به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نعمت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نعمت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیدمحمد اکبریان*
    ایزوتسو شکر را در قرآن با ایمان مترادف دانسته و راینهارت با توجه به تقابل شکر و کفر در قرآن، آن را دلیل بر الزام اخلاقی دانسته است. گر چه اصل ادعا، مبانی و دلایل ایشان با اشکالاتی مواجه است؛ اما توجه آنها به تضاد شکر و کفر در قرآن، راهبردی مبنی بر پیوند شکر و ایمان و فضیلت اخلاقی شدن ایمان ارایه می دهد. بر اساس تحلیل لفظ شکر در قرآن و آیات آنکه در مقابل با کفر قرار گرفته و اشاراتی که در کلام مفسران و اندیشمندان اسلامی آمده، لازمه شکر نعمت های مادی و دنیوی، شناخت منعم و استفاده از نعمت ها در مسیر خواست الهی است که نتیجه آن ایمان است؛ نیز لازمه شکر نعمت هدایت انسان به دین، بهره گیری از این هدایت و ایمان آوردن به خدا است و انکار خداوند در واقع ناسپاسی در مقابل نعمت هایی است که قابل انکار نیست. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است.
    کلید واژگان: شکر, ایمان, کفر, فضیلت اخلاقی, نعمت}
    Mohammad Akbarian*
    Gratitude is considered equivalent to faith in the Quran by Izutsu. Reinhart thinks that it is a moral requirement to be grateful because it contrasts with ingratitude (kufr) in the Quran. Whereas there are certain problems with their claims, grounds, and reasons, the contrast between gratitude and ingratitude in the Quran might suggest that there is a connection between gratitude and faith, and faith is a moral virtue. In an analysis of the term ‘gratitude’ as opposed to ingratitude in the Quran and according to the points made by Muslim commentators and thinkers, being grateful to the good of this world requires man to recognize the benefactor and to use bounties in the divinely desired way; and that is the result of faith A person must also take advantage of the guidance given by God and have faith in Him in order to be grateful for being guided to religion. The act of denying God is an act of ungratefulness in the face of blessings that cannot be denied. The method of this research is descriptive-analytical.
    Keywords: Gratitude, faith, ingratitude, moral virtue, bounty}
  • محسن قاسم پور راوندی، فاطمه علایی رحمانی، فهیمه غلامی نژاد *

    یکی از رویکردهای مفسران عصری، با هدف کاربست و تطبیق آیات هم‌سیاق آیه اکمال در قرآن، رویکرد تفسیر فرهنگی است. برخی از مفسران با اشاره به تحولات گوناگون معنای نعمت ذیل این آیه، در طراحی الگویی ساختاری، برای اثبات معنای نعمت به معنی «ولایت الهی» تلاش کرده‌اند. پژوهش پیش‌رو با روش توصیفی تحلیلی سیر تطور معنای نعمت را با تاکید بر آراء مفسران، به‌ویژه با نگاه عصری و تفسیر فرهنگی بررسی می‌کند. مهم‌ترین یافته‌های پژوهش حاکی است که مفسران در تفاسیر فرهنگی از طریق تاکید بر ضرورت تشریع احکام توسط پیامبر برچیده شدن پدیده نسخ بعد از نزول این آیه را نتیجه گرفته‌اند. لذا مانایی آموزه‌های قرآنی، اکمال دین و همچنین واکاوی شبکه ارتباطی آیات مراد از نعمت در آیه مذکور به‌معنای ولایت و تطبیق آن با ولایت امیرمومنان علی را به‌عنوان مصداق برتر تایید می‌کند. از منظر نگارندگان این پژوهش، مبنای معناشناختی و مصداق‌شناختی نگره مذکور محل بررسی و بازاندیشی است. اختصاص و محدود کردن نعمت به مراسم حج به تضییع محتوا و پیام آیه می‌انجامد و تبعات عدم فهم دقیق‌تر آیه را به‌دنبال دارد. از جمله راهبردهای مفسران تفسیر فرهنگی، بیان معانی گسترده‌تر نعمت از جمله اسلام و شناخت با توجه به تفسیر روشمند آیات و اصل فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, آراء مفسران, آیه اکمال, نعمت}
  • غلامحسین گرامی*

    همه انسان ها تجاربی از رنج در زندگی خود دارند به همین دلیل رنج همواره یکی از دغدغه های پژوهشگران حوزه انسانی بوده است. مسئله مقاله حاضر این است که بر اساس دلایل قرآنی، عقلی و وجدانی آیا می توان گفت انسان ها اغلب یا همواره در رنج هستند. آیه چهارم سوره بلد - لقد خلقنا الانسان فی کبد - نظریه غلبه رنج در زندگی را به ظاهر تایید می کند. این مضمون - رنج طبیعی و مستمر انسان در زندگی - توسط آیات دیگری نیز تایید می شود. از سوی دیگر آیاتی که دایما نعمت های گوناگون و وسعت رحمت الهی را متذکر می شود - باتوجه به اینکه بهره مندی از هر نعمتی لذتی را به دنبال دارد - چهره دیگری از زندگی پیش رو می گذارد. برای جمع بین این دو دسته آیات بر اساس دلایل عقلی و نقلی، سه راهبرد پیشنهاد شده است. تفکیک بین رنجمندی و احاطه رنج ها در زندگی، غلبه نعمت ها بر رنج ها و اصل ذومراتب بودن لذت و رنج، راهبردهای این مقاله هستند، در نتیجه نشان داده شد، بر اساس آموزه های قرآنی، دلایل عقلی و فلسفی و شواهد وجدانی، لذت ها حتی در زمان ابتلا به رنج ها غلبه دارند.

    کلید واژگان: رنج, رنجمندی انسان, کبد, نعمت, لذت وجود}
    Gholamhussein Gerami *

    Some general religious propositions about “Existence” serve as the roots and the bases for all instructions and reactions in the revolutionary system. In fact, these general propositions are the ontological underpinnings of the revolutionary system which include belief in monotheism, belief in resurrection, belief in prophecy, belief in Velayat (authority of jurists), and belief in justice. From the heart of these underpinnings, some general propositions are extracted which serve as the permanent principles of the Revolutionary system. To approach an ideal Velayat system of government and survival of the revolutionary system, building upon ontological foundations and principles of the system, some macro-strategies can be suggested; 1. Designing idealistic and supreme objectives of the revolutionary system 2. Recognizing the functions of religion, development of system’s jurisprudence, and applying religion in social arenas, 3. Underlining the centrality of Velayat in the survival of the revolutionary system and realization of new Islamic civilization, 4. Expanding justice and fulfilling social welfare and security. The author has adopted an analytical - descriptive methods, backed by Quranic verses and their supporting tradition. In all phases of the research, appropriate behavioral models of the perfect man are presented.

    Keywords: Revolution, Islamic civilization, foundations, principles, monotheism, Justices, Meaningfulness, Perfect Man}
  • علی اصغر محمدزاده*
    این مقاله از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول اثبات می شود که نزول بلا یا نعمت از طرف خداوند بر بندگان علل متفاوتی دارد. در برخی موارد این علل با یکدیگر در تضاد هستند و نمی توان آنها را در یک مورد جمع کرد. در این خصوص شش علت برای ابتلا به مصایب و دو علت برای نزول نعمت بر بندگان از طرف خداوند در آیات و روایات یافت شده است. در بخش دوم اثبات می شود که به دلیل وجود تضاد در ادله نزول بلا و نعمت، نسبت دادن ابتلا به مصیبت یا نزول نعمت در یک فرد، به علت مشخص به صورت یقینی از نظر اخلاقی موجه نیست و این نسبت که  قطعا خداوند به این دلیل خاص، نعمت یا مصیبت را نازل کرده، صحیح نیست. در خصوص اثبات این مطلب، دو دلیل اخلاقی ارایه شده است؛ یکی بر پایه نااخلاقی بودن دروغ بستن به فعل خداوند و دیگری بر پایه نااخلاقی بودن تهمت زدن به بندگان.
    کلید واژگان: بلا, مصیبت, نعمت, دروغ, تهمت}
    Aliasqar Mohammadzadeh*
    This article comprises two parts: in the first part, it is proved that there is a variety of causes for the descent of divine disasters or blessings on servants. In some cases, these causes are in conflict with one another and cannot be aggregated into one case. In this regard, there are six causes for suffering from calamities and two causes for the descent of God’s blessings on the servants in Koranic verses and traditions. The second part proves that, due to the contradiction in the proofs of the disasters and blessings, the attribution of suffering from calamities or the descent of blessings on a person to a specific cause is certainly not morally justified, and the attribution that God certainly for this particular reason sends down the blessings or calamities is not right. There are two moral reasons for proving this: one is based on the immorality of lying about God and the other is based on the immorality of slandering the servants
    Keywords: disaster, calamity, blessing, lie, slander}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    این مقاله به شرح و تفسیر اوصاف و ویژگی های شیعیان واقعی در کلام معصومان علیهم السلام می پردازد. ازجمله مهم ترین ویژگی که می توان به واسطه آن شیعیان واقعی را شناخت، رسیدگی آنان به یکدیگر، به ویژه توجه شیعیان به فقرا و رسیدگی به آنان است. همچنین از دیگر ویژگی های شیعیان اینکه به قدر نیاز و ضروری از دنیا بهره می گیرند. ازآنجاکه بندگان خالص خدا، قیامت را باور دارند و نگران فرجام خویش در قیامت هستند، سخت به عبادت و بندگی خدا مشغولند و همه همت آنان فراهم سازی توشه برای آخرت است. نیمه های شب سر به آستان ربوبی می سایند و از ترس عذاب اخروی، زاری می کنند. گویا مست و مدهوشند که این امر ناشی از باور به آخرت و فرجام قیامت است. البته، شیعیان واقعی همواره قدرشناس نعمت های بیکرانی هستند که خدای متعال به ایشان ارزانی داشته است.
    کلید واژگان: نعمت, شیعیان واقعی, آثار بندگی, معادباوری}
    Ayatollah Allamah Mohammad Taqi Misbah
    This article is an exposition of the characteristics of true Shi’as based on the sayings of the Infallible Imams (pbuh). Among the characteristic features of true Shi’as is their attending to the needs of one another and taking care of the poor in particular and attending to their needs. Another characteristic of the Shi’as is that they are content with the necessities of life. Since the true servants of God believe in Judgment Day and are worried about their outcome in Judgment Day, they devote themselve to worshiping and serving their Lord and make every effort to provide provision for the hereafter. They stand in prayer whispered to God by midnight and cry in fear of the punishment in the other world. They look as if they were drunk a state ascribed to their worry about the hereafter and the destiny of Judgment Day. Of course, true Shi’as always show gratitude for the boundless bounty which God Almighty has bestowed upon them.
    Keywords: blessing, true Shias, the effects of servanthood, belief in resurrection}
  • محمد زارعی توپخانه، عذری یاری شریفی
    هدف پژوهش حاضر بررسی آثار و پیامدهای گناهان در آینه دین و روان شناسی است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، سراغ متون دینی و روان شناسی رفته است؛ نقش گناه در نزول بلا را بررسی کرده و به تبیین رابطه بین گناه و نزول بلا پرداخته است تا با آگاهی دادن به مخاطب در زمینه بلاخیز بودن گناه، زمینه دوری از گناه را فراهم آورد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که گناه در قالب عناوینی همچون تغییر نعمت، اجابت نکردن دعا، احباط عمل، نقمت، آسیب های روانی شخصیتی، کاهش عزت نفس، و کاهش شادکامی، بلا را محقق می سازد.
    کلید واژگان: گناه, بلا, نعمت, احباط, نقمت, آسیب روانی}
    Mohammad Zarei Tupkhane, Ozra Yari Sharifi
    This research aims at investigating the effects of sin in the light of religion and psychology. Using a descriptive-analytical approach and studying religious texts and psychology, the paper reviews the role of sin in the descent of affliction and shows the relation between sin and affliction, and it considers that people's acquaintance with the relation between sins and affliction make them refrain from committing sins. The findings of the research show that the effects of committing sins are as follows; change in blessings not responding to supplication, unfortunate outcome of work, vengeance, psychological damages, loss of self-esteem, fall-off in the degree of happiness and descent of affliction.
    Keywords: sin, affliction, unfortunate outcome, vengeance, psychological damage}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    انسان مخلوق خدای متعالی است که نعمت های بیکرانی به او اعطا کرده است، نعمت های مادی و نعمت های معنوی. شکرگزاری مخلوق در برابر خالق منان، کمترین وظیفه بندگان شایسته خداست. غالبا نعمت های مادی برای ما جلوه گری می نماید. اگر بنده شاکری باشیم، از این نعمت ها خدای متعال شاکریم. در حالی که نعمت های معنوی به مراتب مهم تر و ارزشمندتر از نعمت های گذرای مادی است. هرچند ما معمولا در برابر شکر نعمت های الهی غافل و یا ناتوانیم، اما اعتراف به ناتوانی از شکر نعمت های الهی، از جمله سیره حضرات معصومان: است که ما نیز باید از این سیره پیروی کنیم.
    کلید واژگان: نعمت, نعمت های مادی, نعمت های معنوی}
    Ayatollah Allameh Mohammad Taqi Misbah
    Man is the Most High God’s creature upon whom God has bestowed abounding material and spiritual favours. Creature's thanksgiving to the Beneficent Creator is a minimal duty of the worthy servants of God. Material favours often manifest. It is thankful servants who are grateful to the Most High God and thank Him for these favours, and spiritual favours are more important and more valuable than transient material ones. We often tend to be indifferent and unable to thank God for the abounding favours He bestows on us confessing to being unable to thank divine favours by the Fourteen Infallibles is a good example for us to follow.
    Keywords: favour, material favours, spiritual favours}
  • استاد محمدتقی مصباح
    این مقاله به شرح و تفسیر خطبه 102 نهج البلاغه می پردازد. در شماره پیشین، استاد به بیان و شرح اوصاف بندگان شایسته خدا از منظر نهج البلاغه پرداختند. در این شماره به شرح اوصاف بدترین بندگان خدای متعال از منظر امیرمؤمنان می پردازد. انسان های محروم از الطاف، توجه، عنایت و کمک الهی، گرفتار گم راهی و انحراف از حق هستند.
    کسانی که خدای متعال آنان را به خود وانهد، راهنمای مطمئنی نخواهند داشت، شیطان نیز با وسوسه های خویش آنان را از طریق سعادت دور می سازد و با عمل به فکر و رای خویش، گمراه می شوند. از این رو، هر انسان مؤمنی برای طی طریق حق باید معارف ناب دینی و اسلامی را از منابع اصیل دینی و عالمان دینی برگیرد.
    کلید واژگان: بدترین بندگان, نهج البلاغه, امیر مومنان, معارف حقیقی, هدایت الهی, نعمت, ظلم و ستم}
  • هادی حسین خانی نایینی
    مشکلات انسان همیشه ناشی از ندانستن نیست، بلکه در موارد بسیاری ناشی از غفلت، فراموشی و بی توجهی است. بنابراین، یکی از وظایف مربی تذکر و غفلت زدایی از متربی است و باید با یادآوری آنچه متربی می داند، زمینه رفع مشکلات او را فراهم سازد. یکی از ابعاد تذکر، یادآوری نعمت های الهی است. هدف پژوهش حاضر آن است که ابعاد گوناگون روش تربیتی یادآوری نعمت ها مانند اهمیت، انواع و آثار و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق توصیفی بوده و به روش کتابخانه ای انجام شده است و از آن حاصل می شود که مربی آگاه باید با استفاده از شیوه های گفتاری، نوشتاری و رفتاری، متربی خود را متذکر انواع نعمت های ظاهری و باطنی پروردگار نماید. آثار و نتایج این روش سودمند تربیتی فراوان است که از جمله آنها می توان به حمد و شکرگزاری خداوند، عشق و محبت به او، عبادت، تقوا، بازگشت به مسیر صحیح، امیدواری و فلاح و رستگاری اشاره کرد.
    کلید واژگان: تذکر, نعمت, یادآوری نعمت ها, شکر}
    Hadi Hossein Khaninaeini
    Human's problems do not always arise from ignorance; rather, in many cases they result from negligence, oblivion and inadvertence. Therefore, one of an instructor's tasks is to remove the learner's negligence; he must prepare the ground for solving the learner's problems by reminding the leaner of what he knows. One of the dimensions of reminding is related to divine blessings. The present study aims at investigating different dimensions of the educative method of reminding divine blessings such as its importance, its different types and its consequences. This research is descriptive and has been conducted through library-based method; it results from this research that a knowledgeable instructor must remind his/her apprentice of divine external and internal blessings through oral, written and behavioral methods. The outcomes of this useful educative method are plenteous, among which mention may be made of praising God, loving Him, worship, piety, returning to the right path, hopefulness, felicity and salvation.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال