به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظریه نیابت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نظریه نیابت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن رضایی هفتادر*، محمدعلی اسماعیلی، رحمان عشریه
    توحید صفاتی، بیان گر رابطه صفات ثبوتی حقیقی با ذات الهی است و در آن سه دیدگاه کلی مطرح می شود: زیادت صفات بر ذات (دیدگاه اشاعره) ، نیابت ذات الهی از صفات (دیدگاه معتزله) و عینیت صفات با ذات الهی (دیدگاه امامیه). امیرالمومنین× در خطبه اول نهج البلاغه، کمال اخلاص را نفی صفات از ذات الهی می داند: «کمال الإخلاص له نفی الصفات عنه». تفسیرهای متعددی در تبیین این روایت، عرضه شده که نوشتار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین و ارزیابی مهم ترین آنها پرداخته است. از رهگذر این جستار، مشخص می شود که در توحید صفاتی، تغایر مفهومی صفات با ذات الهی و اتحاد مصداقی صفات با ذات الهی مورد اتفاقند؛ چنان که صفات فعلی، سلبی و ثبوتی اضافی الهی نیز خارج از محل بحث و زاید بر ذات الهی اند و تنها صفات حقیقی داخل در محل بحثند. تعبیر «نفی صفات» در فرمایش امیرالمومنین×، بیان گر دیدگاه عینیت صفات با ذات الهی است.
    کلید واژگان: توحید صفاتی, نهج البلاغه, نظریه عینیت, نظریه زیادت, نظریه نیابت}
    Hasan Rezaei Haftadar, Mohammadali Esmaeili, Rahman Oshriyah
    Unity of Divine Attributes explains how the true positive attributes relate to Divine Essence. In the field, three views are found: otherness of attributes to essence (Ash`arite view), essence as substitute of attributes (Mu`tazilite view) and unity of essence and attributes. Amir al-Mu`minin (a) in the first sermon of Nahj al-Balaghah says: the perfection of His purity is to deny Him attributes. Commentators have commented the saying differently; in the paper, the most important coments of the saying are studied descriptively-analytically. As understood, additionality of concepts and unity of extention in the case of unity of attributes are agreed with. Action attributes, negative attributes and relative positive attributes are not intended as being the same as Essence. The unity, therefore, is limited to true attributes. The expression: to deny Attributes refers to the third view.  
    Keywords: Unity of Attributes, Nahj al-Balaghah, Unity of Attributes, Additionality of Attributes, Substitute of Attributes}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال