متعلق به کار حواس است، سپس مشاهده درونی (عقل نظری) و بعد از آن عقل عملی (اخلاق). هنگام فعالیت عقل نظری، تعین تصور بدون اراده فاعل است، اما عقل عملی عین را مطابق اراده فاعل می سازد. بنابراین شکافی میان شناخت نظری و شناخت عملی ایجاد می شود. شلینگ این مسیله را چگونه حل می کند؟ وی کاملا آگاه است که اگر این شکاف پر شود و عین (محصول عقل عملی) و ذهن (محصول عقل نظری) ادغام شوند، امر مطلق ایجاد می شود، اما مسیله اصلی چگونگی عینیت یافتن امر مطلق است که فقط آگاهی تام و اراده ای آزاد قادر به انجام آن هستند. شلینگ چهار مسیر را برای به عینیت رساندن امر مطلق پی می گیرد. یقین حسی، عقل نظری، عقل عملی و شناخت امر مطلق به واسطه هنر چهار مسیری هستند که شلینگ پی می گیرد. پر واضح است که تبیین چگونگی عینیت یافتن امر مطلق، باعث فهم بهتر نظام فلسفی شلینگ می شود. در این مقاله بررسی می شود که شلینگ میان یقیین حسی، عقل نظری، عقل عملی (اخلاق) و هنر کدام یک را سازوکاری مناسب تر برای عینیت بخشیدن به امر مطلق می داند؟ چرا؟ و دلیل استفاده شلینگ از مفهوم نبوغ در نظام استعلایی اش چیست؟
    کلید واژگان: شلینگ, ایده آلیسم استعلایی, نبوغ, زیبایی هنری, امر مطلق}
    Ali Salmani *, Sepehr Salimi
    Schelling's goal is to find a total consciousness for human; therefore, in the philosophy of nature, he tries to reach from the real to the ideal. On the other hand, the conscious spirit is a product of human subjectivity, so, an unconscious spirit manages things. Therefore, Schelling's transition from natural philosophy to the system of transcendental idealism occurs. Reaching this level of consciousness is possible when [I] goes through different stages. The first stage is sensation, then reflection and after that comes praxis. But since the will of the subject of and the will of nature are the same, and ethics is in the realm of practical reason, then the subject of action does not have free will. Therefore, there is a gap between theoretical philosophy and practical philosophy that Schelling must somehow fill. He solves this problem with the free and creative will of an artist, a will that acts not out of necessity but freely. Schelling reaches the absolute from the identity of natural philosophy and transcendental idealism. The absolute is the result of identity of the real and the ideal. It is crystal clear that expounding how to objectify the absolute leads to a better comprehension of Schelling's philosophical system. In this article, it is investigated that among theoretical wisdom, practical wisdom and art, which one Schelling deems the most functional mechanism to objectify the absolute, and what are the roles of genius and the beauty through this path.
    Keywords: Schelling, transcendental idealism, genius, artistic beauty, the absolute}
  • هادی سالاری *، علی سلمانی

    بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی که او به آن همچون یک کل می اندیشیده است. از این رو تفکر انتقادی او یک متافیزیک است. او با عبور از متافیزیک سنتی، بنیاد متافیزیک انتقادی برآمده از خرد انتقادی یعنی؛ سوبژکتیویته را آشکار کرد. همه عناصر فلسفه او بر بنیاد سوبژکتیویته شکل می گیرد. از سوی دیگر در دوره جدید هنر همچون هنر زیبا فهمیده می شود؛ چرا که هنر پیش از دوره مدرن معنای عام تری را در بر می گیرد. بنابراین نقش کارکردی، تربیتی و معرفتی و... داشته اما برای فهم رویکرد جدید به هنر از منظر فلسفه می بایست به کانت برگردیم. از این رو نشان داده می شود که هنر زیبا به مثابه محصول نبوغ در دوره جدید و در اندیشه کانت بر بنیاد سوبژکتیویته چونان شرط امکان آن بنا می شود.

    کلید واژگان: سوبژکتیویته, نبوغ, هنر, زیبا, اصالت}
    Hadi Salari *, Ali Salmani

    We argue in this paper on art as the fine art in architectonic of system of Kant's philosophy. Here be shown that Kant had unitary image from his architectonic of system of philosophy as unitary statue. He thought the unitary statue as a whole. Therefore, his critical thought is metaphysics. Kant passed traditional metaphysics and he disclosed subjectivity that is ground of critical metaphysics and it rises from critical reason. All of elements of his philosophy is based on the ground. on the other hand, in modern time art be realized as fine art; Since art before modern time includes sense of more general it. Thus, it had functional, educative, cognitive role and for understanding this attitude from philosophical view we need to back to Kant. Therefore, be shown that fine art as product of genius in modern time and in Kant's thought is based on subjectivity as its condition of possibility.

    Keywords: subjectivity, genius, fine art, originality}
  • رکسانا ریاحی*، علی مرادخانی

    هنر با متجسم ساختن صورت های ذهنی، تفکر آگاهانه ما را با طبیعت ناآگاه هماهنگ می کند. شلینگ شهود هنری را شهود عقلی عینیت یافته می داند، آنچه فلسفه تنها می تواند در قالب امر مثالی شهود کند، هنر به صورت امر واقع خلق می کند، لذا هنر ارغنون سرمدی فلسفه است. آفرینش هنری که با فعالیت آگاهانه و آزادانه آغاز می شود، به واسطه نبوغ، آزادی و طبیعت را این همانی می بخشد و در نهایت به یک امر ناآگاه عینی یعنی اثر هنری می انجامد. آنچه در آفریده هنری میان امر آگاه آزاد و امر ناآگاه عینی هماهنگی ایجاد می کند، همان امر مطلق است که فلسفه با آن آغاز می شود. فلسفه هنر شلینگ را باید همچون وارونه سازی تاکید فیشته بر عقل عملی خواند، برخلاف فیشته که نظام خود را بر بنیان فعالیت آزادانه «من» بنا می کند، شلینگ تحقق راستین فعالیت انسان را در اثر هنری می داند که به نحو عینی آفریده می شود. این مقاله با تبیین رابطه امر آگاه و امر ناآگاه و اثبات این همانی آنها در آفریده ای که بالاترین بیان طبیعت خوانده می شود، به بررسی جایگاه نبوغ در آفریده هنری می پردازد. لذا هدف این است که در راستای اثبات تنزل جایگاه فلسفه عملی نشان داده شود چگونه امر مطلق در اثر هنری عینیت می یابد.

    کلید واژگان: شلینگ, نبوغ, شهود عقلی, شهود زیبایی شناختی, این همانی, امر مطلق}
    Roxana Riahi*, Ali Morad Khani

    Art by making ideas sensuous brings our conscious ideas into harmony with what is given to us unconsciously by nature. For Schelling, aesthetic intuition is the real expression of reason; it objectively produces what philosophy can only address ideally through intellectual intuition, thus art is the eternal organ of philosophy. The production of the artwork, which comes about through the work of genius, begins by the free conscious act, brings the identity of freedom and necessity, and ends in objective unconsciousness act of artwork. In the work of art, there is an identity between freedom and the necessity and also between subject and object; what brings harmony in the artwork  between the free conscious act and the objective unconscious act is the absolute, which initiates philosophy. By showing the inadequacy of practical reason, which is based on the division between subject and object, Schelling deviates from Fichte’s transcendental idealism. So the philosophy of art must be considered as a subversion of Fichte’s focus on practical reason, where Fichte grounds his system in the self’ s free activity, Schelling now argues that the true realization of human activity is in the work of art, which is objectively produced. This essay examines the position of genius in art product, by explaining the relation between the conscious act and the unconscious act and demonstrating the identity of the two in the production that is called the highest expression of nature. Therefore, with a focus on demounting the subversion of practical philosophy, the aim is to show how the absolute is objectified in the work of art, which is achieved through genius and aesthetic intuition.

    Keywords: Schelling, genius, intellectual intuition, aesthetic intuition, identity, the absolute}
  • نفیسه مصطفوی

    علامه جعفری فیلسوف شهیر معاصراسلامی است که نظراتش درباب زیبایی و هنر نسبت به سایر فلاسفه معاصر اسلامی با زیبایی شناسی معاصر تشابهات  بیشتری دارد . نظرات علامه به دو جهت متمایل به زیبایی شناسی در غرب است: اول به جهت توجه به قطب ذهنی سوبژه در زیبایی شناسی و دوم انحصارهنر در هنرهای زیبا. علامه در نحوه و معیار داوری استحسانی از نحوه تعقل کلیات در حکمت متعالیه بهره گرفته، اما به نظر می رسد که این معیار صرفا برای زیبایی های معقول کارآمد باشد و از اینرو در این تحقیق معیار داوری مطمح نظر علامه در زیبایی های صوری، خیالی و فوق عقلی بر اساس مبانی حکمت متعالیه و به خصوص آرای امام خمینی محک زده شده است. از دیگر مباحث این تحقیق، اقسام هنر از دیدگاه علامه است که از مسائل نوین در زیبایی شناسی اسلامی است که چه بسا سابقه آن را میان فیلسوفان و محققان اسلامی ماقبل، نمی توان یافت.

    کلید واژگان: زیبا شناسی, نبوغ, حیات معقول}
    Nafise Mostafavi

    Imam Khomeini and Allameh Jafari are two contemporary Islamic philosophers who have similarities and disagreements about beauty and art. The views of Imam are subject to the principles of transcendent philosophy and, in some cases, are in accordance with the foundations of their theoretical mysticism, which considers beauty as existence of Principiality and intensification and Like Hafez and Sa'adi, he extends the scope of art to all beings and even human actions and moral virtues. But Allameh's views are oriented toward Western philosophy in the first due to the attention to the subjective mindset in aesthetics and the second to Monopoly of art in fine arts. Allameh used the transcendent philosophy in explaining how the perceptions and criteria of aestheticians' judgment were used But this criterion seems to be effective only for intelligible beauties Therefore, in this research, based on the opinions of Imam Khomeini, the view of Allameh is criticized in formal and extra intellectual beauties. Another topic of this research is the division of art from Allama's point of view, which is one of the new issues in Islamic aesthetics, which can not

    Keywords: aesthetics, ingenuity, intelligible life}
  • مریم بختیاریان*
    به نظر کانت، نبوغ دور از هر گونه مشروعیت و اعتبار شناختی و عینی در حوزه ای از حساسیت قرار دارد و به مثابه یک نوع آزادی طبیعی برای تولید هنر ایده آل همراهی ذوق را لازم دارد. هم بستگی این دو نیروی ذهنی در موضع غیرشناختی سوژه در برابر ابژه شرط لازم هنر زیباست. کیفیت تحقق این هم بستگی در تجربه زیباشناختی قابل بحث است، به ویژه از وقتی نظریه زیباشناختی هنر جای نظریه های متافیزیکی سنتی هنر را می گیرد. در مطالعه سرگذشت این تجربه ملاحظه می-شود در یک سیر تطوری تجربه زیباشناختی از جهت گیری ابژکتیو (عینی) به جانب جهت گیری سوبژکتیو (ذهنی) فردی در رمانتیسم و اکسپرسیونیسم و زمانی دیگر در فرمالیسم به سوی تلاقی امر ابژکتیو و سوبژکتیو و سرانجام در نظریه های نهادی با نظر به سوبژکتیو جمعی در حال حرکت است. در این تطور، چرخش فرمالیستی متاثر از دیدگاه کانت و حاصل غلبه ی نبوغی است که در راستای تمایل ذوق مدرن عمل می کند، نبوغ با تایید ذوق به ساحت فنومن وارد می شود و اینچنین رابطه آنها مثل رابطه تجربه حسی و مفهوم است. در این نوشتار تلاش می شود با توصیف و تحلیل داده های گردآوری شده از مطالعه ی نظر کانت و فرمالیسم چگونگی ارتباط ذوق و نبوغ بیان شود.
    کلید واژگان: نبوغ, ذوق, طبیعت, کانت, زیباشناسی, فرمالیسم}
    Maryam Bakhtiarian*
    The epistemological discussions are directed to identify human’s mental abilities in modern time. Kant’s description and explanation on the cognitive and ethical judgments is completed with the description of the cognitive faculties including sense, imagination, understanding and reason. But the mental abilities of human aren’t limited to understanding and reason. Kant says from genius and taste in the third critique. In the paper is studied and evaluated Kant’s works and their interpretations in order to achieve an acceptable result about relationship between taste and genius by emphasis on aesthetic experience in formalistic approach. In this approach, the subject and object are involved in the production and perception of the artworks. Taste is essential in the perceiving and judging of the artworks, that is, it strengthen objectivity, and genius is essential in their production, that is, it strengthen subjectivity. In the other words, taste is for the selection and genius is for the change of a thing. This reminds the fundamental assumption that sensory experiences without conceptions are blind and conceptions without sensory experience are empty. Accordingly they are co-event in evolutionary process in the social and cultural context. The method of the research is analysis of the data derived from library study Kant’s works and his commentators.
    Keywords: Genius, Taste, Nature, Kant, Aesthetics, Formalism}
  • حمیدرضا شاکرین
    تناسخ چیست؟ چه گونه هایی برای آن متصور است؟ واقعیت دارد یا پنداری واهی است و نه تنها محقق نبوده که امکان آن هم نیست و در هر صورت چه نسبتی با معاد و حیات جاوید اخروی می تواند داشته باشد؟ این مسئله اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است؛ چنان که گویی بر سر دوراهه تناسخ یا معاد قرار گرفته اند. در این مقاله برآنیم- به یاری خداوند بزرگ- ابتدا چیستی تناسخ و اقسام آن، دلایل تناسخیان و پاره ای از نقدهای وارد بر اصل مدعا و نیز ادله آن را بررسیده، سپس نسبت آن را با معاد بازیابیم. در روند این پژوهش هم از روش عقلی و هم تجربی بهره برده ایم. ماحصل تحقیق، نفی تناسخ ملکی در همه اشکال آن، نارسایی تناسخ در تامین کارکردهای معاد، ناسازی تناسخ ملکی مطلق و نامحدود با اساس حیات اخروی و ناسازی تناسخ ملکی محدود با خصوص معاد جسمانی است.
    کلید واژگان: تناسخ, تناسخ ملکی, تناسخ ملکوتی, معاد, معاد جسمانی, معاد روحانی, نبوغ, خاطرات پیشین}
    Hamidreza Shakerin
    What is reincarnation and what are its different forms? Is it real or is it suppositional and not only it has not took place, it isn’t possible as well; in every case what is its relation with resurrection and the eternal world hereafter? This question strikes the minds of many people who see themselves between reincarnation and resurrection. I will try to study – with the help of God - the essence of reincarnation, in this article, and its different types and the reasons presented by the believers of reincarnation and some of the criticisms of the main idea and of its proofs; and then will investigate its relation with resurrection. I have used rational and experimental methods in this research. The result of this research is that it denies all the forms of worldly (molki) reincarnation; inability of the theory of reincarnation to ensure the outputs of resurrection, incompatibility of the absolute and infinite worldly reincarnation and the hereafter; and incompatibility of limited worldly reincarnation with resurrection of the body.
    Keywords: Reincarnation, Worldly reincarnation, celestial reincarnation, Resurrection, Corporeal resurrection, Spiritual resurrection, Genius, Past memories}
  • کانت در نقد قوه حکم که سومین کتاب اصلی وی است، تلاش دارد داوری زیباشناختی را به قوه حکم تاملی اختصاص داده و آن را از احکام معرفتی فاهمه در نقد اول و احکام اخلاقی عقل در نقد دوم متمایز سازد. با این حال از آنجا که نقد سوم می بایست شکاف بین دو نقد نخست را پر کرده و بنابراین ارتباط بین دو قلمرو فلسفه را امکان پذیر سازد، قوه حکم تاملی می بایست در مواضع متعدد، پیوند قوای فاهمه، خیال و عقل را خواه در تاملات زیباشناختی و یا غایت شناختی برقرار کند. این نوشتار درصدد است پس از تقریر اصول کلی حاکم بر قوه حکم زیباشناختی و بازی آزاد خیال و فاهمه جهت نیل به صورت محض و غایی اعیان، چگونگی پیوند این قوه با عقل در زیبایی هنری و دو قسم برجسته آن، یعنی هنر مکانیکی و هنر زیبا (نبوغ) را نشان دهد.
    کلید واژگان: قوه حکم تاملی, زیبایی هنری, هنر آزاد, نبوغ, زیبایی شناسی}
    Kant in Critique of Judgment tries to introduce aesthetical judgment as a product of reflective judgment، and he، in the First Critique، separates it from the cognitive judgments of understanding، but in the Second Critique، from the ethical judgments of reason. Because the Third Critique must fill the gap between those two، and thus enable communication between two realms of philosophy، it has to establish a relation between faculties of understanding، reason، and imagination in an aesthetical and a teleological reflective. This paper، introducing the general principles governing on aesthetical reflective judgment and the free play of imagination and understanding for abstraction of pure and final form of objects، wants to justify the relation between imagination and reason in the beauty of art and its two parts، i. e.، the mechanical arts، and fine art.
    Keywords: reflective judgment, the beauty of art, fine art, genius, aesthetic}
  • اسماعیل چراغی کوتیانی
    فمینیسم جنبشی است که با داعیه دفاع از حقوق زنان در حوزه تمدنی غرب و با بهره گیری از اصول و مبانی آن، پای به عرصه اندیشه های سیاسی و اجتماعی نهاد و کوشید تا در ساحت های گوناگون زندگی اجتماعی، غبار غربت از چهره زنان بشوید و با واکاوی عوامل فرودستی آنان، به مبارزه با این عوامل بپردازد و با همین هدف، به نقد و بررسی تاریخ هنر و زیباشناسی همت گماشت. نکته محوری فمینیست ها شناخت تحلیل زندگی فرهنگی با توجه به تمایز جنسی مرد و زن است. پرسش عمده آنان این است که چرا زنان در تاریخ هنر جایگاهی ندارند؟ از نظر آنها، تاریخ هنر و زیباشناسی، هیچ گاه هنر زنان را به رسمیت نشناخته و با ترویج اندیشه ها و اتخاذ سیاست های خاص، بر نادیده گرفتن خلاقیت هنری زنان، تاکید کرده است و به جای آن، با موضوع قرار دادن بدن زنان برای آفرینش های هنری، به فرودستی زنان دامن زده است. فمینیست ها برای مقابله با تاریخ هنر مردمحور، از راهکارهای مختلفی در خلق آثار هنری استفاده کرده و با نقد فلسفه و تاریخ هنر سنتی زمینه حضور بیشتر زنان را در عرصه های گوناگون هنری فراهم ساخته اند، اما هنر فمینیستی به دلیل بی توجهی به شخصیت حقیقی زن و عدم واقع گرایی و نیز افراطی گری در ارائه راهکارها، نه تنها به کاهش ستم به زنان در عرصه هنر کمک نکرده، بلکه زمینه ساز ظهورگونه های دیگر از ستم بر زنان شده است.
    کلید واژگان: هنر, زیباشناسی, فمینیسم, نبوغ, زیبا, والا}
    Ismail Cheraghi Kootiyani
    With the claim of defending women's rights in western civilization and using its principles and foundations, feminism entered into socio-political thoughts trying to make women participate and play significant role in different domains of social life. Having reanalyzed the factors which have made women inferior, it struggles to remove them. With such an aim, it reviewed and analyzed the history of art and aesthetics. Feminists mainly focus on the analysis of cultural life with respect to sexual difference between male and female. They pose the main question: "Why do women have no status in arts?" They believe that history of art and aesthetics has never recognized women's art and emphasized on neglecting women's artistic creativity by promoting special thoughts and adopting particular policies. Instead, it has caused women's inferiority by identifying their body as the theme of artistic production. In order to confront male–oriented history of art, feminists have used different strategies to create artistic works and have prepared the ground for women's more presence in different artistic fields by criticizing traditional philosophy and history of art. However, since feministic art has neglected woman's real personality, has been unrealistic, and has gone to extremes in providing strategies, it has not only been of no help to reduce women's oppression but also has paved the way for other kinds of oppression.
    Keywords: art, aesthetics, feminism, genius, beautiful, transcendent}
  • خوانش ارسطویی هگل و خوانش هگلی ارسطو در صورت بندی «اثر هنری»
    احمدرضا معتمدی
    ارسطو در مقایسه شعر و تاریخ، به رویکرد کلی هنر در برابر رویکرد جزئی تاریخ در واقعه نگاری اشاره میکند و شعر را از آنرو فلسفیتر قلمداد مینماید که واجد رویکرد عام و فلسفی است. شاعر از امر واقع و آنچه اتفاق افتاده عبور میکند و به آنچه وقوع آن «امکان» داشته میپردازد. استعداد و نبوغ شاعر، کشف استعداد و امکان اشیاء و پدیده هاست. هگل در نظام فلسفی و منطق دیالکتیکی خویش، هنر را بر وحدت دو مقوله عین و ذهن و میانجیگری آن استوار ساخته است. پدیدار تاریخی روح در صورتبندی اثر هنری، شناسایی جنبه «امکان» و «بالقوگی» پدیده هاست. تقلید از کنش خاص و امر جزئی در قالب پیرنگ نمایشی و نظام عملی، ارتقا به گزاره عام تراژدی است. فراروی آفرینش هنری، کشف امکانات شیء و حرکت از جانب جزئیت به کلیت و فرآوری اثر منحصر بفرد و جزئی هنری، حرکت از جانب کلیت به جزئیت و تجلی مرتبتی از روح در پدیده هنری است. آنچه هگل معلم متاخر فلسفه را پس از فاصله تاریخی دو هزار و اندی ساله در راستای ارسطو معلم متقدم قرار میدهد، توجه دقیق و موشکافانه به فرایند صورتبندی و شکل پذیری اثر هنری است. وقتی هگل به ما میگوید که هرگاه در برابر اثر هنری قرار میگیریم، گویا در برابر مرتبه یی از روح ایستاده ایم، یعنی در خوانش ارسطویی برابر جنبه یی از «امکان» ایستاده ایم که یک نبوغ هنری، پیش از این آن را از مرتبه بالقوگی به «فعلیت» ارتقا بخشیده است.
    کلید واژگان: امکان, روح, کلی, جزئی, عین, ذهن, نبوغ, مضمون, اثر هنری}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال